فعالان حوزه کسب و کارهای فضاپایه در گفت و گو با «ایران»از نیاز امروز کشور میگویند
لزوم تدوین برنامه 10 ساله فضایی
سوسن صادقی
خبرنگار
این روزها دولت سیزدهم برای پروژههای فضایی برنامه دارد ،از اینرو نه تنها در جلسه شورای عالی فضایی بر این موضوعات تأکید شد، بلکه سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که قصد دارد با ارائه تسهیلات ۵۰۰ میلیارد تومانی به کسب و کارهای آنلاین از محصولات فضاپایه بیشتر حمایت کند. اما نگاه ویژه دولت سیزدهم به کسب و کارهای فضاپایه چه تحولی را در این بخش ایجاد خواهد کرد؟ چالش های کسب و کار فضاپایه چیست؟ فعالان حوزه کسب و کارهای کاربردی فضاپایه اعتقاد دارند باید ضمن دانش بنیان شدن کسب و کارهای فضاپایه، با اصلاح چشمانداز 10 ساله فضایی، بخش خصوصی را نیز در اجرا دخالت دهند تا شاهد شکوفایی در این حوزه بخصوص کسب و کارهای فضاپایه باشیم.
سپردن اجرا به بخش خصوصی
حمیدرضا پرتواعلم کارشناس حوزه فضایی معتقد است پس از سالها بیتوجهی به فضا، توجه دولت در ماههای ابتدایی شروع کار خود به این عرصه، دلگرم کننده است اما این توجه و حمایتها باید پایدار و هدفمند باشد.
پرتواعلم به «ایران» گفت: دنیا از سال 2008 چرخش جدی از بخش دولتی به بخش خصوصی در توسعه اقتصاد فضایی داشته به همین دلیل این روزها شاهد ظهور منظومههای ماهوارهای پرتعداد در عرصههای سنجش از دور، اینترنت ماهوارهای پهن باند و باند باریک (Narrow Band)، منظومههای ناوبری کشتی، هواپیما و... و بهدنبال آن افزایش سایز بازار خدمات فضاپایه هستیم که تمام این نتایج بهدست آمده در دنیا به علت حضور بخشهای خصوصی در این عرصه است. وی افزود: انتظار ما این است که در سند جدید «توسعه فضایی کشور» بخش خصوصی نیز در پیشبرد اهداف توسعه این سند دخیل باشد و وظیفهای مشخص و جدی ایفا کند تا شاهد جبران عقب ماندگیهای قبلی در این صنعت بوده و نقشی کلیدی در عرصه جهانی ایفا کنیم.
این کارشناس حوزه فضاپایه در شرکت امیدفضا (اولین ماهواره سنجشی بخش خصوصی) با بیان اینکه امروزه در دنیا از سرویسهای فضاپایه و فضاگرا به طور گسترده در زندگی روزمره استفاده میشود، گفت: دیگر این خدمات از حالت لوکس یا صرفاً اقتدارآفرین درآمده و به خدماتی کاملاً کاربردی اقتصادی تبدیل شدهاند و در حال حاضر تصاویر ماهوارهای با وضوح مختلف در حوزه کشاورزی دقیق، نقشهبرداری، مدیریت بحران، مدیریت هوشمند شهری، سرمایهگذاری و بیمه نقشی کلیدی ایفا میکنند.
پرتواعلم درباره چالشها نیز گفت: تجارب متعدد پروژههای فضایی در کشور، تربیت شدن نیروی متخصص، گسترش تدریجی زیرساختهای این حوزه موجب شده شرکتها بیش از هر زمان پتانسیل ایفای نقش جدی در توسعه اقتصاد فضاپایه کشوررا داشته باشند اما عملکرد منفعلانه در این برهه، امکان ورود به عرصه جهانی در لایههای مختلف خدمات و نیز فناوری فضایی را بسیار سخت کرده است.
به عقیده این فعال حوزه فضاپایه تسهیل و اعتمادسازی برای ورود سرمایهگذاری خصوصی به این بخش و دادن نقش اجرایی به این بخش مهم و ضروری است.
نبود شناخت از فضاپایه
یاسر عشورزاده بنیانگذار سیستم هوشمند مانیتورینگ ماهوارهای تیزنگر نیز اعتقاد دارد بزرگترین چالش ما بهعنوان شرکت دانش بنیان نوع اول فضاپایه که کاربردهای فناوری فضایی را در سطح کاربردی عملی به نمایش میگذارد و مردم آن را حس میکنند، نبود شناخت مدیران از کسب و کارهای فضاپایه است.
عشورزاده به «ایران» گفت: هیچ بخش مجزایی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای کسب و کارهای فضاپایه وجود ندارد و کسب و کارهای فناوری اطلاعات تفکیک نشده و معضلاتی را برای این بخش ایجاد کرده است. وی افزود: در سازمان فناوری اطلاعات، کسب و کارهای فضاپایه با دیگر کسب و کارها که بیشتر خدماتی هستند، در یک رده قرار میگیرند ،درحالی که کسب و کارهای فضاپایه که در زمینه پردازش اطلاعات فضایی مانند پیشبینی سیلاب، آتشسوزی، اقلیمی و... فعالیت دارند، علم محور هستند.بنابراین نمیتوانیم از تسهیلات فناوری اطلاعات هم به طور کامل بهرهمند شویم. به گفته وی از آنجایی که تعداد کسب و کارهای فضا پایه رو به افزایش است بهتر است رستهای جدا برای این بخش در معاونت علمی و فناوری اطلاعات در نظر گرفته و تسهیلات درخور دانش بنیان ارائه شود.
این فعال حوزه فضاپایه در ادامه گفت: بهعنوان مثال شاید کسب و کاری مانند دیجی کالا بتواند تسهیلات گرفته و سود 14 درصد را بازپرداخت کند، چرا که سودآور است اما کسب و کارهای فضاپایه چنین توانی ندارند و باید تسهیلات بالاتر با تنفس بازپرداختی بیشتری داشته باشند.
عشورزاده با بیان اینکه در شرایط کنونی با توجه به چالشهای اقلیمی مانند، سیل، آتشسوزی، جنگلها و تالابها و... داشتن ماهواره بومی بخصوص در وضعیت تحریمها ضرورتی انکارناپذیر است، افزود: به همین دلیل است که در دنیا چندصد میلیارد دلار برای ساخت و پرتاب منظومههای ماهوارهای هزینه میشود. وقتی رصد ماهوارهای در کشورها صورت میگیرد طیفهای مختلفی در کشور مشغول به کار شده و با ارائه آمار و تحلیلها میتوان معضلات زیست محیطی و... را حل و اشتغالزایی کرد.
این فعال حوزه فضاپایه دیگر چالش بزرگ را در حوزه فضایی، نبود برنامه جامع فضایی و چشم اندازهای 10 ساله عنوان کرد و افزود: این در حالی است که در دیگر کشورها برنامه فضایی با چشمانداز 40 و 50 ساله و حتی 100 ساله وجود دارد و با تغییر دولتها این برنامه تغییر نکرده و فقط ادامه مییابد اما در کشور ما با تغییر دولتها این برنامهها هم تغییر میکنند و این سم مهلکی برای این بخش است. به گفته وی در کشور برنامهای تدوین شده ،ولی ناقص است؛ تحریمها در آن دیده نشده از سوی دیگر باید رفع نقایص آن در مجلس نیز تصویب شود تا در هر دولتی ادامه یابد و تغییر نکند و از سوی دیگر باید ناظری تعیین کنند تا انحراف معیارها را نظارت کند تا از برنامه دور نشود.
تا پایان ماه ژانویه ۲۰۲۲
اینترنت ثابت ایران دو پله صعود کرد
میانه سرعت دانلود اینترنت ثابت در ایران تا پایان ماه ژانویه ۲۰۲۲(یازدهم بهمن امسال)، ۱۰.۳۹ مگابیت بر ثانیه گزارش شده و ایران در جایگاه ۱۴۱ قرار گرفته که حاکی از صعود دو پلهای در مقایسه با ماه گذشته است.
به گزارش ایسنا، طبق آخرین آمار منتشر شده در اسپیدتست تا ماه ژانویه سال ۲۰۲۲، میانه سرعت دانلود اینترنت تلفن همراه در ایران ۲۳.۱۰ مگابیت بر ثانیه و میانه سرعت آپلود اینترنت تلفن همراه، ۸.۹۰ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۳۱ میلیثانیه است که رتبه ایران را به ۷۷ از میان ۱۳۸ کشور رسانده است.
این در حالی است که در ماه ژانویه سال ۲۰۲۲، میانه سرعت دانلود اینترنت تلفن همراه در ایران ۲۴.۰۳ مگابیت بر ثانیه و میانه سرعت آپلود اینترنت تلفن همراه، ۹.۳۴ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۳۰ میلیثانیه بود که رتبه ایران را به ۷۳ از میان ۱۳۸ کشور رسانده بود.
در حال حاضر در حوزه اینترنت ثابت، میانه سرعت دانلود در ایران، ۱۰.۳۹ مگابیت بر ثانیه و میانه سرعت آپلود ۱.۵۵ مگابیت بر ثانیه و تأخیر، ۲۹ میلیثانیه است که رتبه ایران را به ۱۴۱ از میان ۱۷۸ کشور میرساند. این درحالی است که در ژانویه ۲۰۲۲، در حوزه اینترنت ثابت، میانه سرعت دانلود در ایران، ۹.۹۲ مگابیت بر ثانیه و میانه سرعت آپلود ۱.۳۹ مگابیت بر ثانیه بود و ایران در رتبه ۱۴۳ از میان ۱۷۸ کشور قرار داشت.
طبق این گزارش، میانه جهانی سرعت دانلود اینترنت تلفن همراه، ۲۹.۶۲ مگابیت بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت تلفن همراه، ۸.۴۴ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۲۹ میلیثانیه است.
در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه جهانی سرعت دانلود، ۵۹.۸۴ مگابیت بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود ۲۵.۵۱ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۱۰ میلیثانیه است.در حالی که تا ماه دسامبر سال ۲۰۲۱، میانه جهانی سرعت دانلود اینترنت تلفن همراه، ۲۹.۵۵ مگابیت بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت تلفن همراه، ۸.۵۹ مگابیت بر ثانیه بود. در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه جهانی سرعت دانلود، ۵۹.۷۵ مگابیت بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود ۲۵.۰۶ مگابیت بر ثانیه بود.
رتبه یک تا پنج اینترنت تلفن همراه در جهان تا ماه دسامبر ۲۰۲۱، به ترتیب به امارات متحده عربی (۱۳۵.۶۲ مگابیت برثانیه)، نروژ (۱۱۸.۴۴ مگابیت برثانیه)، قطر (۱۰۹.۸۶ مگابیت بر ثانیه)، کره جنوبی (۱۰۹.۱۴ مگابیت برثانیه) و هلند (۱۰۷.۲۴ مگابیت برثانیه) تعلق دارد.
همچنین رتبه یک تا پنج اینترنت پهنباند ثابت در جهان، به ترتیب به موناکو (۱۹۲.۶۸ مگابیت بر ثانیه، سنگاپور (۱۹۲.۰۱ مگابیت بر ثانیه)، شیلی (۱۸۹.۳۶ مگابیت بر ثانیه)، تایلند (۱۸۴.۰۳ مگابیت بر ثانیه)، هنگکنگ (۱۷۳.۴۲ مگابیت برثانیه) تعلق دارد.
از سوی سازمان رگولاتوری و با همکاری اپراتورها
مشکل تماس اضطراری 5 برند تلفن همراه حل میشود
دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه از بررسی مشکل برخی از برندهای تلفن همراه در برقراری تماس با سرشمارههای اضطراری از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و همکاری اپراتورها خبر داد.
به گزارش مهر، امیر اسحاقی گفت: مدتی است واردات برندهایی که امکان تماس سرشمارههای اضطراری تلفن همراه مانند 110 و... را ندارند از سوی سازمان تنظیم مقررات ممنوع و متوقف شده است.
اسحاقی با اشاره به اینکه این گوشیها مشکل خاصی نداشته بلکه روش برقراری تماس از طریق این گوشیها برای سرشماره اضطراری در شبکه تلفن همراه کشور ما متفاوت است، گفت: بررسیهای کارشناسی نشان میدهد که این مسیر از طریق اپراتورها و با درج و بازگرداندن اطلاعات فایل ECC روی سیمکارتهای موبایل قابل حل است. وی افزود: این گوشیهای مقرون به صرفه که حدود ۵ برند را شامل میشوند نسبت به مشخصات فنیشان از جمله برندهای پرتقاضای بازار هستند اما با محدودیتی که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برای این مدلها گذاشته است، این دغدغه وجود دارد که مردم از حق انتخاب این برندها محروم شوند.
به گفته اسحاقی این موضوع از سوی مدیرکل استاندارد و تأیید نمونه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در دست پیگیری است و اپراتورها نیز قول همکاری برای رفع مشکل را دادهاند. در این میان انتظار این است که رگولاتوری مهلت ۳ ماههای را برای واردات این کالاها به کشور اختصاص دهد تا تعادل بازار برای گوشیهای میانرده و مقرون به صرفه در روزهای پایانی سال فراهم شود.
نسل جدید تبلیغات با اینترنت سه بعدی در راه بازار
ادغام محیطهای واقعی و مجازی و از راه رسیدن اینترنت سه بعدی موجب پوستاندازی دنیای تبلیغات شده و نسل جدیدی از این پدیده را در سالهای آینده به وجود میآورد.
به گزارش فارس، بزودی متاورس یا اینترنت سه بعدی از راه میرسد که مبتنی بر ادغام جهانهای حقیقی و مجازی است. متا قصد دارد از قابلیتهای این فضا استفاده کند، بنابراین به شرکتهای تبلیغاتی اعلام کرده که در آینده میتوانند پیامهای بازرگانی سه بعدی طراحی و منتشر کنند. فناوری واقعیت ترکیبی به فردی که هدست (عینک واقعیت مجازی) مناسب به سر دارد، اجازه میدهد تا از یک شیء در دنیای واقعی برای ایجاد یک واکنش در دنیای مجازی استفاده کند. بهعنوان مثال میتوان به ضربه زدن به یک شخصیت در بازی ویدیویی با چوب بیسبال موجود در دنیای واقعی اشاره کرد. اگرچه درحال حاضر بازیهای ویدیویی مبتنی بر واقعیت وجود دارند ولی در آنها ادغام جهان واقعی و مجازی پیشبینی نشده است اما هدستهای واقعیت ترکیبی تعامل این دو دنیا را ممکن میکنند. متا قصد دارد از طریق نرمافزار زوم، نشستی را در این زمینه با برخی شرکتهای تبلیغاتی برگزار کند تا آنها درک بهتری از قابلیتهای این فضای جدید به دست آورند. درحال حاضر هدستهایی به همین منظور طراحی شدهاند اما عرضه آنها محدود بوده و گرانقیمت نیز هستند. بهعنوان مثال میتوان به هدست هولولنز 2مایکروسافت اشاره کرد که در سال 2019 به قیمت 3500 دلار عرضه شد. متا خود به دنبال عرضه هدست واقعیت ترکیبی تازهای است که قابلیت ردگیری حرکات صورت و چشم را دارد و انتظار میرود نمونه اولیه آن امسال عرضه شود.