ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام علی(ع):
مرد حقیقت ایمان را نمیچشد تا اینکه دارای سه خـصلت شـود؛ به مسائل دینی آگاهی کامل داشته باشد. در گرفتاریها صبور باشد. در زندگی حساب و اندازه داشته باشد.
بحارالانوار، ج71، ص85
مرد حقیقت ایمان را نمیچشد تا اینکه دارای سه خـصلت شـود؛ به مسائل دینی آگاهی کامل داشته باشد. در گرفتاریها صبور باشد. در زندگی حساب و اندازه داشته باشد.
بحارالانوار، ج71، ص85
جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی جایگاه منتقدان را قویتر میکند
بهمن ارک: بزرگترین آثار هنری ما با نقد به بزرگی میرسند،چراکه یک اثر به تنهایی ممکن است این قابلیت را نداشته باشد اما ما در ایران خیلی به نقد توجهی نداریم، تصور میکنیم تنها خود اثر مهم است و به کارهای تألیفی بعد از آن که به خود اثر معنا میدهد توجه نمیکنیم. در چنین شرایطی جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران میتواند جایگاه منتقدان را قویتر کند. ما به این جشن نیاز داریم در حقیقت نه تنها به خود جشن بلکه باید به حاصل آن توجه شود، یعنی کتاب اش چاپ و جایگاه اش به گونهای تثبیت شود که جایزهاش به لحاظ کیفی برای فیلمسازان مهم باشد؛ برای تثبیت جایگاه این جشن نیاز است که از سوی متولیان فرهنگی و هنری حمایتهایی صورت بگیرد و به جشن منتقدان کمک شود تا مهجور برگزار نشود ،چرا که جشنوارههای ایران فقط جشنواره ملی فیلم فجر نیست.
بخشی از گفتههای این فیلمساز و فیلمنامهنویس سینما در ایلنا
بخشی از گفتههای این فیلمساز و فیلمنامهنویس سینما در ایلنا
کانونهای فیلم و گعدههای فرهنگی را احیا کنیم
رضا درستکار
منتقد سینما
ازدحام فیلمهای در صف اکران و همچنین تراکم نمایش فیلمهای روی پرده از تبعات تعطیلی دو ساله سینماست. شیوع کرونا چرخه طبیعی اکران را مختل کرده است و حالا که فعالیت سالنهای سینما نظم و استمرار دوباره یافته، فیلمها با چیدمانی اکران میشوند که آثار سینمای مستقل و هنری آسیب میبینند.
بهدلیل کثرت فیلمهای تولید شده و نبود برنامهریزی با راهبندان بزرگ در سینما مواجه هستیم که دود آن به چشم بخش برتر تولیدات سینما میرود و این اتفاق ناراحت کننده است. در شرایط امروز تعداد سینما رفتن و به تبع آن حق انتخاب تماشای فیلم کمتر شده و در این میان آثاری دیده میشوند که مانور تبلیغاتی بیشتر دارند. فیلمهایی که با هزینه کمتر تولید شدهاند و تمرکزشان بر چهرهها و سلبریتیها نیست و به حل شدن در جریان حرفهای تن ندادهاند و حرفی برای گفتن دارند مهجور واقع میشوند و در لیست انتخاب مخاطبی که به هر دلیلی ماهی یک بار به سالن سینما میآید، قرار نمیگیرد.
فیلمهای خوب زمینه تبلیغاتی مناسبی ندارند و مردم از کم و کیف آنها بیخبر هستند. انتظار این است تلویزیون که رابطه مستقیمی با مخاطب دارد و میتواند فرهنگآفرین باشد و سلیقهسازی کند، ذائقه مردم را به مسیر بهتری هدایت کند اما به نظر میرسد این اراده وجود ندارد. خوراکی که رسانههای جمعی به مخاطب دادهاند بر ذائقه آنها تأثیر گذاشته است.
برنامههای سرگرم کننده ساز خواب را کوک میکنند؛ دائم پیام میفرستند که آرامش داشته باشید، بیخیال باشید و همه چیز را رها کنید. بالعکس فیلمهای متفکر تلنگر میزنند که از خواب غفلت بیدار شو و آدم مفیدتری باش. اغلب فیلمهای مهم و ارزشمند سینمای ایران از همین دست آثار هستند که عموماً فضای غمگینی دارند و با روحیه جامعه امروز سازگار نیست اما یادمان باشد وقتی خودمان را به جریان باری بههر جهت و دم غنیمتی است میسپاریم بخش مهمی از دریافتها را از بین میبریم. این فیلمها قرار است کاشت نسلهای آینده باشند و جوانها با دیدن آنها، آدمهای بهتری شوند و دنیای بهتری بسازند.
اگر چه این دو جریان لزوماً مخالف هم نیستند اما جریانهای رسمی فرهنگ در کشور ما طوری عمل کرده که در مقابل هم قرار گرفتهاند و بر همین اساس بهعنوان مثال امروز از رکوردشکنی «گشت ارشاد 3» ناراحت میشویم و از اینکه «آتابای» یا «زالاوا» کمتر بفروشد نگران. منتقدان سعی میکنند در همین مسیر قدم بردارند، سطح سلیقه عمومی مخاطب را افزایش دهند و زمینه را برای دیده شدن فیلمهای بهتر فراهم کنند اگرچه در مقایسه با سیاستگذاران فرهنگی زورشان کم است. ضرورت دارد تمام محافل و گعدهها و کانونهای فیلم که در دولت قبل تعطیل شد، هرچه سریعتر فعالیتشان را از سر بگیرند. چندین هزار خانه فرهنگ و فرهنگسرا وجود دارد که همه آنها سالن نمایش دارند اما همگی خاک میخورند. این اتفاق از بیمبالاتی و نداشتن راهبرد و اراده فرهنگی نشأت میگیرد.
این مراکز نسلهای جدیدی تربیت میکنند و حتی در کوتاه مدت در صورت نمایش فیلمهای نازل و سطح پایین با برگزاری نشست نقد و بررسی مخاطب نه چندان جدی سینما هم پی میبرد که این فیلمها در لحظه هستند و ارزشی ندارد.
