ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام محمد باقر(ص):چون روز اول شوال فرا میرسد منادیی ندا میکند: ای مؤمنان در این صبحگاه بشتابید برای جوایزتان. [که به پاداش عبادات رمضان میدهند.]
الکافی (ط - الاسلامیة)، ج4، ص:168
الکافی (ط - الاسلامیة)، ج4، ص:168
دعای روز بیست و نهم
ماه مبارک رمضان
اللَّهُمَّ غَشِّنِی فِیهِ بِالرَّحْمة وَ ارْزُقْنِی فِیهِ التَّوْفِیقَ وَ الْعِصْمة َ وَ طَهِّرْ قَلْبِی مِنْ غَیاهِبِ التُّهَمة َ یا رَحِیما بِعِبَادِة ِ الْمُؤْمِنِینَ
خدایا در این ماه با رحمتت فروگیر و توفیق و خود نگهداری نصیبم کن و از تیرگی های تهمت دلم را پاک گردان، ای مهربان بهبندگان با ایمان.
خدایا در این ماه با رحمتت فروگیر و توفیق و خود نگهداری نصیبم کن و از تیرگی های تهمت دلم را پاک گردان، ای مهربان بهبندگان با ایمان.
دعای روز سی ام
ماه مبارک رمضان
اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیامِی فِیهِ بِالشُّکرِ وَ الْقَبُولِ عَلَی مَا تَرْضَاهُ وَ یرْضَاهُ الرَّسُولُ مُحْکمَه فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ بِحَقِّ سَیدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ.
خدایا روزه ام را در این ماه، بر پایه آنچه تو و پیامبر آن را می پسندد مورد سپاس و پذیرش قرار ده، درحالی که فروعش بر اصولش استوار باشد، به حق سرورمان محمّد و اهل بیت پاکش، و سپاس خدای را پروردگار جهانیان.
خدایا روزه ام را در این ماه، بر پایه آنچه تو و پیامبر آن را می پسندد مورد سپاس و پذیرش قرار ده، درحالی که فروعش بر اصولش استوار باشد، به حق سرورمان محمّد و اهل بیت پاکش، و سپاس خدای را پروردگار جهانیان.
خلیج فارس تنها یک جغرافیا نیست، یک هویت است
محمد مهدی اسماعیلی: براستی که خلیج فارس تنها یک جغرافیا نیست، بلکه یک هویت است. سند تاریخی مردمانی است که سینه فراخ آنان از چهرههای مصمم شان پرحرارتتر و صلابت نگاهشان گواه عزم و باور ایشان است. عزت این دیار به همت والای مردان و زنانی از قبیله غیرت گره خورده که اینچنین گوی معرفت از عالمی ربوده است. روز ملی خلیج فارس روز گرامیداشت تمدن ملتی است که از دیرباز پرچمدار یکتا پرستی و عدالت بوده و این پرچم را با جان و دل در مقابل تمام دسیسهها و نیرنگها پیوسته برافراشته نگاه داشتهاند و در صیانت از داشتههای تاریخی و فرهنگی این مرز پرگهر از هیچ ایثاری دریغ نکرده و نمیکنند.
بخشی از پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوازدهمین جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری خلیج فارس
بخشی از پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوازدهمین جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری خلیج فارس
وداع با معلمی «نادر» در روز معلم
مهدی توکلیان
روزنامهنگار و عکاس
دوازدهم اردیبهشت نخستین سال قرن، که مصادف با روز معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری است با مراسم تشییع و خاکسپاری معلمی هنرمند برگزار میشود تا اجر تمام معلمیهای بیمنت و خالصانهاش را دریافت کند.حاج نادر طالبزاده در زمره مردان هنرمند ایران اسلامی بود که با بصیرت و معرفت تمام تلاش کرد تا آنچه را در دنیای غرب و دنیای به ظاهر متمدن امریکا تجربه کرده بود به مردمان سرزمین خود و جبهه مقاومت منتقل کند. هنرمندی که جامه اثرش را بر قامت جامعه و دنیایی که در آن زندگی میکرد میدوخت. دنیای دچار آشفتگی و سردرگمی از نظر ظاهری و از نظر باطنی و درمان این دو بیماری و آشفتگی را نه تنها با مطالعه در زمینههای مختلف فلسفی، دینی، جامعهشناسی، بلکه با آشنایی با نظریات نو اندیشان دینی و همچنین کار عملی امکانپذیر کرده بود .رفتار و گفتار و آثار هنرمندانهاش برای نسلهای مختلفی از مردمان معاصر او حکم درسهای عالمانه و معلمانهای را داشت که با تمام وجود به مخاطبان منتقل میکرد. حاج نادر طالبزاده هنرمند جریانساز بود ؛هنرمندی که هنر غرب و شرق را با هم تجربه کرده بود و از همه ظرفیتهای هنر استفاده میکرد.
