تلاش برای بازگشایی مدارس در سیستان و بلوچستان با واکسیناسیون معلمان
فقر و مشکلات مالی خانواده ها توان خریدگوشی و تبلت و امکان آموزش آنلاین را از آنها گرفته است
شیما جهانبخش
خبرنگار
دومین سالی است که آغاز سال تحصیلی جدید با شرایط کرونایی و بهدنبال آن برگزاری کلاسهای غیرحضوری همراه شده است. شاید در استانهای توسعه یافتهتر تنها نگرانی خانوادهها از این شیوه آموزش تأثیرات منفی روحی و روانی در خانه ماندن، مشکلات مربوط به کیفیت یادگیری، فقدان تربیت اجتماعی و آموزش مهارتهای اجتماعی و فردی و مشکلات اینچنینی باشد اما در جایی که بسیاری از خانوادهها حتی توان تهیه یک گوشی هوشمند ساده را ندارند، نگرانیها رنگ دیگری دارد؛ نگرانی از نداشتن تبلت و از آن مهمتر دسترسی به اینترنت مشکلی است که دانشآموزان سیستان و بلوچستان هر روز با آن درگیرند.
آنطور که مسئولان آموزشی این استان میگویند با توجه به شرایط خاص سیستان و بلوچستان، تلاشها بر برگزاری کلاس های حضوری متمرکز شده است. در این راستا بیش از 85 درصد از فرهنگیان این استان واکسینه شدهاند و بنا بر اعلام استاندار، برنامهریزیها برای واکسیناسیون دانشآموزان سنین ۱۲ تا ۱۸ انجام شده و پس از ورود واکسن مخصوص رده سنی آنان به کشور آنها نیز به سرعت واکسینه میشوند.
تلاش برای برگزاری حضوری کلاسها
«حمیدرضا رخشانی»، مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه ادامه فرایند آموزش به صورت حضوری از دغدغههای مسئولان آموزش استان است به «ایران» گفت: درست است که تمام تلاشها برای ادامه کار مدارس به صورت حضوری است اما در هر شرایطی، مهم ترین مسأله برای آموزش و پرورش صیانت از سلامت دانشآموزان، همکاران و خانوادههاست. زمان بازگشایی مدارس براساس تصمیم ستاد ملی کرونا مشخص و اعلام خواهد شد.
وی با اشاره به کمبود زیرساختهای اینترنتی در استان ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان، 2 هزار و 668 مدرسه شهری و 5 هزار و 632 مدرسه روستایی و عشایری وجود دارد که 51 درصد جمعیت دانشآموزی استان یعنی بیش از 420 هزار نفر در مدارس شهری و 404 هزار نفر نیز در مدارس روستایی و عشایری مشغول به تحصیل هستند.
تحصیل و آموزش حق همه دانشآموزان است اما در استانهای محروم مانند سیستان و بلوچستان، نبود زیرساختهای اینترنتی و ارتباطی، وضعیت مالی ضعیف خانوادهها و عدم توانایی تهیه تبلت و گوشی تلفن همراه هوشمند مشکلات و آسیبهای فراوان زیادی را برای کودکان بخصوص در روستاها و مناطق عشایری ایجاد کرده است. سال گذشته با موافقت ستاد استانی مدیریت کرونا، آموزش در مدارس روستایی و عشایری با جمعیت کمتر از 50 نفر به صورت حضوری ادامه یافت و امسال با توجه به واکسیناسیون تلاش داریم کلاسها در این مناطق به صورت حضوری برگزار شود تا کودکی از تحصیل جا نماند.
