ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مجید انتظامی خالق «سمفونی خرمشهر»:
آرزو دارم روزی آثارم را در خرمشهر اجرا کنم
ندا سیجانی / نشست رسانهای رویداد موسیقایی «همراه خاطرهها» با حضور مجید انتظامی آهنگساز و نصیر حیدریان رهبر ارکستر، روز گذشته در تالار وحدت برگزارشد. این برنامه اختصاص دارد به کنسرت پیش روی مجید انتظامی که به مناسبت هفته دفاع مقدس بوده و قرار است در این اجرا برگزیدهای از آثارش همچون موسیقی متن فیلم «مردان آنجلس»، «شیخ بهایی»، «جایی برای زندگی» و... را با همراهی ارکسترملی ایران به روی صحنه ببرد.
مجید انتظامی از جمله آهنگسازانی است که کارنامه ارزشمند و پرباری در زمینه موسیقیهای ملی و میهنی دارد و طی سالها فعالیتش آثار متعددی همچون سمفونیهای «ایثار»، «انقلاب اسلامی»، «مقاومت»، «خرمشهر» و... ساخته است، آثاری که بعد از10 سال دوری از حضور این آهنگساز روی صحنه، قرار است با رهبری خودش اجرا شود.
او حضور دوبارهاش بعد از یک وقفه طولانی را شرایط مساعد و مناسب حال حاضر موسیقی کشورمان و فعالیتهای خوب ارکستر میداند و درباره کمرنگ بودن تولید آثارماندگار در زمینه موسیقی دفاع مقدس بیان داشت: «کارهنری یا هر کاری اگر توأم با عشق و علاقه باشد خود را اثبات میکند و ماندگار میشود. من به شخصه دوران هشت سال دفاع مقدس را باور داشتم و این عشق را از نزدیک دیده بودم و در آن موشکبارانها زندگی کرده بودم و با تمام وجود ساخت سمفونی «حماسه خرمشهر» را قبول کردم و با امکانات اندک نوشتن این موسیقی را آغاز کردم، چون عاشق بودم و خودم را در جبهههای جنگ حس میکردم و توانستم این کار را خلق کنم اما با وجود این فکر نمیکردم مورد اقبال مردم واقع شود، چرا که سلیقه مردم از موسیقیهای علمی دوره شده و به سمت و سوی دیگری گرایش پیدا کردهاند اما با وجود این اختلاف سلیقهها خوشحالم که مورد توجه مردم قرارگرفت.»
مجید انتظامی قرار است این کنسرت را مهرماه امسال در تالار وحدت روی صحنه ببرد. او در پاسخ به «ایران» درباره اجرای این کنسرت درخرمشهر گفت: «آرزو دارم درخرمشهراین آثار را اجرا کنم اگرچه توانایی جسمیام مانند سابق نیست و یکی از دلایلی که از حضور و کمک آقای نصیرحیدریان بهره میبرم به همین سبب بوده اما امیدوارم یک روزی بتوانم «حماسه خرمشهر» را در این شهر اجرا کنم.»
این آهنگساز به تازگی به عضویت شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران انتخاب شده و درباره این حضورش به «ایران» گفت: «حضورم در این شورا به اصرار آقای حیدریان بوده و از دوران جوانی ایشان را میشناسم اما در جهت بهتر شدن شرایط نوازندههای ارکستر ایدههای بسیاری دارم تا بلکه مشکلات مالی آنها کمی مرتفع شود.»
مجید انتظامی از جمله آهنگسازانی است که کارنامه ارزشمند و پرباری در زمینه موسیقیهای ملی و میهنی دارد و طی سالها فعالیتش آثار متعددی همچون سمفونیهای «ایثار»، «انقلاب اسلامی»، «مقاومت»، «خرمشهر» و... ساخته است، آثاری که بعد از10 سال دوری از حضور این آهنگساز روی صحنه، قرار است با رهبری خودش اجرا شود.
او حضور دوبارهاش بعد از یک وقفه طولانی را شرایط مساعد و مناسب حال حاضر موسیقی کشورمان و فعالیتهای خوب ارکستر میداند و درباره کمرنگ بودن تولید آثارماندگار در زمینه موسیقی دفاع مقدس بیان داشت: «کارهنری یا هر کاری اگر توأم با عشق و علاقه باشد خود را اثبات میکند و ماندگار میشود. من به شخصه دوران هشت سال دفاع مقدس را باور داشتم و این عشق را از نزدیک دیده بودم و در آن موشکبارانها زندگی کرده بودم و با تمام وجود ساخت سمفونی «حماسه خرمشهر» را قبول کردم و با امکانات اندک نوشتن این موسیقی را آغاز کردم، چون عاشق بودم و خودم را در جبهههای جنگ حس میکردم و توانستم این کار را خلق کنم اما با وجود این فکر نمیکردم مورد اقبال مردم واقع شود، چرا که سلیقه مردم از موسیقیهای علمی دوره شده و به سمت و سوی دیگری گرایش پیدا کردهاند اما با وجود این اختلاف سلیقهها خوشحالم که مورد توجه مردم قرارگرفت.»
مجید انتظامی قرار است این کنسرت را مهرماه امسال در تالار وحدت روی صحنه ببرد. او در پاسخ به «ایران» درباره اجرای این کنسرت درخرمشهر گفت: «آرزو دارم درخرمشهراین آثار را اجرا کنم اگرچه توانایی جسمیام مانند سابق نیست و یکی از دلایلی که از حضور و کمک آقای نصیرحیدریان بهره میبرم به همین سبب بوده اما امیدوارم یک روزی بتوانم «حماسه خرمشهر» را در این شهر اجرا کنم.»
این آهنگساز به تازگی به عضویت شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران انتخاب شده و درباره این حضورش به «ایران» گفت: «حضورم در این شورا به اصرار آقای حیدریان بوده و از دوران جوانی ایشان را میشناسم اما در جهت بهتر شدن شرایط نوازندههای ارکستر ایدههای بسیاری دارم تا بلکه مشکلات مالی آنها کمی مرتفع شود.»
ناصر فیض مدیر دفتر پاسداشت زبان فارسی در گفتوگو با «ایران» عنوان کرد
حفظ هویت ملی در گرو استواری زبان معیار
مریم شهبازی/ در شرایطی که یکی از مؤثرترین اقدامات در جنگ نرم علیه کشورمان را بیاعتنا کردن نسل جوان به فرهنگ و هویت ملی میدانند، زبان و ادبیات از نخستین مواردی است که مورد هجمه قرار میگیرد. دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری کمتر از یک سالی میشود که با اهدافی از جمله حفظ این بخش از فرهنگ ملی راهاندازی شده است. در مطلب حاضر، با ناصر فیض مدیر این دفتر، درباره ضرورت حفاظت و گسترش این زبان کهن گفت و گو کردهایم.
