سیاست دولت سیزدهم برای انتقال صنعت به استان های محروم
ایجاد 11 شهرک صنعتی در 8 استان
گروه اقتصادی / تولیدکنندگان و صنعتگران کشورمان طی 4 سال گذشته بیشترین سختی را تحمل کردند؛ این گروه هر روز با موضوعاتی روبهرو شدند که باعث تضعیف واحد تولیدیشان شده است. یک روز کمبود مواد اولیه دامنگیر صنایع میشد، یک روز هم دلالگری و واسطه گری اجازه نمیداد تولیدکنندگان به تولید خود ادامه دهند. از طرفی تنظیم قوانین متعدد از سوی دولت که البته برخی از آنها مانع تولید بود هم وجود داشت. مبحث دیگری که بشدت به صنایع و تولید آسیب زد خاموشیها بود؛ در هیچ دورهای تولیدکنندگان با چنین خاموشیهای وسیعی روبهرو نبودند.
در حال حاضر ما واحدهای صنعتی نیمه جانی داریم که هرکدام با مشکلات متعدد و متفاوت مواجه هستند و اکنون فعالان اقتصادی از دولت سیزدهم انتظار دارند که مشکلات آنها را حل کند.
برای اینکه صنایع کشور از بحران پیش آمده عبور کنند و ضمن رشد تولید به فکر صادرات محصولات خود باشند، دولت سیزدهم، برنامههای جامعی را تعریف کرده است؛ یکی از این پروژهها اصلاح ساختار بازار برق است. پروژههایی برای تأمین برق صنایع با وزارت نیرو تعریف شده که اکنون در حال گذراندن مقدمات است، آنگونه که وزارت صمت اعلام کرده است بزودی فعالیتهای مشترکی صورت میگیرد که در راستای آن دیگر شاهد خاموشی واحدهای صنعتی در تابستان 1401 نباشیم.
البته کار به اینجا ختم نمیشود چرا که پروژه اصلاح ساختار بازار نفت و گاز هم در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است.
سیدمهدی نیازی، معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت درباره این پروژه به «ایران»، گفت: «الگوی آزادسازی قیمت گاز و برق برای صنایع انرژیبر در بورس انرژی با هدف رقابتپذیر کردن این بخش در حال طراحی است.»
او با بیان اینکه تفاهمنامه با وزارت نیرو جهت احداث نیروگاه با ظرفیت تأمین 14 هزار مگاوات برق توسط واحدهای صنعتی و معدنی و برآورد سرمایهگذاری حدود 7 میلیارد دلار (که مراحل اجرای برخی از این نیروگاهها آغاز شده) امضا شده است، ادامه داد: «تفاهمنامه سه جانبه فیمابین وزارت صمت، وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور تأمین برق پایدار در شهرکها و نواحی صنعتی به میزان 300 مگاوات نیز نهایی شده است. همچنین تأمین برق به میزان 205 مگاوات، آب 195 لیتر بر ثانیه، گاز 6 شهرک و ناحیه صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی در دستور کار وزارت صمت است.»
اتفاق مهمی که در دولت روحانی رخ داد و خیلیها نسبت به آن هشدار دادند، تغییر جریان تسهیلات بود. کارشناسان اقتصادی عنوان میکردند که پرداخت تسهیلات بانکی به صنعت باید تقویت شود و نبایستی بخش بازرگانی و خدمات سهم بالایی در دریافت منابع بانکی داشته باشند. اما در طول تمام این سالها، بخش خدمات رتبه اول دریافت تسهیلات بانکی را داشته است. در 7 ماهه سالجاری بخش خدمات سهم 43.2 درصدی(6411.6 هزار میلیارد ریال) از منابع بانکی داشته و بخش صنعت و معدن با دریافت 4397.6 هزار میلیارد ریال سهم 29.7 درصدی از تسهیلات بانکی داشته است. سهم صنعت و معدن در سال 99 نیز در حدود 29.2 درصد بوده است. طبق مذاکراتی که بین وزارت صمت و بانک مرکزی در جریان است، بنا شده طی ماههای آتی هدایت تسهیلات و نقدینگی به سمت صنعت و معدن کشور باشد.
معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت درباره تأمین مالی واحدهای صنعتی به «ایران»، گفت: «با توجه به اهمیت تأمین مالی در بخش تولید بیش از 15 روش تأمین مالی در قالب پروژههای متعدد از جمله تأمین مالی از بازار سرمایه، تأمین مالی زنجیرهای، تأمین مالی به روش شرکت پروژه یا صندوق پروژه تعریف شده است.»
او ادامه داد: «پروژه گسترش تأمین مالی زنجیرهای با هدف کاهش هزینههای تأمین مالی بخش تولید، شفاف سازی، جلوگیری از انحراف منابع، افزایش نظارتپذیری جریانهای مالی، کاهش تقاضای منابع نقد در بازار پول و همچنین تسریع در تأمین مالی برای بخش تولید و تجارت کشور با تأکید بر صنایعی نظیر خودروسازی و قطعات، فلزات اساسی، غذایی، تجهیزات و ماشین آلات، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی وانبوهسازی مسکن و پتروشیمی انجام شده است.»
نیازی با تأکید بر اینکه طی این مدت(سه ماهه فعالیت دولت رئیسی) تأمین مالی زنجیرهای با 6 بانک مورد تفاهم قرارگرفته است، تصریح کرد: «تعامل اولیه با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای عملیاتی شدن سایر ابزارهای مالی صورت گرفته که عملکرد آن طی ماههای آتی اعلام میشود.»
ایجاد و توسعه 11 شهرک و ناحیه صنعتی
پروژه اشتغال مناطق محروم از جمله موضوعاتی است که وزارت صمت در دوره جدید دنبال میکند. بدین جهت ایجاد و توسعه 11 شهرک و ناحیه صنعتی با وسعتی بالغ بر 1700 هکتار در 8 استان با اخذ مصوبات لازم وانجام مطالعات ضرورت ایجاد، توسعه و مکانیابی مربوطه با محوریت مناطق محروم و کمتر برخوردار در دستور کار قرار گرفته است. در این میان کمک مالی و عمرانی به 13 استان محروم و کم برخوردار و مرزی بالغ بر 715 میلیارد ریال از دیگر اقداماتی است که دولت سیزدهم طی این مدت در بخش صنعت، انجام داده است.
آمایش صنعتی در دولت سیزدهم
یکی از دلایلی که باعث شده ایران در توسعه صنعتی موفق نباشد عدم توجه به آمایش سرزمین است. واحدهای صنعتی در مناطق مختلف کشور ایجاد شدند که هیچ توجیه اقتصادی ندارند. از جمله آن میتوان بهطرحهای فولادی اشاره کرد. طرحهای فولادی در شهرهایی جانمایی شدند که بشدت بحران آب در آن شهر وجود دارد؛ لذا اگر آمایش سرزمین پیادهسازی شده بود، هیچ زمان در منطقه خشک و بیآب کارخانه فولادی احداث نمیشد.
بر این اساس آمایش صنعتی، معدنی و تجاری از برنامههای کلیدی وزارت صمت دولت سیزدهم است. مقرر شده برنامه اجرایی و عملیاتی هر استان به تفکیک شهرستان تهیه و تدوین شود. در این برنامه دو هدف اصلی شامل شناسایی پتانسیلها و ظرفیتهای بالقوه و شناسایی طرحهای اولویتدار منطبق بر نقشه آمایش (مشتمل بر طرحهای نیمه تمام، ایجادی، فعال دارای قابلیت توسعه زنجیره ارزش، احیای معادن و توسعه زیرساختها و شهرکهای صنعتی) دنبال میشود. همچنین بر اساس پیشبینی جمعیت کشور تا افق 1404، میزان اشتغال مورد نیاز هراستان به تفکیک شهرستانها استخراج خواهد شد. باید گفت که این سند برای دو استان خوزستان و سیستان و بلوچستان آماده شده و برای سایر استانها در مرحله تدوین است.
یکی از بخشهایی که دولت سیزدهم به آن اهمیت بسزایی میدهد، صنعت خودرو است. از روزی که دولت جدید مستقر شده است، برای اصلاح ساختار صنعت خودرو فعالیتهایی انجام داده که مهمترین آن حذف شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو است. این شورا در دولت گذشته با روند اشتباهی که در پیش گرفته بود، باعث شد روزبهروز فاصله قیمت کارخانه و بازار افزایش پیدا کند.
بر این اساس در شرایط جدید قرار است ارز مورد نیاز صنعت خودرو و نیاز شرکتها به مواد اولیه فولاد و تسهیل تأمین ورقها از طریق بورس کالا بررسی شود. پیگیری مشکلات شرکتهای مرتبط در رفع تعهدات ارزی با توجه به چالشهای ایجاد شده ناشی از تأخیر از دیگر مواردی است که بنا شده دولت سیزدهم در بخش صنعت خودرو پیگیری کند.
تعویق اجرای استاندارد یورو 6
تعویق اجرای استاندارد یورو 6 خودروها از ابتدای سال 1401و مشارکت در تدوین برنامه منطقی برای ارتقای استانداردهای خودرویی متناسب با شرایط کشور از دیگر موضوعاتی است که در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است. پیشبرد پروژه اصلاح ساختار قیمت در زنجیره ارزش صنعت خودرو با هدف اصلاح نظام قیمتگذاری هم قرار است در این دولت پیگیری شود. در این میان وزارت صمت بهدنبال این امر است که پیشنویس دستورالعمل ساماندهی همکاریهای خارجی خودروسازان را تدوین کند.
ساخت 4 میلیون مسکن با همکاری وزارت صمت و راه
یکی از حوزههایی که دردولت روحانی بشدت آسیب دید، معدن و صنایع معدنی بود. از اینرو قرار است فعالسازی ظرفیت زنجیره معادن با جدیت در دولت سیزدهم دنبال شود. از اینرو قرار است نقشه راه بخش معدن و صنایع معدنی و پیشنهاد 35 پروژه عملیاتی و 10 پروژه عملیاتی فولاد با رویکرد تأمین تهیه شود. فراخوان برای جذب سرمایهگذار در معدن جانجا در استان سیستان و بلوچستان هم در دستور کار قرار گرفته است. وزارت صمت اکنون در حال تهیه نقشه حمل ریلی و صنایع معدنی با هدف برنامهریزی بلندمدت حمل ریلی با شرکت راهآهن است. در این میان تفاهمنامه بین وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی بهمنظور تأمین مصالح عمده موردنیاز احداث 4 میلیون مسکن در حال تهیه است، با این اتفاق تولید رونق خواهد گرفت و دیگر در کالاهای منتخب صنعتی شاهد رشد منفی نخواهیم بود.
طلسم 20 ساله مسیر ریلی شلمچه - بصره شکست
مدیترانه نزدیکتر شد
گروه اقتصادی/ ایران میخواهد با توسعه و ساخت شبکههای ریلی ترانزیتی، سهم خود را از حملونقل در منطقه افزایش دهد. در حال حاضر راهآهن ایران در چند نقطه به کشورهای همسایه متصل است اما ساخت و گسترش مسیرهای جدید ترانزیتی ریلی داخلی برای اتصال به خط آهنهای موجود در کشورهای منطقه در دستور کار دولت قرار گرفته است.
در منطقه، ایران با داشتن مرزهای آبی در جنوب و شمال و همچنین داشتن 15 کشور همسایه، موقعیت استراتژیک بینظیری در میان کشورهای همسایه دارد و جابهجایی کالا از مسیر ایران، مورد توجه کشورهای منطقه بوده است. اما توسعه نیافتگی شبکه حملونقل ریلی همیشه مانع اصلی برای استفاده از این موقعیت استراتژیک بوده است. در سند برنامه ششم توسعه، حملونقل ریلی محور توسعه حمل و نقل در کشور قرار گرفته و چشمانداز آینده، تبدیل ایران به مسیر حملونقل ترانزیتی منطقه است. براساس برنامه توسعه راهآهن، شبکه ترانزیتی ریلی ایران مسیر حملونقل کشورهای منطقه میشود.
مسیرهای ترانزیتی ریلی
برای برقراری تعامل با همسایگان، خطوط ریلی ما در برخی مرزها به کشورهای همسایه متصل است. در جنوب شرق، راهآهن ایران از میرجاوه به پاکستان متصل است. در شرق کشور، در سرخس راهآهن ایران به ریل ترکمنستان متصل شده است. اینچهبرون نقطه اتصال بعدی ما به راهآهن ترکمنستان است. آخرین نقطه خط آهن شمال-جنوب خط آهن در دست ساخت آستارا است که راهآهن ایران را از این نقطه به آستارا در جمهوری آذربایجان متصل میکند. این خط ،شبکه ریلی ایران را به روسیه و اروپا متصل میکند. راهآهن جلفا نقطه دیگری است که ما را به نخجوان و از آنجا دوباره به روسیه وصل میکند. کشور دیگری که راهآهن ایران به آن متصل است خط آهن ترکیه است. خط آهن ایران و ترکیه از مرز رازی به هم متصل میشوند. راهآهن خواف-هرات کشور ما را به افغانستان متصل میکند.
اتصال ایران به عراق از دو نقطه
خط ریلی ترانزیتی دیگری که اهمیت زیادی برای مراودات تجاری ایران دارد، اتصال ایران به عراق است. اتصال ریلی ایران به عراق بخشی از مسیر ترانزیتی شرق-غرب است. این کریدور ترانزیت و حملونقل را میان کشورهای آسیا، خاورمیانه، اروپا و آفریقا در برمیگیرد. ایران از کریدور شرق به غرب از طریق عراق- سوریه به دریای مدیترانه و از آنجا به اروپا متصل میشود. خط ریلی ایران قرار است از دو مسیر ریلی کرمانشاه تا مرز خسروی و مسیر شلمچه تا بصره به عراق برسد. مسیر اول از کرمانشاه -اسلام آباد -قصرشیرین تا مرز خسروی در دست ساخت است.این خط قرار است در عراق به ریل خانقین متصل شود.
مسیر شلمچه-بصره
خط ریلی شلمچه-بصره مسیر دیگری است که سالهاست قرار است ایران را از طریق ریل به عراق متصل کند. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، در سفر هفته گذشته به عراق، اعلام کرد که ساخت راهآهن ایران از مسیر ریلی شلمچه، به راهآهن عراق از مسیر ریلی بصره، پس از 20 سال مطالعه و گفتوگو بزودی آغاز میشود.
آنطور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است ایران۲۰ سال است با عراق برای ساخت راهآهن شلمچه- بصره مذاکره میکند و حتی تفاهمهای بسیار زیادی در ادوار مختلف انجام شده است که هیچگاه به نتیجه مطلوب نرسید اما به گفته قاسمی «طلسم سالها تفاهمنامه و مذاکره شکسته شد و توافقنامهای بین دو کشور امضا شد که یکی از بندهای آن این است که طی یک ماه آینده عملیات اجرایی شروع خواهد شد.»
براساس توافقنامه ریلی ایران و عراق، شرکت راهآهن ایران و راهآهن عراق بهصورت مشترک این پروژه را اجرا میکنند.
سرمایهگذاری مشترک
براساس اظهارات وزیر راه و شهرسازی تا دو سال آینده مسیر ریلی بین ایران و عراق در حد فاصل شلمچه تا بصره برقرار خواهد شد که حدود ۱۲۰ میلیون یورو اعتبار میخواهد. هر کشوری سهم ۵۰ درصدی در این سرمایهگذاری دارد؛ البته ما هیچ حساسیتی نداریم که کدام کشور چقدر در این شرکت مشترک سهم داشته باشد.
قرارداد اخیر امضا شده با عراق با همه تفاهمنامههای گذشته فرق دارد و آن اینکه در این قرارداد زمانبندی مشخصی وجود دارد که مقرر شده تا طرفین نسبت به آن پایبند باشند تا به نحوی درست، عملیات اجرایی آغاز شود.
ساخت پل
مسیر ریلی شلمچه تا بصره 34کیلومتر است. سید میعاد صالحی، مدیرعامل راهآهن، که متولی ساخت راهآهن ایران به عراق است، نیز درخصوص توافقنامه دو شرکت راهآهن ایران و عراق برای ساخت مسیر ریلی شلمچه به بصره گفت: احداث خط ریلی از شلمچه به بصره، در حقیقت تکمیل کریدور گسترده شرق به غرب است که در حال حاضر در آن انقطاع وجود دارد. از ۲۰ سال پیش بهدنبال تحقق این مسیر ریلی بودیم؛ اما به دلایلی انجام نشده است اما در سفر وزیر راه و شهرسازی به عراق، با توجه به جهتگیری دولت سیزدهم مبنی بر اولویت داشتن ارتباط با همسایگان، توافقنامه احداث راهآهن ایران و عراق امضا شد.
وی اظهار کرد: مهمترین گلوگاه این پروژه، احداث یک پل روی رودخانه است که از لحاظ عمرانی حدود یکسال و نیم زمان برای احداث آن پیشبینی شده است. نکته دوم بحث مین روبی است که حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر از مسیر است و مین روبی زمان میبرد و تحویل محدوده آن نیز تشریفات خاصی را باید طی کند که در نقشه راه ساخت ریل، به این موضوع نیز پرداخته شده است و بلافاصله بعد از اینکه امضای این تفاهمنامه انجام شد، فرایند اجراسازی آن را آغاز کردهایم.
مزایای اقتصادی
عراق یکی از بزرگترین مقاصد صادراتی ایران است که مرز ریلی با ایران ندارد. از طرف دیگر عراق کشور واسطه میان اتصال ایران به بندر لاذقیه سوریه –مدیترانه و اروپا است. از سوی دیگر با توجه به اینکه حملونقل ریلی با جابهجایی بار بیشتر کم هزینهترین نوع حملونقل است، مصرف سوخت کمتر و آلودگی محیط زیستی کمتری دارد وامنیت آن نسبت به انواع دیگر حمل بار یا مسافر بیشتر است بنابراین راهاندازی خط ریلی میان دو کشور ایران و عراق، هزینههای حملونقل دو کشور را کاهش می دهد. همچنین با توجه به اینکه این مسیر بخشی از کریدور ترانزیتی شرق به غرب است، تکمیل آن عبور و مرور بار و مسافر کشورهای دیگر از مسیر ایران را افزایش میدهد که نتیجه آن کسب درآمدهای ارزی بیشتر است. کارشناسان اقتصادی معتقدند تعامل سازنده با جهان در حوزه حملونقل، از طریق اتصالات ایران به کشورهای همسایه امکانپذیر است.
با تکمیل راهآهن چابهار – زاهدان در مسیر ترانزیتی شمال-جنوب و همچنین ساخت و تکمیل راهآهن شلمچه-بصره در مسیر ترانزیتی شرقی-غربی انتقال کالا از مسیر ایران در اولویت کشورهای منطقه قرار میگیرد.
اهداف راه آهن شلمچه-بصره
اتصال دو کشور ایران و عراق
افزایش مبادلات بازرگانی دو کشور
پوشش سفر به کربلا،نجف و مشهد
ترانزیت ریلی و استفاده از ظرفیت بنادر جنوبی برای حمل و نقل دریایی-ریلی
اتصال به راه آهن سوریه و ایجاد کریدور ریلی سراسری تا سواحل مدیترانه
اتصال کریدورهای داخلی اراک-کرمانشاه-خسروی، دهلران-مهران و خرمشهر به بصره
ثبتنام مرحله نخست نهضت ملی مسکن ساعت ۲۴ امروز پایان مییابد
متقاضیان مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن تا ساعت ۲۴ امروز فرصت دارند تا برای خانه دارشدن در سامانه «ثمن» ثبتنام کنند.
نخستین مرحله از ثبتنام طرح کلان نهضت ملی مسکن که با استقبال بیش از ۲ میلیون و ۳۸۷ هزار نفر از مردم مواجه شد، تا ساعت ۲۴ امروز به پایان میرسد.
تا ساعت ۲۴ امشب امکان ثبتنام در ۷۲۶ شهر وجود دارد و ثبتنام در ۶۷۴ شهری که هنوز بازگشایی نشده در دستور کار قرار دارد.وزارت راه و شهرسازی اطلاع داده است به محض تأمین نیازهای تجهیز و توسعه سامانه ثمن، امکان نامنویسی در شهرهای باقیمانده وجود دارد.تا امشب امکان ثبتنام بانوان مجرد بالای ۳۵ سال، معلولان، بیماران خاص و نخبگان علمی و آقایان مجرد بالای ۴۵ سال در سامانه میسر است. پس از اعلام وزارت راه و شهرسازی، مجردان بالای ۲۵ سال میتوانند در سامانه ثمن ثبتنام کنند اما در زمان تحویل واحد باید متأهل باشند. زمان آغاز ثبتنام برای مجردان بالای ۲۵ سال تا چند روز آینده اعلام شده است.
۷۴۲ هزار دستگاه خودرو تا پایان آذرماه تولید شد
بررسی عملکرد شرکتهای خودروسازی کشور حاکی از تولید ۷۴۲ هزار و ۳۷۱ دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه است. آماری که در همسنجی با پارسال رشد ناچیز سه دهم درصدی را نشان میدهد.
تولید خودرو در بخش سواری رشد یکدهم درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال ثبت کرد. آنطور که دفتر صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار داده در ۹ ماهه امسال بیشترین تولید خودرو در بخش سواریها با ۶۷۴ هزار و ۶۵۲ دستگاه بود که ۹۰.۸ درصد از کل تولیدات خودروسازان را تشکیل میدهد. بعد از سواری، بیشترین تولید خودرو در بخش وانت با ۵۸ هزار و ۳۷۱ دستگاه (افت ۴.۱ درصدی در مقایسه با ۹ ماهه پارسال) اتفاق افتاد.
تبدیل وضعیت ایثارگران باید انجام شود
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تأکید کرد: مسأله تبدیل وضعیت ایثارگران بخش بسیار کوچکی از خدمتی است که باید درخصوص ایثارگران انجام شود.
به گزارش سازمان اداری و استخدامی کشور، «میثم لطیفی» با حضور در فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی، روند تبدیل وضعیت ایثارگران را بررسی و تشریح کرد. معاون رئیس جمهور ادامه داد: گاهی اوقات ایثارگران در برخی از موارد خجالت میکشند عنوان کنند که ایثارگر هستند؛ زیرا این تصور وجود دارد که ایثارگران امکاناتی دریافت کردهاند. اما در برابر عظمت این کار بزرگ، برای خانواده معظم شهدا اقدام خاصی انجام نشده و ما مکلف و موظف هستیم در هر منصبی که هستیم به این مسأله رسیدگی کنیم.
وی با اشاره به موضوع تبدیل وضعیت ایثارگران، تصریح کرد: همکاران ما در سازمان اداری و استخدامی کشور، ۹ مرحله را برای فرایند تبدیل وضعیت ایثارگران تعریف کردند که فقط مرحله نخست آن حضوری و بقیه از طریق سامانه انجام میشود. در سامانه «پاکنا» (پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری) لحظه به لحظه میتوانیم روند کار را رصد کنیم. لطیفی اضافه کرد: مراحل فرایند کار بدین شکل است که نخست ایثارگر حضوری در دستگاه اجرایی خود، درخواست اولیه ثبت میکند و سپس موضوع از سوی کارگزینی دستگاههای اجرایی بررسی و بعد از تأیید ذیحساب، تأیید بالاترین مقام استان و تأیید بالاترین مقام ستاد، شناسهای استخدامی از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور صادر میشود.
توزیع ماهانه ۳۰ هزار تن برنج تایلندی تا ماه رمضان
مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: تا آغاز ماه مبارک رمضان در هر ماه ۳۰ هزار تن برنج تایلندی در بازار توزیع میشود. به گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران، حجت براتعلی گفت: مجوز توزیع ماهانه ۳۰ هزار تن صادر شده است که از طریق شبکههای توزیع سراسری در اختیار مصرفکنندگان قرار میگیرد. براتعلی از خرید و واردات ۲۶۸ هزار تن برنج تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: تا پایان آذرماه ۲۶۸ هزار تن برنج از خارج خریداری شده که ۲۵۲ هزار تن آن وارد کشور شده است. وی با اشاره به موجودی و ذخایر راهبردی مطلوب این کالا در کشور گفت: میزان فروش برنج در سالجاری نیز با افزایش نسبت به سال گذشته به ۲۸۲ هزار تن رسیده است.
مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: واردات برنج به کشور ادامه دارد و یک کشتی حامل این کالای اساسی از کشور مبدأ بارگیری و در راه بنادر ایران است.