گزارش «ایران» از افزایش شدید نرخ تاکسیهای اینترنتی در روز های اخیر
مسافران زیر فشار کرایههای نجومی
حمیده امینی فرد
خبرنگار
ساعت 8:30 صبح روز بارانی یکشنبه 16 آبان ماه، مبدأ میدان فلسطین، مقصد میدان ونک... هزینه دریافتی برای این مسیر 60 هزار تومان اعلام شده است. کرایهای که دود از سر مسافر بلند کرده. با این حال مرد برای اینکه زودتر به محل کارش برسد چارهای جز پرداخت کرایه نداشته است. راننده اما گلایه دارد که با بازگشایی ادارات و مدارس هرروز با ترافیک کلافه کننده معابر اصلی و فرعی دست و پنجه نرم میکند. مرد بیش از 55 دقیقه در این مسیر ترمز و کلاچ گرفته و حالا باید اخم و قهر مسافران عصبانی را هم تحمل کند. مسافر که کارمند بانک است و خودروی شخصی ندارد به جای آنکه از هوای بارانی آبان ماهی لذت ببرد 30 دقیقه معطل پیدا کردن تاکسی خطی شده و در نهایت هم بعد از رد تماس 5 راننده تاکسی اینترنتی بالاخره یک نفر جواب مثبت داده تا سوارش کند. آقای روزبهانی، مسافر میگوید: «همین مسیر را هفته پیش در همین ساعت 30 هزار تومان پرداخت کردم، اما حالا که مدارس باز شده و تقریباً همه چیز به حالت عادی برگشته، استرس نرخ فردا را دارم.»
راننده تاکسی اینترنتی اما در جواب گلایه او با عصبانیت میگوید: «سرویس مدرسه میرفتم حالا دوسال است که بیکار شده ام. همه فکر میکنند کرایهها به جیب من راننده میرود، اما همین حالا 17 درصد کمیسیون دادم. همین مسیر را برای مسافرحول و حوش ساعت 2 بعدازظهر 23 هزار تومن بردم. هفته پیش که بارانی نبود 45 هزار تومن هم بردم. اما تعیین کرایه با ما نیست. هر نرخی که شرکت بدهد ما همان را میگیریم نه کمتر و نه بیشتر!»
آقای توتونچی راننده تاکسی اینترنتی دیگری که مسیرش از شهرک والفجر به یوسفآباد است، میگوید: «25 هزار همین الان ساعت 6 بعدازظهر از مسافر گرفتهام.» کرایه مقصد بعدیاش در عصر همان روز بارانی از مقصد یوسفآباد تا میدان فاطمی 70 هزار تومن تعیین شده. با کمال تعجب میبینم 10 نفر در نوبت هستند و بالاخره یک نفر که ظاهراً خوش شانستر از بقیه است جواب مثبت میگیرد. جالب اینکه این مسیر چندان بلند نیست و حتی با پای پیاده هم میشود رفت. اما مسافران ترجیح میدهند بیش از یک ساعت در همین مسیر کوتاه در ترافیک معطل بمانند. آقای توتونچی میگوید گرانترین مسیرش از میدان فاطمی تا اسلامشهر را با 105 هزار تومان میرفته اما حالا همان مسیر تا 160 هزار تومان هم در ساعتهای پیک ترافیک بالا رفته است: «حتی اگر مسافر تغییر مسیر دهد یا توقف داشته باشد هم باز نرخ را ما تعیین نمیکنیم. مردم فکر میکنند کرایهها بالا رفته اما در همین یکماه ما هرمدل کرایهای را تجربه کردهایم که با هیچ منطقی جور در نمیآید. مسیر سیدخندان را هفته پیش 30 هزار تومان بردم اما حالا 58 هزار تومان شده. «خانم جهانی یکی از مسافران ثابت تاکسی اینترنتی میگوید که ساعت 2 بعدازظهر دیروز از جهان آرا به مترو فاطمی 11 هزار تومن پرداخت کرده اما همین مسیر را تا 25 هزار تومن هم در ساعت ترافیک پرداخت کرده است: «اول به بهانه کرونا بعد ترافیک و حالا هم بارندگی و شروع مدرسهها بهانه تغییر نرخهاست.»
ساعت ترافیک حالا به 7:30 تا 9 صبح و از آن طرف به 4 تا 7 بعدازظهر کشیده شده و مسافری که از مقصد فلسطین تا یوسف آباد را در ساعت 2 بعدازظهر 47 هزار تومان پرداخت میکرده، ساعت 5 باید 60 هزار تومن بپردازد. نرخ مشخصی وجود ندارد و همین مسافران را کلافه کرده و اگر نرخی بالاتر هم بود اصلاً نمیدانند به کجا باید شکایت کنند. آقای مبرهن اما راننده تاکسی اینترنتی میگوید که از تاکسی اینترنتی آن چیزی که برایش ماهانه میماند حدود 6 میلیون تومان است و از 6:30 صبح تا 7 بعدازظهر دیروز برایش خالص 420 هزار تومن مانده است اما فقط یک قلم لاستیک از 700 هزار تومان سال گذشته به یک میلیون و 500 هزار رسیده و هزینه بنزین و استهلاک و قطعات خودرو هم بماند. او میگوید که این درحالی است که با هر لغو سفر دو هزار تومان از او کم میشود و اگر 4 لغو سفر داشته باشد تا یکساعت به او مسافر نمیدهند و این لغو سفرها با توجه به قرارگیری تلفن و لمسی بودن آنها مکرر اتفاق میافتد.
از آن طرف مسافران میگویند نه تنها نرخها گران شده که به سختی خودرو پیدا میشود. با هربار تلاش هم نرخها بالاتر میرود و جالب اینکه سریع راننده پیدا میشود. اما خب رانندهها همه ماسک دارند و از این نظر خیالشان راحت است. متأسفانه برخی رانندهها مسیرها را نمیدانند و آنقدر سرشان در گوشی است که بسیار خطرناک است. جدیداً در برخی سفرها شما با علم به یک مبلغ مشخص سوار میشوید اما وسط راه نرخ بالاتر میرود. راننده هم ترافیک را بهانه میکند درحالیکه نباید نرخی که توافق شده تغییر کند. بارها هم به پشتیبانی اعلام کردهایم اما اتفاقی نیفتاده است.
علیاصغر قائمی عضو شورای شهر از جدیت شورا برای ورود به بحث تاکسیهای اینترنتی خبر میدهد. او میگوید وظیفه شوراست که به این موضوع وارد شود. طی دو هفته گذشته هم قرار شد تا با دست اندرکاران این حوزه و مدیرعاملان تاکسیهای اینترنتی و معاون حملونقل جلسهای برگزار و دراین زمینه صحبت شود. چون اکنون نهاد حاکمیتی در این حوزه مشخص نیست بههرحال یکسری قوانین کلی وجود دارد که رعایت میشود اما بحث جدیتر است. در شهرداری تهران هم کارگروهی تشکیل شده که نماینده شورا در این کارگروه آقای سنندجی است و باید گزارشی در این زمینه به شورا ارائه دهد. به شهروندان تأکید میکنم شورا در این زمینه جدی است اما باید گزارشها بدستمان برسد تا بعد درباره آن تصمیمگیری شود. ماهم از گلایه شهروندان اطلاع داریم و گزارشهای غیررسمی زیادی بدستمان رسیده است.
فیاضی: خود را ملزم به پیگیری و اجرای«رتبهبندی» معلمان میدانم
گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: اکنون رتبهبندی در دستور کار مجلس است و خوب پیش میرود. ما نیز همچنان در مرکز پژوهشها تلاش کردیم و پیگیر بودیم این مطالبه معلمان که مورد تأکید اسناد بالادستی نیز هست تحقق پیدا کند، خودمان را ملزم به پیگیری و اجرای دقیق آن در اسرع زمان میدانیم.
به گزارش ایسنا، مسعود فیاضی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رتبهبندی معلمان یکی از موضوعات کلیدی و بسیار تأثیرگذار در ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشور است و از این جهت موضوع در خور توجهی است، اظهار کرد: رتبهبندی یک هسته مرکزی و یک هدف اساسی دارد که عبارت از ارتقای صلاحیتها و مهارتهای حرفهای معلمان است. یکی از مصادیق اصلی ارتقای مهارتهای حرفهای معلمها، توانمندیهای علمی و تخصصی آنهاست و با وجود اینکه ۱۰ سال پیش در سند تحول بنیادین، در سیاستهای کلی تحول ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز در برنامه ششم توسعه پنج سال پیش، تصریح شده بود که رتبهبندی معلمان باید مستقر شود؛ اما این مهم تا به امروز محقق نشده است.
گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خوشبختانه مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات اهتمام جدی دارند که این مطالبه جدی و بحق معلمان را در این دوره جامه عمل بپوشانند، اظهار کرد: فلسفه رتبهبندی معلمان، ارتقای صلاحیتها و شایستگیهای تخصصی، حرفهای و عمومی معلمهاست که نتیجه آن افزایش کیفیت آموزش خواهد بود. بنابراین دانشآموز با آموزش بهتر مواجه خواهد بود و خروجی فرایندهای تربیتی، آموزشی و یاددهی ـ یادگیری نیز قطعاً بهتر خواهد شد.
فیاضی ادامه داد: در این سیستم، معلمانی که تلاش بیشتری در تربیت دانشآموزان داشته باشند، شایسته بهرهمندی از مزایایی بالاتر و بهتر نسبت به سایرین هستند. شرط لازم تحقق رتبهبندی این است که نظام پرداخت فرهنگیان، اصلاح و عادلانه شود، یعنی ما عدالت در پرداخت داشته باشیم و متناسب با شایستگیها، توانمندیها و فعالیتهای علمی، آموزشی و پرورشی معلمان، نظام پرداخت نیز ارتقا و وضعیت معیشتی فرهنگیان بهبود یابد، اگر این اتفاق بیفتد ما شاهد این هستیم که کیفیت آموزش و پرورش بهتر و نظام آموزش و پرورشمان تعالی پیدا خواهد کرد.
او تأکید کرد: چارهای نداریم جز اینکه سطح و کیفیت مدارس دولتی را از لحاظ آموزشی و تربیتی ارتقا دهیم که دانشآموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس، به حداقلها میرسند یا امکان قبولی آنها در کنکور کمتر میشود و به تعبیر مقام معظم رهبری خانوادهها نیز تصور کنند فرزندان شان را به یک جای بیپناه میفرستند.
یکی از مداخلات و متغیرهای اصلی برای تحقق این مهم، استقرار نظام رتبه بندی معلمان است که باید در دستور اول پیگیری باشد.
«تردد شبانه» همچنان ممنوع است
جانشین پلیس راهور ناجا گفت: تهران در حال حاضر در شرایط زرد کرونایی قرار دارد و افراد برای خروج از تهران و تردد به شهرهای زرد و آبی مشکلی ندارند اما در صورت تردد به شهرهای قرمز و نارنجی جریمه خواهند شد.
سردار سید تیمور حسینی در خصوص آخرین وضعیت تردد در جادهها اظهار داشت: بنابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغ آن به پلیس راهور، کماکان محدودیت تردد «از» و «به» شهرهایی با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی وجود دارد. وی با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس آخرین رنگبندی منتشر شده از شهرستانهای کشور (۱۵ آبان ۱۴۰۰) ۳۳ شهرستان در وضعیت قرمز، ۹۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۰ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند از ادامه اعمال محدودیت تردد شبانه در تمام شهرها خبر داد و گفت: محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ به قوت خود باقی است و متخلفان جریمه ۲۰۰ هزار تومانی خواهند شد.
جانشین پلیس راهور ناجا در خصوص وضعیت پایتخت و چگونگی خروج از آن گفت: تهران در حال حاضر در وضعیت زرد قرار دارد و افراد برای تردد از شهر زرد به شهرهای زرد و آبی هیچ مشکلی ندارند مگر اینکه بخواهند به شهرهای قرمز و نارنجی وارد شوند که در این صورت باید مجوز تردد از فرمانداری اخذ کنند در غیر این صورت سفر به شهر نارنجی جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و تردد به شهر قرمز جریمه یک میلیون تومانی در پی خواهد داشت. وی گفت: مأموران و گشتیهای پلیس راه و راهور ناجا و همچنین دوربینهای هوشمند جادهای نسبت به اعمال قانون و ثبت جریمه برای رانندگان متخلف اقدام خواهند کرد.