وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با مجید انتظامی:
منتظر تولید آثار فاخر و جدیدی از استاد انتظامی هستیم
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه روز سهشنبه همزمان با بزرگداشت هفته دفاع مقدس با مجید انتظامی هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی کشورمان دیدار و گفتوگو کرد. اسماعیلی در این دیدار گفت: «استاد انتظامی دارای آثار ارزشمند و ماندگاری در عرصه موسیقی بویژه آثار دفاع مقدس هستند که همواره در ذهن و خاطره ملت ما به عنوان آثار ماندگار نقش خواهد بست.»
او افزود: «در دوره جدید فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتظر تولید آثار فاخر و جدیدی از استاد انتظامی هستیم و برای این منظور شرایط و نیازهای تولید این آثار را فراهم خواهیم کرد.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «ما دستمان را برای یاری گرفتن به سمت هنرمندان ارجمند کشورمان گشادهایم و استاد انتظامی به عنوان یکی از استادان مبرز جریان موسیقی اصیل کشور همواره توجهشان به رشد و تعالی هنر در جامعه و انتقال ارزشهایی چون حماسهآفرینیهای دفاع مقدس به علاقه مندان بویژه جوانان بوده و آثار قابل توجهی در حوزه جریانات عمومی از جمله دفاع مقدس پدید آوردهاند که هرگز از ذهن و ضمیر مردم دور نمیشود. آثاری که مردم نسبت به آن تعلق خاطر و حس خوبی دارند و این امری مهم و ارزشمند است.»
در این دیدار مجید انتظامی با قدردانی از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی از مشکلات و دغدغههای حوزه موسیقی کشور اشاره و بخشی از خاطرات خود درباره تولید آثارش را بازگو کرد. انتظامی همچنین تأکید کرد: «چنانچه شرایط جسمیام اجازه بدهد و در وضعیت مناسبی قرار بگیرم اولین اثری که خواهم ساخت درباره ارزشهای والا و معنوی و تعلقات ملت ما بویژه فداکاریهای سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی خواهد بود.»
گفتنی است، در پایان این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یک جلد مثنوی معنوی به مجید انتظامی اهدا کرد. محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری درباره فلسفه اهدای این کتاب گفت: «از آنجا که اشعار مولانا به گونهای است که زمینه ساز تولید آثاری مانند آثار استاد انتظامی است و از طرفی مولانا مدافع ارزشهای متعالی انسانی است، این کتاب به استاد انتظامی اهدا شده است.»
وزیر فرهنگ: هر کاری در مقابل زحمات آتشنشانان ناچیز است
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه با حضور در ایستگاه آتش نشانی میدان امام حسین(ع) ضمن اهدای گل و تبریک روز آتشنشانی و ایمنی به آنان گفت: «هر کاری در مقابل کار، زحمات و تلاشهای آتشنشانان انجام دهیم، کم و ناچیز است.»
او در ادامه سخنانش افزود: «شغل آتشنشانی نمونه بارز و مرتبط با ایثارگری و گذشت است. شما با ایثارگری، جسم و جان خود را به آتش میزنید تا جان هموطنان را نجات دهید.»
اسماعیلی در ادامه به حوادثی چون آتشسوزی و ریزش ساختمان پلاسکو (سال ۹۵) اشاره کرد و افزود: «همه اینها نشان میدهد شغل آتش نشانی چه کار پرخطری است.»
عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به سخنان آیتالله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت پیرامون شغل آتشنشانی، مراتب تبریک ایشان به مناسبت روز هفتم مهر را به آتشنشانان حاضر در این ایستگاه آتش نشانی ابلاغ کرد.
اسماعیلی هدف از حضور خود را ابراز ارادت به آتش نشانان زحمتکش این مرزو بوم عنوان کرد و گفت: «تلاش ما این است تا در مجموعه دولت سیزدهم بتوانیم مسائل و مشکلات آتش نشانان را حل کنیم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: «با عنایت به سختی و مخاطرات شغل آتشنشانی، زبان قاصر از قدردانی است. هرکاری انجام دهیم در مقابل زحمات شما آتش نشانان کم است. وظیفه خود میدانیم در حداقل کار در این ایام و به مناسبت روز آتش نشانان برای عرض خسته نباشید خدمت بزرگواران شاغل در این شغل برسیم.»
در ادامه کاظم غلامی معاون طرح و برنامه سازمان آتشنشانی با تقدیر از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از مجموعه عملکرد آتش نشانان ارائه کرد و گفت: آتشنشانی یکی از مشاغل سخت به شمار میآید و کار آتش نشانان مترادف با ایثارگری است.
وی افزود: برخی از مشاغل با خطر عجین شده است و کار آتشنشانی هم از جمله این مشاغل است و اوج ایثار آنها در حادثه پلاسکو نمود پیدا کرد و آنها جان بر کف جان خود را برای نجات افراد به خطر میاندازند.
غلامی در عین حال تأکید کرد: کار آتشنشانان در امتداد کار جبهه، ایثار و شهادت است و تلاشهای آنها جای تقدیر دارد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بدو ورود به این ایستگاه، کاور آرمدار آتشنشانی را به صورت افتخاری بر تن کرد.
انتصاب محمد خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی
محمد خزاعی که به عنوان تهیهکننده سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر، جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت و مسئولیتهای اجرایی متعدد در حوزههای فرهنگی و اجتماعی و حوزه مطبوعاتی و رسانهای فعالیت داشته است، طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری منصوب شد.
در بخشی ازحکم محمدمهدی اسماعیلی خطاب به محمد خزاعی آمده است: «با عنایت به جایگاه ارزشمند هنری و تجارب موفق مدیریتی جنابعالی در حوزه سینمایی، و برخورداری از روحیه انقلابی و مکتبی که دارید، به موجب این حکم بهعنوان «معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی و سمعی، بصری» منصوب میشوید. امید است با اتکال به خداوند قادر متعال ضمن تعامل و بهرهگیری از ظرفیت صنوف سینما و جامعه ارجمند هنری و دستگاههای مرتبط در جهت تحکیم ارزشهای اصیل فرهنگ اسلامی ایرانی قرین توفیق و تأیید باشید.»
در بخش دیگری از این حکم، وزیر فرهنگ از رئیس سازمان سینمایی خواسته است تا نکاتی مورد اهتمام قرار گیرد و گزارش پیشرفت کارها در این زمینه ارائه شود. این نکات عبارتند از: «برنامهریزی جهت حفظ و انتقال معارف، ارزشها و دستاوردهای انقلاب اسلامی از طریق آثار سینمایی و مستند در سطح جهان، برنامهریزی برای صدور مجوز، هدایت، حمایت و نظارت در خصوص تأسیس و فعالیت کانونها، انجمنها و مؤسسات و آموزشگاههای سینمایی، تعیین ضوابط صدور پروانه تولید و نظارت بر اعمال آن در ساخت آثار سینمایی و سمعی و بصری، تعیین ضوابط و نظارت بر برگزاری جشنوارههای ملی و بینالمللی سینمایی و مستند در کشور، تعیین ضوابط شرایط شرکت در جشنوارههای سینمایی خارج از کشور، تعیین ضوابط خرید و پخش آثار سینمایی و مستند خارجی، تربیت نسل جوان هنرمند باورمند به کشور و انقلاب با استفاده از ظرفیت آموزشی و حمایتی مؤسسات وابسته به سازمان مانند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوان ایران و...، برنامهریزی جهت حمایت از ساخت آثار سینمایی فاخر مبتنی بر فرهنگ و تاریخ غنی کشور و رخدادهای انقلاب و دفاع مقدس، حمایت هدفمند از تولیدات سینمایی با استفاده از ظرفیت بنیاد فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوان ایران، تعامل و حمایت از مجموعههای صنفی حوزه سینما و مجموعههای برگزارکننده جشنوارههای سینمایی در کشور، افزایش سرانه سالنهای سینمایی در کشور از طریق تعامل و تفاهم با مجموعههای مرتبط بخش خصوصی جهت ساخت و نوسازی سالنهای سینمایی و سازماندهی وضعیت نمایش خانگی».
پیش از این حسین انتظامی عهدهدار این مسئولیت در سازمان سینمایی بود.
کارگردان نمایش «تنیدن» در گفتوگو با «ایران» از دلایل اجرای کار تازهاش میگوید
عشق به تئاتر و ادای دین به جامعه
محسن بوالحسنی
خبرنگار
نمایش «تنیدن» به نویسندگی و کارگردانی رضا قنبرزاده فرید در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روزهای پایانی اجرای خود را طی میکند و عوامل این نمایش هم مانند بسیاری دیگر از اهالی تئاتر به گفته خودشان تلاش دارند که بهنوبه خود سهمی در دوباره پر رونق شدن سالنهای نمایش داشته باشند؛ سالنهایی که ویروس کرونا آنها را با چالشی جدی روبهرو کرد و حالا بهنظر میرسد با گسترش واکسیناسیون میشود امید داشت که بار دیگر بهروزهای پیش از دوران کرونا برگردند.
رضا قنبرزاده فرید که فعالیتش را از سال ۸۶ آغاز کرده در کارنامه کاریاش کارگردانی نمایشهایی مثل «فیشرآباد و دو داستان دیگر» را دارد. او به «ایران» میگوید: «از این نمایش استقبال خوبی شد و من به ادامه کار ترغیب شدم و سال ۹۷ نمایشی از «دان شا» بهنام «به من میگن مک کنا» را در سالن شماره یک مهرگان روی صحنه بردم و از این کار هم خوشبختانه استقبال شد و امروز هم رسیدیم به «تنیدن» که متن و کارگردانی آن را نوشته و روی صحنه میبرم.» او درباره تفاوت این کار با دیگر آثارش میگوید: «تنیدن، به لحاظ فرم روایی شباهت زیادی به اولین نمایشم یعنی فیشرآباد و دو داستان دیگر دارد. در واقع نمایش در چهار داستان مجزا تعریف میشود که به لحاظ دراماتیک هیچ ارتباط داستانی ندارند و تنها نقطه اتصال آنها به هم شرایط مشابه شخصیتهای نمایش است که در حصاری که به دور خود تنیدهاند گیر افتاده و راهی برای خروج پیدا نمیکنند.»
کارگردان «تنیدن» در پاسخ به این سؤال که اجرا در شرایط امروزی چه تفاوتی با گذشته دارد میگوید: «شرایط تئاتر هم مانند بقیه مشاغل تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته و اساساً شرایط به گونهای است که امکان برنامهریزی دقیق تقریباً غیرممکن است. همهجا همین است و اجرا در تهران هم دقیقاً چنین مسأله دارد. دلیل اینکه گروههای تئاتری مثل گروه امیر رضا کوهستانی، که گروه کاری شناخته شدهای هم هستند یا گروههای جوانی مثل ما در این شرایط سخت هم از اجرا تن نمیزنند فقط میتواند عشق باشد. عشق به تئاتر و ادای دین به رشتهای که مهمترین کاربردش برای ما تزریق حال خوب به جامعه بوده است. به هر حال ما تئاتر را دوست داریم و حاضریم بسیاری سختیها را به جان بخریم و این کمترین کاری است که میشود برای تئاتر انجام داد. به نظر من فکر کردن به این موضوع که ممکن است یک روز بیاید که تئاتر دیگر به شکل امروزیاش وجود نداشته باشد واقعاً ترسناک است.»
او در توضیح شرایط و چالشهای اجرا در چنین روزهایی هم میگوید: «قبل از همهگیر شدن این ویروس ما نمایشی در دست تولید داشتیم که متأسفانه ناتمام ماند و علاوه بر ضررهای مالی اعضای گروه هم لطمههای روحی فراوانی متحمل شدند. در این بین سالنهای خصوصی سعی کردند بار تعطیلی سالنهای دولتی را به دوش بکشند و به نوعی چراغ تئاتر را روشن نگه دارند ولی پیکهای متوالی این فرصت را تا حدود زیادی گرفت. بههر حال هنرمندان بسیاری از این طریق امرار معاش میکنند و تعطیلی طولانی عملاً شرایط سختی را برای آنها بهوجود آورد.» کارگردان «تنیدن» در صحبتهای خود به مشکلات همکاران هنرمندش در استانها و شهرهای مختلف هم اشاره میکند و میگوید: همکاران هنرمندم مشکلاتی مضاعفتر داشته و دارند و در شرایط غیرکرونایی هم دغدغهها و چالشهای فراوانی را تحمل میکنند. کم بودن تعداد سالنها و متمرکز بودن تئاتر و سالنهای نمایش در تهران از دیرباز وجود داشته است و کرونا این شرایط و سختیها را چندین برابر کرد. کرونا آسیبی جدی به صنفهای مختلف وارد کرد و به دلیل ساختار و هویت تئاتر این آسیبها در حوزه نمایش بیشتر و سنگینتر بود. هنوز هم مردم از رفتن به مکانهایی مثل سالنهای تئاتر و سینما واهمه دارند و نمایش هم بیحضور تماشاگر اصولاً معنایی ندارد. وقتی میبینیم سالنهای نمایش و سینما خالی از تماشاگر هستند یا مثل قبل نیستند، واقعاً مسأله غمانگیزی است که باید برای آن فکر و راهکار عملی ارائه داد و اجراییاش کرد.»
کارگردان «تنیدن» در پایان از دغدغههای امروز و آیندهاش حرف میزند و میگوید: «مهمترین دغدغه هر کسی که بهنوعی کار هنری انجام میدهد در درجه اول جذب حمایت است. بدون تعارف مهمترین دغدغهای که این روزها بچههای تئاتر دارند توجه و دیده شدن توسط مدیران فرهنگی علیالخصوص در حوزه نمایش است. آرزو میکنم تعاملی بین بچههای تئاتر و دوستان صاحب منصب شکل بگیرد تا مشکلات یکییکی کم و چالشها یکییکی برطرف شود. همه ما یک هدف مشترک داریم و آنهم تعالی هنر در کشور است و بهعقیده من این تعامل و ارتباط و همفکری کاملاً امکانپذیر است. ما نسلی هستیم که روزهای سخت جنگ و تحریم را تجربه کردیم و با تمامی سختیها آرزویی جز رشد فرهنگ و هنر این مملکت نداریم و انتظار داریم که مدیران فرهنگی هم ما را در کنار خود ببینند. به عقیده من و همکارانم شرایط بیمه و عضویت در انجمنهای صنفی نیازمند تغییر جدی است. از سوی دیگر واکسیناسیون هنرمندان باید روند سریعتری به خود بگیرد تا کسانی که این روزها مشغول فعالیت هنری هستند با اطمینان و خیالی آسودهتر روی صحنه بروند و به موازات همین حمایت از گروههایی که در حال اجرا هستند هم باید جدیتر و عملیاتیتر شود و همه ما امیدواریم که روزهای خوب بعد از کرونا زودتر از راه برسند و دوباره در تهران دهها گروه، هر شب روی صحنه باشند.»
آخرین خبر درباره وضعیت جسمی عزتالله مهرآوران
خواب مصنوعی برای تسهیل در روند درمان
خبرها گویای ادامه روند درمان «عزتالله مهرآوران» هنرمند پیشکسوت کشورمان در شرایطی است که پزشکان معالج، وی را برای پرهیز از استرس تنفسی به خواب مصنوعی بردهاند.
این خبری است که روز گذشته به نقل از منابع مختلفی منتشر شد، آن هم در شرایطی که دیگر اهالی هنر و از سویی مردم نگران وضعیت سلامتی وی هستند. هژیر مهرآوران، فرزند این هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون در همین رابطه به مهر گفته: «صبح چهارشنبه، هفتم مهر در تماسی که با پزشکان داشتیم اطلاع دادند که او را به خواب مصنوعی بردهاند چون دیشب از خواب مصنوعی بیدارش کرده بودند و هوشیار بود اما ظاهراً استرس تنفسی داشته است.»
طی روزهای اخیر، به محض انتشار خبر ابتلای این هنرمند به کرونا و درگیری بالای ریه وی اهالی هنر و سینماییها با انتشار پستهایی در شبکههای مجازی برای مهرآوران آرزوی بهبودی طلب کردهاند؛ فرزند مهرآوران ادامه داده: «وضعیت کلی خوب است و روزنه امیدی از دیروز باز شد. درگیری ریه پدرم بالای ۹۰ درصد است و پزشکان همه تلاش خود را انجام میدهند. از مردم هم میخواهم دعا کنند تا حال پدر زودتر خوب شود.»
او با اشاره به دو دوز واکسنی که مهرآوران پیش از این زده بود درباره دلیل ابتلا به کرونا گفته: «پدر بهتازگی در سریال «ساخت ایران ۳» برای شبکه نمایش خانگی به ایفای نقش میپرداخت. ظاهراً سر صحنه چند نفر دیگر مبتلا به کرونا بودهاند اما فکر کردهاند چون ماسک دارند ویروس منتقل نمیشود. امیدوارم روند درمانی پدر به صورت رضایتبخش ادامه یابد.»
در همین رابطه، نیکنام حسینیپور، مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت هم در توضیحات مشابهی به ایسنا تأکید کرده که روز گذشته مهرآوران را بابت مشکل تنفسی به اتاق عمل برده بودند تا با جایگذاری لوله در نای به تنفس راحتتر وی کمک کنند. حسینیپور هم نقل قولی از پزشکان آورده و گفته حالش امروز نسبت به قبل بهتر شده و به بهبودیاش امید بیشتری است.
این هنرمند پیشکسوت، طی سالها ایفای نقش در عرصههای مختلف سینما، تئاتر و تلویزیون سابقه همکاری با هنرمندان مختلفی از جمله گلاب آدینه، بهرام بیضایی، آتیلا پسیانی و محمد چرمشیر را دارد و موفق به دریافت نشان درجه یک هنری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم شده است.
«آژانس شیشهای» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا، «خوابم میآد» به کارگردانی رضا عطاران و «سیب سرخ حوا» به کارگردانی سعید اسدی از فیلمهایی است که در سینما اکران شده و در آنها به ایفای نقش پرداخته است. اما مهرآوران در زمینه انتشار نمایشنامه هم آثار متعددی منتشر کرده که «انتظار»، «قصد» و «غزلواژه قصد» از آن جملهاند. در زمینه سریالها، فیلمهای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی هم میتوان به «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمتالله، «میخواهم زنده بمانم» به کارگردانی «شهرام شاهحسینی»، «لیسانسهها» به کارگردانی «سروش صحت» و «بچه مهندس» به کارگردانی احمد کاوری اشاره کرد.
یک روز از کودکی پیامبر(ص) به روایت حلیمه
گروه فرهنگی: «سه کاهن» نوشته مجید قیصری ازجمله پیشنهادهای خواندنی برای این روزهاست، رمانی تاریخی با قلمی دلنشین که ماجرای یک روز از زندگی کودکی یتیم است. کودکی که به دست دایهای مهربان سپردهشده و تهدیدی بزرگ در کمینش نشسته است. این کودک حدس زدن درباره هویتش سخت نیست، پیامبر اسلام و آن دایه هم حلیمه است. ماجرای این رمان شاید در نگاه نخست تکراری بهنظر برسد اما تفاوت آن را باید در قلم نویسنده جستوجو کرد. قیصری در این نوشتهاش، یک روز از چهارسالگی پیامبر(ص) را به تصویر کشیده، کودکی که سالها قبل از تولدش، بزرگان مسیحیت و یهود خبر از آمدنش داده بودند. راوی کتاب حلیمه است، او در تلاش برای حفاظت از جان کودکی است که به او سپردهاند، کودکی که بر اساس پیشبینیها عدهای درصدد یافتن و از بین بردنش هستند. مخاطب در خلال این روایت، حلیمه را آنقدر عاشق کودک یتیم داستان مییابد که خودش نیز با راوی همراه شده و دلباخته میشود.همانطور که کارشناسان ادبی هم در توصیف این نوشته گفتهاند یکی از ویژگیهای آن را میتوان در عبارتها و جملههای کوتاهی یافت که قیصری از آنها برای نوشتن داستان بهره گرفته است. او با هنرمندی هرچهتمامتر ماجرایی را از قلب سرزمین حجاز پیش روی مخاطب میگذارد که درک تازهای را سبب میشود. آنطور که مجید قیصری پیشتر گفته، وی کتاب «سه کاهن» را تحت تأثیر «منتهیالآمال» «شیخ عباس قمی» نوشته و حتی تأکید کرده که آن را مدیون نوشته مذکور است. رمان تاریخی- دینی «سه کاهن» سال 2018 موفق به کسب جایزه ادبی اوراسیای روسیه هم شده است. افزون بر نسخه چاپی این کتاب، نسخه صوتی آن نیز منتشرشده و در دسترس علاقهمندان است.
سه کاهن
نویسنده: مجید قیصری
انتشارات کتابستان معرفت