ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ارزیابی سیاست خارجی دولت سیزدهم در گفتوگو با حسن بهشتیپور
آسیا محوری ظرفیتهای مبادلات تجاری ایران را فعال میکند
گروه سیاسی/ نشست مجمع عمومی سازمان ملل فرصت شایستهای بود تا وزیر امور خارجه کشورمان در اولین هفتههای آغاز به کار خود، با تعداد زیادی از وزرای خارجه و نمایندگان کشورهای دیگر تبادل نظر کند. اگرچه موضوع برجام و مذاکرات احیای آن همچنان بر حوزه دیپلماسی سایه انداخته، اما دولت سیزدهم بنا ندارد همه تخم مرغهای خود را در سبد برجام بگذارد یا آنگونه که حسین
امیر عبداللهیان در مجلس گفت وزارت خارجه وزارت برجام نیست. درباره این سیاست جدید با حسن بهشتیپور، کارشناس مسائل بینالملل و استاد دانشگاه گفتوگو کردهایم.
٭٭٭
دولت سیزدهم مهمترین اولویت سیاست خارجی خود را تقویت رابطه با کشورهای حوزه آسیا اعلام کرده است. ارزیابی شما در این رابطه چیست؟
آقای امیرعبداللهیان در تشریح رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم، تعبیر «آسیامحوری» را به کار برده است. اهمیت این مسأله بویژه زمانی دوچندان میشود که بدانیم نگاه به کشورهای منظومه شرق دیگر در نگاه کلاسیک بلوک بندیهای شرق و غرب معنا ندارد و دنیای امروز یک دنیای بدون بلوک است. بنابراین وقتی نگاه و احیای رابطه با شرق مطرح میشود، فارغ از وجه سیاسی، ابعاد اقتصادی و امنیتی آن هم از اهمیت زیادی برخوردار میشود که بیتردید در چهارچوب نگاه جدید ایران به شرق پررنگ خواهد شد. از سوی دیگر افزایش همکاریهای ایران و روسیه در حوزه نفت و تعمیق روابط با چین بهعنوان کشور کانونی منظومه قدرت شرق میتواند بسیاری از ظرفیتهای موجود در روابط گسترده با ایران را بویژه در سطح مبادلات تجاری فعال کند. بر این اساس، رویکرد آسیامحوری یعنی تمرکز ایران بر مجموعه کشورهای حوزه آسیا که از منظر جغرافیایی به یکدیگر پیوند خوردهاند و در این پیوند کشورهایی مانند چین، روسیه و تا حدودی هند در رأس قرار دارند. البته هند تا سطحی به امریکا نزدیک شده است و امریکا تلاش میکند این کشور را از دایره مناسبات آسیایی دور کند تا از این طریق بتواند چین را مهار کند.
سیاست نگاه به شرق از سوی ایران و متقابلاً استقبال کشورهای بزرگ آسیا همچون چین و روسیه از این نگاه که در پذیرش عضویت ایران در شانگهای بازتاب یافت، تا چه اندازه متأثر از رقابتهای رو به افزایش امریکا و چین است؟ و همچنین اقدامات مخرب دولت امریکا در موضوع برجام چه اندازه نقش دارد؟
دولت چین به این نتیجه رسیده است که با درنظر گرفتن رویکرد جدید واشنگتن و مقدم دانستن تهدیدات راهبردی حاکمیت چین برای کشورهای منظومه غرب و همپیمانانش، چارهای جز تقویت ارتباطات خود با متحدان دور و نزدیکش نخواهد داشت. در این میان ایران هم به این دلیل تمرکز خود را بر تعمیق روابطش با کشورهای آسیایی گذاشته است چون در حوزه رابطه با غرب پاسخ «نه» شنیده است و این کشورها بویژه امریکا قراردادهایی را که ایران به آن پایبند بوده، نادیده گرفته اند. یعنی امریکا با خروج از برجام و اروپاییها با عدم اجرای تعهدات خود، عملاً ایران را به سمت آسیا متمایل کردند. در حالی که در گذشته ایران بیشتر دنبال برقراری موازنه بود و سعی میکرد بین آسیا و اروپا موازنه برقرار کند. ولی ایران در شرایط کنونی از سوی غرب با ناکامی مواجه شده و بههمین جهت بر احیای مناسباتش با آسیا و به طور مشخص با چین و روسیه و هند تمرکز کرده است. در همین چارچوب عضویت در شانگهای به نوعی چراغ سبز به ایران بود. پیگیری توافق 25 ساله میان تهران و پکن در چنین شرایطی صورت گرفته است. ایران برای بخش مهمی از نیازهای اقتصادی خود به سرمایهگذاری گسترده چینیها نیاز دارد. همچنین بخش مهمی از ظرفیتهایی که ایران برای مقابله با تحریمهای امریکا و بیاثر کردن آنها به دنبالش است را میتوان نزد پکن یافت.
این در حالی است که تاکنون ایران باوجود بهرهمندی از بازار متنوع در زمینه سرمایهگذاریهای خارجی از کشورهایی همچون عربستان سعودی و پاکستان عقب مانده است و حالا تمرکز بر حوزه آسیا میتواند جبران مافات کند.
وزیر امور خارجه ایران در چنین فضایی به نیویورک سفر کرد. موضعگیری و سطح دیدارهای ایشان را با در نظر گرفتن راهبرد دولت جدید چطور میبینید؟
آقای امیر عبداللهیان در موضع گیریهای خود کاملاً نشان داد یک سیاست تقابلی و تعاملی را همزمان پیش میبرد. تعامل ایشان با طرف هایی بود که سابقه دوستانه با ایران داشتند یا مایل بودند با ایران رابطه دوستانه داشته باشند. به این ترتیب ایشان از فرصت مجمع عمومی سازمان ملل استفاده کرد و با همه وزرای خارجه و رؤسای جمهور ملاقات کرد. سیاست تقابلی ایشان هم در نوع مواجههشان با کشورهای اروپایی بود. موضوع اصلی در این سیاست، برجام است که به یک چالش در روابط جاری میان ایران و غرب تبدیل شده است. دولت سیزدهم منتظر یک گام عملی از سوی طرف مقابل است تا برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در وین قدم بردارد. در این میان مواضع شفاهی طرف مقابل و اعلام آمادگی بهکار نمیآید. نشان دادن یک رفتار مبتنی بر حسن نیت از جمله لغو شماری از تحریمها و عدم تهدید و عدم تصویب تحریمهای بیشتر توسط امریکا میتواند چراغ سبزی برای ایران باشد تا بسرعت به میز مذاکره بازگردد. بههر حال هرچه زمان بگذرد، ایران ذخایر اورانیوم و درصد غنیسازی خود را افزایش داده و سانتریفیوژهای نوع جدید وارد میکند. بنابراین باید گفت گذر زمان به ضرر طرف مقابل هم در جریان است. البته نباید زیان اقتصادی ناشی از تحریمهای نفتی و تجاری برای ایران را هم نادیده گرفت. ضمن آنکه نباید فراموش کرد که تقویت مناسبات با کشورهای آسیایی فارغ از ارتباط با کشورهای دیگر جهان نیست و در چهارچوب نظام پولی بینالمللی و بانکداری بینالمللی خواهد بود. آقای امیرعبداللهیان باید با تشکیل یک تیم قوی و متخصص کمک کند تا ایران نتایح بهتری در مذاکره به دست بیاورد.
تحولات جاری در سیاست خارجی ایران بویژه در زمینه دیپلماسی با غرب با نگرانی رو به افزایش شماری از بازیگران منطقهای مواجه شده است. این نگرانی در پارهای مواقع به اقداماتی هم منجر شده تا روند گفتوگوی ایران و غرب را با چالش رو به رو کند. سهم این متغیر را در قبال رویکرد سیاست خارجی ایران چه اندازه میدانید؟
خروج دولت پیشین امریکا از توافق هستهای فرصتی طلایی برای اسرائیل و آن دسته از کشورهای منطقهای فراهم کرد که خود را در رقابت تنگانگ با ایران میبینند. مقامهای اسرائیلی این روزها همه ظرفیتهای خود را برای تحت تأثیر قرار دادن دولت بایدن بهکار گرفتهاند تا از بازگشت امریکا به برجام جلوگیری کنند. عربستان هم کشور مهمی است که تقابل جوییهای آن نسبت به ایران مشکلات زیادی را در منطقه به وجود آورده است. خب شروع کار دولت سیزدهم با تداوم مذاکرات پنهان مقامهای ایرانی و سعودی همراه شده است و آقای امیرعبداللهیان هم که خودش متخصص حوزه خاورمیانه است، باید از این فرصت برای حل رابطه بحرانی تهران و ریاض استفاده کند. این در حالی است که شکست عربستان در جنگ فرسایشی یمن و شکست ترامپ و روی کار آمدن بایدن در امریکا نقش مهمی در تعدیل سیاستهای تهاجمی ریاض نسبت به ایران داشته و این کشور تلاش کرد برای خروج از تنگایی که در آن گرفتار شده است، به مذاکرات با ایران پاسخ مثبت دهد. حال آنکه عادیسازی مناسبات ایران با عربستان عامل مهم و تأثیرگذاری بر حل و فصل سایر مشکلات منطقهای از جمله مشکل یمن، سوریه، عراق و لبنان هم خواهد بود. بنابراین مقامهای دولت جدید باید از این فرصت برای ترمیم رابطه با عربستان استفاده کنند؛ اقدامی که نتایج مثبت آن در زمینه دیپلماسی با غرب برای احیای برجام هم پدیدار خواهد شد.
امیر عبداللهیان در مجلس گفت وزارت خارجه وزارت برجام نیست. درباره این سیاست جدید با حسن بهشتیپور، کارشناس مسائل بینالملل و استاد دانشگاه گفتوگو کردهایم.
٭٭٭
دولت سیزدهم مهمترین اولویت سیاست خارجی خود را تقویت رابطه با کشورهای حوزه آسیا اعلام کرده است. ارزیابی شما در این رابطه چیست؟
آقای امیرعبداللهیان در تشریح رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم، تعبیر «آسیامحوری» را به کار برده است. اهمیت این مسأله بویژه زمانی دوچندان میشود که بدانیم نگاه به کشورهای منظومه شرق دیگر در نگاه کلاسیک بلوک بندیهای شرق و غرب معنا ندارد و دنیای امروز یک دنیای بدون بلوک است. بنابراین وقتی نگاه و احیای رابطه با شرق مطرح میشود، فارغ از وجه سیاسی، ابعاد اقتصادی و امنیتی آن هم از اهمیت زیادی برخوردار میشود که بیتردید در چهارچوب نگاه جدید ایران به شرق پررنگ خواهد شد. از سوی دیگر افزایش همکاریهای ایران و روسیه در حوزه نفت و تعمیق روابط با چین بهعنوان کشور کانونی منظومه قدرت شرق میتواند بسیاری از ظرفیتهای موجود در روابط گسترده با ایران را بویژه در سطح مبادلات تجاری فعال کند. بر این اساس، رویکرد آسیامحوری یعنی تمرکز ایران بر مجموعه کشورهای حوزه آسیا که از منظر جغرافیایی به یکدیگر پیوند خوردهاند و در این پیوند کشورهایی مانند چین، روسیه و تا حدودی هند در رأس قرار دارند. البته هند تا سطحی به امریکا نزدیک شده است و امریکا تلاش میکند این کشور را از دایره مناسبات آسیایی دور کند تا از این طریق بتواند چین را مهار کند.
سیاست نگاه به شرق از سوی ایران و متقابلاً استقبال کشورهای بزرگ آسیا همچون چین و روسیه از این نگاه که در پذیرش عضویت ایران در شانگهای بازتاب یافت، تا چه اندازه متأثر از رقابتهای رو به افزایش امریکا و چین است؟ و همچنین اقدامات مخرب دولت امریکا در موضوع برجام چه اندازه نقش دارد؟
دولت چین به این نتیجه رسیده است که با درنظر گرفتن رویکرد جدید واشنگتن و مقدم دانستن تهدیدات راهبردی حاکمیت چین برای کشورهای منظومه غرب و همپیمانانش، چارهای جز تقویت ارتباطات خود با متحدان دور و نزدیکش نخواهد داشت. در این میان ایران هم به این دلیل تمرکز خود را بر تعمیق روابطش با کشورهای آسیایی گذاشته است چون در حوزه رابطه با غرب پاسخ «نه» شنیده است و این کشورها بویژه امریکا قراردادهایی را که ایران به آن پایبند بوده، نادیده گرفته اند. یعنی امریکا با خروج از برجام و اروپاییها با عدم اجرای تعهدات خود، عملاً ایران را به سمت آسیا متمایل کردند. در حالی که در گذشته ایران بیشتر دنبال برقراری موازنه بود و سعی میکرد بین آسیا و اروپا موازنه برقرار کند. ولی ایران در شرایط کنونی از سوی غرب با ناکامی مواجه شده و بههمین جهت بر احیای مناسباتش با آسیا و به طور مشخص با چین و روسیه و هند تمرکز کرده است. در همین چارچوب عضویت در شانگهای به نوعی چراغ سبز به ایران بود. پیگیری توافق 25 ساله میان تهران و پکن در چنین شرایطی صورت گرفته است. ایران برای بخش مهمی از نیازهای اقتصادی خود به سرمایهگذاری گسترده چینیها نیاز دارد. همچنین بخش مهمی از ظرفیتهایی که ایران برای مقابله با تحریمهای امریکا و بیاثر کردن آنها به دنبالش است را میتوان نزد پکن یافت.
این در حالی است که تاکنون ایران باوجود بهرهمندی از بازار متنوع در زمینه سرمایهگذاریهای خارجی از کشورهایی همچون عربستان سعودی و پاکستان عقب مانده است و حالا تمرکز بر حوزه آسیا میتواند جبران مافات کند.
وزیر امور خارجه ایران در چنین فضایی به نیویورک سفر کرد. موضعگیری و سطح دیدارهای ایشان را با در نظر گرفتن راهبرد دولت جدید چطور میبینید؟
آقای امیر عبداللهیان در موضع گیریهای خود کاملاً نشان داد یک سیاست تقابلی و تعاملی را همزمان پیش میبرد. تعامل ایشان با طرف هایی بود که سابقه دوستانه با ایران داشتند یا مایل بودند با ایران رابطه دوستانه داشته باشند. به این ترتیب ایشان از فرصت مجمع عمومی سازمان ملل استفاده کرد و با همه وزرای خارجه و رؤسای جمهور ملاقات کرد. سیاست تقابلی ایشان هم در نوع مواجههشان با کشورهای اروپایی بود. موضوع اصلی در این سیاست، برجام است که به یک چالش در روابط جاری میان ایران و غرب تبدیل شده است. دولت سیزدهم منتظر یک گام عملی از سوی طرف مقابل است تا برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در وین قدم بردارد. در این میان مواضع شفاهی طرف مقابل و اعلام آمادگی بهکار نمیآید. نشان دادن یک رفتار مبتنی بر حسن نیت از جمله لغو شماری از تحریمها و عدم تهدید و عدم تصویب تحریمهای بیشتر توسط امریکا میتواند چراغ سبزی برای ایران باشد تا بسرعت به میز مذاکره بازگردد. بههر حال هرچه زمان بگذرد، ایران ذخایر اورانیوم و درصد غنیسازی خود را افزایش داده و سانتریفیوژهای نوع جدید وارد میکند. بنابراین باید گفت گذر زمان به ضرر طرف مقابل هم در جریان است. البته نباید زیان اقتصادی ناشی از تحریمهای نفتی و تجاری برای ایران را هم نادیده گرفت. ضمن آنکه نباید فراموش کرد که تقویت مناسبات با کشورهای آسیایی فارغ از ارتباط با کشورهای دیگر جهان نیست و در چهارچوب نظام پولی بینالمللی و بانکداری بینالمللی خواهد بود. آقای امیرعبداللهیان باید با تشکیل یک تیم قوی و متخصص کمک کند تا ایران نتایح بهتری در مذاکره به دست بیاورد.
تحولات جاری در سیاست خارجی ایران بویژه در زمینه دیپلماسی با غرب با نگرانی رو به افزایش شماری از بازیگران منطقهای مواجه شده است. این نگرانی در پارهای مواقع به اقداماتی هم منجر شده تا روند گفتوگوی ایران و غرب را با چالش رو به رو کند. سهم این متغیر را در قبال رویکرد سیاست خارجی ایران چه اندازه میدانید؟
خروج دولت پیشین امریکا از توافق هستهای فرصتی طلایی برای اسرائیل و آن دسته از کشورهای منطقهای فراهم کرد که خود را در رقابت تنگانگ با ایران میبینند. مقامهای اسرائیلی این روزها همه ظرفیتهای خود را برای تحت تأثیر قرار دادن دولت بایدن بهکار گرفتهاند تا از بازگشت امریکا به برجام جلوگیری کنند. عربستان هم کشور مهمی است که تقابل جوییهای آن نسبت به ایران مشکلات زیادی را در منطقه به وجود آورده است. خب شروع کار دولت سیزدهم با تداوم مذاکرات پنهان مقامهای ایرانی و سعودی همراه شده است و آقای امیرعبداللهیان هم که خودش متخصص حوزه خاورمیانه است، باید از این فرصت برای حل رابطه بحرانی تهران و ریاض استفاده کند. این در حالی است که شکست عربستان در جنگ فرسایشی یمن و شکست ترامپ و روی کار آمدن بایدن در امریکا نقش مهمی در تعدیل سیاستهای تهاجمی ریاض نسبت به ایران داشته و این کشور تلاش کرد برای خروج از تنگایی که در آن گرفتار شده است، به مذاکرات با ایران پاسخ مثبت دهد. حال آنکه عادیسازی مناسبات ایران با عربستان عامل مهم و تأثیرگذاری بر حل و فصل سایر مشکلات منطقهای از جمله مشکل یمن، سوریه، عراق و لبنان هم خواهد بود. بنابراین مقامهای دولت جدید باید از این فرصت برای ترمیم رابطه با عربستان استفاده کنند؛ اقدامی که نتایج مثبت آن در زمینه دیپلماسی با غرب برای احیای برجام هم پدیدار خواهد شد.
در مذاکرات اسلامی و لیخاچف در روسیه مطرح شد
تأکید تهران و مسکو بر توسعه همکاریهای صلحآمیز هستهای
رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس روس اتم بر تقویت و توسعه همکاریهای صلحآمیز هستهای بین ایران و روسیه تأکید کردند.
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و «آلکسی لیخاچف»، رئیس شرکت دولتی روس اتم روز گذشته در مسکو درباره گسترش همکاریهای هستهای صلحآمیز گفتوگو و رایزنی کردند.
در این دیدار که با حضور کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه، بهروز کمالوندی، معاون امور بینالملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از معاونان و مدیران سازمان انرژی اتمی ایران انجام شد، طرفین به رایزنی در مورد موضوعات مربوط به انرژی هستهای پرداختند.
بهگزارش ایسنا، دو طرف با تأکید بر اینکه ایران و روسیه روابط راهبردی و درباره مسائل گوناگون همکاری دارند، اعلام کردند که تلاش دارند همکاریهای دو کشور را درباره انرژی صلحآمیز هستهای با سرعت بالاتری دنبال کنند.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به روابط عمیق و راهبردی ایران و روسیه در عرصههای گوناگون دوجانبه و بینالمللی گفت: همکاری دو کشور در زمینه فعالیتهای صلحآمیز هستهای از جمله در زمینه احداث و توسعه نیروگاههای اتمی بخوبی پیش میرود و این همکاریها باید هر چه بیشتر گسترش یابد. اسلامی در این نشست ابراز امیدواری کرد که دو طرف از طریق این گفتوگوها روند همکاریها را تقویت کنند و به آن شتاب دهند.
«لیخاچف» نیز از تعمیق مناسبات دوجانبه بویژه در زمینه انرژی صلحآمیز هستهای استقبال کرد. اسلامی و لیخاچف پیش از این در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس در وین با یکدیگر دیدار کرده بودند.
اسلامی پس از مذاکرات با مقامات روس اتم گفت: مذاکرات ما در امتداد قراردادها و تفاهمنامههایی بود که بین دو کشور است و در چند سال گذشته به دلایل گوناگون دچار کاستیهایی شده است. ما سعی کردیم در این دور از مذاکرات سنگ بنای جدیدی را با ساز و کارهای متفاوت پایهگذاری کنیم ؛ تفاهمهای اولیه هم انجام شد که البته همکاران ما دارند درمورد بخشهای مختلف باقی مانده مذاکره میکنند تا با تصویری روشن بتوانیم پروژهها و برنامهها را در حوزه هستهای سریعتر به سرانجام برسانیم. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: همچنین درباره شرایطی که باید در رابطه با پرداختهای مالیمان ایجاد شود صحبت کردیم تا با زمان بندیهایی که الان تفاهم می کنیم بتوانیم بهتر عمل کنیم تا پروژه به تأخیر برخورد نکند و این ۲۲ ماه تأخیری که تا الان داشته ایم، اولاً بیشتر نشود، ثانیاً با افزایش راندمان پروژه تأخیر را جبران کنیم.
پیش از این اسلامی در بدو ورود به مسکو درباره بیانیه ادعایی امریکا که گفته بود اجازه دسترسی به سایت کرج را بدهید، اظهار داشت: امریکا حق ندارد با ملت بزرگ ایران به این صورت برخورد کند.
درخواست دوباره «رافائل گروسی» از ایران برای اجرای بیانیه 21 شهریور
در تحولی دیگر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در گفتوگو با شبکه انگلیسی «بی بی سی» خواهان دسترسی کامل آژانس بینالمللی انرژی اتمی به تأسیسات هستهای ایران شد.
به گزارش فارس مدیر کل آژانس در بخشی از این مصاحبه درباره گزارش اخیر در خصوص تجهیزات آژانس در سایت «تسا» در کرج گفت: «آژانس از ایران درخواست میکند تا به تعهدات بیانیه ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور ماه) احترام بگذارد. ما توافق کردیم که بتوانیم تمامی تجهیزات خود را در تأسیسات هستهای ایران سرویس کنیم و دوربینها تنها بخشی از این تجهیزات به شمار می آیند».
«گروسی» همچنین در خصوص سفر اخیر خود به ایران و دیدار با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «ما برای دسترسی کامل به تأسیسات هستهای ایران فشار میآوریم. بعنوان بخشی از این سفر با ایران توافق کردیم که بزودی برای دیدار احتمالی با ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور ایران و وزیر خارجه به ایران بازگردم».
مدیر کل آژانس در پاسخ به این سؤال که چرا جامعه جهانی، سانتریفیوژهای ایران را متوقف نکرده است، گفت: «قرار نیست سانتریفیوژها متوقف شوند زیرا جامعه بینالمللی موافقت کردند که ایران بتواند تا یک سطح خاص غنیسازی اورانیوم انجام دهد. برخی کشورها (رژیم صهیونیستی) نظرات متفاوتی دارند و آنها میخواهند که ایران هیچ اقدامی انجام ندهد اما چنین چیزی موضوع بحث من نیست».
پاسخ ایران به ادعای وزیرخارجه سعودی
معاونت امور حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه ایران به ادعاهای عربستان درباره برنامه هستهای ایران پاسخ داد.
«فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه سعودی در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی اظهاراتی بر ضد ایران مطرح کرد و گفت که ریاض از تلاشهای بینالمللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای در کوتاه مدت و بلند مدت و همچنین منع توانایی برای تبدیل کردن کاربرد مسالمتآمیز انرژی هستهای به کاربرد نظامی حمایت میکند.
وی در ادامه ادعاهایش از جامعه بینالملل خواست تا به مسئولیت خود در قبال نقض مستمر توافقها و معاهدههای بینالمللی درخصوص توافق هستهای توسط ایران عمل کند.
به گزارش ایرنا، رضا نجفی، نماینده ایران هم در چارچوب برنامه سالانه نشست مقامات عالیرتبه مجمع عمومی، گرامیداشت روز بین المللی انهدام کامل سلاحهای هستهای که با حضور سران، وزرای امور خارجه و مقامات عالیرتبه کشورهای عضو سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در نیویورک برگزار شد، به این اظهارات مقام سعودی واکنش نشان داد و ضمن رد این اتهامات بر لزوم انجام شفافسازی فعالیتهای هستهای عربستان تحت نظر آژانس از طریق اجرای توافقنامه جامع پادمان هستهای تأکید و درخواست کرد که درصورت اجرانشدن درخواست آژانس توسط عربستان، هرگونه همکاری بینالمللی با این کشور باید متوقف شود.
سرپرست معاونت حقوقی و امور بینالملل وزارت خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: نخستین اولویت کنفرانس بازنگری آتی این معاهده باید اتخاذ تصمیم عینی در مورد خلع سلاح هستهای باشد و در این راستا، ما از موضع گروه عدم تعهد برای آغاز مذاکرات یک کنوانسیون جامع درخصوص سلاحهای هستهای حمایت میکنیم.
نجفی تصریح کرد :ایران بر اهمیت اجرای قطعنامه سال ۱۹۹۵ کنفرانس بازنگری درخصوص خاورمیانه تأکید کرده و سلاحهای هستهای رژیم اسرائیل را تهدیدی برای صلح و امنیت خاورمیانه و ورای آن میداند که مانع تحقق خاورمیانه عاری از سلاح های هستهای است.
این مقام ارشد وزارت خارجه ایران افزود: جامعه بینالمللی باید بر لزوم الحاق بیقید و شرط این رژیم به ان.پی.تی بهعنوان یک عضو غیر هستهای و پذیرش پادمان جامع آژانس مجدداً تأکید کند.
«فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه سعودی در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی اظهاراتی بر ضد ایران مطرح کرد و گفت که ریاض از تلاشهای بینالمللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای در کوتاه مدت و بلند مدت و همچنین منع توانایی برای تبدیل کردن کاربرد مسالمتآمیز انرژی هستهای به کاربرد نظامی حمایت میکند.
وی در ادامه ادعاهایش از جامعه بینالملل خواست تا به مسئولیت خود در قبال نقض مستمر توافقها و معاهدههای بینالمللی درخصوص توافق هستهای توسط ایران عمل کند.
به گزارش ایرنا، رضا نجفی، نماینده ایران هم در چارچوب برنامه سالانه نشست مقامات عالیرتبه مجمع عمومی، گرامیداشت روز بین المللی انهدام کامل سلاحهای هستهای که با حضور سران، وزرای امور خارجه و مقامات عالیرتبه کشورهای عضو سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در نیویورک برگزار شد، به این اظهارات مقام سعودی واکنش نشان داد و ضمن رد این اتهامات بر لزوم انجام شفافسازی فعالیتهای هستهای عربستان تحت نظر آژانس از طریق اجرای توافقنامه جامع پادمان هستهای تأکید و درخواست کرد که درصورت اجرانشدن درخواست آژانس توسط عربستان، هرگونه همکاری بینالمللی با این کشور باید متوقف شود.
سرپرست معاونت حقوقی و امور بینالملل وزارت خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: نخستین اولویت کنفرانس بازنگری آتی این معاهده باید اتخاذ تصمیم عینی در مورد خلع سلاح هستهای باشد و در این راستا، ما از موضع گروه عدم تعهد برای آغاز مذاکرات یک کنوانسیون جامع درخصوص سلاحهای هستهای حمایت میکنیم.
نجفی تصریح کرد :ایران بر اهمیت اجرای قطعنامه سال ۱۹۹۵ کنفرانس بازنگری درخصوص خاورمیانه تأکید کرده و سلاحهای هستهای رژیم اسرائیل را تهدیدی برای صلح و امنیت خاورمیانه و ورای آن میداند که مانع تحقق خاورمیانه عاری از سلاح های هستهای است.
این مقام ارشد وزارت خارجه ایران افزود: جامعه بینالمللی باید بر لزوم الحاق بیقید و شرط این رژیم به ان.پی.تی بهعنوان یک عضو غیر هستهای و پذیرش پادمان جامع آژانس مجدداً تأکید کند.
دولت مردم در میان مردم
غلامحسین اسلامیفرد
روزنامهنگار
1- نزدیک به 44 سال است که از پیروزی یکی از مردمیترین انقلابهای جهان میگذرد. به گواه بسیاری از کارشناسان و متخصصان علوم سیاسی و اجتماعی، انقلاب اسلامی در یک قاب و قالب مردمی رخ داد. مردم تا پای جان در صحنهای ایستادند یک روز و یک سال و 10 سال نبود، بلکه 44 سال تهدید و داغ و درفشهای منطقه و بینالمللی در این صحنه حاضر بوده و هست. لذا نقطه قوت و مرکز ثقل این انقلاب در بدیهیترین صورت ممکن «مردم» است. امروز به برکت انقلاب اسلامی، «مردم» خود صاحب کشور و مالک و مسلط بر سرنوشت و امور خودشان هستند. دولت سیزدهم، دولت تحول و دولت مردمی است. نقشآفرینی مردم در این تحول بسیار ثمربخش و با اهمیت تلقی میشود.
2- مدیریت اجرایی کشور با فرازها و فرودهای بیشمارش در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب با شعار «مردمی بودن» پای به صحنه گذاشته است. شعاری که چند سالی بود به محاق رفته و گمان میرفت کمرنگ و شاید بی رنگ شده است. ورود دولت سیزدهم به عرصه مدیریت اجرایی را میتوان نویدبخش طلوع دوباره معنا و مفهوم مردم در جمهوری اسلامی دانست. به نظر میرسد این طلوع تازه توانسته است یک بار دیگر «مردم» را به عنوان یکی از اصلیترین مؤلفههای قدرت جمهوری اسلامی ایران امیدوار کند.
3- دولت «مردمی» اگر چه یک شعار است اما عرصه میدانی نشان داد که دولت سیزدهم درصدد است تا این شعار را به عمل نزدیک سازد. در عمل نزدیک به دو ماه است که دولت مردمی در میان مردم آمده. سطح مختلف مدیران دولت از رئیس جمهوری به عنوان پرچمدار مدیریت اجرایی تا سایر مقامات کوشیدهاند تا شعار «مردمی بودن» را به طور عینی به «در میان مردم بودن» و «با مردم بودن» تبدیل کنند.
4- اکنون و با حضور گاه و بی گاه و وقت و
بی وقت رئیس جمهوری و وزرا پای حرف و درد مردم و گفتوگوی بی واسطه با آنان، میتوان به افق سه ماهه، شش ماهه و یک ساله و در نهایت چهارساله دولت سیزدهم امیدوارتر بود. نباید فراموش کرد که امیدها نه به صورت کاذب و از پشت اتاقهای در بسته و مانیتورهای رنگی، بلکه دقیقاً در خیابانها و کوچهها و عرصههای زندگی واقعی و محسوس مردم جوانه میزند، رشد و نمو میکند و بالنده میشود. مسیری که دولت سیزدهم در پیش گرفته چنانچه با قوت و شدت بیشتر ادامه پیدا کند، میتواند طلیعه روزهایی را نوید دهد که ایران قوی در تمامی شئون خود محقق گردد.
روزنامهنگار
1- نزدیک به 44 سال است که از پیروزی یکی از مردمیترین انقلابهای جهان میگذرد. به گواه بسیاری از کارشناسان و متخصصان علوم سیاسی و اجتماعی، انقلاب اسلامی در یک قاب و قالب مردمی رخ داد. مردم تا پای جان در صحنهای ایستادند یک روز و یک سال و 10 سال نبود، بلکه 44 سال تهدید و داغ و درفشهای منطقه و بینالمللی در این صحنه حاضر بوده و هست. لذا نقطه قوت و مرکز ثقل این انقلاب در بدیهیترین صورت ممکن «مردم» است. امروز به برکت انقلاب اسلامی، «مردم» خود صاحب کشور و مالک و مسلط بر سرنوشت و امور خودشان هستند. دولت سیزدهم، دولت تحول و دولت مردمی است. نقشآفرینی مردم در این تحول بسیار ثمربخش و با اهمیت تلقی میشود.
2- مدیریت اجرایی کشور با فرازها و فرودهای بیشمارش در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب با شعار «مردمی بودن» پای به صحنه گذاشته است. شعاری که چند سالی بود به محاق رفته و گمان میرفت کمرنگ و شاید بی رنگ شده است. ورود دولت سیزدهم به عرصه مدیریت اجرایی را میتوان نویدبخش طلوع دوباره معنا و مفهوم مردم در جمهوری اسلامی دانست. به نظر میرسد این طلوع تازه توانسته است یک بار دیگر «مردم» را به عنوان یکی از اصلیترین مؤلفههای قدرت جمهوری اسلامی ایران امیدوار کند.
3- دولت «مردمی» اگر چه یک شعار است اما عرصه میدانی نشان داد که دولت سیزدهم درصدد است تا این شعار را به عمل نزدیک سازد. در عمل نزدیک به دو ماه است که دولت مردمی در میان مردم آمده. سطح مختلف مدیران دولت از رئیس جمهوری به عنوان پرچمدار مدیریت اجرایی تا سایر مقامات کوشیدهاند تا شعار «مردمی بودن» را به طور عینی به «در میان مردم بودن» و «با مردم بودن» تبدیل کنند.
4- اکنون و با حضور گاه و بی گاه و وقت و
بی وقت رئیس جمهوری و وزرا پای حرف و درد مردم و گفتوگوی بی واسطه با آنان، میتوان به افق سه ماهه، شش ماهه و یک ساله و در نهایت چهارساله دولت سیزدهم امیدوارتر بود. نباید فراموش کرد که امیدها نه به صورت کاذب و از پشت اتاقهای در بسته و مانیتورهای رنگی، بلکه دقیقاً در خیابانها و کوچهها و عرصههای زندگی واقعی و محسوس مردم جوانه میزند، رشد و نمو میکند و بالنده میشود. مسیری که دولت سیزدهم در پیش گرفته چنانچه با قوت و شدت بیشتر ادامه پیدا کند، میتواند طلیعه روزهایی را نوید دهد که ایران قوی در تمامی شئون خود محقق گردد.
دیگه چه خبر
روایت امیرعبداللهیان از توصیههای دیپلماتیک رهبری
خبر اول اینکه، وزیر خارجه کشورمان که در برگشت از مجمع عمومی سازمان ملل در آلمان با جمعی از ایرانیان مقیم فرانکفورت دیدار کرده بود، به بیان خاطرهای از توصیههای رهبری پیش از مذاکره با امریکا در عراق در سال 86 پرداخت. به گزارش انتخاب، امیرعبداللهیان گفت: وقتی میخواستیم برای مذاکره به عراق سفر کنیم، مقام معظم رهبری یک توصیهای به ما داشتند؛ گفتند ببینید ما میرویم به عنوان ایران صحبت بکنیم، ایرانیها فرهیختگی خاص خودشان را دارند. مقام معظم رهبری در توصیههایشان قبل از مذاکره گفتند ما داریم به درخواست دوستان عراق مذاکره میکنیم و در حضور عراق برای امنیت این کشور که هرچه امنیت عراق بیشتر شود امنیت مرزهای ما هم بیشتر تأمین میشود. وی افزود: ایشان بیان داشتند در مذاکره اولاً آداب دیپلماتیک را به صورت کامل رعایت کنید، نگویید اینها امریکایی هستند و ما با اینها مشکل داریم. حتی اگر دعوتتان کردند به ناهار، شما نیاز نیست همه چیز را در رسانه هیاهو بکنید، برخوردتان بهگونهای باشد که فرهنگ و تمدن و ادب ایرانی را نشان بدهد. وی در ادامه خاطره خود اظهار داشت: رهبری گفتند در مذاکره هم منطقی مذاکره کنید، از روی حکمت حرف بزنید، حرفهایتان را هم روشن بزنید. ضمناً هیچ سؤال امریکاییها را بیپاسخ نگذارید زیرا آنها بعداً سیگنال غلط میدهند. میگویند ما این موضوع را از ایرانیها پرسیدیم یا هیأتشان اختیار نداشت یا اصلاً ایرانیها متوجه این ابعاد موضوع نیستند. تمام موضوعاتشان را منطقی جواب بدهید. وی ادامه داد: مقام معظم رهبری گفتند صرفنظر از نتیجه، برداشتی که از مذاکره با هیأت ایران میشود، باید این باشد که ایرانیها منطقی مذاکره میکنند، ایرانیها با هدف و حکیمانه مذاکره میکنند و ایرانیها در مسیر مذاکراتشان آداب دیپلماتیک را کاملاً مراعات میکنند.
واکنش پکن به درخواست واشنگتن برای کاهش واردات نفت از ایران
خبر دیگر اینکه، وزارت امور خارجه چین در واکنش به برخی گزارشها مبنی بر درخواست واشنگتن از پکن برای کاهش واردات نفت از ایران تأکید کرد که امریکا باید دست از مجازاتهای فرامرزی خود علیه اشخاص و کشورهای ثالث و اعمال قانون علیه آنها بردارد. به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه گلوبال تایمز، «هووآ چان یینگ» سخنگوی وزارت امورخارجه چین در پاسخ به سؤالی درباره گزارش خبرگزاری رویترز در این باره تأکید کرد که همکاریهای پکن با تهران در چارچوب قوانین و حقوق بینالملل است و امریکا باید دخالت در امور دیگران را متوقف کند. او با بیان آنکه همکاری ایران و چین در زمینههای اقتصادی و تجاری، شفاف و اصولی بوده و همواره بر مبنای قوانین و حقوق بینالملل انجام گرفته است، افزود: ایران و چین همواره بر مبنای اصول برابری و منفعت متقابل، تعامل برد -برد و تجاریسازی با یکدیگر همکاری داشتهاند.
تکذیب ملاقات شمخانی با مقامات سعودی
شنیدیم که، یک منبع مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، ملاقات یا تماس میان دریابان «علی شمخانی» با مقامات عربستان سعودی را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، این منبع مطلع گفت: هیچگونه ملاقات یا تماسی میان دریابان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با مقامات عربستان سعودی انجام نشده و برنامهای نیز در این رابطه وجود ندارد. طی دو روز گذشته برخی فعالان فضای مجازی بدون اشاره به منبع خبر خود، از ملاقات دریابان شمخانی با «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی در بغداد خبر داده بودند. دیروز همچنین پایگاه خبری العربی الجدید مدعی شد که دور چهارم گفتوگوهای ایران و عربستان در تاریخ 18 سپتامبر در بغداد با مشارکت دو هیأت عالی رتبه از تهران و ریاض برگزار شده است. در این گزارش آمده است که مذاکرات میان دو هیأت ایرانی و سعودی با حضور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق برگزار شده است و دو طرف در این دور از مذاکرات، گفتوگوهای قبلی میان دو کشور را بررسی کردهاند. منابع آگاه همچنین مذاکرات دوجانبه میان ایران و عربستان را درحال پیشرفت و مثبت توصیف کردهاند.
بازداشت ۹ نفر از اعضای اصلی فرقه عرفان حلقه
دست آخر اینکه، توسط سازمان اطلاعات سپاه استان قم، تعداد
9 نفر از اعضای اصلی و مرتبطان با خارج کشور «فرقه عرفان حلقه» در قم، البرز و تهران بازداشت شدند. به گزارش روابط عمومی سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) استان قم، در پی گزارشهای مردمی به ستاد خبری ۱۱۴ سازمان اطلاعات سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) استان قم مبنی بر فعالیت مخفیانه «فرقه عرفان حلقه» در شهر مقدس قم و همچنین شکایاتی مبنی بر سوءاستفاده از برخی اعضای جذب شده و بروز مشکلات خانوادگی و مالی برای این افراد در فرقه و پس از ماهها رصد اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه ۹ نفر از اعضای اصلی و مرتبطان با خارج از کشور در قم و همچنین استانهای البرز و تهران شناسایی و سپس با دستور مقام قضائی بازداشت و روانه زندان شدند.
خبر اول اینکه، وزیر خارجه کشورمان که در برگشت از مجمع عمومی سازمان ملل در آلمان با جمعی از ایرانیان مقیم فرانکفورت دیدار کرده بود، به بیان خاطرهای از توصیههای رهبری پیش از مذاکره با امریکا در عراق در سال 86 پرداخت. به گزارش انتخاب، امیرعبداللهیان گفت: وقتی میخواستیم برای مذاکره به عراق سفر کنیم، مقام معظم رهبری یک توصیهای به ما داشتند؛ گفتند ببینید ما میرویم به عنوان ایران صحبت بکنیم، ایرانیها فرهیختگی خاص خودشان را دارند. مقام معظم رهبری در توصیههایشان قبل از مذاکره گفتند ما داریم به درخواست دوستان عراق مذاکره میکنیم و در حضور عراق برای امنیت این کشور که هرچه امنیت عراق بیشتر شود امنیت مرزهای ما هم بیشتر تأمین میشود. وی افزود: ایشان بیان داشتند در مذاکره اولاً آداب دیپلماتیک را به صورت کامل رعایت کنید، نگویید اینها امریکایی هستند و ما با اینها مشکل داریم. حتی اگر دعوتتان کردند به ناهار، شما نیاز نیست همه چیز را در رسانه هیاهو بکنید، برخوردتان بهگونهای باشد که فرهنگ و تمدن و ادب ایرانی را نشان بدهد. وی در ادامه خاطره خود اظهار داشت: رهبری گفتند در مذاکره هم منطقی مذاکره کنید، از روی حکمت حرف بزنید، حرفهایتان را هم روشن بزنید. ضمناً هیچ سؤال امریکاییها را بیپاسخ نگذارید زیرا آنها بعداً سیگنال غلط میدهند. میگویند ما این موضوع را از ایرانیها پرسیدیم یا هیأتشان اختیار نداشت یا اصلاً ایرانیها متوجه این ابعاد موضوع نیستند. تمام موضوعاتشان را منطقی جواب بدهید. وی ادامه داد: مقام معظم رهبری گفتند صرفنظر از نتیجه، برداشتی که از مذاکره با هیأت ایران میشود، باید این باشد که ایرانیها منطقی مذاکره میکنند، ایرانیها با هدف و حکیمانه مذاکره میکنند و ایرانیها در مسیر مذاکراتشان آداب دیپلماتیک را کاملاً مراعات میکنند.
واکنش پکن به درخواست واشنگتن برای کاهش واردات نفت از ایران
خبر دیگر اینکه، وزارت امور خارجه چین در واکنش به برخی گزارشها مبنی بر درخواست واشنگتن از پکن برای کاهش واردات نفت از ایران تأکید کرد که امریکا باید دست از مجازاتهای فرامرزی خود علیه اشخاص و کشورهای ثالث و اعمال قانون علیه آنها بردارد. به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه گلوبال تایمز، «هووآ چان یینگ» سخنگوی وزارت امورخارجه چین در پاسخ به سؤالی درباره گزارش خبرگزاری رویترز در این باره تأکید کرد که همکاریهای پکن با تهران در چارچوب قوانین و حقوق بینالملل است و امریکا باید دخالت در امور دیگران را متوقف کند. او با بیان آنکه همکاری ایران و چین در زمینههای اقتصادی و تجاری، شفاف و اصولی بوده و همواره بر مبنای قوانین و حقوق بینالملل انجام گرفته است، افزود: ایران و چین همواره بر مبنای اصول برابری و منفعت متقابل، تعامل برد -برد و تجاریسازی با یکدیگر همکاری داشتهاند.
تکذیب ملاقات شمخانی با مقامات سعودی
شنیدیم که، یک منبع مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، ملاقات یا تماس میان دریابان «علی شمخانی» با مقامات عربستان سعودی را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، این منبع مطلع گفت: هیچگونه ملاقات یا تماسی میان دریابان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با مقامات عربستان سعودی انجام نشده و برنامهای نیز در این رابطه وجود ندارد. طی دو روز گذشته برخی فعالان فضای مجازی بدون اشاره به منبع خبر خود، از ملاقات دریابان شمخانی با «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی در بغداد خبر داده بودند. دیروز همچنین پایگاه خبری العربی الجدید مدعی شد که دور چهارم گفتوگوهای ایران و عربستان در تاریخ 18 سپتامبر در بغداد با مشارکت دو هیأت عالی رتبه از تهران و ریاض برگزار شده است. در این گزارش آمده است که مذاکرات میان دو هیأت ایرانی و سعودی با حضور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق برگزار شده است و دو طرف در این دور از مذاکرات، گفتوگوهای قبلی میان دو کشور را بررسی کردهاند. منابع آگاه همچنین مذاکرات دوجانبه میان ایران و عربستان را درحال پیشرفت و مثبت توصیف کردهاند.
بازداشت ۹ نفر از اعضای اصلی فرقه عرفان حلقه
دست آخر اینکه، توسط سازمان اطلاعات سپاه استان قم، تعداد
9 نفر از اعضای اصلی و مرتبطان با خارج کشور «فرقه عرفان حلقه» در قم، البرز و تهران بازداشت شدند. به گزارش روابط عمومی سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) استان قم، در پی گزارشهای مردمی به ستاد خبری ۱۱۴ سازمان اطلاعات سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) استان قم مبنی بر فعالیت مخفیانه «فرقه عرفان حلقه» در شهر مقدس قم و همچنین شکایاتی مبنی بر سوءاستفاده از برخی اعضای جذب شده و بروز مشکلات خانوادگی و مالی برای این افراد در فرقه و پس از ماهها رصد اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه ۹ نفر از اعضای اصلی و مرتبطان با خارج از کشور در قم و همچنین استانهای البرز و تهران شناسایی و سپس با دستور مقام قضائی بازداشت و روانه زندان شدند.
اخبار
حضور سرزده وزیر کشور در میان آتشنشانان تهران
همزمان با هفتم مهرماه روز آتشنشانی و ایمنی و برای نخستینبار وزیر کشور بهطور سرزده از یکی از ایستگاههای سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بازدید کرد. به گزارش ایرنا، احمد وحیدی در این بازدید برای آتشنشانان آرزوی موفقیت کرد و ضمن شنیدن مسائل و مشکلات حوزه کاری آنان دستور رسیدگی به این موضوعات را صادر کرد.
وحیدی همچنین در پیامی با قدردانی از آتش نشانان تأکید کرد: در چارچوب مسئولیتهای قانونی وزارت کشور از طریق تدوین دستورالعملهای اجرایی، نیازسنجی و تجهیز ایستگاهها و پایگاهها به ماشینآلات و تجهیزات مناسب و استاندارد و جذب نیروهای انسانی کارآمد تلاش میکنیم.
تخت روانچی: شورای امنیت اسرائیل را وادار به پایان تجاوز به سوریه کند
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز سهشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل درخصوص تحولات سیاسی امنیتی سوریه شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت. به گزارش فارس، «مجید تخت روانچی» گفت: شورای امنیت باید به مسئولیت خود عمل کرده و رژیم اسرائیل را وادار سازد تا فوراً به تجاوزات خود به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه پایان دهد. چنین اقدامات ماجراجویانهای که ما آن را به شدیدترین نحو محکوم میکنیم، نقض آشکار حقوق بینالملل بوده و صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی را تهدید میکند. وی گفت: انتظار میرود نشست بعدی کمیته قانون اساسی بزودی برگزار شود. ما مجدداً حمایت خود را از تلاشهای فرستاده ویژه دبیرکل در امور سوریه و تعامل سازنده دولت سوریه در تسهیل فعالیت این کمیته اعلام میکنیم. وی با بیان اینکه تعیین هرگونه مهلت ساختگی برای پایان فعالیت آن یا هر شرایط و الزامات مشابه دیگر، بر فعالیت کمیته تأثیر منفی خواهد داشت، گفت: باید تضمین شود که این یک روند سیاسی واقعاً به رهبری سوریه، متعلق به سوریه و تسهیل شده توسط سازمان ملل است.
همزمان با هفتم مهرماه روز آتشنشانی و ایمنی و برای نخستینبار وزیر کشور بهطور سرزده از یکی از ایستگاههای سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بازدید کرد. به گزارش ایرنا، احمد وحیدی در این بازدید برای آتشنشانان آرزوی موفقیت کرد و ضمن شنیدن مسائل و مشکلات حوزه کاری آنان دستور رسیدگی به این موضوعات را صادر کرد.
وحیدی همچنین در پیامی با قدردانی از آتش نشانان تأکید کرد: در چارچوب مسئولیتهای قانونی وزارت کشور از طریق تدوین دستورالعملهای اجرایی، نیازسنجی و تجهیز ایستگاهها و پایگاهها به ماشینآلات و تجهیزات مناسب و استاندارد و جذب نیروهای انسانی کارآمد تلاش میکنیم.
تخت روانچی: شورای امنیت اسرائیل را وادار به پایان تجاوز به سوریه کند
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز سهشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل درخصوص تحولات سیاسی امنیتی سوریه شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت. به گزارش فارس، «مجید تخت روانچی» گفت: شورای امنیت باید به مسئولیت خود عمل کرده و رژیم اسرائیل را وادار سازد تا فوراً به تجاوزات خود به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه پایان دهد. چنین اقدامات ماجراجویانهای که ما آن را به شدیدترین نحو محکوم میکنیم، نقض آشکار حقوق بینالملل بوده و صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی را تهدید میکند. وی گفت: انتظار میرود نشست بعدی کمیته قانون اساسی بزودی برگزار شود. ما مجدداً حمایت خود را از تلاشهای فرستاده ویژه دبیرکل در امور سوریه و تعامل سازنده دولت سوریه در تسهیل فعالیت این کمیته اعلام میکنیم. وی با بیان اینکه تعیین هرگونه مهلت ساختگی برای پایان فعالیت آن یا هر شرایط و الزامات مشابه دیگر، بر فعالیت کمیته تأثیر منفی خواهد داشت، گفت: باید تضمین شود که این یک روند سیاسی واقعاً به رهبری سوریه، متعلق به سوریه و تسهیل شده توسط سازمان ملل است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
آسیا محوری ظرفیتهای مبادلات تجاری ایران را فعال میکند
-
تأکید تهران و مسکو بر توسعه همکاریهای صلحآمیز هستهای
-
پاسخ ایران به ادعای وزیرخارجه سعودی
-
دولت مردم در میان مردم
-
دیگه چه خبر
-
اخبار
اخبارایران آنلاین