در جهانی که جهانی شدن فرهنگی به جای جهانی شدن اقتصادی و سیاسی مورد توجه قرار گرفته است و انسان کانون فرهنگ جهانی قرار میگیرد مجاهدانه تلاش کرد تا فرهنگ ایرانی و اسلامی را که در فراجامعهای و فرا تمدنی شدن قدم برمی دارد جهانی کند.با تأکید بر ارزشهای والای دینی و آیینی و نظم نمادین بهعنوان کانونیترین عناصر فرهنگ به نوعی تمایز بین دو فرهنگ و سازمانهای اجتماعی را در پی دارد، کوشید تا با ارتباطات گسترده خود در قالب برنامههای رسانهای به جهانیان ندای تمدن نوین اسلامی را برساند. شیوه و روش معلمانه زنده یاد طالبزاده ثابت کرد، هنر همواره و درهمیشه تاریخ و با وجود تفاوت و تنوع صورتهای هنری اقوام و ملل گوناگون جلوهگر اندیشه، تفکرات ناب و عرصه بیان و احساس ظریف و باریک بین انسان های جهان بوده است و انسان در مسیر این تلاش به زبانی دست یافته که بیاعتنا به مرزهای جغرافیایی، تمدنها و فرهنگهای گوناگون با انسانهای دیگر ارتباط برقرار کرده و حیطه تأثیر خود را تا اعماق تاریخ نفوذ داده است. شدت گرفتن توطئه دشمنان انقلاب و تحمیل جنگ نرم بر ملت ایران، رویکرد و عزم نوینی را در اراده راسخ او به وجود آورده بود که همانا صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی و خون شهیدان گلگون کفن انقلاب اسلامی سالیان دفاع مقدس بود آن را بر خود فریضه میدانست.
در جهانی که جهانی شدن از دیدگاه فرهنگی نوعی استعمار نوین دانسته میشود و در آن مظاهر فرهنگ غربی جایگزین مظاهر فرهنگ تمدنی کشورها به طور خاص کشورهای مسلمان جهان میشود، کوشید تا وابستگی به رسانههای غربی و بیهویت بودن فضای رسانههای غرب را به گوش مخاطبان برساند و خطر دنبال کردن سریال های وارداتی و ارزشهای مصرف گرایانه غرب را به جوانان جهان گوشزد کند.معلمی مشفق و منتقدی منصف بود که عاشقانه و معلمانه، شیوههای ارتباطات در هزاره جدید را به بسیاری از علاقهمندان جبهه فرهنگی آموخت و تا همیشه تاریخ فریادها و پیامهای دلسوزانه و هدایت گر او در گوش زمان خواهد ماند. تأثیرگذاری شگرف فعالیتهای رسانهای حاج نادر بر جوامع انسانی و افزایش علاقه مردم به آینده جهان و نفوذ متفکران و علاقهمندان به دنیای معنویت بر اذهان و افکار انسانهای دارای فطرت پاک، پاک نخواهد شد. کسب، حفظ و ارتقای اعتبار بینالمللی رسانهای این معلم مهربان از جمله مؤلفههای اصلی این فعال فرهنگی محسوب میشود. همواره تلاش کرد تا در تحکیم هویت فرا ملی جبهه مقاومت و پیشرفت ملتسازی متحد بین مسلمانان جهان از طریق رسانههای مختلف تأثیر مثبتی داشته باشد. تواضع، مهربانی، گشاده رویی و متانت و صبر معلمانه از بارزترین خصلتهای فردی حاج نادر طالبزاده بود که او را در کنار فعالان فرهنگی ایران اسلامی متمایز میکرد. خدمت خالصانه و مجاهدت عاشقانه او بزرگترین درس این معلم هنرمند و متفکر و فعال رسانهای بود که نام و یاد و منش و روشهای رفتاری و اخلاقیاش بر تارک این سرزمین همواره خواهد درخشید.
آن کس است اهل بشارت که اشارت داند
نکتهها هست بسی، محرم اسرار کجاست؟
حافظ
روزبیست و نهم ماه رمضان
یک دقیقه با خدا
عبدالرحیم سعیدی راد
شاعر و پژوهشگر
ای خدای بزرگ!
بهنام تو آغاز میکنم که بسیار بخشندهای و بینهایت مهربان.
از اینکه مرا لایق دانستی و به میهمانی با شکوهت دعوت کردی از تو سپاسگزارم.
اعتراف میکنم که راه و رسم میهمانی را بلد نبودم و کارهایی از من سر زد که نمیباید. با این حال از تو درخواست میکنم که به من چشمی عطا کنی که جز تو را نبیند؛ گوشی به من ارزانی کنی که جز صدای محبت تو را نشنود؛ قلبی به من بدهی که جز برای تو تپش نکند؛ پایی مرحمت کنی که جز راهی که تو نشان دادهای، راه دیگری را بلد نباشد.
ای مهربانترین آفریدگار؛ در آخرین روز از ضیافت ماه رمضان؛ باران رحمتت را بر ما بباران. همین!
شاعر و پژوهشگر
ای خدای بزرگ!
بهنام تو آغاز میکنم که بسیار بخشندهای و بینهایت مهربان.
از اینکه مرا لایق دانستی و به میهمانی با شکوهت دعوت کردی از تو سپاسگزارم.
اعتراف میکنم که راه و رسم میهمانی را بلد نبودم و کارهایی از من سر زد که نمیباید. با این حال از تو درخواست میکنم که به من چشمی عطا کنی که جز تو را نبیند؛ گوشی به من ارزانی کنی که جز صدای محبت تو را نشنود؛ قلبی به من بدهی که جز برای تو تپش نکند؛ پایی مرحمت کنی که جز راهی که تو نشان دادهای، راه دیگری را بلد نباشد.
ای مهربانترین آفریدگار؛ در آخرین روز از ضیافت ماه رمضان؛ باران رحمتت را بر ما بباران. همین!
هنرمندان در فضای مجازی
درگذشت نادر طالبزاده در فضای مجازی بازتاب گستردهای داشت. نکته متمایز در این مورد حضور مردم عادی و علاقهمند به این فیلمساز و نویسنده بود که با هشتگهایی همچون نادر طالبزاده، سردار تبیین، یار آوینی، ترور بیولوژیک، استاد جهاد تبیین، نادر انقلاب، مجاهد تبیین، عمار انقلاب و چندین عنوان دیگر به درگذشت این هنرمند پرداختند. امروز مروری داریم به نگاه مردمی که او را دوست داشتند.
استاد زنده
«بعضی اتفاقات کنایههایی عجیبی دارن؛ آدمی که آرزوش آزادی قدس بود؛ در روز قدس؛ پر کشید...»، «انقلاب اسلامی برای نشر ارزشها و رهایی مستضعفین جهان بهایی داد که هرکدام به اندازه یک ملت بودند.»، «یک سال بیشتره که داخل یک مجموعه فعالیت میکردیم ولی هیچگاه توفیق نداشتم از حضورشون بهره ببرم ولی به تصدیق دوستان مصداق همون انقلابیای بودند که برای سیستم هزینه میکنه ولی سیستم رو خرج خودش نمیکنه. روحشون شاد باشه و محشور با حضرت اباعبدالله(ع) انشاالله.»، «نادر طالبزاده جانباز شیمیایی شده جزیره مجنون، کسی که قید زندگی در امریکا و اموالش را زد تا در رکاب امام و در کنار شهید آوینی از انقلاب دفاع کند. او شهید عرصه جهاد تبیین و عیاری برای انقلابیون بود.»، «خدا رحمت کنه حاج نادر طالبزاده عزیز را آوینی زمانه بود در عصر ما.»، «نادر طالبزاده شخصیتی آزادمرد و آزاداندیش بود و فقدان عمارانقلاب شبیه یتیم شدن جبهه فرهنگی و فکری انقلاب است.»، «بارها شما را از خدا پس گرفته بودیم چه خوش خیال فکر میکردم دوباره خوب میشید ولی این بار... حتماً برای خدا میهمان عزیزی بودی که باید میموندید پیش خودش حالا هم کنار شهید آوینی... کاش ما هم زندگی به درد بخوری داشته باشیم.»، «بحق ایشان یک تنه سردار جبهه فرهنگی بودند. روحشان شاد خداوند روحشان را با انبیا و اولیا محشور کند.»، «اموال خانوادهات را بگیرند بعد انقلاب از امریکا به ایران برگردی به جنگ علیه باطل در میدان بروی چندبار در طول انقلاب بازخواستت کنند اما با همه این شرایط پای جمهوری اسلامی بمانی آنوقت عیارت مشخص میشود!»، «بعضیها اسم شون کاملاً به شخصیت شون میاد، نادر طالبزاده درست مانند اسمش نادر بود. فردی که چندین سال نقش ارتش تک نفره رو داشت و متأسفانه هیچ کس نمیتونه جای خالی اش رو پر کنه.»، «نادر بود و نادر ماند و نادر رفت.... شهادتت مبارک. »، «شهادتت مبارک مرد بیتکرار رازها.» «استاد عزیز نادر طالبزاده میدونیم که شما به سعادت رسیدید، ناراحتی ما از اینه که یک دلسوز میهن ویک یاورانقلاب رو از دست دادیم. باشد که پیرو راهش باشیم.»، «مرحوم نادرطالبزاده با چهره متمایز، خوش تیپی ذاتی، لهجه بخصوص و زاویه نگاه ژرفی که داشت همواره آدم متفاوتی بود، البته همین ژرفی باعث شد آثار وی بخصوص آثار سینمایی آنچنان که باید دیده نشدند، وی یکی از مصادیق اجرای مفهوم جهاد تبیین بود، خدایش بیامرزد و همنشین یاران شهیدش باشد.»، «او یک نفر نبود یک لشکربود در جنگ رسانه.»، «هیچکس باور ندارد او در این تابوت خوابیده است. نادرطالبزاده خطشکن بچه حزباللهیهایی است که اهمیت و جایگاه رسانه را فهمیدند و میخواستند در این عرصه مجاهدت کنند. امت حزبالله مدیون توست، استاد زنده.»، «کم شد ز جمع خسته دلان یار دیگری...»، «درگذشت برادر مجاهد، هنرمند بابصیرت و استاد جهاد تبیین آقای نادرطالبزاده در روز قدس را تسلیت میگویم.
و چه زیباست لحظهای که به آغوش شهید آوینی و دوستان دیرین باز میگردد...»، «عاشقالله که باشی، دعای شبِ قدر تو در روز قدس همان ماه رمضان مستجاب میشود.»، «طالب آزادی قدس در روز قدس به یاران شهیدش پیوست.»، «با رحلت جانگداز نادر طالبزاده فهمیدم کتاب جاذبه و دافعه علی(ع) دقیق و درسته. چون اسم ایشون رو جستوجو کنید میبینید دوستان و دشمنان قسم خوردهای داره. و به فرموده شهید مطهری خاصیت انسانهای بزرگ اینه که جهان را به دو دسته مخالف و موافق تبدیل کنن.»، «چیزی که استاد نادرطالبزاده رو برام از بقیه متمایز میکرد تواضع و خاکی بودنش بود. هیچوقت ندیدم حتی به تازهکارهای جبهه فرهنگی هم کممحلی کنه. معتقد بود هر جوان، یک سرمایه بالقوه برای انقلابه.»، «اصلیترین ویژگی که از نادر طالبزاده در ذهنم هست این است که مثل یک پدر و معلم بود. دلسوز، مهربان، متواضع و متخلق.»، «فاتحهای برای عمار انقلاب جناب نادر طالبزاده بفرستیم.»
استاد زنده
«بعضی اتفاقات کنایههایی عجیبی دارن؛ آدمی که آرزوش آزادی قدس بود؛ در روز قدس؛ پر کشید...»، «انقلاب اسلامی برای نشر ارزشها و رهایی مستضعفین جهان بهایی داد که هرکدام به اندازه یک ملت بودند.»، «یک سال بیشتره که داخل یک مجموعه فعالیت میکردیم ولی هیچگاه توفیق نداشتم از حضورشون بهره ببرم ولی به تصدیق دوستان مصداق همون انقلابیای بودند که برای سیستم هزینه میکنه ولی سیستم رو خرج خودش نمیکنه. روحشون شاد باشه و محشور با حضرت اباعبدالله(ع) انشاالله.»، «نادر طالبزاده جانباز شیمیایی شده جزیره مجنون، کسی که قید زندگی در امریکا و اموالش را زد تا در رکاب امام و در کنار شهید آوینی از انقلاب دفاع کند. او شهید عرصه جهاد تبیین و عیاری برای انقلابیون بود.»، «خدا رحمت کنه حاج نادر طالبزاده عزیز را آوینی زمانه بود در عصر ما.»، «نادر طالبزاده شخصیتی آزادمرد و آزاداندیش بود و فقدان عمارانقلاب شبیه یتیم شدن جبهه فرهنگی و فکری انقلاب است.»، «بارها شما را از خدا پس گرفته بودیم چه خوش خیال فکر میکردم دوباره خوب میشید ولی این بار... حتماً برای خدا میهمان عزیزی بودی که باید میموندید پیش خودش حالا هم کنار شهید آوینی... کاش ما هم زندگی به درد بخوری داشته باشیم.»، «بحق ایشان یک تنه سردار جبهه فرهنگی بودند. روحشان شاد خداوند روحشان را با انبیا و اولیا محشور کند.»، «اموال خانوادهات را بگیرند بعد انقلاب از امریکا به ایران برگردی به جنگ علیه باطل در میدان بروی چندبار در طول انقلاب بازخواستت کنند اما با همه این شرایط پای جمهوری اسلامی بمانی آنوقت عیارت مشخص میشود!»، «بعضیها اسم شون کاملاً به شخصیت شون میاد، نادر طالبزاده درست مانند اسمش نادر بود. فردی که چندین سال نقش ارتش تک نفره رو داشت و متأسفانه هیچ کس نمیتونه جای خالی اش رو پر کنه.»، «نادر بود و نادر ماند و نادر رفت.... شهادتت مبارک. »، «شهادتت مبارک مرد بیتکرار رازها.» «استاد عزیز نادر طالبزاده میدونیم که شما به سعادت رسیدید، ناراحتی ما از اینه که یک دلسوز میهن ویک یاورانقلاب رو از دست دادیم. باشد که پیرو راهش باشیم.»، «مرحوم نادرطالبزاده با چهره متمایز، خوش تیپی ذاتی، لهجه بخصوص و زاویه نگاه ژرفی که داشت همواره آدم متفاوتی بود، البته همین ژرفی باعث شد آثار وی بخصوص آثار سینمایی آنچنان که باید دیده نشدند، وی یکی از مصادیق اجرای مفهوم جهاد تبیین بود، خدایش بیامرزد و همنشین یاران شهیدش باشد.»، «او یک نفر نبود یک لشکربود در جنگ رسانه.»، «هیچکس باور ندارد او در این تابوت خوابیده است. نادرطالبزاده خطشکن بچه حزباللهیهایی است که اهمیت و جایگاه رسانه را فهمیدند و میخواستند در این عرصه مجاهدت کنند. امت حزبالله مدیون توست، استاد زنده.»، «کم شد ز جمع خسته دلان یار دیگری...»، «درگذشت برادر مجاهد، هنرمند بابصیرت و استاد جهاد تبیین آقای نادرطالبزاده در روز قدس را تسلیت میگویم.
و چه زیباست لحظهای که به آغوش شهید آوینی و دوستان دیرین باز میگردد...»، «عاشقالله که باشی، دعای شبِ قدر تو در روز قدس همان ماه رمضان مستجاب میشود.»، «طالب آزادی قدس در روز قدس به یاران شهیدش پیوست.»، «با رحلت جانگداز نادر طالبزاده فهمیدم کتاب جاذبه و دافعه علی(ع) دقیق و درسته. چون اسم ایشون رو جستوجو کنید میبینید دوستان و دشمنان قسم خوردهای داره. و به فرموده شهید مطهری خاصیت انسانهای بزرگ اینه که جهان را به دو دسته مخالف و موافق تبدیل کنن.»، «چیزی که استاد نادرطالبزاده رو برام از بقیه متمایز میکرد تواضع و خاکی بودنش بود. هیچوقت ندیدم حتی به تازهکارهای جبهه فرهنگی هم کممحلی کنه. معتقد بود هر جوان، یک سرمایه بالقوه برای انقلابه.»، «اصلیترین ویژگی که از نادر طالبزاده در ذهنم هست این است که مثل یک پدر و معلم بود. دلسوز، مهربان، متواضع و متخلق.»، «فاتحهای برای عمار انقلاب جناب نادر طالبزاده بفرستیم.»
چگونه از کودکان در برابر هرزهنگاری مراقبت کنیم؟
زهره نیلی
روزنامهنگار
درباره خوبیها و بدیهای اینترنت برای بچهها بسیار گفته و نوشته شده است. یکی از مهمترین خوبیهای استفاده از اینترنت و فضای مجازی برای بچهها این است که امکان دسترسی به مطالب خوب و بازیهای جذاب برای آنها فراهم میشود و به جز این، برخی مهارتهای خود، همچون زبانآموزی را تقویت میکنند. در کنار این خوبیها، بدیها و خطراتی هم کودکان را تهدید میکند که از آن میان میتوان به چاقی، اعتیاد به اینترنت، فرانگرفتن روابط اجتماعی و مهمتر از همه اینها دسترسی به محتوای نامناسب و غیراخلاقی اشاره کرد.
«هرزهنگاری» یا همان «پورنوگرافی» یکی از خطرات جدی دسترسی بدون قید و شرط کودکان به اینترنت است. اما چطور و چگونه میتوانیم بچهها را با این مقوله آشنا و از بدیهای آن دور کنیم؟ بیگمان، کتاب یکی از روشهای مؤثر در این زمینه است که بچهها را با موضوع «هرزهنگاری» آشنا میکند و به آنها یاد میدهد چگونه از خودشان در برابرخطرات مراقبت و محافظت کنند.
«عکسهای خوب، عکسهای بد» نوشته کریستین ای.ژانسون به موضوع مهمی چون «امنیت کودکان در مقابل هرزهنگاری» میپردازد. نویسنده در بخش اول به تعریف این پدیده اجتماعی پرداخته و گفته «هرزهنگاری یعنی عکس یا فیلم یا کارتونهایی که در آنها، مردم لباسهای کمی پوشیدهاند یا اصلاً لباس نپوشیدهاند.»
پس از آن از اعتیاد گفته شده و اینکه چطور هرزهنگاری، مغز را گول میزند و معتاد میکند. حالا اگر کودکان به شکل ناخودآگاه با تصاویر مستهجن روبهرو شوند باید چه واکنشی نشان بدهند؟ یکی از راهها این است که چشمهای خود را ببندند و اینترنت خود را خاموش کنند اما چنین برخوردی به پاک کردن صورت مسأله میماند و دردی را درمان نمیکند. روش بهتر این است که پدر و مادرها، فضای امن و دوستانهای را برای فرزندان خود فراهم آورند تا آنها بهراحتی با بزرگتر قابل اعتماد خود ارتباط برقرار کنند و از آنچه دیده و شنیدهاند بگویند.
در ابتدای کتاب «عکسهای خوب، عکسهای بد»، راهنمای استفاده از آن آورده و از پدر و مادرها خواسته شده با فرزندان خود حرف بزنند و به آنها درباره اندامهای خصوصیشان بگویند و اینکه چرا مهم است این اندامها را بپوشانند؟
پدر و مادرها به جای دعوا کردن بهتر است به بچهها بگویند همه کودکان، کنجکاو هستند و دیدن عکسهای هرزهنگاری برایشان جذابیت دارد. پس لازم است بزرگترها بچهها را با خطرات و تهدیدهای هرزهنگاری آشنا کنند و به آنها بگویند: «وظیفه من این است که درباره خطرات به تو آگاهی بدهم.
من به تو یاد دادهام که وقتی دوچرخهسواری میکنی، کلاه ایمنی سرت بگذاری تا از مغزت در برابر خطرات بیرونی مراقبت کنی اما هرزهنگاری از درون به مغزت آسیب میزند. دوست داری از توی مغزت هم مراقبت کنی؟!»
«عکسهای خوب، عکسهای بد» نوشته کریستین ای.ژانسون را جواد کریمی ترجمه و بخش کودک و نوجوان انتشارات فنی ایران، «کتابهای نردبان» برای بچهها منتشر کرده است.
روزنامهنگار
درباره خوبیها و بدیهای اینترنت برای بچهها بسیار گفته و نوشته شده است. یکی از مهمترین خوبیهای استفاده از اینترنت و فضای مجازی برای بچهها این است که امکان دسترسی به مطالب خوب و بازیهای جذاب برای آنها فراهم میشود و به جز این، برخی مهارتهای خود، همچون زبانآموزی را تقویت میکنند. در کنار این خوبیها، بدیها و خطراتی هم کودکان را تهدید میکند که از آن میان میتوان به چاقی، اعتیاد به اینترنت، فرانگرفتن روابط اجتماعی و مهمتر از همه اینها دسترسی به محتوای نامناسب و غیراخلاقی اشاره کرد.
«هرزهنگاری» یا همان «پورنوگرافی» یکی از خطرات جدی دسترسی بدون قید و شرط کودکان به اینترنت است. اما چطور و چگونه میتوانیم بچهها را با این مقوله آشنا و از بدیهای آن دور کنیم؟ بیگمان، کتاب یکی از روشهای مؤثر در این زمینه است که بچهها را با موضوع «هرزهنگاری» آشنا میکند و به آنها یاد میدهد چگونه از خودشان در برابرخطرات مراقبت و محافظت کنند.
«عکسهای خوب، عکسهای بد» نوشته کریستین ای.ژانسون به موضوع مهمی چون «امنیت کودکان در مقابل هرزهنگاری» میپردازد. نویسنده در بخش اول به تعریف این پدیده اجتماعی پرداخته و گفته «هرزهنگاری یعنی عکس یا فیلم یا کارتونهایی که در آنها، مردم لباسهای کمی پوشیدهاند یا اصلاً لباس نپوشیدهاند.»
پس از آن از اعتیاد گفته شده و اینکه چطور هرزهنگاری، مغز را گول میزند و معتاد میکند. حالا اگر کودکان به شکل ناخودآگاه با تصاویر مستهجن روبهرو شوند باید چه واکنشی نشان بدهند؟ یکی از راهها این است که چشمهای خود را ببندند و اینترنت خود را خاموش کنند اما چنین برخوردی به پاک کردن صورت مسأله میماند و دردی را درمان نمیکند. روش بهتر این است که پدر و مادرها، فضای امن و دوستانهای را برای فرزندان خود فراهم آورند تا آنها بهراحتی با بزرگتر قابل اعتماد خود ارتباط برقرار کنند و از آنچه دیده و شنیدهاند بگویند.
در ابتدای کتاب «عکسهای خوب، عکسهای بد»، راهنمای استفاده از آن آورده و از پدر و مادرها خواسته شده با فرزندان خود حرف بزنند و به آنها درباره اندامهای خصوصیشان بگویند و اینکه چرا مهم است این اندامها را بپوشانند؟
پدر و مادرها به جای دعوا کردن بهتر است به بچهها بگویند همه کودکان، کنجکاو هستند و دیدن عکسهای هرزهنگاری برایشان جذابیت دارد. پس لازم است بزرگترها بچهها را با خطرات و تهدیدهای هرزهنگاری آشنا کنند و به آنها بگویند: «وظیفه من این است که درباره خطرات به تو آگاهی بدهم.
من به تو یاد دادهام که وقتی دوچرخهسواری میکنی، کلاه ایمنی سرت بگذاری تا از مغزت در برابر خطرات بیرونی مراقبت کنی اما هرزهنگاری از درون به مغزت آسیب میزند. دوست داری از توی مغزت هم مراقبت کنی؟!»
«عکسهای خوب، عکسهای بد» نوشته کریستین ای.ژانسون را جواد کریمی ترجمه و بخش کودک و نوجوان انتشارات فنی ایران، «کتابهای نردبان» برای بچهها منتشر کرده است.
تصویر خانواده در سینمای ایران
«تاریک، روشن» از جمله آثار به یادگار مانده از زندهیاد «نادر طالبزاده» است. طالبزاده با همراهی «ابوالفضل اشجع» این کتاب را با نگاهی به تصویر خانواده در سینمای ایران نوشته است؛ نوشتهای تحقیقی که از سوی نشر «کانون اندیشه جوان» روانه کتابفروشیها شده است.
همانطور که در توضیحات کتاب هم آمده، مراد از سینمای ایران در این نوشته، فیلمهای سینمایی تولید کشورمان از فاصله تاریخی سال ۱۳۵۷ تا چهل سال پس از آن است بنابراین باید تأکید کرد که سینمای پیش از انقلاب از دامنه بررسی این کتاب خارج است.
از جمله محورهایی که در این کتاب درباره آنها بحث و بررسی شده میتوان به تأثیر مکاتب غربی در نمایش خانواده در سینمای ایران، بازنمایی کارکردهای خانواده در سینمای ایران، جنسیت و نقشهای همسری در سینمای ایران و آسیبها و تهدیدات متوجه خانه وخانواده در فیلمهای ایرانی اشاره کرد.
صفحات نخستین کتاب با تعریفی از خانواده همراه شده و در ادامه به گونهشناسی خانواده در سینمای ایران پرداخته شده است.در فصل دوم بازنمایی نقشهای خانوادگی توضیح داده شده و فصل سوم هم به کنکاش و ارائه نتیجه بررسیهای دو نویسنده کتاب پیرامون آسیبهای مرتبط با چگونگی ارائه تصویر خانواده در فیلمهای چهل سال گذشته سینمای کشورمان اختصاص پیدا کرده است.
از همین بابت نیز مطالعه این کتاب فراتر از اهالی سینما و علاقهمندان هنر هفتم، به جامعه شناسان و اهالی رسانه نیز پیشنهاد میشود. «تاریک، روشن» با نگاهی به تصویر خانواده در سینمای کشورمان برای نخستین مرتبه سال 1399 و در 200 صفحه و به همت «نادر طالبزاده» و «ابوالفضل اشجع» از سوی نشر کانون اندیشه جوان در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
تاریک، روشن (تصویر خانواده در سینمای ایران)
نادر طالبزاده، ابوالفضل اشجع
نشر کانون اندیشه جوان
همانطور که در توضیحات کتاب هم آمده، مراد از سینمای ایران در این نوشته، فیلمهای سینمایی تولید کشورمان از فاصله تاریخی سال ۱۳۵۷ تا چهل سال پس از آن است بنابراین باید تأکید کرد که سینمای پیش از انقلاب از دامنه بررسی این کتاب خارج است.
از جمله محورهایی که در این کتاب درباره آنها بحث و بررسی شده میتوان به تأثیر مکاتب غربی در نمایش خانواده در سینمای ایران، بازنمایی کارکردهای خانواده در سینمای ایران، جنسیت و نقشهای همسری در سینمای ایران و آسیبها و تهدیدات متوجه خانه وخانواده در فیلمهای ایرانی اشاره کرد.
صفحات نخستین کتاب با تعریفی از خانواده همراه شده و در ادامه به گونهشناسی خانواده در سینمای ایران پرداخته شده است.در فصل دوم بازنمایی نقشهای خانوادگی توضیح داده شده و فصل سوم هم به کنکاش و ارائه نتیجه بررسیهای دو نویسنده کتاب پیرامون آسیبهای مرتبط با چگونگی ارائه تصویر خانواده در فیلمهای چهل سال گذشته سینمای کشورمان اختصاص پیدا کرده است.
از همین بابت نیز مطالعه این کتاب فراتر از اهالی سینما و علاقهمندان هنر هفتم، به جامعه شناسان و اهالی رسانه نیز پیشنهاد میشود. «تاریک، روشن» با نگاهی به تصویر خانواده در سینمای کشورمان برای نخستین مرتبه سال 1399 و در 200 صفحه و به همت «نادر طالبزاده» و «ابوالفضل اشجع» از سوی نشر کانون اندیشه جوان در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
تاریک، روشن (تصویر خانواده در سینمای ایران)
نادر طالبزاده، ابوالفضل اشجع
نشر کانون اندیشه جوان
درباره اهمیت خودآگاهی/7
توسعه «خود»
آزاده سهرابی
روانشناس
اگر بخواهیم روراست درباره ویژگی افراد خودآگاه صحبت کنیم، کسانی که به نقاط ضعف و قوتشان آگاه هستند، از نیازها و احساساتشان شناخت دارند، چیزی را انکار نمیکنند، از پذیرفتن اشتباه شانه خالی نمیکنند، بر رفتارشان آگاه هستند، از تأثیر رفتار دیگران بر خودشان و تأثیر رفتار خودشان بر دیگران آگاه هستند، نسبت به آسیبهای کودکی به روشنی میدانند که چه بوده و از آن عبور کردهاند، و.... باید گفت آنها انگیزهای قوی برای گام نهادن در این مسیر دارند و به توسعه روان و توسعه «خود» میاندیشند و تقریباً بدون این توسعه بسیاری از زمینههای رشد فردی و اجتماعی ممکن نیست.
عدم آگاهی از خود چهارچوب شناخت جهان را محدود میکند
شلی دووال و رابرت ویکلاند بودند که اولین تئوری را درباره خودآگاهی در دهه ۷۰ میلادی منتشر کردند و گفتند خودآگاهی قابلیت نگاه کردن فرد به درونش و تفکر عمیق درباره رفتارهاست. از سوی دیگر خودآگاهی تطابق رفتارمان با ارزشهایمان است. آنها خودآگاهی را راهی برای حل تعارض دانستند.
با این نگاه وقتی انرژی صرف تعارض رفتار ما و ارزشهایمان نشود مسیر رشد فراهم است و انرژی صرف توسعه خود میشود.
فرض کنید ارزش برای شما این است که مسئولیتهایتان را بهخوبی انجام دهید. حالا فرض کنید به دلایلی که نمیدانید چیست مدام بدقول میشوید. این تعارض دست از سرتان برنمیدارد. هم آن میل به بدقول نبودن ریشه در ناخودآگاه دارد هم این بدقولیهای مکررتان.
با آگاهی میتوانید بر ضعفها و تعارضها چیره شوید و از نقاط قوتتان بهره بگیرید
ما در طول روز بسیار فکر میکنیم اما آیا هر مدل فکر کردنی به شناخت و خودآگاهی میرسد؟ برخی فکر کردنها آیا بیشتر ما را درون ناآگاهی غرق نمیکند؟ در شماره آخر این فرصت درباره نوشتن از خودآگاهی، درباره شیوه فکر درست در مسیر خودآگاهی سخن خواهیم گفت.
روانشناس
اگر بخواهیم روراست درباره ویژگی افراد خودآگاه صحبت کنیم، کسانی که به نقاط ضعف و قوتشان آگاه هستند، از نیازها و احساساتشان شناخت دارند، چیزی را انکار نمیکنند، از پذیرفتن اشتباه شانه خالی نمیکنند، بر رفتارشان آگاه هستند، از تأثیر رفتار دیگران بر خودشان و تأثیر رفتار خودشان بر دیگران آگاه هستند، نسبت به آسیبهای کودکی به روشنی میدانند که چه بوده و از آن عبور کردهاند، و.... باید گفت آنها انگیزهای قوی برای گام نهادن در این مسیر دارند و به توسعه روان و توسعه «خود» میاندیشند و تقریباً بدون این توسعه بسیاری از زمینههای رشد فردی و اجتماعی ممکن نیست.
عدم آگاهی از خود چهارچوب شناخت جهان را محدود میکند
شلی دووال و رابرت ویکلاند بودند که اولین تئوری را درباره خودآگاهی در دهه ۷۰ میلادی منتشر کردند و گفتند خودآگاهی قابلیت نگاه کردن فرد به درونش و تفکر عمیق درباره رفتارهاست. از سوی دیگر خودآگاهی تطابق رفتارمان با ارزشهایمان است. آنها خودآگاهی را راهی برای حل تعارض دانستند.
با این نگاه وقتی انرژی صرف تعارض رفتار ما و ارزشهایمان نشود مسیر رشد فراهم است و انرژی صرف توسعه خود میشود.
فرض کنید ارزش برای شما این است که مسئولیتهایتان را بهخوبی انجام دهید. حالا فرض کنید به دلایلی که نمیدانید چیست مدام بدقول میشوید. این تعارض دست از سرتان برنمیدارد. هم آن میل به بدقول نبودن ریشه در ناخودآگاه دارد هم این بدقولیهای مکررتان.
با آگاهی میتوانید بر ضعفها و تعارضها چیره شوید و از نقاط قوتتان بهره بگیرید
ما در طول روز بسیار فکر میکنیم اما آیا هر مدل فکر کردنی به شناخت و خودآگاهی میرسد؟ برخی فکر کردنها آیا بیشتر ما را درون ناآگاهی غرق نمیکند؟ در شماره آخر این فرصت درباره نوشتن از خودآگاهی، درباره شیوه فکر درست در مسیر خودآگاهی سخن خواهیم گفت.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
دعای روز بیست و نهم
-
دعای روز سی ام
-
خلیج فارس تنها یک جغرافیا نیست، یک هویت است
-
وداع با معلمی «نادر» در روز معلم
-
یک دقیقه با خدا
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
چگونه از کودکان در برابر هرزهنگاری مراقبت کنیم؟
-
تصویر خانواده در سینمای ایران
-
توسعه «خود»
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین