فیلم پرسروصدای جشنواره چهلم روی پرده اکران
گروه فرهنگی/ چینش فیلمهای روی پرده امروز تغییر میکند. قرار است دو فیلم تازه به ترکیب اکران اضافه شوند و البته نمایش عمومی دو فیلم هم به پایان میرسد. فیلمهای سینمایی «شادروان» ساخته حسین نمازی و «مرد بازنده» به کارگردانی محمد حسین مهدویان بهدلیل از دست دادن کف فروش از روز چهارشنبه مورخ ۲۸ اردیبهشت اکران نمیشوند و فیلمهای سینمایی «علفزار» در گروه سینمایی ملت و «چند میگیری گریه کنی ۲» درگروه سینمایی ماندانا جایگزین آنها میشوند.
«علفزار» اولین تجربه کارگردانی کاظم دانشی از فیلمهای حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر بود که توانست رضایت منتقدان و مخاطبان را جلب کند. این فیلم به تهیهکنندگی بهرام رادان تحسین هیأت داوران جشنواره سال گذشته را هم به دست آورد، در 13 رشته کاندیدای دریافت جایزه شد و با کسب 5 سیمرغ (بهترین فیلمنامه/کاظم دانشی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن/ صدف اسپهبدی، بهترین تدوین/حمید نجفیراد، بهترین صداگذاری/ علیرضا علویان و بهترین موسیقی متن/مسعود سخاوتدوست) در کنار «موقعیت مهدی» بر صدر پیشتازان برگزیده این دوره قرار گرفت. این فیلم با موضوع جنجالیاش یکی از فیلمهای مهم اجتماعی سال و از بحث برانگیزترین فیلمهای جشنواره بود. سوژه اولیه فیلم بسیار ملتهب و تأثیرگذار است و اگرچه بر مبنای داستان واقعی است اما مبتنی بر یک پرونده خاص نبوده و کاظم دانشی با ترکیب نزدیک به ۱۵ پرونده مشابه با ماجرای تجاوز، داستان «علفزار» را روایت میکند. در فیلم «علفزار» بازیگرانی همچون پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، فرخ نعمتی، ترلان پروانه، متین حیدرنیا، مائده طهماسبی، مهدی زمین پرداز وصدف اسپهبدی ایفای نقش میکنند.
«چند میگیری گریه کنی 2» در ادامه نسخه اول این فیلم ساخته شده که سال ۸۴ به کارگردانی شاهد احمدلو اکران شد. ابوالفضل پورعرب، حامد آهنگی، محیا دهقانی، اشپیتیم آرفی، عباس جمشیدی فر و حمید لولایی در این فیلم به کارگردانی علی توکلنیا و تهیهکنندگی حسن توکلنیا بازی کردهاند.
«مجبوریم» پنجمین فیلم بلند رضا درمیشیان از دیگر تازههای اکران است که پس از 4 سال و از 21 اردیبهشتماه اکران شد. فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، پردیس احمدیه، مجتبی پیرزاده، همایون ارشادی، پریوش نظریه، بهمن فرمانآرا، ژاله علو، بابک کریمی، رضا بهبودی و مریم بوبانی در این فیلم ایفای نقش کردهاند. در خلاصه داستان «مجبوریم» آمده است: دختر جوانی به مرد میانسالی فروخته میشود تا برایش بچه بیاورد. مرد میانسال متوجه میشود که از دختر بچهدار نمیشود. او فکر میکند پسر جوانی که دختر را به او فروخته سرش کلاه گذاشته است.
«موقعیت مهدی» هادی حجازیفر، «روز صفر» سعید ملکان، «لامینور» داریوش مهرجویی، «مغز استخوان» حمیدرضا قربانی، «انفرادی» مسعود اطیابی و «سگ بند» مهران احمدی دیگر فیلمهایی هستند که اکرانشان در سینماها ادامه دارد.
گشتی حوالی نمایشگاه کتاب تهران در گفتوگو با محمدرضا شمس، نویسنده و مدرس داستاننویسی
بخش مجازی نمایشگاه تعطیلی پایتخت را دور زد
مریم شهبازی / آلودگی هوای پایتخت روز گذشته گریبان نمایشگاه کتاب تهران را هم گرفت، هرچند به لطف امکان تازهای که برای سیوسومین دوره این رویداد فرهنگی در نظر گرفته شده ارتباط میان ناشران و دوستداران یار مهربان قطع نشد. مردم همچنان از طریق بخش مجازی به گشتوگذار میان تازههای نشر پرداخته و آثار مورد نظر خود را خریداری کردند؛ اتفاقی که در پی دسترسی به این امکان تازه رخ داده و محمدرضا شمس، نویسنده و مدرس ادبیات داستانی آن را تحولی راهگشا در عرصه نشرمان میداند.
بخش مجازی اتفاقی مهم در عرصه نشر
برگزاری بخش مجازی نمایشگاه کتاب از امکانات تازهای است که کرونا سبب شده به سیوسومین دوره برگزاری این رویداد علمی- فرهنگی حوزه نشر اضافه شود. این تغییر تازه در شرایطی که آلودگی هوای تهران تعطیلی مدارس، دانشگاهها و حتی بخش حضوری نمایشگاه کتاب تهران را سبب شد به داد ناشران و علاقهمندان کتاب رسید، چراکه بخش مجازی همچنان برقرار بود.
محمدرضا شمس از نویسندگان باسابقه ادبیات کودک و نوجوان است که اضافه شدن بخش مجازی به نمایشگاه کتاب تهران را از مهمترین اتفاقات نشر در سالهای اخیر میداند، او در همینباره به «ایران» میگوید: «اضافه شدن بخش مجازی به نمایشگاه کتاب آنقدر تغییر خوب و مهمی است که براحتی نمیتوان از آن گذر کرد. عدهای تأکید دارند که هدایت جامعه به سوی خرید غیرحضوری سبب کنترل بار ترافیکی شهر میشود و از سویی مدیریت زمان در زندگی روزمرهمان را کنترل میکند، اینها هم درست هستند و بسیار اثرگذار؛ اما نکته مهمی که من بر آن تأکید دارم فراهم شدن امکان بهرهمندی عموم مردم سرزمینمان از نمایشگاه کتاب و حتی یارانههایی است که در آن به اقشاری همچون دانشجویان اعطا میشود.»
این مدرس داستاننویسی با تأکید بر اینکه بخش قابل توجهی از ساکنان دیگر نقاط کشورمان امکان سفر به تهران را ندارند، ادامه میدهد: «طی تمام دورههایی که تا امروز شاهد برپایی نمایشگاه کتاب بودهایم طیف قابل توجهی از علاقهمندان از شرکت در این رویداد بینالمللی نشر جا میمانند. حق هم داشتند. با وجود مشغلههای زندگی امروزی که امکان سفر برای همه مهیا نیست، از طرفی تقبل هزینه چنین سفرهایی هم برای بسیاری ممکن نیست. مجموع این عوامل سبب شده برپایی بخش مجازی نمایشگاه را اتفاق مهمی بدانیم.»
گفته شمس در شرایطی است که سیستم توزیع کتاب در کشورمان نیز به گونهای است که همه شهرها و استانهای کشور از امکانات برابری در دسترسی به تازههای نشر ناشران برخوردار نیستند. در همین رابطه یاسر احمدوند، رئیس سیوسومین دوره نمایشگاه کتاب و از طرفی معاون فرهنگی وزیر ارشاد به تازگی تأکید کرده که کمک به بهبود سیستم توزیع از برنامههای مهم پیش روی این معاونت است؛ اتفاقی که در صورت محقق شدن نه تنها شاهد دسترسی سهلتر به کتاب خواهیم بود بلکه حتی به کتابفروشیها هم جان تازهای دمیده میشود.
در مسیر تحقق عدالت فرهنگی
محمدرضا شمس توصیهای هم برای فعالان دیگر بخشهای فرهنگ و هنر دارد و میگوید: «تجربه ارزشمندی که طی برگزاری همزمان این دو شیوه برپایی نمایشگاه کتاب حاصل میشود به کار دیگر بخشها هم میآید. محدودیتهای کرونایی به ما گوشزد کرد که از فضای مجازی میتوان در اغلب فعالیتهای فرهنگی و هنری استفاده کرد، اکران آنلاین فیلمهای سینما، پوشش همزمان مجازی نشستها و جلسههای نقد و بررسی حضوری سبب جذب مخاطب بسیاری شد.»
