مراسم تشییع پیکر کامبیز درمبخش برگزار شد
وداع با بیدار خوان قافله...
گروه فرهنگی: خانه هنرمندان روز گذشته حال و هوای غریبی داشت، اهالی فرهنگ وهنردریک صبح پاییزی برای بدرقه پیکر کامبیز درمبخش به خانه ابدیاش (قطعه هنرمندان) دورهم جمع شده بودند؛ هنرمندی که 15 آبان ماه و در 79 سالگی براثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. محمود شالویی (سرپرست معاونت هنری)، نیکنام حسینیپور (مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت)، هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی)، سیفاله صمدیان، احمد مسجد جامعی، مجید رجبیمعمار، بهمن فرمانآرا، محمدحسین نیرومند (مشاور وزیر در امور هنری و سینمایی)، محمود دعایی، مسعود فروتن، عباس مشهدیزاده، لیلی گلستان، محمدعلی ابطحی، هادی مظفری، بزرگمهر حسینپور، هوشنگ گلمکانی، داوود شهیدی، ابراهیم حقیقی، محمدعلی جعفریه مدیر نشرثالث، اسدالله امرایی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی (مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری) و... از جمله حاضران در این مراسم بودند. مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در جملاتی او را استادی بزرگ، خوشرو و خوشقول خواند: «انسانی که همیشه آماده همراهی و دستگیری از جوانان هنرمند بود. ظریف و نازکبین و نازکاندیش بود و رفتنش ضایعه بزرگی برای خانواده فرهنگ و هنر ایران است.»
احمد عربانی، کاریکاتوریست پیشکسوت و یکی از دوستان قدیمی کامبیز درمبخش هم متنی را که قبلتر آماده کرده بود خواند: «او با فخرفروشی رابطه خوبی نداشت و به هنرهای تجسمی آبروی ویژهای داد. او بود که هنر کاریکاتور را به ایران شناساند و با جوایزی که دریافت کرد، باعث شد تا دروازه موزههای مهم جهان به روی آثار او گشوده شوند و نام ایران در میان بزرگان هنر کاریکاتور ثبت شود. او در فاصله کوتاهی از ارسال آثارش به ایران بازگشت و مانند پرندهای که به آشیانهاش برگشته، به کار در مجله «گل آقا» پرداخت و بزودی بال و پرش گستردهتر شد....»
سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری نیز پیام تسلیت آنجل بولیکان از مکزیک و آرس هنرمند کاریکاتوریست کوبایی را برای درگذشت زندهیاد درمبخش خواند. ابراهیم حقیقی، طراح گرافیک، عکاس و از دوستان مرحوم درمبخش با خواندن شعری از ملکالشعرای بهار بیان داشت: «کامبیز شاعر تصویر بود. کافی بود تعدادی خودکار و قلم داشته باشد و درخلوت یا جمع، هوش سرشارش را مدام تبدیل به تصویر میکرد؛ تصاویری در نهایت سادگی اما بسیار پیچیده و ممتنع... حرفهای ما بعد از رفتن او شاید تکراری به نظر بیاید اما تکراری است که همه خوبیهای او را به یاد بیاوریم تا آینه ما باشد. میتوانیم کامبیز دیگری باشیم؟ گنجینه باقیمانده از او قابل شمارش نیست و به شمار آن باید آثار باقیمانده در کشوهایش را نیز اضافه کرد. خط خودش را یافته بود حتی بدون امضا. در نوشتهای او را «نگهبان شب» نامیدم و او صفتهای بسیار دیگری میتوانست به خود بگیرد نظیر منادیخوان و بیدار خوان قافله و... و مدام نهیب میزد انسان باش، یار باش.
حسین نیرومند، مشاور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بیان داشت: «به دلیل شناختم از کاریکاتور میخواهم بگویم که استاد درمبخش بزرگترین کاریکاتوریست صد و اندی سال ایران هستند و این جمله را بدون اغراق میگویم. به این علت که او جدا از تواضع و مهربانی، خلاقترین کاریکاتوریست ایران هستند.» رامین درمبخش، فرزند زندهیاد درمبخش نیز دراین مراسم سخنرانی کرد.
دغدغه فعالان تئاتری حوزه کودک و نوجوان در دوران کرونا و پساکرونا چیست؟
با تئاتر، شادی و آگاهی به کودکان هدیه کنیم
محسن بوالحسنی
خبرنگار
دغدغهمندان حوزه کودک و نوجوان طی دورانی که کرونا در کشور میتاخت از هیچ فرصتی برای جبران خلأهای موجود غفلت نکردند و تلاش داشتند تا کودکانی را که مجبور بودند به دلیل تعطیلی مدارس و حذف بسیاری از سرگرمیهای جمعیشان در خانه بمانند با قصهها و نمایشهای آنلاین پای روایتهای خود بنشانند. در حوزه نمایش هم وضع بههمین شکل بود و اجراها، بیشتر به سمت اجراهای تئاتر آنلاین رفت و قصههایی که از قاب لپتاپ یا تلویزیون به گوش جامعه هدف میرسیدند. بعد از گذشت حدود یکسالونیم، بالاخره طی چند ماه گذشته، روند سریع واکسیناسیون و خارج شدن بسیاری از شهرها از وضعیت قرمز، باعث شد سالنهای نمایش و سینما بازگشایی شوند و مردم کمکم دوباره به تئاتردیدن رو بیاورند. حسین مؤذن فعال حوزه کودک و نوجوان و مدیر تالار هنر که بهصورت اختصاصی به تئاتر کودک و نوجوان میپردازد در گفتوگو با «ایران» از دغدغههای پیش رو و برنامههایی که میشود برای کودکان و نوجوانان در حوزه نمایش ترتیب داد، حرف میزند.
بسترسازی برای آینده
او در پاسخ به این پرسش که دوران کرونا و تعطیلیهایی که وجود داشت چه تجربهای برای تئاتر ما، بخصوص تئاتر کودکان و نوجوانان بههمراه آورد، میگوید: «بحث کرونا و فراگیری جهانی آن روی همه فعالیتهای هنری در جهان تأثیر گذاشت و کشور ما هم در دورههای مختلف از این چالشها بینصیب نماند. این چالشها البته باعث شد بسیاری از فعالان تئاتری حوزه کودک و نوجوان، فکر چارهها و راهکارهایی تازه باشند. در حوزه کودک و نوجوان وضع حساستر و پیچیدهتر از سایر حوزهها بود. در بخش بزرگسالان، فرد خودش تصمیم میگیرد که به تئاتر برود یا نه اما در حوزه کودک و نوجوان، ما باید خانوادهها را اقناع کنیم. این پیچیدگیها باعث میشود که با دقت بیشتری کارها انجام شود و مهمتر از هر چیزی، بسترسازی مناسب برای این اقناع بهوجود بیاید که خانوادهها مطمئن شوند که محیطهای نمایش کودک و نوجوان پرخطر نیستند.» مؤذن درباره عملکرد تالار هنر طی ماههای گذشته، میگوید: «این افت و خیزی که در بحث کرونا پیش آمد و تعطیلیها و بازگشاییهای سالنها بدون تردید روی جذب مخاطب بسیار تأثیر منفی گذاشت اما آنچه برای من و دوستان دغدغهمند این حوزه مهم بود، همین بحث بسترسازی و بازسازی زیرساختها بود. بهخاطر همین هم ما تصمیم گرفتیم از این فرصت استفاده کنیم و به بازسازی بخشهای مختلف تالار بپردازیم تا شرایط برای فرزندانمان مهیا شود.» او ابراز امیدواری میکند که تا پایان امسال دو تئاتر ویژه کودکان روی صحنه برود و یادآور میشود که در صورت ایجاد شرایط فعالیت، باید در ۳ ماهه باقیمانده سال اجرای نمایشی داشته باشیم تا اعتمادسازی مجدد مخاطبان را برای حضور در سالنهای تئاتری فراهم کنیم در غیر این صورت اگر قرار باشد فعالیتها از بهار سال ۱۴۰۰ از سر گرفته شود زمان از دست داده و فرصتسوزی میشود. فعلاً هم با گروهها در حال مذاکره هستیم تا در اولین فرصتی که اجازه فعالیتها داده شود، فعالیت را از سر بگیریم.» آنچه طی ماههای گذشته در کشور تجربه شد، تئاتر آنلاین یا همان نمایشهای برخط بود که مخالفان و موافقان بسیاری داشت و بخش عمدهای از موافقان این شکل از تئاتر آن را استفاده درست از امکانات میدانستند که نکتههای مثبت بسیاری را میتوان از آن به آینده تئاتر افزود. مؤذن بهعنوان یکی از این موافقان میگوید: «طبیعی است که این شکل از تئاتر و شرایطش با تئاتری که به صورت زنده و با حضور مخاطب اجرا میشود تفاوتهای بسیاری دارد و هیچ چیز جای شکل اصیل تئاتر را نمیگیرد؛ اما حداقل امکانی که تئاترهای برخط به ما میدهد این است که نمایش را از انحصار تماشای تهران جدا کنیم و آن را به شهرها و شهرستانهای دور و نزدیک دیگر ببریم تا کودکان و نوجوانان بیشتری مخاطب برنامهها باشند. ما در حوزه تئاتر کودک و نوجوان باید از تمام ظرفیتها استفاده کنیم و برای پس از دوران کرونا هم برنامههایی داشته باشیم و از تجربیات خود استفاده کنیم.»