«دفتر پاسداشت زبان فارسی» چه مدت است راهاندازی شده و دستیابی به چه اهدافی را دنبال میکند؟
این دفتر در آبان ۱۴۰۰ با هدف حفظ حیات و پاسداشت زبان فارسی دایر شده است. البته پیشتر دفتر دیگری در جهت حمایت از فارسیزبانان کشورهای همسایه همچون افغانستان فعالیت میکرد که خروجی خوبی هم داشت. اما قرار شد دفتری دایر شود که به طور جدی و متمرکزتر به حمایت از زبان فارسی در داخل و خارج ایران بپردازد. برنامهریزیهای این دفتر تنها به فارسی معیار محدود نمیشود، بلکه به لهجهها و گویشهای مختلف نیز توجه خواهد کرد.
برای فرهنگسازی در توجه جدیتر به زبان فارسی نیز برنامهای دارید؟
در برنامهریزی برای حمایت از زبان، از این مقوله مهم نباید غفلت کرد. زبان، محور فرهنگ است و باید زمینهسازی اصولی در این حوزه انجام شود. زبان بر هویت ملی و همچنین رفتارهای اجتماعی نیز اثرگذار است. اطلاع از گذشته، رصد وضع کنونی و ترسیم رهنگاشت برای آینده نیز از طریق زبان ممکن میشود. در اوضاع فعلی و باتوجه به برخی شیطنتهای هدفمند سیاسی بیگانگان در منطقه، با اوضاع و احوال متفاوتی مواجه هستیم که وظیفه اهالی زبان را سنگینتر، پیچیدهتر و پاسداشت زبان فارسی را بیشازپیش مهم میکند.
این دشمنیها به دلیل نقشی است که زبان فارسی در حفظ وحدت و هویت ملیمان ایفا میکند؟
بله، چراکه در چنین مواقعی تهاجم زبانی از پدیدههایی است که دشمنان فرهنگ ما برای آن سیاستگذاری میکنند. برای از میان بردن هر ملت و فرهنگی کافی است زبان آنها به ابتذال کشیده شود. اگر زبان معیار مبتذل و سست شود، هویت ملی نیز خدشهدار میشود. این مسأله در مورد کشوری به قدمت ایران اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه در عرصه جهانی پیشینه برخی کشورها به ۴۰۰ سال هم نمیرسد! درحالیکه بیش از هزار سال پیش در کشور ما حکیم شاعری همچون فردوسی زندگی کرده که یادگاری گرانبها را به علاقهمندان فرهنگ و خرد و ادبیات عرضه کرده است. شاهکار فردوسی نه تنها در حفظ زبان و ادبیات فارسی اثرگذار بوده، بلکه بسیاری از ادبا و متفکران جهانی نیز از آن تأثیر گرفتهاند. همین امروز اگر نسل جوان به سراغ شاهنامه برود، دستکم در لایههای اولیه شعر و زبان آن به مشکلی برنخواهد خورد. البته مطالعه تخصصی آن بحث دیگری است که دانش لازم خود را طلب میکند. فقط به اتکای همین نکته میتوان به گذشته درخشان زبان و ادبیات ایران پی برد و به آن بالید. ما از زبان و ادبیاتی کهن اما بسیار ارزشمند برخورداریم که از بسیاری از آثار شاخص جهانی برتر است. برخورداری از چنین پیشینهای بار سنگینتری بر عهده اهالی ادبیات و متولیان فرهنگی میگذارد. باید بدانیم که تا به امروز برای حفظ این زبان چه تلاشی شده و از طرفی با توجه به وضعیت فعلی چه برنامهریزیها، سیاستگذاریها و آیندهپژوهیهایی ضروری است.
بخشی از آسیبی که امروزه متوجه زبان و ساختار آن شده از طریق فضای مجازی است. در مواجهه با این مسأله چه برنامههایی دارید؟
بخشی از آسیبهایی که از طریق فضای مجازی به زبان میرسد به عمد نیست، اما عدهای از همین فضا برای لطمه زدن به زبان فارسی استفاده میکنند. اینها به خوبی میدانند که از چه راههایی میتوان به هویت ملت خدشه وارد کرد. در گذشته دشمنان برای دستیابی به اهداف خود دست به پیکار تنبهتن میزدند، اما حالا بیهیچ سروصدایی و از طریق گوشیهای تلفن همراه و با ترفند جنگهای شناختی و عملیات روانی، به زبان و در واقع به روح و فکر فرزندانمان نفوذ کرده و خواسته خود را با متن و تصویر به آنان تزریق میکنند. فضای مجازی برای چنین سوءاستفادههایی بستر مناسبی است که با برنامهریزی اصولی و آموزش مردم میتوان در این جنگها پیروز شد.
با این تفاصیل تلاش برای خدشهدارکردن حیات زبان را هم باید از مصادیق جنگ نرم علیه کشورمان دانست.
همینطور است، بویژه که این سبک جنگ در مقایسه با پیکار رودررو، هزینه و تبعات کمتری برای آغازگر آن دارد. شناخت این مسأله، مسئولیت سنگینی را بر دوش عموم فعالان عرصههای مرتبط با زبان و ادبیات فارسی میگذارد. یکی از نخستین اقدامات در جنگ نرم، بیاعتنا کردن نسل جوان به هویت ملی بوده و تخریب زبان و ادبیات هم یکی از اهداف آن است. با این حال هنوز عدهای گمان میکنند آسیب به زبان فارسی فقط از طریق ورود واژگان بیگانه ممکن است، غافل از اینکه یکی از سادهترین مصادیق آسیب به زبان واژگان بیگانه است. البته هر نوع بدهبستان میان زبانها و قرضگیری واژگانی را نباید به پای تهاجم زبانی گذاشت. زبان پدیدهای زنده است و تبادلهای آن با دیگر زبانها گریزناپذیر و طبیعی است؛ آنچه نگرانکننده است، تهاجم زبانی با برنامهریزی توسط نخبگان زبانهای بیگانه و انفعال زبانی گویشوران زبان فارسی است. در چنین وضعی اهالی زبان و ادبیات فارسی باید بکوشند این تهاجمها را بفهمند و در برابر آن برنامه داشته باشند و با تقویت و بهروزرسانی زبان، آن را استوارتر از قبل به فرزندان این مرزوبوم بسپارند. البته مفید و مؤثر خواهد بود اگر نسل جوان را با متون ادبی گذشته و امروز زبان فارسی آشنا کنیم.
