استاندار گلستان اعلام کرد
تأکید رئیسجمهور بر اجرای سریع راهآهن
اینچهبرون - شاهرود
گنبدکاووس - استاندار گلستان گفت: آیتالله سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور با توجه به اهمیت و جایگاه احداث خط ریلی اینچهبرون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود بر لزوم تسریع در اجرای این پروژه مهم تأکید دارد.به گزارش ایرنا، علی محمد زنگانه افزود: بخشی از اعتبار اجرای این خط ریلی در پیوست بودجه امسال پیشبینی شده که باید موافقت کمیسیون ماده ۲۳ و ۵۳ اخذ شود.وی اضافه کرد: کسب موافقت این کمیسیونها در دستور کار سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که درخواست داریم این دو دستگاه دولتی و اجرایی در این خصوص تسریع نمایند، ضمن اینکه جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی برای اجرای این خط ریلی در دستور کار قرار دارد. زنگانه ادامه داد: بهترین مسیر اتصال اینچه برون به کریدور شمال به جنوب از مسیر گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود است که توسط وزارت راه و شهرسازی مطالعات آن انجام شده است.
استاندار گلستان همچنین گفت: رئیسجمهور توجه ویژه به گنبدکاووس دارد و به همین جهت در اعتبارات سفر ۱۳ اسفند پارسال خود و برخی اعضای کابینه به این استان در مجموع ۳۹۰ هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی، تسهیلاتی و اشتغالزا برای آن تصویب کردند.وی افزود: از اعتبارات پیشبینی شده سفر دولت به استان افزون بر ۳۸ هزار میلیارد ریال آن مختص گنبدکاووس است که برخی پروژههای زیرساختی و عمرانی این شهرستان از جمله جاده تزانزیتی موسوم به نفت تکمیل خواهد شد.
معاون استاندار مرکزی:
نیمی از طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک
اجرا شده است
اراک - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی درخصوص آلودگی هوای اراک اظهار داشت: در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا، اجرای بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوا مطرح و جمعبندی لازم انجام شده و میتوان گفت که در این راستا تاکنون حدود ۵۰ درصد مصوبات اجرایی شده است. به گزارش ایرنا، مهدی زندیهوکیلی با بیان اینکه اجرای طرح کاهش آلودگی یک اقدام مستمر است، افزود: در طرح جدید که با تعامل و همکاری سازمان برنامه و بودجه، محیط زیست و سازمانهای مردم نهاد انجام میشود اکنون اهداف جدید تعریف و آماده ارائه به مراجع ذیربط می شود و میتواند بهعنوان طرح ۱۰ ساله استان مطرح باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اظهار داشت: خروج دیگهای قدیم شرکت ایرالکو نقش بسزایی در کاهش آلایندگی هوای کلانشهر اراک داشت اما اکنون انتقال آندسازی انجام نشده است. زندیه وکیلی عنوان کرد: کارگروه ویژهای برای انجام فیلتراسیون در راستای کاهش مازوت سوزی نیروگاه حرارتی شازند تشکیل و از ظرفیت تمامی دانشگاههای استان بهرهگیری و از شرکت مذکور نیز درخواست شده که کاهش میزان سولفور مازوت را پیگیری کند و از طرفی تمام تلاشها برای گازسوز کردن این صنعت به کار گرفته شده و اجرای یک هزار هکتار فضای سبز نیز در این منطقه هدفگذاری شده که تاکنون ۵۰۰ هکتار آن درمنطقه سیبک اجرایی شده است.وی درخصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز گفت: از چهار میلیون تعهد دولت برای ساخت مسکن طی چهار سال، ۶۱ هزار واحد سهم استان مرکزی است که از این میزان سهمیه ساخت ۱۹ هزار واحد مسکونی ویژه شهر جدید امیرکبیر و مهاجران است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه اکنون بیش از هشت هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی در اراک در حال ساخت است، گفت: زمین دولتی در شهر اراک برای ایجاد هشت هزار و ۱۰۰ واحد وجود نداشت که اداره اوقاف این اراضی را برای ساخت مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داد و این مهم باید مدنظر ویژه باشد که میزان پرداخت حقوق موقوفه به مراتب کمتر از هزینه ایجاد زیرساخت در اراضی با فاصله اندک از شهر است.وی یادآور شد: استان مرکزی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن از استانهای پیشرو و سه استان نخست کشور است چرا که مراحل پایانی ساخت و تحویل ۳۰۰ واحد مسکونی در برخی شهرستانهای استان سپری شده و چندین واحد مسکونی نیز افتتاح و متقاضیان ساکن شدهاند و اراک بهعنوان تنها کلانشهر در کشور مطرح است که واحد مسکونی در اراضی اوقاف در قالب طرح نهضت ملی ساخته میشود و بهعنوان الگوی سایر استانها است.
