وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت مقام معلم مطرح کرد:
بهشدت نیازمند تفکر و آثار شهید مطهری هستیم
گروه فرهنگی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت مقام معلم و پاسداشت استاد مرتضی مطهری که ظهر روز شنبه 17 اردیبهشت ماه در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: «شهید مطهری یکی از پیشگامان جریان نواندیشی دینی است که از دهه ۳۰ به بعد با سردمداری امام خمینی(ره) به راه افتاد و اتفاقات بزرگی را برای کمک به انقلاب اسلامی رقم زد.»
به گزارش روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم ضمن ادای احترام به مقام والای شهیدان مطهری، مفتح و همچنین شهدای دانشجو گفت: «در خصوص اقدام بزرگی که جریان نواندیشی دینی از دهه ۳۰ به بعد در کشور انجام داده و شهید مطهری که یکی از پیشگامان این جریان محسوب میشود، مباحث بسیاری مطرح شده است. در رأس این جریان شخصیت بزرگی چون امام راحل قرار داشتند و شاگردان و فرزندان معنوی امام همچون شهید مطهری که به شایستگی هر چه تمامتر این مسیر را به خوبی ادامه دادند و گرههای بزرگی را در راه تحقق حاکمیت اندیشه دینی باز کردند.»
اسماعیلی تصریح کرد: «امروزه که در آستانه چهل و چهارمین سالگرد استقرار انقلاب شکوهمند ایران اسلامی قرار داریم باید بیش از گذشته پایههای فکری و نظری تأسیس حاکمیت دینی را در آثار بزرگانی چون شهید مطهری بازخوانی کنیم زیرا پایههای فکری جریان نواندیشی دینی همسو با انقلاب اسلامی حرکت کرد و شهید مطهری نقش کمنظیری را در پیدایی و تأسیس اندیشه انقلاب اسلامی ایفا کرد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به تأثیرات شگرف شهید مطهری از زمان حضور و تدریس در دانشگاه اشاره کرد و افزود: «استاد مطهری وقتی از حوزه علمیه قم وارد دانشگاه تهران شد با دوگانه مهم «علم و دین» که ساخته نظام تبلیغاتی آن زمان بود مواجه شد اما ایشان به عنوان تربیت شده مکتب امام صادق(ع) در حوزه علمیه قم وقتی وارد دانشگاه تهران شد با تکیه بر سلوک عملی خود به خوبی نشان داد که یک روحانی اصیل بهشدت متعصب بر مبانی دینی است و حاضر نیست قدمی از مواضع دینی خود عقبنشینی کند و در خصوص این دوگانه با جدیت موضعگیری کرد.»
او در ادامه خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از دوگانههایی که شهید مطهری در مقابلش موضعگیری کرد، دوگانه اسلام و ایران بود که این دوگانه توطئهانگیز از اوایل دوران قاجار توسط برخیها آغاز شد تا اینکه شهید مطهری در آثار و نوشتههایش به خوبی به خدمات متقابل اسلام و ایران پرداخت و خوشبختانه امروزه همین مسیر با هدایت حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به درستی دنبال میشود، بهطوری که امروز هویت ایرانی، اسلامی شکلدهنده هویت جامعه است.»
در آستانه برپایی سی و سومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران اعلام شد
حضور ناشرانی از 32 کشور جهان در بزرگترین رویداد نشر کشور
گروه فرهنگی/ تنها چند روز تا برپایی سی و سومین دوره از نمایشگاه کتاب تهران باقی مانده و این در حالی است که متولیان برپاییاش تلاش خود را بر این متمرکز کردهاند که با تقبل عمده هزینههای برگزاری این رویداد بینالمللی نشر گامی جدی در مسیر تحقق شعار توسعه کتاب در کشورمان بردارند. این دوره نمایشگاه با حضور ناشرانی از 32 کشور جهان برگزار میشود.
