گزارش «ایران» از اولین روز تغییر ساعت طرح ترافیک در پایتخت
هجوم مسافران به مترو و اتوبوسها
حمیده امینی فرد
خبرنگار
ساعت طرح ترافیک از دیروز در تهران افزایش یافت. شهروندان با یک ساعت کاهش در صبح (7:30) و یک ساعت افزایش در بعد از ظهر (17) تقریباً به روزهای اوج طرح ترافیک در تهران برگشتند. قرار است این ساعت با بازگشایی مراکز آموزشی دوباره افزایش یافته و در صبحها از 7:30 به 6:30 و در بعدازظهرها نیز از 17 به 18 تغییر کند. بازگشت ساعت طرح به گذشته از زبان مسئولان شهری و پلیس به علت افزایش ترددها و بار ترافیکی در یک ماه اخیر اعلام شده است. واکسیناسیون 78 درصدی شهروندان در تهران (دوز اول) و برگشت ترددها به سطح شهر یکی از دلایل افزایش ترافیک در هفتههای اخیر در تهران نام برده میشود. وضعیت ترافیکی تهران اگرچه دیروز در اوایل صبح در برخی معابر بزرگراهی با ترافیک سنگین مواجه بود اما بهتدریج از بار ترافیکی در اواسط ظهر کاسته شد و اما در بعدازظهر در ساعت پیک، شهروندان دوباره در دام ترافیک سنگین عصرگاهی افتادند که البته بعد از ساعت 7 بهتدریج آرام شد. دیروز نخستین تکانههای ترددهای شهروندان در حمل و نقل عمومی بازتاب یافت.
افزایش یکونیم برابری مسافران مترو
متروی تهران در صبح روز دوشنبه افزایش 5 درصدی را تجربه کرد که در عصر این افزایش مسافر نسبت به روز یکشنبه تا 10 درصدهم پیش رفت. اگرچه بیشتر گلایه شهروندان به قفل شدن معابر و ازدحام سنگین خودروها در خیابانها اختصاص داشت اما رسیدن آمار مسافران مترو به عدد یک میلیون و 80 هزار نفر (با افزایش 20 هزار نفر از روز شنبه تا یکشنبه) نشان داد که وضعیت حمل و نقل عمومی نیز از افزایش ترددها مصون نمانده است و ما با چالش افزایش مسافر در خطوط مترو مواجهیم.
علی عبداللهپور، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران با بیان اینکه در دوران کرونا قضاوت رفتار مسافران با سالهای قبل متفاوت شده است به «ایران» میگوید: «نمیتوان تحلیل قاطعانهای دراین زمینه ارائه داد، اما ما آمادگی افزایش 20 تا 25 درصدی مسافران را داریم و برای این تعداد خودمان را آماده کردهایم.»
او بخشی از این افزایش مسافر را به اجرای پویش واکسیناسیون در ایستگاههای مترو مربوط میداند و میگوید: «خوشبختانه اجرای این طرح با استقبال مردم مواجه شد و خیلیها دوز دوم را در ایستگاهها تزریق کردند که همین موجب شد تا طی دو هفته تعداد مسافران افزایش یابد. پیش از این تعداد مسافران حدوداً 600 تا 700 هزار نفر بود. او درباره اینکه با شروع سفرهای آموزشی ممکن است تعداد مسافران به یک میلیون و 800 هزار نفر سابق برگردد، میگوید: «در زمانهای اوج در سالهای گذشته که با تغییرات ساعت طرح ترافیک و افزایش قیمت بنزین همراه بود ما شاهد افزایش 20 تا 25 درصدی مسافر در روزهای اول بودیم بنابراین براساس آن میتوانیم بگوییم که تا چه میزان تغییراتی درآینده رخ خواهد داد.»
اجرای طرح ترافیک در پایتخت بیش از 4 دهه سابقه دارد که البته در طول همه این سالها در 19 مرحله دچار تغییراتی شده است و در سال 84 نیز با آمدن طرح زوج و فرد وارد فاز گستردهتری شد که حالا همین طرح جای خودش را به محدوده کنترل آلودگی هوا یا همان سهمیه 20 روزه فصلی داده است. با این حال اجرای طرح همچنان با موافقان و مخالفانی روبهروست. عدهای تأکید دارند که این طرح جز درآمدسازی برای شهرداری خاصیت دیگری ندارد و البته مسئولان شهرداری نیز در هر دورهای پاسخ دادهاند که درآمد آنچنانی از اجرای طرح ندارند.
تغییر ساعت طرح ترافیک حدود ۱۵ درصد اثرگذار است
با اینهمه سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرده که تغییر ساعت طرح ترافیک 10 تا 15 درصد در حل مشکل ترافیک تأثیرگذار خواهد بود و اینطور نیست که این طرح اثری در زنجیره ترافیک تهران نداشته باشد. او میگوید: «واقعیت این است که زیربنا و زیرساختهای تهران گنجایش این میزان وسیله نقلیه را ندارد و این درحالی است که ورود خودرو در طول سال روبه افزایش است و سالانه یک و نیم میلیون وسایل نقلیه اعم از موتورسیکلت و خودرو به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه میشود، اما خروجی خودروهای فرسوده نداریم و اسقاط هم اگر صورت بگیرد بسیار کم است. البته با برنامه وزارت صمت برای افزایش تولید مخالفتی نداریم اما باید اسقاط خودروهای فرسوده در اولویت قرار بگیرد.»
طرح ترافیک طی حدود دو سالی که از آمدن کرونا میگذرد با فراز و فرودهای زیادی همراه بود. از تعطیلی موقت طرح تا کاهش ساعت کاری اجرای طرح با توجه به دورکاری کارمندان و تعطیلی مراکز آموزشی... حالا به نظر میرسد که با بازگشت شهرها به روال عادی زندگی با وجود همه هشدارها و خطرها از آمدن موج ششم، دوباره اجرای طرح به عنوان یکی از کلیدیترین راهکارها مورد توجه قرار گرفته است. ترافیک کلافهکننده بویژه در عصر بهخاطر کاهش طول روز و همینطور اجرای محدودیت شبانه که ساعت ترددها را کاهش داده است نه تنها ترافیک که آلودگی هوا را هم بهدنبال داشته است. برای همین دیروز با تداوم شرایط جوی و عدم وزش باد مؤثر همزمان با افزایش ترافیک شامگاهی بر غلظت ذرات معلق افزوده شد و برقراری وضعیت ناسالم برای گروههای حساس در مناطق پرتردد بهوجود آمد. یعقوب آزاددل، مدیر توسعه سیستمهای حمل و نقل پاک و آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با دفاع از اجرای طرح ترافیک و افزایش ساعات آن به «ایران» میگوید: تجربه نشان داده که با کاهش ساعات اجرای طرح محدودیتهای ترافیکی بر ازدحام خودروها در معابر افزوده شده است. اگرچه زمانی محدودیتها برای جلوگیری از ازدحام مسافران و خطر شیوع ویروس کرونا برداشته شد و بهدنبال آن استفاده از خودروهای شخصی افزایش یافت اما در برخی کشورها بر خلاف این رویه حتی محدودیتها بیشتر شد و مردم را ترغیب کردند تا به سمت استفاده از دوچرخه و پیاده روی بروند. البته وضعیت تهران قابل مقایسه با برخی شهرها نیست اما این فرصت وجود دارد تا حداقل در مسیرهای کوتاه شهروندان از خودرو استفاده نکنند. من با اجرای این طرح موافق هستم چراکه اگر نبود ازدحام بیشتری اتفاق میافتاد و منطقی بود که حتی زودتر ساعات اجرای طرح به گذشته برگردد.
همچنین تغییر ساعت طرح ترافیک علاوه بر مترو بر شبکه اتوبوسرانی هم تاثیر مستقیم گذاشته است. اگرچه آمار افزایش مسافران تا دو روز آینده قابل احصا است، اما مشاهدات میدانی ما نشان می دهد که دیروز هم برخی خطوط و بویژه همه خطوط تندرو در سطح شهر با افزایش مسافرمواجه شدند. تعداد مسافران اتوبوس در ماه های اخیربه حدود 600 هزار نفر رسیده است که قطعا در این چند روز با افزایش قابل ملاحظه روبه رو خواهد شد البته بیشترین نگرانی ها از آغاز سفرهای آموزشی است.
معاون وزیر بهداشت اعلام کرد
اجرای طرح <هوشمندسازی محدودیتها> از ابتدای آذر
بازگشایی مدارس متوسطه دوم از ۱۵ آبان
معاون بهداشت وزارت بهداشت از آغاز اجرای کشوری طرح مدیریت هوشمند کرونا از ابتدای آذر خبر داد.
کمال حیدری درباره سامانه هوشمند مدیریت کرونا، گفت: قرار است در این سامانه که وزارت کشور زحمت آن را کشیده است، وزارت بهداشت اطلاعات بیماران و نتایج آزمایشگاهها را بارگذاری کند و اطلاعات آن توسط دستگاههای خصوصی و دولتی قابل بهرهبرداری باشد تا افرادی که واکسن کرونا نزدند یا بیمار هستند، شناسایی شوند تا هوشمندانه جلو تردد مبتلایان به کرونا و واکسن نزدهها را بگیریم.
وی افزود: اطلاعات ذکر شده توسط معاونت فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در حال بارگذاری بر سامانه مذکور است و فعلاً در ۳ شهرستان قزوین، آذربایجان غربی و کردستان در حال اجرای پایلوت این طرح هستیم تا با نواقص احتمالی و کاستیهای آن آشنا شویم که بتوانیم این مشکلات را ظرف دو هفته آتی که قرار است این طرح در سطح کشور اجرایی شود برطرف کنیم.
او تأکید کرد: نتایج در حال وصول است و بهدنبال پیدا کردن و رفع مشکلات هستیم. با افزایش مشارکت مردم در خوداظهاری ابتلا به کرونا میتوانیم سلامت تردد در اماکن تجمعی را مدیریت کنیم تا هم فعالیتهای اجتماعی برقرار باشد و هم از ورود افراد بیمار به تجمعات و اماکن عمومی جلوگیری شود.
حیدری تأکید کرد: سامانه هوشمند مدیریت کرونا بیشتر معطوف به اصناف، خرید بلیت سفر و... است.
وی افزود: در عین حال این روال را در زمینه رفع محدودیتها بهصورت هوشمند به سمتی میبریم که افرادی که واکسن تزریق کردهاند، آزادی عمل بیشتری داشته باشند. این موضوع در ستاد کرونا مصوب شده و از ابتدای آذر اجرا میشود.
وی با بیان اینکه بنابراین درباره منع تردد شبانه تصمیمگیری میشود، ادامه داد: البته مبنا را چه در زمینه ترددها و چه در زمینه حضور در مجامع مانند اماکن آموزشی و غیره همه را با بحث واکسن پیش میبریم.
وی درباره بازگشایی مدارس، گفت: مدارس متوسطه دوم از ۱۵ آبان و متوسطه اول و ابتدایی از اول آذر بازگشایی میشوند. البته درباره مدارس ابتدایی باید بنا بر نظر و اعلام آمادگی آموزش و پرورش باشد.
حیدری که در یک برنامه تلویزیونی صحبت میکرد، درباره زمان دقیق بازگشایی مدارس گفت: آموزش و پرورش اعلام کرده که صد درصد کادر اداری و اولیای مدارس واکسن تزریق کردهاند و بالای ۸۰ درصد دانشآموزان هم واکسن تزریق کردهاند.
وی درباره بروز پیک ششم کرونا در کشور گفت: پیک ششم هنوز شروع نشده و وارد پیک ششم نشدهایم. برخی از استانها که هفته گذشته حالت صعودی داشتند اکنون روی نمودار، فِلَت شدهاند. برخی استانها هم که در حالت نزولی بودند اکنون مقداری صعودی شدهاند اما در کل کشور شرایطمان رو به نزول است. با این حال باید حساس باشیم؛ چرا که وضعیت میتواند تغییر کند. متأسفانه برخی با موضوع عادی برخورد میکنند و این برای ما جای نگرانی دارد.
سهیم شدن فرهنگیان در ارزش افزوده دارایی صندوق ذخیره فرهنگیان
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه توزیع ارزش افزوده املاک و داراییها، جزو برنامههای اصلی صندوق ذخیره فرهنگیان است، گفت: وقتی شرکت های زیرمجموعه صندوق به طور کامل وارد بورس شوند، ارزش افزوده املاک فرهنگیان در قالب سهام دیده خواهد شد.
علیرضا کاظمی درباره سهیم شدن اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان در ارزش افزوده داراییهای این صندوق اظهار کرد: تلاشها و اقداماتی در حال انجام است که صندوق ذخیره فرهنگیان کامل وارد بورس شود. وقتی وارد بورس شود، ارزش افزوده املاک فرهنگیان در قالب سهام دیده میشود و ممکن است داراییهای یک همکار عضو صندوق یک مرتبه چندبرابر شود.
او ادامه داد: علاوهبر این، سهام مذکور قابل فروش و واگذاری است و اعضا میتوانند بهراحتی آن را داد و ستد کنند. کار ارزشمندی است که فرایندش در حال طی شدن است و امید که امسال عملیاتی بشود.