منتقد سینما
ازدحام فیلمهای در صف اکران و همچنین تراکم نمایش فیلمهای روی پرده از تبعات تعطیلی دو ساله سینماست. شیوع کرونا چرخه طبیعی اکران را مختل کرده است و حالا که فعالیت سالنهای سینما نظم و استمرار دوباره یافته، فیلمها با چیدمانی اکران میشوند که آثار سینمای مستقل و هنری آسیب میبینند.
بهدلیل کثرت فیلمهای تولید شده و نبود برنامهریزی با راهبندان بزرگ در سینما مواجه هستیم که دود آن به چشم بخش برتر تولیدات سینما میرود و این اتفاق ناراحت کننده است. در شرایط امروز تعداد سینما رفتن و به تبع آن حق انتخاب تماشای فیلم کمتر شده و در این میان آثاری دیده میشوند که مانور تبلیغاتی بیشتر دارند. فیلمهایی که با هزینه کمتر تولید شدهاند و تمرکزشان بر چهرهها و سلبریتیها نیست و به حل شدن در جریان حرفهای تن ندادهاند و حرفی برای گفتن دارند مهجور واقع میشوند و در لیست انتخاب مخاطبی که به هر دلیلی ماهی یک بار به سالن سینما میآید، قرار نمیگیرد.
فیلمهای خوب زمینه تبلیغاتی مناسبی ندارند و مردم از کم و کیف آنها بیخبر هستند. انتظار این است تلویزیون که رابطه مستقیمی با مخاطب دارد و میتواند فرهنگآفرین باشد و سلیقهسازی کند، ذائقه مردم را به مسیر بهتری هدایت کند اما به نظر میرسد این اراده وجود ندارد. خوراکی که رسانههای جمعی به مخاطب دادهاند بر ذائقه آنها تأثیر گذاشته است.
برنامههای سرگرم کننده ساز خواب را کوک میکنند؛ دائم پیام میفرستند که آرامش داشته باشید، بیخیال باشید و همه چیز را رها کنید. بالعکس فیلمهای متفکر تلنگر میزنند که از خواب غفلت بیدار شو و آدم مفیدتری باش. اغلب فیلمهای مهم و ارزشمند سینمای ایران از همین دست آثار هستند که عموماً فضای غمگینی دارند و با روحیه جامعه امروز سازگار نیست اما یادمان باشد وقتی خودمان را به جریان باری بههر جهت و دم غنیمتی است میسپاریم بخش مهمی از دریافتها را از بین میبریم. این فیلمها قرار است کاشت نسلهای آینده باشند و جوانها با دیدن آنها، آدمهای بهتری شوند و دنیای بهتری بسازند.
اگر چه این دو جریان لزوماً مخالف هم نیستند اما جریانهای رسمی فرهنگ در کشور ما طوری عمل کرده که در مقابل هم قرار گرفتهاند و بر همین اساس بهعنوان مثال امروز از رکوردشکنی «گشت ارشاد 3» ناراحت میشویم و از اینکه «آتابای» یا «زالاوا» کمتر بفروشد نگران. منتقدان سعی میکنند در همین مسیر قدم بردارند، سطح سلیقه عمومی مخاطب را افزایش دهند و زمینه را برای دیده شدن فیلمهای بهتر فراهم کنند اگرچه در مقایسه با سیاستگذاران فرهنگی زورشان کم است. ضرورت دارد تمام محافل و گعدهها و کانونهای فیلم که در دولت قبل تعطیل شد، هرچه سریعتر فعالیتشان را از سر بگیرند. چندین هزار خانه فرهنگ و فرهنگسرا وجود دارد که همه آنها سالن نمایش دارند اما همگی خاک میخورند. این اتفاق از بیمبالاتی و نداشتن راهبرد و اراده فرهنگی نشأت میگیرد.
این مراکز نسلهای جدیدی تربیت میکنند و حتی در کوتاه مدت در صورت نمایش فیلمهای نازل و سطح پایین با برگزاری نشست نقد و بررسی مخاطب نه چندان جدی سینما هم پی میبرد که این فیلمها در لحظه هستند و ارزشی ندارد.
میلاد کلمئ الله
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
طبق محاسبات «دیونیوس اگزیگوس» تقویم نویس عهد باستان، امروز- 25 دسامبر- زادروز حضرت عیسی مسیح(ع) است که در ناصره فلسطین چشم بهجهان گشود. پیامبری که مبشر صلح بود و آیین مسیحیت حول محورشخصیت الهی وی سامان یافته است.
حضرت عیسی مسیح(ع) یکی از پنج پیامبربزرگ الهی است که رسالتش بشریت را دربرگرفته و واضع یکی از سه دین فراگیر آسمانی است. آیین حضرت مسیح(ع) با مدد گرفتن از عشق و صلح، قلب انسانها را مخاطب قرار داده و دوران بلوغ بشریت را رقم زد. این پیامبر بزرگ الهی همچون سایر انبیا مأموریت داشت تا مردمان را دعوت به یکتاپرستی و توحید نماید. با این قرینه انجیل در اصل همچون تورات و قرآن همان کلام خداوند است که در مسیری موازی برای تأمین سعادت بشر نازل شده و وظایف بشریت را مبنی بر زندگی سعادتمند معین مینماید. همچنین آیین حضرت مسیح(ع) در مدار تعالیم الهی بوده و راهی به سوی سعادت بشرمی گشاید و مبتنی برشالودهای زیستنی است که نجات بشریت را بشارت میدهد. آن دلی که راه صداقت مؤمنانه را بپیماید از فیض ربانی برخوردار و سرنوشتی روشن و رفیع خواهد یافت. زیرا آیین مسیح(ع) بشریت را به بشارت تازهای سیر داده و انسان را با اسرارتوحید آشنا میسازد. براساس تعالیم آیین مسیح(ع) انسان قادر خواهد شد، فعالیت سودمندی را در راه صواب بهکار گرفته و عافیت و سعادت یابد. براین مبنا تعالیم مسیح(ع) آیینی است برای دعوت به خدا و معاد که در عالیترین درجه رفعت و منتهای کمال خود دعوت به توحید و منزه از هر پیرایهای است. از اینرو تعالیم این پیامبر بزرگ را بایست در اعداد ارزشهای توحیدی که ابراهیم آورد برشمرد. آیینی که مظهرمشیت الهی است.