شهردار رشت عزل شد
رشت - هشت عضو شورای اسلامی شهر رشت از پاسخهای مکتوب علوی شهردار رشت قانع نشدند و وی از سمت خود برکنار شد. به گزارش تسنیم 8 عضو شورای شهر رشت پیش از ظهر روز شنبه در جلسه استیضاح شهردار رشت، از توضیحات مکتوب سیدامیرحسین علوی قانع نشدند و استیضاح وی رأی آورد و از سمت شهرداری رشت برکنار شد.شهردار رشت در جلسهای با ارائه مستندات برای پاسخگویی در صحن شورا حضور یافته بود که تعدادی از اعضای شورا از پاسخهای وی قانع نشده بودند و قرار بود مجدداً در صحن شورا به سؤالات اعضایی که قانع نشده بودند پاسخ دهد که دو جلسه بهطور متوالی لغو شد.پس از آن جلسه بعدی استیضاح شهردار برگزار شد و در جلسه روز شنبه، شهردار رشت پاسخهای خود را بهصورت مکتوب ارائه کرد و در پایان از 11 رأی مأخوذه، 8 عضو شورای شهر رشت از پاسخهای مکتوب وی قانع نشدند و 3 عضو شورا از پاسخهای وی قانع شدند و وی از سمت خود برکنار شد.
مکانیابی برای شهرک فناوری در قزوین
قزوین - مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین گفت: ایجاد شهرک فناوری در قزوین که از مصوبات سفر رئیسجمهور در اردیبهشت ماه امسال به استان بود، وارد مرحله مکانیابی شد. به گزارش ایرنا رضا صفاری افزود: تلاش داریم تا زمینی مناسب در اطراف قزوین را برای ایجاد شهرک فناوری تأمین کنیم. در همین رابطه با دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) وارد مذاکره شدهایم تا بخشی از اراضی در اختیار این دانشگاه را برای این کار خریداری کنیم. در صورت عدم تأمین اراضی مورد نظر، از اداره کل راه و شهرسازی درخواست کردهایم تا اراضی مناسب اطراف قزوین را که امکان واگذاری آنها وجود دارد به شرکت شهرکهای صنعتی استان معرفی کند.مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین اظهار داشت: بین ۲۰ تا ۳۰ هکتار زمین برای ساخت شهرک فناوری در قزوین پیشبینی کرده و درنظر گرفتهایم. وی با بیان اینکه در کشورمان ۱۱ شهرک فناوری پیش از این ایجاد شده است، افزود: نحوه کار و فعالیت شهرکهای فناوری با پارکهای علم و فناوری مشابهت دارد با این تفاوت که تولیگری شهرکها با وزارت صنعت، معدن و تجارت و تولیگری پارکها با وزارت علوم است و همچنین شرکتهای مستقر در شهرکهای فناوری در پی تأمین نیازهای فناوری صنایع هستند.
پلمب ۵۱ واحد غیرمجاز ارائه خدمات پزشکی
و درمانی در آذربایجان غربی
ارومیه - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: با انجام بازدیدهای مستمر از سوی بازرسان این نهاد، ۵۱ واحد غیرمجاز ارائه دهنده خدمات پزشکی و درمانی در استان شناسایی و پلمب شد. دکتر علی مسعودی افزود: از این تعداد ۱۸ مورد در ارومیه و ۳۳ مورد نیز در دیگر شهرهای آذربایجان غربی شناسایی شدند. از کل واحدهایی که شناسایی و پلمب شده، تنها چهار مرکز توسط افراد دارای تحصیلات پزشکی اداره میشد و مدیر ۴۷ مورد باقی مانده، به هیچ وجه تحصیلات پزشکی نداشت.مسعودی ادامه داد: از آغاز اجرای طرح بازرسی از مراکز عرضه خدمات پزشکی تاکنون، ۸۳۷ مورد بازدید در استان صورت گرفته که ۱۹۲ مورد مربوط به ارومیه بوده و ۶۴۵ مورد هم در دیگر شهرستانها انجام شده است.
گره قدیمیترین و معروفترین ترافیک ایران چگونه باز می شود؟
عمری که در پل فردیس هدر میرود
ایران واشقانی
خبرنگار
گره کور ترافیک در پل فردیس سالهاست هزینه، زمان و آرامش مردمی را که قصد عبور از این مسیر پرتردد دارند زیر چرخهای خودروهای عبوری له کرده است. معضل فرسایندهای که بدون دلیل و توجیه، روزانه میلیونها تومان سرمایههای مادی و معنوی البرزنشینان و خودروهای عبوری به 14 استان دیگر را تلف کرده و استهلاک خودرو، هدررفت سوخت و آلودگی محیط را در کنار اتلاف عمر و از بین رفتن سلامت جسمی، روحی، روانی مسافران رقم میزند.
با وجود آنکه پل فردیس در محدوده شهر کرج واقع شده، اما قفل شدن ترافیک اتوبان تهران ـ قزوین به عنوان شریان اصلی مواصلاتی غرب و شرق کشور مسألهای ملی است که استهلاک هنگفت سرمایه و زمان، از پیامدهای زیانبار آن است.
تجربه تلخ انتظار در ترافیک گریزناپذیر این محور، تجربه مشترک چند یا هر روزه مردمی است که گرفتار آن شدهاند. ترافیک عصرگاهی این محور وقتی فرساینده میشود که با هجوم خودروهایی روبهرو شوید که برای تعطیلات پیش رو قصد مسافرت دارند.
ترافیک اتوبان تهران -کرج -قزوین گاه به 10 تا 15 کیلومتر از قبل تا بعد از محدوده پل فردیس میرسید اما از وقتی بزرگراه شمالی و انتهای همت زیر بار ترافیک رفت، اتوبان کرج نفس کشید. تأثیر اجرای طرحهای راهداری را میتوان به وضوح دید. طرحها و ایدههایی که میتواند به جلوگیری از هدررفت منابع و برقراری آرامش مردم منجر شود.
علل کور شدن گره ترافیکی پل فردیس
در ترافیک پل فردیس دلایل فنی، عمرانی و شهرسازی مؤثری به هم گره خوردهاند تا این پیچیدگی موجب اختلال در ترافیک این محدوده شود. ترانزیت کالا از جاده مخصوص تهران ـ کرج و تلفیق این راهها در پل فردیس با اتوبان تهران- کرج یکی از این علتها است. خودروهای سنگین که به دلیل ممنوعیت ورود به اتوبان، در شبانه روز به طور دائم به جاده مخصوص تهران ـ کرج تغییر مسیر میدهند چالشی است که این گلوگاه را میفشارد تا جانش را بستاند. ورود و خروج کند و خطرناک آنها در کنار خودروهای سبک و سواری موجب ایجاد اختلال در ترافیک این محدوده میگردد.
از سوی دیگر پل فردیس تنها شریان عبوری مسافران درون شهری و برون شهری است. البرزنشینان برای تردد از قسمتهای مرکزی و شمالی به قسمتهای جنوبی این استان و شهرستان فردیس، چارهای جز ورود به این گذرگاه ندارند.
شکلگیری ایستگاه مرکزی متروی کرج ـ تهران در پل فردیس نیز که با تمرکز حجم زیادی از مسافران، خودروها و اتوبوسها در در لاین جنوبی اتوبان همراه است، ترافیک درهمی را در ساعات صبحگاه و شامگاه موجب شده است. این در حالی است که پیاده و سوار شدن مسافر بین شهری و کنارهگیری اتوبوسهای بین شهری در نزدیک پل فردیس نیز این حجم از رفت و آمدها را دوچندان کرده است.
ترافیک اتوبان کرج در حال باز شدن است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای البرز با اشاره به گلایه شهروندان درخصوص ترافیک شدیدی که در این محدوده از آزادراه تهران-کرج وجود دارد، اظهار کرد: اصلی ترین توصیه رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور، رفع این معضل و باز شدن گره ترافیکی بزرگراه تهران-کرج است. در این زمینه یک طرح مشاورهای که نتیجه سه ماه کار تحقیقاتی و مهندسی است، در اختیار قرار گرفت تا عملیاتی و اجرایی شود. این طرح جامع توسط مشاور ذیصلاح، موجب رفع 80 درصد ترافیک اتوبان خواهد شد و معبری برای چوب بریهای معارض در حاشیه بزرگراه نیز لحاظ شده است.
علی زندی فر افزود: در نظر داریم دو کنار گذر در شمال و جنوب پل فردیس احداث کنیم. در لاین جنوبی که قبلاً اجرا شده است، چوب بریها دیده نشده بود. اما در طرح جامعی که در دست اجراست، چوببریها نیز منتفع خواهند شد و یک باند به پهنای جاده مخصوص اضافه خواهد شد. همچنین دو باند نیز در همین محدوده به پهنای اتوبان اضافه میشود که لاین جنوبی اتوبان در پل فردیس به 5 لاین افزایش خواهد یافت. لاین شمالی بزرگراه تهران-کرج قبلاً تعریض شده بود و 5 لاین زیر بار ترافیکی رفته است.
وی ادامه داد: باند سوم این مسیر در مناقصه است که اجرای دو پل و یک دوربرگردان کنار پل خروجی فردیس به کلاک در این پروژه پیشبینی شده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز گفت: شمال بزرگراه در محدوده پل فردیس، قبلاً 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که در حال حاضر به 97 درصد رسیده است تا بزودی مورد بهرهبرداری قرار گیرد و خودروهای سنگین در زیرگذر به مسیر خود ادامه دهند.
زندی فر با بیان اینکه چندین ورودی و خروجی در پل فردیس وجود دارد که در طرح جدید اصلاح خواهند شد، افزود: در شمال و جنوب پل فردیس، اصلاح رمپ داریم که باید آماده شود ،همچنین چندین ورودی و خروجی به فردیس داریم که موجب گمراهی رانندگان است و بنا داریم تا پایان سال آینده همگی نهایی شوند.
وی همسطح بودن اتوبان را عامل دیگر ترافیک دانست و گفت: اتوبان و بزرگراه باید مسیری غیر همسطح باشد. اما در البرز این محور، شمال و جنوب کرج را به هم وصل میکند و مسیری برای تردد از غرب به شرق این شهر و بالعکس شده است.
علی زندیفر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده استان البرز افزود: در محدوده ترمینال مسافربری شهید کلانتری با ترافیک سنگین و همیشگی روبهرو بودیم که دو کیلومتر از این مسیر تعریض شد و در حال حاضر شاهد ترافیکی روان در این بخش از جاده هستیم. همچنین قرار است دو لاین هم در محدوده پل آیت الله هاشمی تا قزلحصار به پهنای مسیر اضافه شود تا ترافیک این محدوده نیز رفع شود.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای البرز با تأکید بر اینکه برای اجرای پروژههای پیشبینی شده هیچ مشکل اعتباری وجود ندارد، گفت: به دلیل اهمیت این مسیر و رفع دغدغه مردم، خوشبختانه اعتبار ملی برای این طرحها در نظر گرفته شده و بخشی از این اعتبار نیز در سفر رئیس جمهور به استان البرز تصویب شده است.
گرانی، جاذبه های اصفهان را کمرنگ کرده است
مهاجرت در «نصف جهان» روی دنده معکوس
اصفهان- مهاجرت معکوس و بازگشت جمعیت شهرنشین به روستاها موضوعی بوده که سالها دولتهای مختلف برای تحقق آن تلاش میکردند اما به دستاوردهای چشمگیری نمیرسیدند. اخیراً اما یک عامل جدید در افزایش مهاجرت معکوس بسیار فعال و تأثیرگذار عمل کرده است و آن پدیده تورم، مشکل تأمین مسکن و گرانی در شهرهای بزرگ و کلانشهرها است؛ بویژه اگر آن شهرها جزو 5 شهر گران ایران باشند؛ شهری ماننداصفهان.
به گفته معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان، پدیده «مهاجرت معکوس» که دولتهای مختلف بهدنبال راهکارهایی برای عملیاتی کردن آن بودند و در نهایت موفق به اجرای آن نشدند، امروز با افزایش قیمتها و گران شدن مسکن و تبدیل شدن اصفهان به یک شهر گران، عملیاتی شد و مهاجرت روستائیان از شهر اصفهان به زادگاه خویش و حتی مهاجرت شهرنشینهای اصفهان به شهرهای اطراف و ارزانقیمت از جمله «فلاورجان» شکل گرفت. آلودگی هوا، فرونشست زمین، خشکسالی و بحران آب از دیگر دلایل مهاجرت از اصفهان از سوی مسئولان امر مطرح میشود. در همین پیوند باید گفت روند افزایشی مهاجرت در اصفهان موضوعی تأیید شده از سوی مسئولان است؛ اگرچه در اولویتبندی دلایل، نظرات متفاوتی ارائه شده است. سال ۹۷ پژوهشی از سوی سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان با عنوان «بررسی جریانات مهاجرتی استان اصفهان» انجام شد که براساس آن پدیده «مهاجرت» در این خطه تا سال ۹۵ و براساس آمار نفوس و مسکن از روستا به شهر و از شهرهای اطراف به شهر اصفهان ثبت شده است.
مطالعات این پژوهش نشان میدهد از سال ۹۶ این روند با تغییر شکل مواجه میشود و بیشتر جابهجایی جمعیت شکل میگیرد؛ روندی که با مهاجرت غیردائم در شهر اصفهان نمود مییابد.
براساس آخرین سرشماری در سال ۹۵، سهم مهاجران جابهجا شده در استان اصفهان نسبت به کل کشور در دوره زمانی ۹۵-۱۳۹۰ نسبت به دوره قبل (۵سال گذشته) اندکی افزایش داشته و از ۶.۸درصد به ۷.۰درصد رسیده است.
همچنین اصفهان براساس این سرشماری طی سالهای ۸۵ تا ۹۰ و ۹۰ تا ۹۵ مهاجرپذیر بوده است اما این روند از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱ روند معکوس گرفته و بیشتر روستائیان که طی این سالها به شهر آمده بودند به زادگاه خویش بازگشتهاند، اما در این میان برخی کارشناسان عمدهترین دلیل این جریان معکوس را گرانی مسکن مطرح کردهاند.
سکونت غیردائم پدیدهای نو در اصفهان
در این پیوند محمدرضا لعلی معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان در گفتوگو با ایرنا، افزایش قیمت مسکن در شهرها را دلیل پیدایش مهاجرت معکوس به روستاها دانست و گفت: آنچه مبرهن است «فرونشست زمین» اگر چه در مهاجرت از اصفهان نقش دارد اما دلیل اصلی نیست زیرا در این مسأله بزرگنمایی شده است و «فرونشست زمین» در اصفهان یک موضوعی است که سابقه ۵۰ساله دارد هر چند شاهد روند خشک شدن آبخوانها هستیم.لعلی در ادامه افزود: خروج سرمایه از اصفهان به دلیل خشکسالی، یکی از دلایل است اما براساس تحقیقات مرکز پژوهشهای مجلس، عمده دلیل خروج سرمایهگذاران از اصفهان به دیگر شهرها، «سختگیریها در اعطای مجوز» و «مالیاتهای سنگین» و فضای سنگین کسبوکار است.وی خالی شدن اصفهان از سکنه را نپذیرفت و یادآور شد: امروزه شاهد دو پدیده سکونت دائم و غیردائم هستیم؛ به این صورت که محل زندگی فرد در شهر دیگری است و به اصفهان در حال رفتوآمد است.
از سوی دیگر مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان، تسریع مهاجرت داخلی از اصفهان به استانهای دیگر را سبب خالی شدن استان از سرمایههای اجتماعی دانست و افزود: امروزه شاهد رفتن نخبگان علمی، اقتصادی، فرهنگی و هنری از اصفهان به دیگر شهرها هستیم، سرمایههای اجتماعی که نماد استان اصفهان هستند.مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان انجام کار پژوهشی درخصوص تغییر جمعیت اصفهان با ظرفیت دانشگاهها را یک ضرورت دانست و گفت: در این زمینه که اصفهانیها بیشتر به چه شهرستانهایی یا با چه معیارهایی مهاجرت میکنند و بیشترین دلیل مهاجرت آنها از اصفهان چیست و اکثر مهاجرین به اصفهان از چه اقوام و استانهایی هستند و این تغییر بافت جمعیت استان چه تأثیری در تغییر فرهنگ مردم دارد، از شاخصههای یک پژوهش است.
خالی شدن اصفهان از سکنه در ۲نسل پیاپی امکانپذیر است
سیروس شفقی استاد جغرافیای شهری دانشگاه اصفهان، گرانی را دلیل اصلی افزایش مهاجرت معکوس دانست و گفت: شهر اصفهان به نسبت شهرستانهای کوچک و اطراف، شهر گرانی است و باید برای اجاره و خرید ملک هزینه بیشتری پرداخت کرد و همین مسأله باعث کوچ مردم به اطراف استان مانند فلاورجان شده که دارای خانهها وزمینهای ارزانتر است.
وی آلودگی هوا را دیگر دلیل مهاجرت از اصفهان دانست و بیان داشت: در سالهای اخیر شاهد مهاجرت بخشی از جمعیت اصفهان به حاشیههای استان از جمله فلاورجان و دورتر از آن به علت فرار از آلودگی هوا هستیم. شفقی گفت: استنباط ما این است که اصفهان به خاطر مشکلاتی که دارد خالی از سکنه میشود اما این امر یکی، دو نسل به طول میانجامد.
خوزستان آماده دمای 50 درجه باشد
زهره افشار
خبرنگار
میانگین دما در بسیاری از استانها تا پایان هفته جاری بین 5 تا 7 درجه سانتیگراد افزایش مییابد اما خوزستانیها باید منتظر دمای 50 درجه سانتیگراد باشند.
«امین حسین نقشینه»، کارشناس پیشبینی سازمان هواشناسی با بیان این مطلب به «ایران» گفت: دمای هوا از امروز تا روزهای پایانی هفته برای استانهای شمال غرب، سواحل شمالی و دامنه جنوبی البرز از جمله البرز، تهران، قم، همدان، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، اردبیل، گیلان، مازندران، قزوین و ایلام افزایش محسوسی خواهد داشت. اما در خوزستان علاوه بر رسیدن دما به بالای 50 درجه در روزهای پنجشنبه و جمعه ما شاهد شرجی شدید خواهیم بود که این مسأله شرایط سختی را برای مردم این استان فراهم خواهد کرد. انتظار میرود از روز سهشنبه تا پایان هفته رطوبت هوا در خوزستان و بوشهر به بالای 90 درصد برسد.وی افزود: پایتخت نشینان نیز باید منتظر دمای بالای 40 درجه در پایان هفته باشند. پیشبینیها نشان میدهد در حالی که امروز -دوشنبه- بیشینه دما در تهران به 37 درجه میرسد دمای هوا در روز چهارشنبه به 39 و پنجشنبه به 40 درجه سانتیگراد خواهد رسید.
نقشینه گفت: مردم شهر تبریز نیز در این هفته دمای 39 درجه سانتیگراد را تجربه خواهند کرد و باید به این موضوع توجه کرد که شاید مردم خوزستان حتی به دمای 50 درجه در روزهای خرماپزان این استان عادت داشته باشند اما به نظر میرسد مردم تبریز کمتر با گرمای 39 درجه سانتیگراد مواجه شده باشند. لذا مردم در استانهایی که به آنها اشاره شد باید مراقب گرمازدگی باشند و از ایستادن در فضای بدون سقف خودداری کرده و توصیههای پزشکی را جدی بگیرند.نقشینه تصریح کرد: مردم جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال هرمزگان و جنوب شرقی فارس نیز از امروز تا روز چهارشنبه با رشد ابرهای همرفتی شاهد رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و گاهی خیزش گردوخاک خواهند بود.همچنین در 48 ساعت آینده در بخشهایی از مرکز و جنوب کشور وزش باد شدید همراه با گردوخاک پیشبینی میشود.