«ایران» به یکی از شبهات مخالفان دولت پاسخ میدهد
رویکرد تیم مذاکره کننده فعلی و پیشین ایران چه تفاوتی دارد؟
گروه سیاسی/ اکنون که مذاکرات ایران و 1+4 در وین در حال پیگیری است جریان رسانهای حامی دولت قبل سعی دارد تا با یک گزاره ساده و البته پراشکال مذاکره کنندگان کنونی را در مدل، تاکتیک و هدف مذاکراتی پیرو تیم مذاکره کننده پیشین عنوان کند. آنها با این سؤال که چرا منتقدان دیروز برجام امروز برای احیای آن تلاش میکنند یک بازی رسانهای را در پیش گرفتهاند تا در نهایت اینگونه به مخاطب القا کنند که توافق 2015 توافق
ایده آل برای ایران بوده که علی رغم تغییر دولت و روی کار آمدن دولتی که مخالف گفتمان و عملکرد دولت پیش بوده است نیز در تلاش برای دستیابی به مفاد آن توافق است.
پیش از پاسخگویی به این شبههافکنی باید به یاد داشته باشیم که توافق نامتوازن برجام با ایرادات فراوان ساختاری همچنان پر ایراد و انتقاد است و رویکرد تیم مذاکره کننده نیز هر چه کمتر کردن این ایرادات است. خروج یکجانبه و بدون هزینه دولت امریکا از این توافق، وعدههای دروغین اروپا در تأمین خواستههای ایران، مکانیزم عجیب ماشه و خللهای فراوانی که در مسیر رفع تحریمها، برجام را به «تقریباً هیچ» تبدیل کرده بود به تنهایی میتواند این گزاره را تأیید کند که برجام ایرادات ساختاری مهمی داشته است. دولت امریکا از همان ابتدا در پی آن بود تا با استفاده از خللهای موجود در برجام از امتیازات این توافق کاسته، رفع تحریمهای ایران را به سایر مسائل گره بزند و دولت روحانی را ملزم به پذیرش برجامهای دیگر کند.
حامیان توافق عوامانه برجام سعی دارند با سادهسازی راهبردهای ضدایرانی و شباهتسازی مذاکرات کنونی با مذاکرات منتج به برجام در دولت قبل، عملیات رسانهای را علیه تیم مذاکره کننده ایران پیگیری کنند.
برای مشخص شدن تفاوت رویکرد تیم مذاکره کننده فعلی ایران با تیم پیشین به نکات زیر اشاره میشود:
1.انجام اقدامات متقابل در مقابل نقض عهد دشمن همواره مورد تأکید حامیان منافع ملی بوده است. این راهبرد یک اقدام عقلانی به مثابه اقدام متقابل ایران در مقابل بدعهدی دشمن به حساب میآمد اما دولت قبل بر مبنای سیاستی که آن را صبر استراتژیک معرفی کرده بود از پاسخ متقابل به بدعهدی طرف مقابل طفره میرفت و اینگونه امریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان را در بی توجهی به تعهداتشان و نقض بیشتر مفاد برجام تهییج میکرد تا جایی که از اردیبهشت 97 و خروج امریکا از برجام تا زمان تصویب قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریمها در سال 99 دولت روحانی هیچ اقدام متقابلی را در دستور کار قرار نداد. به بیان دیگر علی رغم خروج امریکا از برجام، دولت قبل همچنان بر انجام محدودیتهای برجامی اصرار میورزید.
به همین دلیل رهبرانقلاب بعداً با انتقاد از این رویه دولت فرمودند: «وقتی امریکا از برجام خارج شد و دیگران هم با او همراهی کردند، دستور قرآن این است که «فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَىٰ سَوَاءٍ» تو هم تعهد را رها کن که با این حال باز هم دولت محترم ما تعهدات را رها نکرد و بتدریج بخشی از آنها را کاهش داد که البته این موارد نیز در صورت عمل کردن آنها به وظایفشان قابل برگشت است.»
2. با ادامه سیاست انفعالی صبر استراتژیک توسط دولت دوازدهم، همزمان مجلس ایران از حق قانونی خود استفاده و کاهش تعهدات برجامی و حرکت به سمت اقدام متقابل را (با وجود مخالفت صریح دولت روحانی) عملیاتی کرد و از دیماه سال 1399 راهبرد صبراستراتژیک کمرنگ شد.
رهبری انقلاب با اشاره به تصمیم مجلس درباره لغو تعهدات برجامی آن را «تصمیم درست و کاملاً منطقی و عقلایی و قابل قبول» دانسته و تأکید کردند: «وقتی طرف مقابل به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نمیکند معنی ندارد جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود عمل کند. لذا از مدتها پیش برخی تعهدات را لغو کردند و اخیراً هم تعهدات دیگری را کنار گذاشتند.» همچنین ایشان این سیاست رسمی را سال گذاشته بیان داشتند که «چنانچه آنها تعهدات خود را انجام دهند ما هم برمیگردیم.» بنابراین سیاست ایران در مقابل بدعهدی امریکا از سیاست انفعالی محض و نادیده گرفتن نقض برجام توسط دولت روحانی به سیاست بازگشت طرفین به تعهدات برجامی تغییر پیدا کرد و تا آن زمان نیز ایران بر مبنای قانون مجلس به صورت گام به گام تعهدات خود در قبال برجام را کاهش داد.
این سیاست تخطی ناپذیر ایران همزمان با تغییر دولت در امریکا و بیان این ادعا که دولت جو بایدن مخالف سیاست فشار حداکثری است فضای جدیدی ایجاد کرد تا این ادعاهای امریکاییها در نظام بینالملل مورد راستی آزمایی قرار بگیرد و ایران در مقام طلبکار وارد مذاکرات شود. بنابراین بازگشت به تعهدات ایران در صورت بازگشت امریکا از مسیر اشتباه خود سیاستی در مقابل رویکرد بشدت انفعالی دولت گذشته بوده است. این نکته نیز باید مورد توجه قرار بگیرد که متن برجام به گونهای نوشته شده است که ایران در قبال بدعهدی و نقض توافق از سوی طرف مقابل هیچ اقدام مؤثر و عملی برای مجاب کردن آن کشورها به تعهداتش، نمیتوانست انجام دهد.
3. دولت جدید امریکا در حالی ادعا میکرد که مخالف راهبردهای دونالد ترامپ علیه ایران بوده که در روز اول قدرت گرفتن خود با 13 دستور اجرایی همه تصمیمات دولت گذشته این کشور را لغو کرد اما تنها تجدید نظر در سیاستهای امریکا در قبال ایران را عملیاتی نکرد تا همسویی حاکمیت این کشور در سیاستهای ضدایرانی را نمایان کند. با این حال ایران با اعلام اهداف و شروط جدید در اواخر دولت دوازدهم وارد دورجدید مذاکرات شد تا حسن نیت ایران به کشورهای مختلف جهان و بخصوص همپیمانان و متحدان ایران نشان داده شود.
به بیان دیگر علی رغم جابهجایی دولت در ایران در بعد بینالمللی جایگاه حقوقی دولت ایران ثابت است و این مطالبه میان کشورهای 1+5 شکل گرفته بود که ایران پایبند به «قول و قرارها» برای احیای برجام باشد.
4. با همه این تفاسیر تیم مذاکره کننده فعلی به عنوان وارث چنین شرایطی خود را ملزم به سیاستهای نظام درخصوص ممنوعیت هرگونه مذاکرات فرابرجامی میداند و صرفاً در صورت بازگشت امریکا به تعهدات 2015 و عمل به آن، به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت. همین نکته یعنی عدم ورود به مباحث فرابرجامی یکی از تفاوتهای اساسی تیم مذاکره کننده فعلی با تیم مذاکره کننده پیشین است. در شرایطی که امریکاییها حتی در همان شش دور مذاکرات اولیه وین خواستههای فرابرجامی پمپئو را پیگیری میکردند اکنون با مذاکره کنندگانی مواجه شدند که اجازه چنین گفتوگوهایی را نمیدهند که مانع راهبرد کلان امریکا برای رسیدن به برجامهای دیگر است. تیم مذاکره کننده کنونی اکنون به مثابه سدی در مقابل تله امریکاییها قرار دارد که اجازه نمیدهد آنها از برجام پلی برای گامهای فرابرجامی بسازند. با وجود مشکلات ساختاری در برجام، ایران اکنون تلاش دارد تا با پیگیری کردن موضوعاتی چون رفع مؤثر تحریمها، تضمین دادن امریکاییها و راستیآزمایی، تعدادی از خللها و شکافهای موجود و مهم برجامی را که امریکا از آن همواره سوء استفاده کرده جلوگیری کند و همزمان خط برخی کشورها در فرار ایران از مذاکرات و مقصر جلوه دادن ایران را که میتواند مبدأ اتفاقات هزینهآور بعدی برای ایران باشد خنثی کند.
5. تیم مذاکره کننده فعلی تلاش دارد کم کاریهای تیم مذاکره کننده قبلی در تنظیم برجام و بی توجهی به عهدشکنی امریکا را جبران کند. به بیان بهتر مذاکره کنندگان کنونی تلاش دارند امریکا را به پذیرش تعهدات هرچند حداقلی برجام به عنوان اقدامی که دولت قبل در آن ناکام بود وادار کنند، پر واضح است این رویکرد با بی تفاوتی نسبت به عهدشکنی امریکا که رویکرد تیم مذاکره قبلی بود، کاملاً متفاوت است. همین گزاره عمق تفاوت دو تیم مذاکراتی دولت دوازدهم و سیزدهم را نشان میدهد.
آیتالله سید محمد خامنهای:
دخالت دادن حوزویان در تدوین قانون اساسی ازکارهای مدبرانه امام(ره) بود
آیتالله سید محمد خامنهای روز سهشنبه در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و رونمایی از کتاب «روایت اساسی» تاریخچه حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: خوب بود که بحث تاریخی روی مبانی حقوقی انجام میگرفت زیرا سیر تاریخی عجیبی در این رابطه وجود دارد. به گزارش ایرنا، وی در این باره اظهار داشت: یکی از نقصهای دانشگاهی ما ضعف پژوهش است و با این همه پژوهش که انجام میشود در این زمینه، باز هم ضعف داریم. من بنیه علمی ندارم اما سعی کردم در حوزه حقوقی و فقهی حرف تازهای بزنم و امیدوارم در دانشگاههای ما بیشتر به حقوق اساسی پرداخته شود.
آیتالله محمد خامنهای ادامه داد: انقلاب اسلامی مصداق حکومت الهی به رهبری امام بود و امام بسیار مدبرانه فکر کرد. از جمله کارهای مدبرانه ایشان، دخالت دادن روحانیون و حوزویان در تدوین قانون اساسی بود.
عضو مجلس بررسی نهایی قانون اساسی تصریح کرد: در ابتدا مسخره میکردند که یک سری آخوند در حال تدوین قانون اساسی هستند و میگفتند اصلاً کار شما نیست و بعدها مشخص شد خودشان چقدر ضعیف بودند اما روحیه علما خوب بود و در آن دوران، تمام تلاشها این بود که این کار انجام نشود.
وی تصریح کرد: قانون اساسی ما، شاید تنها قانون اساسی باشد که مردم با آن همراه شدند و هزاران نفر برای ما نظرات خودشان را فرستادند.
آیتالله سید محمد خامنهای خاطرنشان کرد: قانون اساسی فقط برای دانستن محض نیست و باید به آن عمل شود. قانون اساسی به زحمت از مسیر خود گذشت و رأی آورد و به مسند نشست و پایه نظام جمهوری اسلامی ایران را شکل داد که امروزه در حال زشت و قبیح کردن آن هستند.
این استاد حقوقدان و مجتهد برجسته ادامه داد: بعد از تشکیل حکومت اسلامی، ولایت فقیه شکل گرفت؛ ولایت فقیه همان حکومت حکیم است و باید حاکم یک حکیم باشد. یعنی منافع خودش برایش مهم نباشد اما منافع دیگران برایش مهم باشد.
آیتالله خامنهای افزود: بعد از انقلاب دولتی که برپایه قانون اساسی شکل بگیرد خیلی کم داشتیم و من خودم خیلی کم به این رؤسای جمهور رأی دادم و شاید یکی از وظایف شورای نگهبان این باشد که نامزدشدنها با زور و تزویر و فریب از بین برود.
دیپلماسی نمایشی امریکا و تناقض سه کشور اروپایی
باقری:چنانچه ارادهای برای جبران خسارات ایران وجود داشته باشد، توافق در دسترس است
گروه سیاسی/ رایزنیهای دیپلماتهای ایران و کشورهای 1+4 در حالی در هتل «کوبورگ» وین جریان دارد که مذاکره کننده ارشد کشورمان به طرفهای مقابل توصیه کرد چنانچه ارادهای برای جبران خسارات ایران وجود داشته باشد، توافق در دسترس است.
چانهزنی هیأتهای دیپلماتیک و کارشناسی در وین که تلاشی برای رفع تحریمها و قرار دادن برجام در مسیر اجرایی خودش میباشد اگرچه با رویکرد جدی ایران و مشارکت فعالانه در مذاکرات وین در حال انجام است اما از سوی برخی طرفها از جمله کشورهای اروپایی با دست اندازهایی روبهرو شده است.
رویکرد مانع تراشانه سه کشور اروپایی طرف توافق بیش از آنکه بر پایه ارزیابی دقیق از تحولات جاری پیرامون مذاکرات باشد، برآمده از پیشینهای است که از همپیمانی متحدان دو سوی آتلانتیک در مناسبات بینالمللی شکل گرفته است.
علی باقری، رئیس هیأت دیپلماتیک ایرانی با درنظر گرفتن چنین فضایی روز گذشته در بحبوحه چانهزنیهای داغ در وین در توئیتی خطاب به امریکا و اروپا اینطور نوشت: «بعضی بازیگران بهجای دیپلماسی واقعی به عادت مقصرنمایی خود پافشاری میکنند. ما سریعاً پیشنهادهایمان را ارائه و به نحوی سازنده و منعطف تلاش کردیم تا اختلافات کم شود.» وی افزود: «دیپلماسی، خیابانی دوطرفه است. اگر ارادهای برای جبران خطای مقصر باشد، راه برای توافق خوب، سریع هموار میشود.»
تأکید ایران بر نشان دادن اراده جدی از سوی سه کشور اروپایی شریک برجام در حالی است که این دسته از کشورها در مذاکرات و کارگروهها کارشکنی اما در مواضع خود ظاهراً بر احیای برجام پافشاری میکنند. این تناقض و تزویری است که اروپاییها آشکارا در روند مذاکرات جاری از خود نشان دادهاند.
آنها بدون یادآوری قصور امریکا در خروج یکجانبهاش از توافق هستهای و بازگرداندن تحریمها، تلاش دارند ایران را در نقطه کانونی توجه خود برای به نتیجه رسیدن گفتوگوها بنشانند؛ حال آنکه وضعیت کنونی توافق بخوبی حکایت از آن دارد که این کشورها تا چه اندازه در جبران مافات خسارات ناشی از اقدام خودسرانه امریکا ناکام بوده و عملاً نخواستند گامی در جهت تحقق منافع برجامی ایران بردارند.
اروپاییها حالا هم در شرایطی که امریکا برای ثمربخشی مذاکرات گامی فراتر از مواضع ادعایی برنداشته است، در کنار آن قرار گرفته و با زیاده طلبیهای این کشور همراهی میکنند. در چنین فضایی است که مقامهای امریکایی و اروپایی مدام موضعگیری میکنند و بدون نشان دادن هیچ ابتکار عملی بر آتش زیاده خواهی خود میدمند.
در همین رابطه به گزارش ایرنا، «رابرت مالی» نماینده امریکا در امور ایران در گفتوگویی با رادیو فردا باز هم همان مواضع ادعایی کشورش را تکرار کرده و گفته است: «اگر قصد ایران احیای برجام باشد، قصد ما نیز همان است و ما باید بتوانیم بر سر آن مذاکره کنیم و به بازگشت دوجانبه به توافق هستهای دستیابیم».
او افزوده است: «ما از تحریمهای خود که در مغایرت با برجام است بازخواهیم گشت و ایران نیز از گامها و اقدامهای مغایر خود با برجام بازخواهد گشت.»
تکمیل کننده این دیپلماسی نمایشی امریکا موضعگیری «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه امریکا بود که در یک کنفرانس خبری در خلال سفر به اندونزی با تکرار ادعاها درباره گزینههای جایگزین در صورت شکست مذاکرات وین، دیپلماسی را بهترین گزینه در قبال موضوع هستهای ایران اعلام کرده است. او مدعی شده که «ایالات متحده بهدنبال کردن دیپلماسی با ایران در مورد بازگشت به مذاکرات هستهای ادامه میدهد، زیرا این یکی از بهترین گزینههای موجود است.»
برش
اتفاق نظر همه طرف ها نسبت به تقصیر امریکا
علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ اعلام کرد، در صورت اراده طرف مقابل امکان توافق در مذاکرات وین ظرف یک مدت کوتاه وجود دارد.
باقری در گفتوگو با «پرستیوی» درباره روند مذاکرات جاری گفت: «اولویت اصلی ما در مذاکرات وین رفع همه تحریمهای غیرقانونی و ظالمانه است که در مغایرت و تضاد با قوانین بینالمللی، مقررات بینالمللی، اصول بینالمللی و همچنین مغایر با توافق بینالمللی موسوم به برجام است و با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هم مغایرت دارد. علاوه بر ایران، دیگر کشورهای گروه 1+4 و حتی دولت جدید ایالات متحده همه بر سر این موضوع اتفاق نظر و اذعان دارند که دولت قبلی ایالات متحده اقدام غیرقانونی در خروج از برجام انجام داد و به همین دلیل دولت جدید بایدن میخواهد از این اقدام اشتباه برگردد و میخواهند به توافق ۲۰۱۵ برگردند.»
باقری درباره متونی که دو طرف درباره آن کار میکنند، افزود: «دو طرف در جریان شش دور مذاکرات در وین چند متن را ترسیم کردند که دو متن آن مربوط به رفع تحریمها و همچنین تعهدات هستهای ایران بود. بعد از آن در ایران انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و دولتی با رویکرد و اولویتی جدید در حوزههای مختلف از جمله حوزه سیاست خارجی بر سر کار آمد. طبیعی بود که دولت جدید ملاحظاتی درباره متون تهیه شده در بیستم ژوئن سالجاری داشته باشد.»
او در ادامه افزود: «بر اساس این موضوع، طرف ایرانی خواست تا موضع و ملاحظات خودش را در سند مربوط به پیشنویس مربوط به رفع تحریمها و تعهدات هستهای جمعبندی شده در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱ داشته باشد. در یکی از پیشنویسهای ۲۰ ژوئن که مربوط به تعهدات هستهای ایران بود، اختلافات زیادی بین دو طرف بود و متن پیش نویس مربوط به تعهدات هستهای پر از پرانتز (جای خالی) بود که نشاندهنده تفاوت رویکرد بین دو طرف بود. تغییراتی که توسط تیم ایرانی روی متن مربوط به تعهدات هستهای اعمال شد کمتر از تفاوتها و اختلافاتی بود که در متن اولیه سند ۲۰ ژوئن وجود داشت.
باقری با بیان اینکه از ابتدای مذاکرات نهم نوامبر دیدارها و نشستهای متعددی در سطوح فنی و کارشناسان ارشد سیاسی انجام شد تا درباره هر دو پیشنویس صحبت شود، افزود: «طی روزهای گذشته نشستهای زیادی درباره گروه کاری تعهدات هستهای انجام شد تا اختلافات را شناسایی و آنها را کاهش داده و کم کند. بر همین اساس، همچنان گفتوگوها بین دو طرف در جریان است تا مسأله اختلافات را نهایی کنند تا وارد آن مرحلهای شویم که بتوانیم این اختلافات را برطرف کنیم و طی روزهای اخیر پیشرفت خیلی خوبی حاصل شده است.»
هرگونه توهین به مقدسات مذاهب حرام است
خبر اول اینکه، فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی درباره انتشار کلیپی مبنی بر اهانت به ساحت مقدس اهلبیت(ع) از سوی امام جمعه اهل سنت شهرستان آزادشهر بیانیهای صادر کرد. بهگزارش خانه ملت، متن کامل این بیانیه به این شرح است:
«بسمالله الرحمن الرحیم
ندای وحدت و دوستی مردم عزیز ایران اسلامی، همواره بر سپهر جهان، طنین افکن بوده است و خواهد بود.بی گمان رسالت رسول الله(ص) و پیام اهل بیت(ع) و صحابه گرامی آن یگانه آفرینش، جز وحدت و تشکیل امت واحده نبوده است و هرگونه خدشه به این مأموریت الهی، خسارت محض میباشد. امت پیامبر(ص) هیچگاه به مقدسات مذاهب اسلامی جسارت نمیکند و در بیان خود میکوشد تا زمینه سوءاستفاده دشمنان را فراهم نکند. وحدت اسلامی و انسجام ملی معطوف به دین مبین اسلام، خط قرمز فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی میباشد و پیام نمایندگان اهل سنت در طول ادوار گذشته و حال، جز این نبوده است. بنابراین ضمن توصیه دلسوزانه و مشفقانه به متولیان منابر و سخنوران مذهبی درخصوص توجه به محتوای خطابهها؛ قاطعانه هرگونه توهین به مقدسات مذاهب را به تأسی از مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) حرام میدانیم و آرزومندیم تکرار این آسیبها هرگز محقق نشود.»
اعلام آمادگی بغداد برای پرداخت بدهیهای گازی ایران
دست آخر اینکه، سخنگوی وزارت برق عراق با اشاره به تشکیل هیأت عراقی و ایرانی از آمادگی این وزارتخانه برای پرداخت بدهیهای گازی به تهران خبر داد. «احمد موسی»گفت در هیأتی که با طرف ایرانی تشکیل شده، چندین موضوع و پیشنهاد از جمله لزوم بازپرداخت بدهیها به ایران مورد بحث قرار گرفته؛ این موضوع نشانگر آمادگی وزارت برق عراق برای پرداخت بدهیهاست.
بهگزارش فارس بهنقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع) احمد موسی با بیان اینکه کاهش صادرات گاز ایران به عراق ارتباطی به بدهیها ندارد و شاید مربوط به نیاز داخلی در ایران باشد، افزود:«وزارت برق عراق از طرف ایرانی در خصوص علل کاهش میزان صادرات گاز و مقدار بدهیهای بغداد به تهران سؤال کرده است.»
وی همچنین یادآور شد که در صورت مواجهه با روزهای بسیار سرد زمستان، عراق نیاز مبرمی به گاز پیدا خواهد کرد و رایزنی با طرف ایرانی همچنان درباره پایبندی به قراردادهای منعقدشده ادامه دارد. سخنگوی وزارت برق عراق در پایان خبر داد که هماهنگی با وزارت نفت برای رفع کمبود گاز در جریان است. پیشتر، وزارت برق عراق اعلام کرده بود که مقامات این کشور برای پرداخت زمانبندیشده بدهیهای برقی به ایران به توافق رسیدهاند.
موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی با افزایش ظرفیت پزشکی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از موافقت این شورا با افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی خبر داد.
بهگزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجتالاسلام سعیدرضا عاملی در پایان نشست دیروز این شورا گفت: تعداد پزشک متخصص در حوزههای متنوع تخصصی که تشخیص آن بر عهده وزارت بهداشت است، باید به ۱۵۰۰ نفر افزایش یابد و بنا شد در زمینه تعداد یک بار دیگر این موضوع در طرح ستاد نقشه جامع علمی کشور طرح شود و مجدد نظر وزارت بهداشت را اخذ کنیم تا دوباره در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود.
وی افزود: در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی که دو هفته دیگر برگزار میشود به عدد معینی دست خواهیم یافت و ظرفیتهای پزشکی از نظر ستاد نقشه جامع علمی کشور آمادگی لازم را در جهت جهش دارد و در این زمینه سال ۶۴ هم رشد داشتیم.
مهدی رمضانی سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی مهدی رمضانی را به عنوان سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور منصوب کرد. وی دانش آموخته رشته اندیشه سیاسی در اسلام در مقطع کارشناسی ارشد است که سوابق اجرایی فرهنگی متعددی در کارنامه فعالیتهای خود دارد.
همچنین رمضانی به مدت 16 سال معاونت انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی را برعهده داشته که در این مدت، 1100 عنوان کتاب به چاپ رسانده است. گفتنی است عضویت در هیأت مدیره نشر شهر، عضویت در هیأت مدیره باغ کتاب، تجربه سه ساله معاونت توسعه کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، قائم مقام مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات بینالمللی الهدی (وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی)، عضو شورای کتاب سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، مدیر طرح گردآوری و انتشار آثار نوقلمان و... در کارنامه وی دیده میشود.
دستگیری ۴۲ دلال ارزی در بازارهای پایتخت
رئیس پلیس تهران از دستگیری ۴۲ دلال ارزی در بازارهای فروش ارز در پایتخت خبر داد. بهگزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران با بیان اینکه طی هفتههای گذشته تعدادی از افراد در بخش معاملات فردایی فعالیتشان بیشتر شد و بنابه درخواست بانک مرکزی به موضوع ورود کردیم، گفت: ۴۲ نفر از مخلان ارزی و سوءاستفاده کنندگان از کارتهای اجارهای بانکی دستگیر شدند که گردش حساب ۲ نفر از سر شبکههای تأثیرگذار قاچاق ارز و طلا، ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. او اعلام کرد که بیش از ۵۵ میلیارد تومان طلای آب شده و انواع ارز، دلار و یورو کشف شد. رحیمی در ادامه گفت: در فضای مجازی ۲۰ سایت و کانال فعال مجرمانه در بحث ارز شناسایی شد و تمام مدیرانشان احضار شدند که تعدادی مسدود و مابقی با بانک مرکزی موظف به قیمتگذاری قانونی ارز شدند. رئیس پلیس تهران با بیان اینکه ۲۰ صرافی متخلف هم شناسایی شد، اضافه کرد: تعدادی از صرافیها پلمب و از تعدادی تعهد اخذ شد. حدود ۲۶ کامیون و تریلی حامل کالای قاچاق کشف شد که حامل ۲ میلیون کالای قاچاق بودند.
سردار رحیمی با اشاره به دستگیری ۴۱ نفر از قاچاقچیان اصلی کالا هم گفت: برخورد با شوتیها(خودروهایی که با گریز از قانون و حمل کالای قاچاق با سرعت بالا در جادهها تردد میکنند) در حال انجام است که در این باره دهها دستگاه شوتی توقیف شدند. وی در پایان با بیان اینکه جلسات اقتصادی به ریاست معاون اول با جدیت برگزار میشود، گفت: پلیس در این جلسات حضور دارد و با جدیت دنبال دلالان ارزی، معاملات فردایی و قیمتگذاران کاذب ارز هستیم.