ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارش «ایران» از تعریف معلم در تراز سند تحول بنیادین به مناسبت روز معلم
وقتی رتبهبندی از اصل به حاشیه میرود
اکرم رضایی ثانی
خبرنگار
سند تحول بنیادین معلم را یک پژوهشگر قلمداد میکند، پژوهشگری که تحول عمیق و مثبت در فرایند یادگیری، علم، اخلاق و... ایجاد میکند معلمی که در اینجا نقش الگویی داشته از اینرو نگاه ممتاز او نسبت به مواردی که باید به دانشآموزان خود منتقل کند حائز اهمیت است. به بهانه روز معلم و شهادت استاد مرتضی مطهری موضوع «تعریف معلم در تراز سند تحول بنیادین» محور گفتوگوی ما با حجتالاسلاموالمسلمین عبدالکریم بهجتپور عضو شورای عالی آموزش و پرورش بود. وی در تعریف جایگاه معلم در سند تحول به «ایران» میگوید: در سند تحول بنیادین جایگاهی که برای مؤلفه معلمی در نظر گرفته شده است جزو اصلیترین اجزای تحول است. در امر آموزش و پرورش؛ معلم، فعالیتهای معلم، تأثیر او در دانشآموزان وهمچنین خانوادههایشان بسیار مهم تصور شده است.
بهجتپور بیان میکند: به تعبیر دیگر از نظر طراحان سند تحول بنیادین معلمان کسانی هستند که از طریق پژوهش و مطالعه در امر تربیت دانشآموزان و ابزاری که میتواند اینها را رشد بدهد و یا موانعی که ممکن است سد راه پیشرفت دانشآموزان باشد، توانایی کسب میکند تا در آنها تأثیر عمیق و ماندگاری بگذارد. در سند تحول بنیادین به شکل هوشمندانهای میان کادر آموزشی مدارس و آموزش و پرورش با کارمندان عمومی آموزش و پرورش تفکیک به عمل آمده است و سعی شده توجه ویژهای به این قشر و نقش آنها در پدیده تحول آموزش و پرورش داده شود.
وی به جملهای درباره تأکید حضرت امام خمینی(ره) درباره جایگاه معلم اشاره میکند و میگوید: حضرت امام خمینی(ره) هنگامی که بحث از انقلاب فرهنگی بود نسبت به نقش معلم مطلب بسیار مهمی را بیان کردند و فرمودند: آن موضوعی که در مسأله تحول در مسأله انقلاب فرهنگی اهمیت دارد مسأله معلمی است.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش ادامه میدهد: شما اگر یک کتاب نورانی را در اختیار کسی که اعتقاد نامناسبی دارد قرار دهید و بخواهید آن را تعلیم دهد، از نورانیترین کتاب میتواند مادیترین برداشتها را داشته باشد. مثلاً وقتی قرآن را به او میدهید تا آن را به دانشجویان و دانشآموزان تعلیم دهد، ممکن است از همین قرآن مطالبی را بیرون بیاورد و یا مطرح کند که همگام با مادیترین و ماتریالیستیترین مکتبهای امروز باشد.
حجتالاســــــلام والمســــــلمین بهجتپور میگوید: در عین حال اگر بدترین و رشد نایافتهترین متن را در اختیار یک آموزگار معنوی و رشد یافته قرار بدهیم میتواند از آن نورانیترین مطالب را بیرون آورد. لذا حضرت امام نیز در اصل انقلاب فرهنگی توجه اکید و اصلی را روی معلم گذاشتند.
وی در واکنش به این سؤال که با توجه به اعتراضات سراسری معلمان که علاوهبر معیشت به بحث منزلت آنها نیز مربوط میشود، چرا هر روز شاهد این هستیم که جایگاه معلم در حال تنزل است؟ پاسخ میدهد: طبق آنچه در صحن شورای عالی آموزش و پرورش و گفتوگوهایی که در آنجا رخ میدهد، از دیدگاه من جایگاه معلم هیچ وقت تنزل پیدا نکرده است. در حال حاضر نیز سه نفر از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش به نمایندگی از معلمان کشور در این شورا حضور دارند و این کاشف بر اهمیتی است که آموزش و پرورش به معلمان میدهد.
بهجتپور بیان میکند: به نظر میرسد آنچه اتفاق افتاده مسأله بودجه آموزش و پرورش است یعنی اقتصاد این وزارتخانه دچار مشکلات فراوانی در مواجهه با مسأله معیشت در کشور است که این باعث شده سمت و سوی مباحث محتوایی به سمت مباحث اقتصادی آموزش و پرورش از جمله حقوق و مزایای معلمان کشیده شود. از بس مسائل مربوط به حقوق و مزایا ذهن مدیران را درگیر کرده است و معلمان نیز نگران معیشت خود هستند؛ باعث شده است که آن تلقی که در بیرون اتفاق میافتد این باشد که منزلت معلم جایگاه مناسب را ندارد. در بحث رتبهبندی معلمان هم شاهد چنین تلقی حاشیهای که تبدیل به اصل شد هستیم. درواقع بحث رتبهبندی معلمان عمدتاً توجه به رتبههای علمی آنان بود اما به سمتی جهت گرفت که تبدیل به ارتقای حقوق، مزایا و دستمزد معلمان شود.
وی در ادامه افزود: بناست که در آموزش و پرورش طرح رتبهبندی معلمان از جنس رتبهبندی علمی آنها باشد. هدف اصلی هم این باشد که هر معلمی در جایگاه مناسب با تحصیلات، سطح دانش و سطح تأثیرگذاری سنجیده شود. در حالی که بهدلیل مشکلات اقتصادی که وجود داشت عمدتاً بحث رتبهبندی با مسأله حاشیهای که مسأله حقوق و مزایا بوده و دغدغه معلمان و کارگزاران در مسیری قرار گرفت که معیشت معلمان را ارتقا دهد و آن رتبههای محتوایی به حاشیه رانده شد.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش میگوید: در آموزش و پرورش جایگاه معلم، جایگاه بالایی است اما حاشیه مسائل، بودجه آموزش و پرورش و دغدغههای کلان مدیران آموزش و پرورش به گونهای شده که بحث معیشت رنگ و بوی جدی به خودش گرفته است. از طرف دیگر هم این موضوع با منابع و درآمدهای دولت و تأیید مجلس ارتباط پیدا میکند. در خبرهای صحن علنی مجلس و بحثهای دولت ملاحظه کردید که در سال گذشته مسیر مباحث عمدتاً به تأمین بودجه رفت.
حجتالاســــــلام والمســــــلمین بهجتپور در واکنش به اظهارات رئیس جمهور در جمع فرهنگیان مبنی بر اینکه شورای عالی باید تبدیل به یک اتاق فکر آموزشی شود. توضیح میدهد: اصولاً هدف اصلی شورای عالی آموزش و پرورش همین است و این مسأله هم دستوری نیست. البته مطلب درستی است و ما باید شورای عالی را یک اتاق فکر تحول آموزشی در آموزش پرورش تلقی کنیم. بنابراین لازم است وزرای محترم بابت اقتصاد و بودجه آموزش و پرورش، خیال مسئولان آموزش و پرورش و اعضای محترم شورا را آرام کنیم.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش در پایان صحبتهایش بیان میکند: وقتی این اتفاق نیفتد و اصل مسأله در آموزش و پرورش، یکسری مسائل حاشیهای باشد و قدرت اعمال ایدهها و اندیشههایی که در صحن شورا مطرح میشود یا به تصویب میرسید وجود نداشته باشد، قاعدتاً باز هم شرایط به گونهای رقم خواهد خورد که از این خواست رئیس جمهور فاصله بگیریم.
نقش دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم تراز
دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از متولیان اصلی تربیت معلم در کشور، باید بداند چه نوع معلمی متناسب با تعریف سند تحول بنیادین است، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفتوگو با «ایران» درباره تعریف معلم در تراز سند تحول بنیادین بیان میکند: در اسناد بالا دستی و سند تحول بنیادین تربیت معلم در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران، فردی مؤمن، متعهد، معتقد به مبانی دینی، ارزشهای انقلابی، اسلامی و دارای فضایل اخلاقی، کارآمد و توانمند است. اگر این معیارها در جهت تربیت معلمان عملیاتی شود میتوانیم شاهد نقش آفرینی معلمانی باشیم که خلأ علمی، صنعتی و کارآمدی را جبران میکنند.
وی ادامه میدهد: بنابر این در سند تحول بنیادین علاوهبر انسانهای متقی، کارآفرین، خودباور و توانا افراد باید در تولید علم، فناوری و نوآوری متناسب با جامعه اسلامی عمل کنند. این فرد است که میتواند جهت افزایش تولیدات علمی و محصولات قابل عرضه در جهان حضور پیدا کند، سپس تحول، نوآوری و اصلاح روشهای موجود آموزشی و تربیتی را ایجاد نماید.
خنیفر میگوید: برای این دوران که ما با بحث فناوریهای نوین روبهرو هستیم و برای اینکه بتوانیم فناوریهای نوین را در سند تحول به خدمت تعلیم و تربیت در بیاوریم به معلم فرهیخته نیاز داریم. بنابراین کاری که ما در دانشگاه فرهنگیان انجام دادیم بحث محتواهای آموزشی یک دست از لحاظ شکلی بوده است و تمام 24 محتوای درسی را بازنگری کردیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره پذیرش در این دانشگاه توضیح میدهد: ما انتخاب بهترین پذیرشها را از میان بهترین افراد در کنکور سراسری انجام دادیم، حتی رتبه یک رقمی، دو رقمی و سه رقمی هم پای کار با دانشگاه فرهنگیان آمدند. البته که متأسفانه توجه به موضوع تربیت معلم هنوز در سطح پنجم، ششم است.
وی ادامه میدهد: در سند تحول بنیادین در بخش منابع انسانی، برنامهها و فضاها تفکیک شده است؛ ما همکاریمان را با مراکز آموزش علمی شروع کردهایم بنابراین تعلیم و تربیت دانشآموز و دانشجو معلمی که با شایستگیهای علمی، اخلاقی، انقلابی، تخصصی و حرفهای یا مسلط بر شیوههای تربیت اسلامی که در تراز جمهوری اسلامی ایران باشد نیاز دارد که از چند جهت به آن پرداخته شود.
خنیفر در واکنش به این سؤال که چرا به جای اینکه به جایگاه معلم افزوده شود از آن کاسته میشود؟ میگوید: تحقیقی در وزارت علوم شد که هنوز از نظر منزلت و اعتماد ملی منزلت معلمان بالاست. ژاپن 152 میلیون جمعیت و 375 هزار کارمند دارد، ما 82 میلیون جمعیت با چهار میلیون کارمند داریم که چهار میلیون نفر هم بازنشسته هستند، یک میلیون از آن کارمندان شاغل در آموزش و پرورش و یک میلیون جمعیت بازنشسته هم باز متعلق به آموزش و پرورش است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه میدهد: به طور کلی جمعیت نظام آموزشی و بازنشسته ما بالاست، بنابراین منزلت پایین نیامده شاید بخش ترمیم حقوق و جبران خدمات نیاز به بازنگری دارد. کمااینکه مجلس در تخصیص پول برای رتبهبندی سنگ تمام گذاشت، انشاءالله نوید بسیار خوبی با آن خواهیم داشت زیرا اغلب موضوع منزلت معلم به اقتصاد گره خورده ولی شخصیت معلم هنوز هم دارای منزلت و احترام است.
وی به نقش تورم اشاره میکند و میگوید: وقتی تورم به وجود میآید به معلمان هم فشار خواهد آمد. معلمان افرادی بودند که در این دههها صدایشان بلند نمیشد ولی وقتی که فشار به بیش از حد برسد صدای آنها هم بلند میشود. معلم نجیب و معدل رفتارهای متعادل جامعه است. بالاخره به خاطر حقوقهای پایین و تورمها فشار هم روی معلمان بالاست و اینطور تصور میشود که منزلت پایین است، بعید میدانم که منزلت معلم پایین آمده باشد؛ مطالبات معلمان در راستای احقاق حق و جبران خدمات باعث میشود که این اعتراضات حمل بر بحث شأنیت شود؛ بحث شأنیت و معیشت را باید از هم جدا کنیم.
خبرنگار
سند تحول بنیادین معلم را یک پژوهشگر قلمداد میکند، پژوهشگری که تحول عمیق و مثبت در فرایند یادگیری، علم، اخلاق و... ایجاد میکند معلمی که در اینجا نقش الگویی داشته از اینرو نگاه ممتاز او نسبت به مواردی که باید به دانشآموزان خود منتقل کند حائز اهمیت است. به بهانه روز معلم و شهادت استاد مرتضی مطهری موضوع «تعریف معلم در تراز سند تحول بنیادین» محور گفتوگوی ما با حجتالاسلاموالمسلمین عبدالکریم بهجتپور عضو شورای عالی آموزش و پرورش بود. وی در تعریف جایگاه معلم در سند تحول به «ایران» میگوید: در سند تحول بنیادین جایگاهی که برای مؤلفه معلمی در نظر گرفته شده است جزو اصلیترین اجزای تحول است. در امر آموزش و پرورش؛ معلم، فعالیتهای معلم، تأثیر او در دانشآموزان وهمچنین خانوادههایشان بسیار مهم تصور شده است.
بهجتپور بیان میکند: به تعبیر دیگر از نظر طراحان سند تحول بنیادین معلمان کسانی هستند که از طریق پژوهش و مطالعه در امر تربیت دانشآموزان و ابزاری که میتواند اینها را رشد بدهد و یا موانعی که ممکن است سد راه پیشرفت دانشآموزان باشد، توانایی کسب میکند تا در آنها تأثیر عمیق و ماندگاری بگذارد. در سند تحول بنیادین به شکل هوشمندانهای میان کادر آموزشی مدارس و آموزش و پرورش با کارمندان عمومی آموزش و پرورش تفکیک به عمل آمده است و سعی شده توجه ویژهای به این قشر و نقش آنها در پدیده تحول آموزش و پرورش داده شود.
وی به جملهای درباره تأکید حضرت امام خمینی(ره) درباره جایگاه معلم اشاره میکند و میگوید: حضرت امام خمینی(ره) هنگامی که بحث از انقلاب فرهنگی بود نسبت به نقش معلم مطلب بسیار مهمی را بیان کردند و فرمودند: آن موضوعی که در مسأله تحول در مسأله انقلاب فرهنگی اهمیت دارد مسأله معلمی است.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش ادامه میدهد: شما اگر یک کتاب نورانی را در اختیار کسی که اعتقاد نامناسبی دارد قرار دهید و بخواهید آن را تعلیم دهد، از نورانیترین کتاب میتواند مادیترین برداشتها را داشته باشد. مثلاً وقتی قرآن را به او میدهید تا آن را به دانشجویان و دانشآموزان تعلیم دهد، ممکن است از همین قرآن مطالبی را بیرون بیاورد و یا مطرح کند که همگام با مادیترین و ماتریالیستیترین مکتبهای امروز باشد.
حجتالاســــــلام والمســــــلمین بهجتپور میگوید: در عین حال اگر بدترین و رشد نایافتهترین متن را در اختیار یک آموزگار معنوی و رشد یافته قرار بدهیم میتواند از آن نورانیترین مطالب را بیرون آورد. لذا حضرت امام نیز در اصل انقلاب فرهنگی توجه اکید و اصلی را روی معلم گذاشتند.
وی در واکنش به این سؤال که با توجه به اعتراضات سراسری معلمان که علاوهبر معیشت به بحث منزلت آنها نیز مربوط میشود، چرا هر روز شاهد این هستیم که جایگاه معلم در حال تنزل است؟ پاسخ میدهد: طبق آنچه در صحن شورای عالی آموزش و پرورش و گفتوگوهایی که در آنجا رخ میدهد، از دیدگاه من جایگاه معلم هیچ وقت تنزل پیدا نکرده است. در حال حاضر نیز سه نفر از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش به نمایندگی از معلمان کشور در این شورا حضور دارند و این کاشف بر اهمیتی است که آموزش و پرورش به معلمان میدهد.
بهجتپور بیان میکند: به نظر میرسد آنچه اتفاق افتاده مسأله بودجه آموزش و پرورش است یعنی اقتصاد این وزارتخانه دچار مشکلات فراوانی در مواجهه با مسأله معیشت در کشور است که این باعث شده سمت و سوی مباحث محتوایی به سمت مباحث اقتصادی آموزش و پرورش از جمله حقوق و مزایای معلمان کشیده شود. از بس مسائل مربوط به حقوق و مزایا ذهن مدیران را درگیر کرده است و معلمان نیز نگران معیشت خود هستند؛ باعث شده است که آن تلقی که در بیرون اتفاق میافتد این باشد که منزلت معلم جایگاه مناسب را ندارد. در بحث رتبهبندی معلمان هم شاهد چنین تلقی حاشیهای که تبدیل به اصل شد هستیم. درواقع بحث رتبهبندی معلمان عمدتاً توجه به رتبههای علمی آنان بود اما به سمتی جهت گرفت که تبدیل به ارتقای حقوق، مزایا و دستمزد معلمان شود.
وی در ادامه افزود: بناست که در آموزش و پرورش طرح رتبهبندی معلمان از جنس رتبهبندی علمی آنها باشد. هدف اصلی هم این باشد که هر معلمی در جایگاه مناسب با تحصیلات، سطح دانش و سطح تأثیرگذاری سنجیده شود. در حالی که بهدلیل مشکلات اقتصادی که وجود داشت عمدتاً بحث رتبهبندی با مسأله حاشیهای که مسأله حقوق و مزایا بوده و دغدغه معلمان و کارگزاران در مسیری قرار گرفت که معیشت معلمان را ارتقا دهد و آن رتبههای محتوایی به حاشیه رانده شد.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش میگوید: در آموزش و پرورش جایگاه معلم، جایگاه بالایی است اما حاشیه مسائل، بودجه آموزش و پرورش و دغدغههای کلان مدیران آموزش و پرورش به گونهای شده که بحث معیشت رنگ و بوی جدی به خودش گرفته است. از طرف دیگر هم این موضوع با منابع و درآمدهای دولت و تأیید مجلس ارتباط پیدا میکند. در خبرهای صحن علنی مجلس و بحثهای دولت ملاحظه کردید که در سال گذشته مسیر مباحث عمدتاً به تأمین بودجه رفت.
