با اختصاص 8 درصد از سهم درآمد دولت و صدور مجوزهای جدید صورت گرفت
دورخیز دولت برای توسعه شبکه فیبرنوری
گروه اقتصادی / سوسن صادقی- کاربران اینترنت در دنیا از اینترنت ثابت استفاده میکنند و بار ترافیکی آن روی ارتباطات ثابت است که در این زمینه برای توسعه فیبر نوری میلیاردها دلار هزینه میکنند. این در حالی است که در کشور ما بار ترافیکی روی اینترنت تلفن همراه است و برای توسعه زیرساخت اینترنت ثابت که امروزه فیبر نوری محسوب میشود، سرمایهگذاری قابل توجهی صورت نگرفته است. از آنجایی که هم اکنون 250 هزار کیلومتر (شرکت مخابرات ایران ۱۷۵ هزار و زیرساخت ۷۵ هزار کیلومتر) فیبر نوری در کشور وجود دارد، یکی از دغدغههای امروز دولت توسعه زیرساختی اینترنت ثابت است تا بار ترافیکی را روی این بخش منتقل کند تا هم اینترنت ثابت توسعه یابد و هم در آینده بخش تلفن همراه با مشکل مواجه نشود. در این راستا به تازگی عیسی زارعپور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که پروانه جدید اپراتوری فیبر نوری صادر میشود و بسته حمایتی نیز از سوی دولت برای ترغیب بازیگران و اپراتورها برای ورود به توسعه فیبر نوری اختصاص مییابد و در جدیدترین اقدام نیز که دیروز در هیأت دولت تصویب شد، مقرر شد که 8 درصد از سهم درآمد دولت از محل اپراتورها برای توسعه پورت فیبرنوری اختصاص یابد تا اپراتورهای ثابت و سیار بتوانند وارد این عرصه شوند و ۳ میلیون کیلومتر فیبر نوری در سالجاری و 20 میلیون پورت فیبرنوری در مدت سه سال در کشور راهاندازی کنند.
تسریع در توسعه فیبرنوری
معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات به «ایران» گفت: هدف از ارائه مجوزهای جدید به اپراتورهای ثابت و بخصوص سیار از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرعت بخشیدن به توسعه فیبرنوری و ارتباطات ثابت است و میخواهد با تغییر ساختار تحرکی را در این حوزه ایجاد کند از اینرو این اقدام دولت را مثبت ارزیابی میکنم.
داوود زارعیان افزود: توسعه فیبر نوری در کشور ما نیازمند همکاری و سرمایهگذاری دولت است در غیر این صورت تنها ارائه مجوز فیبرنوری نمیتواند به توسعه این زیرساخت مورد نیاز اینترنت ثابت در کشور کمک کند، چرا که ما در حال حاضر به جز شرکت مخابرات ایران، 17 شرکت ارتباطات ثابت (FCP) در کشور داریم و اگر آنها از سوی دولت حمایت شوند، توسعه فیبر نوری در کشور تسریع میشود.
وی علاقه ورود و سرمایهگذاری اپراتورهای تلفن همراه به حضور در بخش فیبرنوری را یک امر طبیعی دانست و گفت: اکثر کشورها در دنیا بحث FMC (سرویسهای ترکیبی از خدمات ثابت و سیار) را مطرح میکنند که هم اینترنت ثابت و هم همراه را داشته باشند.
این کارشناس ارتباطات افزود: البته به نظر میرسد این مصوبه فقط برای اپراتور دوم تلفن همراه در کشور (ایرانسل) مفید باشد، چرا که تنها این اپراتور فاقد مجوز ارتباطات ثابت است و (همراه اول) که زیرمجموعه شرکت مخابرات ایران است، میتواند به این حوزه ورود پیدا کند. زارعیان اعتقاد دارد باید به تولید محتوا در کشور نیز حواسمان باشد تا شرکتهای ارتباطات ثابت انگیزه سرمایهگذاری در بخش فیبر نوری را داشته باشند چون اگر در کشور محتوایی تولید نشود، خانوارها به اینترنت با سرعت بالا نیاز پیدا نمیکنند.
توسعه به شرط رفع موانع
علی توسلی قائم مقام کمیسیون اینترنت نظام صنفی رایانهای کشور نیز در گفتوگو با «ایران» ابراز امیدواری کرد که ارائه مجوزهای جدید به اپراتورها باعث توسعه فیبرنوری شده و به توسعه ارتباطات ثابت در کشور کمک کند.
توسلی با بیان اینکه تنها صدور مجوز برای اپراتور فیبر نوری کافی نیست، افزود: در مجموعه نهادهای ذیربط باید ارادهای شکل بگیرد تا بتوان شرایط توسعه مدنظر را فراهم کرد، چرا که نه تنها برای توسعه فیبر نوری و ارتباطات ثابت سرمایهگذاری زیاد با بازدهی میان مدت نیاز است، بلکه باید موانعی که نهادهای مختلف از جمله شهرداریها و...ایجاد میکنند را رفع کنند.
به گفته وی، توسعه ارتباطات ثابت و فیبرنوری را نمیتوان الزاماً به مجوز مرتبط دانست، چرا که اپراتورهای ارتباطات ثابت (FCP) پیش از این هم مجوزهای لازم را برای توسعه فیبرنوری در اختیار داشتند ولی عملاً پیشرفت محسوسی صورت نگرفت.
این کارشناس اینترنت تنظیم تعرفههای ثابت و تلفن همراه را از دیگر ضروریات عنوان کرد و گفت: اگر سرمایه لازم و بازدهی معقول برای دارندگان مجوزهای جدید فراهم شود، میتوان به این توسعه امیدوار بود. از سوی دیگر بهتر است درخواستکنندگان مجوز هم اراده و تصمیم بر کار مشترک داشته باشند تا کارها تسریع شود.
به اعتقاد توسلی، شرکت مخابرات ایران دارنده شبکههای موجود زمینی است و چنانچه محدودیتی برای این شرکت در نظر گرفته نشود، مشخص نیست که همچنان همانند قبل بهعنوان اپراتور غالب با سایر اپراتورها همکاری داشته باشد و مانند گذشته عمل نکند.
ایجاد توازن در مشوقها
سیدمحمدعلی شریفی الحسینی، دبیر کمیسیون اینترنت و انتقال دادههای سازمان نظام صنفی رایانهای تهران به «ایران» گفت: اگر طرح تجاری قابل قبولی وجود داشته باشد و نظام تعرفهای صحیحی تبیین شود اپراتورها میتوانند در توسعه فیبرنوری و در بستر ارتباطات ثابت سرمایهگذاری کنند.
شریفی الحسینی افزود: باید قبول کنیم که توسعه فیبر نوری تنها با ارائه پروانههای جدید ممکن نمیشود و توسعه آن نیازمند حمایت دولت برای رفع موانع توسعه، برنامهریزی، سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه متناسب است.
وی درباره ورود اپراتورهای سیار به توسعه فیبرنوری در کشور نیز گفت: پیش از این اپراتورهای تلفن همراه اجازه سرمایهگذاری در بستر ارتباطات ثابت را نداشتند و حال با صدور این مجوز امکان ورود این اپراتورها به بخش ارتباطات ثابت فراهم میشود ولی باید دید که با نظام تعرفهای موجود و نرخ ارز مورد نیاز برای توسعه تمایل به ارائه سرویس به مشترکین ایجاد میشود یا صرفاً از این امکان برای توسعه و تکمیل شبکه خود استفاده خواهند کرد.
این کارشناس اینترنت افزود: اما مشوقهای دادهشده برای توسعه شبکه فیبر نوری برای ارتباطات ثابت و سیار متناسب نیست و اپراتورهای سیار با توجه به امکان حدود پنج تا هشت درصد از سهم درآمدی دولت امکان بیشتری جهت توسعه داشته و این مهم دوباره باعث عدم توازن سهم بازار اپراتورهای ثابت و سیار میشود.
به اعتقاد وی با دادن این پروانهها انحصار پروانهای شرکت مخابرات ایران و ایرانیان نت پایان مییابد ولی باید در نظر گرفت که شرکت مخابرات ایران با داشتن شبکه انحصاری داکت و ساب داکت یک انحصار ذاتی داشته و ایجاد شبکه موازی با شبکه مخابرات، مدتها به طول انجامیده و سرمایه بسیار زیادی برای ایجاد این شبکه موازی صرف خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی:
طلب ایران از انگلیس را دریافت و استفاده کردیم
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مطالبات ما از کشور انگلیس وصول شده و حتی از آن پول استفاده نیز شده است، گفت: راجع به سایر وجوه مسدودی نیز به مرور زمان اطلاعرسانی کرده و خواهیم کرد، باید در مجموع گفت که روند کار بخوبی پیش میرود.
به گزارش ایسنا، علی صالحآبادی در حاشیه جلسه هیأت دولت، در پاسخ به سؤالی درباره نوسانات اخیر بازار ارز، با بیان اینکه درآمدهای ارزی کشور در قیاس با سال گذشته بهتر شده است، تصریح کرد: درآمدهای ارزی صادرات صورت گرفته بهخصوص صادرات نفتی وصول شده است و در همین فروردینماه اوضاع خوبی در حوزه درآمدهای ارزی داشتیم.
وی با بیان اینکه ۱۱ میلیارد دلار در فروردینماه ارز تخصیص دادهایم افزود: وضعیت خوب است و خوشبختانه نسبت به سال گذشته در زمینه تخصیص ارز به جایگاه ارزشمندی رسیدهایم. صادرکنندگان اسکناسهای خود را میآورند و در سامانه نیما قیمتها از ثبات خوبی برخوردار است، لذا در زمینه تأمین منابع ارزی هیچ مشکلی نداریم.
صالحآبادی در پاسخ به سؤالی درباره ارزهای بلوکهشده کشور در برخی کشورهای خارجی، گفت: مطالبات ما از کشور انگلیس وصول شده و حتی از آن پول استفاده نیز شده است. راجع به سایر وجوه مسدودی نیز به مرور زمان اطلاعرسانی کرده و خواهیم کرد، باید در مجموع گفت که روند کار بخوبی پیش میرود.
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سرنوشت مذاکرات هستهای و تأثیر توافق یا عدم توافق با طرفهای 1+4 بر بازار ارز ایران، با بیان اینکه، رقمهای اعلام شده برای آینده قیمت ارز، صحیح و کارشناسی نیست، گفت: این رقمها برای تحت تأثیر گذاشتن ثبات بازار ارز است، من سؤال میکنم مگر در سه سال گذشته که ما تحریم بودیم، ارز کشور تأمین نشده است؟ ما همین الان ظرفیت تولید نفت و فرآوردههای آن را به دوران قبل تحریم بازگرداندهایم.
صالحآبادی اضافه کرد: ما در زمینه فروش نفت به رقمهای بسیار خوبی رسیدهایم و تمامی درآمدهای فروش نفت را وصول میکنیم، بنابراین حتی اگر برجام هم نباشد، تأمین ارز در کشور به نحو مناسبی انجام خواهد شد و هیچ مشکلی در بازار ارز نخواهیم داشت.
استارتاپ ایرانی مانع یک حمله سایبری بینالمللی شد
امنیت سایبری یکی از موضوعهایی است که امروزه در جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته و با تأمین امنیت نرمافزارها و سیستمها تلاش میشود تا از فعالیت هکرها ممانعت شود. در همین راستا به تازگی یکی از استارتاپهای ایرانی فعال در حوزه امنیت سایبری، با یافتن یک آسیبپذیری جدی در یک نرمافزار فرانسوی مدیریت پسورد بینالمللی و گزارش آن به شرکت سازنده، عملاً از وقوع یک حمله سایبری در کشور پیشگیری کرد.
محمدرضا مستمع، مدیرعامل این استارتاپ ایرانی (راسپینا نتپارس) در گفتوگو با ایرنا خاطرنشان کرد: اهمیت یافتن این آسیبپذیری وقتی بیشتر مشخص میشود که بدانیم مؤسسه ملی استاندارد و تکنولوژی ایالات متحده (NIST) میزان ریسک امنیتی این آسیبپذیری را ۶.۱ از ۱۰ اعلام کرده است.
به گفته وی، دستیابی به پسورد، اولین بخشی است که مورد حمله هکرها قرار میگیرد. بویژه در سازمانهای بزرگ که دسترسی به پسوردها به معنای دستیابی به تمامی اطلاعات است. از آنجا که برخی سازمانها و شرکتهای ایرانی از نرمافزار Teampass استفاده میکردند خطری بزرگ و بالقوه آنها را تهدید میکرد.
مستمع یادآور شد: در زمان اجرای یکی از پروژههای تست نفوذ خود، موفق به کشف یک آسیبپذیری بینالمللی در نرمافزار Teampass شدیم.ابزاری برای مدیریت انواع گذرواژه که بعضی شرکتهای ایرانی نیز از آن استفاده میکنند. وی ادامه داد: پس از انجام تست نفوذ برای یک مشتری ایرانی و بعضی سرویسهایی که این مشتری از آنها استفاده میکرد، به آسیبپذیری جدی در نرمافزار Teampass برخورد کردیم. این آسیبپذیری از نوع XSS بود که به وسیله آن، نفوذگر میتواند کد جاوا اسکریپت خود را روی مرورگر قربانی اجرا کند. در واقع با استفاده از این آسیبپذیری، هکر میتواند به روشن کردن وبکم کاربر یا حتی دادههایی مانند کوکیهای مرورگر کاربر دسترسی داشته باشد تا به جای قربانی روی نرمافزار Teampass لاگین شود و به تمامی رمز عبورهای ذخیرهشده در این نرمافزار دسترسی پیدا کند.
کاهش پایه پولی با شگرد همتی
محمد کهندل
اقتصاددان
ادعای عبدالناصر همتی درباره اینکه با تسویه تنخواه باید رشد پایه پولی کاهش یابد، ادعای قابل بررسی است.
در تبیین این موضوع میتوان گفت در دولت قبل به دو دلیل بی انضباطی مالی و نشان دادن کاهش آماری در متغیرهای پولی تمرکز حسابها نزد خزانه و بانک مرکزی صورت نگرفت. به همین دلیل داراییها و بدهیهای بانک مرکزی کمتر از مقدار واقعی ثبت شد. این موضوع بیان کننده نرخ رشد پایه پولی طی سالهای عملکرد دولتهای یازدهم و دوازدهم است که کمتر از مقدار واقعی اعلام میشد. با این حال نرخ رشد پایه پولی در اسفند سالهای 97 ، 98و 99 به ترتیب 8/4، 7/ 4 و2/5 درصد بوده است اما این متغیر پولی با تمرکز بر حسابهای نزد خزانه و بانک مرکزی به میزان 8/1 درصد کاهش داشته است. این نکته بدان معناست که در صورت عدم تجمیع حسابها در خزانه و محاسبه متغیرهای پولی به روشی است که در زمان مدیریت آقای همتی رقم کاهش این متغیر پولی به مراتب بیشتر از 8/1 درصد است.
به بیان دیگر در توصیف شیوه محاسبه ایشان که میتوان از آن به عنوان شگرد آقای همتی نام برد، محاسبه آمار در آن زمان از طریق انتقال بخشی از داراییها و بدهیهای بانک مرکزی خارج از خزانه و بانک مرکزی رخ داده که نتیجه آن این است که عملاً نرخ رشد متغیرهای پولی را کمتر از آنچه بوده نشان میداده و با مغلطه درصدد است شفافیت و انضباط مالی را که هم اکنون در خزانه و بانک مرکزی اتفاق افتاده است نایده بگیرد و از این طریق شکست خود را به شکلی توجیه کند.
اینکه شرکتها و مؤسسات دولتی منابع مالی خود را غیر از خزانه سپردهگذاری کنند و در این راستا بخشی از داراییهای بانک مرکزی از ترازنامه این بانک حذف و به جای دیگر منتقل شود بدیهی است که آمار متفاوت و کاهشی میشود. البته با همه این تفاسیر باز هم نرخ پایه پولی به میزان 8/1 درصد کاهش یافته است.
در جمعبندی نهایی میتوان گفت با تحلیلی که آقای همتی ارائه کرده یک عمل خلاف شفافیت اتفاق افتاده است. حتی اگر به اسم چابکی و سرعت کار این اتفاق رخ داده باشد نقض شفافیت و انضباط مالی ایجاد شده است و به همین دلیل تصمیمگیری، تصمیمسازی و مدیریت منابع مالی و بودجهای را برای دولت دشوار کرده و مشکلات عدیدهای را برای دولت سیزدهم پدید میآورد.
فروش توئیتر با تعیین یک میلیارد دلار خسارت
با اینکه به تازگی خبر انعقاد قرارداد خرید توئیتر توسط «ایلان ماسک» اعلام شده اما ظاهراً موضوع به این سادگیها هم نیست و احتمال میرود که یکی از طرفین این قرارداد مجبور به پرداخت خسارت یک میلیارد دلاری شوند. «ایلان ماسک» پس از جلسات متعدد سرانجام موفق شد مدیرعامل توئیتر را راضی کند که این پلتفرم را با بهای44 میلیارد دلار خریداری کند ولی برخی از سهامداران تردید دارند که وی بتواند همه تعهدات خود را با موفقیت انجام دهد. توئیتر اعلام کرد قرار است «ایلان ماسک» ۲۵.۵ میلیارد دلار فاینانس بدهی و خرید اعتباری سهام را تأمین و ۲۱ میلیارد دلار هم بدهی قابل تبدیل به سهام را فراهم کند. هرچند فروش 44 میلیارد دلاری توئیتر به ایلان ماسک مورد تأیید هیأت مدیره این شرکت است ولی گفته میشود این، رأی سهامداران است که حرف نهایی را میزند. طبق تازهترین اخبار اگر این قرارداد ازسوی«ایلان ماسک» بدرستی اجرا نشود و نتواند وام مورد نیاز برای خرید توئیتر را تهیه کند، موظف به پرداخت یک میلیارد دلار خسارت به توئیتر خواهد شد.