امام رضا (ع) :
از ما نیست آنکه دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
بحار الانوار، ج ۷۸، ص ۳۴۶
محسن امیریوسفی: فیلم کوتاه یکی از بهترین اسناد تاریخ اجتماعی به شمار میآید
در آیندهای که هیچ یک از ما دیگر زنده نیستیم، اگر اشخاصی بخواهند مروری بر تاریخ مملکت داشته باشند، فیلم کوتاه یکی از بهترین اسناد تاریخ اجتماعی به شمار میآید و خوشحالم که فیلمسازان سینمای کوتاه برخلاف فیلمسازان فیلم بلند، همچنان جسورانه فیلم میسازند. به اعتقاد من، مقوله فیلم کوتاه، با دیگر بخشهای سینما تفاوتی ندارد. شرکت در جشنوارههای بینالمللی به این دلیل مهم است که مخاطبان آن جشنوارهها به تماشای یک فیلم ایرانی مینشینند و پیدا کردن مخاطب در هر گوشهای از جهان، رسالت فیلمها میتواند باشد. ضمن این که حضور آثار کوتاه در رویدادهای مختلف جهانی به لحاظ اعتبار جهانی جشنوارهها و گرفتن جوایز مختلف، میتواند برای سینمای ایران اعتبار و جایگاه بهتری نیز به همراه بیاورد.
بخشی از سخنان کارگردان فیلم کوتاه «کاروان» /ایسنا
چند نکته در لزوم پرداختن به حوزههایی وسیعتر در شعر آیینی
میدان تعظیم شعائر ائمه بسیار وسیع است
هادی جانفدا
شاعر
هیچ واقعهای در تاریخ مثل عاشورا احساس شیعیان و آزادگان جهان را درگیر خود نکرده و به همین دلیل هم طبیعی است که شاعران بیشتر از هر موضوعی به واقعه عاشورا پرداختهاند و در لسان معصومین نیز این فرمایش و تشویق و تذکر وجود دارد که مردم و بخصوص صاحبان ذوق را به سرایش مراثی اباعبدالله(ع) تشویق کردهاند. پس از انقلاب اسلامی قدمهای بسیار خوبی در حوزه شعر آیینی برداشته شد و با توجه به فضای بازی که در تعظیم شعائر به وجود آمد شاهد و خواننده شعرهایی بسیار عمیق و ماندگار بودیم و هستیم. با این حال شأن و منزلت بزرگان دین ما آنچنان والا و بالاست که هنوز که هنوز است باید خود را در ابتدای راه بدانیم و شعر آیینی را با این قیاس مهجور و قابل توجه. به گفتهای دیگر ما به عنوان نویسنده و شاعر نباید به مصایب حضرات دین خود نگاه مناسبتی داشته باشیم و طبع الهی خود را که ودیعهای است در وجود ما در تمامی موضوعات بیازماییم و از دهه محرم و عاشورا تا عید غدیر و نیمه شعبان بنویسیم و بگوییم تا سوگ وفات پیامبر اکرم(ص) و شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) که بعد از پایان ماه صفر واقع شده است. به عقیده من هر کدام از مناسبتهای مذهبی مربوط به اهل بیت(ع) اعم از ولادت و شهادت، باید در جای خود تکریم و بزرگ داشته شود و شعرها دربارهشان نوشته شود و داستانها گفته شود؛ آنهم شعرهایی باشکوه و عمیق که تا حد توان بشری ما در شأن و منزلت آن بزرگواران باشد. بحث دیگر این است که متأسفانه افکارعمومی امروزه تحت تأثیر رسانههاست و در رسانههای ما چندان به گوشههای مهجور مانده تاریخی و مذهبی پرداخته نمیشود و بسیاری از بزرگان و حضرات دین مبین اسلام در ذهن مردم ما مغفول ماندهاند یا آنچنان که باید و شاید به جایگاه آنها توجه نشده است. در واقع ما در رسانههایمان به موضوعاتی نظیر حضرت امام حسین(ع)، امام حسن(ع) و امام رضا(ع) پرداختهایم و فیلمها و سریالهایی با موضوع زندگی این حضرات تولید و پخش شده است اما در خصوص برخی از اهل بیت(ع) بهنظر میرسد تا حدودی غفلت کردهایم. دلیل دیگر این است که اساساً از حیث فرهنگی برنامهریزی برای شناساندن این حضرات انجام نمیشود. به اعتقاد من باید با برنامهریزی درست فرهنگی این غفلت را جبران کرد و نگذاشت که پس از این همه سال همچنان غبار غربت بر سیره و زندگانی حضرات معصومین بنشیند. میدان تعظیم شعائر ائمه و بزرگداشت آنها بسیار بسیار وسیع است و کلام و کلمه تنها یک بخش از آن است که باید با تمام وجود در آن حضور داشت و نوشت.
نقد انحرافات در کنار نشر حقایق شیوه تبلیغی امام رضا(ع)
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
در امتداد رسالت هدایت و رهبری امت در دوران امام رضا(ع) کوشش پیشوایان دین متوجه برنامهریزی و بهوجود آوردن گروهی بزرگ و متحد از پیروان مکتب اسلام با محوریت جانشینان حقیقی رسول خدا(ص) گردید تا به شیوه و آیین مکتب اسلام محمدی(ص)، تربیت شوند و با آگاهی و همدلی جامعه اسلامی را تحقق بخشند.
اجتماع مسلمین در دوران حیات آن حضرت(ع) در نتیجه تلاش امامان پیشین(ع) با موج دوستی و الفت و موّدت نسبت به خاندان رسول خدا(ص) همراه بود. موجی که دامنههای آن تا کاخ حکومتگران نیز رسیده و هارون الرشید را واداشت تا از سر بغض و حسادت معترف شود که جمعیت کثیری با گرایش به اهل بیت رسول خدا(ص) بیعت معنوی آنان را پذیرفته و تنها در ظاهر و به شکلی نمادین از خلفای عباسی تبعیت میکنند.
این بود که دستگاه عباسیان با تغییر رویه، به شیوههای مکر و حیله در ارتباط با خاندان رسول خدا(ص) از جمله مصداق آن، امام علی بن موسی الرضا(ع) روی آورده و مأمون مکارانه ولایتعهدی آن حضرت را پیش کشید و بر آن اصرار ورزید. امام رضا(ع) نیز وقتی دید که زمینه مناسبی بهوجود آمده و گروهی از شیعیان در سطحی قرار دارند که با حمایت آنان میتوان مهار حکومت را بهدست گرفت و کار امت را سامان بخشد، دست به کار شد و پایگاههای مردمی خود را علیه ظلم و ریاکاری حکام جور بسیج نمود. اما موضوع ولایتعهدی همچنانکه آن حضرت پیشبینی کرده بود به اتمام نرسید و در همان اوایل مأمون با پشیمانی از کرده خود و بهمنظور ممانعت از گسترش نفوذ بیش از پیش جریان اصیل رسالت اسلامی و احتمال گسترش یافتن آگاهی و خیزشهای مسلحانه و در نتیجه درهم پیچیده شدن بساط خلافت عباسیان، دست به جنایتی بزرگ زد و آن حضرت را مسموم و به شهادت رسانید.
ویژگی دوران امام رضا(ع) همبستگی میان امام و امت است، این دوره نشانگر گسترش پایگاههای مردمی امام(ع) و تقویت شیعیان است. امام رضا(ع) با استفاده از فرصت و با غنیسازی آگاهی وعقیده مسلمانان و معرفی ابعاد تازهای از اسلام به موازات کوششهای سیاسی به ماندگاری شیعه بهعنوان یک عقیده دینی کمک رسانید.
امام رضا(ع) ماهیت توطئهای که برای به آشفتگی کشاندن ایمان و باور مسلمانان تدارک شده بود را روشن کرده و قاعدهای کلی از شیوه و عملکردهایی که دشمنان دین برای خدشه دار کردن اندیشه و مفاهیم اسلامی در پیش گرفته بود به دست داد.
آن حضرت به منظور روشنگری پیرامون این موضوع میفرماید: «مخالفان و دشمنان ما سه دسته اخبار و روایات در فضائل ما جعل کردند. 1- غلو درباره ما 2- کوتاهی و نارسایی در امر امامت ما 3- بدگویی آشکار از دشمنان ما. پس هرگاه مردم سخنی آمیخته به غلو درباره ما بشنوند شیعیان ما را تکفیر کرده آنان را معتقد به الوهیت ما خواهند خواند و چون روایات کوتاهی را ببینند، آن کوتاهی را از ما خواهند دانست و زمانی که بد گویی صریح و بیپرده همراه با ذکر نام دشمنان ما بشنوند، ما را با ذکر نام به بدی یاد خواهند کرد.»(عیون اخبار الرضا ج1/ص302)
امام رضا(ع) در همین راستا و به منظور گسستن پیوند جریانات انحرافی با تمام گونههای آن همزمان درافتاده و به روشنگری علیه جریانات انحرافی پرداخت. گاهی انحرافات و گاهی جریان سازان انحرافی را مورد نقد قرار داد و با تنویر افکار عمومی به روشنگری پرداخت. همزمان آن حضرت در کنار رد و نقد افکار انحرافی به نشر افکار و اندیشههای پاک و زلال پرداخته و حرکت اصلاحی خویش را تکمیل نمود.
اکران رایگان 7 فیلم سینمایی در هفته ملی کودک
یکی- دو روز آینده، همزمان با آغاز هفته ملی کودک علاقهمندان سراسر کشورمان شاهد اکران عمومی هفت فیلم سینمایی، از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهند بود. اکران این فیلمها از شانزدهم مهرماه جاری آغاز شده و تا بیست و دوم همین ماه نیز ادامه خواهد داشت. اما خبر خوب اینکه این ساختههای سینمایی بهصورت رایگان و در فضای مجازی اکران عمومی میشوند. «ضربه فنی» کاری از غلامرضا رمضانی یکی از این فیلمها است که در نخستین روز پخش میشود. «مسیر عشق» به کارگردانی یدالله صمدی در روز دوم (۱۷مهر)، «دوچ» به کارگردانی امیرمشهدیعباس در روز سوم (۱۸ مهر) و «پدافند غیرعامل» کاری از رضا حیدرنژاد برای روز چهارم (۱۹مهر) اکران میشوند. در همین حال، «هامون و دریا» ساخته ابراهیم فروزش در روز ۲۰ مهر و «پایان رؤیاها» به کارگردانی محمدعلی طالبی در روز بیست و یکم مهر در پرتال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اکران خواهند شد. آخرین روز هفته ملی کودک، مصادف با بیست و دوم مهر ماه نیز«اقیانوس پشت پنجره» بهکارگردانی بابک نبیزاده اکران میشود. هر یک از این فیلمها در روزهای اعلام شده تنها به مدت 24 ساعت در پرتال کانون به نشانی cinema.kpf.ir بهصورت رایگان در دسترس علاقهمندان قرار خواهند داشت. البته طی هفته اعلام شده، در این پرتال هر روز یک فیلمتئاتر در کنار یک انیمیشن از ساختههای کانون نیز اکران میشود که پخش این فیلمتئاترها و انیمشینها نیز بهصورت رایگان خواهد بود. ویژه برنامههای هفته ملی کودک امسال با توجه به محدودیتهایی که کرونا سبب شده در قالب مجازی هم طراحی شدهاند، البته در بخش حضوری هم برنامهها بهشکل محدود و با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار خواهند شد.
بهاءالدین مرشدی
داستاننویس
در ابتدای کتاب یک جمله نوشته شده: «پروازهای طبیعی ذهن انسان نه از لذت به لذت که از امید به امید است.» این حرفی است از ساموئل جانسون که در ابتدای کتاب «روایت و کنش جمعی» نوشته فردریک دبلیو میر آمده است. کتابی که الهام شوشتریزاده ترجمه کرده و نشر اطراف هم آن را منتشر کرده است.
یک نگاه کلی اگر به این کتاب بکنیم میبینیم کتابی است که بسیاری از مفاهیم در دو حوزه هنر و علوم اجتماعی را با یکدیگر همراه کرده و با سادهترین شکل ممکن آنها را تشریح کرده است. درواقع ساده کردن امر پیچیده کاری است که این کتاب دنبال کرده و میخواهد به شکلی که همه فهم باشد مفاهیم کلیدی این دو حوزه را شرح بدهد. برای همین است که خواندن این کتاب بسیار راحت است و شما میتوانید با آن خیلی خوب پیش بروید.
اما این کتاب همانطور که در جلدش آمده میخواهد بگوید که «چرا فراخوانهای اجتماعی و سیاسی به داستان نیاز دارند.» و همین میشود پایه این کتاب تا با ما این مسأله را در میان بگذارد که قصه همه چیز است. حتی اگر شما فعالیت سیاسی و اجتماعی داشته باشید باز هم به قصه نیاز دارید. قصه شما را زودتر به هدفتان میرساند. همانطور که از ابتدای زندگی بشر هم این قصه کارکردی عجیب دارد. مثلاً اساطیر را که نگاه کنیم همهشان قصه دارند یعنی انسانهای باستان هم برای اینکه به همه نشان دهند خلقت چه آغازی داشته از قصه استفاده کردهاند و اینکه انسان ذاتاً انسانی قصهگو است. یا وقتی حتی به یکی از خاستگاههای تئاتر رجوع میکنیم میبینیم تئاتر هم ممکن است از قصه و قصهگویی بهوجود آمده باشد. همانوقتهایی که آدمیان دور آتش مینشستند و روایتها و قصههایشان برای یکدیگر پایهای میشود برای ظهور تئاتر. اصلاً میشود گفت همه چیز قصه است. اینطوری است که این کتاب پا میگذارد به قصه و آدم را با خودش همراه میکند و میگوید که از قصه غافل نشوید.
یکی از فصلهای خواندنی این کتاب آنجایی است که از افسون قصهها میگوید. کتاب میخواهد به ما بگوید که این افسونی را که در قصه وجود دارد نمیتوان براحتی از کنارش گذشت و همین است که باعث میشود کنشهای سیاسی و اجتماعی هم با آن همراه شوند. سیاستمدارانی که برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب از همین افسون قصهها استفاده میکنند و در راستای موفقیت گام بر میدارند. فعالان اجتماعیای که برای مخاطبین خود با قصهها راه و هدف خودشان را تشریح میکنند و باعث ایجاد تحرک و کنش جمعی میشوند. افسونی که باعث تسخیر ذهن میشود و عواطف انسانی را تحریک میکند. مثلاً در نمونه شرقیاش اگر بخواهیم نمونه درخشانی پیدا کنیم به سراغ کتاب «هزار و یکشب» میرویم. کتابی که در آن شهرزاد برای نجات دادن جان خود و دیگران دست به قصهپردازی میزند و زندگی بسیاری آدم را نجات میدهد. این تأثیر قصه است. این افسون قصه است. افسونی است که شما را میتواند ساعتها در سینما میخکوب کند یا در سالنهای تئاتر یا جلوی تلویزیون بنشاند. این جمله از کلیفرد گیرتز که در این کتاب آمده جمله جذابی است برای پایان این ستون که: «سیاست هر قومی همانی است که در خیالش میپروراند.»
ردپای اربعین و تصاویری از پیادهروی کربلا همچنان در فضای مجازی خودنمایی میکند، اما نگرانیها درباره کرونا و از سویی پیگیری وضعیت سلامتی عزتالله مهرآوران که گویا احوالی امیدبخش پیدا کرده هم در شبکههای اجتماعی مورد توجه اهالی فرهنگ و هنر قرار دارد. در این بین اطلاعرسانی پیرامون تازههای تولیدات هنری، از جمله قسمت جدید مجموعه «خاتون» و حتی صحبت درباره سریالی کرهای که چندی است توجه مخاطبان ایرانی و خارجی را به خود جلب کرده هم حضوری پررنگ در فضای مجازی دارند.
بدرود عمو فَتَل، هنرمند مهربان و خاطره ساز
فتحعلی اویسی، بازیگر خاطره ساز سینما و تلویزیون کشورمان روز گذشته با زندگی بدرود گفت. این خبر از سوی فرزندش، علی رضا اویسی منتشر شده که نوشته:« با دلی اندوهگین پدرم آسمانی شد. بابا راحت بخواب.» در این بین اهالی سینما، تلویزیون و تئاتر نیز با انتشار تصاویری از این هنرمند پیشکسوت در غم فقدان او نوشتهاند. رضا کیانیان با انتشار تصویری از اویسی نوشته: «یادش گرامی باد. بازیگر پرخاطره، فتحعلی اویسی.» کیانیان این خبر را به نقل از صفحه تهمینه میلانی منتشر کرده، تهمینه میلانی هم با جملاتی درگذشت این بازیگر سینما و تلویزیون را به خانواده وی، اهالی سینما و سینمادوستان تسلیت گفته است. مریم امیرجلالی هم نوشته: «استاد اویسی چشم از دنیا بستن و به دیار باقی پرواز کردن، روحشان شاد و یادشان گرامی.» شقایق دهقان نیز با انتشار تصویری از اویسی این طور گفته که: «آقای خوش تیپ، خوشخنده، مهربان، آقا فَتَل جان، آقای عزیز، مهر بیپایان تون تا همیشه در قلب ما جاری خواهد ماند. سفرتون به خیر آقاجان.» صفحه رسمی تئاتر شهر هم ضمن تسلیت به اهالی هنر و دوستداران این بازیگر، خبری به نقل از علیرضا اویسی، فرزندش منتشر کرده که حاکی از برپایی مراسم تشییع این هنرمند، امروز(چهارشنبه) در قطعه هنرمندان است.
چهرهها
مجید قیصری، نویسندهای که بیشتر او را به رمان و داستانکوتاههایی که درباره جنگ و دفاع مقدس میشناسیم، معرفی یکی از کتابهای خود، «سه کاهن» را استوری کرده است. پستی که به اشتراک گذاشته به نقل از صفحه کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران است. در این نوشته، مسئول کتابخانه مذکور به ارائه نکاتی درباره «سه کاهن» پرداخته و آن را روایتی زیبا از دلدادگی حلیمه، دایه پیامبر خوانده که باید در حفظ جان امانتی که به او سپردهاند، بکوشد.
حجت اشرفزاده، خواننده و نوازنده هم با انتشار بخشی از یک ویدیویی که در آن قطعهای برای سرزمینمان خوانده، شادی خود از کسب طلاهای اخیر کشتیگیران کشورمان را با مردم به اشتراک گذاشته و نوشته: «حسن آقای یزدانی، امیرحسین خان زارع طلای کشتی تون برامون حال خوب ساخت. دست مریزاد قهرمان. دو روز پیش به گویشهای مختلف به هم گفتیم دورت بگردم و دردت به جونم. از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب نوشتید برام و استوری کردم. از وطن و برای وطن خوندن در کنار کارهای عاشقانه همیشه یک افتخاره.» او این قطعه به گفته خودش وطنی را به همه قهرمانان و عاشقان این سرزمین تقدیم کرده است.
مهران غفوریان با انتشار پوستری از سریال خاتون، از انتشار قسمت هشتم «خاتون» در پلتفرم نماوا خبر داده و نوشته: «خاتون از قزوین تا تهران راهی ندارد اما ایران در اشغال یعنی خطر در کمین است. قسمت هشتم سریال خاتون به نویسندگی و کارگردانی تینا پاکروان منتشر شده است.»
کرهایها در آستانه ثبت رکوردی تاریخی
سریالهای کرهای چند سالی است که سر از خانههای ما ایرانیان درآوردهاند؛ آنقدر که نه فقط تلویزیون ملیمان، بلکه حتی پلتفرمهای پخش فیلم هم میزبانی تعداد بسیاری از آنها را به عهده دارند. البته این استقبال تنها خاص ما نیست، سریال کرهای Squid Game یا «بازی مرکب» که تنها دو هفته از پخش آن میگذرد توانسته توجه علاقهمندان و منتقدان بسیاری را در همه دنیا به خود جلب کند. آنقدر که هنوز زمانی نگذشته که در بین هنرمندان و فیلمدوستان خودمان هم مطالبی درباره این سریالی دست به دست میشود با این مضمون تماشای آن را از دست ندهید! این سریال در آستانه ثبت یک رکورد تاریخی است و پیشبینی میشود بزودی عنوان پربینندهترین سریال تاریخ نتفلیکس را از آن خود کند. داستان این سریال درباره یک سازمان اسرارآمیز کرهای است که دست به جذب شهروندانی میزند که غرق بدهی شدهاند. آنان افراد مذکور را با موافقت خودشان در شش بازی کودکانه دورهم جمع میکنند تا در صورت برنده شدن، فرد خوششانس میلیونها دلار پول از آن خود سازد. اما نکتهای که بازیگران این بازیها نمیدانند این است که باخت آنان به بهای مرگشان تمام میشود.
خبرگزاری ایسنا، گزارش تصویر و متنی درباره مسجد پیامبر(ص) منتشر کرده است. این مسجد که به نام مسجد نبوی مشهور است به دلیل اینکه مزار حضرت محمد(ص) در آن قرار گرفته است یکی از مهمترین مساجد برای مسلمانان جهان است. رسول جعفریان، پژوهشگر تاریخ در کتاب آثار اسلامی مکه و مدینه نوشته که نزدیک به ۲۱۰۴ ستون در مسجد وجود دارد.