ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام حسن(ع):
با مردم به گونه اى رفتار کن که دوست دارى با تو آن گونه رفتار کنند.
اعلام الدّین، ص ۲۹۷
با مردم به گونه اى رفتار کن که دوست دارى با تو آن گونه رفتار کنند.
اعلام الدّین، ص ۲۹۷
مصلای تهران میزبان نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ خواهد بود
علی رمضانی: با توجه به مصوبه شورای شهر تهران که برگزاری هرگونه نمایشگاه در شهر آفتاب را لغو کرده است، مصلای تهران تنها گزینه باقی مانده برای برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ خواهد بود. برنامهریزیهای خانه کتاب برای برگزاری این نمایشگاه از ماههای گذشته آغاز شده است و پس از دو سال نمایشگاه فیزیکی با حضور مخاطبان به روش متفاوتی برگزار خواهد شد.
مدیرعامل خانه کتاب در گفتوگو با ایرنا خبر از برگزاری سی و سومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، در سال ۱۴۰۱ داد.
مدیرعامل خانه کتاب در گفتوگو با ایرنا خبر از برگزاری سی و سومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، در سال ۱۴۰۱ داد.
نگاهی به حراج تهران
هنر انقلابی و اسلامی به جایگاه ارزندهای در مارکت هنر رسیده است
محمد علی حیدری
پژوهشگر هنر
حراج تهران که 10 سال از برگزاری آن میگذرد، توانسته است تصویری متفاوت را در قاب هنرهای تجسمی به ثبت برساند. تصویری از حضور طیفهای مختلف هنرمندان ایرانی از استادان دانشگاه و هیأت علمی تا هنرمندان جوان. اگر لیست 14 دوره قبلی را که حراج تهران با عناوین مختلف برگزار شده است، مرور کنیم میتوانیم بخوبی دریابیم که این مارکت که به همت بخش خصوصی تأسیس و سرپا مانده، توانسته زمینه رشد و شکوفایی هر چه بیشتر هنر اسلامی، انقلابی و ایرانی را فراهم کند. به طوری که دیگر امروز تنها نقطه امید هنرمندان انقلابی و ایرانی حضور در مارکتهای خارجی نیست.
در طول برگزاری حراج تهران شاهد این بودیم که برای اولین بار عکس هم در کنار تابلوهای نقاشی، مجسمهها و آثار هنری مدرن به فروش رسید. عکاسان ایرانی که پیش از این چنین فرصتی را تجربه نکرده بودند به یکباره مورد توجه خریداران آثار هنری قرار گرفتند. بخصوص که در این بین یک اتفاق نوین افتاد، برای اولین بار عکسهایی از هشت سال جنگ تحمیلی در معرض دید خریداران قرار گرفت.
جنگی که هشت سال از زندگی مردم ایران را تحت تأثیر خود قرار داد و به خاطر سکوت خبری بسیاری از رسانههای دنیا بخوبی به مردم دیگر کشورها شناسانده نشد. عکسهایی که آمیخته با هنر و شجاعت عکاسان جنگ توانستهاند بخشی از فداکاری و رنج مردم این سرزمین را ثبت کنند. و چه اثری ارزشمندتر از چیزی که میلیونها هموطن در خلق آن مشارکت داشته باشند؟! آیا نباید چنین عکسهای ارزشمندی را از دل ارگانهای دولتی بیرون کشید و اجازه داد که مردم ارزش واقعی آنها را آشکار کنند؟! اینجاست که حراج تهران نقشی متفاوت ایفا کرد.
حالا میتوان هنرهای تجسمی ایران را به پیش از حراج تهران و پس از آن تقسیم کرد؛ شاید به باور برخی این یک لاف گزاف باشد؛ اما همگان میدانند و میدانیم که تا پیش از این حراج، همه نگاهها متوجه خارج از مرزها بویژه حراجهای بینالمللی منطقه خاورمیانه بود که بتوانند سهمی در این حراجهای بینالمللی داشته باشند اما این حراجها هر کدام بر اساس سیاستهای خود رفتار کرده و تنها آثار هنرمندان شناخته شده امکان ورود به این رویدادها را داشتند. در چنین شرایطی حراج تهران در پاسخ به یک نیاز داخلی پا به عرصه اقتصاد هنر ایران گذاشت و رفته رفته میدان را برای معرفی و عرضه آثاری از هنرمندان مختلف اعم از هنرمندان کلاسیک، مدرن و معاصر ایران باز کرد و با ارج نهادن به هنر انقلاب و دفاع مقدس، جایگاهی ویژه برای معرفی هنر این طیف از هنرمندان که در حراجهای بینالمللی نادیده گرفته میشدند، در نظر گرفت. درهای حراج تهران برخلاف دیگر حراجهای بینالمللی به روی آثار هنرمندان جوانی که در زمینه هنر دینی و مقاومت فعالند، کاملاً گشوده است که از آن جمله میتوان به حضور چند باره و فروش قابل توجه آثار حسن روح الامین بهعنوان یکی از هنرمندان فعال در زمینه هنر مقاومت و عاشورایی اشاره کرد.
پژوهشگر هنر
حراج تهران که 10 سال از برگزاری آن میگذرد، توانسته است تصویری متفاوت را در قاب هنرهای تجسمی به ثبت برساند. تصویری از حضور طیفهای مختلف هنرمندان ایرانی از استادان دانشگاه و هیأت علمی تا هنرمندان جوان. اگر لیست 14 دوره قبلی را که حراج تهران با عناوین مختلف برگزار شده است، مرور کنیم میتوانیم بخوبی دریابیم که این مارکت که به همت بخش خصوصی تأسیس و سرپا مانده، توانسته زمینه رشد و شکوفایی هر چه بیشتر هنر اسلامی، انقلابی و ایرانی را فراهم کند. به طوری که دیگر امروز تنها نقطه امید هنرمندان انقلابی و ایرانی حضور در مارکتهای خارجی نیست.