او در پایان به موضوعاتی که میتواند برای تولید نمایش کودک و نوجوان مورد دقت هنرمندان قرار بگیرد هم اشارهای میکند و میگوید: «نکته دیگر برای دوران پسا کرونا شادی آفرینی برای کودکان در قالب مضمونسازی است. در واقع باید فضای کلی کار در کنار آنکه مضمون و پیام درستی به بچهها منتقل میکند باید فضایی شاد داشته باشد تا روحیهای مضاعف در وجود بچهها ایجاد کند و برایشان تازگی، تنوع و البته پیامی مناسب داشته باشد.»
اسماعیلی در نشست شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح کرد:
بدون اقناع مردم به جایی نمیرسیم
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سهشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به جلسه روز یکشنبه هیأت دولت گفت: «رئیسجمهوری در جلسه اخیر هیأت دولت، شورای فرهنگ عمومی را موظف به آسیبشناسی وضعیت موجود فرهنگ عمومی و همچنین ملزم به ارتقای وضعیت شورای فرهنگ عمومی کشور کرده است.» آیتالله سید ابراهیم رئیسی یکشنبه (۱۶ آبان) در جلسه هیأت دولت با اشاره به اهمیت جایگاه شورای فرهنگ عمومی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا موانع فعالیت این شورا را برطرف کند. اسماعیلی با اشاره به تصمیمگیریها و مصوبات جلسات شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: «تصمیمات و مصوبات جلسات باید به گونهای باشد که مردم را اقناع کند و تا زمانی که مردم از تصمیمات و مصوبات، اقناع ذهنی و فکری نشوند راه به جایی نخواهیم برد.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «بر اساس دستور رئیسجمهوری تمام دستگاههای دولتی که بودجه و ساختار فرهنگی دارند باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متصل شوند، بر این اساس در آینده مدیریت فرهنگی کشور در اختیار این وزارتخانه قرار میگیرد.»
راهاندازی بنیاد شعر و احیای مرکز سرودهای انقلابی در حوزه موسیقی
همچنین اسماعیلی در نشستی با استاندار همدان و اعضای مجمع نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی به تأکید رئیس جمهوری درباره اتصال همه دستگاههای فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «این موضوع در حال تصویب است. این وزارتخانه در دوره جدید فعالیت تلاش میکند مرجعیت خود در مدیریت فرهنگی کشور را به تثبیت برساند.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی فعالیتها و مشکلات جاری و پیش روی این وزارتخانه، تأکید کرد: «ما با مشکلات و مسائل قابل توجهی در حوزههای مختلف از جمله کتاب، سینما و هنر مواجه هستیم که باید به بررسی و حل آن بپردازیم و در کنار این موضوعات پاسخگوی بسیاری نقدها نیز باشیم.» او با تأکید بر اینکه رسانهها صدای قوی دارند، ادامه داد: «بنای دولت مردمی، حفظ آزادی بیان در چارچوب قانون است و با عنایت به اینکه انتقاد را حق جامعه میدانیم، ولی وقتی ارزشهای مسلم جامعه زیر پا نهاده شود، از صیانت آن کوتاه نمیآییم.» اسماعیلی همچنین با تأکید بر ضرورت تعامل حداکثری میان نمایندگان مجلس و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «مجلس شورای اسلامی باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک کند، زیرا حوزه فرهنگ، حوزهای حساس است و دشمن همواره برای پیشبرد اهداف خود از این حوزه کار خود را آغاز میکند.»
توسعه روابط فرهنگی میان ایران و لبنان
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز همچنین در پیامی خطاب به «محمد وسام المرتضی» وزیر جدید فرهنگ کشور لبنان با تبریک انتصاب او، ضمن دعوت از همتای لبنانی خود برای سفر به تهران، ابراز امیدواری کرد حضور وسام المرتضی به عنوان وزیر فرهنگ فرصتی برای گام نهادن به مرحله جدیدی از همکاریهای دو جانبه در جهت توسعه و تعمیق روابط فرهنگی دو ملت دوست و برادر باشد. در بخشی از پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده: «اطمینان دارم در پرتو اراده، شایستگی و تجارب ارزندهتان، شاهد گسترش همکاریهای دوجانبه در عرصههای مختلف، در راستای توسعه و تعمیق روابط فرهنگی و هنری دو کشور خواهیم بود.» یادآور می شود این پیام در ملاقات عباس خامه یار رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان با وزیر فرهنگ این کشور قرائت شد.
در نشست «یک هفته با داستایفسکی» مطرح شد
نویسندهای که بهجزئیات اهمیت میداد
گروه فرهنگی: بیستم آبان دویستمین سالروز تولد نویسنده شهیر و جهانی روس، فئودور داستایفسکی است و به همین بهانه، مرکز فرهنگی و بینالملل شهر کتاب با همکاری بنیاد روسکینیمیر برنامه «یک هفته با داستایفسکی» را ترتیب داده که در آن در قالب سخنرانی، یادداشت یا مقالاتی از صاحبنظران، دانشگاهیان، مترجمان و اهل ادب و رسانه به بازخوانی و تأمل در آثار و شخصیت داستایفسکی پرداخته میشود. آبتین گلکار در یکی از این نشستها که در شهر کتاب مرکزی برگزار شد، با اشاره به این موضوع که داستایفسکی در مقایسه با نویسندگان و اشراف روس زمانه خودش با زنان و کودکان مهربانتر بوده و چنانکه از خاطرات همسر و فرزندان او برمیآید با همسر و فرزندانش اوقات خوشی را میگذرانده و به فرزندان خود احساسات شدیدی داشته است، حضور کودکان را در نقش قهرمانهای فرعی در رمانهای داستایفسکی به این مسأله مربوط دانست. وی در عین حال تأکید کرد که داستایفسکی به جزئیات کارهای خود اهمیت زیادی میداده و توجه به این شخصیتهای فرعی و مهم میتواند جنبههای پنهانتری از تفکر داستایفسکی را برای ما مشخص بکند. او در بخشهایی از سخنان خود گفت:« در آثار داستایفسکی اغلب بچهها را در ارتباط با دیگر شخصیتها مییابیم. انگار این عنصر برای ایجاد درکی درستتر از دیگر شخصیتها تمهید شده است.» او افزود: «با بررسی کودکان در آثار داستایفسکی سیری تکاملی در نگرش او به کودکان را مییابیم. در آثار اولیه شاهد کودکان قربانیشده هستیم. این کودکان تحت تأثیر شرایط، از فقر گرفته تا پدر و مادر و سایر عوامل اجتماعی، به نوعی قربانی اجتماع به حساب میآیند. نیهتوچکا در «نیهتوچکا» و نلی در «بیچارگان» نمونههایی از کودکان آسیبدیده اولیه داستایفسکی هستند. اینها معمولاً سرنوشت خوبی هم ندارند. اما از «جنایت و مکافات» به بعد در شخصیت کودکان قدری تفاوت مشاهده میشود. راسکولنیکف که تصادفاً در میخانهای با مارملادوف آشنا شده است، بعد از مرگ او به خانهاش میرود و بچههای او را میبیند. او از میان کودکان مارملادوف مجذوب پولیا میشود و با خودش میگوید، این دختر جنم، شور، هیجان درونی و توان بالایی دارد. اینبار دیگر اینطور نیست که انگار این شخصیت محکوم به فناست یا سرگذشت بدی انتظارش را میکشد. پولیا دختری بسیار باعرضه و شبیه سونیا است که قدرت اداره خانواده را در سونیا الگوی خودش قرار داده است و حتی در اواخر رمان زندگی مادر، بچههای دیگر را اداره میکند. پولیا سختی زیادی میکشد، ولی نیرویی بیشتر از قهرمانهای دیگر دارد.» گلکار اضافه کرد: همین سیر تکاملی در رمان «ابله» هست. کولیا، برادر گانیا، در این رمان نیز مشابه پولیا قدرت بیشتری دارد. گرچه این شخصیت چندان نظر خواننده را به خودش جلب نمیکند. این سیر نشان میدهد که چیزی در پس ذهن داستایفسکی هست. او اشاره میکند که این کودکان به واسطه رنجهایی که در کودکی کشیدهاند، عقل زودرس دارند و خیلی اوقات تکیهگاه بزرگترها هستند. پس هم کولیا در «ابله» و هم پولیا در «جنایت و مکافات» تکیهگاه خانواده و پدر و مادرشان هستند و حتی عاقلتر نشان داده میشوند.
«لئوناردو دی کاپریو» قرار است در یک فیلم سینمایی جدید در نقش «جیم جونز» چهره جنجالی و رهبر خودکشی ۹۰۹ نفر در سال ۱۹۷۸ میلادی بازی کند. به گزارش هالیوود ریپورتر، این بازیگر برنده اسکار که تا کنون چندین بار در نقش شخصیتهای حقیقی از «جی اِدگار هوور» در فیلم «جی اِدگار»، «فرانک آبگنیل» در فیلم «اگه میتونی منو بگیر»، «هاوارد هیوز» در فیلم «آواتار» و «جردن بلفورت» در فیلم «گرگ وال استریت» بازی کرده، حالا قصد دارد در یک پروژه جدید سینمایی در نقش «جیم جونز» رهبر آیینی جنجالی دهه ۱۹۷۰ میلادی مقابل دوربین برود./ هالیوود ریپورتر
مهلت ارسال اثر به «دومین جشنواره بینالمللی کتاب ایثار و شهادت» که با عنوان «سرخ نگاران» و با شعار «فرهنگ ایثار و شهادت محور شکلگیری تمدن نوین اسلامی» از سوی معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار میشود، تا پایان آبان ماه ۱۴۰۰ تمدید شد. «دومین جشنواره بینالمللی کتاب ایثار و شهادت» کتابهای چاپ نخست منتشر شده در سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ در دو گروه «کودک و نوجوان» و «بزرگسال» در سه بخش «ادبیات و هنر»، «مستندنگاری» و «نقد و پژوهش» مورد ارزیابی داوران قرار خواهد گرفت. تمامی ناشران و نویسندگان تا پایان آبان ۱۴۰۰ فرصت دارند پس از نامنویسی الکترونیکی در سایت نوید شاهد، دو نسخه از آثار خود را به دبیرخانه «دومین جشنواره بینالمللی کتاب ایثار و شهادت» ارسال کنند./ مهر
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار اعلام کرده امسال قطعاً ۱۰ فیلم را در شاخه بهترین فیلم بلند به عنوان نامزد معرفی خواهد کرد. پس از برگزاری کمهیاهوی اسکار ۲۰۲۱ که با جذب کمترین مخاطب تلویزیونی تاریخ این رویداد همراه شد، مسئولان آکادمی قصد دارند امسال هم از طریق معرفی ۱۰ فیلم به عنوان نامزد در شاخه بهترین فیلم بلند، بار دیگر جذابیت از دسترفته جوایز اسکار را زنده کنند. / ایلنا
دبیر بیست و هشتمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی و نوزدهمین جشنواره ملی پایاننامه سال اعلام کرد، مراسم اختتامیه این دو جشنواره روز دوشنبه (۲۴ آبان) همزمان با ایام «هفته کتاب» برگزار خواهد شد. در این آیین همچنین از دکتر نوشآفرین انصاری به عنوان «استاد خادم کتاب» و دکتر مهدی گلشنی به عنوان «استاد راهنمای برگزیده» قدردانی و تجلیل خواهد شد./ ایسنا
امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر قصد دارد به زودی فیلم بلند داستانی «پانسیون خوشبختی» را جلو دوربین ببرد. فیلم بلند داستانی «پانسیون خوشبختی» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی امیر دژاکام این روزها در مرحله پیش تولید، تست گریم و لباس و انتخاب بازیگر قرار دارد./مهر
فیلم کوتاه «دریا» به نویسندگی و کارگردانی صحرا رمضانیان در هجدهمین دروه جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه لندن شرکت خواهد کرد. فیلم کوتاه «دریا» به نویسندگی و کارگردانی صحرا رمضانیان در ادامه حضور جهانی خود و پس از شهر نیویورک اینبار در هجدمین دوره جشنواره فیلم کوتاه لندن شرکت خواهد کرد. این جشنواره مورد تایید آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا (بفتا) است که در کشور انگلستان برگزار میشود. / ایسنا