تهیه تبلت برای دانشآموزان مناطق حاشیه نشین
رخشانی با بیان اینکه در سال تحصیلی گذشته 351 هزار دانشآموز در استان با استفاده از تبلت یا گوشی هوشمند برای آموزش خود از شبکه شاد استفاده کردند، اظهار داشت: از مجموع 461 هزار و 108 دانشآموز در مدارس شهری استان، 110 هزار نفر در نقاط حاشیه شهرها ساکن هستند. همه میدانیم اغلب خانواده های این مناطق توانایی مالی برای تهیه تبلت ندارند از این رو سال گذشته آموزش این دانشآموزان از طریق توزیع درسنامه و آموزش فرد به فرد انجام شد اما امسال حتماً برای تهیه تبلت این دانشآموزان اقداماتی انجام خواهیم داد. مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به پیشبینی انجام شده 25 هزار و 340 دانشآموز جدید در سال تحصیلی 1401-1400 به جمعیت دانشآموزی استان افزوده خواهد شد. به همین خاطر 12 هزار و 431 نفر کمبود معلم در استان وجود دارد که تلاش کردهایم این کمبود را از طریق خرید خدمات، حقالتدریس، به خدمت گرفتن سرباز معلمان و تدریس معاونان مدارس برطرف کنیم. از سوی دیگر تاکنون حدود ۸۵ درصد همکاران فرهنگی در استان را واکسینه کرده تا در طول سال تحصیلی مشکلاتی در خصوص بیماری همکاران نداشته باشیم. واکسیناسیون دانشآموزان نیز پس از ورود واکسن مخصوص رده سنی آنان به کشور طبق برنامه انجام میشود تا از نگرانی و دغدغه خانوادهها برای حضور دانشآموزان در مدارس کاسته شود.
رخشانی با بیان اینکه ۴۰۰ هزار دانشآموز استان در مدارس روستایی و عشایری مشغول به تحصیل هستند، ادامه داد: در مهرماه امسال دانشآموزان مناطق عشایری و روستایی استان که از جمعیت کمی برخوردارند و تراکم دانشآموزان در کلاسهای درس کم است به صورت حضوری برگزار میشود.
از ۶ هزار مدرسه موجود در استان، ۴ هزار و ۵۲۴ مدرسه روستایی و عشایری است و اکثر همکاران در این مناطق بومی هستند و واکسن نیز دریافت کردهاند پس مشکلی از نظر برگزاری حضوری کلاسها وجود نخواهد داشت.
بهرهمندی از ظرفیت شبکه استانی برای آموزش با استفاده از معلمان بومی
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در مدارس شهری موضوع متفاوت است، خاطرنشان کرد: لازمه بازگشایی و آموزش حضوری در مدارس شهری انجام کامل واکسیناسیون و رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی مخصوصاً برگزاری کلاسها با جمعیت اندک است. به این نکته توجه داشته باشید از مجموع ۴۰۰ هزار دانشآموز در مدارس شهری استان، ۱۰۰ هزار نفر در نقاط حاشیه شهرها ساکن هستند که باید توجه ویژهای به آنان داشته باشیم. این مقام مسئول درخصوص بهرهمندی دانشآموزان استان از شبکه شاد در سال تحصیلی گذشته گفت: ۴۴۰ هزار دانشآموز استان در شبکه شاد ثبتنام کردند که از این تعداد ۳۵۰ هزار نفر برای آموزش غیرحضوری از این شبکه بهرهمند شدند. همچنین میزان بهرهمندی دانشآموزان استان از فیلمهای آموزشی پخش شده از شبکه استانی به مراتب بیشتر از شبکه آموزش بود و امیدواریم در سال تحصیلی جدید نیز با استفاده از این ظرفیت، محتوای آموزشی با کیفیت و مطلوبی برای دانشآموزان استان تهیه کنیم.
مشکلی برای بازگشایی مدارس استان نداریم
«احمدعلی موهبتی»، استاندار سیستان و بلوچستان هم بازگشایی مدارس و ارائه آموزشهای حضوری در سال تحصیلی جدید را اولویت استان دانست و اظهار داشت: زمان قطعی بازگشایی مدارس بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا به صورت کشوری تعیین میشود.