در طول برگزاری حراج تهران شاهد این بودیم که برای اولین بار عکس هم در کنار تابلوهای نقاشی، مجسمهها و آثار هنری مدرن به فروش رسید. عکاسان ایرانی که پیش از این چنین فرصتی را تجربه نکرده بودند به یکباره مورد توجه خریداران آثار هنری قرار گرفتند. بخصوص که در این بین یک اتفاق نوین افتاد، برای اولین بار عکسهایی از هشت سال جنگ تحمیلی در معرض دید خریداران قرار گرفت.
جنگی که هشت سال از زندگی مردم ایران را تحت تأثیر خود قرار داد و به خاطر سکوت خبری بسیاری از رسانههای دنیا بخوبی به مردم دیگر کشورها شناسانده نشد. عکسهایی که آمیخته با هنر و شجاعت عکاسان جنگ توانستهاند بخشی از فداکاری و رنج مردم این سرزمین را ثبت کنند. و چه اثری ارزشمندتر از چیزی که میلیونها هموطن در خلق آن مشارکت داشته باشند؟! آیا نباید چنین عکسهای ارزشمندی را از دل ارگانهای دولتی بیرون کشید و اجازه داد که مردم ارزش واقعی آنها را آشکار کنند؟! اینجاست که حراج تهران نقشی متفاوت ایفا کرد.
حالا میتوان هنرهای تجسمی ایران را به پیش از حراج تهران و پس از آن تقسیم کرد؛ شاید به باور برخی این یک لاف گزاف باشد؛ اما همگان میدانند و میدانیم که تا پیش از این حراج، همه نگاهها متوجه خارج از مرزها بویژه حراجهای بینالمللی منطقه خاورمیانه بود که بتوانند سهمی در این حراجهای بینالمللی داشته باشند اما این حراجها هر کدام بر اساس سیاستهای خود رفتار کرده و تنها آثار هنرمندان شناخته شده امکان ورود به این رویدادها را داشتند. در چنین شرایطی حراج تهران در پاسخ به یک نیاز داخلی پا به عرصه اقتصاد هنر ایران گذاشت و رفته رفته میدان را برای معرفی و عرضه آثاری از هنرمندان مختلف اعم از هنرمندان کلاسیک، مدرن و معاصر ایران باز کرد و با ارج نهادن به هنر انقلاب و دفاع مقدس، جایگاهی ویژه برای معرفی هنر این طیف از هنرمندان که در حراجهای بینالمللی نادیده گرفته میشدند، در نظر گرفت. درهای حراج تهران برخلاف دیگر حراجهای بینالمللی به روی آثار هنرمندان جوانی که در زمینه هنر دینی و مقاومت فعالند، کاملاً گشوده است که از آن جمله میتوان به حضور چند باره و فروش قابل توجه آثار حسن روح الامین بهعنوان یکی از هنرمندان فعال در زمینه هنر مقاومت و عاشورایی اشاره کرد.
بایدها و نبایدهای فضای مجازی (4)
غار تاریک دنیای مجازی و نوجوانان
آزاده سهرابی
روانشناس
می گفت دخترم یک ماه است اصرار دارد که اینستاگرام داشته باشد. تازه وارد دوره متوسطه اول شده؛ روزهای کرونا در همه مدت تمام ارتباطاتش را به دنیای مجازی و از طریق واتساپ برده. میگفت اوقاتش تلخ شده چون با او مخالفت کردم. فکر نمیکرد اینستاگرام فضای مناسبی باشد. میگفت اگر فقط امکان دسترسی خودش با فالوئرها بود مشکلی نبود میشد کنترل کرد اما در بخش سرچ اینستاگرام همه جور فیلم و تصویر و خبری هست. اما در نهایت تسلیم خواست دخترش شد چون احساس میکرد دارد پرخاشگر و منزوی میشود و مدام دوستانش را مثال میزد که همگی در اینستاگرام هستند و برخی عکسها از استوریهایشان را برایش میفرستادند. اول میخواست روی گوشی تلفن همراه خودش اینستاگرام را نصب کند اما دختر قبول نکرد چون زمانهای زیادی مادر منزل نبود. استدلال دختر از همه جالبتر بود: من همین الان هم درس هایمان در واتساپ است و اگر بخواهم دوستانم همه فیلمها و عکسها را برایم میفرستند! حالا او یک صفحه با نامی عجیب در اینستاگرام دارد. تقریباً همه دوستانش با اسمهای مستعار در اینستاگرام هستند و از کوچکترین تا بزرگترین اتفاق زندگی خود را استوری و پست میگذارند. با هم چت میکنند. دوستان جدید پیدا می کنند و...
خیلی از والدین این روزها با اصرار نوجوانانشان در پیوستن به شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام رو به رو هستند و خیلیها مقاومت میکنند یا راههایی را انتخاب میکنند که قابل کنترلتر باشد. مثل داشتن نام کاربری و رمز ورود به اینستاگرام فرزندانشان یا نصب این اپلیکیشنها روی گوشی خودشان و... اما با گشتی در فضاهای مجازی و شبکههای اجتماعی میتوان دریافت که این روزها حضور نوجوانان در این فضاها غیر قابل حذف است و همین مسأله تنش بسیاری میان والدین و نوجوانان ایجاد کرده است.