محلی برای ارائه آخرین دستاوردهای فرهنگی جامعه ایرانی
یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب تهران با تأکید بر اینکه برپایی این دوره از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به معنای غلبه آگاهی و سلامتی بر بیماری و مرگ است و نشانه دیگری از زایندگی و پویندگی فرهنگ در کشور عزیز ما، گفت: «در دوران فراگیری کرونا حوزه فرهنگ نیز مانند دیگر حوزهها آسیبها و صدمات بسیاری را متحمل شد، اما به طور کل مجموع آمار و ارقام تولیدات فرهنگی قابل افتخار است. در سال گذشته رکورد تعداد عناوین کتاب با ۱۱۳ هزار عنوان کتاب شکسته شد و این نشانه فعالیت و تلاش گروه کثیری از تولیدکنندگان و همه دست اندرکاران تولید و عرضه کتاب است. نمایشگاه کتاب تهران محل اصلی ارائه آخرین دستاوردهای فرهنگی جامعه ایرانی است و نشانهای از تلاش جمعی و آگاهی و میل به دانش گسترده به شمار میآید.»
به گزارش مهر، احمدوند ادامه داد: «رویکرد دولت در حوزه فرهنگ ایجاد بسترهای لازم برای انتشار گسترده همه آرا و عقاید است. رویکرد عمومی بر ایجاد امکانی برای انتشار حداکثری آرای مختلف است. در نمایشگاه کتاب میزبان طیف گستردهای از ناشران خواهیم بود. تلاش بر این بوده که دسترسی عموم مردم در سراسر کشور برای دیدن و انتخاب کتاب فراهم شود. به همین دلیل همزمان بجز مصلی که میزبان حضوری ناشران است، از طریق سایت نمایشگاه نیز امکان دسترسی به پایگاه فروش برای کل کشور فراهم شده است و این قدم بزرگ و مهمی در توسعه عدالت فرهنگی در کل کشور به شمار میآید.»
احمدوند در زمینه امکانات بهداشتی تدارک دیده شده برای این دوره از نمایشگاه کتاب نیز گفت: «با همکاری ستاد کرونا تدابیر ویژهای برای رعایت موازین بهداشتی لحاظ شده است. از مردم هم خواهش میکنیم که در زمان حضور فیزیکی در نمایشگاه با رعایت حداکثری پروتکلهای بهداشتی به سلامت خودشان و دیگران اهتمام داشته باشند. شعار نمایشگاه یعنی «با کتاب سلامتیم» نیز با همین رویکرد انتخاب شده است و نشان میدهد که دانش شاخصه مهمی برای سلامت عمومی به شمار میرود.»
احمدوند همچنین درباره دلیل انصراف برخی از ناشران از حضور در نمایشگاه کتاب که حمایت از کتابفروشیها عنوان شده بود، گفت: «این نگاه درستی است و باید به کتابفروشیها توجه ویژه داشته باشیم. انتقاد بجایی را این ناشران مطرح کردهاند و باید در روند برگزاری رخدادهای فرهنگی رعایت حال همه صنفها را کرد. آخرین حلقه و مهمترین حلقه در توسعه جامع کتاب، کتابفروشیها هستند، اما برخی از نکات را نیز نمیتوان فراموش کرد. ۲۰ میلیون از جمعیت کشور در روستاها زندگی میکنند و این جمعیت دسترسی به کتابفروشی ندارند. همچنین در شهرهای کوچک و دورافتاده نیز کتابفروشی وجود ندارد. تأسیس کتابفروشی در این مناطق صرفه اقتصادی هم ندارد و نمایشگاه تنها راهکار برای رساندن کتاب به این مناطق است. بنابراین اگرچه ممکن است تعدادی از کتابفروشیها از برگزاری نمایشگاه گله داشته باشند، اما در برگزاری نمایشگاه نباید شکی وجود داشته باشد. طرحهایی برای حمایت از کتابفروشیها اندیشیده شده که در آینده اعلام خواهند شد.»
به دنبال واسپاری نمایشی و تصدیگری پنهان نیستیم
احمدوند با اشاره به هزینههای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت: «برای برگزاری سیودومین نمایشگاه کتاب حدوداً ۳۰ میلیارد تومان هزینه شد. برای این دوره با توجه به گرانیهای رخ داده در همه حوزههای اقتصادی، هزینه برگزاری رقم بالاتری را تجربه خواهد کرد. اما قول میدهیم که نظارت دقیق و شفافی بر صرف هزینهها صورت گیرد. سلامت مالی و صرفهجویی شعار ماست. این نکته را هم فراموش نکنید که سیوسومین دوره نمایشگاه در اصل دو نمایشگاه توأمان است و نمایشگاه مجازی نیز هزینههای بسیاری را دربر دارد. از همین رو دولت که ترویج کتابخوانی دغدغهاش است حجم عمده هزینهها را خود برعهده میگیرد. دوستان صنفی ما هم همکاری ویژهای با ما دارند. ما بهدنبال واسپاری نمایشی و تصدیگری پنهان نیستیم.»
در ادامه علی رمضانی، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و قائم مقام سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران درباره مسأله کد اقتصادی که از ناشران برای حضور در نمایشگاه اخذ میشود، گفت: «از اسفند ماه گذشته طبق قانون مصوب مجلس هر نهادی که دارای دستگاه کارتخوان است باید کد و شناسه اقتصادی داشته باشد. بانک عامل نمایشگاه برای خدماتی که ارائه میکند بویژه برای در اختیار گذاشتن کارتخوانها به غرفهداران طبق قانون احتیاج به کد اقتصادی دارد. از سوی دیگر تاکنون ۱۴۰ هزار نفر از دانشجویان، طلاب و استادان برای دریافت بن کتاب ثبتنام کردهاند. این یارانه به نسبت سالهای گذشته صد درصد افزایش پیدا کرده است.»
رمضانی ادامه داد: «امسال ۳۲ کشور در نمایشگاه کتاب حضور دارند. برخی در سالن ناشران خارجی و بخشی هم در حوزه بینالملل جانمایی شدهاند. میهمانهایی هم از کشورهای سوئیس، هند، هنگ کنگ، ترکیه، ایتالیا، چین، انگلستان، بوسنی، امریکا، آلمان، افغانستان، سوریه، لبنان، پاکستان، قطر، عمان، مصر، جمهوری آذربایجان، روسیه، صربستان، مکزیک و… داریم. کلاً ۱۷۰ ناشر بینالمللی آثارشان را در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد. میهمان ویژه امسال نیز کشور قطر است.»
قائممقام سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «از امروز (یکشنبه)سایت نمایشگاه برای جستوجو و اضافه کردن کتابها به روی علاقهمندیها باز میشود تا فرایند خرید از روز شروع سادهتر شود.»گفتنی است که سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از بیستویکم تا سیویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه
ketab.ir برگزار میشود.
نگاهی به بخشهای جنبی جشنواره امسال فیلم کن فرانسه
سکوی پرتابی عالی برای نوظهورها
وصال روحانی
خبرنگار
هفتاد و پنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کن فرانسه مانند ادوار قبلی این جشنواره ابتدا بر بخش مسابقه خود تکیه و تمرکز دارد و رویدادهای این بخش است که بیشترین توجه را برمیانگیزد اما امسال هم مثل گذشته برخی قسمتهای دیگر این جشنواره از غنای لازم برخوردار است و فیلمهای قابل ذکری در آنها به نمایش گذاشته میشود و درنتیجه بد نیست نگاهی به این قسمتها هم داشته باشیم.
یک بخش عمده جشنواره امسال کن که همچون همیشه بالاتر از ونیز و برلین جشنواره نخست سینمای جهان به حساب میآید و از 27 اردیبهشت تا 7 خرداد در این شهر توریستی واقع در جنوب فرانسه برگزار میشود، قسمت خارج از مسابقه است و حتی آوردن نام و وصف کوتاه فیلمهای حاضر در این بخش نشانگر اهمیتی است که این فیلمها از دید سازندگان آنها دارد و مبیّن حساب ویژهای است که جهان سینما یا از نظر غنای کیفی و موضوعی یا قابلیت فروش روی آنها باز کرده است. نه تنها فیلم افتتاحیه کن امسال که چهارشنبه شب 27 اردیبهشت در تالار مرکزی جشنواره به نمایش درمیآید، یک کار حاضر در بخش خارج از مسابقه است (کاری به نام «برداشت آخر» ساخت میشل هازاناوی شیوس فرانسوی) بلکه چند فیلم دیگر درنظر گرفته شده برای این بخش هم آثاری ساخته شده توسط بزرگان سینما یا فیلمهایی هستند که گیشههایی عالی برای آنها پیشبینی میشود و روی آنها کار و سرمایهگذاری فراوانی صورت پذیرفته است.
راه بسیار طولانی «الویس»
یکی از این فیلمها اثری است که «باز لورمن» استرالیایی درباره الویس پریسلی موزیسین و خواننده معروف اواخر دهه 1950 و دهههای 1960 و 1970 امریکا ساخته و نام «الویس» را بر آن گذاشته و فراز و فرودهای زندگی او را بهویژه در دورانی که جوان بود، به نمایش نهاده است. این فیلم که تام هنکس کهنهکار در نقش مدیر برنامههای پریسلی در آن خوش درخشیده، از دو سال و نیم پیش در مسیر تولید قرار گرفت اما ظهور کرونا و ضایعات و سیع آن هم در کامل شدن پروسه تولید آن مشکل ایجاد کرد و هم در پخش آن تأخیری طولانی بهوجود آورد. به این ترتیب کن امسال اولین مکانی است که «الویس» در آن به نمایش بینالمللی درمیآید و رسماً دیده خواهد شد تا این امر مقدمهای بر اکران جهانی این فیلم باشد که از ششم تیرماه امسال آغاز میشود.
تأثیرهای ماندگار خالق مکس دیوانه
جورج میلر نیوزیلندی قریب به 45 سال است که به حرفه فیلمسازی اشتغال دارد و در ژانرهای مختلف کارهای قابل قبول و متعددی را رو کرده ولی عمده شهرت او به چهارگانه «مدمکس (مکس دیوانه) برمیگردد که سه قسمت اول آن در دهه 1980 عرضه شدند و توفیق آنها کمک بزرگی به مل گیبسون متولد امریکا و بزرگ شده استرالیا کرد تا تبدیل به سوپراستار جدید سینما شود پهنه هالیوود را هم در دهههای بعدی درنوردد. جذابیت ماندگار «مدمکس»ها به حدی بود که حتی وقتی میلر بعد از تأخیر و فترتی سی و چند ساله قسمت چهارم این فرانچیز را در سال 2016 ساخت، استقبال فراوانی از آن صورت گرفت و درحالی که حداقل نیمی از بازیگران فیلمهای منحصربهفرد تغییر یافته بودند و اثری هم از مل گیبسون دیده نمیشد فیلم نه تنها گیشه پرسودی داشت بلکه سه جایزه هم در شاخههای فنی گرفت. میلر اینک با فزونتر از 70 سال سن کار جدیدش به نام «سه هزار سال خواستن» (یا «تمنای سه هزار ساله») را به کن 2022 و بخش خارج از مسابقه آن آورده و این یک فیلم دراماتیک اجتماعی و محصول مشترکی از استرالیا و امریکا است.
پرتاب مجدد ماوریک به آسمان
سی و شش سال بعد از اکران فیلم حادثهای و محبوب و پرفروش «اسلحه برتر» قسمت دوم آن نیز آماده نمایش شده که با نام جنبی و کامل کننده ماوریک در بخش خارج از مسابقه جشنواره امسال کن اولین نمایش بینالمللی و رسمیاش را تجربه میکند. این فیلم از اواخر سال 2020 آماده نمایش بوده اما تبعات تلخ ظهور و بسط کرونا در نمایش آن تأخیر بزرگی را بهوجود آورد و سبب شد اولین مرتبه پخش رسمی آن به کن امسال ارجاع گردد و بلافاصله بعد از انجام این جشنواره و بواقع از 9 خرداد در سطح جهان اکران عمومی هم بشود. با توجه به اینکه تونی اسکات سازنده فیلم اوریژینال در دهه 2000 درگذشت، تهیه و ساخت فیلم دوم به جوزف کازینسکی سپرده شده و او کوشیده است همان فضای اسکاتی را تکرار و ترسیم کند و خلبانان ماجراجویی را دستمایه کارش قرار بدهد که در مرکز آنها کاراکتر ماوریک (با بازی تام کروز معروف) قرار دارد. بواقع نمایش این فیلم در کن مقدمهای بر پخش گستردهتر آن در سطح جهان است که فروش هنگفت جدیدی برای آن پیشبینی میشود و بعید است که در محاسبات و جداول پایانی سال یکی از 10 فیلم سودساز نخست جهان نباشد.
مأمن استعدادها و جایگاه آرزومندان
در بخش خارج از مسابقه جشنواره امسال کن فیلمهای جدید «ماسکاراد» ساخته نیکولاس بدوس فرانسوی و «نوامبر» به کارگردانی سدریک خیمهنز فیلمساز لاتین تبار تبعه فرانسه هم به نمایش درمیآیند اما این آثار از هماکنون تحتالشعاع فیلمهای مطرح دیگر این بخش قرار دارند که نام و وصفشان در سطور قبلی این مطلب آمد. در بخش موسوم به «نمایشهای نیمهشب» نیز آثاری همچون «سرفه یک سیگاری» به کارگردانی کئنتین دوپیو فرانسوی، «شکار» ساخته لی جونگ جائه از کره جنوبی و «رؤیای زمانه ماه» برای هنردوستان پخش خواهد شد که آخری کاری از برت مورگن امریکایی است. با این حال جای تعجبی ندارد که فیلمهای این بخش بیشتر متعلق به سینماگران مستقل و افرادی خارج از سینمای بدنه و پولساز در کشورهای مختلف است که میکوشند با کسب موفقیت خود را در روند ساخت آثار بزرگتر استودیوها جای بدهند و حتی در جریان موسوم «استودیوم سیستم» در هالیوود جا بیفتند. هرچه باشد، کن از مراکز اصلی کشف و بروز استعدادهای تازه، ارتقای هنرمندان درجه دو به پلههای بالاتر و خودنمایی کسانی است که چیزی در چنته دارند و فقط جشنوارههایی مثل کن میتواند آنها را به اوج مطرح بودن برساند و همچون یک سکوی پرتاب عالی برای آنها عمل کند و آرزوهای دور و دراز این افراد را تحقق بخشد.
اجرای غنیترین رپرتوارهای موسیقی نواحی ایران در شیراز
گروه فرهنگی/ دبیر علمی و پژوهشی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیینهای موسیقایی نواحی ایران از حضور و اجرای غنیترین رپرتوارهای موسیقی نواحی ایران و راویان اصیل و خنیاگران توانمند اقوام در این جشنواره خبر داد.
دامون شش بلوکی درخصوص موضوعیت اجرایی در دومین جشنواره موسیقی نواحی شیراز گفت: «در این دوره هر منطقه رپرتوار خودش را که در آن تواناتر و غنیتر است چه به لحاظ مقامهای خاص و چه به لحاظ ملودیسازی و چه آوازی عرضه می کند.
نکته دیگر این دوره، تفاوت زمان اجراها در این جشنواره با سایر جشنوارههای موسیقی نواحی است چرا که در بسیاری از جشنوارهها وقت محدودی برای هر اجرا و منطقه در نظر گرفته میشود اما در جشنواره نواحی شیراز یک سانس کامل را برای موسیقی هر قوم اختصاص دادهایم. »
این پژوهشگر موسیقی در خصوص انتخاب گروههای حاضر در جشنواره نیز گفت: از آنجایی که برای این جشنواره زمانمان محدود بود و فرصت فراخوان نداشتیم؛ براساس مطالعات و تجربیات طی سالیان گذشته و مشورت با پژوهشگران یکی از شاخصههایمان را در این جشنواره حضور افرادی در نظر گرفتیم که کمتر یا اصلاً در جشنوارهها نبودهاند البته با در نظر گرفتن استانداردها و توانایی اجرایشان؛ از طرفی دیگر استادانی که چندین سال از جشنوارههای نواحی دور بودند مثل عاشیق حسن اسکندری که شناسنامه موسیقی آذربایجان هستند و سالها به دلایل مختلف در کمتر جشنواره موسیقی نواحی به روی صحنه رفتهاند.
شش بلوکی با اعلام نشستهای پژوهشی گفت: با توجه به درنظر گرفتن مهمترین و غنیترین رپرتوار موسیقی هر منطقه گروههایی از آن منطقه را که توانمندتر باشند و اعضایش مسلط و دارای درجه کیفی خوب اجرایی باشند برگزیدیم. در واقع انتخابهایمان را بر این اساس صورت دادیم که هم به نوعی تکرار افراد نباشد و هم با توجه به مرتبه استادی و چهره بودن؛ افرادی باشند که در کنار متخصص بودن تسط کافی بر رپرتوار اصلی منطقه خود داشته باشند.
دومین جشنواره ملی موسیقی و آیینهای موسیقایی نواحی ایران به دبیری علمی دامون ششبلوکی و دبیری اجرایی آرش صفری، ۲۵ تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در شیراز برگزار میشود.
1 یک هنرمند عراقی با خلق دیوارنگاره، خیابانهای شهر بغداد را تغییر میدهد. «وجدان الماجد» هنرمند عراقی است که با استفاده از دیوارنگارههای تصویرگر افراد مشهور، جنگل بتنی بغداد را به یک شهر رنگارنگ تبدیل میکند. این استاد و فارغالتحصیل دانشگاه هنرهای زیبای بغداد میگوید گاهی اوقات تا شب مشغول کار است و خیابانها در شب مکان ترسناکی هستند و برای او به عنوان یک زن آسان نیست که تا دیروقت در خارج از خانه بماند./ایسنا
2 نمایش «آنا کارنینا» به نویسندگی و کارگردانی آرش عباسی، بعد از دو دوره اجرا، این بار در تماشاخانه شهرزاد روی صحنه میرود. این نمایش «آنا کارنینا» از یکم خرداد در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا میشود. «آناکارنینا» برای سومین بار است که اجرا میشود و داستان این نمایش درباره یک مجری معروف تلویزیون است که در پانصدمین برنامهاش میهمان ویژهای دارد؛ همسر سابقاش که هنرپیشه معروفی است، میهمان این قسمت برنامه است…
معصومه رحمانی و بهنام شرفی در این نمایش به ایفای نقش میپردازند./روابط عمومی
3 آلبوم «گاه فراموشی» بیست و دوم اردیبهشت با اشعاری از فردین خلعتبری منتشر میشود. هشت قطعه به نامهای «در شب بیتو، گاه فراموشی، مشتاق توام، پی در پی، خواب خاکی، با تو مست، نشان، محرم به اسرار» طی حدود دو سال تولید شده است. رؤیا نونهالی نیز بهعنوان بازیگر در موزیک ویدیوی یکی از قطعات این آلبوم به نقش آفرینی پرداخته است. همایون شجریان و فردین خلعتبری سال ۱۳۹۸ آلبوم «امشب کنار غزلهای من بخواب» را براساس اشعار زنده یاد افشین یداللهی منتشر کردند. /مهر