«ایران» از مشکلات و فرسودگی واگن های مترو گزارش می دهد
نارضایتی مردم از تأخیرهای سریالی در مترو
حمیده امینی فرد
خبرنگار
تصویری که 29 آبان ماه از خط 4 متروی تهران در شبکههای اجتماعی دست به دست میشد، خیلیها را به صرافت انداخت که حالا حالاها سراغ مترو نروند و عطایش را به لقایش ببخشند. میپرسید کدام تصویر؟ همان فیلم حدوداً 50 ثانیهای از دختر جوانی که با چکش به جان شیشه قطار مترو افتاده بود و بالاخره موفق شد تا قهرمان آن روز متروی تهران شود.
مسافرانی که آن روز کلافه و نگران حدود 30 دقیقه در یک واگن بسته شلوغ گرفتار شده بودند و البته ترس و همهمه موجب شده بود تا در کنار از کار افتادن تهویه قطار، وضعیتی عجیب و غریب رقم بخورد. از یک سو خبری از مأموران قطار برای راه انداختن دوباره مترو نبود و از طرفی فضای بسته و شلوغ واگن، خطر خفگی را بالا برده بود. آن روز البته بعد از حدوداً 30 دقیقه و شکستن یک شیشه تمام شد اما اظهارات رسمی و غیررسمی بعد از آن که البته پیش از آن هم تکرار شده بود، باعث شد تا برخیها که پیگیر اخبار رسانهها هستند، ترس سوار شدن بر مترو هم به دیگر ترس هایشان اضافه شود.
اظهاراتی مثل اینکه باید هر ماه 2 الی 3 قطار برای اورهال از خط خارج شود اما در 4 سال گذشته نهایتاً یک قطار خارج شده و اورهالی در کار نبوده است؛ یا استفاده بیش از حد از ظرفیت قطارها برای رعایت فاصله اجتماعی، تردید جدی از ایمنی آنها پیش روی شهروندان گشوده است. مردم میپرسند چرا در 4 سال گذشته حتی یک قطعه برای مترو خریداری نشده و با این وضعیت که تحریم هم بر مشکلاتمان افزوده، آیا میتوانیم با خیال راحت سوار مترو شویم؟! مسافرانی که تا دیروز برای سوار شدن به هواپیما دست به دعا میشدند که بالاخره پروازشان به سلامت انجام می شود یا نه، حالا با هر بار سوار شدن مترو از خودشان میپرسند آیا این سفربه سلامت به مقصد میرسد یا نه؟! متروی تهران حالا روزانه حدوداً یک میلیون و 200 هزار نفر مسافر دارد که اگر بخواهیم با دوران پیش از کرونا مقایسه کنیم، حدوداً 600 تا 800 هزار نفر کمتر شده که آن هم ظاهراً تا پایان سال و با عادی شدن کامل شرایط و البته برگشت محدودیتهای ترافیکی و آلودگی هوا به حول و حوش همین عدد برمیگردد؛ این در حالی است که اگر حرکت قطارها افزایش یابد، ظرفیت پذیرش 3 میلیون مسافر وجود دارد، اما تا زمانی که بحث اورهال کردن قطارها و ورود واگنهای جدید اتفاق نیفتد، این انتظار چندان منطقی نیست! متروسواران البته به حرفهای اغراقآمیز و ترسناک بیاعتبار گوش نمیدهند، چراکه آمار مسافران مترو که در دوران کرونا به میانگین 600 هزار نفر رسیده بود حالا تقریباً دو برابر شده است.
«تقریباً 4 -3 سال پیش بود که در خط یک، قطار یک دفعه ایستاد و همه چراغها خاموش شد، فکر کنم حدوداً نیم ساعت طول کشید. من آن زمان باردار بودم. تهویهها هم از کار افتاده بود. آنقدر ترسیده بودم که نمیتوانستم از جایم تکان بخورم. بعد از آن تقریباً یک سال طول کشید تا دوباره سوار مترو شوم. محل کارم در طرح است. مجبورم از مترو استفاده کنم.» این را خانم فراهانی میگوید. کسی که مشتری دائمی خط یک است.
«هرچه قدر هم که اتفاق بیفتد وقتی ناچار باشی دوباره سوار میشوی. من در این 7-6 سال شاید یکبار آن هم متروی کرج دچار مشکل شدم که آن هم قطار با تأخیر حرکت کرد و باعث شد دیر به محل کارم در تهران برسم. الان کرایه تاکسی از کرج در تهران 46 هزار تومان است خب با یک بلیت مترو که ماهانه شارژ میکنم برایم به صرفه تر است که این تأخیرها و نقص فنی را تحمل کنم.» علی محمدی، کارمند یک شرکت نیمه خصوصی است که روزانه دو بار از مترو استفاده میکند.
زهره احمدی، دانشجویی است که حداقل هفتهای 4-5 بار از مترو (قیطریه) استفاده میکند، میگوید: چون آسم دارم همیشه این ترس که اگر قطار خراب شود مخصوصاً بین تونلها چه کنم آزارم میدهد. چند هفته پیش دو نفر از خانمها به خاطر نزدن ماسک یکی از مسافران با هم بحث شان شد، ما تقریباً 10 بار از هر سه واگن، دکمه اضطراری را فشار دادیم اما دریغ از اینکه حتی یکبار پاسخ داده شود. خب اگر شرایط خطرناکی پیش آمده بود، چه؟ همین باعث شد کمتر از مترو استفاده کنم.»
مهدی شایسته اصل، مدیرعامل متروی تهران به «ایران» میگوید: فارغ از مسائل سیاسی و حاشیهای که مطرح میشود، مترو یک حملونقل پاک است و ما برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا چارهای جز توسعه آن نداریم. متروی تهران و حومه هم اکنون سه استان را پوشش میدهد، البته تا کرج پیش رفته، اما قرار است بزودی تا آبیک قزوین هم کشیده شود. الان بخش زیادی از نیروی کار از کرج با مترو به تهران سفر میکنند.
او درباره وضعیت فعلی متروی تهران میگوید: ما هم اکنون به مرحله اورهال یا تعمیرات اساسی مترو رسیدهایم. اما اینکه مثلاً بگوییم آیا همه قطعات به این مرحله رسیدهاند یا نه بستگی به عمر مفید قطعاتی دارد که استفاده شده، چون بخشی از تجهیزات که کیفیت بالاتری دارند بعد از 10 -12 سال به این مرحله میرسند و بخشی دیگر که از شرق یا چین تهیه شده بعد از 6 سال به اورهال نیاز دارند.
او با تأکید بر اینکه نیاز به اورهال از دوره قبل هم وجود داشت اما ظاهراً به علت بار مالی به این دوره منتقل شد، میگوید: ما دو راهبرد را در دستور کار قرار دادهایم. اقدام فوری اول، تأمین قطعات راهبردی است که کشورهای مختلف اعلام آمادگی کردهاند.
ما برای رسیدن به شرایط ایمنی در مترو نیاز فوری به تأمین این قطعات راهبردی داریم که حدود 500 میلیارد تومان هزینه دارد. طبق برآوردها اگر بخواهیم رام قطار را هم وارد چرخه کنیم باید تا سال 1402 از 170 رام موجود به 209 رام برسیم. اما برای کاهش سرفاصله قطارها حتماً باید پایانه داشته باشیم. هم اکنون خطوط 3، 6 و 7 فاقد پایانه هستند و بنابراین امکان کاهش سرفاصله در این خطوط وجود ندارد؛ البته مذاکراتی با شرکت بهرهبرداری مترو برای ساخت پایانه انجام شده است تا بعد از آن قطارها وارد این خطوط شود.
چرا از توان متخصصان ایرانی در این حوزه استفاده نمیکنیم؟
شایسته اصل میگوید: «بخش زیادی از شرکتهای دانش بنیان ایرانی در صنایع خیلی پیشرفته و صنایع متوسط برای همکاری با شرکت مترو اعلام آمادگی کردهاند. مکاتباتی هم البته از قبل وجود داشته اما تاکنون به مرحله اجرا درنیامده است؛ البته بخشی از این غفلت به چرخه معیوب در حوزه استانداردسازی برمیگردد که برعهده شرکتهای اروپایی است که به علت تحریمها این بخش دچار وقفه شده است و از آنجا که قطعه داخلی باید برای بیمه نشان استاندارد بگیرد، خب تا وقتی قطعه تأیید نشود عملاً بیمهای هم در کار نیست.
به گفته او، تا پایان امسال باید قطعات راهبردی مثل چرخ قطار، سیستم سیگنالینگ و اورهال پلههای برقی انجام شود که این فارغ از نوسازی کلی و خرید قطار است. خوشبختانه رئیسجمهور در دیداری که اخیراً با مسئولان شهری داشتند وعده دادند تا سهم دولت از محل ماده 12 پرداخت شود. ما هم اکنون به 1500 تا 2 هزار میلیارد تومان نیاز فوری داریم تا رامهای جدید قطار را به ناوگان اضافه کنیم. شرکتهای خارجی هم اعلام آمادگی کردهاند تا از محل داراییهای بلوکه شده یا از تهاترنفتی، قطعات تأمین شود.
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم با بیان اینکه مدیران فنی مترو تا از ایمنی و ضمانت حرکت قطارها اطمینان حاصل نکنند، اجازه حرکت نمیدهند به «ایران» میگوید: ضمن آنکه قطارهای مترو در توقفگاهها به طور مداوم چک میشوند و اگر یکی- دو بار اتفاقی افتاده هم نباید فکر کنیم که متروی تهران ایمن نیست. متروی تهران یکی از امنترین متروهای دنیاست، حتی در متروهای پیشرفته دنیا مثل مسکو، انگلیس و فرانسه هم نقص فنی وجود دارد.
او میافزاید: در چند سال گذشته که در تهران سیل آمد و در مترو آب جمع شد مدیران شهری توانستند وضعیت را خوب کنترل کنند و در حوادث اخیر هم اگرچه مردم دچار اضطراب و ترس شدند اما مشکلی برای شهروندان بهوجود نیامد. البته زمان اورهال برخی قطارها رسیده است و ما با مشکل تعمیر و بودجه مواجهیم. از سال 96 هیچ واگن جدیدی به تهران اضافه نشده است. اورهال نیز نیاز به قطعات دارد. بخش عمده حدود
60 درصد نیازهای متروی ما از خارج از کشور تأمین میشود.
الان قطعات در اختیار نیست تا کار بازسازی انجام شود خب وقتی اورهال انجام نشود ازظرفیت قطارها کم میشود. البته مذاکراتی با وزارت کشور و وزارت نفت برای بحث خرید واگن انجام شده است.
تزریق دوز سوم واکسن کرونا از نان شب واجبتر است
سهیلا نوری
خبرنگار
رئیس مرکز ویروسشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران بهترین راه برای مقابله با «امیکرون» سویه جدید ویروس کرونا را تشریح کرد.
رد پای «امیکرون» سویه جدیدی از ویروس کرونا بهتازگی در جهان پیدا شده و علامت سؤالهای بسیاری را در ذهن افراد بهوجود آورده است. در حالی که برخی بهدلیل نداشتن اطلاعات کافی در خصوص این سویه جدید دچار اضطراب و نگرانی شدهاند توضیحات رئیس مرکز ویروسشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران بخش زیادی از این نگرانی را مرتفع خواهد کرد.
سیدعلیرضا ناجی در گفتوگوی اختصاصی با «ایرانآنلاین» در خصوص قدرت گونه امیکرون و میزان سرایت آن اظهار داشت: اطلاعات موجود در خصوص سویه امیکرون را میتوان از ۴ جنبه مورد بررسی قرار داد؛ نخست اینکه بر اساس تحلیلهای جدید مشخص شد میزان شیوع و گسترش «امیکرون» از سویه دلتا بیشتر است و بهدلیل همین شیوع بالا، امکان سرایت خانوادگی را افزایش داده است. نکته دوم سرعت انتقال ویروس است که در مقایسه با گونه دلتا از سرعت انتقال یکسانی برخوردار است. خصوصیت سوم گونه امیکرون، گریزپذیری آن از سیستم ایمنی بدن است به این معنا که با توجه به موتاسیونهای این ویروس، افراد دارای سابقه ابتلا به بیماری کووید۱۹ بیشتر در معرض ابتلای مجدد قرار دارند، ضمن اینکه گریز اینگونه جدید از واکسن کرونا هم تأیید شده است از اینرو بهطور جدی بهدنبال تزریق دوز بوستر واکسن کرونا به هموطنان بالای ۱۸ سال هستیم تا محفاظت قابل توجهی در برابر گونه دلتا و امیکرون ایجاد شود. نکته چهارم این است که افزایش وخامت بیماری در صورت ابتلا به این سویه گزارش نشده است؛ تاکنون مشاهدات نشان نداده که اینگونه جدید در مقایسه با سایر واریانتها، بیماری وخیمتری را ایجاد کند اما با توجه به اینکه انتشار و شیوع این گونه در جامعه بالا است همچنان نمیتوان با اطمینان در این خصوص نظر داد.
آیا پیک ششم در راه است؟
علیرضا ناجی امکان بروز پیک ششم را در نتیجه گسترش سویه جدید امیکرون هشدار داد و یادآور شد: با توجه به خصوصیات گونه امیکرون و اینکه اکثر واکسینه شدهها در ایران ۲ دوز واکسن کرونا را دریافت کردهاند، خطر گردش امیکرون، ترکیب آن با سایر واریانتها و در نتیجه ایجاد نوترکیبیهای جدید وجود دارد.
وی همچنین افزود: لازم است تمام کشورها سیاست کووید صفر را در پیش بگیرند و با انجام حداکثر پایش، گردش ویروس را تا حد امکان به صفر نزدیک کنند تا امکان نوترکیبیها کاهش پیدا کند.
شروط لازم برای دریافت دوز سوم
رئیس مرکز ویروسشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان شرایط لازم برای دریافت دوز سوم واکسن کرونا را تشریح کرد و گفت: فاصله بین دوزها نکته اساسی در این خصوص است و از آنجا که اکثر هموطنان واکسن «سینوفارم» دریافت کردهاند طی شدن فاصله ۳ ماهه از زمان دریافت دوز دوم ضروری است.
اما در مورد آن دسته از کسانی که واکسن «آسترازنکا» دریافت کردهاند طی شدن ۶ ماه از زمان دوز دوم توصیه شده است، البته در خصوص این افراد هم که بهتازگی و بر اساس بررسیهای صورت گرفته توصیه شده است ۴ ماه بعد، برای دریافت دوز سوم اقدام کنند.
دکتر ناجی همچنین با اشاره به دستورالعمل کشوری، تزریق واکسن «آسترازنکا» را برای دوز سوم پیشنهاد داد و اضافه کرد: کسانی که با «سینوفارم»، «بهارات» و یا «کووبرکت» واکسینه شدهاند میتوانند برای دوز سوم واکسن «آسترازنکا» یا «پاستوکووکپلاس» را دریافت کنند، اما پیشنهاد من به کسانی که واکسن سینوفارم دریافت کردهاند تزریق واکسن «آسترازنکا» و «اسپوتنیکلایت» برای دوز بوستر یا سوم است چراکه با توجه به وجود امیکرون هر چه واکسنهای با کیفیت بالاتر را دریافت کنیم بهتر است.
۶۷ فوتی و ۲۷۸۴ ابتلای جدید کرونا در کشور
طبق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ظهر روز 22 آذر تا ظهر۲۳ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۷۸۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۳۳ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۳۰۳ نفر رسید. متأسفانه در طول این بازه زمانی، ۶۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۸۳۱ نفر رسید.
خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۵۶۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند. سه هزار و ۴۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۴۰ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۳۵۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر صفر شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد و ۳۲۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، مجموع واکسنهای تزریق شده کرونا در کشور به ۱۱۱ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۶۶۳ دوز رسید.
همچنین تاکنون ۵۸ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۲۱۳ نفر دوز اول، ۴۹ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۶۴۴ نفر دوز دوم و دو میلیون و ۹۷۱ هزار و ۸۰۶ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کردهاند. بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۱۱ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۶۶۳ دوز رسید. همچنین در 24 ساعت منتهی به روز گذشته ۴۷۳ هزار و ۹۲۵ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس :
حداقل حقوق معلمان کمتر از ۸ میلیون تومان نخواهد بود
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: طبق لایحه رتبهبندی، معلمان کمتر از ۸ میلیون تومان دریافت نخواهند کرد و اجرای رتبهبندی از ابتدای سال ۱۴۰۱ عملیاتی خواهد شد. «علیرضا منادی»، درباره آخرین وضعیت لایحه رتبهبندی معلمان اظهار کرد: کمیسیون آموزش مجلس تغییرات اساسی در لایحه رتبهبندی معلمان که از سوی دولت قبل ارائه شد، انجام داد به عنوان مثال دولت 502 هزار نفر را مشمول رتبهبندی اعلام کرده بود که در کمیسیون آموزش 230 هزار نفر از معلمان اداری را به آن اضافه کردیم. او افزود: در لایحه دولت آمده بود که معلمان برای ورود به رتبهبندی باید دو سال توقف داشته باشند اما کمیسیون اعلام کرد از ابتدای خدمت وارد رتبهبندی میشوند و فاصله هر رتبه را از 6 سال به 5 سال کاهش دادیم همچنین برای رتبههای 1 تا 5 اسامی آموزشیار تا استاد معلم را انتخاب کردیم. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: هدف از رتبهبندی ارتقای کیفیت آموزش و حفظ منزلت معلمان است، در لایحه رتبهبندی آمده بود در طول 3 سال و هر سال، یک سوم معلمان بتدریج مشمول رتبهبندی میشوند، برای سال اول 5 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته بودند اما معلمان گفتند این رقم اندک است. منادی ادامه داد: برای آنکه معلمان در هر رتبه معادل 80 درصد حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاهها را دریافت کنند بودجه زیادی نیاز بود، دولت قبل نامه نوشت که 20 هزار میلیارد تومان در بند و تبصره 2 بودجه سال 1400 برای رتبه بندی وجود دارد که 15 شریک دارد و صرفاً برای رتبهبندی نیست بنابراین تعدیلی در تغییرات انجام دادیم. او مطرح کرد: طبق لایحه رتبهبندی و با تغییرات اعمال شده هر معلم کمتر از 80 درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران دریافت نخواهد کرد، هماکنون مربی پایه یک دانشگاه تهران 10 میلیون و 100 هزار تومان دریافت میکند بنابراین هیچ معلمی کمتر از 8 میلیون و 80 هزار تومان دریافت نخواهد کرد.
رد شائبههای نفی استقلال معاونت زنان در بودجه سال آینده
انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه ردیف بودجه مستقل معاونت امور زنان و خانواده ۱۸ درصد افزایش یافته است، گفت: جای تأسف است که خطای تایپی موجود در لایحه مستمسکی برای تحلیلهای بیاساس شده بدون آنکه از معاونت امور زنان در این زمینه استفسار شود.
به گزارش ایسنا، انسیه خزعلی در حساب توئیتری خود نوشت: به لطف خدا نه تنها ردیف بودجه مستقل معاونت امور زنان و خانواده ۱۸ درصد افزایش یافته است، بلکه به دلیل طرحهای جامعی که بزودی اجرایی میشود، این معاونت توانسته از بودجه مرتبط برخی دیگر از وزارتخانهها نیز در قالب تفاهمنامه بهرهمند گردد. وی با زدن هشتگ «طرح جامع توانمندسازی زنان» و «اشتغالزایی»، در ادامه آورده است: جای تأسف است که خطای تایپی موجود در لایحه مستمسکی برای تحلیلهای بیاساس شده بدون آنکه از معاونت امور زنان در این زمینه استفسار شود! پیش از این نیز فاطمه قاسمپور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در حساب توئیتری خود با اشاره به ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی نوشته بود: لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس داده شد. نکته قابل تأمل، قرار گرفتن بودجه معاونت امور زنان ذیل بودجه نهاد ریاست جمهوری و عدم تخصیص بودجه مجزا به این معاونت است. اقدامات ستاد کوچک معاونت زنان در این شرایط، کم اثر خواهد شد. در مجلس اختصاص بودجههای متمرکز در حوزه زنان را پیگیر خواهم بود.