شمس با اشاره به تجربه شخصی خودش در برپایی آنلاین کلاسهای داستاننویسی ادامه میدهد:« کلاسهایی که پیشتر برگزار میکردم و شکل حضوری داشتند تنها به ساکنان تهران محدود میشد، اما طی این دو سال که سراغ تکنولوژیهای ارتباطی هم رفتهام شاهد حضور علاقهمندان یادگیری نویسندگی از نقاط مختلف کشورمان هستم. من هم قبول دارم که بنابر اجبار و برخی اقتضائات، تهران و کلانشهرها به قطب فعالیتهای فرهنگی- هنری تبدیل شدهاند، اما حرفم این است که با بهرهمندی از این امکانات نوین میتوان به تحقق عدالت فرهنگی کمک بسیاری کرد.»
البته او این نخستین تجربهها، از جمله برگزاری بخش مجازی نمایشگاه کتاب را چندان بیعیب هم نمیداند، اما معتقد است که در ابتدای راه مشاهده برخی نواقص طبیعی است و میتوان با بررسی آنها برای برطرف کردنشان گام جدی برداشت. از جمله راهکارهایی که برای اداره پست و ناشران در دوره فعلی و در روزهای باقیمانده دارد این است، کتابهایی که به شکل مجازی خریداری شدهاند در محلهای مشخصی جمع شده و در پایان نمایشگاه دستهبندی شده و به دست مخاطبان برسند. به عقیده شمس از این طریق اگر فردی از چند ناشر مختلف کتاب خریده باشد نیازی به ارسال چندباره کتابها به آدرس مورد نظر وی نیست.
بــــرش
خرید کتاب تنها با چند کلیک
آن دسته از خریدارانی که امکان مراجعه حضوری به نمایشگاه کتاب برای آنان مهیا نیست میتوانند سری به نشانی الکترونیکی book.icfi.ir بزنند. ثبتنام در این بخش در نهایت دو سه دقیقه بیشتر نمیشود و بعد از آن میتوان کتابهای مورد نظر خود را جستوجو کرده و تا پرداخت قطعی روندی شبیه دیگر خریدهای آنلاین را طی کرد. نکته جالب توجه اینکه ارسال کتابها هم رایگان است. اما اگر فهرست از پیش تعیینشدهای تهیه نکردهاید بهترین کار این است که در بخش ناشران سراغ مؤسساتی بروید که پیشتر اعتمادتان به مترجمان و مؤلفان آنها جلب شده است. البته از روش دیگری هم میتوان بهره گرفت، اینکه اگر در شبکههای اجتماعی حضور دارید، سری به صفحات فعالان فرهنگی و هنری بزنید و پیشنهادهای کتاب آنها را هم بخوانید.
گپ و گفتی با مسعود صابری، خواننده گروه موسیقی قشقایی که در جشنواره ملی «موسیقی و آیینهای اقوام ایرانی» روی صحنه رفت
زنده بودن مقامهای موسیقی
ندا سیجانی/ دومین جشنواره ملی موسیقی و آیینهای اقوام ایرانی این روزها در شیراز و تالار حافظیه در حال اجرا است. مسعود صابری خواننده گروه موسیقی قشقایی که در این جشنواره همراه با گروه موسیقی «ائل آی» اجرای برنامه داشت در گفتوگو با «ایران» بیان داشت: «از 10 سالگی موسیقی را آغاز کردم و عمده فعالیتم در بخش آواز موسیقی قشقایی است، البته در کنار آن ساز ویولن و کمانچه هم مینوازم.»
سبکهای موسیقی قشقایی
او درباره ویژگی موسیقی آوازی قشقایی افزود: «موسیقی ما به چهار سبک اجرا میشود؛ عاشیقها، ساربانان، چنگیها و موسیقی فاخر و مجلسی که این بخش بیشتر در دربار ایلخانان و خوانین اجرا میشده و برای اعیان و اشراف بوده که در برگیرنده مقامهای اصیل موسیقی قشقایی است و تاریخی چند صد ساله دارد، مانند آهنگ صمصام، معصوم و... که نام آنها برگرفته از کسانی است که این آواز را بهخوبی اجرا میکردند یا ابداع کننده این سبک از موسیقی بودهاند. موسیقی ساربانان نیز مربوط به بخش کارآهنگها بوده که بیشتر موسیقی کار است و ساربانان به خاطر حرفهای که داشتند و شترچران بودند، برای جمع کردن شترهای خود از موسیقی استفاده میکردند که ساز اصلیشان نی بود و روایتگرحکایتهای غمگین و اتفاقات واقعی بود که در بین ساربان رقم خورده بود.» این هنرمند در اجرای خود که در قالب این جشنواره بود قطعاتی از موسیقی عاشیقها، مقام آوازی ایلخانی، بزداق، گرایلور و...و درکنار آن اجرای چند تصنیف مشترک بین قشقاییهایی فارس و آذربایجان را ارائه کرد.
او درباره حفظ این موسیقی بیان داشت: «این مقامهای موسیقی همچنان خوانده و شنیده میشود و زنده است. البته پردههای این موسیقی مانند موسیقی دستگاهی ثابت نیست و متغیر است و براین اساس به علت شیوه زندگی عشایر و کوچ آنها از مناطق سردسیر به گرمسیر و مشقتهای زندگی عشایر و حماسههایی که در تاریخ زندگی آنها رخ داده، موجب شده نوع موسیقی که ارائه میکنند اغلب غمگین باشد. البته سبک موسیقی عاشیقها متفاوت است و قدمتی حدوداً 200ساله دارد. گروه دیگر نوازندههای دوره گردی بودند که با ساز کمانچه و چگور، سنتهای ایلیاتی را اجرا میکردند و دستمزد میگرفتند. اما بهطور کلی قطعاتی که دربرگیرنده موسیقی قشقایی است شامل حکایتهای عاشقانه محمود و نگار، غریب و صنم، داستان حماسی عاشقانه اوغلو- که در بین ترکهای آذربایجان و ترکهای عثمانی و قشقایی مرسوم است یا کرم و اصلی- بوده.»
او گستره موسیقی قشقایی را گسترده عنوان کرد و اشاره داشت: «حدود 500 سال قبل و در دوران صفویه مهاجرت به استان فارس صورت گرفته که بخشی از این قشقاییها در استانهای مرکزی مانند قم، اراک، ساوه و یا شاهسوند متمرکز هستند.»
حفظ موسیقی اقوام
مسعود صابری درباره حمایت جوانان از موسیقی قشقایی گفت: «این موسیقی تا دهه 80 تقریباً فعالیت داشت و به حیات خود ادامه میداد اما بعد از آن به مرور زمان کم رنگ و کم رنگتر شد. در آن دوران استادان بزرگی چون حبیب خان گرگینپور و فرزندانشان که هریک از بزرگان موسیقی قشقایی بودند- فرهاد و فرود گرگین پور- که البته در موسیقی ایرانی هم نام آشنا هستند این موسیقی را زنده نگاه داشتند و بعد از فوت این نسل قدیمی، آرام آرام در حال نابودی بود و تحریف شد اما ما شاگردان این بزرگان وظیفه خود دانستیم این موسیقی را حفظ و صیانت کنیم و نگذاشتیم این موسیقی از بین برود و حدوداً 10 سالی است این موسیقی باردیگر احیا شده و در حال رشد و ارتقا است.»
او در پایان برگزاری چنین جشنوارههایی را در معرفی موسیقی اقوام ایران بسیار تأثیرگذار دانست و افزود: «بیشک برگزاری چنین جشنوارههایی است که موسیقی محلی و موسیقی فولک مرسوم نقاط ایران را زنده نگاه میدارد و اگر این جشنوارهها و ارزش دهیها نباشد قطعاً از بین خواهد رفت، چرا که نگاه سلیقهای به این نوع موسیقی وجود دارد اما جشنوارهها از این نگاه سلیقهای مراقبت میکنند.»
همایش بینالمللی خدمات کتابخانههای عمومی در شیراز برگزار شد
شیـراز اردیبهشت 1401
پیمان طالبی
خبرنگار
روزها، روزهای نمایشگاه کتاب تهران است و همزمان با این رویداد همایش بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی» در حال برگزاری مراسم اختتامیه شیراز است. در این گزارش پیرامون این رویداد بزرگ و مهم فرهنگی که دریچههای تازهای را به روی فضای کتابخوانی کشور خواهد گشود، صحبت خواهیم کرد.
«خدمات کتابخانههای عمومی» یعنی چه؟
آنچه که کتابخانههای امروز را از آن مخازن تنگ و تاریک دیروز مجزا و متفاوت میکند، «خدمات» این کتابخانهها هستند. افزودن خدمات مختلف، متنوع و جذاب فرهنگی و هنری، آن هم برای تمام اقشار جامعه، از کودکان و حتی خردسالان گرفته تا قشر پا به سن گذاشته جامعه، سبب شده که امروز در بسیاری از شهرها و شهرستانهای کشور یگانه مرکز فرهنگی اثرگذار در منطقه همین کتابخانههای عمومی باشند. همایش بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی» دقیقاً به همین خدمات و چگونگی ارتقای کیفیت آنها پرداخت. تاکنون همایشها و نشستهای متعددی با موضوع کتابداران و کتابخانههای عمومی برگزار شده است. همایش بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی، ایدهها، الگوها و تجربهها» به همت انجمنهای علمی ارتقای کتابخانههای عمومی و جامعهشناسی ایران با همکاری نهاد کتابخانههای عمومی کشور به میزبانی شهر شیراز به دو زبان فارسی و انگلیسی درحال برگزاری است. این همایش در دو موضوع «طراحی خدمات برای کتابخانههای عمومی» و «توسعه خدمات برای کتابخانههای عمومی» اجرا شده است. چنان که لیلی سیفی، دبیر علمی همایش بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی» میگوید، هدف اصلیاش فراهم کردن بستری مناسب برای تبادل افکار و به اشتراک گذاشتن تجارب و ایدههای نوین است. این همایش فرصتی برای حرفهمندان، کتابداران و پژوهشگران مهیا میکند تا جدیدترین نوآوریها، روندها، نگرانیها و چالشهای عملی موجود در زمینه خدمات و توسعه کتابخانههای عمومی را مطرح کنند و راهکارهایی که این همایش مطرح خواهد شد مورد بحث و گفتوگو قرار دهند. در قسمت طراحی خدمات برای کتابخانههای عمومی محورهایی نظیر «آموزش طراحی خدمات»، «جنبههای حقوقی و مدیریتی خدمات»، «خدمات ویژه گروههای خاص»، «طراحی خدمات فرانهادی» و «نوآوری در طراحی خدمات اجتماعی» در نظر گرفته شده است. همچنین در بخش توسعه خدمات برای کتابخانههای عمومی موضوعاتی چون «تبلیغات و بازاریابی برای خدمات»، «جایگاه و کارکرد ارزشهای اخلاقی در ارائه خدمات»، «حاکمیتها و سیاستگذاری خدمات»، «کتابداران و توسعه خدمات»، «توسعه خدمات با بهرهگیری از فناوریهای نوین» و «نقش و جایگاه فعالیتهای داوطلبانه در توسعه خدمات» مدنظر سیاستگذاران همایش بوده است. بنا بر اعلام دبیرخانه همایش، تمامی مقالات در پایگاه استنادیISC، پایگاه استنادی سیویلیکا (CIVILICA) و کنسرسیوم محتوای ملی، نمایه خواهد شد. همچنین مقالات فارسی منتخب، در نشریه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی و مقالات منتخب انگلیسی در نشریه بینالمللی علوم و مدیریت اطلاعات که در پایگاه علمی اسکوپوس نمایه میشود، منتشر خواهد شد.
نکته حائز اهمیت دیگر اینکه دوره آموزشی همایش بینالمللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی با عنوان «خدمات در کتابخانههای عمومی» شامل چهار کارگاه تخصصی نیز ۲۶ اردیبهشت ماه برگزار شد. این دوره شامل کارگاه تخصصی «آموزش عملی طراحی خدمت برای کتابخانههای عمومی»، «اصول طراحی خدمات کتابخانه برای گروههای خاص»، «خدمات کتابخانههای عمومی: مبانی، الگوها، نمونههای موفق» و «بازاریابی خدمات در کتابخانههای عمومی: از مفهوم تا عمل» است که به دو صورت مجازی و حضوری برگزار شد.
همه کارشناسان، پای کار کتابخانههای عمومی
چندی پیش، باربارا لیسون، رئیس فدراسیون بینالمللی انجمنها و مؤسسات کتابداری مستقل (ایفلا) با ارسال پیامی تصویری خطاب به کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی سراسر جهان، از آنها برای شرکت در همایش دعوت کرد. در بخشی از پیام او آمده است: «کنفرانسها رویدادهای مهمی برای آموزش هستند و یادگیری، مسأله مهمی برای کتابداران و همه افراد است. اما من فکر میکنم مهم است که ما خودمان را ارتقا بدهیم و میتوانیم این کار را با تبادل همکاران و تبادل بهترین تجربهها انجام دهیم و تمام اینها از طریق برگزاری کنفرانس ممکن میشود. اکنون من میخواهم شما را به یک کنفرانس بینالمللی دعوت کنم؛ کنفرانس بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی، الگوها، ایدهها و تجربهها»... موضوعات بسیار مختلفی در این کنفرانس مطرح خواهند شد، از جمله برنامههایی برای گروههای خاص. صحبت درباره فراگیری کتابخانهها خواهد بود. درباره تبلیغات و بازاریابی صحبت خواهد شد. بنابراین طیف گستردهای از موضوعات فراهم است که میتوانید یاد بگیرید و با همکارانتان تبادل نظر کنید.»
1 جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ که از دیشب بهصورت رسمی کار خود را آغاز کرد به تلاش برای سانسور مطبوعات متهم شد. تیری فرمو رئیس جشنواره در یک کنفرانس مطبوعاتی تأیید کرد از نشریات خواسته تا نقل قولهای او را اصلاح کنند و گفت این یک سنت فرانسوی است که چیز عجیبی هم نیست. خودسانسوری و حتی اندکی سانسور هم مطرح نیست، این یک سنت فرانسوی است که اگر در مصاحبه با روزنامهنگاری وی میپذیرد که پس از مصاحبه متن را بخوانم و اگر خواستم چیزی را تغییر دهم، این به معنی سانسور نیست چون متن روزنامهنگار را تغییر نمیدهم./ ورایتی
2 اکرم محمدی و جواد یحیوی با نمایش «پروین» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی به سالن اصلی تئاتر شهر خواهند آمد. نمایش «پروین» به قلم و کارگردانی حسین کیانی و تهیه کنندگی داوود نامور از هشتم خردادماه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر با حمایت انتشارات آنجا و پوشاک گت به روی صحنه خواهد رفت. پیش از این حضور مهران رنجبر، مجید رحمتی، هوشنگ قوانلو، سهیل ملکی، مریم ندایی و آتنا تندرو در این اثر قطعی شده است. اسامی دیگر بازیگران و عوامل «پروین» متعاقباً اعلام خواهد شد. / روابط عمومی
3 کمپانی پیکسار اعلام کرد انیمیشن بیست و هفتم خود را با تمرکز بر آب و آتش و مشابهتهای آنها میسازد. فیلم یک جفت نامحتمل – امبر و وید- را تصویر میکند که به شهری سفر میکنند که آتش، آب، زمین و هوا ساکنانش هستند. زن جوان آتشین و مردی که در گذر است، در شرف کشف یک چیز اساسی هستند و آن، این است که در واقع آنها چه چیزهای مشترکی دارند. پیتر سون کارگردان انیمیشنهای «دایناسور خوب» و «تا حدی ابری» پیکسار کارگردانی و دنیس ریم تهیهکننده «دایناسور خوب» و «ماشینها ۲» نیزتهیه کننده آن هستند./ گاردین