ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«کرونا» بی اعتمادی سرمایهگذاران به استارتاپ های زنانه را افزایش داد
میترا جلیلی
خبرنگار
تحقیقات مؤسسه مکنزی نشان میدهد زنان بیش از مردان تحت تأثیر کرونا قرار گرفتهاند و علاوه بر فشارهای روحی ناشی از پاندمی کووید 19 و مشکلات آن، ازنظر اقتصادی نیز بیش از مردان ضربه دیدهاند. در طول بحران کرونا، زنان در زمینه از دست دادن شغل خود، 1.8بار آسیبپذیرتر از مردان بودهاند و در راستای تعدیل نیرو از محیطهای کار اخراج شدهاند. اما شاید یکی از حوزههایی را که فعالان آن با بیشترین مشکلات مواجه شدهاند، بتوان فناوری دانست چراکه پاندمی کووید 19 فضا را برای فعالیت زنان در محیط نسبتاً مردانه فناوری، سختتر از گذشته کرده است.
افزایش تعداد استارتاپها با مدیریت زنان
هر چند طی 5سال گذشته، نسبت استارتاپهایی که توسط زنان پایهگذاری شده یا رهبری میشود نسبت به استارتاپهای مردانه از 0.62 به 0.73 افزایش یافته ولی هنوز هم کسر کوچکی از اکوسیستم استارتاپی جهان را به خود اختصاص دادهاند و چالشهای فراوانی بر سر راه بنیانگذاران زن باقی است. البته مناطق مختلف جهان نیز به گونهای متفاوت عمل کردهاند به عنوان مثال اروپای مرکزی و شرقی بیش از سایر مناطق اروپا دارای استارتاپ و شرکتهای نوپا با مدیریت زنان هستند یا توسط زنان بنیانگذاری شده است. همچنین در بیشتر نقاط جهان از جمله غرب آفریقا، سوئد یا حتی امریکا تعداد بنیانگذاران مرد استارتاپها از زنان بسیار بیشتر است. گفته میشود که سهم استارتاپهایی با حداقل یک بنیانگذار زن در جهان حداقل 20درصد است و ارزش سرمایه خطرپذیر جذب شده توسط بنیانگذاران زن در جهان نیز به 5میلیارد دلار رسیده است.
تبعیض جنسیتی در اختصاص سرمایه
درجهان پیشرفتهایی درزمینه جذب بیشتر مهندسان زن به مشاغل فناوری دیده میشود، اما وقتی صحبت از سرمایهگذاریهای خطرپذیر(VC) میشود، شرایط تغییر میکند. استارتاپهایی که توسط زنان حوزه فناوری پایه گذاری شده یا مدیریت آن را به عهده دارند به بن بست رسیدهاند و اعتماد چندانی از سوی سرمایهگذاران دیده نمیشود.
آمار نشان میدهد تعداد کارآفرینان زن در امریکا از سال 2007 تاکنون افزایش 30درصدی داشته اما به نظر میرسد جامعه سرمایهگذاران برای پذیرش این حجم از موفقیت زنان آمادگی ندارند چرا که امسال استارتاپهای امریکایی با مدیریت زنان یا استارتاپهایی که توسط زنان بنا شدهاند، کمترین میزان سرمایهگذاری را درمقایسه با دوره پنج ساله گذشته دریافت کردند.
همچنین مطالعهای که توسط Crunchbase (مؤسسهای که میزان سرمایهگذاری در استارتاپهای مختلف را رصد کرده و مورد بررسی قرار میدهد) انجام شده است، نشان میدهد در 7ماهه سال 2021 استارتاپهایی با رهبری زنان تنها موفق به جذب 2.2درصد از کل سرمایهگذاریهای خطرپذیر شدهاند که این رقم از سال 2016 تاکنون، کمترین میزان است، درحالی که این رقم برای استارتاپهای مردانه به 14درصد میرسد. این بدان معناست که استارتاپهای زنانه امریکا درسال جاری موفق به جذب سرمایهای درحدود3.7میلیارد دلار شدهاند در حالی که این رقم برای همتایان مرد آنها به 160میلیارد دلار میرسد.
در استارتاپهایی با رهبران مشترک زن و مرد هم میزان جذب سرمایه به حدود 11.7درصد از مجموع این سرمایهگذاریها میرسد که کمتر از استارتاپهایی با مدیریت مردان است. این موضوع تنها مختص امریکا نیست و برای سایر اکوسیستمهای استارتاپی جهان نیز مصداق دارد. آنچه مسلم است اینکه جامعه زنان در این حوزه مورد بیمهری سرمایهگذاران قرار گرفتهاند و رغبت چندانی برای کمک به توسعه مشاغل و شرکتهای نوپا که توسط زنان برپا شده است دیده نمیشود. این موضوع نه تنها برای بنیانگذاران و زنان کارآفرین مشکل ساز شده است بلکه اقتصاد امریکا و جهان را نیز تحت تأثیر قرار میدهد.
یک صندوق سرمایهگذاری مردانه
در گزارش Crunchbase به پروژه Something Ventured نیز که میزان پیشرفت در برقراری توازن جنسیتی در سرمایهگذاریها را مورد بررسی قرار میدهد، اشاره شده است. تازه ترین اعداد نشان میدهد که وضعیت سرمایهگذاری برای کمپانیهایی با مدیریت و رهبری زنان اصلاً مطلوب نیست و حتی میتوان گفت در چند سال گذشته با شیب ملایم منفی مواجه بودهایم. بهترین سال برای زنان فعال در حوزه و اکوسیستم استارتاپی، سال 2019 بوده است که 3.3درصد از مجموع سرمایههای خطرپذیر به استارتاپهایی با محوریت زنان اختصاص داشته اما همین رقم در سال 2020 کاهش یک درصدی داشته و به 2.3درصد رسیده که مبلغ قابل توجهی را تشکیل میدهد. این بدان معناست که استارتاپهایی با مدیریت زنان که حتی همکارهای مرد برای بنیانگذاری داشتهاند باز هم موفق به فرار از تله عدم توازن جنسیتی نشدهاند.
همچنین طبق گزارش All Raise، تنها 12درصد از تصمیم سازان در بنیادهای سرمایهگذاریهای VC، زن هستند و همین موضوع بر اعمال سلیقه 88درصد باقیمانده، تأثیر فراوانی دارد و نشان میدهد که چرا سرمایهگذارها با اعمال تبعیض جنسیتی، به استارتاپهای مردانه بهای بیشتری میدهند و آنها را لایق دریافت سرمایه بیشتری میدانند. به هرحال غالب بودن مردان دردنیای سرمایهگذاری، زمینه ساز بیتوجهی به زنان کارآفرین در امریکا و سایر نقاط جهان شده است.
رشد 5برابری یونیکورنهای زنانه
گزارش Pitch Book هم نشان میدهد که متوسط اختصاص سرمایه به تیمهای زنانه در سال 2020 به 6.8میلیون دلار رسیده است در حالی که این رقم در سال 2019 و پیش از شیوع کرونا18.7میلیون دلار بوده است و این مؤسسه انتظار دارد میزان سرمایه در سال 2021 بازهم روند نزولی طی کند.
جالب اینجاست که استارتاپهای به رهبری زنان از هر یک دلار سرمایهVC که جذب میکنند 78سنت تولید میکنند درحالی که این رقم برای استارتاپهای مردانه به 31 سنت میرسد. همچنین استارتاپهایی با مدیران زن، 2.5بار بیشتر کارمندان زن را استخدام میکنند که میتواند نقشی شگرف در کاهش شکاف دیجیتال جهان بازی کند. با وجود همه محدودیتهایی که برای فعالان استارتاپی زن وجود دارد تعداد یونیکورنهایی با مدیریت زنان 5 برابر شده است هر چند این تعداد هنوز نسبت به دنیای مردانه فناوری، بسیار کوچک است (یونیکورنها استارتاپهایی هستند که حداقل یک میلیارد دلار ارزش دارند). در سال 2021 از 327 یونیکورن، حدود 39 مورد استارتاپهایی با بنیانگذاران زن یا همکاران زن و مرد بودهاند.
سرمایهگذاری هوشمند «یونیسف»
توجه به زنان در حوزه استارتاپ و فناوری، یکی از موضوعهای مورد توجه سازمانهایی همچون یونیسف است. فعالان یونیسف معتقدند که کووید 19 بیشترین تأثیر را بر فرصتهای اقتصادی زنان گذاشته و بیش از 64میلیون زن در سال 2020 شغل خود را از دست دادند که درمیان آنها کارآفرینان زن هم دیده میشوند. به گفته این فعالان، شکاف دیجیتال موجود در جهان و جوامع مختلف، وضعیت زنان را در میانه بحران کرونا بغرنج تر کرده است.
این فعالان، سرمایهگذاری و حمایت از رشد کمپانیهایی به رهبری زنان را یک سرمایهگذاری هوشمندانه میدانند و اعتقاد دارند که حمایت از زنان کارآفرین جهان، امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. در همین راستا و به منظور کاهش آسیبهای ناشی از کرونا و همچنین ترغیب زنان جهان به مقابله با دنیای نسبتاً مردانه فناوری، حالا دیگر 40درصد از سرمایهگذاری بنیاد نوآوری یونیسف به استارتاپهایی در دنیا تعلق میگیرد که با مدیریت زنان اداره میشود یا اینکه از ابتدا توسط زنان راهاندازی شدهاند.
یکی دیگر از تلاشهایی که برای حمایت از زنان فعال در اکوسیستم استارتاپی دنیا انجام شده، ارائه یک برنامه کارآفرینی است که به زنان جهان کمک میکند تا در دوران شیوع کووید 19بتوانند کسب و کار خود را راه بیندازند. فعالیت آکادمی زنان کارآفرین(The Academy for Women Entrepreneurs)در سال 2019 و با فعالیت 2هزار زن کارآفرین از 26 کشور دنیا آغاز شد و حالا این رقم به 5هزار زن در 53 کشور جهان رسیده که رقم قابل توجهی است. این آکادمی به زنان کارآفرین و فعال استارتاپی کمک میکند تا از درآمد خود برای کمک به رشد زنان بهره بگیرند و درواقع یک سرمایهگذاری مناسب برای قدرتمندتر شدن زنان از جنبه اقتصادی محسوب میشود.به این ترتیب زنان کارآفرین به زنان جهان کمک میکنند تا آنها هم به چرخه استارتاپها بپیوندند. همچنین آموزش هم در دستور کار این آکادمی قرار دارد تا زنان در این مسیر نسبتاً ناهموار با مشکلات کمتری مواجه شوند.
خبرنگار
تحقیقات مؤسسه مکنزی نشان میدهد زنان بیش از مردان تحت تأثیر کرونا قرار گرفتهاند و علاوه بر فشارهای روحی ناشی از پاندمی کووید 19 و مشکلات آن، ازنظر اقتصادی نیز بیش از مردان ضربه دیدهاند. در طول بحران کرونا، زنان در زمینه از دست دادن شغل خود، 1.8بار آسیبپذیرتر از مردان بودهاند و در راستای تعدیل نیرو از محیطهای کار اخراج شدهاند. اما شاید یکی از حوزههایی را که فعالان آن با بیشترین مشکلات مواجه شدهاند، بتوان فناوری دانست چراکه پاندمی کووید 19 فضا را برای فعالیت زنان در محیط نسبتاً مردانه فناوری، سختتر از گذشته کرده است.
افزایش تعداد استارتاپها با مدیریت زنان
هر چند طی 5سال گذشته، نسبت استارتاپهایی که توسط زنان پایهگذاری شده یا رهبری میشود نسبت به استارتاپهای مردانه از 0.62 به 0.73 افزایش یافته ولی هنوز هم کسر کوچکی از اکوسیستم استارتاپی جهان را به خود اختصاص دادهاند و چالشهای فراوانی بر سر راه بنیانگذاران زن باقی است. البته مناطق مختلف جهان نیز به گونهای متفاوت عمل کردهاند به عنوان مثال اروپای مرکزی و شرقی بیش از سایر مناطق اروپا دارای استارتاپ و شرکتهای نوپا با مدیریت زنان هستند یا توسط زنان بنیانگذاری شده است. همچنین در بیشتر نقاط جهان از جمله غرب آفریقا، سوئد یا حتی امریکا تعداد بنیانگذاران مرد استارتاپها از زنان بسیار بیشتر است. گفته میشود که سهم استارتاپهایی با حداقل یک بنیانگذار زن در جهان حداقل 20درصد است و ارزش سرمایه خطرپذیر جذب شده توسط بنیانگذاران زن در جهان نیز به 5میلیارد دلار رسیده است.
تبعیض جنسیتی در اختصاص سرمایه
درجهان پیشرفتهایی درزمینه جذب بیشتر مهندسان زن به مشاغل فناوری دیده میشود، اما وقتی صحبت از سرمایهگذاریهای خطرپذیر(VC) میشود، شرایط تغییر میکند. استارتاپهایی که توسط زنان حوزه فناوری پایه گذاری شده یا مدیریت آن را به عهده دارند به بن بست رسیدهاند و اعتماد چندانی از سوی سرمایهگذاران دیده نمیشود.
آمار نشان میدهد تعداد کارآفرینان زن در امریکا از سال 2007 تاکنون افزایش 30درصدی داشته اما به نظر میرسد جامعه سرمایهگذاران برای پذیرش این حجم از موفقیت زنان آمادگی ندارند چرا که امسال استارتاپهای امریکایی با مدیریت زنان یا استارتاپهایی که توسط زنان بنا شدهاند، کمترین میزان سرمایهگذاری را درمقایسه با دوره پنج ساله گذشته دریافت کردند.
همچنین مطالعهای که توسط Crunchbase (مؤسسهای که میزان سرمایهگذاری در استارتاپهای مختلف را رصد کرده و مورد بررسی قرار میدهد) انجام شده است، نشان میدهد در 7ماهه سال 2021 استارتاپهایی با رهبری زنان تنها موفق به جذب 2.2درصد از کل سرمایهگذاریهای خطرپذیر شدهاند که این رقم از سال 2016 تاکنون، کمترین میزان است، درحالی که این رقم برای استارتاپهای مردانه به 14درصد میرسد. این بدان معناست که استارتاپهای زنانه امریکا درسال جاری موفق به جذب سرمایهای درحدود3.7میلیارد دلار شدهاند در حالی که این رقم برای همتایان مرد آنها به 160میلیارد دلار میرسد.
در استارتاپهایی با رهبران مشترک زن و مرد هم میزان جذب سرمایه به حدود 11.7درصد از مجموع این سرمایهگذاریها میرسد که کمتر از استارتاپهایی با مدیریت مردان است. این موضوع تنها مختص امریکا نیست و برای سایر اکوسیستمهای استارتاپی جهان نیز مصداق دارد. آنچه مسلم است اینکه جامعه زنان در این حوزه مورد بیمهری سرمایهگذاران قرار گرفتهاند و رغبت چندانی برای کمک به توسعه مشاغل و شرکتهای نوپا که توسط زنان برپا شده است دیده نمیشود. این موضوع نه تنها برای بنیانگذاران و زنان کارآفرین مشکل ساز شده است بلکه اقتصاد امریکا و جهان را نیز تحت تأثیر قرار میدهد.
یک صندوق سرمایهگذاری مردانه
در گزارش Crunchbase به پروژه Something Ventured نیز که میزان پیشرفت در برقراری توازن جنسیتی در سرمایهگذاریها را مورد بررسی قرار میدهد، اشاره شده است. تازه ترین اعداد نشان میدهد که وضعیت سرمایهگذاری برای کمپانیهایی با مدیریت و رهبری زنان اصلاً مطلوب نیست و حتی میتوان گفت در چند سال گذشته با شیب ملایم منفی مواجه بودهایم. بهترین سال برای زنان فعال در حوزه و اکوسیستم استارتاپی، سال 2019 بوده است که 3.3درصد از مجموع سرمایههای خطرپذیر به استارتاپهایی با محوریت زنان اختصاص داشته اما همین رقم در سال 2020 کاهش یک درصدی داشته و به 2.3درصد رسیده که مبلغ قابل توجهی را تشکیل میدهد. این بدان معناست که استارتاپهایی با مدیریت زنان که حتی همکارهای مرد برای بنیانگذاری داشتهاند باز هم موفق به فرار از تله عدم توازن جنسیتی نشدهاند.
همچنین طبق گزارش All Raise، تنها 12درصد از تصمیم سازان در بنیادهای سرمایهگذاریهای VC، زن هستند و همین موضوع بر اعمال سلیقه 88درصد باقیمانده، تأثیر فراوانی دارد و نشان میدهد که چرا سرمایهگذارها با اعمال تبعیض جنسیتی، به استارتاپهای مردانه بهای بیشتری میدهند و آنها را لایق دریافت سرمایه بیشتری میدانند. به هرحال غالب بودن مردان دردنیای سرمایهگذاری، زمینه ساز بیتوجهی به زنان کارآفرین در امریکا و سایر نقاط جهان شده است.
رشد 5برابری یونیکورنهای زنانه
گزارش Pitch Book هم نشان میدهد که متوسط اختصاص سرمایه به تیمهای زنانه در سال 2020 به 6.8میلیون دلار رسیده است در حالی که این رقم در سال 2019 و پیش از شیوع کرونا18.7میلیون دلار بوده است و این مؤسسه انتظار دارد میزان سرمایه در سال 2021 بازهم روند نزولی طی کند.
جالب اینجاست که استارتاپهای به رهبری زنان از هر یک دلار سرمایهVC که جذب میکنند 78سنت تولید میکنند درحالی که این رقم برای استارتاپهای مردانه به 31 سنت میرسد. همچنین استارتاپهایی با مدیران زن، 2.5بار بیشتر کارمندان زن را استخدام میکنند که میتواند نقشی شگرف در کاهش شکاف دیجیتال جهان بازی کند. با وجود همه محدودیتهایی که برای فعالان استارتاپی زن وجود دارد تعداد یونیکورنهایی با مدیریت زنان 5 برابر شده است هر چند این تعداد هنوز نسبت به دنیای مردانه فناوری، بسیار کوچک است (یونیکورنها استارتاپهایی هستند که حداقل یک میلیارد دلار ارزش دارند). در سال 2021 از 327 یونیکورن، حدود 39 مورد استارتاپهایی با بنیانگذاران زن یا همکاران زن و مرد بودهاند.
سرمایهگذاری هوشمند «یونیسف»
توجه به زنان در حوزه استارتاپ و فناوری، یکی از موضوعهای مورد توجه سازمانهایی همچون یونیسف است. فعالان یونیسف معتقدند که کووید 19 بیشترین تأثیر را بر فرصتهای اقتصادی زنان گذاشته و بیش از 64میلیون زن در سال 2020 شغل خود را از دست دادند که درمیان آنها کارآفرینان زن هم دیده میشوند. به گفته این فعالان، شکاف دیجیتال موجود در جهان و جوامع مختلف، وضعیت زنان را در میانه بحران کرونا بغرنج تر کرده است.
این فعالان، سرمایهگذاری و حمایت از رشد کمپانیهایی به رهبری زنان را یک سرمایهگذاری هوشمندانه میدانند و اعتقاد دارند که حمایت از زنان کارآفرین جهان، امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. در همین راستا و به منظور کاهش آسیبهای ناشی از کرونا و همچنین ترغیب زنان جهان به مقابله با دنیای نسبتاً مردانه فناوری، حالا دیگر 40درصد از سرمایهگذاری بنیاد نوآوری یونیسف به استارتاپهایی در دنیا تعلق میگیرد که با مدیریت زنان اداره میشود یا اینکه از ابتدا توسط زنان راهاندازی شدهاند.
یکی دیگر از تلاشهایی که برای حمایت از زنان فعال در اکوسیستم استارتاپی دنیا انجام شده، ارائه یک برنامه کارآفرینی است که به زنان جهان کمک میکند تا در دوران شیوع کووید 19بتوانند کسب و کار خود را راه بیندازند. فعالیت آکادمی زنان کارآفرین(The Academy for Women Entrepreneurs)در سال 2019 و با فعالیت 2هزار زن کارآفرین از 26 کشور دنیا آغاز شد و حالا این رقم به 5هزار زن در 53 کشور جهان رسیده که رقم قابل توجهی است. این آکادمی به زنان کارآفرین و فعال استارتاپی کمک میکند تا از درآمد خود برای کمک به رشد زنان بهره بگیرند و درواقع یک سرمایهگذاری مناسب برای قدرتمندتر شدن زنان از جنبه اقتصادی محسوب میشود.به این ترتیب زنان کارآفرین به زنان جهان کمک میکنند تا آنها هم به چرخه استارتاپها بپیوندند. همچنین آموزش هم در دستور کار این آکادمی قرار دارد تا زنان در این مسیر نسبتاً ناهموار با مشکلات کمتری مواجه شوند.
چگونه نوشتار را به گفتار تبدیل کنیم؟
Balabolka یک نرم افزار تبدیل نوشتهها به پیامهای گفتاری یا همان تبدیل متن به صداست. به بیان دیگر این نرم افزار متنهای نوشته شده روی صفحه را میخواند و به شما این امکان را خواهد داد تا به سادگی اطلاعات موجود را تبدیل به یک فایل صوتی کنید.
این نرم افزار از تمامی صداهای موجود در سیستم شما پشتیبانی میکند و متنهای تبدیل شده به فایل صوتی را هم در قالب فرمت WAV یا یک فایل MP3 ذخیره میکند. از ویژگیهای این نرم افزار این است که قادر خواهد بود تا محتوای کلیپ بورد و همچنین متون داخل یک فایل ورد و فایلهای RTF و فایلهای HTML را بهسادگی مرور کند.
همچنین این نرم افزار این امکان را به شما خواهد داد تا نوع فونت و همچنین رنگ پس زمینه را سفارشی کنید.نرم افزار Balabolka همچنین امکان پشتیبانی از فرمتهای صوتی Wav,MP3,OGG و WMA را دارد و قادر است تا فایلهایی با پسوند DOC , RTF , PDF , ODT و HTML را هم ذخیره کند. یکی از ویژگیهای منحصربه فرد این نرم افزار، این است که میتواند به افراد کم سواد و نابینا کمک کند تا به راحتی فایلهای نوشتاری را بهصورت فایلهای صوتی گوش کنند چراکه غالباً فایلها با خط بریل نیستند و همین موضوع آنها را برای درک مطالب نوشتاری با مشکل مواجه میکند.
این نرم افزار در امور آموزشی نیز کاملاً قابل استفاده است و میتوان از آن برای آموزش زبانهای خارجی نیز بیشترین بهره را گرفت. توانایی تغییر زبان متنهای مورد علاقه و شنیدن آنها در زبانهای گوناگون هم بخشی دیگر از توانمندیهای این نرم افزار است که سبب بالا رفتن میزان محبوبیت و پرطرفدار بودن آن شده است. اگر شما هم علاقهمندید تا این نرم افزار را در اختیار داشته باشید، میتوانید آن را از وب سایت P30world.com بارگذاری کنید.
این نرم افزار از تمامی صداهای موجود در سیستم شما پشتیبانی میکند و متنهای تبدیل شده به فایل صوتی را هم در قالب فرمت WAV یا یک فایل MP3 ذخیره میکند. از ویژگیهای این نرم افزار این است که قادر خواهد بود تا محتوای کلیپ بورد و همچنین متون داخل یک فایل ورد و فایلهای RTF و فایلهای HTML را بهسادگی مرور کند.
همچنین این نرم افزار این امکان را به شما خواهد داد تا نوع فونت و همچنین رنگ پس زمینه را سفارشی کنید.نرم افزار Balabolka همچنین امکان پشتیبانی از فرمتهای صوتی Wav,MP3,OGG و WMA را دارد و قادر است تا فایلهایی با پسوند DOC , RTF , PDF , ODT و HTML را هم ذخیره کند. یکی از ویژگیهای منحصربه فرد این نرم افزار، این است که میتواند به افراد کم سواد و نابینا کمک کند تا به راحتی فایلهای نوشتاری را بهصورت فایلهای صوتی گوش کنند چراکه غالباً فایلها با خط بریل نیستند و همین موضوع آنها را برای درک مطالب نوشتاری با مشکل مواجه میکند.
این نرم افزار در امور آموزشی نیز کاملاً قابل استفاده است و میتوان از آن برای آموزش زبانهای خارجی نیز بیشترین بهره را گرفت. توانایی تغییر زبان متنهای مورد علاقه و شنیدن آنها در زبانهای گوناگون هم بخشی دیگر از توانمندیهای این نرم افزار است که سبب بالا رفتن میزان محبوبیت و پرطرفدار بودن آن شده است. اگر شما هم علاقهمندید تا این نرم افزار را در اختیار داشته باشید، میتوانید آن را از وب سایت P30world.com بارگذاری کنید.
مسیریابی با عینک هوشمند شیائومی
صهبا ملک - این روزها که اخبار مربوط به عینکهای هوشمند Ray-Ban فیس بوک داغ است، کمپانی چینی شیائومی هم بیکار ننشسته است و درحال طراحی یک عینک هوشمند منحصربفرد است.
گفته میشود این عینکها آنقدر ظرافت دارند که با وجود تجهیز به موارد مختلف، درست مانند عینکهای معمولی دیده میشوند. عینکهای شیائومی برخلاف عینک هوشمند فیسبوک، یک سیستم تصویربرداری دارند که دید کاربر را افزایش میدهند تا بتواند مسیریابی درستی انجام دهد. بهعنوان مثال اگر کاربر در یک قسمت ناآشنا از شهر پرسه میزند میتواند با کمک دوربین 5مگاپیکسلی داخلی این عینک، متن نوشته شده را به زبان مادری تبدیل کند. متن موجود در عکس هم قابل ترجمه است و البته از این دوربین برای گرفتن عکس نیز استفاده میشود که یک چراغ کوچک، زمان استفاده از دوربین را مشخص میکند.
اطلاعاتی مانند هشدارهای تماسهای ورودی و... را هم میتوان روی لنز عینک مشاهده کرد. این اطلاعات ازطریق تراشه کوچک صفحه نمایش میکرو الایدی با ابعاد یک دانه برنج یا گندم به میدان دید کاربر ارسال میشود. همه این موارد بهجای استفاده از سیستمهای پیچیده لنز چندگانه، آینه یا نیم آینه، همگی در داخل یک لنز واحد انجام میشود.
همچنین فناوری هدایت موج نوری، اندازه و وزن دستگاه را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد و به عینکهای هوشمند این امکان را میدهد که به فرم عینکهای سنتی نزدیک شوند. گفتنی است عینکهای هوشمند تقریباً از 500جزء تشکیل شدهاند که شامل مواردی مانند پردازنده چهارهستهای ARM، باتری،
تاچ پد، سنسورهای مختلف، ماژولهای وای فای/بلوتوث هستند و البته سیستم عامل اندروید دارند. وزن این عینکهای هوشمند تنها 51گرم (1.8 اونس) خواهدبود. همچنین این عینک شامل میکروفونهای دوگانه و یک بلندگو است تا کاربر بتواند ازطریق تلفن متصل به آن، تماس را برقرار کند.
همچنین برقراری ارتباط صوتی با دستیارهای دیجیتالی، ارسال اعلانها و دریافت پیام از مخاطبین مهم امکانپذیر است. هنوز شیائومی از برنامه خود برای تولید انبوه این عینک هوشمند گزارشی ارائه نداده و فیسبوک و اسنپ چت میتوانند با خیال راحت بهکار خود ادامه دهند.
گفته میشود این عینکها آنقدر ظرافت دارند که با وجود تجهیز به موارد مختلف، درست مانند عینکهای معمولی دیده میشوند. عینکهای شیائومی برخلاف عینک هوشمند فیسبوک، یک سیستم تصویربرداری دارند که دید کاربر را افزایش میدهند تا بتواند مسیریابی درستی انجام دهد. بهعنوان مثال اگر کاربر در یک قسمت ناآشنا از شهر پرسه میزند میتواند با کمک دوربین 5مگاپیکسلی داخلی این عینک، متن نوشته شده را به زبان مادری تبدیل کند. متن موجود در عکس هم قابل ترجمه است و البته از این دوربین برای گرفتن عکس نیز استفاده میشود که یک چراغ کوچک، زمان استفاده از دوربین را مشخص میکند.
اطلاعاتی مانند هشدارهای تماسهای ورودی و... را هم میتوان روی لنز عینک مشاهده کرد. این اطلاعات ازطریق تراشه کوچک صفحه نمایش میکرو الایدی با ابعاد یک دانه برنج یا گندم به میدان دید کاربر ارسال میشود. همه این موارد بهجای استفاده از سیستمهای پیچیده لنز چندگانه، آینه یا نیم آینه، همگی در داخل یک لنز واحد انجام میشود.
همچنین فناوری هدایت موج نوری، اندازه و وزن دستگاه را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد و به عینکهای هوشمند این امکان را میدهد که به فرم عینکهای سنتی نزدیک شوند. گفتنی است عینکهای هوشمند تقریباً از 500جزء تشکیل شدهاند که شامل مواردی مانند پردازنده چهارهستهای ARM، باتری،
تاچ پد، سنسورهای مختلف، ماژولهای وای فای/بلوتوث هستند و البته سیستم عامل اندروید دارند. وزن این عینکهای هوشمند تنها 51گرم (1.8 اونس) خواهدبود. همچنین این عینک شامل میکروفونهای دوگانه و یک بلندگو است تا کاربر بتواند ازطریق تلفن متصل به آن، تماس را برقرار کند.
همچنین برقراری ارتباط صوتی با دستیارهای دیجیتالی، ارسال اعلانها و دریافت پیام از مخاطبین مهم امکانپذیر است. هنوز شیائومی از برنامه خود برای تولید انبوه این عینک هوشمند گزارشی ارائه نداده و فیسبوک و اسنپ چت میتوانند با خیال راحت بهکار خود ادامه دهند.
کودکان باید در انتخاب «محتوا» آزادی داشته باشند
مسعود نظری منش
نایب رئیس انجمن ناشران دیجیتالی کودکان و نوجوانان
اپراتوری که قرار است مختص کودکان و نوجوانان راهاندازی شود، اپراتور زیرساختی نیست و شرکتی است که قرار است قوانین ارتباطی را متناسب با بازار هدف کودک و نوجوان تشکیل دهد.
تمام جوامع به فکر ایجاد فضایی مناسب برای کودک و نوجوان در فضای مجازی خود هستند. درست است باید فضایی مناسب برای این رده سنی ایجاد کرد ولی نباید آزادی آن را گرفت. بنابراین باید این آزادی را برای کودکان و نوجوانان سفارشیسازی کرد، چرا که کاربر کودک و نوجوان هم نیاز به آزادی انتخاب محتوا دارد و از سوی دیگر باید امکان نظارت از سوی والدین و مراجع قانونی وجود داشته باشد تا راه را برای سوءاستفاده کنندگان ببندد.
اهداف و مسیر فعالیت اپراتور در توزیع محتوا هم باید مورد تأیید باشد ،چون اگر دانش و روانشناسی کودک رعایت نشود حتی اگر قانون، والدین را مجبور به استفاده از محتواهای این اپراتور اختصاصی کند والدین آن را نخواهند پذیرفت. بنابراین فعالیت اپراتور از نظر عملکرد، رویهها و مأموریتش باید منطبق بر نظر صاحبان اندیشه باشد از سوی دیگر نباید محدود کننده باشد، بلکه باید با ایجاد قابلیتهایی توانمندسازی کند. اپراتور مختص کودکان و نوجوانان باید چنین دغدغهای را داشته باشد و زیرساخت و نرم افزار و بودجه آن را مهیا کند و مهمتر اینکه نباید به رانت و انحصار و اولویتهای سلیقهای آلوده شود.
حوزه کودک و نوجوان یک جامعه سراسری و ملی است و باید طبق استانداردهای بین الملل هدایت شود. بنابراین تصدیگری آن نیز باید دارای شرایط خاص خود باشد، چرا که بسیار مهمتر از تصدیگری فضای آزاد برای عموم جامعه است.
اپراتور محتوای ویژه کودکان و نوجوانان باید از همفکری و همافزایی و محتوای تولید شده تمام فعالان حوزه دیجیتالی کودک و نوجوان بخش خصوصی استفاده کند و با محتوای خاص و جهت دهی شده سلیقه مخاطب را شکل ندهند.
اپراتور کودک باید وظیفه ملی دیگری را نیز تقبل کند و آن هم توسعه زیرساخت و تجهیزات اجتماعی کودکان مانند شبکه اجتماعی و پیام رسان کودک، وی او دیها، اپلیکیشنهای ویژه کودکان را فراهم کند ،چون به این بخشها احساس ِنیاز میشود و در این میان اپراتور مخصوص کودکان میتواند نقش آفرینی کند. از سوی دیگر این اپراتور اختصاصی میتواند بازاری را که منطبق با اکوسیستم واقعی کشور است نیاز سنجی کند.
اگر اپراتور بتواند به این شیوه، روش و معنا کار کند میتواند مفید باشد و چابکتر از دیگر بخشها به نیاز ارتباطی کودک و نوجوان پاسخ دهد،ولی اگر این اپراتور بهدنبال انحصارگرایی باشد و بخواهد صرفاً خودش از بازار بزرگ بهرهبرداری کند این خطری است که احساس میشود ،اگر اپراتور اختصاصی کودکان سیمکارت انحصاری ارائه دهد و اعلام کند که فقط با شرایط تعریف شده میتواند با دیگر بخشها همکاری کند، نتیجه مؤثری در بر نخواهد داشت اما اگر اپراتور زیرساختها را فراهم کند فرصت ها را بشناسد و تسهیلات ارائه دهد تا بازار را بسازد، میتوان به نتیجه آن امیدوار بود.
نایب رئیس انجمن ناشران دیجیتالی کودکان و نوجوانان
اپراتوری که قرار است مختص کودکان و نوجوانان راهاندازی شود، اپراتور زیرساختی نیست و شرکتی است که قرار است قوانین ارتباطی را متناسب با بازار هدف کودک و نوجوان تشکیل دهد.
تمام جوامع به فکر ایجاد فضایی مناسب برای کودک و نوجوان در فضای مجازی خود هستند. درست است باید فضایی مناسب برای این رده سنی ایجاد کرد ولی نباید آزادی آن را گرفت. بنابراین باید این آزادی را برای کودکان و نوجوانان سفارشیسازی کرد، چرا که کاربر کودک و نوجوان هم نیاز به آزادی انتخاب محتوا دارد و از سوی دیگر باید امکان نظارت از سوی والدین و مراجع قانونی وجود داشته باشد تا راه را برای سوءاستفاده کنندگان ببندد.
اهداف و مسیر فعالیت اپراتور در توزیع محتوا هم باید مورد تأیید باشد ،چون اگر دانش و روانشناسی کودک رعایت نشود حتی اگر قانون، والدین را مجبور به استفاده از محتواهای این اپراتور اختصاصی کند والدین آن را نخواهند پذیرفت. بنابراین فعالیت اپراتور از نظر عملکرد، رویهها و مأموریتش باید منطبق بر نظر صاحبان اندیشه باشد از سوی دیگر نباید محدود کننده باشد، بلکه باید با ایجاد قابلیتهایی توانمندسازی کند. اپراتور مختص کودکان و نوجوانان باید چنین دغدغهای را داشته باشد و زیرساخت و نرم افزار و بودجه آن را مهیا کند و مهمتر اینکه نباید به رانت و انحصار و اولویتهای سلیقهای آلوده شود.
حوزه کودک و نوجوان یک جامعه سراسری و ملی است و باید طبق استانداردهای بین الملل هدایت شود. بنابراین تصدیگری آن نیز باید دارای شرایط خاص خود باشد، چرا که بسیار مهمتر از تصدیگری فضای آزاد برای عموم جامعه است.
اپراتور محتوای ویژه کودکان و نوجوانان باید از همفکری و همافزایی و محتوای تولید شده تمام فعالان حوزه دیجیتالی کودک و نوجوان بخش خصوصی استفاده کند و با محتوای خاص و جهت دهی شده سلیقه مخاطب را شکل ندهند.
اپراتور کودک باید وظیفه ملی دیگری را نیز تقبل کند و آن هم توسعه زیرساخت و تجهیزات اجتماعی کودکان مانند شبکه اجتماعی و پیام رسان کودک، وی او دیها، اپلیکیشنهای ویژه کودکان را فراهم کند ،چون به این بخشها احساس ِنیاز میشود و در این میان اپراتور مخصوص کودکان میتواند نقش آفرینی کند. از سوی دیگر این اپراتور اختصاصی میتواند بازاری را که منطبق با اکوسیستم واقعی کشور است نیاز سنجی کند.
اگر اپراتور بتواند به این شیوه، روش و معنا کار کند میتواند مفید باشد و چابکتر از دیگر بخشها به نیاز ارتباطی کودک و نوجوان پاسخ دهد،ولی اگر این اپراتور بهدنبال انحصارگرایی باشد و بخواهد صرفاً خودش از بازار بزرگ بهرهبرداری کند این خطری است که احساس میشود ،اگر اپراتور اختصاصی کودکان سیمکارت انحصاری ارائه دهد و اعلام کند که فقط با شرایط تعریف شده میتواند با دیگر بخشها همکاری کند، نتیجه مؤثری در بر نخواهد داشت اما اگر اپراتور زیرساختها را فراهم کند فرصت ها را بشناسد و تسهیلات ارائه دهد تا بازار را بسازد، میتوان به نتیجه آن امیدوار بود.
اخـــــــــبار
وزیر ارتباطات تأکید کرد
حضور فعال رگولاتوری در بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مغز متفکر و چشم بیدار ارتباطات کشور و بازوی حاکمیت در حفظ حقوق مردم است. بهگزارش ایرنا عیسی زارعپور با بیان اینکه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، زندگی بشر را دگرگون کرده است، گفت: اکنون زندگیها بدون استفاده از ابزارهای مبتنی بر فناوری ارتباطات و اطلاعات دشوار شده و این بخش همه عرصههای زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است.
وی افزود: در چنین شرایطی، دولت باید خود را به روز کرده و ابزارهای حفاظت از حقوق مردم در این فضا را فراهم کند.
زارعپور در ادامه با تأکید بر اهمیت نقش رگولاتوری گفت: با افزایش کاربردهای ارتباطات و خدمات فناورانه پایه، نقش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و در کل نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشتر میشود؛ بنابراین باید تنظیم گری حوزه خدمات فضای مجازی و حوزه فناوری اطلاعات را تقویت کنیم.
وی با تأکید بر اینکه اعمال حاکمیت بهمعنای حفظ حقوق مردم است، گفت: اگر میخواهیم واقعاً حافظ حقوق مردم در فضای مجازی باشیم باید پرقدرتتر از گذشته و در عمل ظاهر شویم و به اعتقاد من مجموعه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مغز متفکر این حوزه است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر ضرورت تجهیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به ابزارهای جدید برای استیفای حقوق مردم در فضای مجازی گفت: در اعمال حاکمیت سازمان تنظیم مقررات، بهروزرسانی در تنظیمگری ضروری است تا هر جا که احساس شد حقوق مردم در حال تضییع است با قوت و قدرت ورود کند. وی با اشاره به بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در کمیسیون ویژه مجلس بر حضور فعال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای ارائه نظرات کارشناسی در جلسات این کمیسیون تأکید کرد و گفت: ابزار اعمال حاکمیت ما در حوزه ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و نباید این ابزار دچار خدشه شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بنابراین ضروری است که در بررسی این طرح وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور فعال داشته باشد و همه جوانب با تمرکز بر دیدگاههای کارشناسی مورد توجه قرار گیرد. زارعپور در ادامه بار دیگر با انتقاد از توسعه نامتوازن اینترنت ثابت و همراه در کشور گفت: باید در دوره جدید هم توسعه دسترسی همراه و هم ثابت مورد توجه جدی قرار گیرد و در عینحال، نگاه و توجه ویژهای به توسعه دسترسی ثابت از طریق فیبرنوری به منازل و بنگاه ها صورت گیرد بهگونهای که مردم در دو سال آینده ثمرات آن را لمس کنند.
آغاز ثبتنام اینترنت رایگان دانشآموزان، دانشجویان و معلمان
ثبتنام اینترنت رایگان معلمان، دانشآموزان، استادان، دانشجویان و طلاب در سایت ictgifts.ir آغاز شد. بهگزارش ایرنا، بنابر اعلام سامانه ثبتنام بسته اینترنت رایگان از روز گذشته (چهارشنبه 7 مهر ماه) افرادی که رقم آخر کدملی آنها ۰، ۱ و ۲ است امکان ثبتنام دارند. از امروز، هشتم مهرماه سامانه برای ثبتنام افراد با رقم آخر کدملی ۳، ۴ و ۵ باز است و روز جمعه (نهم مهرماه) افرادی که کدملی آنها با عدد ۶، ۷، ۸ و ۹ تمام میشود، امکان ثبتنام دارند. همچنین روز شنبه (۱۰ مهرماه)، کسانی که از این زمانبندی جا ماندهاند میتوانند نام خود را در سامانه به ثبت برسانند.
گفتنی است با اعلام وزیر ارتباطات و اپراتورها، اکنون ترافیک راهیابی شده به سمت سامانه شاد در سراسر کشور و توسط تمام اپراتورها اعم از ثابت و همراه رایگان است. هر کدام از دانشآموزان، اولیا و معلمان در سراسر کشور به سامانه شاد متصل شوند، این ترافیک رایگان خواهد بود و از بسته کاربری افراد، چیزی کسر نخواهد شد. این مسأله بهتمامی اپراتورهای کشور ابلاغ شده است. با توجه به مسئولیت اجتماعی که وزارت ارتباطات در راستای حمایت از آموزش الکترونیکی دارد، بستههای اینترنت هدیهای برای استادان حوزه و دانشگاه، معلمان و طلاب در نظر گرفته است. برای استادان دانشگاه بسته ۶۰ گیگابایتی، برای معلمان ۴۰ گیگابایت و برای دانشجویان و طلاب بسته ۳۰ گیگابایتی به مدت ۶ ماه در نظر گرفته شده است.
حضور فعال رگولاتوری در بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مغز متفکر و چشم بیدار ارتباطات کشور و بازوی حاکمیت در حفظ حقوق مردم است. بهگزارش ایرنا عیسی زارعپور با بیان اینکه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، زندگی بشر را دگرگون کرده است، گفت: اکنون زندگیها بدون استفاده از ابزارهای مبتنی بر فناوری ارتباطات و اطلاعات دشوار شده و این بخش همه عرصههای زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است.
وی افزود: در چنین شرایطی، دولت باید خود را به روز کرده و ابزارهای حفاظت از حقوق مردم در این فضا را فراهم کند.
زارعپور در ادامه با تأکید بر اهمیت نقش رگولاتوری گفت: با افزایش کاربردهای ارتباطات و خدمات فناورانه پایه، نقش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و در کل نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشتر میشود؛ بنابراین باید تنظیم گری حوزه خدمات فضای مجازی و حوزه فناوری اطلاعات را تقویت کنیم.
وی با تأکید بر اینکه اعمال حاکمیت بهمعنای حفظ حقوق مردم است، گفت: اگر میخواهیم واقعاً حافظ حقوق مردم در فضای مجازی باشیم باید پرقدرتتر از گذشته و در عمل ظاهر شویم و به اعتقاد من مجموعه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مغز متفکر این حوزه است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر ضرورت تجهیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به ابزارهای جدید برای استیفای حقوق مردم در فضای مجازی گفت: در اعمال حاکمیت سازمان تنظیم مقررات، بهروزرسانی در تنظیمگری ضروری است تا هر جا که احساس شد حقوق مردم در حال تضییع است با قوت و قدرت ورود کند. وی با اشاره به بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در کمیسیون ویژه مجلس بر حضور فعال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای ارائه نظرات کارشناسی در جلسات این کمیسیون تأکید کرد و گفت: ابزار اعمال حاکمیت ما در حوزه ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و نباید این ابزار دچار خدشه شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بنابراین ضروری است که در بررسی این طرح وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور فعال داشته باشد و همه جوانب با تمرکز بر دیدگاههای کارشناسی مورد توجه قرار گیرد. زارعپور در ادامه بار دیگر با انتقاد از توسعه نامتوازن اینترنت ثابت و همراه در کشور گفت: باید در دوره جدید هم توسعه دسترسی همراه و هم ثابت مورد توجه جدی قرار گیرد و در عینحال، نگاه و توجه ویژهای به توسعه دسترسی ثابت از طریق فیبرنوری به منازل و بنگاه ها صورت گیرد بهگونهای که مردم در دو سال آینده ثمرات آن را لمس کنند.
آغاز ثبتنام اینترنت رایگان دانشآموزان، دانشجویان و معلمان
ثبتنام اینترنت رایگان معلمان، دانشآموزان، استادان، دانشجویان و طلاب در سایت ictgifts.ir آغاز شد. بهگزارش ایرنا، بنابر اعلام سامانه ثبتنام بسته اینترنت رایگان از روز گذشته (چهارشنبه 7 مهر ماه) افرادی که رقم آخر کدملی آنها ۰، ۱ و ۲ است امکان ثبتنام دارند. از امروز، هشتم مهرماه سامانه برای ثبتنام افراد با رقم آخر کدملی ۳، ۴ و ۵ باز است و روز جمعه (نهم مهرماه) افرادی که کدملی آنها با عدد ۶، ۷، ۸ و ۹ تمام میشود، امکان ثبتنام دارند. همچنین روز شنبه (۱۰ مهرماه)، کسانی که از این زمانبندی جا ماندهاند میتوانند نام خود را در سامانه به ثبت برسانند.
گفتنی است با اعلام وزیر ارتباطات و اپراتورها، اکنون ترافیک راهیابی شده به سمت سامانه شاد در سراسر کشور و توسط تمام اپراتورها اعم از ثابت و همراه رایگان است. هر کدام از دانشآموزان، اولیا و معلمان در سراسر کشور به سامانه شاد متصل شوند، این ترافیک رایگان خواهد بود و از بسته کاربری افراد، چیزی کسر نخواهد شد. این مسأله بهتمامی اپراتورهای کشور ابلاغ شده است. با توجه به مسئولیت اجتماعی که وزارت ارتباطات در راستای حمایت از آموزش الکترونیکی دارد، بستههای اینترنت هدیهای برای استادان حوزه و دانشگاه، معلمان و طلاب در نظر گرفته است. برای استادان دانشگاه بسته ۶۰ گیگابایتی، برای معلمان ۴۰ گیگابایت و برای دانشجویان و طلاب بسته ۳۰ گیگابایتی به مدت ۶ ماه در نظر گرفته شده است.
هوش مصنوعی یاریگر رهبران کوچک ارکستر
علیرضا احمدی -هر روز بر تعداد اسباب بازیهای فناورانه بچهها افزوده میشود و حالا در تازهترین اسباب بازی، فناوری ردیابی حرکات به بچهها اجازه میدهد تا حبابهای اپرای مجازی Blob Opera را تنها با حرکت دستان خود و بدون تماس با هیچ دکمهای اجرا کنند.
در اواخر سال 2020، «دیوید لی» هنرمند دیجیتالی همکاری خود را با آزمایشگاه هنر و فرهنگ گوگل آغاز کرد تا یک اسباب بازی سرگرم کننده آزمایشی بهنام Blob Opera را تولید کند که در آن از فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده شده است. در این روش کاربر حتماً مجبور بود از کیبورد و ماوس استفاده کند. اما اکنون Stuck Labs، بازوی ابتکاری استودیوی طراحی Stuck سنگاپور یک رابط کاربری بدون لمس ایجاد کرده است که به کاربران کوچک اجازه میدهد تا با تکان دادن بازوهای خود و حتی چرخش کف دست شان، عملکرد این اسباب بازی را کنترل کنند.
این بازی آنقدر سرگرم کننده است که احتمالاً در صورت ورود به بازار، نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان را نیز به خود جذب کند. تیم Stuck Labs که از مهندسان سخت افزار و نرم افزار، سازندگان، دانشمندان و طراحان تشکیل شده است، در ماه ژانویه یک دکمه مفهومی را خلق کرد که حرکت انگشتان دست را هنگام نزدیک شدن دنبال میکند و اجازه میدهد تا دکمه، بدون لمس فیزیکی فشار داده شود. به این ترتیب دستگاه Kinetic Touchless متولد شد که عملکرد آن مشابه بازیهای کینکت است. این فناوری کمی متنوع تر شد و حالا شماره 2 و 3 آن هم ساخته شده تا نمونه کامل تری به بازار ارائه شود. در واقع این شخصیتهای رنگارنگ، با حرکت دست کاربر، روی صفحه کنترل میشوند. اپراتور کوچک یا بزرگسال میتواند با حرکت دست و از راه دور، هر یک از دکمهها را برای تغییر حالت اپراتور به بالا یا پایین بکشد یا به جلو وعقب تغییر دهد تا شکل دهان خواننده برای صداهای مختلف تغییر کند.این اجراها را میتوان برای پخش هم ضبط کرد و برای مادربزرگ و پدربزرگها فرستاد تا هنرنمایی نوههای خود را ببینند. رابط ردیابی حرکت در مقابل این رهبر ارکستر کوچک، حرکات را با کمک هوش مصنوعی به کنترلهای آزمایشگاهی تبدیل میکند و اپرا واقعیتر و جذابتر میشود. در نمونه Kinetic Touchless 3.0 این فناوری که از بقیه کاملتر است هم یک آینه قرار دارد که حرکت بدن را بزرگ میکند تا به بچهها قدرت انجام فیزیکی حبابهای این اپرای مجازی را بدهد و بتوانند درست مانند یک ارکستر واقعی، گروه را رهبری کنند. تمرین هدایت صرفاً نباید فقط یک تمرین بازو باشد و همچنین بازی با اپرای بلاب تنها یک تجربه دو بعدی نخواهد بود. گفتنی است این اسباب بازی هنرمندانه و فناورانه، 4 صدای اپرا را در اختیار کودک قرار میدهد تا اجراهای باشکوهی با محوریت هوش مصنوعی ایجاد کند. مدل یادگیری ماشین مورد استفاده، روی صدای واقعی ۴خواننده اپرا آموزش داده شد. کریستین جوئل (تنور)، فردریک تانگ (باس)، جوانا گمبل (میزانسوپرانو) و اولیویا دوتنی (سوپرانو)، 16 ساعت صدا را برای آزمایش ضبط کردند و در اختیار تیم توسعه دهنده این وسیله فناورانه قرار دادند.
در اواخر سال 2020، «دیوید لی» هنرمند دیجیتالی همکاری خود را با آزمایشگاه هنر و فرهنگ گوگل آغاز کرد تا یک اسباب بازی سرگرم کننده آزمایشی بهنام Blob Opera را تولید کند که در آن از فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده شده است. در این روش کاربر حتماً مجبور بود از کیبورد و ماوس استفاده کند. اما اکنون Stuck Labs، بازوی ابتکاری استودیوی طراحی Stuck سنگاپور یک رابط کاربری بدون لمس ایجاد کرده است که به کاربران کوچک اجازه میدهد تا با تکان دادن بازوهای خود و حتی چرخش کف دست شان، عملکرد این اسباب بازی را کنترل کنند.
این بازی آنقدر سرگرم کننده است که احتمالاً در صورت ورود به بازار، نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان را نیز به خود جذب کند. تیم Stuck Labs که از مهندسان سخت افزار و نرم افزار، سازندگان، دانشمندان و طراحان تشکیل شده است، در ماه ژانویه یک دکمه مفهومی را خلق کرد که حرکت انگشتان دست را هنگام نزدیک شدن دنبال میکند و اجازه میدهد تا دکمه، بدون لمس فیزیکی فشار داده شود. به این ترتیب دستگاه Kinetic Touchless متولد شد که عملکرد آن مشابه بازیهای کینکت است. این فناوری کمی متنوع تر شد و حالا شماره 2 و 3 آن هم ساخته شده تا نمونه کامل تری به بازار ارائه شود. در واقع این شخصیتهای رنگارنگ، با حرکت دست کاربر، روی صفحه کنترل میشوند. اپراتور کوچک یا بزرگسال میتواند با حرکت دست و از راه دور، هر یک از دکمهها را برای تغییر حالت اپراتور به بالا یا پایین بکشد یا به جلو وعقب تغییر دهد تا شکل دهان خواننده برای صداهای مختلف تغییر کند.این اجراها را میتوان برای پخش هم ضبط کرد و برای مادربزرگ و پدربزرگها فرستاد تا هنرنمایی نوههای خود را ببینند. رابط ردیابی حرکت در مقابل این رهبر ارکستر کوچک، حرکات را با کمک هوش مصنوعی به کنترلهای آزمایشگاهی تبدیل میکند و اپرا واقعیتر و جذابتر میشود. در نمونه Kinetic Touchless 3.0 این فناوری که از بقیه کاملتر است هم یک آینه قرار دارد که حرکت بدن را بزرگ میکند تا به بچهها قدرت انجام فیزیکی حبابهای این اپرای مجازی را بدهد و بتوانند درست مانند یک ارکستر واقعی، گروه را رهبری کنند. تمرین هدایت صرفاً نباید فقط یک تمرین بازو باشد و همچنین بازی با اپرای بلاب تنها یک تجربه دو بعدی نخواهد بود. گفتنی است این اسباب بازی هنرمندانه و فناورانه، 4 صدای اپرا را در اختیار کودک قرار میدهد تا اجراهای باشکوهی با محوریت هوش مصنوعی ایجاد کند. مدل یادگیری ماشین مورد استفاده، روی صدای واقعی ۴خواننده اپرا آموزش داده شد. کریستین جوئل (تنور)، فردریک تانگ (باس)، جوانا گمبل (میزانسوپرانو) و اولیویا دوتنی (سوپرانو)، 16 ساعت صدا را برای آزمایش ضبط کردند و در اختیار تیم توسعه دهنده این وسیله فناورانه قرار دادند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
«کرونا» بی اعتمادی سرمایهگذاران به استارتاپ های زنانه را افزایش داد
-
چگونه نوشتار را به گفتار تبدیل کنیم؟
-
مسیریابی با عینک هوشمند شیائومی
-
کودکان باید در انتخاب «محتوا» آزادی داشته باشند
-
اخـــــــــبار
-
هوش مصنوعی یاریگر رهبران کوچک ارکستر
اخبارایران آنلاین