برای مواجهه با هجمه زبانی علیه زبان فارسی چه اقداماتی در دست انجام دارید؟
از بدو تأسیس دفتر پاسداشت تا به امروز، بخش عمدهای از تلاش خود را بر شناخت اوضاع فعلی زبان فارسی و بررسی ظرفیتهایی که میتوان از آنها بهره گرفت، متمرکز کردهایم. گذشته از بررسی وضعیت حاکم بر محفلهای ادبی، حتی سراغ مدارس و فضای دانشگاه و حوزه هم رفتهایم تا با همکاری فعالان و علاقهمندان زبان فارسی بتوانیم بعضی برنامهها را پیش ببریم. درباره بسیاری از این مسائل با اهالی ادبیات و چهرههای شاخص این عرصه گفتوگو کردهایم. حتی مباحث بینرشتهای جدیدی در حوزه زبان و شناخت، زبان و سیاست، زبان و حقوق، زبان و نظریهبازیها و همچنین فارسیمآبی مطرح کردهایم و پیگیر آنها هستیم. همکاری با انجمنهای حوزه زبان را هم در برنامه داریم. حمایت از جوایز زبان فارسی در حوزههای مختلف مانند جایزه زبان فارسی در سینما نیز از برنامههای این دفتر است.
بهتر نیست برنامههای تشویقی را از زیرمجموعههای خود حوزه هنری شروع کنید؟
لازم است این نکته را یادآوری کنم که زبان و پژوهشهای زبانشناسی در حوزههای نشانهشناسی، گفتمانشناسی، روایتشناسی، معناشناسی، سیاستگذاری و برنامهریزی، آیندهپژوهی، نقد ادبی و پژوهشهای ادبی، با شعر، داستان و اهداف ادبی متفاوت است. یعنی فرق است بین زبان و ادبیات، بین فهم زبانشناسانه و تولید ادبی. در اهداف راهبردی دفتر پاسداشت، ارتقای وضع زبانی حوزه هنری و تنظیم سیاستهای زبانی آن در اولویت است. در گام نخست، قرار است حوزه هنری به الگویی برای کاربرد زبان فارسی در عرصههای مختلف هنری، ادبی، اداری و... تبدیل شود. ارتباط هنرمندان رشتههای مختلف با اهالی زبان و ادبیات و انجام پژوهشهای بینرشتهای و اجرای طرحها و نشستهای مشترک نیز پیشروی این دفتر است. با در نظر گرفتن مشوقهای مختلف برای هنرمندانی که از امکانات حوزه هنری بهره میبرند، امید است بتوانیم همه را با اهداف مرتبط زبان فارسی همراه کنیم. بیتردید اگر اصلاح را از بدنه سازمان خود شروع کنیم آنوقت است که میتوان از دیگران هم انتظار تلاش جدیتری داشت.
از حمایت وزارتخانههایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا دیگر سازمانهای فرهنگی نیز برخوردار هستید؟
دفتر پاسداشت هنوز در ابتدای راه است و البته برای اثرگذاری جامعتر به حمایت سازمانهای دیگر، بجز حوزه هنری نیاز خواهد داشت، از همین رو با دیگر سازمانها و تشکلها نیز وارد تعامل خواهیم شد. کار فرهنگی در هیچ جای جهان بدون حمایت و عزم همگانی به سرانجامی که باید، دست پیدا نمیکند. برای حفظ و ارتقای زبان فارسی باید هزینه صرف کرد و بودجه در نظر گرفت. فقط با چنین تمهیداتی است که میتوان عموم مردم جامعه را به این ارزش فرهنگی آگاه کرد که قدر زبان و ادبیات فارسی را بدانند و برای حفاظت و گسترش آن بکوشند.
از آنجا که سازمانها و تشکلهای مختلفی همچون بنیاد سعدی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در زمینه زبان فارسی و حفظ آن تلاش میکنند، برای پرهیز از موازیکاری چه خواهید کرد؟
میدان عمل برای زبان فارسی، عرصه جهانی است و آنقدر این عرصه در داخل و خارج گسترده است که هر چقدر سازمانهایی از این دست گسترش یابند، بازهم زمینه کار وجود خواهد داشت. البته موازیکاری را میتوان با برنامهریزیهای مشترک و همافزاییها به حداقل رساند، به همین منظور برنامه مفصلی تدوین شده است. اگر در ارتباط با هر یک از اهداف دفتر پاسداشت، دیگران روندهای خوبی را در پیش گرفته باشند، اصراری به دوبارهکاری نیست. هرجا هم که لازم باشد، پیشنهاد همکاری خواهیم داد و از پیشنهادهای نهادهای دیگر برای ساماندهی فعالیتهای مشترک و بزرگتر استقبال خواهیم کرد.
از آنجایی که بنای تأسیس این دفتر بر حفظ و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی است، در آخر بگویید واکنش «دفتر پاسداشت زبان فارسی» به حذف ادبیات از کنکور دانشگاهها، اتفاق تازهای که نگرانی و گلایه اهالی ادبیات را سبب شده است، چیست؟
ما نیز در «دفتر پاسداشت زبان فارسی» همچون دیگر فعالان زبانی و ادبی، از این تصمیم نگرانیم و خواهان ارائه پاسخهای صریحی درباره چرایی این حذف هستیم. ایکاش مدیران محترم پاسخ قانعکنندهای داشته باشند، در غیر اینصورت برای این تصمیم هیچ توجیهی پذیرفته نیست. آنچه از ظواهر امر برمیآید، چندان خوشایند و اصولی به نظر نمیرسد. با این حال تأکید میکنم بهتر است قدری منتظر بمانیم تا پاسخهای مدیران و مسئولان نیز منتشر شود.
این دفتر در آبان ۱۴۰۰ با هدف حفظ حیات و پاسداشت زبان فارسی دایر شده است. البته پیشتر دفتر دیگری در جهت حمایت از فارسیزبانان کشورهای همسایه همچون افغانستان فعالیت میکرد که خروجی خوبی هم داشت. اما قرار شد دفتری دایر شود که به طور جدی و متمرکزتر به حمایت از زبان فارسی در داخل و خارج ایران بپردازد. برنامهریزیهای این دفتر تنها به فارسی معیار محدود نمیشود، بلکه به لهجهها و گویشهای مختلف نیز توجه خواهد کرد.
برای فرهنگسازی در توجه جدیتر به زبان فارسی نیز برنامهای دارید؟
در برنامهریزی برای حمایت از زبان، از این مقوله مهم نباید غفلت کرد. زبان، محور فرهنگ است و باید زمینهسازی اصولی در این حوزه انجام شود. زبان بر هویت ملی و همچنین رفتارهای اجتماعی نیز اثرگذار است. اطلاع از گذشته، رصد وضع کنونی و ترسیم رهنگاشت برای آینده نیز از طریق زبان ممکن میشود. در اوضاع فعلی و باتوجه به برخی شیطنتهای هدفمند سیاسی بیگانگان در منطقه، با اوضاع و احوال متفاوتی مواجه هستیم که وظیفه اهالی زبان را سنگینتر، پیچیدهتر و پاسداشت زبان فارسی را بیشازپیش مهم میکند.
این دشمنیها به دلیل نقشی است که زبان فارسی در حفظ وحدت و هویت ملیمان ایفا میکند؟
بله، چراکه در چنین مواقعی تهاجم زبانی از پدیدههایی است که دشمنان فرهنگ ما برای آن سیاستگذاری میکنند. برای از میان بردن هر ملت و فرهنگی کافی است زبان آنها به ابتذال کشیده شود. اگر زبان معیار مبتذل و سست شود، هویت ملی نیز خدشهدار میشود. این مسأله در مورد کشوری به قدمت ایران اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه در عرصه جهانی پیشینه برخی کشورها به ۴۰۰ سال هم نمیرسد! درحالیکه بیش از هزار سال پیش در کشور ما حکیم شاعری همچون فردوسی زندگی کرده که یادگاری گرانبها را به علاقهمندان فرهنگ و خرد و ادبیات عرضه کرده است. شاهکار فردوسی نه تنها در حفظ زبان و ادبیات فارسی اثرگذار بوده، بلکه بسیاری از ادبا و متفکران جهانی نیز از آن تأثیر گرفتهاند. همین امروز اگر نسل جوان به سراغ شاهنامه برود، دستکم در لایههای اولیه شعر و زبان آن به مشکلی برنخواهد خورد. البته مطالعه تخصصی آن بحث دیگری است که دانش لازم خود را طلب میکند. فقط به اتکای همین نکته میتوان به گذشته درخشان زبان و ادبیات ایران پی برد و به آن بالید. ما از زبان و ادبیاتی کهن اما بسیار ارزشمند برخورداریم که از بسیاری از آثار شاخص جهانی برتر است. برخورداری از چنین پیشینهای بار سنگینتری بر عهده اهالی ادبیات و متولیان فرهنگی میگذارد. باید بدانیم که تا به امروز برای حفظ این زبان چه تلاشی شده و از طرفی با توجه به وضعیت فعلی چه برنامهریزیها، سیاستگذاریها و آیندهپژوهیهایی ضروری است.
بخشی از آسیبی که امروزه متوجه زبان و ساختار آن شده از طریق فضای مجازی است. در مواجهه با این مسأله چه برنامههایی دارید؟
بخشی از آسیبهایی که از طریق فضای مجازی به زبان میرسد به عمد نیست، اما عدهای از همین فضا برای لطمه زدن به زبان فارسی استفاده میکنند. اینها به خوبی میدانند که از چه راههایی میتوان به هویت ملت خدشه وارد کرد. در گذشته دشمنان برای دستیابی به اهداف خود دست به پیکار تنبهتن میزدند، اما حالا بیهیچ سروصدایی و از طریق گوشیهای تلفن همراه و با ترفند جنگهای شناختی و عملیات روانی، به زبان و در واقع به روح و فکر فرزندانمان نفوذ کرده و خواسته خود را با متن و تصویر به آنان تزریق میکنند. فضای مجازی برای چنین سوءاستفادههایی بستر مناسبی است که با برنامهریزی اصولی و آموزش مردم میتوان در این جنگها پیروز شد.
با این تفاصیل تلاش برای خدشهدارکردن حیات زبان را هم باید از مصادیق جنگ نرم علیه کشورمان دانست.
همینطور است، بویژه که این سبک جنگ در مقایسه با پیکار رودررو، هزینه و تبعات کمتری برای آغازگر آن دارد. شناخت این مسأله، مسئولیت سنگینی را بر دوش عموم فعالان عرصههای مرتبط با زبان و ادبیات فارسی میگذارد. یکی از نخستین اقدامات در جنگ نرم، بیاعتنا کردن نسل جوان به هویت ملی بوده و تخریب زبان و ادبیات هم یکی از اهداف آن است. با این حال هنوز عدهای گمان میکنند آسیب به زبان فارسی فقط از طریق ورود واژگان بیگانه ممکن است، غافل از اینکه یکی از سادهترین مصادیق آسیب به زبان واژگان بیگانه است. البته هر نوع بدهبستان میان زبانها و قرضگیری واژگانی را نباید به پای تهاجم زبانی گذاشت. زبان پدیدهای زنده است و تبادلهای آن با دیگر زبانها گریزناپذیر و طبیعی است؛ آنچه نگرانکننده است، تهاجم زبانی با برنامهریزی توسط نخبگان زبانهای بیگانه و انفعال زبانی گویشوران زبان فارسی است. در چنین وضعی اهالی زبان و ادبیات فارسی باید بکوشند این تهاجمها را بفهمند و در برابر آن برنامه داشته باشند و با تقویت و بهروزرسانی زبان، آن را استوارتر از قبل به فرزندان این مرزوبوم بسپارند. البته مفید و مؤثر خواهد بود اگر نسل جوان را با متون ادبی گذشته و امروز زبان فارسی آشنا کنیم.
برای مواجهه با هجمه زبانی علیه زبان فارسی چه اقداماتی در دست انجام دارید؟
از بدو تأسیس دفتر پاسداشت تا به امروز، بخش عمدهای از تلاش خود را بر شناخت اوضاع فعلی زبان فارسی و بررسی ظرفیتهایی که میتوان از آنها بهره گرفت، متمرکز کردهایم. گذشته از بررسی وضعیت حاکم بر محفلهای ادبی، حتی سراغ مدارس و فضای دانشگاه و حوزه هم رفتهایم تا با همکاری فعالان و علاقهمندان زبان فارسی بتوانیم بعضی برنامهها را پیش ببریم. درباره بسیاری از این مسائل با اهالی ادبیات و چهرههای شاخص این عرصه گفتوگو کردهایم. حتی مباحث بینرشتهای جدیدی در حوزه زبان و شناخت، زبان و سیاست، زبان و حقوق، زبان و نظریهبازیها و همچنین فارسیمآبی مطرح کردهایم و پیگیر آنها هستیم. همکاری با انجمنهای حوزه زبان را هم در برنامه داریم. حمایت از جوایز زبان فارسی در حوزههای مختلف مانند جایزه زبان فارسی در سینما نیز از برنامههای این دفتر است.
بهتر نیست برنامههای تشویقی را از زیرمجموعههای خود حوزه هنری شروع کنید؟
لازم است این نکته را یادآوری کنم که زبان و پژوهشهای زبانشناسی در حوزههای نشانهشناسی، گفتمانشناسی، روایتشناسی، معناشناسی، سیاستگذاری و برنامهریزی، آیندهپژوهی، نقد ادبی و پژوهشهای ادبی، با شعر، داستان و اهداف ادبی متفاوت است. یعنی فرق است بین زبان و ادبیات، بین فهم زبانشناسانه و تولید ادبی. در اهداف راهبردی دفتر پاسداشت، ارتقای وضع زبانی حوزه هنری و تنظیم سیاستهای زبانی آن در اولویت است. در گام نخست، قرار است حوزه هنری به الگویی برای کاربرد زبان فارسی در عرصههای مختلف هنری، ادبی، اداری و... تبدیل شود. ارتباط هنرمندان رشتههای مختلف با اهالی زبان و ادبیات و انجام پژوهشهای بینرشتهای و اجرای طرحها و نشستهای مشترک نیز پیشروی این دفتر است. با در نظر گرفتن مشوقهای مختلف برای هنرمندانی که از امکانات حوزه هنری بهره میبرند، امید است بتوانیم همه را با اهداف مرتبط زبان فارسی همراه کنیم. بیتردید اگر اصلاح را از بدنه سازمان خود شروع کنیم آنوقت است که میتوان از دیگران هم انتظار تلاش جدیتری داشت.
از حمایت وزارتخانههایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا دیگر سازمانهای فرهنگی نیز برخوردار هستید؟
دفتر پاسداشت هنوز در ابتدای راه است و البته برای اثرگذاری جامعتر به حمایت سازمانهای دیگر، بجز حوزه هنری نیاز خواهد داشت، از همین رو با دیگر سازمانها و تشکلها نیز وارد تعامل خواهیم شد. کار فرهنگی در هیچ جای جهان بدون حمایت و عزم همگانی به سرانجامی که باید، دست پیدا نمیکند. برای حفظ و ارتقای زبان فارسی باید هزینه صرف کرد و بودجه در نظر گرفت. فقط با چنین تمهیداتی است که میتوان عموم مردم جامعه را به این ارزش فرهنگی آگاه کرد که قدر زبان و ادبیات فارسی را بدانند و برای حفاظت و گسترش آن بکوشند.
از آنجا که سازمانها و تشکلهای مختلفی همچون بنیاد سعدی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در زمینه زبان فارسی و حفظ آن تلاش میکنند، برای پرهیز از موازیکاری چه خواهید کرد؟
میدان عمل برای زبان فارسی، عرصه جهانی است و آنقدر این عرصه در داخل و خارج گسترده است که هر چقدر سازمانهایی از این دست گسترش یابند، بازهم زمینه کار وجود خواهد داشت. البته موازیکاری را میتوان با برنامهریزیهای مشترک و همافزاییها به حداقل رساند، به همین منظور برنامه مفصلی تدوین شده است. اگر در ارتباط با هر یک از اهداف دفتر پاسداشت، دیگران روندهای خوبی را در پیش گرفته باشند، اصراری به دوبارهکاری نیست. هرجا هم که لازم باشد، پیشنهاد همکاری خواهیم داد و از پیشنهادهای نهادهای دیگر برای ساماندهی فعالیتهای مشترک و بزرگتر استقبال خواهیم کرد.
از آنجایی که بنای تأسیس این دفتر بر حفظ و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی است، در آخر بگویید واکنش «دفتر پاسداشت زبان فارسی» به حذف ادبیات از کنکور دانشگاهها، اتفاق تازهای که نگرانی و گلایه اهالی ادبیات را سبب شده است، چیست؟
ما نیز در «دفتر پاسداشت زبان فارسی» همچون دیگر فعالان زبانی و ادبی، از این تصمیم نگرانیم و خواهان ارائه پاسخهای صریحی درباره چرایی این حذف هستیم. ایکاش مدیران محترم پاسخ قانعکنندهای داشته باشند، در غیر اینصورت برای این تصمیم هیچ توجیهی پذیرفته نیست. آنچه از ظواهر امر برمیآید، چندان خوشایند و اصولی به نظر نمیرسد. با این حال تأکید میکنم بهتر است قدری منتظر بمانیم تا پاسخهای مدیران و مسئولان نیز منتشر شود.
سازندگان «روز واقعه» با مخاطبان به تماشای فیلم نشستند
فرهنگی/ همزمان با آغاز ماه محرم سازمان سینمایی برنامههایی ویژه برای این ایام تدارک دیده است. علاوه بر نمایش فیلمهای کوتاه و مستند و برنامههای تحلیلی و گفتمانی و مناسبتی، نمایش رایگان 10 فیلم سینمایی با محوریت محرم و عاشورا جزو برنامههای این سازمان است. قرار است این آثار در دو مجموعه موزه سینما و بنیاد سینمایی فارابی به نمایش درآیند. شامگاه شنبه 8 مردادماه اولین شب این سلسله برنامهها به نمایش فیلم «روز واقعه» اختصاص داشت و سازندگان این فیلم در دو مرکز با مخاطبان به تماشای فیلم نشستند.
ساخت فیلم «راه شیری» با موضوع اربعین
نمایش فیلمها در بنیاد فارابی در قالب ویژه برنامه «سینما تکیه» از ساعت 17 تا 20 در سالن عباس کیارستمی برگزار میشود. پردهخوانی، تحلیل فیلمنامه و نشانهشناسی عاشورا در سینمای ایران، تجلیل از خالقان آثار و انتقال تجربه سازندگان فیلمها از جمله بخشهای این برنامه است. در اولین شب از این ویژه برنامه سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد که این بنیاد ساخت فیلم «راه شیری» با موضوع اربعین را در دستور کار خود قرار داده است. او تأکید کرد که در بنیاد سینمایی فارابی از هر طرحی که نگاه ویژه و درست به موضوعات عاشورایی و اربعین حسینی داشته باشد، حمایت خاص خواهد شد. جوادی همچنین از تداوم این برنامه طی سال خبر داد و گفت که این تکیه محفل ماهانه خواهد داشت.
سینمای ایران دارای تکیه شد
در اولین شب از این ویژه برنامه که به نمایش فیلم سینمایی «روز واقعه» ساخته شهرام اسدی اختصاص داشت از مرتضی شایسته یکی از تهیهکنندگان این فیلم تجلیل شد. این تهیه کننده با تشریح دوران تولید فیلم «روز واقعه» و فیلمبرداری در بافق گفت: «در صحنه که گرد و غبار میشد بارها سعی کردیم که این صحنه را به تصویر بکشیم اما نمیشد تا اینکه به یکباره هوا تیره و تار شد و توانستیم این صحنه را تصویربرداری کنیم. باید بگویم که امدادهای غیبی و الهی پشت این فیلم بود، من این ادعا را دارم و دوستان هم با شهادت خود این حرف مرا صحه میگذارند.» فخرالدین صدیق شریف نیز با قدردانی از مرتضی شایسته گفت: «او حقیقتی را که در وجود حسین بن علی بود دید، «روز واقعه» واقعاً روز واقعه بود، فلسفه عاشورا ندیدن خود است. در عاشورا یاران امام خود را فراموش کردند. یاران امام از قالب تنگ تن بیرون آمدند و به حقیقت لایتناهی رسیدند.» علی رویینتن از دیگر سینماگران حاضر در این مراسم هم در سخنانی کوتاه گفت: «خوشحالم که سینمای ما دارای تکیه شده است، ما هم نذرهای خود را به این تکیه میآوریم.»
همراهی شهرام اسدی با علاقهمندان «روز واقعه» در موزه سینما
در موزه سینما این آثار رأس ساعت 20 و در فضای باز به نمایش درمیآید. شنبه شب موزه سینما میزبان شهرام اسدی کارگردان «روز واقعه» بود و او همراه با شمار زیاد مخاطبانی که به باغ فردوس آمده بودند به تماشای کامل این فیلم نشست. این کارگردان با استقبال از نمایش این آثار در فضای باز و اشاره به تجربیات سینمای جهان در این حوزه، این رویداد را متناسب با فضای موزه سینما اعلام کرد. اسدی از استقبال مخاطبان در این نمایش ویژه با وجود نمایش هر ساله آن در تلویزیون اظهار شگفتی کرد. کارگردان «روز واقعه» پس از تماشای فیلم به گپ و گفت با مخاطبان پرداخت و به سؤالات آنها در باره مراحل ساخت فیلم پاسخ داد.«هیهات» به کارگردانی هادی نائیجی- دانش اقباشاوی- روح الله حجازی و هادی مقدمدوست یکشنبه 9 مرداد، «پرواز در شب» زنده یاد رسول ملاقلیپور دوشنبه 10 مرداد، «افق» زنده یاد ملاقلیپور سهشنبه 11 مرداد، «کربلا جغرافیای یک تاریخ» داریوش یاری چهارشنبه 12 مرداد، «عصر روز دهم» مجتبی راعی پنجشنبه 13 مرداد، «ناسور» کیانوش دالوند جمعه 14 مردادماه، «من و زیبا» فریدون حسنپور شنبه 15 مرداد، «سینه سرخ» پرویز شیخ طادی یکشنبه 16 مرداد و «بالهای سپید» مهدی و ناصر هاشمی یکشنبه 16 مرداد در فارابی و موزه سینما به نمایش درمیآید.
ساخت فیلم «راه شیری» با موضوع اربعین
نمایش فیلمها در بنیاد فارابی در قالب ویژه برنامه «سینما تکیه» از ساعت 17 تا 20 در سالن عباس کیارستمی برگزار میشود. پردهخوانی، تحلیل فیلمنامه و نشانهشناسی عاشورا در سینمای ایران، تجلیل از خالقان آثار و انتقال تجربه سازندگان فیلمها از جمله بخشهای این برنامه است. در اولین شب از این ویژه برنامه سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد که این بنیاد ساخت فیلم «راه شیری» با موضوع اربعین را در دستور کار خود قرار داده است. او تأکید کرد که در بنیاد سینمایی فارابی از هر طرحی که نگاه ویژه و درست به موضوعات عاشورایی و اربعین حسینی داشته باشد، حمایت خاص خواهد شد. جوادی همچنین از تداوم این برنامه طی سال خبر داد و گفت که این تکیه محفل ماهانه خواهد داشت.
سینمای ایران دارای تکیه شد
در اولین شب از این ویژه برنامه که به نمایش فیلم سینمایی «روز واقعه» ساخته شهرام اسدی اختصاص داشت از مرتضی شایسته یکی از تهیهکنندگان این فیلم تجلیل شد. این تهیه کننده با تشریح دوران تولید فیلم «روز واقعه» و فیلمبرداری در بافق گفت: «در صحنه که گرد و غبار میشد بارها سعی کردیم که این صحنه را به تصویر بکشیم اما نمیشد تا اینکه به یکباره هوا تیره و تار شد و توانستیم این صحنه را تصویربرداری کنیم. باید بگویم که امدادهای غیبی و الهی پشت این فیلم بود، من این ادعا را دارم و دوستان هم با شهادت خود این حرف مرا صحه میگذارند.» فخرالدین صدیق شریف نیز با قدردانی از مرتضی شایسته گفت: «او حقیقتی را که در وجود حسین بن علی بود دید، «روز واقعه» واقعاً روز واقعه بود، فلسفه عاشورا ندیدن خود است. در عاشورا یاران امام خود را فراموش کردند. یاران امام از قالب تنگ تن بیرون آمدند و به حقیقت لایتناهی رسیدند.» علی رویینتن از دیگر سینماگران حاضر در این مراسم هم در سخنانی کوتاه گفت: «خوشحالم که سینمای ما دارای تکیه شده است، ما هم نذرهای خود را به این تکیه میآوریم.»
همراهی شهرام اسدی با علاقهمندان «روز واقعه» در موزه سینما
در موزه سینما این آثار رأس ساعت 20 و در فضای باز به نمایش درمیآید. شنبه شب موزه سینما میزبان شهرام اسدی کارگردان «روز واقعه» بود و او همراه با شمار زیاد مخاطبانی که به باغ فردوس آمده بودند به تماشای کامل این فیلم نشست. این کارگردان با استقبال از نمایش این آثار در فضای باز و اشاره به تجربیات سینمای جهان در این حوزه، این رویداد را متناسب با فضای موزه سینما اعلام کرد. اسدی از استقبال مخاطبان در این نمایش ویژه با وجود نمایش هر ساله آن در تلویزیون اظهار شگفتی کرد. کارگردان «روز واقعه» پس از تماشای فیلم به گپ و گفت با مخاطبان پرداخت و به سؤالات آنها در باره مراحل ساخت فیلم پاسخ داد.«هیهات» به کارگردانی هادی نائیجی- دانش اقباشاوی- روح الله حجازی و هادی مقدمدوست یکشنبه 9 مرداد، «پرواز در شب» زنده یاد رسول ملاقلیپور دوشنبه 10 مرداد، «افق» زنده یاد ملاقلیپور سهشنبه 11 مرداد، «کربلا جغرافیای یک تاریخ» داریوش یاری چهارشنبه 12 مرداد، «عصر روز دهم» مجتبی راعی پنجشنبه 13 مرداد، «ناسور» کیانوش دالوند جمعه 14 مردادماه، «من و زیبا» فریدون حسنپور شنبه 15 مرداد، «سینه سرخ» پرویز شیخ طادی یکشنبه 16 مرداد و «بالهای سپید» مهدی و ناصر هاشمی یکشنبه 16 مرداد در فارابی و موزه سینما به نمایش درمیآید.
اخبار
اسماعیلی در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد
اهتمام دولت برای اعتلای تئاتر
گروه فرهنگی: محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری چهل و یکمین دوره جشنواره تئاتر فجر از اهتمام جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی برای اعتلای حوزه تئاتر سخن گفت. به گزارش ایلنا، اسماعیلی در این نشست با اشاره به این مسأله که «با حمایت از استعدادهای جوان و استفاده از ظرفیت عظیم آنان برای تقویت بخش تولید محتوا، تغییر ریلگذاری تئاتر کشور تسهیل میشود»، گفت: «بنای وزارت فرهنگ ایجاد تحولی جدی در حوزه تئاتر کشور است که در راستای دستیابی به این تحول باید علاوهبر توجه جدی به مقوله زیرساختها اقدامات و فعالیتهای مناسبی نیز تدارک دیده شود.» رئیس شورای هنر کشور گفت: «جلسات شورای سیاستگذاری تئاتر فجر نه تنها جنبه فرمایشی ندارد بلکه با برپایی جلسات منظم بهدنبال تقویت نقش نظارتی و تحولی این شورا هستیم.» گفتنی است در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری چهل و یکمین دوره جشنواره تئاتر فجر که با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود سالاری معاون هنری برگزار شد ، احکام اعضای این شورا از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ و اهدا شد. بر این اساس غلامرضا منتظری و بیژن نوباوه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ایرج راد، مینا باقری، کاظم نظری، حسین مسافر آستانه، تاجبخش فناییان، کوروش زارعی و علی منتظری از اعضای شورای سیاستگذاری چهل و یکمین دوره جشنواره تئاتر فجر خواهند بود.
در مراسم معارفه معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی نهاد مطرح شد
نهادهای فرهنگی مولود انقلاب اسلامی هستند
مراسم معارفه معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور با حضور جمعی از مدیران، مسئولان فرهنگی و اهالی رسانه برگزار شد.در این مراسم که روز گذشته (یکشنبه) به میزبانی کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد، سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامهریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد ضمن تبریک به مناسبت این انتصاب، حضور محمدرضا هراتی را در نهاد با توجه به تجربه، شایستگی و کارنامه پررنگی که در حوزههای دیگر دارد، منشأ اثر دانست.
همچنین در این مراسم محمدمهدی رحیمی، مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیسجمهور با تقدیر از خدمات مهدی رمضانی در نهاد کتابخانههای عمومی کشور با انتصاب هراتی و نسبت به پیشرفت برنامه های این معاونت در ترویج کتابخوانی نهاد ابراز امیدواری کرد. محمد سرشار، معاون فرهنگی اجتماعی معاون اول رئیسجمهور نیز با اظهار خرسندی از این انتصاب، روند فعالیتهای نهاد طی سالهای اخیر را رو به رشد و تعالی عنوان کرد.
یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم روند حرکت نهاد در سالهای اخیر را مثبت خواند و گفت:« نهاد کتابخانههای عمومی کشور از نهادهای فرهنگی مولود انقلاب اسلامی و برآیند نیازهای جامعه فرهنگی ما پس از پیروزی انقلاب است. این موضوع ویژگیهای خاصی را به نهاد میدهد و انتظارات از نهاد را برای رویههای انقلاب اسلامی بیشتر میکند. »مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور نیز طی سخنانی گفت: «برادران خوبم مانند آقای معلمی و اللهیاری که پیشازاین عهدهدار این مسئولیت در معاونت توسعه بودند، بنابر اقتضائات، امکانات و شرایط موجود اتفاقاتی را رقم زدند و فضایی را شکل دادند. انشاءالله این مسیر در دوره آقای هراتی نیز با جدیت ادامه پیدا کند.»
محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور نیز در سخنانی گفت: «قرار گرفتن در جایگاهی که پیش از آن جناب آقای رمضانی در آن قرار داشته، بسیار سخت است. امیدوارم با حمایتهای ایشان بتوانیم در این مسیر به سرمنزل مقصود برسیم.»
روایت «فتح خون» شهید آوینی در رادیو
کتاب «فتح خون» اثر شهید مرتضی آوینی در ایام ماه محرم از رادیو تهران روایت میشود.بنا بر گزارش ایسنا، تنظیم رادیویی کتاب «فتح خون» شهید آوینی در ۱۴ قسمت ۲۰ دقیقهای برای دو هفته اول ماه محرم در معاونت صدا ضبط و در کنداکتور پخش رادیو تهران قرار گرفته است.«فتح خون» از جمله آثار شاخص شهید آوینی است که در آن با نگاهی متفاوت به واقعه کربلا پرداخته شده است.این ویژه برنامه که از شنبه ۸ مرداد ماه آغاز شده، تا جمعه ۲۱ مرداد ماه برابر با چهاردهم ماه محرم ادامه داشته و هر شب ساعت ۲۱ از رادیو تهران پخش میشود.
نمایشگاهی از نقاشیهای حبیبالله صادقی
نمایشگاه «حبیبالله صادقی» با ارائه منتخبی از آثار نقاشی این هنرمند فقید، امروز برابر با دوشنبه دهم مرداد، ساعت ۱۹ در گالری ابوالفضل عالی و گالری خانه برپا میشود.به گزارش حوزه هنری، این نمایشگاه شامل ۴۰ اثر نقاشی از هنرمند انقلابی مرحوم حبیبالله صادقی است که چهارشنبه، پنجم مرداد ماه جاری به دیار باقی شتافت.علاقهمندان برای بازدید از نمایشگاه «حبیبالله صادقی» میتوانند از ۱۱ تا ۲۶ مرداد، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۹ به آدرس؛ خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری مراجعه کنند.
حمله عصبی «فارل» درخلال ساخت «سیزده زندگی»
با اولین اکران «سیزده زندگی»، فیلم جدید ران هاوارد، کالین فارل فاش کرد هنگام فیلمبرداری این فیلم چندین بار دچار حمله عصبی شده بود. آنطور که مهر نوشته در پیش نمایش این فیلم ران هاوارد از شرایط سخت کاری بازیگران در این فیلم سخن گفته و اینکه هیچیک از آنها در شرایط سخت فیلمبرداری دست به کوچکترین شکایتی نزدند.این فیلم درباره حادثهای است که سال ۲۰۱۸ در تایلند رخ داد. با وقوع سیل، یک گروه متشکل از ۱۲ پسر و مربی آنها ۱۸ روز در غاری زندانی شده بودند و در نهایت ۴ غواص انگلیسی با عبور از دالانهای باریک زیر آب، توانستند تک تک افراد را به جای امن منتقل کنند.
اهتمام دولت برای اعتلای تئاتر
گروه فرهنگی: محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری چهل و یکمین دوره جشنواره تئاتر فجر از اهتمام جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی برای اعتلای حوزه تئاتر سخن گفت. به گزارش ایلنا، اسماعیلی در این نشست با اشاره به این مسأله که «با حمایت از استعدادهای جوان و استفاده از ظرفیت عظیم آنان برای تقویت بخش تولید محتوا، تغییر ریلگذاری تئاتر کشور تسهیل میشود»، گفت: «بنای وزارت فرهنگ ایجاد تحولی جدی در حوزه تئاتر کشور است که در راستای دستیابی به این تحول باید علاوهبر توجه جدی به مقوله زیرساختها اقدامات و فعالیتهای مناسبی نیز تدارک دیده شود.» رئیس شورای هنر کشور گفت: «جلسات شورای سیاستگذاری تئاتر فجر نه تنها جنبه فرمایشی ندارد بلکه با برپایی جلسات منظم بهدنبال تقویت نقش نظارتی و تحولی این شورا هستیم.» گفتنی است در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری چهل و یکمین دوره جشنواره تئاتر فجر که با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود سالاری معاون هنری برگزار شد ، احکام اعضای این شورا از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ و اهدا شد. بر این اساس غلامرضا منتظری و بیژن نوباوه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ایرج راد، مینا باقری، کاظم نظری، حسین مسافر آستانه، تاجبخش فناییان، کوروش زارعی و علی منتظری از اعضای شورای سیاستگذاری چهل و یکمین دوره جشنواره تئاتر فجر خواهند بود.
در مراسم معارفه معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی نهاد مطرح شد
نهادهای فرهنگی مولود انقلاب اسلامی هستند
مراسم معارفه معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور با حضور جمعی از مدیران، مسئولان فرهنگی و اهالی رسانه برگزار شد.در این مراسم که روز گذشته (یکشنبه) به میزبانی کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد، سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامهریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد ضمن تبریک به مناسبت این انتصاب، حضور محمدرضا هراتی را در نهاد با توجه به تجربه، شایستگی و کارنامه پررنگی که در حوزههای دیگر دارد، منشأ اثر دانست.
همچنین در این مراسم محمدمهدی رحیمی، مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیسجمهور با تقدیر از خدمات مهدی رمضانی در نهاد کتابخانههای عمومی کشور با انتصاب هراتی و نسبت به پیشرفت برنامه های این معاونت در ترویج کتابخوانی نهاد ابراز امیدواری کرد. محمد سرشار، معاون فرهنگی اجتماعی معاون اول رئیسجمهور نیز با اظهار خرسندی از این انتصاب، روند فعالیتهای نهاد طی سالهای اخیر را رو به رشد و تعالی عنوان کرد.
یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم روند حرکت نهاد در سالهای اخیر را مثبت خواند و گفت:« نهاد کتابخانههای عمومی کشور از نهادهای فرهنگی مولود انقلاب اسلامی و برآیند نیازهای جامعه فرهنگی ما پس از پیروزی انقلاب است. این موضوع ویژگیهای خاصی را به نهاد میدهد و انتظارات از نهاد را برای رویههای انقلاب اسلامی بیشتر میکند. »مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور نیز طی سخنانی گفت: «برادران خوبم مانند آقای معلمی و اللهیاری که پیشازاین عهدهدار این مسئولیت در معاونت توسعه بودند، بنابر اقتضائات، امکانات و شرایط موجود اتفاقاتی را رقم زدند و فضایی را شکل دادند. انشاءالله این مسیر در دوره آقای هراتی نیز با جدیت ادامه پیدا کند.»
محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور نیز در سخنانی گفت: «قرار گرفتن در جایگاهی که پیش از آن جناب آقای رمضانی در آن قرار داشته، بسیار سخت است. امیدوارم با حمایتهای ایشان بتوانیم در این مسیر به سرمنزل مقصود برسیم.»
روایت «فتح خون» شهید آوینی در رادیو
کتاب «فتح خون» اثر شهید مرتضی آوینی در ایام ماه محرم از رادیو تهران روایت میشود.بنا بر گزارش ایسنا، تنظیم رادیویی کتاب «فتح خون» شهید آوینی در ۱۴ قسمت ۲۰ دقیقهای برای دو هفته اول ماه محرم در معاونت صدا ضبط و در کنداکتور پخش رادیو تهران قرار گرفته است.«فتح خون» از جمله آثار شاخص شهید آوینی است که در آن با نگاهی متفاوت به واقعه کربلا پرداخته شده است.این ویژه برنامه که از شنبه ۸ مرداد ماه آغاز شده، تا جمعه ۲۱ مرداد ماه برابر با چهاردهم ماه محرم ادامه داشته و هر شب ساعت ۲۱ از رادیو تهران پخش میشود.
نمایشگاهی از نقاشیهای حبیبالله صادقی
نمایشگاه «حبیبالله صادقی» با ارائه منتخبی از آثار نقاشی این هنرمند فقید، امروز برابر با دوشنبه دهم مرداد، ساعت ۱۹ در گالری ابوالفضل عالی و گالری خانه برپا میشود.به گزارش حوزه هنری، این نمایشگاه شامل ۴۰ اثر نقاشی از هنرمند انقلابی مرحوم حبیبالله صادقی است که چهارشنبه، پنجم مرداد ماه جاری به دیار باقی شتافت.علاقهمندان برای بازدید از نمایشگاه «حبیبالله صادقی» میتوانند از ۱۱ تا ۲۶ مرداد، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۹ به آدرس؛ خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری مراجعه کنند.
حمله عصبی «فارل» درخلال ساخت «سیزده زندگی»
با اولین اکران «سیزده زندگی»، فیلم جدید ران هاوارد، کالین فارل فاش کرد هنگام فیلمبرداری این فیلم چندین بار دچار حمله عصبی شده بود. آنطور که مهر نوشته در پیش نمایش این فیلم ران هاوارد از شرایط سخت کاری بازیگران در این فیلم سخن گفته و اینکه هیچیک از آنها در شرایط سخت فیلمبرداری دست به کوچکترین شکایتی نزدند.این فیلم درباره حادثهای است که سال ۲۰۱۸ در تایلند رخ داد. با وقوع سیل، یک گروه متشکل از ۱۲ پسر و مربی آنها ۱۸ روز در غاری زندانی شده بودند و در نهایت ۴ غواص انگلیسی با عبور از دالانهای باریک زیر آب، توانستند تک تک افراد را به جای امن منتقل کنند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
آرزو دارم روزی آثارم را در خرمشهر اجرا کنم
-
حفظ هویت ملی در گرو استواری زبان معیار
-
سازندگان «روز واقعه» با مخاطبان به تماشای فیلم نشستند
-
اخبار
اخبارایران آنلاین