قرآن کریم از حضرت عیسی مسیح(ع) با عظمت یاد کرده و با عناوین بلندی همچون «کلمة الله» و «روح الله» از وی نام میبرد. آن حضرت یکی از پیامبران اولوالعزم است که ولادتش با معجزات بزرگی همراه بود و تعالیمش مروج صلح و دوستی و بخشش و دیگرخواهی در فضای اصالت منافع و زراندوزی کاهنان بود. آن حضرت در شرایطی پا به عرصه وجود نهاد که خودخواهی و آز و ظلم انسانیت انسان را مقهورخود ساخته و نفخه الهی از سنگینی مصایب آن فرصتی برای تجلی و ظهور نمییافت. مهمترین ویژگی حضرت عیسی مسیح(ع) که قرآن کریم برآن تکیه دارد، بندگی خداوند و مأموریت آن حضرت برای ابلاغ پیام توحید و یگانه پرستی است. از اینرو کلام وحی از او با تعابیری همچون اصطفاء(آل عمران/49) و اجتباء و از جمله صالحان (انعام/85-87) نام میبرد.همچنین خداى تعالى او را مسیح نام نهاده و حضرتش را وجیه و آبرومند در دنیا و آخرت، نیکوکار، زکی، مهذب، مبارک و اعمالش را گواهی برتوحید و شایسته پیروی وامامت برشمرده است. آن حضرت از زمره کسانى است که خداى تعالى به ایشان سلام کرده و قرآن کریم در آیات بسیاری از حضرتش با عنوان حکیم یاد نموده است.
حضرت عیسی(ع) خود نیز میفرمود: «من با حکمت به سوی شما فرستاده شدهام، تا آنچه را مورد اختلاف شماست برایتان بیان کنم.» و نیز میفرمود: «ای بنی اسرائیل من فرستاده خدا به سوی شمایم، در حالی که تورات را که کتاب آسمانی قبل از من بوده تصدیق میکنم و شما را به پیامبر خاتم بشارت میدهم.»
آن حضرت، بنی اسرائیل را به توحید و الزامات آن دعوت نمود و از میان کسانی که به وی ایمان آورده بودند چند نفر «حواری» را برگزید تا او را در راه خدا یاری دهند.
نخستین جشن میلاد حضرت مسیح(ع) – کریسمس - در سال 337 میلادی برگزار شد و پس از آن بهصورت یک مراسم رسمی و هرساله درآمده و مهمترین عید مذهبی مسیحیان است.
ابن شُعبه حَرّانی محدث شیعی قرن چهارم هجری قمری در کتاب نفیس تُحَفُ العُقول فصلی را به اندرزهای حضرت مسیح(ع) به نقل از امام صادق(ع) اختصاص داده که مفاهیم ارزشمندی دربردارد و هر فراز آن دریایی از مضامین انسانساز را در درون خود جای داده است. از جمله آنهاست: خوشا بر مهرورزان به یکدیگر، هم آنان که به روز رستاخیز رحمت شوند. خوشا بر سازشدهندگان میان مردم، هم آنان که به روز رستاخیز مقربانند. خوشا بر پاکدلان، آنان که به روز رستاخیز خدا را دیدار کنند. خوشا بر فروتنان در دنیا، آنان که بهروز رستاخیز سریرهاى پادشاهى را به میراث برند. خوشا بر بینوایان که آنان راست ملکوت آسمان، خوشا بر اندوهگنان، آنان که شاد مىشوند.
دبیر گروه پایداری
طبق محاسبات «دیونیوس اگزیگوس» تقویم نویس عهد باستان، امروز- 25 دسامبر- زادروز حضرت عیسی مسیح(ع) است که در ناصره فلسطین چشم بهجهان گشود. پیامبری که مبشر صلح بود و آیین مسیحیت حول محورشخصیت الهی وی سامان یافته است.
حضرت عیسی مسیح(ع) یکی از پنج پیامبربزرگ الهی است که رسالتش بشریت را دربرگرفته و واضع یکی از سه دین فراگیر آسمانی است. آیین حضرت مسیح(ع) با مدد گرفتن از عشق و صلح، قلب انسانها را مخاطب قرار داده و دوران بلوغ بشریت را رقم زد. این پیامبر بزرگ الهی همچون سایر انبیا مأموریت داشت تا مردمان را دعوت به یکتاپرستی و توحید نماید. با این قرینه انجیل در اصل همچون تورات و قرآن همان کلام خداوند است که در مسیری موازی برای تأمین سعادت بشر نازل شده و وظایف بشریت را مبنی بر زندگی سعادتمند معین مینماید. همچنین آیین حضرت مسیح(ع) در مدار تعالیم الهی بوده و راهی به سوی سعادت بشرمی گشاید و مبتنی برشالودهای زیستنی است که نجات بشریت را بشارت میدهد. آن دلی که راه صداقت مؤمنانه را بپیماید از فیض ربانی برخوردار و سرنوشتی روشن و رفیع خواهد یافت. زیرا آیین مسیح(ع) بشریت را به بشارت تازهای سیر داده و انسان را با اسرارتوحید آشنا میسازد. براساس تعالیم آیین مسیح(ع) انسان قادر خواهد شد، فعالیت سودمندی را در راه صواب بهکار گرفته و عافیت و سعادت یابد. براین مبنا تعالیم مسیح(ع) آیینی است برای دعوت به خدا و معاد که در عالیترین درجه رفعت و منتهای کمال خود دعوت به توحید و منزه از هر پیرایهای است. از اینرو تعالیم این پیامبر بزرگ را بایست در اعداد ارزشهای توحیدی که ابراهیم آورد برشمرد. آیینی که مظهرمشیت الهی است.
قرآن کریم از حضرت عیسی مسیح(ع) با عظمت یاد کرده و با عناوین بلندی همچون «کلمة الله» و «روح الله» از وی نام میبرد. آن حضرت یکی از پیامبران اولوالعزم است که ولادتش با معجزات بزرگی همراه بود و تعالیمش مروج صلح و دوستی و بخشش و دیگرخواهی در فضای اصالت منافع و زراندوزی کاهنان بود. آن حضرت در شرایطی پا به عرصه وجود نهاد که خودخواهی و آز و ظلم انسانیت انسان را مقهورخود ساخته و نفخه الهی از سنگینی مصایب آن فرصتی برای تجلی و ظهور نمییافت. مهمترین ویژگی حضرت عیسی مسیح(ع) که قرآن کریم برآن تکیه دارد، بندگی خداوند و مأموریت آن حضرت برای ابلاغ پیام توحید و یگانه پرستی است. از اینرو کلام وحی از او با تعابیری همچون اصطفاء(آل عمران/49) و اجتباء و از جمله صالحان (انعام/85-87) نام میبرد.همچنین خداى تعالى او را مسیح نام نهاده و حضرتش را وجیه و آبرومند در دنیا و آخرت، نیکوکار، زکی، مهذب، مبارک و اعمالش را گواهی برتوحید و شایسته پیروی وامامت برشمرده است. آن حضرت از زمره کسانى است که خداى تعالى به ایشان سلام کرده و قرآن کریم در آیات بسیاری از حضرتش با عنوان حکیم یاد نموده است.
حضرت عیسی(ع) خود نیز میفرمود: «من با حکمت به سوی شما فرستاده شدهام، تا آنچه را مورد اختلاف شماست برایتان بیان کنم.» و نیز میفرمود: «ای بنی اسرائیل من فرستاده خدا به سوی شمایم، در حالی که تورات را که کتاب آسمانی قبل از من بوده تصدیق میکنم و شما را به پیامبر خاتم بشارت میدهم.»
آن حضرت، بنی اسرائیل را به توحید و الزامات آن دعوت نمود و از میان کسانی که به وی ایمان آورده بودند چند نفر «حواری» را برگزید تا او را در راه خدا یاری دهند.
نخستین جشن میلاد حضرت مسیح(ع) – کریسمس - در سال 337 میلادی برگزار شد و پس از آن بهصورت یک مراسم رسمی و هرساله درآمده و مهمترین عید مذهبی مسیحیان است.
ابن شُعبه حَرّانی محدث شیعی قرن چهارم هجری قمری در کتاب نفیس تُحَفُ العُقول فصلی را به اندرزهای حضرت مسیح(ع) به نقل از امام صادق(ع) اختصاص داده که مفاهیم ارزشمندی دربردارد و هر فراز آن دریایی از مضامین انسانساز را در درون خود جای داده است. از جمله آنهاست: خوشا بر مهرورزان به یکدیگر، هم آنان که به روز رستاخیز رحمت شوند. خوشا بر سازشدهندگان میان مردم، هم آنان که به روز رستاخیز مقربانند. خوشا بر پاکدلان، آنان که به روز رستاخیز خدا را دیدار کنند. خوشا بر فروتنان در دنیا، آنان که بهروز رستاخیز سریرهاى پادشاهى را به میراث برند. خوشا بر بینوایان که آنان راست ملکوت آسمان، خوشا بر اندوهگنان، آنان که شاد مىشوند.
ضرباهنگهای موسیقی با «کاکتوس سفید»
رضا مهدوی
موسیقی پژوه و منتقد هنری
آلبوم «کاکتوس سفید» برای ویلنسل و سازهای ایرانی، اُپوس 169، سونات شماره 2 برای ویلنسل، اُپوس 44، شماره 2 محتوای شنیداریای را تشکیل میدهد که برگرفته از فضای نوگرایی در یکصد سال اخیر در موسیقی غرب است. علیرضا مشایخی اصفهان، نوگرای نستوه ایرانی که در اروپا بویژه در اوترخت هلند نزد بهترین موسیقیدانان تحصیل کرده و هویتی تازه را جستوجوگری کرده است، برای عرض اندام نوینی از سطح و درک شعور فرهنگ شنیداری موسیقایی در ایران آن هم از نوع چند فرهنگی تلاشهایی درخور توجه کرده است...! گویی بیان متفاوت از موسیقی کلاسیک غرب که به غلط در ایران جهانی مینامندش! برخی از اهالی موسیقی غرب زده تا جایی که ارجح میدانند نسبت به موسیقی پشتوانه دار آیینی – ملی ایرانی، استاد مشایخی این بار نگاه متفاوت و فلسفی خود را نسبت به استادان پیشین خود در ایران از روزنهای دیگر مطرح میکند.
آن هم تأسیس ارکستر «موسیقی نو» است با رنگ آمیزی سازهای دو اقلیم از دوقاره. این پیامآوری از نوع مدرنیسم زمزمههایش از قبلتر یا همزمان با مشایخی در موسیقی ایران پس از کلنل وزیری و هوشنگ استوار که بیشتر از دوره باروک تا قرن بیستم را شامل بود و فوزیه مجد که اختصاصاً در مدار مدرنیسم تولید و اجرا کرد شنیده شده بود. آشنایی توده مردم با موسیقی نو و جلوههای گوناگون رسم و راه ارکستر مشایخی تا کنون بوده است و سعی در تنوع سبک در بین آهنگسازان جوان پیشرو در گروه «موسیقی تهران» منجر به تولید چنین مجموعهای با عنوان، «کاکتوس سفید» شده است. قطعهای «آتماتیک» که رنگوارهها جایگزین عادات شنیداری به ملودی شده تا جایی که نهایت انتزاع را جلوه گری میکند.در سونات شماره 2 نیز انداموارههای آتماتیک کلاً دراختیار تک نواز (سولیست) ویلنسل صنم قراچه داغی است که بتواند با روحیه و استعداد بداههپردازی خود، از چهارچوب پارتیسیون مشایخی این بارهم با انتزاع در حد فراتری رُخ عیان کند. گفتنی است نقش مدیر هنری و نوازندگی برجسته استاد فریماه قوام صدری در تولید آثار و مجموعههای علیرضا مشایخی را نباید نادیده گرفت.
کاکتوس سفید
رهبری وآهنگسازی: علیرضا مشایخی
ناشر: راوی
تولید: 1389
موسیقی پژوه و منتقد هنری
آلبوم «کاکتوس سفید» برای ویلنسل و سازهای ایرانی، اُپوس 169، سونات شماره 2 برای ویلنسل، اُپوس 44، شماره 2 محتوای شنیداریای را تشکیل میدهد که برگرفته از فضای نوگرایی در یکصد سال اخیر در موسیقی غرب است. علیرضا مشایخی اصفهان، نوگرای نستوه ایرانی که در اروپا بویژه در اوترخت هلند نزد بهترین موسیقیدانان تحصیل کرده و هویتی تازه را جستوجوگری کرده است، برای عرض اندام نوینی از سطح و درک شعور فرهنگ شنیداری موسیقایی در ایران آن هم از نوع چند فرهنگی تلاشهایی درخور توجه کرده است...! گویی بیان متفاوت از موسیقی کلاسیک غرب که به غلط در ایران جهانی مینامندش! برخی از اهالی موسیقی غرب زده تا جایی که ارجح میدانند نسبت به موسیقی پشتوانه دار آیینی – ملی ایرانی، استاد مشایخی این بار نگاه متفاوت و فلسفی خود را نسبت به استادان پیشین خود در ایران از روزنهای دیگر مطرح میکند.
آن هم تأسیس ارکستر «موسیقی نو» است با رنگ آمیزی سازهای دو اقلیم از دوقاره. این پیامآوری از نوع مدرنیسم زمزمههایش از قبلتر یا همزمان با مشایخی در موسیقی ایران پس از کلنل وزیری و هوشنگ استوار که بیشتر از دوره باروک تا قرن بیستم را شامل بود و فوزیه مجد که اختصاصاً در مدار مدرنیسم تولید و اجرا کرد شنیده شده بود. آشنایی توده مردم با موسیقی نو و جلوههای گوناگون رسم و راه ارکستر مشایخی تا کنون بوده است و سعی در تنوع سبک در بین آهنگسازان جوان پیشرو در گروه «موسیقی تهران» منجر به تولید چنین مجموعهای با عنوان، «کاکتوس سفید» شده است. قطعهای «آتماتیک» که رنگوارهها جایگزین عادات شنیداری به ملودی شده تا جایی که نهایت انتزاع را جلوه گری میکند.در سونات شماره 2 نیز انداموارههای آتماتیک کلاً دراختیار تک نواز (سولیست) ویلنسل صنم قراچه داغی است که بتواند با روحیه و استعداد بداههپردازی خود، از چهارچوب پارتیسیون مشایخی این بارهم با انتزاع در حد فراتری رُخ عیان کند. گفتنی است نقش مدیر هنری و نوازندگی برجسته استاد فریماه قوام صدری در تولید آثار و مجموعههای علیرضا مشایخی را نباید نادیده گرفت.
کاکتوس سفید
رهبری وآهنگسازی: علیرضا مشایخی
ناشر: راوی
تولید: 1389
در ستایش بهت
عیلرضا نراقی
منتقد
بهت و در ادامه آن کمی ترس، برای واقع بینی و خودشناسی انسان ضروری است. بهت چیزی شدیدتر از همان حیرتی است که موجب تازگی، زنده بودن و معرفت میشود. انسان -خاصه انسان مدرن- که به دستاوردهای علمی خود میبالد و توهم تسلط بر جهان را دارد، تصور میکند در نقطهای امن مستقر شده و با سرعت نور در حال فتح کائنات است.
کووید19 در ابتدای شیوع خود همه را بهت زده کرد و سپس ترساند. این تجربه لازم بود تا انسان کمی نسبت به جهان متواضعتر و محتاط تر شود؛ بداند که هنوز میتواند غافلگیر شود و با علم فراوانی که دارد نیز میتواند -دستکم برای مدتی کوتاه- در چاله جهل دست و پا بزند. این نمونهای از موقعیت بهت و ترس بود که انسان را وادار به بازتعریف نسبت خود با جهان میکند و میتواند آنطور که «فردریش نیچه» نوید داده بود از او موجود بهتری بسازد.
فیلم مستند «آخرین کشتی» تولید شبکه HBO و به کارگردانی «هانا اولسن»روایت اولین روزهای شیوع کووید است در میان مسافران متعدد کشتی تفریحی دایموند پرینسس. همه مسافران در این کشتی گرانقیمت در بهت و ترس مثل یک زندانی گیر میافتند. فیلم توانسته از این کشتی، نمادی از جهان بسازد. آدمهای بسیاری در کشتی دچار بیماری میشوند و همه اعم از بیمار و غیر بیمار مجبورند در اتاقهای خود منزوی شوند.
دو چیز در میان آدمهای کشتی برجسته است؛ ناتوانی و ناآگاهی. آنها هم اطلاعات اندکی درباره بیماری دارند و هم اینکه از تغییر شرایط خود و فرار از انزوای ناگزیرشان ناتوانند. این تجربه شاید برای انسان بهعنوان موجودی که با آگاهی و توانایی خود موفق به تسلط و پیشرفت شده است هراسانگیزترین موقعیت ممکن باشد.
اما نکته مهم این است که از همان سرچشمههای اندیشه و تفسیر جهان در دین و فلسفه به انسان یادآوری شده است که با وجود میزان قابل توجهی از آگاهی، او باید یادش باشد که نادانستههای او بسیار است و با وجود توانمندی متعدد، در برابر عظمت جهان ناتوان است. از سقراط تا پیامبران به انسان نوید دادند که اتفاقاً کنار آمدن و درک این ناآگاهی و ناتوانی گریزناپذیر، کلید رهایی و استوار شدن انسان در موقعیت وجودی خود در عالم است.
نکته دیگری که «آخرین کشتی» بخوبی به تصویر می کشد موقعیت نابرابری است که انسانها خود برای خود ایجاد کردهاند. جهان به قدری بهدست انسان ناعادلانه پرداخته و ارزشگذاری شده است که حتی در برابر یک بیماری که با همه برابر و یکسان برخورد میکند، آدمیان برابر نیستند. در این کشتی لوکس و گرانقیمت میان خدمه و ساکنان ثروتمند، میان آسیایی و امریکایی برابری وجود ندارد. هر کس بنا بر قدرت کشور خود و ثروتمند بودن آن امکان رهایی زودتری پیدا میکند و هر آن کس که در کشوری فقیرتر زندگی میکند محکوم به هراس، هزینه و رنج بیشتر است. انسان نه تنها بر جهان مسلط نیست، بلکه از این زاویه بهدلیل تقلیل همه چیز به ثروت و قدرت، زندگی طبیعی در جهان را از آنچه هست دشوارتر کرده است.
منتقد
بهت و در ادامه آن کمی ترس، برای واقع بینی و خودشناسی انسان ضروری است. بهت چیزی شدیدتر از همان حیرتی است که موجب تازگی، زنده بودن و معرفت میشود. انسان -خاصه انسان مدرن- که به دستاوردهای علمی خود میبالد و توهم تسلط بر جهان را دارد، تصور میکند در نقطهای امن مستقر شده و با سرعت نور در حال فتح کائنات است.
کووید19 در ابتدای شیوع خود همه را بهت زده کرد و سپس ترساند. این تجربه لازم بود تا انسان کمی نسبت به جهان متواضعتر و محتاط تر شود؛ بداند که هنوز میتواند غافلگیر شود و با علم فراوانی که دارد نیز میتواند -دستکم برای مدتی کوتاه- در چاله جهل دست و پا بزند. این نمونهای از موقعیت بهت و ترس بود که انسان را وادار به بازتعریف نسبت خود با جهان میکند و میتواند آنطور که «فردریش نیچه» نوید داده بود از او موجود بهتری بسازد.
فیلم مستند «آخرین کشتی» تولید شبکه HBO و به کارگردانی «هانا اولسن»روایت اولین روزهای شیوع کووید است در میان مسافران متعدد کشتی تفریحی دایموند پرینسس. همه مسافران در این کشتی گرانقیمت در بهت و ترس مثل یک زندانی گیر میافتند. فیلم توانسته از این کشتی، نمادی از جهان بسازد. آدمهای بسیاری در کشتی دچار بیماری میشوند و همه اعم از بیمار و غیر بیمار مجبورند در اتاقهای خود منزوی شوند.
دو چیز در میان آدمهای کشتی برجسته است؛ ناتوانی و ناآگاهی. آنها هم اطلاعات اندکی درباره بیماری دارند و هم اینکه از تغییر شرایط خود و فرار از انزوای ناگزیرشان ناتوانند. این تجربه شاید برای انسان بهعنوان موجودی که با آگاهی و توانایی خود موفق به تسلط و پیشرفت شده است هراسانگیزترین موقعیت ممکن باشد.
اما نکته مهم این است که از همان سرچشمههای اندیشه و تفسیر جهان در دین و فلسفه به انسان یادآوری شده است که با وجود میزان قابل توجهی از آگاهی، او باید یادش باشد که نادانستههای او بسیار است و با وجود توانمندی متعدد، در برابر عظمت جهان ناتوان است. از سقراط تا پیامبران به انسان نوید دادند که اتفاقاً کنار آمدن و درک این ناآگاهی و ناتوانی گریزناپذیر، کلید رهایی و استوار شدن انسان در موقعیت وجودی خود در عالم است.
نکته دیگری که «آخرین کشتی» بخوبی به تصویر می کشد موقعیت نابرابری است که انسانها خود برای خود ایجاد کردهاند. جهان به قدری بهدست انسان ناعادلانه پرداخته و ارزشگذاری شده است که حتی در برابر یک بیماری که با همه برابر و یکسان برخورد میکند، آدمیان برابر نیستند. در این کشتی لوکس و گرانقیمت میان خدمه و ساکنان ثروتمند، میان آسیایی و امریکایی برابری وجود ندارد. هر کس بنا بر قدرت کشور خود و ثروتمند بودن آن امکان رهایی زودتری پیدا میکند و هر آن کس که در کشوری فقیرتر زندگی میکند محکوم به هراس، هزینه و رنج بیشتر است. انسان نه تنها بر جهان مسلط نیست، بلکه از این زاویه بهدلیل تقلیل همه چیز به ثروت و قدرت، زندگی طبیعی در جهان را از آنچه هست دشوارتر کرده است.
هنرمندان در فضای مجازی
هوای تمیز و آسمان آبی را میتوان در فضای مجازی هنرمندان دید. از سوی دیگر همچنان شب یلدا و فال حافظ از سوی هنرمندان در فضای مجازی منتشر میشود
یاد او
شبنم مقدمی با انتشار عکسی از کامبیز درمبخش کاریکاتوریستی که به خاطر کرونا درگذشت یاد او را گرامی داشت. او نوشت: «سلام آقای درمبخش! اینجا…همین چهارقدم اون طرفتر از اینجا که عکس شما رو زدن یه کانکس گذاشتن دارن واکسن کرونا میزنن…واکسن همون مرض عجیبی که شما و خیلی بزرگان دیگه رو ازمون گرفت …گفتم که در جریان باشین …اینجور شد!»
چهرها
فـــــریـــدون فــــرهـــــودی فیلمنامهنویس سینــــــما و تلویزیون در صفحــــــه شخصی خود به آموزش فیلمنامهنویسی پرداخته است. او در آخرین مطلبی که منتشر کرده است نوشته: «کشمکش کلید ساختن یک فیلمنامه است.»
محسن قرایی هم در صفحه خود خبر رونمایی از تیزر جدید فیلم «بیهمه چیز» را در هفته دوم اکران داده است. این فیلم تحسین شده منتقدان و مخاطبان در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر است که در ۱۴ بخش کاندیدای دریافت جایزه بود. این فیلم در هفته ابتدایی اکران با استقبال خوب مخاطبان رو به رو شده و نظرات مردمی نسبت به فیلم بسیار مثبت بوده است. پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی فر، باران کوثری و مهتاب نصیرپور بازیگران فیلم هستند. امروز این افتخار نصیبم شد که جایزه بزرگداشت توران میرهادی را در بیست و دومین دوره جایزه ترویج علم ایران دریافت کنم.
علی اصغر سیدآبادی هم در صفحه خود خبر از کسب جایزه توران میرهادی داده است. او نوشت: «این جایزه را انجمن ترویج علم ایران در رشتههای مختلف پس از داوری و ارزیابی کارنامه نامزدها اهدا میکند. نام برگزیدگان دیگر را - که اغلب از چهرههای معتبر رشتههای خود هستند- میتوانید از صفحه انجمن دنبال کنید.»
رشید کاکاوند شاعر، داستاننویس، ترانهسرا، پژوهشگر ادبیات فارسی، مجری رادیو و تلویزیون درباره حضور همزمان خود در دوبرنامه تلویزیونی در شب یلدا توضیحاتی را ارائه داد: «همه همراهان بنده، میدانستند که در شب یلدا گرداننده ویژه برنامه «هزاره شعر» از شبکه چهار سیما بهصورت زنده بودم.اما در شبکه دو برای اینکه جای حافظ خوانی در این برنامه خالی نباشد، بنده به درخواست دوستان عزیزم، فال حافظ بهصورت تولیدی ارسال کردم که مخاطبان این شبکه هم در شب یلدا بیننده باشند. چطور میشود در دو برنامه زنده همزمان حضور داشت؟»
چه خبر
خبر برنده شدن محسن تنابنده در جشنواره فیلم سلیمانیه در فضای مجازی بازتاب گستردهای داشت. یکی از افرادی که به او تبریک گفت سامان سالور کارگردان این فیلم بود که برای زنده کردن مجتبای «سه کام حبس» از این بازیگر تشکر کرد. او نوشت: «تبریک به محسن جان تنابنده که برای زنده کردن مجتبای سه کام حبس از جان و دل مایه گذاشت و من بارها عرق ریزان روح اش را شاهد بودم. به همه همکارانم در فیلم «سه کام حبس» تبریک ویژه میگویم و به تکتک ایشان دست مریزاد میگویم. سه کام حبس را بعد از حدود یکسال دوباره روی پرده دیدم و خوشحالم اعلام کنم خدا را شکر که حال فیلم همچنان خوب است و به مستقلترین شکل و درست و قرص و محکم زنده است و با مخاطبش ارتباط برقرار میکند؛ دم همهتان گرم. به امید اکرانی خوب و دیده شدن فیلم در فرصتهای برابر و بدون تبعیض.»
دوشنبه 6 دی سری جدید سریال «خاتون» به کارگردانی تینا پاکروان پخش میشود. این خبر را مهران مدیری بازیگر این سریال در صفحه خود منتشر کرده است. و تینا پاکروان کارگردان این سریال را تقدیم به قلب زیبای مردم ایران کرد و نوشت: «خاتون بازمی گردد با تمام سختیهایی که بر ما رفت و بسیاریاش گفتنی نیست. کاش با دل گرم میساختیمش کاش در سرزمینی بودیم که خوبی خریدار داشت. شش سال از زندگیم خواندم و خواندم و نوشتم و نوشتم و خواستم تا شد. ۱۶ ماه سخت با گروه نازنینم فیلمیرداری کردیم.»
دنیای نشر
کتاب «یاد شهرزاد» به کوشش سیدعلی کاشفی خوانساری از سوی نشر چشمه منتشر شد. این کتاب مجموعهای از چهل خاطره، یادداشت و دلنوشته درباره قصهها، قصهگویی و قصهگویان به قلم چهل شاعر، داستاننویس، قصهگو، روزنامهنگار، کتابدار، مترجم، تصویرگر، هنرمند و... است. خاطراتی که ما را به دنیای خوش کودکی میبرد و درباره ریشههای فرهنگ و سنت ایران به فکر وامیدارد. خاطراتی ناب، صادقانه، شیرین و خواندنی که در کنار هم تصویری گویا و زیبا از تفکر، زندگی و آداب ایرانیان پیش روی میگذارد.
کتاب «بزرگان ایران زمین» با طراحی استاد علی خسروی طرحی از پروین بهمنی مادر لالایی ایران در حال آمادهسازی دارد. این خبر را دامون شش بلوکی پسر این پژوهشگر و خواننده در صفحه خود منتشر کرده است. پژوهشهای بهمنی درباره فرهنگ و موسیقی قشقایی و سایر عشایر استان فارس بود. او مهر 1400 درگذشت.
یاد او
شبنم مقدمی با انتشار عکسی از کامبیز درمبخش کاریکاتوریستی که به خاطر کرونا درگذشت یاد او را گرامی داشت. او نوشت: «سلام آقای درمبخش! اینجا…همین چهارقدم اون طرفتر از اینجا که عکس شما رو زدن یه کانکس گذاشتن دارن واکسن کرونا میزنن…واکسن همون مرض عجیبی که شما و خیلی بزرگان دیگه رو ازمون گرفت …گفتم که در جریان باشین …اینجور شد!»
چهرها
فـــــریـــدون فــــرهـــــودی فیلمنامهنویس سینــــــما و تلویزیون در صفحــــــه شخصی خود به آموزش فیلمنامهنویسی پرداخته است. او در آخرین مطلبی که منتشر کرده است نوشته: «کشمکش کلید ساختن یک فیلمنامه است.»
محسن قرایی هم در صفحه خود خبر رونمایی از تیزر جدید فیلم «بیهمه چیز» را در هفته دوم اکران داده است. این فیلم تحسین شده منتقدان و مخاطبان در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر است که در ۱۴ بخش کاندیدای دریافت جایزه بود. این فیلم در هفته ابتدایی اکران با استقبال خوب مخاطبان رو به رو شده و نظرات مردمی نسبت به فیلم بسیار مثبت بوده است. پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی فر، باران کوثری و مهتاب نصیرپور بازیگران فیلم هستند. امروز این افتخار نصیبم شد که جایزه بزرگداشت توران میرهادی را در بیست و دومین دوره جایزه ترویج علم ایران دریافت کنم.
علی اصغر سیدآبادی هم در صفحه خود خبر از کسب جایزه توران میرهادی داده است. او نوشت: «این جایزه را انجمن ترویج علم ایران در رشتههای مختلف پس از داوری و ارزیابی کارنامه نامزدها اهدا میکند. نام برگزیدگان دیگر را - که اغلب از چهرههای معتبر رشتههای خود هستند- میتوانید از صفحه انجمن دنبال کنید.»
رشید کاکاوند شاعر، داستاننویس، ترانهسرا، پژوهشگر ادبیات فارسی، مجری رادیو و تلویزیون درباره حضور همزمان خود در دوبرنامه تلویزیونی در شب یلدا توضیحاتی را ارائه داد: «همه همراهان بنده، میدانستند که در شب یلدا گرداننده ویژه برنامه «هزاره شعر» از شبکه چهار سیما بهصورت زنده بودم.اما در شبکه دو برای اینکه جای حافظ خوانی در این برنامه خالی نباشد، بنده به درخواست دوستان عزیزم، فال حافظ بهصورت تولیدی ارسال کردم که مخاطبان این شبکه هم در شب یلدا بیننده باشند. چطور میشود در دو برنامه زنده همزمان حضور داشت؟»
چه خبر
خبر برنده شدن محسن تنابنده در جشنواره فیلم سلیمانیه در فضای مجازی بازتاب گستردهای داشت. یکی از افرادی که به او تبریک گفت سامان سالور کارگردان این فیلم بود که برای زنده کردن مجتبای «سه کام حبس» از این بازیگر تشکر کرد. او نوشت: «تبریک به محسن جان تنابنده که برای زنده کردن مجتبای سه کام حبس از جان و دل مایه گذاشت و من بارها عرق ریزان روح اش را شاهد بودم. به همه همکارانم در فیلم «سه کام حبس» تبریک ویژه میگویم و به تکتک ایشان دست مریزاد میگویم. سه کام حبس را بعد از حدود یکسال دوباره روی پرده دیدم و خوشحالم اعلام کنم خدا را شکر که حال فیلم همچنان خوب است و به مستقلترین شکل و درست و قرص و محکم زنده است و با مخاطبش ارتباط برقرار میکند؛ دم همهتان گرم. به امید اکرانی خوب و دیده شدن فیلم در فرصتهای برابر و بدون تبعیض.»
دوشنبه 6 دی سری جدید سریال «خاتون» به کارگردانی تینا پاکروان پخش میشود. این خبر را مهران مدیری بازیگر این سریال در صفحه خود منتشر کرده است. و تینا پاکروان کارگردان این سریال را تقدیم به قلب زیبای مردم ایران کرد و نوشت: «خاتون بازمی گردد با تمام سختیهایی که بر ما رفت و بسیاریاش گفتنی نیست. کاش با دل گرم میساختیمش کاش در سرزمینی بودیم که خوبی خریدار داشت. شش سال از زندگیم خواندم و خواندم و نوشتم و نوشتم و خواستم تا شد. ۱۶ ماه سخت با گروه نازنینم فیلمیرداری کردیم.»
دنیای نشر
کتاب «یاد شهرزاد» به کوشش سیدعلی کاشفی خوانساری از سوی نشر چشمه منتشر شد. این کتاب مجموعهای از چهل خاطره، یادداشت و دلنوشته درباره قصهها، قصهگویی و قصهگویان به قلم چهل شاعر، داستاننویس، قصهگو، روزنامهنگار، کتابدار، مترجم، تصویرگر، هنرمند و... است. خاطراتی که ما را به دنیای خوش کودکی میبرد و درباره ریشههای فرهنگ و سنت ایران به فکر وامیدارد. خاطراتی ناب، صادقانه، شیرین و خواندنی که در کنار هم تصویری گویا و زیبا از تفکر، زندگی و آداب ایرانیان پیش روی میگذارد.
کتاب «بزرگان ایران زمین» با طراحی استاد علی خسروی طرحی از پروین بهمنی مادر لالایی ایران در حال آمادهسازی دارد. این خبر را دامون شش بلوکی پسر این پژوهشگر و خواننده در صفحه خود منتشر کرده است. پژوهشهای بهمنی درباره فرهنگ و موسیقی قشقایی و سایر عشایر استان فارس بود. او مهر 1400 درگذشت.
عکس نوشت
کلیسای «سنت استپانوس» دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است.این کلیسا در منطقه آزاد «ارس» در۶ کیلومتری روستای دره شام به فاصله ۱۵ کیلومتری غرب شهر جلفا، در محلی به نام قزل وانک (صومعه سرخ) در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. کلیسای «سنت استپانوس» در بین درختان و درهای سرسبز محصور شده و حصاری سنگی دورتا دور بنا را احاطه کرده است./خبرگزاری بُرنا
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی جایگاه منتقدان را قویتر میکند
-
کانونهای فیلم و گعدههای فرهنگی را احیا کنیم
-
میلاد کلمئ الله
-
ضرباهنگهای موسیقی با «کاکتوس سفید»
-
در ستایش بهت
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین