«ایران» از نحوه تأمین اعتبار مطالبه 14 ساله پرستاران گزارش میدهد
اجرای «تعرفهگذاری خدمات پرستاری» در گرو 4 هزار میلیارد تومان
فریبا خان احمدی
خبرنگار
با گذشت نزدیک به 22 ماه از مبارزه نفسگیر و ازخودگذشتگی مدافعان سلامت در کارزار کرونا، حالا مطالبات پرستاران و نارضایتی آنها از تبعیض و نابرابری در توزیع درآمدهای بیمارستانی، تأخیر در اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری، تبدیل وضعیت قراردادهای موقت و فوقالعاده خاص از حاشیه به متن آمده است. آن هم درست یک روز پس از دستور صریح رهبر معظم انقلاب به وزارت بهداشت برای پیگیری و اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری. مطالبهای که با وجود تأکید دوباره رهبر انقلاب بر زمین مانده و 14 سال است، خاک میخورد. امسال دیدار پرستاران با رهبر معظم انقلاب به مناسبت روز پرستار بارقههای امید را در دل پرستاران برای تعیین تکلیف و اجرای این قانون روشن کرد. مطالبات و مشکلات بر زمین مانده مدافعان سلامت بویژه عدم اجرای «قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری»، آن هم درشرایطی که پرستاران در طول شیوع اپیدمی کرونا در مراکز درمانی از جان خود گذاشتند، تذکر صریح رهبر انقلاب را نیز پی داشت؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از پرستاران و خانوادههای شهدای مدافع سلامت به صراحت وزارت بهداشت را موظف به پیگیری برای «اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستار» کردند و اجرای این قانون را از جمله مطالبات پرستاران بیان کردند و با اشاره به تأکیدات سابق خود در این زمینه متذکر شدند: «این قانون 14 سال قبل تصویب شده اما متأسفانه تا روزهای آخر دولت قبل، حتی آییننامههای اجرای آن تنظیم نشده بود که اصرار دارم در این دولت، وزارت بهداشت مسأله تعرفهگذاری را دنبال و اجرا کند.» سال گذشته هم رهبر معظم انقلاب در دیدار با پرستاران بر اجرای قانون تعرفهگذاری تأکید و تحقق آن را از کارهای لازم الاجرای دولت دوازدهم بیان کردند اما حالا یک سال از مطالبه رهبری میگذرد و همچنان در بر پاشنه بیتوجهی به مشکلات و مطالبات پرستاران میچرخد.
تأکید رئیسجمهور بر پیگیری مطالبات پرستاران
عصر روز یکشنبه نیز رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت دستورداد این موضوع با فوریت پیگیری شود و از طریق درآمدهای اختصاصی و بودجه عمومی خدمات پرستاری تعرفهگذاری گردد. از سوی دیگر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم قانون اجرای تعرفهگذاری خدمات پرستاری را حکمی شرعی میداند لذا برآیند وعدههای مسئولان حکایت از این دارد قانون مزبور در آستانه اجرا قرار دارد با این حال هنوز صنف پرستاران نسبت به چگونگی اجرای آن بهدلیل عدم پیشبینی اعتبار در بودجه سال آینده نگران هستند. اعضای سازمان نظام پرستاری بهعنوان صنف مطالبه گر پرستاران میگویند؛ قانون اجرای تعرفهگذاری خدمات پرستاری و فوقالعاده خاص همچنان در بنبست بین وزارت بهداشت، مجلس و سازمان برنامه و بودجه گیر افتاده و تا به امروز هیچ بودجهای برای اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری در بودجه سال 1401 پیشبینی نشده است. از سوی دیگر قراردادهای 89 روزه پرستاران در دوره اپیدمی کرونا (باوجود آنکه وزیر بهداشت خروج این پرستاران از چرخه مراقبت را بیانصافی می داند) تاکنون راه بهجایی نبرده و هنوز تکلیف تبدیل وضعیت این قراردادهای موقت روشن نیست. اینکه این پرستاران بتوانند در مراکز درمانی بهصورت قراردادی یا شرکتی و حتی استخدامی جایی داشته باشند یا خیر؟ با این اوصاف بخش اول مطالبات پرستاران ارقامی است که بهعنوان پاداش کرونا مانند اجرای فوقالعاده خاص با ضریب 3 است که کم و بیش با دستور رئیس دولت سیزدهم در این چند ماه اجرا شده است اما مطالبه اصلی آنها اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری است که به گفته معاون پرستاری برای اجرای این قانون ردیف بودجهای در سال 1401 در نظر گرفته نشده است. نگرانی جامعه پرستاری متوجه نحوه تأمین بودجه اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری و تأمین پول فوقالعاده خاصشان است اینکه بهدلیل فقدان ردیف اعتباری این قانون به مرحله اجرا نرسد و امسال هم مطالبات پرستاران تحقق پیدا نکند.
عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره نحوه تأمین بودجه اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری و زیرساختهای لازم برای اجرای این قانون از جمله تعرفه اقدامات مراقبتی و پروسیجرها به «ایران» میگوید: رهبر انقلاب سال گذشته نیز اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری را فرمایش کردند و این باعث شرمندگی ما است که هنوز این فرمایش اجابت نشده است.
آیین نامه اجرایی این قانون مرداد ماه ابلاغ شد که در آن بسته خدمات پرستاری تدوین شده اما بستههای خدمات پرستاری برخلاف تعرفههای پزشکی که پروسیجر محور است و منجربه تقاضای القایی میشود بر مبنای بسته خدمات پرستاری است برای مثال به ازای هر شبانه روز بستری بیمار در آیسییو یا اورژانس فارغ از تعداد پروسیجرها (اقدامات درمانی) بیمهها بابت مجموعه خدمات پرستاری در آن مجموعه تعرفه مشخصی را پرداخت میکنند.
معاون پرستاری وزیر بهداشت درباره دستور وزیر بهداشت مبنی بر اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری از ابتدای ماه آینده نیز عنوان میکند: در حال حاضر 15 هزار میلیارد تومان بهمنظور کارانه پرستاری و 4 هزار میلیارد تومان در سال برای اجرای قانون تعرفهگذاری تخمین زده میشود؛ همچنین 5 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار نیز برای سال 1400 پیشبینی شده بود که در سه ماه باقی مانده یک چهارم این اعتبار یعنی حدود هزار میلیارد تومان آن برای اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری تخصیص داده میشود و بهدلیل آماده بودن آیین نامهها و بستهها خدمات قابلیت اجرا از اول دی ماه دارد.
بهگفته عبادی؛ نظام سلامت با کاهش درآمدهای اختصاصی در زمان کرونا مواجه و قرار است مجلس ردیف بودجه مستقل برای اجرای این قانون اختصاص دهد میزان افزایش تعرفهها نیز مشابه با تعرفههای خدمات پزشکی 28.5 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و بههمین نسبت نیز در بودجه سال 1401 اضافه میشود همچنین از محل صرفهجویی در منابع بیمهای قابلیت اجرا دارد.
تأمین اعتبار قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری در بررسی بودجه سال 1401
براساس قانون برنامه توسعه، بودجه اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری باید از محل بودجه عمومی تأمین شود؛ این در حالی است که هیچ ردیف بودجهای برای اجرای این قانون در بودجه سال 1401 پیشبینی نشده است. محمد پاک مهر نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال «ایران» که آیا مجلس میتواند بودجهای جداگانه برای اجرای این قانون در نظر بگیرد؟ عنوان میکند: «در متن قانون سال 1386 بند ث ماده 74 تأکید شده اجرای این قانون در سقف کارانه از محل بودجه عمومی تأمین شود. تعرفه خدمات پرستاری شامل نیروهای بخش دولتی، عمومی غیردولتی، دانشگاه آزاد و نیروهای مسلح است دلیل عمده عدم اجرای این قانون کمبود اعتبار و در درجه بعدی نبود آیین نامه تعرفهگذاری خدمات است که در نهایت آیین نامه بسته خدمتی پرستاری در هیأت دولت نهایی شد. اعتبار اجرای قانون از محل بودجه عمومی، درآمد اختصاصی بیمارستانها و درآمد حاصل از تعرفهگذاری پیشبینی شده است.»
پاک مهر با اشاره به تشکیل جلسات متعدد برای پیگیری اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری میافزاید: ایجاد ردیف و تأمین اعتبار برای اجرای قانون محل اختلاف بوده و به نوعی سازمان برنامه و بودجه و مجلس اختلاف دیدگاه داشتند از طرفی وزارت بهداشت به شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی بدهکار بود و بهدلیل شیوع کرونا درآمد اختصاصی بیمارستانها تقلیل پیدا کرده است. با همه اینها و بهدنبال فرمایش رهبری، به کمیسیون تلفیق این پیشنهاد را مطرح کردیم که اجرای این قانون 6 الی 7 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ سال گذشته مقرر شد اجرای قانون را در حد دو تا چهار هزار میلیارد تومان شروع کنیم اما نتیجهای دربرنداشت.
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی در بحث تأمین اعتبار اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری اهتمام جدی دارند؛ بیان میکند: فصل الخطاب ما دستور رهبری است و از طرفی رئیس جمهوری نیز در استان لرستان تأکید زیادی بر این مسأله داشتند بنابراین امسال در چکش کاری که در بودجه سال 1401 انجام میشود تلاش بر اجرای فرمایش مقام رهبری است. بنابراین مجلس اعتبار لازم را در قانون بودجه سال 1401 پیشبینی میکند و وزارت بهداشت نیز باید از محل درآمد اختصاصی بیمارستانها و تعرفهها به اجرای طرح کمک میکند.
پاک مهر درباره طرح تبدیل وضعیت پرستاران 89 روزه در دوران کرونا نیز عنوان میکند: بیش از 100 هزار کمبود پرستار در کشور داریم اگر سالانه 10 هزار پرستار استخدام شوند 10 سال نیاز است تا کادر پرستاری بیمارستانها به استاندارد برسد. هم اکنون 36 تا 40 هزار پرستار در حال تربیت هستند و از طرفی 35 درصد کادر پرستاری نیروی شرکتیاند که نه امنیت شغلی دارند و نه فوقالعاده ویژه میگیرند. مجلس در تلاش است مجوز تبدیل وضعیت این پرستاران با 5 سال سابقه را در دستور کار قرار دهد.
تجمع صنفی معلمان و بازنشستگان برای اجرای رتبهبندی
گروه اجتماعی / صبح روز گذشته در ادامه اعتراضات معلمان و فرهنگیان، تجمعهای متعددی در شهرهای مختلف مبنی بر اجرای مطالبات صنفی معلمان برگزار شد. همچنین فرهنگیان تجمعهای مختلفی در شهرهای یزد، کرمان، مریوان، قم، سقز، رشت، شیراز، بیجار، خرم آباد و سایر شهرها در مقابل ادارات آموزش و پرورش برگزار کردهاند. در تهران نیز جمعی از معلمان شاغل و بازنشسته با حضور در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار اجرای مطالبات صنفیشان شدند. در این تجمع صنفی، دائمی شدن همسانسازی حقوق بازنشستگان و اجرای کامل رتبهبندی فرهنگیان شاغل و پرداخت کلیه معوقات و مطالبات گذشته از جمله مطالبات تجمع کنندگان بود. البته در این خصوص تشکلهای صنفی معلمان نیز با انتشار بیانیههایی خواستار حمایت از قشر فرهنگی شدند.
یکی از بازنشستگان در گفتوگو با «ایران» اظهار داشت: لایحه همسانسازی و حقوق بازنشستگان از تیرماه به مجلس شورای اسلامی ارسال شده و حتی هیأت رئیسه مجلس وصول آن را اعلام کرده اما متأسفانه این لایحه همچنان در دستور کار قرار نگرفته است و ما انتظار داریم نمایندگان مجلس با توجه به وضعیت اقتصادی و شرایط زندگی بازنشستگان دائمی شدن این لایحه را تصویب و به دولت ابلاغ کنند.
وی میافزاید: در صورتی که این لایحه در مجلس به تصویب برسد به طور قطع معیشت و وضعیت دریافتی بازنشستگان، بویژه بازنشستگان کشوری و لشکری بهبود پیدا خواهد کرد لذا دائمی شدن این لایحه حداقل خواستهای است که ما از نمایندگان خود در خانه ملت داریم.
یک معلم شاغل دراین تجمع اظهار داشت: رتبهبندی معلمان آخرین مراحل تصویب را در مجلس میگذراند از نمایندگان مجلس میخواهیم این مطالبه بحق فرهنگیان را نهایی کرده و با توجه به اعتباری که برای آن در نظر گرفته شده هر چه سریعتر تصویب و به دولت ابلاغ شود. به طور قطع با اجرای رتبهبندی حقوق فرهنگیان مشمول این طرح رقمهای قابل توجهی افزایش خواهد داشت هر چند دولت نیز در این زمینه موافقت خود را با میزان اعتبار تخصیص داده شده به مبلغ 25 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است منتها این زمانی میتواند اجرایی شود که مجلس آن را مصوب کرده و شورای نگهبان تأیید و در نهایت به دولت ارسال شود. در این تجمع بسیاری از معلمان و بازنشستگان با در دست داشتن پلاکاردهایی و سر دادن شعارهایی خواستار اجرای عدالت برای این قشر فرهنگی شدند و از مسئولان دولت و نمایندگان در مجلس درخواست داشتند تا مشکلات اقتصادی و معیشتیشان در اولویت و دستور کار قرار گیرد.
گفتنی است چندی پیش دکتر محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، از تخصیص ۲۵هزار میلیارد تومان برای اجرای نظام رتبهبندی معلمان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ خبر داد.
فوتیهای روزانه کرونا به کمتر از ۵۰ نفر رسید
بنابر اعلام وزارت بهداشت، پس از ۵۶۶ روز، فوتیهای روزانه کرونا در کشور به کمتر از ۵۰ نفر رسید.
به گزارش ایسنا، از ظهر یکشنبه 21 آذر تا دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۷۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۴۲ نفر از آنها بستری شدند.
با احتساب مبتلایان جدید، مجموع کل بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۵۱۹ نفر رسید. متأسفانه در بازه زمانی مذکور، ۴۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۷۶۴ نفر رسید.
دیروز پس از گذشت ۵۶۶ روز، مرگ و میر روزانه بیماران کووید۱۹ در کشور، به کمتر از ۵۰ نفر رسید. آخرین بار ۵ خردادماه سال گذشته، کمتر از ۵۰ نفر در روز بر اثر کرونا جان خود را از دست داده بودند.
همچنین در ۱۴ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، زنجان، ایلام، بوشهر، هرمزگان، یزد، مرکزی، کرمانشاه، لرستان، البرز و فارس هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی ثبت نشده است.
در حال حاضر صفر شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد و ۳۲۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.
جماعتی: در مناطقی دانش آموزان به کرونا مبتلا شدند
دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تأکید بر لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس، گفت: بدون رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس، بازگشایی این اماکن میتواند باعث تشدید شیوع کرونا ویروس و تشدید پاندمی در کشور شود.
به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا جماعتی درباره بازگشایی مدارس، گفت: اگر بخواهند بازگشایی رخ دهد باید تمام پروتکلهای بهداشتی را دانش آموزان به طور کامل رعایت کنند یعنی بحث فاصلهگذاری دانشآموزان یا دانشجویان در یک کلاس، گذاشتن ماسک، استفاده از محلولهای الکلی، استفاده از تهویه مناسب و... از الزامات است.
وی اظهار کرد: متأسفانه ما هم در مناطقی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکردند گزارشهایی از ابتلای دانشآموزان داشتیم.
افزایش ۲۳ درصدی ترافیک تهران
جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت: در سالجاری طول صف ترافیک صبحگاهی ۱۰۱ کیلومتر وطول صف ترافیک عصرگاهی ۱۸۹ کیلومتر بوده است که در مجموع نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش ترافیک داشتهایم ولی نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۹ درصد به دلیل فعال نبودن مدارس و دانشگاهها و تعطیلیهای کرونایی کاهش ترافیک را تجربه کردهایم، بنابراین هماکنون تراکم ترافیک نیست و احساس تراکم ترافیک وجود دارد.
به گزارش ایسنا، سرهنگ سید ابوالفضل موسویپور در یک برنامه رادیویی گفت: براساس آمار در سال ۹۸ میانگین طول صف ترافیک هشت ماهه اول سال در تهران ۱۲۸ کیلومتر بوده و بیشترین ترافیک صبحگاهی ۲۳۷ کیلومتر و بیشترین ترافیک عصر گاهی ۳۹۸ کیلومتر بوده است که در سال ۹۹ این آمار کاهش داشته و میانگین طول صف ترافیک صبحگاهی ۷۷ کیلومتر و طول صف ترافیک عصرگاهی ۱۱۳ کیلومتر کاهش یافته است. او ضرورت ساماندهی پارک حاشیهای هوشمند خودرو به عنوان راهکاری برای جلوگیری از ایجاد ترافیک ناشی از گشتن ماشینها برای جای پارک تأکید و اعلام کرد: طرح کنترل هوشمند پارک حاشیهای در مناطق ۶، ۷، ۱۱ و ۱۲ تهران بزودی اجرایی میشود. او گفت: با توجه به جمعیت شناور ۱۳ میلیون نفری شهر تهران و ۲۰ میلیون سفری که روزانه در تهران انجام میشود قطعاً برای حرکت و توقف این میزان خودرو، فضا در شهر مورد نیاز است ولی متأسفانه طی سالیان گذشته اکنون باغهای چند هکتاری تهران به مالهای تجاری و مجتمعهای مسکونی چندین طبقه تبدیل شده ولی به بسیاری از خیابانهای ۵۰ساله و قدیمی شهر مانند ولی عصر، فیاضی، آقابزرگی، چناران... حتی یک متر هم اضافه نشده است.