یکی از ویژگیهای بارز نوجوانی این است که قابلیت بیشتری در ارتباط با استقلال طلبی در خود پیدا میکنند و دوست دارند تصمیمهایشان عملی شود. دنبال پیدا کردن نقاط ضعف و قوتش است. عموماً در میان همسالانش بهدنبال آن میگردد چرا که در این دوره بیشترین تأثیرپذیری نوجوان از گروه همسالان است. در این دوره است که گسترش مهارتهای معنوی واخلاقی شکوفا میشود و رفتارهای اجتماعی گسترش مییابد. این دوره 11 تا 19 سالگی که در عین حال بحرانیترین مرحله زندگی فرد است و بیشترین و عمیقترین تغییر و تحولات هم در همین سن رخ میدهد، حالا در 2 دنیای موازی برای نوجوانان پیش میرود: دنیای حقیقی و دنیای مجازی!
استانلی هال از روانشناسانی که به دوره نوجوانی در نظریه خود پرداخته نوجوانی را دوران «طوفان و تنش» و دوران توانایی فوقالعاده جسمانی، عقلی و عاطفی دانسته. به هر حال فرایند انتقال از کودکی به بزرگسالی حتماً پر کشمکش است. این دوره ، دوره هویت یابی و مسئولیتپذیری است. دورهای که فرد به بیشترین آرامش برای پیش بردن فرایند تحصیلش نیاز دارد. برای موفقیت و اعتماد به نفسش تلاش میکند و... شاید به خاطر همین ویژگیهاست که فضای مجازی برای این سن مثل یک تیغ دو لبه عمل میکند. کم نیستند نوجوانانی که با پا گذاشتن به دنیای خوش آب و رنگ مجازی شروع به الگوپذیری از تصاویر غیرواقعی میکنند و همین اعتماد به نفسشان را زیر سؤال میبرد. درگیر مدگرایی می شوند. به مقایسه دست میزنند. درگیر همان آفتها میشوند و ناگهان دارای یک هویت قلابی میشوند که والدین هم نسبت به آن احساس بیگانگی میکنند و دوباره تنشها شروع می شود. تنشی که ناشی از اصطکاک دنیای واقعی و مجازی در دورهای از زندگی است که به صورت طبیعی هم فرد دارای چالشها و تعارضات جدی است.
شاید برای این مسیر پر پیچ و خم نتوان به والدین نسخه واحدی داد چون از هر خانواده تا خانواده دیگر و از هر نوجوان تا نوجوان دیگر تفاوتهای فاحشی وجود دارد. شاید تنها چیزی که در این میان به داد والدین برسد این است که پیش از ورود فرزندانشان به این دوران سبک فرزندپروری مؤثری را انتخاب کرده باشند و بهعنوان افراد مرجع در ذهن فرزندانشان جای گرفته باشند و آنقدر دنیای واقعی را جذاب و پر کشش کرده باشند که دنیای مجازی پناهگاه فرزندانشان نباشد که این پناهگاه مانند غاری است که حتی با چراغ قوه هم شاید نتوان بدرستی ابعادش را تشخیص داد.
روانشناس
می گفت دخترم یک ماه است اصرار دارد که اینستاگرام داشته باشد. تازه وارد دوره متوسطه اول شده؛ روزهای کرونا در همه مدت تمام ارتباطاتش را به دنیای مجازی و از طریق واتساپ برده. میگفت اوقاتش تلخ شده چون با او مخالفت کردم. فکر نمیکرد اینستاگرام فضای مناسبی باشد. میگفت اگر فقط امکان دسترسی خودش با فالوئرها بود مشکلی نبود میشد کنترل کرد اما در بخش سرچ اینستاگرام همه جور فیلم و تصویر و خبری هست. اما در نهایت تسلیم خواست دخترش شد چون احساس میکرد دارد پرخاشگر و منزوی میشود و مدام دوستانش را مثال میزد که همگی در اینستاگرام هستند و برخی عکسها از استوریهایشان را برایش میفرستادند. اول میخواست روی گوشی تلفن همراه خودش اینستاگرام را نصب کند اما دختر قبول نکرد چون زمانهای زیادی مادر منزل نبود. استدلال دختر از همه جالبتر بود: من همین الان هم درس هایمان در واتساپ است و اگر بخواهم دوستانم همه فیلمها و عکسها را برایم میفرستند! حالا او یک صفحه با نامی عجیب در اینستاگرام دارد. تقریباً همه دوستانش با اسمهای مستعار در اینستاگرام هستند و از کوچکترین تا بزرگترین اتفاق زندگی خود را استوری و پست میگذارند. با هم چت میکنند. دوستان جدید پیدا می کنند و...
خیلی از والدین این روزها با اصرار نوجوانانشان در پیوستن به شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام رو به رو هستند و خیلیها مقاومت میکنند یا راههایی را انتخاب میکنند که قابل کنترلتر باشد. مثل داشتن نام کاربری و رمز ورود به اینستاگرام فرزندانشان یا نصب این اپلیکیشنها روی گوشی خودشان و... اما با گشتی در فضاهای مجازی و شبکههای اجتماعی میتوان دریافت که این روزها حضور نوجوانان در این فضاها غیر قابل حذف است و همین مسأله تنش بسیاری میان والدین و نوجوانان ایجاد کرده است.
یکی از ویژگیهای بارز نوجوانی این است که قابلیت بیشتری در ارتباط با استقلال طلبی در خود پیدا میکنند و دوست دارند تصمیمهایشان عملی شود. دنبال پیدا کردن نقاط ضعف و قوتش است. عموماً در میان همسالانش بهدنبال آن میگردد چرا که در این دوره بیشترین تأثیرپذیری نوجوان از گروه همسالان است. در این دوره است که گسترش مهارتهای معنوی واخلاقی شکوفا میشود و رفتارهای اجتماعی گسترش مییابد. این دوره 11 تا 19 سالگی که در عین حال بحرانیترین مرحله زندگی فرد است و بیشترین و عمیقترین تغییر و تحولات هم در همین سن رخ میدهد، حالا در 2 دنیای موازی برای نوجوانان پیش میرود: دنیای حقیقی و دنیای مجازی!
استانلی هال از روانشناسانی که به دوره نوجوانی در نظریه خود پرداخته نوجوانی را دوران «طوفان و تنش» و دوران توانایی فوقالعاده جسمانی، عقلی و عاطفی دانسته. به هر حال فرایند انتقال از کودکی به بزرگسالی حتماً پر کشمکش است. این دوره ، دوره هویت یابی و مسئولیتپذیری است. دورهای که فرد به بیشترین آرامش برای پیش بردن فرایند تحصیلش نیاز دارد. برای موفقیت و اعتماد به نفسش تلاش میکند و... شاید به خاطر همین ویژگیهاست که فضای مجازی برای این سن مثل یک تیغ دو لبه عمل میکند. کم نیستند نوجوانانی که با پا گذاشتن به دنیای خوش آب و رنگ مجازی شروع به الگوپذیری از تصاویر غیرواقعی میکنند و همین اعتماد به نفسشان را زیر سؤال میبرد. درگیر مدگرایی می شوند. به مقایسه دست میزنند. درگیر همان آفتها میشوند و ناگهان دارای یک هویت قلابی میشوند که والدین هم نسبت به آن احساس بیگانگی میکنند و دوباره تنشها شروع می شود. تنشی که ناشی از اصطکاک دنیای واقعی و مجازی در دورهای از زندگی است که به صورت طبیعی هم فرد دارای چالشها و تعارضات جدی است.
شاید برای این مسیر پر پیچ و خم نتوان به والدین نسخه واحدی داد چون از هر خانواده تا خانواده دیگر و از هر نوجوان تا نوجوان دیگر تفاوتهای فاحشی وجود دارد. شاید تنها چیزی که در این میان به داد والدین برسد این است که پیش از ورود فرزندانشان به این دوران سبک فرزندپروری مؤثری را انتخاب کرده باشند و بهعنوان افراد مرجع در ذهن فرزندانشان جای گرفته باشند و آنقدر دنیای واقعی را جذاب و پر کشش کرده باشند که دنیای مجازی پناهگاه فرزندانشان نباشد که این پناهگاه مانند غاری است که حتی با چراغ قوه هم شاید نتوان بدرستی ابعادش را تشخیص داد.
مکثی بر تاریخ فرهنگی معاصر
محمود نیابتی
نویسنده و استاد دانشگاه
کتاب «چالشهای تاریخورزی در ایران امروز» از مجموعه پژوهشهای طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور نوشته علیرضا ملائیتوانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با قیمت ۷۴ هزار تومان به تازگی توسط انتشارات این پژوهشگاه منتشر شده است. این کتاب پژوهشی است برای چارهاندیشی درباره دانش و رشته تاریخ، از آزادیهای مدنی و تاریخنگاری ایرانی تا آسیبشناسی روشهای آموزش تاریخ و مسأله اشتغال دانشآموختگان تاریخ و... کتاب از مجموعه طرح جامع اعتلای علوم انسانی است. طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور در راستای انتشار آثار پژوهشی مجریان طرحها، یکی دیگر از این آثار پژوهشی را که پیشتر در قالب گزارش طرح به صورت محدود منتشر شده بود، در ساختار جدید و به صورت کتاب در دسترس همه علاقهمندان به علوم انسانی قرار داده است. این کتاب چنان که عنوان آن نیز گویاست به موضوع تخصصی پیدایش رشته فلسفه در ایران به عنوان یک رشته دانشگاهی و همچنین ارتباط برنامهریزی درسی این رشته و مهارت و اشتغال دانشآموختگان این رشته طی دهههایی که از پیدایش این رشته در ایران میگذرد تا حال حاضر اختصاص یافته است. موضوع پیدایش رشتههای علوم انسانی، ارتباط برنامهریزیهای تحصیلی در این رشتهها با مهارت و اشتغال دانشآموختگان هریک از رشتهها، از محورهای اصلی تعدادی از طرحهای پژوهشی در طرح جامع اعتلای علوم انسانی است. «چالشهای تاریخورزی در ایران امروز» در یکی از فصلهای مهم خود مسأله بیکاری دانشآموختگان؛ اشتغال و بازار کار آنها در ایران را مورد بررسی قرار میدهد. مبانی معرفتی و جهتگیریهای مهارتی در تدوین برنامههای آموزشی رشته تاریخ موضوع فصل دیگری از این کتاب است که در آن به سیاستگذاری مطلوب و جهتگیریهای کاربردی رشته تاریخ و نیز مهارتهای مبنایی در برنامه درسی و نحوه فعال کردن مهارتهای خاص رشته تاریخ پرداخته شده و نویسنده از مخاطرهها و فرصتهای ارتباط با جامعه و بازار سخن گفته است. ملائیتوانی تاکنون کتابهایی چون «ایران و دولت ملی در جنگ جهانی اول»، «مشروطه و جمهوری: ریشههای نابسامانی نظم دموکراتیک در ایران (۱۲۸۴ – ۱۳۰۵)»، «مجلس شورای ملی و تحکیم دیکتاتوری رضا شاه»، «درآمدی بر روش پژوهش در تاریخ»، «زندگینامه سیاسی آیتالله طالقانی، تهران»، «از کاوه تا کسروی: نقد رفتارها و باورهای دینی ایرانیها»، «گفتمان تاریخنگاری رسمی دوره پهلوی پیرامون رضاشاه»، «تاریخ شفاهی بمباران شیمیایی سردشت» و... را به چاپ رسانده است.
چالشهای تاریخورزی در ایران امروز
نویسنده:علیرضا ملائیتوانی
ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
سال چاپ: 1400
نویسنده و استاد دانشگاه
کتاب «چالشهای تاریخورزی در ایران امروز» از مجموعه پژوهشهای طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور نوشته علیرضا ملائیتوانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با قیمت ۷۴ هزار تومان به تازگی توسط انتشارات این پژوهشگاه منتشر شده است. این کتاب پژوهشی است برای چارهاندیشی درباره دانش و رشته تاریخ، از آزادیهای مدنی و تاریخنگاری ایرانی تا آسیبشناسی روشهای آموزش تاریخ و مسأله اشتغال دانشآموختگان تاریخ و... کتاب از مجموعه طرح جامع اعتلای علوم انسانی است. طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور در راستای انتشار آثار پژوهشی مجریان طرحها، یکی دیگر از این آثار پژوهشی را که پیشتر در قالب گزارش طرح به صورت محدود منتشر شده بود، در ساختار جدید و به صورت کتاب در دسترس همه علاقهمندان به علوم انسانی قرار داده است. این کتاب چنان که عنوان آن نیز گویاست به موضوع تخصصی پیدایش رشته فلسفه در ایران به عنوان یک رشته دانشگاهی و همچنین ارتباط برنامهریزی درسی این رشته و مهارت و اشتغال دانشآموختگان این رشته طی دهههایی که از پیدایش این رشته در ایران میگذرد تا حال حاضر اختصاص یافته است. موضوع پیدایش رشتههای علوم انسانی، ارتباط برنامهریزیهای تحصیلی در این رشتهها با مهارت و اشتغال دانشآموختگان هریک از رشتهها، از محورهای اصلی تعدادی از طرحهای پژوهشی در طرح جامع اعتلای علوم انسانی است. «چالشهای تاریخورزی در ایران امروز» در یکی از فصلهای مهم خود مسأله بیکاری دانشآموختگان؛ اشتغال و بازار کار آنها در ایران را مورد بررسی قرار میدهد. مبانی معرفتی و جهتگیریهای مهارتی در تدوین برنامههای آموزشی رشته تاریخ موضوع فصل دیگری از این کتاب است که در آن به سیاستگذاری مطلوب و جهتگیریهای کاربردی رشته تاریخ و نیز مهارتهای مبنایی در برنامه درسی و نحوه فعال کردن مهارتهای خاص رشته تاریخ پرداخته شده و نویسنده از مخاطرهها و فرصتهای ارتباط با جامعه و بازار سخن گفته است. ملائیتوانی تاکنون کتابهایی چون «ایران و دولت ملی در جنگ جهانی اول»، «مشروطه و جمهوری: ریشههای نابسامانی نظم دموکراتیک در ایران (۱۲۸۴ – ۱۳۰۵)»، «مجلس شورای ملی و تحکیم دیکتاتوری رضا شاه»، «درآمدی بر روش پژوهش در تاریخ»، «زندگینامه سیاسی آیتالله طالقانی، تهران»، «از کاوه تا کسروی: نقد رفتارها و باورهای دینی ایرانیها»، «گفتمان تاریخنگاری رسمی دوره پهلوی پیرامون رضاشاه»، «تاریخ شفاهی بمباران شیمیایی سردشت» و... را به چاپ رسانده است.
چالشهای تاریخورزی در ایران امروز
نویسنده:علیرضا ملائیتوانی
ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
سال چاپ: 1400
ستاره شدن با یک سریال
محدثه واعظی پور
روزنامهنگار
دهه هفتاد، دهه تغییر و تحول در جامعهای بود که جنگی هشتساله را پشت سر گذاشته و به روزهای سازندگی رسیده بود. بسیاری از تغییر و تحولها در تلویزیون و برنامههایش نمود پیدا میکرد، سریال «در پناه تو» ساخته حمید لبخنده نمونه آشکار این تغییرها بود. برای نخستین بار در تلویزیون، ملودرامی عاشقانه روایت میشد که با وجود قلع و قمع فراوان، بسیار متفاوت بود. بازیگران جوان و خوشچهره سریال درگیر مناسبات عاطفی و جوانانه میشدند، عشق زمینی و زیبایی که تا آن دوره در سینما و تلویزیون کمرنگ بود، به امتیاز این سریال پربیننده تبدیل شده بود. با «در پناه تو»، حمید لبخنده که سابقه تئاتری داشت و پیش از این سریال، مجموعههای «این شرح بینهایت» یا «مهر و ماه» را متأثر از فضای تئاتر ساخته بود، به شهرت رسید و مدتی پرکار شد. لعیا زنگنه، حسن جوهرچی و پارسا پیروزفر هم بهدلیل محبوبیتی که نقشهایشان در این سریال به وجود آورده بود، به سینما رفتند و چند فیلم بازی کردند. آن دوره، دوره «در پناه تو» و ستارههایش بود، اگرچه از آن تیم، پیروزفر به شکلی مستمر درخشان و موفق باقی ماند و بقیه نتوانستند طولانیمدت پرکار باقی بمانند.
لبخنده با «آبی» نتوانست اعتباری ویژه در سینما برای خود کسب کند، «در قلب من» به اندازه «در پناه تو» موفق نبود اما پربیننده بود. پس از آن، لبخنده هر چه کوشید موفقیتهای «در پناه تو» برایش تکرار نشد، اما سالها به خاطر کارگردانی آن سریال دوست داشتنی، ستایش شد و نامش در نقدها و تحلیلها آمد. حالا و پس از گذشت بیش از بیست سال از ساخت «در پناه تو» و در پخشهای مکرر این سریال همچنان پربیننده، میشود گفت جذابیت اصلی سریال در متن و قصه آن و فضایی است که در آن سالها برای نخستین بار پیش روی مخاطب قرار داده میشد. لبخنده خوشاقبال بود که برای کارگردانی یکی از بهترین فیلمنامههای علیرضا طالبزاده انتخاب شد و از این فرصت، به بهترین شکل استفاده کرد. تا آنجا که حجم بالای ممیزی هم نتوانست سریال را نابود کند.
خبر درگذشت کارگردان «در پناه تو» در روزهای غمباری که پشت سر میگذاریم، تلخ و دردناک است. کارگردانی که با ساخت یک مجموعه (بهترین اثر کارنامهاش) به شهرت رسید و با آن ماندگار شد. حمید لبخنده از نسلی بود که ارتباطشان را با هنر تئاتر حفظ کردند و پس از درگذشت حمید سمندریان و هما روستای دوستداشتنی، از آموزش و همراهی نسل جوان فاصله نگرفتند. نسلی که شاید مناسبات و معادلات پیچیده این روزگار را نمیدانستند و به حاشیه رفتند. در حاشیه اما به دغدغهها و سلایقشان وفادار ماندند و رنگ عوض نکردند.
حالا تماشای «در پناه تو» تنها به واسطه دیدن چهره معصوم و جوان حسن جوهرچی، دردناک نیست؛ کارگردان این سریال روزهای جوانی هم به تاریخ پیوسته است. یادش گرامی.
روزنامهنگار
دهه هفتاد، دهه تغییر و تحول در جامعهای بود که جنگی هشتساله را پشت سر گذاشته و به روزهای سازندگی رسیده بود. بسیاری از تغییر و تحولها در تلویزیون و برنامههایش نمود پیدا میکرد، سریال «در پناه تو» ساخته حمید لبخنده نمونه آشکار این تغییرها بود. برای نخستین بار در تلویزیون، ملودرامی عاشقانه روایت میشد که با وجود قلع و قمع فراوان، بسیار متفاوت بود. بازیگران جوان و خوشچهره سریال درگیر مناسبات عاطفی و جوانانه میشدند، عشق زمینی و زیبایی که تا آن دوره در سینما و تلویزیون کمرنگ بود، به امتیاز این سریال پربیننده تبدیل شده بود. با «در پناه تو»، حمید لبخنده که سابقه تئاتری داشت و پیش از این سریال، مجموعههای «این شرح بینهایت» یا «مهر و ماه» را متأثر از فضای تئاتر ساخته بود، به شهرت رسید و مدتی پرکار شد. لعیا زنگنه، حسن جوهرچی و پارسا پیروزفر هم بهدلیل محبوبیتی که نقشهایشان در این سریال به وجود آورده بود، به سینما رفتند و چند فیلم بازی کردند. آن دوره، دوره «در پناه تو» و ستارههایش بود، اگرچه از آن تیم، پیروزفر به شکلی مستمر درخشان و موفق باقی ماند و بقیه نتوانستند طولانیمدت پرکار باقی بمانند.
لبخنده با «آبی» نتوانست اعتباری ویژه در سینما برای خود کسب کند، «در قلب من» به اندازه «در پناه تو» موفق نبود اما پربیننده بود. پس از آن، لبخنده هر چه کوشید موفقیتهای «در پناه تو» برایش تکرار نشد، اما سالها به خاطر کارگردانی آن سریال دوست داشتنی، ستایش شد و نامش در نقدها و تحلیلها آمد. حالا و پس از گذشت بیش از بیست سال از ساخت «در پناه تو» و در پخشهای مکرر این سریال همچنان پربیننده، میشود گفت جذابیت اصلی سریال در متن و قصه آن و فضایی است که در آن سالها برای نخستین بار پیش روی مخاطب قرار داده میشد. لبخنده خوشاقبال بود که برای کارگردانی یکی از بهترین فیلمنامههای علیرضا طالبزاده انتخاب شد و از این فرصت، به بهترین شکل استفاده کرد. تا آنجا که حجم بالای ممیزی هم نتوانست سریال را نابود کند.
خبر درگذشت کارگردان «در پناه تو» در روزهای غمباری که پشت سر میگذاریم، تلخ و دردناک است. کارگردانی که با ساخت یک مجموعه (بهترین اثر کارنامهاش) به شهرت رسید و با آن ماندگار شد. حمید لبخنده از نسلی بود که ارتباطشان را با هنر تئاتر حفظ کردند و پس از درگذشت حمید سمندریان و هما روستای دوستداشتنی، از آموزش و همراهی نسل جوان فاصله نگرفتند. نسلی که شاید مناسبات و معادلات پیچیده این روزگار را نمیدانستند و به حاشیه رفتند. در حاشیه اما به دغدغهها و سلایقشان وفادار ماندند و رنگ عوض نکردند.
حالا تماشای «در پناه تو» تنها به واسطه دیدن چهره معصوم و جوان حسن جوهرچی، دردناک نیست؛ کارگردان این سریال روزهای جوانی هم به تاریخ پیوسته است. یادش گرامی.
هنرمندان در فضای مجازی
بخشی از مطالب منتشر شده در صفحات اهالی هنر همچنان به واکنشها در سوگ درگذشت حمید لبخنده اختصاص دارد، هر چند که خواه ناخواه اطلاعرسانی درباره تولیدات فرهنگی در حوزههای مختلف هم جایگاهقابل توجهی در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی دارد.
واکنشها به خداحافظی نابهنگام لبخنده
واکنشها به فوت نابهنگام حمید لبخنده همچنان ادامه دارد. جواد صفا تصویربردار سینما، تصاویری از لبخنده منتشر کرده و نوشته: «حمید عزیز، چگونه فراموش کنم خاطرات در کنار تو بودن را (در پناه تو، در قلب من) یادت هرگز از خاطر نمیرود مرد اخلاق و ادب.» رضا مولایی، سرپرست گروه تئاتری جنون هم دست به انتشار تصویری از لبخنده زده، او هم اظهار ناراحتی کرده که: «باورم نمیشه، خبر خیلی تلخی بود. هنرمند، شریف، چی بگم، نمیدونم. کارهایی که در کنار شما بودم یک کلاس درس تمام بود. مثل شما کم پیدا میشه، حیف.» شهره لرستانی هم نوشته که آقای لبخنده عزیز از شما چه تعریفی کنم؟ شما را با لبخند به خاطر خواهم سپرد. آرام، نجیب، انسان. محمد عمرانی، بازیگر و کارگردان هم در پست مشابهی از این گفته که هنوز مرگ لبخنده را باور نکرده و خاطرهای از همکاری مشترک خود با وی را با مخاطبان در میان گذاشته است. رسول صدرعاملی با انتشار پستی یاد او را گرامی داشت.
چهره ها
سهراب پورناظری بخشی از قطعه موسیقایی تازهاش را منتشر کرده و دربارهاش نوشته: «همانطور که چند روز پیش اشاره کردم ساختار نوینی را در ارائه برخی آثار در پیش گرفتهام که برای خودم تجربهای جذاب و به گمانم برای مخاطبان خالی از لطف نخواهد بود.» آن طور که این هنرمند نوشته در این فرم با نواختن چند جمله موسیقی در قالبهای کوتاه بستری شکل میگیرد برای ارائه نقش اصلی که میتواند اثری از قبل ساخته شده باشد یا بداههای. پورناظری ادامه داده: «این ویدئو اولین اثر از این دست تجربه است که در کنار جاده قم - کاشان و در یکی از مناظر چشم نواز کشور عزیزمان در اواخر آذرماه هزار و چهارصد.»
بهاءالدین خرمشاهی، حافظ پژوه پیشکسوت کشورمان هم در صفحهای که منتسب به او است از چندی قبل دست به انتشار مجموعه گفتوگوهای خود با رادیو گفتوگو تحت عنوان اندیشههای روبه رو زده است. بخشی از دومین بخش این مجموعه بتازگی در صفحه این ادیب منتشر شده، برای دسترسی به قسمت قبل هم میتوان سری به پست قدیمیتر او زد.
حسام ناصری از انتشار آلبومی تازه خبر داده که آهنگسازی آن را خودش برعهده داشته و نوشته: «آلبوم ای پی بدون کلام times از دهم ژانویه در کلیه پلتفرمهای آنلاین پخش موسیقی در سرتاسر دنیا در دسترس خواهد بود. این مینی آلبوم شامل چهار قطعه است که هر کدام روایتگر قصهایمنحصر به فرد و بیان کننده حسی از درک زمانهایی است که نامهای قطعات را تشکیل میدهند.» آژانس هنری چارت نشر این آلبوم را به عهده داشته است.
محمدحسین مهدویان زادروز جواد عزتی را با انتشار تصویری دو نفره تبریک گفته و نوشته: «تولدت مبارک جواد عزیزم. عمرت دراز و لبت همیشه خندان» عکسی که به همین مناسبت منتشر کرده از مجید طالبی و پشت صحنه فیلم سینمایی درخت گردو است.
کاری تازه برای تئاتر دوستها
همزمان با آغاز پیشفروش نمایش «پوزه چرمی» به نویسندگی «هلموت کراوزر» و کارگردانی «محمدعلی زمانی» از پوستر این نمایش رونمایی شد. علاقهمندان میتوانند بلیت سه روز اول این نمایش را با تخفیف عمومی 35 درصد از سایت تیوال خریداری کنند. آنطور که ندا مقصودی از هنرمندان حاضر در این نمایش نوشته، گذشته از خود مقصودی که یکی از بازیگران این نمایش است، وحید جباری هم در آن به ایفای نقش میپردازد. رامین ارقند هم به عنوان صداپیشه با «پوزه چرمی» همکاری دارد. دی و بهمن سال جاری زمان اجرای این نمایش است که تماشاخانه شانو میزبانی آن را برعهده دارد.
یک راهنمایی برای آغاز کتابخوانی
صفحه کتاب الکترونیک و صوتی فیدیبو مطلب برای آنهایی نوشته که هنوز به طیف کتابخوانهای حرفهای نپیوستهاند و به کمی راهنمایی برای انتخاب ژانرهای ادبی نیاز دارند. «با هر تیپ شخصیتی چه کتابی بخوانیم؟» عنوان این پست است که توضیحاتی خواندنی پیش روی علاقهمندان ورود به دنیای بیانتهای کتابخوانی گذاشته، از جمله اینکه ژانر کتابهای فانتزی و عاشقانه را به تیپ شخصیتی infp پیشنهاد کرده، افرادی که از منظر روانشناختی میانجیگر به شمار میآیند، آدمهای درونگرا، شهودی، احساسی و ادراکی. نویسنده این مطلب در ادامه این پست برای ژانرهای کمدی و کمدی سیاه و همچنین ماجراجویی، سفرنامه، علمی، بیوگرافی و زندگینامه هم برخی ویژگیهای شخصیتی را برشمرده و از این نوشته که برای ژانرهای مذکور، هر کدام برای چه تیپ شخصیتی جالب توجه خواهند بود.
واکنشها به خداحافظی نابهنگام لبخنده
واکنشها به فوت نابهنگام حمید لبخنده همچنان ادامه دارد. جواد صفا تصویربردار سینما، تصاویری از لبخنده منتشر کرده و نوشته: «حمید عزیز، چگونه فراموش کنم خاطرات در کنار تو بودن را (در پناه تو، در قلب من) یادت هرگز از خاطر نمیرود مرد اخلاق و ادب.» رضا مولایی، سرپرست گروه تئاتری جنون هم دست به انتشار تصویری از لبخنده زده، او هم اظهار ناراحتی کرده که: «باورم نمیشه، خبر خیلی تلخی بود. هنرمند، شریف، چی بگم، نمیدونم. کارهایی که در کنار شما بودم یک کلاس درس تمام بود. مثل شما کم پیدا میشه، حیف.» شهره لرستانی هم نوشته که آقای لبخنده عزیز از شما چه تعریفی کنم؟ شما را با لبخند به خاطر خواهم سپرد. آرام، نجیب، انسان. محمد عمرانی، بازیگر و کارگردان هم در پست مشابهی از این گفته که هنوز مرگ لبخنده را باور نکرده و خاطرهای از همکاری مشترک خود با وی را با مخاطبان در میان گذاشته است. رسول صدرعاملی با انتشار پستی یاد او را گرامی داشت.
چهره ها
سهراب پورناظری بخشی از قطعه موسیقایی تازهاش را منتشر کرده و دربارهاش نوشته: «همانطور که چند روز پیش اشاره کردم ساختار نوینی را در ارائه برخی آثار در پیش گرفتهام که برای خودم تجربهای جذاب و به گمانم برای مخاطبان خالی از لطف نخواهد بود.» آن طور که این هنرمند نوشته در این فرم با نواختن چند جمله موسیقی در قالبهای کوتاه بستری شکل میگیرد برای ارائه نقش اصلی که میتواند اثری از قبل ساخته شده باشد یا بداههای. پورناظری ادامه داده: «این ویدئو اولین اثر از این دست تجربه است که در کنار جاده قم - کاشان و در یکی از مناظر چشم نواز کشور عزیزمان در اواخر آذرماه هزار و چهارصد.»
بهاءالدین خرمشاهی، حافظ پژوه پیشکسوت کشورمان هم در صفحهای که منتسب به او است از چندی قبل دست به انتشار مجموعه گفتوگوهای خود با رادیو گفتوگو تحت عنوان اندیشههای روبه رو زده است. بخشی از دومین بخش این مجموعه بتازگی در صفحه این ادیب منتشر شده، برای دسترسی به قسمت قبل هم میتوان سری به پست قدیمیتر او زد.
حسام ناصری از انتشار آلبومی تازه خبر داده که آهنگسازی آن را خودش برعهده داشته و نوشته: «آلبوم ای پی بدون کلام times از دهم ژانویه در کلیه پلتفرمهای آنلاین پخش موسیقی در سرتاسر دنیا در دسترس خواهد بود. این مینی آلبوم شامل چهار قطعه است که هر کدام روایتگر قصهایمنحصر به فرد و بیان کننده حسی از درک زمانهایی است که نامهای قطعات را تشکیل میدهند.» آژانس هنری چارت نشر این آلبوم را به عهده داشته است.
محمدحسین مهدویان زادروز جواد عزتی را با انتشار تصویری دو نفره تبریک گفته و نوشته: «تولدت مبارک جواد عزیزم. عمرت دراز و لبت همیشه خندان» عکسی که به همین مناسبت منتشر کرده از مجید طالبی و پشت صحنه فیلم سینمایی درخت گردو است.
کاری تازه برای تئاتر دوستها
همزمان با آغاز پیشفروش نمایش «پوزه چرمی» به نویسندگی «هلموت کراوزر» و کارگردانی «محمدعلی زمانی» از پوستر این نمایش رونمایی شد. علاقهمندان میتوانند بلیت سه روز اول این نمایش را با تخفیف عمومی 35 درصد از سایت تیوال خریداری کنند. آنطور که ندا مقصودی از هنرمندان حاضر در این نمایش نوشته، گذشته از خود مقصودی که یکی از بازیگران این نمایش است، وحید جباری هم در آن به ایفای نقش میپردازد. رامین ارقند هم به عنوان صداپیشه با «پوزه چرمی» همکاری دارد. دی و بهمن سال جاری زمان اجرای این نمایش است که تماشاخانه شانو میزبانی آن را برعهده دارد.
یک راهنمایی برای آغاز کتابخوانی
صفحه کتاب الکترونیک و صوتی فیدیبو مطلب برای آنهایی نوشته که هنوز به طیف کتابخوانهای حرفهای نپیوستهاند و به کمی راهنمایی برای انتخاب ژانرهای ادبی نیاز دارند. «با هر تیپ شخصیتی چه کتابی بخوانیم؟» عنوان این پست است که توضیحاتی خواندنی پیش روی علاقهمندان ورود به دنیای بیانتهای کتابخوانی گذاشته، از جمله اینکه ژانر کتابهای فانتزی و عاشقانه را به تیپ شخصیتی infp پیشنهاد کرده، افرادی که از منظر روانشناختی میانجیگر به شمار میآیند، آدمهای درونگرا، شهودی، احساسی و ادراکی. نویسنده این مطلب در ادامه این پست برای ژانرهای کمدی و کمدی سیاه و همچنین ماجراجویی، سفرنامه، علمی، بیوگرافی و زندگینامه هم برخی ویژگیهای شخصیتی را برشمرده و از این نوشته که برای ژانرهای مذکور، هر کدام برای چه تیپ شخصیتی جالب توجه خواهند بود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
مصلای تهران میزبان نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ خواهد بود
-
هنر انقلابی و اسلامی به جایگاه ارزندهای در مارکت هنر رسیده است
-
غار تاریک دنیای مجازی و نوجوانان
-
مکثی بر تاریخ فرهنگی معاصر
-
ستاره شدن با یک سریال
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین