توقف طرح راهآهن شیراز- بوشهر در ایستگاه اول
چرا پروژه ای که 14 سال پیش کلید خورده کمتر از 20 درصد پیشرفت داشته است؟
زهره توکلی
خبرنگار
پروژه راهآهن شیراز- بوشهر که شروع بهکار بخشی از قطعات آن 14 سال قبل یعنی سال 86 آغاز شده بود همچنان بهدلیل کمبود منابع مالی و اختصاص نیافتن اعتبارهای دولتی نیمه کاره باقی مانده است.
هدف اصلی این طرح، اتصال استان بوشهربه شبکه ریلی برای حملونقل ۳میلیون تن بار در سال نخست بهرهبرداری و افزایش تا ۶ میلیون تن طی ۱۰ سال، همچنین جابه جایی یک میلیون مسافر در سال نخست بهرهبرداری و افزایش تا ۲میلیون نفر طی ۱۰ سال و رونق اقتصادی و اجتماعی این استان بوده است. راهآهن بوشهر- شیراز در امتداد خود شهرهای اهرم، کلمه، بوشکان، فراشبند، فیروزآباد، بایگان، کوار، شیراز، زرقان و مرودشت را دربرمی گیرد. طول کل مسیر از سمت شیراز تا بوشهر ۴۳۷کیلومتر است که به ۱۱ قطعه اجرایی تبدیل شده است. پروژه راهآهن شیراز- بوشهر- عسلویه که طی این سالها جزو مطالبات مردم استان بوشهر بوده و مورد کم لطفی مسئولان قرار گرفته بود بهتازگی با سفر یک روزه آیتالله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری به استان بوشهر مورد توجه قرار گرفته بهطوری که وی در این سفر عنوان کرده مصمم هستیم در تکمیل و راهاندازی پروژه خط آهن شیراز- بوشهر- عسلویه شتاب ایجاد کنیم.
بهگفته رئیس جمهوری، پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه راهآهن شیراز – بوشهر- عسلویه پس از ۱۴ سال قابل توجیه نیست چرا که تأخیر در اجرای پروژهها موجب اتلاف منابع و فرسودگی تجهیزات میشود. مدیران طرح باید برای تکمیل و راهاندازی این خط آهن تلاش مضاعف کنند و لازم است در روند تکمیل آن جهش ایجاد شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در گفتوگو با «ایران» در این باره میگوید: پروژه راهآهن شیراز- بوشهر، پازل تکمیلکننده راهآهنی است که اصفهان را به شیراز متصل میکند و دارای اهمیت بسیار است چرا که با اتصال به بندر بوشهر، حملونقل کالاها از این بندر و نیز با اتصال به عسلویه حملونقل مصالح پتروشیمی به سهولت انجام میشود.
فرزاد رستمی میافزاید: با توجه به اینکه بوشهر، شهرستانی بندر است و در آن صنایع پتروشیمی و... وجود دارد لذا زمانی ارزش طرح راهآهن اصفهان- شیراز، دوچندان میشود که به بندر بوشهر و عسلویه وصل شود.
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح، در زمینه نقل و انتقال مسافران نیز تسهیلاتی ایجاد خواهد شد اما عمده اهمیت آن، بخش باری این پروژه است، ادامه میدهد: سرعتی که برای انتقال مسافران در نظر گرفته میشود 160 کیلومتر بر ساعت و برای سرعت باربری 120کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
این مسئول در خصوص علل تأخیر اجرای این پروژه با اشاره به مشکلات مالی این طرح میگوید: قرار شد در سال 86-85 بحث تأمین مالی زیرسازی این طرح را وزارت نفت عهده دار شود و ریلگذاری و... برعهده وزارت راه و شهرسازی باشد لذا در آن سالها، وزارت نفت حدود 40میلیارد تومان برای اجرای این طرح اختصاص داد و عملیات ریلگذاری 2 قطعه از این پروژه نیز انجام شد. یکی از قطعات به سمت بوشهر و قطعه دیگر به سمت عسلویه بود که در مجموع این قطعات 97کیلومتر میشود.
وی اضافه کرد: متأسفانه پس از آن، دیگر از سوی وزارت نفت، اعتباری برای این پروژه اختصاص نیافت و عملاً پروژه حالت تعطیلی بهخود گرفت.
رستمی اظهار میدارد: البته حدود 2سال قبل، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار وقت و... به این پروژه ورود پیدا کردند و مبلغ جزئی را برای ادامه این طرح اختصاص دادند بهطوری که پروژه مجدد فعال شد اما نه فعالیت آنچنانی چون منابع مالی آن کم بود، بنابراین قطعه 10 راهآهن شیراز– بوشهر که شامل 5/25 کیلومتر و درواقع سختترین قطعه این پروژه هم از نظر توپوگرافی و هم بحث تونلها و پلها محسوب میشود آغاز شد ولی بهدلیل کمبودهای منابع مالی پیشرفت زیاد و مطلوبی در کل پروژه ایجاد نشد.
وی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی کل قطعات زیر 20درصد است، میگوید: برآوردها نشان میدهد که تکمیل و اجرای کامل پروژه شیراز– بوشهر، نیازمند 25هزار میلیارد تومان است تا بتوان تمام قطعات آن را برای ساخت فعال کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر میافزاید: تاکنون 2 قطعه از سمت فارس انجام شده و در بوشهر نیز هم اکنون یک قطعه فعال است و قطعهای هم که اجرای آن قبلاً شروع شده بود، نیمه فعال و تعطیل شده لذا فقط همان یک قطعه فعال است. وی تصریح میکند: پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و همچنین رئیس جمهوری این بوده که اگر امکان داشته باشد حدود 200 میلیون دلار از طریق تهاتر نفتی ، یعنی رقمی حدود 5 یا 6هزار میلیارد تومان به این پروژه تزریق کنند تا قطعات فعال شود همچنین با یک گروه چینی هم مذاکراتی داشتهاند که در صورت امکان، مبلغی بهعنوان فاینانس به این پروژه اختصاص یابد.
این مسئول تصریح میکند: در حال حاضر مقرر شده بررسیهای لازم انجام شود تا در صورت امکان، هم در قانون بودجه سال 1401 بتوانند مبلغ بیشتری برای این پروژه اختصاص یابند و هم با استفاده از تهاتر نفتی از این دو منبع مالی بتوان فعالیتی انجام داد. با پیشبینی که دارند امید دادند که در سال آینده جهش بزرگی در اجرای این پروژه ایجاد شود.
نیمنگاه
پروژه راه آهن شیراز- بوشهر، پازل تکمیل کننده راه آهنی است که اصفهان را به شیراز متصل میکند و دارای اهمیت بسیار است چرا که با اتصال به بندر بوشهر، حمل و نقل کالاها از این بندر و نیز با اتصال به عسلویه حمل و نقل مصالح پتروشیمی به سهولت انجام می شود
طاعون نشخوارکنندگان به انسان منتقل نمیشود
کرج - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در خصوص انتشار اخباری مبنی بر شیوع بیماری طاعون در این استان گفت: منظور بیماری طاعون یاد شده در اخبار منتشر شده در رسانههای اجتماعی، طاعون [شایع در میان] نشخوارکنندگان بوده که این بیماری به انسان منتقل نمیشود. بهگزارش ایرنا، دکتر شهاب مستوفی به خبرنگاران گفت: گزارش منتشر شده مربوط به طاعون انسانی نبوده و مربوط به بروز طاعون نشخوارکنندگان در بعضی مناطق استان و در حیات وحش است. وی ادامه داد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک بیماری ویروسی واگیر در بز و گوسفند است که در برخی سمداران وحشی مانند آهو نیز بروز میکند و به آن طاعون بزی هم گفته میشود.
معاون بهداشتی دانشگاه تأکید کرد: این بیماری قابل انتقال به انسان نیست و عامل این بیماری با عامل بیماری طاعون انسانی که از موش و به وسیله ککها به انسان منتقل میشود متفاوت است. روز گذشته مطالبی در خصوص انتقال طاعون نشخوار کنندگان به انسان در فضاهای مجازی استان البرز دستبهدست شد که نگرانی مردم در این خصوص را در پی داشت و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی البرز در این باره توضیح دادند. بیماری طاعون نشخوارکنندگان طبق گزارش اداره کل حفاظت محیطزیست و دامپزشکی استان البرز در برخی زیستگاههای وحوش استان شیوع پیدا کرده و سبب تلف شدن تعدادی کل و بز وحشی شده است.
2500 واحد مسکونی در زلزلههای اخیر خوزستان آسیب دیدند
ویرانی خانههای عشایری اندیکا در فصل قشلاق
زهره افشار
خبرنگار
ارزیابیهای اولیه از میزان خسارت زلزلههای اخیر خوزستان در منطقه اندیکا نشان میدهد حداقل 2 هزار و 500 واحد مسکونی در این منطقه نیاز به بازسازی و تعمیرات دارند. در جریان چند زلزله متوالی این منطقه که از روز دوشنبه 12 مهرماه این منطقه را تکان داد، واحدهای مسکونی 130 روستا دچار خسارت هایی شدهاند. بزرگی نخستین زمین لرزه 5.7 ریشتربود که بهنام چلگرد چهارمحال و بختیاری ثبت شده و 3 زلزله دیگر که به نام قلعه خواجوی خوزستان به ثبت رسیده به ترتیب 5/4 و 4.6 ریشتر گزارش شده است. منطقهای که تحت تأثیر این زمین لرزهها قرار گرفته از یک طرف به اندیکای خوزستان و از طرف دیگر به کوهرنگ چهارمحال و بختیاری چسبیده است. جایی که یکی از 5 ایل مسیر اصلی کوچ عشایر چهارمحال و بختیاری به شمار میرود و همه ساله در این زمان کوچ خود را به قشلاق خوزستان آغاز میکنند. در این منطقه بیشتر واحدهای مسکونی متعلق به عشایری است که اندیکا را برای زمستان گذرانی انتخاب میکنند و شاید بهدلیل اینکه همیشه در این واحدها ساکن نیستند کمتر حاضر به سرمایهگذاری برای داشتن سرپناهی امن در این منطقه هستند. «مجید جودی» معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جریان بازدید و ارزیابی از منطقه زلزله زده اندیکا به «ایران» گفت: منطقهای که زلزله اتفاق افتاده عمدتاً عشایری است و درصد واحدهای غیرمقاوم روستایی بالاتر از دیگر مناطق است و در مجموع بافت روستایی آسیبپذیری دارد به همین دلیل با شنیدن رخداد زلزله در این منطقه ما انتظار تلفات بالایی را داشتیم اما خوشبختانه به لطف خدا تلفات جانی نداشتیم.
گرچه این زلزلههای متوالی موجب ریزش 100 درصدی واحدها نشده اما بسیاری از واحدها ترکهایی برداشتهاند که نیاز به بازسازی کامل دارند. برآوردهای ما نشان میدهد حداقل 500 واحد مسکونی روستایی در بخش چهار محال و بختیاری منطقه و 500 واحد مسکونی روستایی دیگر در بخش خوزستان این منطقه باید به طور کامل تخریب و از نو ساخته شود. از سوی دیگر حداقل یکهزار و پانصد واحد دیگر هم نیاز به تعمیرات دارند. وی تأکید کرد: تا پایان هفته ارزیابی خسارت زلزله به منطقه به پایان میرسد و بنیاد مسکن طبق روال همیشگی، پیشنهادات خود برای دادن سقف کمک بلاعوض و تسهیلات بازسازی را به هیأت دولت میدهد تا مصوب شود. البته با توجه به اینکه منطقه صعب العبور و قیمت تمام شده بالاتر است ما قطعاً پیشنهاد اعطای کمک بلاعوض و تسهیلات بیشتری را به هیأت دولت میدهیم.
طبق روال در مواقع بروز زلزله به مالکان هر واحدمسکونی روستایی 50 میلیون تومان کمک بلاعوض، 110 میلیون تومان تسهیلات ساخت و 30 میلیون تومان وام معیشتی تعلق میگیرد که با توجه به صحبتهای این مقام بنیاد مسکن، زلزله زدگان اندیکا باید منتظر دریافت مبالغ بالاتری از کمک بلاعوض و تسهیلات باشند. وی همچنین خاطرنشان کرد: اولویت ساخت در منطقه با واحدهایی است که مالکان آنها ساکن دائم منطقه هستند. وی همچنین توضیح داد: با توجه به هوای مناسب منطقه و اینکه بافت روستایی منطقه بهگونهای است که امکان شروع ساخت واحد جدید در کنار واحدهای صدمه دیده از زلزله وجود دارد، ما برنامهای برای اسکان موقت و دادن کانکس به اهالی منطقه نداریم. معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که میزان مقاومت واحدهای مسکونی روستایی در منطقه اندیکا نسبت به میانگین کشوری چگونه است، توضیح داد: میانگین مقاومت واحدهای مسکونی روستایی در کل کشور در حد 51 درصد است اما متأسفانه این میزان در هر دو استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان زیر این رقم است که امیدواریم روستاییان هر دو استان بیشتر به این مسأله توجه کنند.
خسارت زلزله به 130 روستای خوزستان
در همین حال «حسین جنتی» مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان هم به «ایران» گفت: در زلزلههای اخیر خوزستان در منطقه اندیکا حدود ۱۳۰ روستا خسارت دیدند که تا ظهر روز یکشنبه ارزیابی خسارت در واحدهای مسکونی 25 روستا در منطقه «چلو» به پایان رسیده و ارزیابی خسارت مابقی روستاها به سرعت در حال انجام است. ارزیابی خسارت زلزله از این روستاها نشان میدهد در این 25 روستا حداقل 420 واحد مسکونی 100 درصد خسارت دیدهاند و نیاز به بازسازی کامل دارند و 250 واحد نیز باید تعمیر شوند و انتظار میرود کار ارزیابی خسارت مابقی روستاها نیز تا روز پنجشنبه به اتمام برسد. مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: برای بحث تسهیلات بازسازی و پرداخت خسارت به آسیب دیدگان نیز منتظر تصمیمگیری و مصوبه هیأت دولت در این خصوص هستیم.