وی تهیه تبلت برای دانشآموزان و جذب بازماندگان از تحصیل را از اولویتهای آموزش و پرورش دانست و به «ایرنا» گفت: با توجه به مشکلات زیرساختی در استان و سیستمی شدن ثبت نامها باید جلسات تخصصی با دستگاههای اجرایی مربوطه مانند مخابرات و برق برگزار شود تا برای رفع مشکلات موجود با استفاده از خرد جمعی تصمیمگیری شود.
موهبتی با تأکید بر اینکه واکسیناسیون معلمان و فرهنگیان به سرعت در حال انجام است، اظهار داشت: در فاز بعدی برای واکسیناسیون دانشآموزان سنین ۱۲ تا ۱۸ سال برنامهریزی شده است. با توجه به واکسیناسیون گروههای سنی مختلف جامعه بهایمنی عمومی نزدیک شدهایم و در صورت ادامه روند کاهشی بیماری تا مهر میتوانیم بازگشایی مدارس و آموزش حضوری را شروع کنیم.
معرفی چهره جدید اصفهان با استفاده از ظرفیتهای تاریخی
اصفهان میتواند شهر جهانی موزه شود
حمیرا حیدریان
خبرنگار
کافی است در کوچه پسکوچههای شهر اصفهان قدم بزنیم تا در هرمحله و کوی و برزن بناهایی را بیابیم که هریک شناسنامهای برای شهر هستند و هویتی را ساختهاند که ریشه در تاریخ دارند. بناهایی که در بافت تاریخی شهر اصفهان استوار شده و حضور مردان و زنانی را نشان میدهند که پیش از اسلام و پس از آن در سپاهان ساکنشدهاند. در این میان، وجود بیشمار خانههای تاریخی در اصفهان و برخی بناهای تاریخی شهر نظیر سیوسه پل و منارجنبان تنها بخشی از این موزه جذاب است که تاریخ و تمدن نصف جهان را به دنیا نمایش میدهد. از سوی دیگر وجود کاخ موزهها (چهلستون، هشت بهشت و عالی قاپو) و موزههای بسیاری همچون گنجینه هنرهای تزئینی و هنرهای معاصر اصفهان، موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی اصفهان، موزه تاریخ طبیعی، موزه کلیسای وانک، موزه حمام علی قلی آقا، گنجینه سنگ نوشتههای تخت فولاد و باغ موزه پروانهها سالها است که بر جذابیت این شهر تاریخی گنبد فیروزهای افزوده و گویای آن است که اصفهان میتواند شهر جهانی موزهها باشد. بر اساس آخرین تعریف شورای بینالمللی موزهها (ایکوم) «موزه مؤسسهای است دائمی، بدون اهداف مادی، در خدمت جامعه و پیشرفت آن که به روی همگان گشوده است». حال آنکه در هر گوشه و کنار این شهر زیبای تاریخی که نام و شهرت آن برای خاص و عام زبانزد است میتوان زیباییهای کم نظیری را مشاهده کرد که در این تعریف میگنجد. بهگفته کارشناسان، اصفهان میتواند با استفاده از ظرفیت یکهزارو 800اثردر سطح ملی و 7 اثر در سطح جهانی، تبدیل به شهر جهانی موزه شده و آغازگر نگاهی نو به مقوله گردشگری در کارنامه خود باشد.
استادیار دانشکده مرمت اصفهان در این خصوص گفته است: شهر موزه نقش جهان که از سوی مرحوم دکتر شیرازی نظریهپردازی شده بهعنوان جریان سیال و نانوشتهای در نیم قرن اخیر توسعه پیدا کرده و بخشهایی از این ایده نیز اجرایی شده است.
عیسی اسفنجاری کناری با اشاره به جایگاه میدان نقش جهان در مرکزیت ایده شهر موزه اصفهان، تصریح کرد: محدوده این ایده محور اصلی شمالی و جنوبی شهر اصفهان است که از میدان نقش جهان آغاز و تا بازار، چهار باغ و سپس ساحل زاینده رود ادامه دارد و تلاقی این دو محدوده، استخوانبندی شهر موزه را شکل میدهد.
وی با بیان اینکه در طول ۵۰ سال گذشته، سازمان میراث فرهنگی به مرور روی بخشی از این طرح کار کرده است،اظهار داشت: با احیا، مرمت وحفاظت مساجد، بازارها و کاروانسراها همچنین با تبدیل شدن مسیرهای این محدوده به پیاده راه، شهر موزه بتدریج در حال نمود و ظهور است.هسته مرکزی این شهر موزه نمایشگاهی در طبقه دوم میدان نقش جهان است که مرحوم آیتاللهزاده شیرازی بر آن تأکید داشت، اما امروز به فراموشی سپرده شده و نیازمند برنامهریزی برای تکمیل است.
وی اضافه کرد: در گذشته طبقه دوم میدان نقش جهان دارای حجرههایی بوده است، از دهه ۷۰ بخشهای زیادی از این قسمتها بازسازی و باز زندهسازی شد که اکنون با وجود نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده و در حال سکون است. ایده اصلی در طرح شهر موزه این بود که یک و نیم کیلومتر دالان ارتباطی در طبقه دوم میدان نقش جهان به بزرگترین فضای نمایشگاهی و بهعنوان حلقه اتصال و گفتوگوی تمدنها تبدیل شود.
وی با اشاره به اینکه در این طرح، نمایشگاه به ۴ بخش اصلی تقسیم و اصفهان در مقیاس شهر، جغرافیای ایران و جهان اسلام به بازدید کننده معرفی میشود، تصریح کرد: این طرح بهعنوان بزرگترین ورودی گردشگری ایران و موزه پویا و زنده جهان اسلام است که بهدلیل قرار گرفتن در میدان نقش جهان با موزههای بزرگ دنیا قابل قیاس است.
وی بازیابی، احیا و تقویت نقش ملی میدان نقش جهان و جایگاه جهانی آن، تقویت نقش گره گاهی میدان نقش جهان در گردشگری ایران و اصفهان و نمود ظرفیتهای فرهنگی تاریخی میدان برای توسعه خلاقانه استان را از جمله دلایل اهمیت این طرح برشمرد. همچنین تکمیل این طرح همزمان با ورود به سده جدید میتواند آغازگر نگاه نو به مقوله گردشگری در اصفهان باشد.
بهگفته وی، با وجود حفاظتها و بازسازیهایی که قبلاً انجام شده است، این پروژه همچنان در مرحله ایده باقی مانده و نیازمند ارائه طرح جامع فضای نمایشگاهی در طبقه دوم و سپس تصویب در مراجع مربوطه و اقدام برای اجراست.
این استادیار دانشگاه با بیان اینکه همه ایدهها، آرمانها و چشم اندازها باید در طرح جامع مدون شود، افزود: سازمان میراث فرهنگی، شهرداری و دانشگاه هنر اصفهان بهعنوان مثلث سه گانه در کنار همیاری و مشارکت مردم میتوانند این طرح ارزشمند را عملیاتی کنند.
از طرح جهانی شدن اصفهان در بخش موزهها خبری نیست
این در حالی است که رئیس گروه موزههای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفتوگو با «ایران» ضمن ابراز بیاطلاعی از چنین طرحی گفت: تا این لحظه از این طرح عنوان شده در هیچ یک از جلسات حرف و سخنی به میان نیامده است و تصور من بر این است که تنها در حد یک ایدهپردازی از سوی استادان دانشگاهی بوده است.
ساغر حمیدی با بیان اینکه طی سال های اخیر تنها «طرح موزه منطقهای» مطرح شده است ،افزود: این طرح از دولتخانه صفوی که از محدوده کاخ هشت بهشت تا بدنه شرقی میدان نقش جهان را در بر میگرفت در اداره میراث فرهنگی مطرح شده بود که پس از بررسیهای لازم با این طرح موافقت نشد.
وی علت عدم موافقت با اجرای این طرح را احداث نشدن موزهها عنوان کرد و اظهار داشت: برای تأیید طرح، احداث موزهها در محدوده مشخص شده باید صورت میگرفت که چون این اقدام انجام نگرفت عملاً این طرح عملی نشد.
وی با اشاره به اینکه اجرای هر طرحی نیازمند زیرساختهای لازم و تأمین اعتبار است، خاطرنشان کرد: مطرح کردن چنین طرح بزرگی که عنوان جهانی را بخواهد با خود یدک بکشد نیازمند بررسی همه جانبه است که سر نخ آن باید به دست میراث فرهنگی با مشارکت دیگر دستگاهها باشد، این در حالی است که من بهعنوان مسئول موزههای این استان حتی از مطرح شدن چنین پروژهای خبر ندارم و تصورم بر این است که فقط در حد یک ایده بوده است.
مسئول گروه موزهها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه موزهها مکانهایی هستند برای معرفی، آموزش، پژوهش وگردآوری اشیا و آثاری که از دوران مختلف تاریخ به یادگار مانده است، عنوان کرد: گنجینهها بهصورت دولتی، وابسته به سازمانهای مختلف یا خصوصی دایر میشوند، در موزههای خصوصی کل فرایند جمع آوری، نگهداری و معرفی آثار برگزیده، به بخش خصوصی محول شده است، البته حمایتهای دولتی نیز شامل حال این موزه داران میشود، اما بیشتر کار برعهده بخش خصوصی است. با توجه به این موضوع که درآمدزایی گنجینهها بسیار ناچیز است، اما حضور افراد علاقهمند به حفظ آثار نیاکان، آن هم بدون هیچگونه چشمداشتی ستودنی است، چون این افراد صرفاً درصدد هستند تا فرهنگ ایرانی و اسلامی را زنده نگاه دارند. ازهمینرو دولت و وزارت میراثفرهنگی نیز تا جایی که در توان داشته باشند به موزه داران بخش خصوصی کمک میکنند.
حمیدی تعداد گنجینههای فعال در استان اصفهان را39 مورد عنوان کرد و ادامه داد: از این تعداد ۱۶ موزه به همت بخش خصوصی دایر شده است. اگر موزهها بتوانند به فهرست آثار پیشنهادی برای بازدید به گردشگران هر شهر اضافه شوند میتوانند گردشگران داخلی و خارجی فراوانی را به سوی خود بکشانند، البته اضافه شدن موزههای خصوصی به فهرست گردشگری امری ساده و قابل دسترسی نیست، چون گردشگران فقط از مکانهای شاخص هر شهر یا استان بازدید میکنند. در استان اصفهان یکی از موزههای فعال در بخش موسیقی توانسته بود به لیست بازدید گردشگران اضافه شود. نکته جالب اینکه گردشگران تقاضا میکردند، این گنجینه را از نزدیک ببینند که این از اتفاقات خوب برای موزهها بخصوص موزههای بخش خصوصی است.
خرید لباس فرم برای دانشآموزان قزوینی اختیاری است
قزوین - مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اظهار کرد: بسیاری از خانوادهها تمایل دارند فرزندانشان از لباس (یونیفورم )سال گذشته استفاده کنند، بنابراین هیچ الزامی برای خرید لباس فرم ندارند و در خرید آن کاملاً مختار هستند، اگر خانوادهای در این خصوص گلایهای دارد، میتواند شکایت خود را در سامانه ثبت کند و ما حتماً به آن رسیدگی میکنیم.
بهگزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استان قزوین، حسنعلی اصغری در نشست با نمایندگان دانشآموزان استان قزوین با اشاره به شیوع کرونا و نحوه بازگشایی مدارس، تصریح کرد: همانطور که آموزش برای ما اهمیت دارد سلامت دانشآموزان برای ما در اولویت قرار دارد، در زیستبوم جدید تعامل با ذینفعان (فرهنگیان، دانشآموزان و خانوادهها) بهخوبی از این ظرفیت در استان استفاده شد و شبکهسازی بین خانواده، دانشآموز و معلم برای پیگیری اهداف توسعه آموزشی و تربیتی را ایجاد کردیم. وی افزود: تولید محتوای آموزشی الکترونیکی در برقراری عدالت آموزشی ضروری است ،ازاینرو با کمک و بهرهگیری از مجربترین و برترین دبیران استان تولید محتوای الکترونیکی صورت گرفته که در اختیار مناطق قرار خواهد گرفت، با توجه به دسترس نبودن اینترنت در برخی مدارس روستایی درسنامههایی آماده شده که توزیع و بهدست تمام دانشآموزان در مناطق کم برخوردار میرسد.
وی با اشاره به واکسیناسیون فرهنگیان بیان کرد: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان توانستیم در واکسیناسیون فرهنگیان رتبه نخست کشور را کسب کنیم ،چراکه ۹۸ درصد فرهنگیان استان واکسینه شدند، ۲ درصد باقیمانده نیز افرادی بودند که یا به کرونا مبتلا بودند یا دارای علائمی بودند که باید بعد از مدتی واکسن دریافت کنند.
اصغری اظهار کرد: در خصوص واکسیناسیون دانشآموزان فعلاً برنامهای نداریم چراکه واکسن تأییدشدهای در اختیار آموزشوپرورش قرار نگرفته است، امیدواریم با عنایت ویژه دولت به بحث سلامتی دانشآموزان بهزودی شاهد تأمین واکسن موردنیاز و شروع واکسیناسیون دانشآموزان باشیم.
ضرورت لایروبی رودخانههای کارون، بهمنشیر و کرخه
اهواز - مدیر لایروبی و اجرای طرحهای ساماندهی رودخانههای سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه بیش از ۲۹ میلیون مترمکعب از رودخانههای خوزستان شامل کارون، بهمنشیر و کرخه به لایروبی نیاز دارند گفت: برای انجام عملیات لایروبی این رودخانهها بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است.
به گزارش ایرنا عبدالله سردسته اظهار داشت: رودخانه کارون در محدوده اهواز، ۱۳ میلیون مترمکعب لایروبی نیاز دارد که بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریال هزینه عملیات لایروبی این رودخانه است.
وی افزود: در سال گذشته در رودخانه کارون حدود ۹۶۳ هزار مترمکعب و در رودخانه کرخه ۹۰۰ هزار مترمکعب عملیات لایروبی انجام شد که بخشی از آن لایروبی نهرها بوده است. بهعنوان مثال در نهرهای انتهای کرخه ۵۱۶ هزار مترمکعب و در رامهرمز نیز عملیات لایروبی نهرهای سنتی انجام شد.
سردسته ادامه داد: طبق ماده سه آییننامه اجرا و تعیین بستر و حریم رودخانه و قانون پیشگیری و مبارزه با خطرات سیل، لایروبی نهرهای سنتی در شرح وظایف این سازمان نیست اما در سالهای ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ سازمان آب و برق خوزستان همکاری کرد و لایروبی نهرها را نیز انجام داد.
مدیر لایروبی و اجرای طرحهای ساماندهی رودخانههای سازمان آب و برق خوزستان گفت: برای سال ۱۴۰۰ اعتبار قابل توجهی برای لایروبی و طرحهای ساماندهی سواحل رودخانهها داده نشده است لیکن سازمان آب و برق خوزستان درخواست نموده تا بخشی از اعتبارات تنش آبی برای لایروبی رودخانهها و بخشی از نهرها اختصاص یابد.
تخریب و برداشت از ذخیرهگاه زیست کره هامون
ممنوع است
زاهدان- مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: هرگونه برداشت از بستر تالاب بینالمللی هامون به عنوان ذخیرهگاه زیست کره و تخریب بستر و پوشش گیاهی آن ممنوع است.
به گزارش ایرنا وحید پورمردان اظهار داشت: تالاب هامون بهعنوان ذخیرگاه زیست کره دارای اهمیت ویژهای در دنیا است که حفظ و نگهداری آن از جمله وظایف ذاتی و اصلی سازمان حفاظت محیط زیست بشمار میرود.
وی گفت: حفاظت و احیا از ذخیرهگاه زیست کره تالاب بینالمللی هامون در سطوح سازمان مرکزی، اداره کل و اداره شهرستان با همکاری سایر ارگانهای ذینفع و دستگاههای تصمیمگیر سیستان و بلوچستان از جمله استانداری با اجرای دهها برنامه عمرانی، آموزشی و غیره در محدوده تالاب هامون در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: برنامههای عمرانی در محدوده تالاب هامون در چهارچوب برنامه مدیریت جامع این تالاب و با برنامهریزی و اجرای محیط زیست استان در حال انجام است که میتوان از جمله آنها به چندین برنامه لایروبی، حفر کانال، قُرق، نهالکاری و غیره اشاره کرد.
وی بیان کرد: برقراری گشتهای مراقبتی و کنترلی شبانهروزی یگان حفاظت محیط زیست از دیگر برنامههای اجرایی در محدوده ذخیره گاه زیست کره تالاب هامون است.
مرزهای خوزستان در ایام اربعین حسینی بسته است
اهواز - معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان گفت: مردم تحت هیچ شرایطی به مرزها مراجعه نکنند؛ هیچ موکبی در مرزها یا مسیر منتهی به مرزها مستقر نشده است و خدماتی ارائه نمیشود. مرزها نیز در ایام اربعین حسینی بسته خواهند بود.
ولیالله حیاتی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: بنابر اعلام کشور عراق، امسال این کشور از طریق مرزهای زمینی پذیرای زائران اربعین حسینی نیست.
وی افزود: برای حضور زائران در مراسم اربعین حسینی، سهمیه ۳۰ هزار نفری به ایران اختصاص داده شده است که این افراد از طریق مرزهای هوایی عازم عراق خواهند شد.
معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان بیان کرد: با توجه به محدود بودن سهمیه، ثبتنام عمومی زائران منتفی است و این سهمیه صرفاً در اختیار خادمان مواکب ایرانی ارائهدهنده خدمت در کشور عراق است.
وی افزود: این افراد باید از طریق سازمان عتبات عالیات کشور معرفی شوند و ۷۲ ساعت قبل از سفر باید تست PCR بدهند.
شناسایی عاملان آتشسوزی کوه بیل فارس
شیراز - رئیس منطقه حفاظت شده ارژن اعلام کرد که عاملان آتشسوزی عرصههای طبیعی محدوده کوه بیل در منطقه ارژن- پریشان، شناسایی و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شده است.
علی فرزام گفت: در آخرین روز از مردادماه امسال ،پس از اعلام گزارش وقوع حریق در محدوده ارتفاعات کوه بیل، مأموران حفاظت محیط زیست فارس با تجهیزات لازم به محل عزیمت کرده و با همراهی عشایر و نیروهای مردمی، در همان ساعات اولیه حریق را مهار کردند.
به گزارش حفاظت محیط زیست فارس، فرزام گفت: با توجه به توپوگرافی منطقه، ارتفاع 2500 متری و تراکم پوشش گیاهی شامل انواع درختان کیکم، اُرس، کیالک، شن، درختچهها ارژن، زرشک وحشی، انواع بوتههای گون و گرامینه، همچنین شدت وزش باد که بهدلیل ارتفاع بالا دائماً در حال تغییر جهت بود، حجم و شدت آتش روند افزایشی داشت اما با حضور نیروهای واکنش سریع محیط زیست شهرستانهای شیراز و کازرون و همکاران منابع طبیعی و نیروهای مردمی از شهرستانهای مختلف، بعد از 6 ساعت تلاش، آتش بهطور کامل مهار شد.