حجتالاســــــلام والمســــــلمین بهجتپور در واکنش به اظهارات رئیس جمهور در جمع فرهنگیان مبنی بر اینکه شورای عالی باید تبدیل به یک اتاق فکر آموزشی شود. توضیح میدهد: اصولاً هدف اصلی شورای عالی آموزش و پرورش همین است و این مسأله هم دستوری نیست. البته مطلب درستی است و ما باید شورای عالی را یک اتاق فکر تحول آموزشی در آموزش پرورش تلقی کنیم. بنابراین لازم است وزرای محترم بابت اقتصاد و بودجه آموزش و پرورش، خیال مسئولان آموزش و پرورش و اعضای محترم شورا را آرام کنیم.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش در پایان صحبتهایش بیان میکند: وقتی این اتفاق نیفتد و اصل مسأله در آموزش و پرورش، یکسری مسائل حاشیهای باشد و قدرت اعمال ایدهها و اندیشههایی که در صحن شورا مطرح میشود یا به تصویب میرسید وجود نداشته باشد، قاعدتاً باز هم شرایط به گونهای رقم خواهد خورد که از این خواست رئیس جمهور فاصله بگیریم.
نقش دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم تراز
دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از متولیان اصلی تربیت معلم در کشور، باید بداند چه نوع معلمی متناسب با تعریف سند تحول بنیادین است، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفتوگو با «ایران» درباره تعریف معلم در تراز سند تحول بنیادین بیان میکند: در اسناد بالا دستی و سند تحول بنیادین تربیت معلم در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران، فردی مؤمن، متعهد، معتقد به مبانی دینی، ارزشهای انقلابی، اسلامی و دارای فضایل اخلاقی، کارآمد و توانمند است. اگر این معیارها در جهت تربیت معلمان عملیاتی شود میتوانیم شاهد نقش آفرینی معلمانی باشیم که خلأ علمی، صنعتی و کارآمدی را جبران میکنند.
وی ادامه میدهد: بنابر این در سند تحول بنیادین علاوهبر انسانهای متقی، کارآفرین، خودباور و توانا افراد باید در تولید علم، فناوری و نوآوری متناسب با جامعه اسلامی عمل کنند. این فرد است که میتواند جهت افزایش تولیدات علمی و محصولات قابل عرضه در جهان حضور پیدا کند، سپس تحول، نوآوری و اصلاح روشهای موجود آموزشی و تربیتی را ایجاد نماید.
خنیفر میگوید: برای این دوران که ما با بحث فناوریهای نوین روبهرو هستیم و برای اینکه بتوانیم فناوریهای نوین را در سند تحول به خدمت تعلیم و تربیت در بیاوریم به معلم فرهیخته نیاز داریم. بنابراین کاری که ما در دانشگاه فرهنگیان انجام دادیم بحث محتواهای آموزشی یک دست از لحاظ شکلی بوده است و تمام 24 محتوای درسی را بازنگری کردیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره پذیرش در این دانشگاه توضیح میدهد: ما انتخاب بهترین پذیرشها را از میان بهترین افراد در کنکور سراسری انجام دادیم، حتی رتبه یک رقمی، دو رقمی و سه رقمی هم پای کار با دانشگاه فرهنگیان آمدند. البته که متأسفانه توجه به موضوع تربیت معلم هنوز در سطح پنجم، ششم است.
وی ادامه میدهد: در سند تحول بنیادین در بخش منابع انسانی، برنامهها و فضاها تفکیک شده است؛ ما همکاریمان را با مراکز آموزش علمی شروع کردهایم بنابراین تعلیم و تربیت دانشآموز و دانشجو معلمی که با شایستگیهای علمی، اخلاقی، انقلابی، تخصصی و حرفهای یا مسلط بر شیوههای تربیت اسلامی که در تراز جمهوری اسلامی ایران باشد نیاز دارد که از چند جهت به آن پرداخته شود.
خنیفر در واکنش به این سؤال که چرا به جای اینکه به جایگاه معلم افزوده شود از آن کاسته میشود؟ میگوید: تحقیقی در وزارت علوم شد که هنوز از نظر منزلت و اعتماد ملی منزلت معلمان بالاست. ژاپن 152 میلیون جمعیت و 375 هزار کارمند دارد، ما 82 میلیون جمعیت با چهار میلیون کارمند داریم که چهار میلیون نفر هم بازنشسته هستند، یک میلیون از آن کارمندان شاغل در آموزش و پرورش و یک میلیون جمعیت بازنشسته هم باز متعلق به آموزش و پرورش است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه میدهد: به طور کلی جمعیت نظام آموزشی و بازنشسته ما بالاست، بنابراین منزلت پایین نیامده شاید بخش ترمیم حقوق و جبران خدمات نیاز به بازنگری دارد. کمااینکه مجلس در تخصیص پول برای رتبهبندی سنگ تمام گذاشت، انشاءالله نوید بسیار خوبی با آن خواهیم داشت زیرا اغلب موضوع منزلت معلم به اقتصاد گره خورده ولی شخصیت معلم هنوز هم دارای منزلت و احترام است.
وی به نقش تورم اشاره میکند و میگوید: وقتی تورم به وجود میآید به معلمان هم فشار خواهد آمد. معلمان افرادی بودند که در این دههها صدایشان بلند نمیشد ولی وقتی که فشار به بیش از حد برسد صدای آنها هم بلند میشود. معلم نجیب و معدل رفتارهای متعادل جامعه است. بالاخره به خاطر حقوقهای پایین و تورمها فشار هم روی معلمان بالاست و اینطور تصور میشود که منزلت پایین است، بعید میدانم که منزلت معلم پایین آمده باشد؛ مطالبات معلمان در راستای احقاق حق و جبران خدمات باعث میشود که این اعتراضات حمل بر بحث شأنیت شود؛ بحث شأنیت و معیشت را باید از هم جدا کنیم.
بار دیگر نقشه کرونایی کشور به سمت «آبی» میل کرد
حذف شهرهای قرمز کرونایی از نقشه کشور
گروه اجتماعی / پس از حدود سه ماه، بار دیگر روز گذشته رنگ قرمز از نقشه کرونایی کشورحذف شد. چند روزی بود که دو شهر در وضعیت قرمز قرار داشتند و حالا براساس آخرین بهروزرسانیها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در کشور از ۲ شهر به صفر شهر رسید و همچنین تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۴۸ به ۳۳ شهر کاهش یافت. تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۳۲۳ به ۳۲۱ شهر رسید و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۷۵ به ۹۴ شهر افزایش یافت. به این ترتیب ۴۱۵ شهر در وضعیت زرد و آبی کرونایی قرار دارند و دوباره نقشه کشور به سمت آبی متمایل شده است. این در حالی است که آمار مرگهای کرونایی در کشور نیز روز جمعه به زیر 15 نفر رسید و روز گذشته این آمار به 11 نفر کاهش یافت و میشود امیدوار بود مرگومیرهای کرونایی نیز تکرقمی و در نهایت صفر شود. در حال حاضر ۳۰ استان مرگومیر ۰ و ۱ داشتهاند. در واقع ۲۱ استان بدون فوتی در ۲۴ساعت منتهی به روز گذشته را سپری کردند. در حال حاضر گردش سویه کرونا در کشور اُمیکرون است و این در حالی است که تاکنون کرونا چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اُمیکرون جدیدترین نسخه جهشیافته این ویروس است. با وجود نگرانیها از اینکه سفرها و بازگشایی مدارس آمار کرونا و درگیری در پیک کرونا را بالا ببرد اما به نظر میرسد حالا با اطمینان بیشتری میتوان گفت واکسیناسیون گسترده توانسته درحالی که سویه اُمیکرون در کشور هنوز در گردش است اما آمار کرونا هر روز پایینتر بیاید. هر چند کارشناسان نسبت به رعایت پروتکلها از جمله ماسک زدن و فاصلهگذاری کماکان هشدار میدهند. آخرین بار 26 آذر بود که تعداد شهرهای نارنجی و قرمز در کشور به صفر رسید و 4 بهمن بار دیگر رنگ نارنجی به نقشه کرونایی بازگشت. حالا باید روز 10 اردیبهشت 1401 را به عنوان روزی که بار دیگر رنگ قرمز از نقشه کرونایی حذف شد ثبت کنیم تا روزی که رنگ نارنجی نیز حذف شود.
معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرد که بررسی هفته اول اردیبهشت مصادف با هفته ۱۱۴ همهگیری کرونا نشان میدهد که در سه استان قم، کرمانشاه و زنجان، میزان مرگومیر ناشی از کرونا صفر و در ۲۱ استان، فوتیهای کرونا کاهش یافته است.
وضعیت کرونایی استان تهران در آرامش است
محسن منصوری استاندار تهران نیز روز گذشته در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران اظهار کرد: در دورههای گذشته وقتی آمارهای کرونایی کم میشد کار را رها میکردیم و حتی در دورهای شاهد ۳۰ فوتی در روز بودیم اما بهدلیل مراقبت نکردن از این شرایط پس از مدتی میزان فوتیها به ۲۰۰ نفر میرسید. وی با بیان اینکه بیماری کرونا قابل پیشبینی نیست و نمیدانیم که در آینده چه پیش خواهد آمد، افزود: باید مراقبت کنیم و با پیگیری روند مقابله که امروز باعث شده آمارها به زیر ۲۰ نفر فوتی در روز برسد، ادامه داشته باشد و به فضل خدا تعداد فوتیها به صفر برسد و ریشه کن شدن این بیماری منحوس را اعلام کنیم که بر همین اساس همه دستگاهها باید با جدیت پیگیر موضوع باشند.
استاندار تهران بر تزریق دوز سوم واکسن کرونا نیز تأکید کرد و گفت: باید نسبت به تکمیل تزریق دوز سوم با جدیت عمل کنیم تا همانگونه که تزریق دوز اول و دوم انجام شد، دوز سوم که در حال حاضر با نسبت بسیار پایینتری تزریق شده پیگیری شود، این کار باید از طریق رسانهها فرهنگسازی شود، براساس گزارشها تزریق دوز سوم واکسن ایمنی را تا حدود ۷۵ درصد افزایش میدهد لذا باید جدی گرفته شود.
فوت 11 بیمار بر اثر کرونا
در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۱۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۸۳ نفر رسید. از دیروز تا ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۳۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۰۹ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۶۵۳ نفر رسید. در شبانه روز گذشته ۲۱ استان کشور هیچ موردی از مرگومیر بیماران کووید۱۹ را ثبت نکردهاند و ۹ استان فقط یک مورد، مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا داشتهاند و فقط در استان آذربایجان غربی، ۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادهاند.
۹۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
تاکنون ۶۴ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۵۶۷ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۸۰۱ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۲۹ هزار و ۴۸۳ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۹۰۲ هزار و ۸۵۱ دوز رسید.
به گفته علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروسشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، کرونا تمام نشده است و فقط شاید بتوان گفت وارد مرحله جدیدی از همهگیری (پاندمی) شدهایم. وی افزود: شاهد زنجیره پر ترافیک انتقال ویروس در بسیاری از کشورها نیستیم و در مرحله آرامتری قرار داریم، اما در بعضی از کشورها مانند چین خطر این بیماری همچنان وجود دارد. اگر از منظر جهانی به این موضوع نگاه کنیم، مطمئناً همهگیری به پایان نرسیده است.
ناجی تأکید کرد: در حال حاضر در سطح پایینی از فعالیت ویروس عامل کووید۱۹ هستیم و بهترین زمان برای تکمیل دوره واکسیناسیون، دوزهای تقویتی و بالا بردن پوشش واکسیناسیون در دانشآموزان است.
دکتر محسن زهرایی درباره روند واکسیناسیون کشوری کرونا به ایسنا گفت: در گروه سنی بالای ۱۲ سال کشور حدود ۹۱،۳ درصد واکسن نوبت اول و ۸۳،۱ درصد هم واکسن نوبت دوم را دریافت کردند. گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سالهها نیز استقبال خوبی از واکسیناسیون داشتند اما گروه سنی ۵ تا ۱۲ سالهها گروهی هستند که کمترین مشارکت را تاکنون داشتند به شکلی که تنها ۲۳،۹ درصد این گروه سنی واکسن نوبت اول و ۱۱ درصد نوبت دوم را دریافت کردند. وی افزود: مطالعات وسیع بینالمللی نشان داده است که پس از سویه دلتا و آمدن سویه اُمیکرون برای اینکه کشورها بتوانند جلوی موارد بستری اُمیکرون را بگیرند، دو دوز واکسن بهتنهایی کفایت نمیکند و لازم است نوبت سوم واکسن نیز تزریق شود. مشخص شده است که اگر دو نوبت واکسن در موج دلتا میتوانسته تا ۸۵ درصد از موارد بستری جلوگیری کند، اما در سویه اُمیکرون اثربخشی تزریق دو نوبت واکسن به ۵۰ درصد کاهش مییافت؛ اما اگر افراد نوبت سوم را تزریق میکردند اثربخشی مجدداً به ۸۶ درصد افزایش مییافت.
زهرایی ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز سویه رایج کشور ما اُمیکرون است، توصیه اصلی ما تزریق دوز سوم واکسن در افراد واجد شرایط و مشمول است.
رئیس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، تأکید کرد: درباره اینکه آیا تزریق دوز چهارم به جمعیت عمومی هم لازم است یا خیر هنوز مستندات کافی نیست، ولی در حال رصد شرایط هستیم و در صورت تصمیمگیری جدید در این موضوع آن را به اطلاع عموم خواهیم رساند.
معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرد که بررسی هفته اول اردیبهشت مصادف با هفته ۱۱۴ همهگیری کرونا نشان میدهد که در سه استان قم، کرمانشاه و زنجان، میزان مرگومیر ناشی از کرونا صفر و در ۲۱ استان، فوتیهای کرونا کاهش یافته است.
وضعیت کرونایی استان تهران در آرامش است
محسن منصوری استاندار تهران نیز روز گذشته در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران اظهار کرد: در دورههای گذشته وقتی آمارهای کرونایی کم میشد کار را رها میکردیم و حتی در دورهای شاهد ۳۰ فوتی در روز بودیم اما بهدلیل مراقبت نکردن از این شرایط پس از مدتی میزان فوتیها به ۲۰۰ نفر میرسید. وی با بیان اینکه بیماری کرونا قابل پیشبینی نیست و نمیدانیم که در آینده چه پیش خواهد آمد، افزود: باید مراقبت کنیم و با پیگیری روند مقابله که امروز باعث شده آمارها به زیر ۲۰ نفر فوتی در روز برسد، ادامه داشته باشد و به فضل خدا تعداد فوتیها به صفر برسد و ریشه کن شدن این بیماری منحوس را اعلام کنیم که بر همین اساس همه دستگاهها باید با جدیت پیگیر موضوع باشند.
استاندار تهران بر تزریق دوز سوم واکسن کرونا نیز تأکید کرد و گفت: باید نسبت به تکمیل تزریق دوز سوم با جدیت عمل کنیم تا همانگونه که تزریق دوز اول و دوم انجام شد، دوز سوم که در حال حاضر با نسبت بسیار پایینتری تزریق شده پیگیری شود، این کار باید از طریق رسانهها فرهنگسازی شود، براساس گزارشها تزریق دوز سوم واکسن ایمنی را تا حدود ۷۵ درصد افزایش میدهد لذا باید جدی گرفته شود.
فوت 11 بیمار بر اثر کرونا
در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۱۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۸۳ نفر رسید. از دیروز تا ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۳۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۰۹ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۶۵۳ نفر رسید. در شبانه روز گذشته ۲۱ استان کشور هیچ موردی از مرگومیر بیماران کووید۱۹ را ثبت نکردهاند و ۹ استان فقط یک مورد، مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا داشتهاند و فقط در استان آذربایجان غربی، ۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادهاند.
۹۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
تاکنون ۶۴ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۵۶۷ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۸۰۱ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۲۹ هزار و ۴۸۳ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۹۰۲ هزار و ۸۵۱ دوز رسید.
به گفته علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروسشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، کرونا تمام نشده است و فقط شاید بتوان گفت وارد مرحله جدیدی از همهگیری (پاندمی) شدهایم. وی افزود: شاهد زنجیره پر ترافیک انتقال ویروس در بسیاری از کشورها نیستیم و در مرحله آرامتری قرار داریم، اما در بعضی از کشورها مانند چین خطر این بیماری همچنان وجود دارد. اگر از منظر جهانی به این موضوع نگاه کنیم، مطمئناً همهگیری به پایان نرسیده است.
ناجی تأکید کرد: در حال حاضر در سطح پایینی از فعالیت ویروس عامل کووید۱۹ هستیم و بهترین زمان برای تکمیل دوره واکسیناسیون، دوزهای تقویتی و بالا بردن پوشش واکسیناسیون در دانشآموزان است.
دکتر محسن زهرایی درباره روند واکسیناسیون کشوری کرونا به ایسنا گفت: در گروه سنی بالای ۱۲ سال کشور حدود ۹۱،۳ درصد واکسن نوبت اول و ۸۳،۱ درصد هم واکسن نوبت دوم را دریافت کردند. گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سالهها نیز استقبال خوبی از واکسیناسیون داشتند اما گروه سنی ۵ تا ۱۲ سالهها گروهی هستند که کمترین مشارکت را تاکنون داشتند به شکلی که تنها ۲۳،۹ درصد این گروه سنی واکسن نوبت اول و ۱۱ درصد نوبت دوم را دریافت کردند. وی افزود: مطالعات وسیع بینالمللی نشان داده است که پس از سویه دلتا و آمدن سویه اُمیکرون برای اینکه کشورها بتوانند جلوی موارد بستری اُمیکرون را بگیرند، دو دوز واکسن بهتنهایی کفایت نمیکند و لازم است نوبت سوم واکسن نیز تزریق شود. مشخص شده است که اگر دو نوبت واکسن در موج دلتا میتوانسته تا ۸۵ درصد از موارد بستری جلوگیری کند، اما در سویه اُمیکرون اثربخشی تزریق دو نوبت واکسن به ۵۰ درصد کاهش مییافت؛ اما اگر افراد نوبت سوم را تزریق میکردند اثربخشی مجدداً به ۸۶ درصد افزایش مییافت.
زهرایی ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز سویه رایج کشور ما اُمیکرون است، توصیه اصلی ما تزریق دوز سوم واکسن در افراد واجد شرایط و مشمول است.
رئیس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، تأکید کرد: درباره اینکه آیا تزریق دوز چهارم به جمعیت عمومی هم لازم است یا خیر هنوز مستندات کافی نیست، ولی در حال رصد شرایط هستیم و در صورت تصمیمگیری جدید در این موضوع آن را به اطلاع عموم خواهیم رساند.
اخبـــــار
رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد
تزریق یک نوبت واکسن در سال ۱۴۰۱ برای افراد بالای ۷۰ سال و دارای شرایط خاص
به گزارش ایرنا، آیتالله سیدابراهیم رئیسی شنبه در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا با سپاسگزاری به درگاه خداوند متعال برای کاهش چشمگیر آمار ابتلا و قربانیان ناشی از همهگیری کرونا گفت: شرایط مساعد ایجاد شده در اثر واکسیناسیون عمومی، این امکان را فراهم کرد که راهپیمایی روز قدس امسال با شور و عظمت زیادی نسبت به سالهای گذشته برگزار شود.
رئیس جمهور مسئولان مربوطه بویژه وزیر کشور را مکلف کرد که نسبت به کنترل تردد افراد از مرزها و بخصوص مرزهای شرقی کشور نهایت دقت و نظارت را داشته باشند تا از ورود افراد مبتلا به کرونا یا مشکوک به ابتلا جلوگیری شود.
رئیس جمهور همچنین با قدردانی از حضور شکوهمند مردم روزهدار کشورمان در راهپیمایی روز قدس، افزود: ارزیابیها حکایت از این دارند که با بهبود وضعیت شیوع کرونا در کشور و کاهش قابل توجه شاخصهای مربوط به ابتلای این بیماری، امسال هم آمار شرکتکنندگان در مراسم شبهای قدر و هم جمعیت راهپیمایان روز قدس افزایش داشته است.
دکتر رئیسی همچنین به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد با توجه به تخصیص یک میلیارد دلار ارز واردات دارو و تصمیم اتخاذ شده برای تداوم تأمین منابع لازم این حوزه، نسبت به نظارت بر تأمین اقلام دارویی مختلف و نیز کنترل دقیق قیمتها اقدامات لازم را به عمل آورد. در جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد که همه افراد بالای ۷۰ سال و نیز افراد دارای نقص سیستم ایمنی یا دارای بیماریهای زمینهای یک نوبت واکسن کرونا در سال ۱۴۰۱ دریافت کنند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز پس از جلسه از تصویب تزریق دوز چهارم واکسن کرونا در گروههای سنی بالای ۷۰ سال و افراد دارای بیماریهای زمینهای یا نقص ایمنی خبر داد. دکتر عباس شیراوژن در توئیتی درباره مصوبه جدید جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا، نوشت: «در آخرین جلسه (۱۰ اردیبهشت) ستاد ملی کرونا مصوب شد: در جهت تقویت سطح ایمنی گروههای در معرض خطر، از همه افراد بالای ۷۰ سال و افراد دارای بیماریهای زمینهای یا نقص ایمنی، درخواست میشود یک نوبت واکسن علاوهبر نوبتهای قبلی تزریق کنند.»
معاون وزیر بهداشت:
شبکه درمان ناباروری در کشور ایجاد میشود
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ایجاد شبکه درمان ناباروری در کشور خبر داد و گفت: اکنون در ۳۶ دانشگاه علوم پزشکی کشور، مراکز درمان ناباروری فعالیت دارند.
به گزارش وبدا، سعید کریمی در ششمین جلسه قرارگاه عملیاتی حمایت از سلامت خانواده و جوانی جمعیت که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: طبق ماده ۴۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ایجاد مراکز تخصصی درمان ناباروری در سطوح 2 و 3 در استانها مورد تأکید قرار گرفته است. در برخی استانها هم بیش از نیاز جمعیتی مرکز درمان ناباروری وجود دارد.
کریمی ادامه داد: برخی موارد دیگر در ایجاد این شبکه باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال متوسط فاصله این مراکز با شهرستانها در استانها باید ۱۶۳ کیلومتر باشد ولی در برخی شهرها مثل ایرانشهر در سیستان و بلوچستان این فاصله ۷۰۰ کیلومتر است.
وی تصریح کرد: شهرهای سبزوار، تربت حیدریه و گناباد در خراسان رضوی و شهرهای داراب، لامرد و کازرون در فارس برای ایجاد مراکز سطح ۲ درمان ناباروری مورد نظر هستند. به گفته کریمی، سطح بندی خدمات در مراکز درمان ناباروری نیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا بالغ بر ۸۵ درصد از درمانهای ناباروری در سطح ۲ با هزینه بسیار کمتر نسبت به سطح ۳ قابل انجام هستند.
رئیس سازمان غذا و دارو:
نابسامانی در مورد ارز ترجیحی را برطرف میکنیم
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۲۵۰ قلم دارو که سال گذشته دچار افزایش قیمت شدند تحت پوشش بیمه قرار گرفت، گفت: گرانی چند قلم دارو را نباید به کل بازار دارویی کشور تعمیم داد.
به گزارش ایرنا، بهرام دارایی روز شنبه در یک نشست خبری مجازی افزود: بر اساس هماهنگیهای انجام شده بیماران صعب العلاج که بهصورت مستمر دارو مصرف میکنند، از طریق سرویسهای ویژه که دارای چرخه سرد است، داروهای مورد نیازشان به درب منزل ارسال میشود. البته این اقدام با تأیید پزشک معالج، حضور مسئول فنی داروخانه و نسخه الکترونیک انجام میشود و دیگر نیازی نیست بیماران صعب العلاج حضوری به داروخانهها برای تهیه داروی خود مراجعه کنند.
به گفته دارایی، نابسامانی نیز در مورد ارز ترجیحی ایجاد شده که امیدواریم بزودی برطرف شود، البته افرادی سعی کردند نگرانی در حوزه دارو برای مردم ایجاد کنند که موفق نشدند.
دارایی در مورد فروش اینترنتی داروها گفت: داروخانهها تنها مکانی هستند که میتوانند صفحه فروش اینترنتی دارو و شیرخشک و برخی موارد را داشته باشند و ۱۰۰ داروخانه در این زمینه تاکنون مجوز گرفتهاند.
وی گفت: ۲۱ قلم دارو بیماران خاص و صعب العلاج وارد فهرست دارویی کشور شد و به شرکتهای دانش بنیان اجاره میدهیم تحقیق و توسعه را ادامه و داروهای جدید با فناوریهای جدید وارد کشور کنند.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: پس از سه سال بسته بودن فهرست دارویی کشور، ۲۱ قلم دارو بیماران خاص و صعبالعلاج وارد فهرست دارویی شد و خوبی این کار آن است وقتی شعار میدهیم نیازمند تولید داروهای روز دنیا با اثربخشی بالا هستیم نیاز به جذب جوانان نخبه داریم و باید راه را برای شرکتهای دانشبنیان باز کنیم.
تزریق یک نوبت واکسن در سال ۱۴۰۱ برای افراد بالای ۷۰ سال و دارای شرایط خاص
به گزارش ایرنا، آیتالله سیدابراهیم رئیسی شنبه در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا با سپاسگزاری به درگاه خداوند متعال برای کاهش چشمگیر آمار ابتلا و قربانیان ناشی از همهگیری کرونا گفت: شرایط مساعد ایجاد شده در اثر واکسیناسیون عمومی، این امکان را فراهم کرد که راهپیمایی روز قدس امسال با شور و عظمت زیادی نسبت به سالهای گذشته برگزار شود.
رئیس جمهور مسئولان مربوطه بویژه وزیر کشور را مکلف کرد که نسبت به کنترل تردد افراد از مرزها و بخصوص مرزهای شرقی کشور نهایت دقت و نظارت را داشته باشند تا از ورود افراد مبتلا به کرونا یا مشکوک به ابتلا جلوگیری شود.
رئیس جمهور همچنین با قدردانی از حضور شکوهمند مردم روزهدار کشورمان در راهپیمایی روز قدس، افزود: ارزیابیها حکایت از این دارند که با بهبود وضعیت شیوع کرونا در کشور و کاهش قابل توجه شاخصهای مربوط به ابتلای این بیماری، امسال هم آمار شرکتکنندگان در مراسم شبهای قدر و هم جمعیت راهپیمایان روز قدس افزایش داشته است.
دکتر رئیسی همچنین به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد با توجه به تخصیص یک میلیارد دلار ارز واردات دارو و تصمیم اتخاذ شده برای تداوم تأمین منابع لازم این حوزه، نسبت به نظارت بر تأمین اقلام دارویی مختلف و نیز کنترل دقیق قیمتها اقدامات لازم را به عمل آورد. در جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد که همه افراد بالای ۷۰ سال و نیز افراد دارای نقص سیستم ایمنی یا دارای بیماریهای زمینهای یک نوبت واکسن کرونا در سال ۱۴۰۱ دریافت کنند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز پس از جلسه از تصویب تزریق دوز چهارم واکسن کرونا در گروههای سنی بالای ۷۰ سال و افراد دارای بیماریهای زمینهای یا نقص ایمنی خبر داد. دکتر عباس شیراوژن در توئیتی درباره مصوبه جدید جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا، نوشت: «در آخرین جلسه (۱۰ اردیبهشت) ستاد ملی کرونا مصوب شد: در جهت تقویت سطح ایمنی گروههای در معرض خطر، از همه افراد بالای ۷۰ سال و افراد دارای بیماریهای زمینهای یا نقص ایمنی، درخواست میشود یک نوبت واکسن علاوهبر نوبتهای قبلی تزریق کنند.»
معاون وزیر بهداشت:
شبکه درمان ناباروری در کشور ایجاد میشود
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ایجاد شبکه درمان ناباروری در کشور خبر داد و گفت: اکنون در ۳۶ دانشگاه علوم پزشکی کشور، مراکز درمان ناباروری فعالیت دارند.
به گزارش وبدا، سعید کریمی در ششمین جلسه قرارگاه عملیاتی حمایت از سلامت خانواده و جوانی جمعیت که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: طبق ماده ۴۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ایجاد مراکز تخصصی درمان ناباروری در سطوح 2 و 3 در استانها مورد تأکید قرار گرفته است. در برخی استانها هم بیش از نیاز جمعیتی مرکز درمان ناباروری وجود دارد.
کریمی ادامه داد: برخی موارد دیگر در ایجاد این شبکه باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال متوسط فاصله این مراکز با شهرستانها در استانها باید ۱۶۳ کیلومتر باشد ولی در برخی شهرها مثل ایرانشهر در سیستان و بلوچستان این فاصله ۷۰۰ کیلومتر است.
وی تصریح کرد: شهرهای سبزوار، تربت حیدریه و گناباد در خراسان رضوی و شهرهای داراب، لامرد و کازرون در فارس برای ایجاد مراکز سطح ۲ درمان ناباروری مورد نظر هستند. به گفته کریمی، سطح بندی خدمات در مراکز درمان ناباروری نیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا بالغ بر ۸۵ درصد از درمانهای ناباروری در سطح ۲ با هزینه بسیار کمتر نسبت به سطح ۳ قابل انجام هستند.
رئیس سازمان غذا و دارو:
نابسامانی در مورد ارز ترجیحی را برطرف میکنیم
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۲۵۰ قلم دارو که سال گذشته دچار افزایش قیمت شدند تحت پوشش بیمه قرار گرفت، گفت: گرانی چند قلم دارو را نباید به کل بازار دارویی کشور تعمیم داد.
به گزارش ایرنا، بهرام دارایی روز شنبه در یک نشست خبری مجازی افزود: بر اساس هماهنگیهای انجام شده بیماران صعب العلاج که بهصورت مستمر دارو مصرف میکنند، از طریق سرویسهای ویژه که دارای چرخه سرد است، داروهای مورد نیازشان به درب منزل ارسال میشود. البته این اقدام با تأیید پزشک معالج، حضور مسئول فنی داروخانه و نسخه الکترونیک انجام میشود و دیگر نیازی نیست بیماران صعب العلاج حضوری به داروخانهها برای تهیه داروی خود مراجعه کنند.
به گفته دارایی، نابسامانی نیز در مورد ارز ترجیحی ایجاد شده که امیدواریم بزودی برطرف شود، البته افرادی سعی کردند نگرانی در حوزه دارو برای مردم ایجاد کنند که موفق نشدند.
دارایی در مورد فروش اینترنتی داروها گفت: داروخانهها تنها مکانی هستند که میتوانند صفحه فروش اینترنتی دارو و شیرخشک و برخی موارد را داشته باشند و ۱۰۰ داروخانه در این زمینه تاکنون مجوز گرفتهاند.
وی گفت: ۲۱ قلم دارو بیماران خاص و صعب العلاج وارد فهرست دارویی کشور شد و به شرکتهای دانش بنیان اجاره میدهیم تحقیق و توسعه را ادامه و داروهای جدید با فناوریهای جدید وارد کشور کنند.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: پس از سه سال بسته بودن فهرست دارویی کشور، ۲۱ قلم دارو بیماران خاص و صعبالعلاج وارد فهرست دارویی شد و خوبی این کار آن است وقتی شعار میدهیم نیازمند تولید داروهای روز دنیا با اثربخشی بالا هستیم نیاز به جذب جوانان نخبه داریم و باید راه را برای شرکتهای دانشبنیان باز کنیم.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
وقتی رتبهبندی از اصل به حاشیه میرود
-
حذف شهرهای قرمز کرونایی از نقشه کشور
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین