ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارش «ایران» از ضرورت و دغدغههای خانوادهها و متولیان امور آموزشی درخصوص سال تحصیلی جدید
آموزش حضوری یا غیرحضوری مسأله این است
هدی هاشمی
خبرنگار
16 روز به اول مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید دانشآموزان زمان باقی مانده و از این روی، اگرهای بازگشایی مدارس بیش از پیش بر سر زبانها افتاده است. از یکسو مسئولان آموزشی، معلمان و برخی از خانوادههای دانشآموزان به علت افت تحصیلی و خانهنشینی طولانی مدت دانشآموزان خواهان بازگشایی مدارس هستند و و در سوی دیگر نگرانی وجود دارد که با باز شدن درهای مدارس سلامت دانشآموزان به دلیل شیوع بیماری کرونا به خطر بیفتد. همین موضوع باعث شده تا برخی از تصمیمگیران با اما و اگرهایی درباره بازگشایی مدارس سخن بگویند و تأکید کنند که شرط اصلی بازگشاییها اجرای کامل پروتکلهای بهداشتی و واکسیناسیون عمومی خواهد بود. البته در اینباره اولویت سیاستهای ستاد ملی مقابله با کرونا، سلامت دانشآموزان و معلمان بوده و تا امروز هم بنابر گزارشهای منتشر شده 92 درصد معلمان واکسن کرونا را دریافت کردهاند. با این همه کارشناسان تعلیم و تربیت هشدار میدهند، ایجاد وقفه در روند آموزشی دانشآموزان میتواند در آینده نظام آموزشوپرورش کشور مشکلساز شود و البته موضوع مهم کارشناسان آموزشی، سلامت جسم و روان دانشآموزان است چرا که زندگی دانشآموزان با ورود کرونا به چهاردیواری خانهها محدود شده و آنها با جامعه و همسن و سالانشان، بیگانه شدند. خانهنشینی دانشآموزان آنقدر طولانی بوده که حالا همان دانشآموز فراری از درس و مدرسه هم بدش نمیآید که دوباره راهی کلاس درس شود و پشت میز و نیمکت بنشیند.
آموزش مجازی برای معلمان کارآیی لازم را ندارد
محمد رضا نیکنژاد فعال صنفی معلمان و دبیر آموزش و پرورش در این باره به «ایران» میگوید: «خانوادهها هم از خانهنشینی طولانی فرزندانشان خسته شدهاند و خیلیهایشان میخواهند که آموزش حضوری شود. برای ما معلمان هم آموزش حضوری بسیار مهم است. آموزش مجازی برای معلمان و دانشآموزان کارآیی لازم را ندارد و ما نتوانستیم اهداف آموزش را در این مدل تدریس محقق کنیم. زحمت معلمان در آموزش مجازی چند برابر شد اما نتیجه دلخواه را بهدست نیاوردیم. وقتی به مدرسه میرفتیم با دانشآموز چهره به چهره در ارتباط بودیم اما حالا از روی صفحه مانیتور با چند اسم مواجه میشویم. به نظرم مهمترین موضوع برای ما معلمان افت تحصیلی دانشآموزان است که حالا همه را به فکر بازگشایی مدارس انداخته است.»
نیکنژاد با اشاره به واکسیناسیون معلمان میافزاید: «تا جایی که میدانم و از همکارانم و خانواده دانشآموزانم شنیدهام کسی مخالف بازگشایی مدارس نیست. اگر واکسیناسیون پیوسته انجام شود و آشفتگی در زمینه واکسیناسیون عمومی نداشته باشیم و ایمنی جامعه بالا برود میتوانیم اطمینان کل خانوادهها را برای حضوری کردن آموزش بهدست آوریم. البته در دنیا هم این تجربه وجود دارد. سال گذشته بحث واکسیناسیون در انگلیس مطرح نبود. در آنجا مدارس پایه ابتدایی را باز گذاشتند و اعلام کردند از دانشآموز و معلم مراقبت میکنند. تعداد دانشآموزان در کلاسهای درس بسیار کم بود و دانشآموزان و معلمان تست کرونا میدادند. در ایران هم میشود با واکسیناسیون کامل معلمان و دانشآموزانی که زمینه بیماری دارند از دانشآموزان محافظت کرد و آنها را با رعایت کامل شیوهنامهها به مدرسه آورد.»
خانوادهها هم خسته شدند
«آسانترین کار تعطیل کردن مدارس و آموزش مجازی است. باید به یکسال و نیم خانهنشینی دانشآموزان پایان دهیم.» این خواسته بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت است. همانهایی که روزانه مطالعات آموزشی دنیا را پیگیری میکنند و حالا به این نتیجه رسیدهاند بسته بودن درهای مدارس برای دومین سال تحصیلی موجب شکاف، افت تحصیلی و ترک تحصیل دانشآموزان خواهد شد.
حیدر تورانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که چرا باید درهای مدارس بعد از یکسال و نیم تعطیلی، باز شوند میگوید: «همه کشورهای دنیا خواهان بازگشایی مدارس هستند و برخیها هم مدارس را باز کردهاند. در ایران هم این موضوع باید پیگیری شود. آسانترین برنامه این است که بگوییم آموزشها مجازی است و دانشآموزان از خانه درس را دنبال کنند اما همین در خانه ماندن دانشآموز هزاران تبعات دارد و حالا دیگر برای اولیا قابل مدیریت نیست. بررسیهای ما در مرکز مطالعات آموزش و پرورش نشان میدهد که دانشآموزان در این مدت بهشدت افت تحصیلی داشتند. آنها در فضای مجازی درگیر درس و مشق و کلاس نبودند. ما شاهد نمایش درس خواندن دانشآموزان بودیم. کار معلمان چند برابر شد اما نتیجهای نگرفتند. علاوه بر این بالای سه میلیون دانشآموز در سال مجازی ترک تحصیل کردهاند و اگر برای امسال هم آموزش مجازی باشد باز شاهد ترک تحصیل کردن عدهای از دانشآموزان خواهیم بود و این یک فاجعه بزرگ برای نظام آموزشی است. علاوه بر این دانشآموزان دچار مشکلات عاطفی و اجتماعی شدهاند. خیلیهایشان پرخاشگر و بیحوصله شدند. خانوادهها از حضور دانشآموزان در خانه کلافهاند. بحث و درگیری بین دانشآموز و والدین بیشتر از قبل شده است. همچنین باید این سؤال را از مسئولان پرسید که آیا الزامات نیامدن دانشآموز به مدرسه را فراهم کردهاند. سرپرست برخی از دانشآموزان با ورود کرونا شغل خود را از دست دادهاند و خانواده دانشآموز فقیرتر از قبل از کرونا شده، این خانوادهها دیگر توان پرداخت پول اینترنت دانشآموزشان را ندارند. برخی از مادران شاغلند و نمیدانند فرزندانشان در خانه چه میکنند اصلاً درس میخوانند؟ خانواده مناطق محروم هم سواد لازم ومناسب برای آموزش ندارد که در آموزش مجازی کمک فرزندشان باشد و اصلاً نمیتواند صبح زود پسر17 سالهاش را بیدار کند و بگوید کلاس مجازیات را پیگیری کن. باید قبول کنیم کارکرد حضوری مدرسه چیز دیگری است.
او با اشاره به اینکه بازگشایی ایمن باید یک دغدغه ملی برای کشور باشد، میگوید: «دولت بحث واکسیناسیون عمومی را بهطور جدی دنبال میکند. ما باید آرام آرام به سمت بازگشایی مدارس پیش برویم. اولین اقدامی که باید انجام شود این است که درباره این بازگشاییها و اهمیت آن با خانوادهها صحبت کنیم. خانوادهها بدانند وقتی صحبت از بازگشایی میشود، یعنی دانشآموز با رعایت تمام پروتکلها و چند روز در هفته قرار است در مدرسه حضور پیدا کند. خانوادهها باید بدانند که تعداد دانشآموزان در کلاس درس کم است و در حیاط مدرسه هم کنترل میشوند. اگر نگرانی خانواده برطرف شود مطمئن هستم که این اجازه را میدهند تا فرزندشان در مدارس حاضر شوند. این روزها خود خانوادهها هم درگیر آموزش شدهاند و دیگر توان ادامه آموزش مجازی را ندارند. همچنین در ادامه روند آموزش و حضوری شدن مدارس به خانواده این اطمینان را بدهیم که هر چه سریعتر بحث واکسیناسیون دانشآموزان حل خواهد شد.»
او تأکید میکند: «اصل در دنیا هم بر این است که بچهها به مدرسه بیایند و آموزشها را حضوری ببینند. البته شرایط ایمن ورود به مدرسه هم باید فراهم شود. در کشور 50 هزار مدرسه وجود دارد که جمعیت دانشآموزی زیر 50 نفر دانشآموز را دارد. این مدارس میتوانند با رعایت پروتکلها باز باشند از سوی دیگر مدارس غیرانتفاعی کشور هم شرایط خوبی دارند که میتوانند دانشآموزان را برای چند روز در هفته به مدرسه بیاورند در مدارس دولتی هم مدارسی وجود دارد که حیاط بسیار بزرگی دارند. باید این اختیارات به مدیر مدرسه داده شود تا در یک فضای امن دانشآموز درگیر مدرسه شود. ورود دانشآموزان کلاس اول، هفتم و نهم در مدرسه بسیار مهم است این دانشآموزان باید با معلم و همکلاسیها خود ارتباط برقرار کنند.
مدارس کشورهای خارجی دایر است
روزهای اول همهگیری کرونا خیلی از کشورها مانده بودند که چه تصمیمی برای دانشآموزانشان بگیرند. همان روزهای اول ورود کرونا تقریباً بسیاری از کشورها سیستم آموزش حضوری را تعطیل کردند و در فضای مجازی کار را ادامه دادند. یعنی درهای مدارس به روی یک میلیارد و ۷۰۰ هزار دانشجو و دانشآموز بسته شد و ۹۱ درصد از کل یادگیرندگان جهان در207 کشور دنیا چند ماهی در خانه درس و مشقشان را دنبال کردند. اما بعد از گذشت چند ماه برخی از کشورها به این نتیجه رسیدند که نمیتوانند آموزش را در فضای مجازی دنبال کنند در نهایت برخی دولتها بهسرعت تصمیم گرفتند آموزش مجازی و حضوری را جایگزین آموزش مجازی کنند و حالا از 207 کشور دنیا مدارس 107 کشور دنیا باز است و 70 کشور به صورت ترکیبی و تنها مدارس 30 کشور بسته است که ایران هم در بین این 30 کشور قرار دارد. تصمیم برای بازگشایی مدارس، تصمیم سختی بود. با این حال اغلب دولتها این تصمیم سخت را گرفتهاند و درهای مدارس رفتهرفته باز شد. موضوعی که غلامرضا کریمی مشاور و دستیار اجرایی وزیرآموزش و پرورش به آن اشاره میکند و میگوید: «تصمیم دولتها برای بازگشایی مدارس بهدلیل چندوجهی بودن مسأله، بسیار چالشبرانگیز بود. از طرفی خطر ابتلا به کرونا دانشآموزان را تهدید میکند، از طرف دیگر بسته بودن طولانی مدارس چالشهای جدی برای سیستم آموزشی کشورها ایجاد کرده است.»
با این همه دستیار وزیر آموزش و پرورش درباره اهمیت بازگشایی و تجربه دنیا از این بازگشاییها میگوید اینکه درهای مدارس در سال تحصیلی جدید و با وجود کرونا دلتا چگونه روی دانشآموزان باز خواهد شد؟ آیا بازگشت به مدرسه برای دانشآموزان امن خواهد بود؟ واکنش کشورهای دنیا در قبال همهگیری کودکان در ویروس کرونا دلتا چگونه است و آنها چه برنامهای برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید دارند؟ کریمی در پاسخ به این سؤالات میگوید: «نیمی از کشورهای جهان یعنی کل کشورهای نیمکره شمالی سال تحصیلی را از شهریور تا مهرماه آغاز میکنند. ایران هم جزو همین کشورها است و بقیه کشورها سال تحصیلی را از اواسط دی ماه یا خرداد ماه آغاز میکنند. هماکنون درهای مدارس 30 کشور دنیا بسته است و این کشورها تعطیلی 41 هفته به بالا داشتهاند. اکثر کشورهای خاورمیانه تعطیلی 41 هفته به بالا داشتند و کشور ما هم جزو همینها است. برخی از کشورهای اروپایی هم برای مدتی درهای مدارس را بستند و دوباره باز نگه داشتند. بویژه آموزش پایه ابتدایی برای بسیاری از کشورهای اروپایی مهم بوده و آنها با رعایت پروتکلهای بهداشتی سختگیرانه درهای مدارس را باز کردند. در حال حاضر هم در اکثر کشورهای جهان یک رابطه وسیعی بین میزان و درصد واکسینه شدن مردم و بازگشایی مدارس وجود دارد. این قاعده برای مردم بسیار اعتماد بخش بوده است. بازگشایی در کشورهای درگیر کرونا مثل اروپا و آسیای جنوب شرقی که تعداد کشتههایشان بالا بود آرام آرام انجام شد. حالا هم این کشورها به صورت جدی بحث واکسیناسیون را پیگیری و اعلام کردند با توجه به اینکه 70 درصد مردم واکسینه شدند درهای مدارس را باز خواهند کرد.
او میگوید: «موضوع مهم دیگر این است که پیششرط ضروری برای بازگشایی مدارس، واکسینه شدن تمامی معلمان و کادر آموزشی است. برخی از کشورها کل معلمان و کادر مدرسه را واکسینه کردند و اجازه بازگشایی را دادهاند. در برخی از کشورهای دنیا کادر آموزشی جزو اولویتهای اول دریافت واکسن بودهاند. در ایران هم معلمان تا اینجای کار واکسینه شدهاند و حالا وزارت آموزش و پرورش باید با اطمینان اعلام کند که با توجه به واکسینه شدن معلمان میتواند درهای مدارس را باز کند. به نظرم اگر واکسیناسیون عمومی خوب پیش رود ما میتوانیم آبان ماه شرایط امنی برای حضور دانشآموزان در مدارس فراهم کنیم. در سوی دیگر ما تجربه کشورهای دیگر را هم گرفتهایم مثلاً چین، امارات و مالزی واکسینه کردن افراد زیر 18 سال را آغاز کردهاند. در امارات هم مدارس باز است و مسئولان اعلام کردهاند دانشآموزان واکسن بزنند و یا اینکه هر هفته تست پیسیآر منفی را به مدرسه ارائه کنند. دربرخی از کشورهای عربی اعلام شده، مدارسی باز باشند که دانشآموزانش واکسن دریافت کردهاند. هماکنون واکسیناسیون در اروپا به زیر 18 سال رسیده است و آنها مدارس را با رعایت پروتکلها باز میکنند. پس یکی از مهمترین شرطهای دنیا برای بازگشایی مدارس بحث واکسیناسیون است. در ایران هم پیشنهاد واکسیناسیون دانشآموزان را دادهایم. زمانی خانوادهها به مدارس اعتماد میکنند که دانشگاهها در مقطع لیسانس حضوری برگزار شود. سال گذشته آموزش و پرورش اعلام کرد که مدارس زیر 50 یا 100 دانشآموز میتوانند با رعایت پروتکلها باز باشند اما مدیران، معلمان و خانوادهها از این موضوع استقبال نکردند. آنها میگفتند چون مدارس تهران بسته است ما هم آموزش مجازی میدهیم. امسال موضوع جدی واکسیناسیون دانشآموزان را پیگیری میکنیم و البته آموزش ترکیبی را هم پیشنهاد دادهایم. شهرهای قرمز و نارنجی آموزشها غیرحضوری و شهرهای زرد و آبی آموزشها حضوری باشد و با واکسینه شدن خانوادهها و حداقل دانشآموزان از آبان ماه بتوانیم مدارس را به صورت حضوری برگزار کنیم.
کیفیت آموزش مجازی را افزایش دهید
برخی از جامعهشناسان هم بر این باورند که نظام آموزشی به سمت کیفیت آموزش مجازی حرکت کند. پیشنهادی که سعید معدنی جامعهشناس میدهد: «ستاد کرونا و خانوادهها دو نگرانی مهم دارند. اول اینک سلامت دانشآموزان مهم است و دوم اینکه کیفیت آموزش پایین آمده است. بازگشایی مدارس این نگرانی را بوجود میآورد که تعداد ابتلا بالا رود.به ویژه در گونه کرونا دلتا که کودکان و نوجوانان را هم درگیر میکند در این صورت مسئولان دقیق نمیدانند که چه برنامهای برای دانشآموزان طراحی کنند. از یکسو خانواده و مسئولان نمیخواهند دانشآموزان ضعف علمی داشته باشند. بنابراین اگر در این مدت هم نمیتوانند مدارس را باز کنند بهتر است روی کیفیت آموزشهای مجازی کار کنند تا با واکسیناسیون گسترده از آبان یا آذر ماه وزارت آموزش و پرورش به سمت بازگشاییها حرکت کند.
خبرنگار
16 روز به اول مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید دانشآموزان زمان باقی مانده و از این روی، اگرهای بازگشایی مدارس بیش از پیش بر سر زبانها افتاده است. از یکسو مسئولان آموزشی، معلمان و برخی از خانوادههای دانشآموزان به علت افت تحصیلی و خانهنشینی طولانی مدت دانشآموزان خواهان بازگشایی مدارس هستند و و در سوی دیگر نگرانی وجود دارد که با باز شدن درهای مدارس سلامت دانشآموزان به دلیل شیوع بیماری کرونا به خطر بیفتد. همین موضوع باعث شده تا برخی از تصمیمگیران با اما و اگرهایی درباره بازگشایی مدارس سخن بگویند و تأکید کنند که شرط اصلی بازگشاییها اجرای کامل پروتکلهای بهداشتی و واکسیناسیون عمومی خواهد بود. البته در اینباره اولویت سیاستهای ستاد ملی مقابله با کرونا، سلامت دانشآموزان و معلمان بوده و تا امروز هم بنابر گزارشهای منتشر شده 92 درصد معلمان واکسن کرونا را دریافت کردهاند. با این همه کارشناسان تعلیم و تربیت هشدار میدهند، ایجاد وقفه در روند آموزشی دانشآموزان میتواند در آینده نظام آموزشوپرورش کشور مشکلساز شود و البته موضوع مهم کارشناسان آموزشی، سلامت جسم و روان دانشآموزان است چرا که زندگی دانشآموزان با ورود کرونا به چهاردیواری خانهها محدود شده و آنها با جامعه و همسن و سالانشان، بیگانه شدند. خانهنشینی دانشآموزان آنقدر طولانی بوده که حالا همان دانشآموز فراری از درس و مدرسه هم بدش نمیآید که دوباره راهی کلاس درس شود و پشت میز و نیمکت بنشیند.
آموزش مجازی برای معلمان کارآیی لازم را ندارد
محمد رضا نیکنژاد فعال صنفی معلمان و دبیر آموزش و پرورش در این باره به «ایران» میگوید: «خانوادهها هم از خانهنشینی طولانی فرزندانشان خسته شدهاند و خیلیهایشان میخواهند که آموزش حضوری شود. برای ما معلمان هم آموزش حضوری بسیار مهم است. آموزش مجازی برای معلمان و دانشآموزان کارآیی لازم را ندارد و ما نتوانستیم اهداف آموزش را در این مدل تدریس محقق کنیم. زحمت معلمان در آموزش مجازی چند برابر شد اما نتیجه دلخواه را بهدست نیاوردیم. وقتی به مدرسه میرفتیم با دانشآموز چهره به چهره در ارتباط بودیم اما حالا از روی صفحه مانیتور با چند اسم مواجه میشویم. به نظرم مهمترین موضوع برای ما معلمان افت تحصیلی دانشآموزان است که حالا همه را به فکر بازگشایی مدارس انداخته است.»
نیکنژاد با اشاره به واکسیناسیون معلمان میافزاید: «تا جایی که میدانم و از همکارانم و خانواده دانشآموزانم شنیدهام کسی مخالف بازگشایی مدارس نیست. اگر واکسیناسیون پیوسته انجام شود و آشفتگی در زمینه واکسیناسیون عمومی نداشته باشیم و ایمنی جامعه بالا برود میتوانیم اطمینان کل خانوادهها را برای حضوری کردن آموزش بهدست آوریم. البته در دنیا هم این تجربه وجود دارد. سال گذشته بحث واکسیناسیون در انگلیس مطرح نبود. در آنجا مدارس پایه ابتدایی را باز گذاشتند و اعلام کردند از دانشآموز و معلم مراقبت میکنند. تعداد دانشآموزان در کلاسهای درس بسیار کم بود و دانشآموزان و معلمان تست کرونا میدادند. در ایران هم میشود با واکسیناسیون کامل معلمان و دانشآموزانی که زمینه بیماری دارند از دانشآموزان محافظت کرد و آنها را با رعایت کامل شیوهنامهها به مدرسه آورد.»
خانوادهها هم خسته شدند
«آسانترین کار تعطیل کردن مدارس و آموزش مجازی است. باید به یکسال و نیم خانهنشینی دانشآموزان پایان دهیم.» این خواسته بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت است. همانهایی که روزانه مطالعات آموزشی دنیا را پیگیری میکنند و حالا به این نتیجه رسیدهاند بسته بودن درهای مدارس برای دومین سال تحصیلی موجب شکاف، افت تحصیلی و ترک تحصیل دانشآموزان خواهد شد.
حیدر تورانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که چرا باید درهای مدارس بعد از یکسال و نیم تعطیلی، باز شوند میگوید: «همه کشورهای دنیا خواهان بازگشایی مدارس هستند و برخیها هم مدارس را باز کردهاند. در ایران هم این موضوع باید پیگیری شود. آسانترین برنامه این است که بگوییم آموزشها مجازی است و دانشآموزان از خانه درس را دنبال کنند اما همین در خانه ماندن دانشآموز هزاران تبعات دارد و حالا دیگر برای اولیا قابل مدیریت نیست. بررسیهای ما در مرکز مطالعات آموزش و پرورش نشان میدهد که دانشآموزان در این مدت بهشدت افت تحصیلی داشتند. آنها در فضای مجازی درگیر درس و مشق و کلاس نبودند. ما شاهد نمایش درس خواندن دانشآموزان بودیم. کار معلمان چند برابر شد اما نتیجهای نگرفتند. علاوه بر این بالای سه میلیون دانشآموز در سال مجازی ترک تحصیل کردهاند و اگر برای امسال هم آموزش مجازی باشد باز شاهد ترک تحصیل کردن عدهای از دانشآموزان خواهیم بود و این یک فاجعه بزرگ برای نظام آموزشی است. علاوه بر این دانشآموزان دچار مشکلات عاطفی و اجتماعی شدهاند. خیلیهایشان پرخاشگر و بیحوصله شدند. خانوادهها از حضور دانشآموزان در خانه کلافهاند. بحث و درگیری بین دانشآموز و والدین بیشتر از قبل شده است. همچنین باید این سؤال را از مسئولان پرسید که آیا الزامات نیامدن دانشآموز به مدرسه را فراهم کردهاند. سرپرست برخی از دانشآموزان با ورود کرونا شغل خود را از دست دادهاند و خانواده دانشآموز فقیرتر از قبل از کرونا شده، این خانوادهها دیگر توان پرداخت پول اینترنت دانشآموزشان را ندارند. برخی از مادران شاغلند و نمیدانند فرزندانشان در خانه چه میکنند اصلاً درس میخوانند؟ خانواده مناطق محروم هم سواد لازم ومناسب برای آموزش ندارد که در آموزش مجازی کمک فرزندشان باشد و اصلاً نمیتواند صبح زود پسر17 سالهاش را بیدار کند و بگوید کلاس مجازیات را پیگیری کن. باید قبول کنیم کارکرد حضوری مدرسه چیز دیگری است.
او با اشاره به اینکه بازگشایی ایمن باید یک دغدغه ملی برای کشور باشد، میگوید: «دولت بحث واکسیناسیون عمومی را بهطور جدی دنبال میکند. ما باید آرام آرام به سمت بازگشایی مدارس پیش برویم. اولین اقدامی که باید انجام شود این است که درباره این بازگشاییها و اهمیت آن با خانوادهها صحبت کنیم. خانوادهها بدانند وقتی صحبت از بازگشایی میشود، یعنی دانشآموز با رعایت تمام پروتکلها و چند روز در هفته قرار است در مدرسه حضور پیدا کند. خانوادهها باید بدانند که تعداد دانشآموزان در کلاس درس کم است و در حیاط مدرسه هم کنترل میشوند. اگر نگرانی خانواده برطرف شود مطمئن هستم که این اجازه را میدهند تا فرزندشان در مدارس حاضر شوند. این روزها خود خانوادهها هم درگیر آموزش شدهاند و دیگر توان ادامه آموزش مجازی را ندارند. همچنین در ادامه روند آموزش و حضوری شدن مدارس به خانواده این اطمینان را بدهیم که هر چه سریعتر بحث واکسیناسیون دانشآموزان حل خواهد شد.»
او تأکید میکند: «اصل در دنیا هم بر این است که بچهها به مدرسه بیایند و آموزشها را حضوری ببینند. البته شرایط ایمن ورود به مدرسه هم باید فراهم شود. در کشور 50 هزار مدرسه وجود دارد که جمعیت دانشآموزی زیر 50 نفر دانشآموز را دارد. این مدارس میتوانند با رعایت پروتکلها باز باشند از سوی دیگر مدارس غیرانتفاعی کشور هم شرایط خوبی دارند که میتوانند دانشآموزان را برای چند روز در هفته به مدرسه بیاورند در مدارس دولتی هم مدارسی وجود دارد که حیاط بسیار بزرگی دارند. باید این اختیارات به مدیر مدرسه داده شود تا در یک فضای امن دانشآموز درگیر مدرسه شود. ورود دانشآموزان کلاس اول، هفتم و نهم در مدرسه بسیار مهم است این دانشآموزان باید با معلم و همکلاسیها خود ارتباط برقرار کنند.
مدارس کشورهای خارجی دایر است
روزهای اول همهگیری کرونا خیلی از کشورها مانده بودند که چه تصمیمی برای دانشآموزانشان بگیرند. همان روزهای اول ورود کرونا تقریباً بسیاری از کشورها سیستم آموزش حضوری را تعطیل کردند و در فضای مجازی کار را ادامه دادند. یعنی درهای مدارس به روی یک میلیارد و ۷۰۰ هزار دانشجو و دانشآموز بسته شد و ۹۱ درصد از کل یادگیرندگان جهان در207 کشور دنیا چند ماهی در خانه درس و مشقشان را دنبال کردند. اما بعد از گذشت چند ماه برخی از کشورها به این نتیجه رسیدند که نمیتوانند آموزش را در فضای مجازی دنبال کنند در نهایت برخی دولتها بهسرعت تصمیم گرفتند آموزش مجازی و حضوری را جایگزین آموزش مجازی کنند و حالا از 207 کشور دنیا مدارس 107 کشور دنیا باز است و 70 کشور به صورت ترکیبی و تنها مدارس 30 کشور بسته است که ایران هم در بین این 30 کشور قرار دارد. تصمیم برای بازگشایی مدارس، تصمیم سختی بود. با این حال اغلب دولتها این تصمیم سخت را گرفتهاند و درهای مدارس رفتهرفته باز شد. موضوعی که غلامرضا کریمی مشاور و دستیار اجرایی وزیرآموزش و پرورش به آن اشاره میکند و میگوید: «تصمیم دولتها برای بازگشایی مدارس بهدلیل چندوجهی بودن مسأله، بسیار چالشبرانگیز بود. از طرفی خطر ابتلا به کرونا دانشآموزان را تهدید میکند، از طرف دیگر بسته بودن طولانی مدارس چالشهای جدی برای سیستم آموزشی کشورها ایجاد کرده است.»
با این همه دستیار وزیر آموزش و پرورش درباره اهمیت بازگشایی و تجربه دنیا از این بازگشاییها میگوید اینکه درهای مدارس در سال تحصیلی جدید و با وجود کرونا دلتا چگونه روی دانشآموزان باز خواهد شد؟ آیا بازگشت به مدرسه برای دانشآموزان امن خواهد بود؟ واکنش کشورهای دنیا در قبال همهگیری کودکان در ویروس کرونا دلتا چگونه است و آنها چه برنامهای برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید دارند؟ کریمی در پاسخ به این سؤالات میگوید: «نیمی از کشورهای جهان یعنی کل کشورهای نیمکره شمالی سال تحصیلی را از شهریور تا مهرماه آغاز میکنند. ایران هم جزو همین کشورها است و بقیه کشورها سال تحصیلی را از اواسط دی ماه یا خرداد ماه آغاز میکنند. هماکنون درهای مدارس 30 کشور دنیا بسته است و این کشورها تعطیلی 41 هفته به بالا داشتهاند. اکثر کشورهای خاورمیانه تعطیلی 41 هفته به بالا داشتند و کشور ما هم جزو همینها است. برخی از کشورهای اروپایی هم برای مدتی درهای مدارس را بستند و دوباره باز نگه داشتند. بویژه آموزش پایه ابتدایی برای بسیاری از کشورهای اروپایی مهم بوده و آنها با رعایت پروتکلهای بهداشتی سختگیرانه درهای مدارس را باز کردند. در حال حاضر هم در اکثر کشورهای جهان یک رابطه وسیعی بین میزان و درصد واکسینه شدن مردم و بازگشایی مدارس وجود دارد. این قاعده برای مردم بسیار اعتماد بخش بوده است. بازگشایی در کشورهای درگیر کرونا مثل اروپا و آسیای جنوب شرقی که تعداد کشتههایشان بالا بود آرام آرام انجام شد. حالا هم این کشورها به صورت جدی بحث واکسیناسیون را پیگیری و اعلام کردند با توجه به اینکه 70 درصد مردم واکسینه شدند درهای مدارس را باز خواهند کرد.
او میگوید: «موضوع مهم دیگر این است که پیششرط ضروری برای بازگشایی مدارس، واکسینه شدن تمامی معلمان و کادر آموزشی است. برخی از کشورها کل معلمان و کادر مدرسه را واکسینه کردند و اجازه بازگشایی را دادهاند. در برخی از کشورهای دنیا کادر آموزشی جزو اولویتهای اول دریافت واکسن بودهاند. در ایران هم معلمان تا اینجای کار واکسینه شدهاند و حالا وزارت آموزش و پرورش باید با اطمینان اعلام کند که با توجه به واکسینه شدن معلمان میتواند درهای مدارس را باز کند. به نظرم اگر واکسیناسیون عمومی خوب پیش رود ما میتوانیم آبان ماه شرایط امنی برای حضور دانشآموزان در مدارس فراهم کنیم. در سوی دیگر ما تجربه کشورهای دیگر را هم گرفتهایم مثلاً چین، امارات و مالزی واکسینه کردن افراد زیر 18 سال را آغاز کردهاند. در امارات هم مدارس باز است و مسئولان اعلام کردهاند دانشآموزان واکسن بزنند و یا اینکه هر هفته تست پیسیآر منفی را به مدرسه ارائه کنند. دربرخی از کشورهای عربی اعلام شده، مدارسی باز باشند که دانشآموزانش واکسن دریافت کردهاند. هماکنون واکسیناسیون در اروپا به زیر 18 سال رسیده است و آنها مدارس را با رعایت پروتکلها باز میکنند. پس یکی از مهمترین شرطهای دنیا برای بازگشایی مدارس بحث واکسیناسیون است. در ایران هم پیشنهاد واکسیناسیون دانشآموزان را دادهایم. زمانی خانوادهها به مدارس اعتماد میکنند که دانشگاهها در مقطع لیسانس حضوری برگزار شود. سال گذشته آموزش و پرورش اعلام کرد که مدارس زیر 50 یا 100 دانشآموز میتوانند با رعایت پروتکلها باز باشند اما مدیران، معلمان و خانوادهها از این موضوع استقبال نکردند. آنها میگفتند چون مدارس تهران بسته است ما هم آموزش مجازی میدهیم. امسال موضوع جدی واکسیناسیون دانشآموزان را پیگیری میکنیم و البته آموزش ترکیبی را هم پیشنهاد دادهایم. شهرهای قرمز و نارنجی آموزشها غیرحضوری و شهرهای زرد و آبی آموزشها حضوری باشد و با واکسینه شدن خانوادهها و حداقل دانشآموزان از آبان ماه بتوانیم مدارس را به صورت حضوری برگزار کنیم.
کیفیت آموزش مجازی را افزایش دهید
برخی از جامعهشناسان هم بر این باورند که نظام آموزشی به سمت کیفیت آموزش مجازی حرکت کند. پیشنهادی که سعید معدنی جامعهشناس میدهد: «ستاد کرونا و خانوادهها دو نگرانی مهم دارند. اول اینک سلامت دانشآموزان مهم است و دوم اینکه کیفیت آموزش پایین آمده است. بازگشایی مدارس این نگرانی را بوجود میآورد که تعداد ابتلا بالا رود.به ویژه در گونه کرونا دلتا که کودکان و نوجوانان را هم درگیر میکند در این صورت مسئولان دقیق نمیدانند که چه برنامهای برای دانشآموزان طراحی کنند. از یکسو خانواده و مسئولان نمیخواهند دانشآموزان ضعف علمی داشته باشند. بنابراین اگر در این مدت هم نمیتوانند مدارس را باز کنند بهتر است روی کیفیت آموزشهای مجازی کار کنند تا با واکسیناسیون گسترده از آبان یا آذر ماه وزارت آموزش و پرورش به سمت بازگشاییها حرکت کند.
زاکانی در جلسه شورای شهر تهران:
همه مسئولان باید تعهدات خود را نسبت به شهر و شهروندان ادا کنند
علیرضا زاکانی؛ چهاردهمین شهردار تهران دیروز با حضور در صحن علنی شورای شهر به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد. او در این جلسه که به ریاست مهدی چمران پس از دو هفته غیبت به علت بیماری برگزار شد؛ گفت: در سایه حضور رهبری میخواهیم نوکری مردم را بکنیم. همه مسئولان باید تعهدات خود را نسبت به شهر و شهروندان ادا کنند. بیتردید باید از کلانشهر تهران الگویی برای جهان اسلام بسازیم.
به گزارش ایسنا؛ شهردار تهران با ابراز امیدواری درباره شناخت کامل خود از شهرداری ظرف ۲۶ روز گذشته گفت: در این مدت توجه خود را به شناخت محیط و مجموعه شهرداری تهران معطوف کردم، هر چند که هرچه زمان برای این کار گذاشته شود کم است. در این مدت در خدمت اعضای شورا، معاونان و همچنین در خدمت عزیزان مناطق بودم تا از دانش آنها بهره بگیرم که در این راستا جلسات بسیاری برگزار شد.
وی تأکید کرد: امروز با شهروندانی مواجه هستیم که از ما ناراحت هستند که چرا آنها را به رسمیت نمیشناسیم. با شهروندانی مواجه هستیم که اعلام میکنند چرا با فقر، فساد و تبعیض با جدیت لازم برخورد نشده است. ما با شهروندانی مواجه هستیم که ناراحت هستند از ارائه خدماتی که علیرغم زحمت همه دوستان، شایسته و در شأن شهروندان نبوده است.
زاکانی با تأکید بر اینکه باید مبتنی بر نیاز تحولی و نیاز شهروندان راه نویی را انتخاب کنیم؛ گفت: امروز هویت دینی و ایرانی ما در شهر نمایان نیست. با شهری مواجه هستیم که فاصله جنوب و شمال آن بسیار معنادار است و امکانی ایجاد نشده که از یک شرایط مساوی شهروندان بهرهمند باشند و متأسفانه با شهری مواجه هستیم که گسلهای خطرناکی آن را تهدید میکند. وی با بیان اینکه شهرداری تا پایان سال 99؛ 66 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، ادامه داد: امروز باید ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود بانکی بابت بدهیهای شهرداری تهران پرداخت شود ولی از طرفی دیگر شهرداری طلبهایی دارد و امکاناتی در اختیار دارد که با نگاه به آینده باید در مسیر پیشرفت حرکت کنیم. برخی تصمیمات و شرایط به ما آسیب زدند؛ اما اینطور نیست که شهر دچار انسداد شده باشد.
وی افزود: محور دوم تلاش ما همبستگی حاکمیتی است. چرا که آنچه در شورا و شهرداری به عنوان تلاش مد نظر است کفایت نمیکند و باید مسئولان کشوری نیز در همراستایی با این مجموعهها حرکت کنند. محور سوم به میدان آوردن مردم است. در این مسیر باید از ظرفیت نخبگان و متخصصان استفاده کنیم. نهایتاً محور چهارم هوشمندسازی و ترکیب همه ظرفیتها بر مدار فناوری است. ضرورت دارد افکار عمومی در معرض اطلاعات دقیق قرار داده شوند و ما نیز خود را شفاف کنیم. در راستای اجرای این محورها ظرف مدت یک سال در دو مقطع فوری اقدامات دنبال خواهد شد.
زاکانی با اشاره به اینکه در دوره آقای قالیباف کارهای جدی برای کالبد شهر انجام شده افزود: امروز نیازمند توسعه شهر هستیم. از هفت خط مترو که فعال هست حدود ۱۵۰ کیلومتر دیگر مترو باقی مانده که نیازمند تأمین ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است. نوسازی اتوبوسرانی نیز ۵۰ هزار میلیارد تومان امکان مالی نیاز دارد. با وجود این طلبهای جدی شهرداری از جمله ۶۳۰ واگن مترو وجود دارد که باید همگی پیگیری شوند تا دغدغهای برای مردم باقی نماند. مشکل کمبود منابع مالی در شهرداری وجود دارد اما ضرورت دارد که با راهکاری مناسب ارائه خدمات در شهر افزایش پیدا کند. لذا در خلال انجام کارهای فوری پنج قرارگاه را ساماندهی خواهیم کرد تا از همه ظرفیتها بهره بگیریم.
وی ادامه داد: موضوع اجتماعی به عنوان موضوع اصلی باید پذیرفته شود تا چهره شهر از معضلات اجتماعی همچون معتادان متجاهر و کودکان کار با بهرهمندی از همه ظرفیتهای دستگاههای مرتبط در این امر پاک و به سمت ساماندهی سوق داده شود.
زاکانی با اشاره به پخش کلیپی از سوی صدا و سیما گفت: در این کلیپ خیریهای به ۳۰۰ نفر از نیازمندان و کسانی که دچار نقص توانایی جسمی بودند کمک میکند که در آن اعلام شد شهرداری به عنوان مانعی، بخشی از اقدامات آنها را با اختلال مواجه کرده، لذا همان شب گذشته تماس گرفتم تا تیم ویژهای با رفتن به آن محل هر امکانی را که از دست ما بر میآید برایشان فراهم کند.
به گزارش ایرنا؛ زاکانی همچنین در حاشیه شورا با بیان اینکه نباید با موضوعات مردم، سیاسی برخورد شود و بنا نیست سرنوشت جامعه با سیاسیکاری گره بخورد، گفت: روند انتصاب من به عنوان شهردار پایتخت بهطور کامل قانونی و حقوقی است.
وی با بیان اینکه کسانی که کارزاری با همین موضوع امضا کرده بودند اطلاعاتشان ناقص بود؛ افزود: من هم میتوانستم امروز مواردی را پشت تریبون مطرح کنم که خیلیها خجالت بکشند؛ اما بنا نیست که با مسائل مربوط به شهر و شهروندان سیاسیکاری شود. شهردار شدنم بهطور کامل قانونی و برداشت حقوقی است و مسئولان مربوطه پیرو درخواست وزارت کشور پاسخ دادند که قانونی است؛ اما باز به این بسنده نشد و از هیأت وزیران سؤال شد و آنها هم موضوع را قانونی اعلام کردند و مسئولیتش با وزیر کشور است. وی درباره پرداخت نکردن هزینه پایتخت بودن تهران از سوی دولت، گفت: تهران به عنوان پایتخت هم حق و حقوق و چارچوبهایی دارد و اهتمام مسئولان بر این است که آن را ادا کنند.
وی درخصوص انتصاب معاونان در شهرداری گفت در حال بررسی هستیم و امیدواریم بتوانیم از همه ظرفیتهای درون شهرداری و حسب ضرورت بیرون از این نهاد، فراهم کنیم تا هم ادامه خدمت شایسته معاونان باشد و هم در این مسیر، تغییر و تحول ایجاد کنیم.
شهردار تهران درباره حمل و نقل عمومی هم گفت: میخواهیم ظرفیتهایی که در حال استهلاک است بازبینی شود، بهطور مثال ۳۶۴ واگن ما دچار خرابی بود که تعمیر آنها باید در اولویت باشند یا بخش زیادی از اتوبوسها نیازمند یک بازبینی است. در مرحله بعد اضافه شدن ظرفیت اتوبوسهای جدیدی که کارهایش را در دست انجام داریم و درباره مترو، ورود۶۳۰ واگن مترو از سه، چهار سال قبل، نیاز به ۱۵ درصد تأمین مالی دارد که به دنبال تأمین آن هستیم. همچنین پیگیر فعال شدن ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در سیستم خدماتدهی هستیم.
او درباره انتقاد کردن رسانهها هم گفت رسانهها باید دو کار را انجام دهند؛ یکی نقد منصفانه و دیگری دفاع واقعبینانه تا اگر عدهای سیاسیکاری کردند، واکنش مناسب داشته باشند، بهطور مثال در همین روزها من سکوت کردم؛ اما عدهای جوسازی کردند برای آنکه آرامش شهر را به هم بزنند با این حال رسانهها باید دقت کنند و امیدوار هستیم بتوانیم خدمتگزار شایستهای برای مردم باشیم.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم گفت: تهران شهری نیست که تنها به خود محدود شود، بلکه شهری بزرگ است که هر حرکتی در آن در کل کشور تأثیرگذار است و تمامی حرکتها در تهران روی کل کشور تأثیر میگذارد. لذا امیدواریم همانند سالهای گذشته شاهد تأثیرات مثبت باشیم.
به گزارش ایسنا؛ شهردار تهران با ابراز امیدواری درباره شناخت کامل خود از شهرداری ظرف ۲۶ روز گذشته گفت: در این مدت توجه خود را به شناخت محیط و مجموعه شهرداری تهران معطوف کردم، هر چند که هرچه زمان برای این کار گذاشته شود کم است. در این مدت در خدمت اعضای شورا، معاونان و همچنین در خدمت عزیزان مناطق بودم تا از دانش آنها بهره بگیرم که در این راستا جلسات بسیاری برگزار شد.
وی تأکید کرد: امروز با شهروندانی مواجه هستیم که از ما ناراحت هستند که چرا آنها را به رسمیت نمیشناسیم. با شهروندانی مواجه هستیم که اعلام میکنند چرا با فقر، فساد و تبعیض با جدیت لازم برخورد نشده است. ما با شهروندانی مواجه هستیم که ناراحت هستند از ارائه خدماتی که علیرغم زحمت همه دوستان، شایسته و در شأن شهروندان نبوده است.
زاکانی با تأکید بر اینکه باید مبتنی بر نیاز تحولی و نیاز شهروندان راه نویی را انتخاب کنیم؛ گفت: امروز هویت دینی و ایرانی ما در شهر نمایان نیست. با شهری مواجه هستیم که فاصله جنوب و شمال آن بسیار معنادار است و امکانی ایجاد نشده که از یک شرایط مساوی شهروندان بهرهمند باشند و متأسفانه با شهری مواجه هستیم که گسلهای خطرناکی آن را تهدید میکند. وی با بیان اینکه شهرداری تا پایان سال 99؛ 66 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، ادامه داد: امروز باید ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود بانکی بابت بدهیهای شهرداری تهران پرداخت شود ولی از طرفی دیگر شهرداری طلبهایی دارد و امکاناتی در اختیار دارد که با نگاه به آینده باید در مسیر پیشرفت حرکت کنیم. برخی تصمیمات و شرایط به ما آسیب زدند؛ اما اینطور نیست که شهر دچار انسداد شده باشد.
وی افزود: محور دوم تلاش ما همبستگی حاکمیتی است. چرا که آنچه در شورا و شهرداری به عنوان تلاش مد نظر است کفایت نمیکند و باید مسئولان کشوری نیز در همراستایی با این مجموعهها حرکت کنند. محور سوم به میدان آوردن مردم است. در این مسیر باید از ظرفیت نخبگان و متخصصان استفاده کنیم. نهایتاً محور چهارم هوشمندسازی و ترکیب همه ظرفیتها بر مدار فناوری است. ضرورت دارد افکار عمومی در معرض اطلاعات دقیق قرار داده شوند و ما نیز خود را شفاف کنیم. در راستای اجرای این محورها ظرف مدت یک سال در دو مقطع فوری اقدامات دنبال خواهد شد.
زاکانی با اشاره به اینکه در دوره آقای قالیباف کارهای جدی برای کالبد شهر انجام شده افزود: امروز نیازمند توسعه شهر هستیم. از هفت خط مترو که فعال هست حدود ۱۵۰ کیلومتر دیگر مترو باقی مانده که نیازمند تأمین ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است. نوسازی اتوبوسرانی نیز ۵۰ هزار میلیارد تومان امکان مالی نیاز دارد. با وجود این طلبهای جدی شهرداری از جمله ۶۳۰ واگن مترو وجود دارد که باید همگی پیگیری شوند تا دغدغهای برای مردم باقی نماند. مشکل کمبود منابع مالی در شهرداری وجود دارد اما ضرورت دارد که با راهکاری مناسب ارائه خدمات در شهر افزایش پیدا کند. لذا در خلال انجام کارهای فوری پنج قرارگاه را ساماندهی خواهیم کرد تا از همه ظرفیتها بهره بگیریم.
وی ادامه داد: موضوع اجتماعی به عنوان موضوع اصلی باید پذیرفته شود تا چهره شهر از معضلات اجتماعی همچون معتادان متجاهر و کودکان کار با بهرهمندی از همه ظرفیتهای دستگاههای مرتبط در این امر پاک و به سمت ساماندهی سوق داده شود.
زاکانی با اشاره به پخش کلیپی از سوی صدا و سیما گفت: در این کلیپ خیریهای به ۳۰۰ نفر از نیازمندان و کسانی که دچار نقص توانایی جسمی بودند کمک میکند که در آن اعلام شد شهرداری به عنوان مانعی، بخشی از اقدامات آنها را با اختلال مواجه کرده، لذا همان شب گذشته تماس گرفتم تا تیم ویژهای با رفتن به آن محل هر امکانی را که از دست ما بر میآید برایشان فراهم کند.
به گزارش ایرنا؛ زاکانی همچنین در حاشیه شورا با بیان اینکه نباید با موضوعات مردم، سیاسی برخورد شود و بنا نیست سرنوشت جامعه با سیاسیکاری گره بخورد، گفت: روند انتصاب من به عنوان شهردار پایتخت بهطور کامل قانونی و حقوقی است.
وی با بیان اینکه کسانی که کارزاری با همین موضوع امضا کرده بودند اطلاعاتشان ناقص بود؛ افزود: من هم میتوانستم امروز مواردی را پشت تریبون مطرح کنم که خیلیها خجالت بکشند؛ اما بنا نیست که با مسائل مربوط به شهر و شهروندان سیاسیکاری شود. شهردار شدنم بهطور کامل قانونی و برداشت حقوقی است و مسئولان مربوطه پیرو درخواست وزارت کشور پاسخ دادند که قانونی است؛ اما باز به این بسنده نشد و از هیأت وزیران سؤال شد و آنها هم موضوع را قانونی اعلام کردند و مسئولیتش با وزیر کشور است. وی درباره پرداخت نکردن هزینه پایتخت بودن تهران از سوی دولت، گفت: تهران به عنوان پایتخت هم حق و حقوق و چارچوبهایی دارد و اهتمام مسئولان بر این است که آن را ادا کنند.
وی درخصوص انتصاب معاونان در شهرداری گفت در حال بررسی هستیم و امیدواریم بتوانیم از همه ظرفیتهای درون شهرداری و حسب ضرورت بیرون از این نهاد، فراهم کنیم تا هم ادامه خدمت شایسته معاونان باشد و هم در این مسیر، تغییر و تحول ایجاد کنیم.
شهردار تهران درباره حمل و نقل عمومی هم گفت: میخواهیم ظرفیتهایی که در حال استهلاک است بازبینی شود، بهطور مثال ۳۶۴ واگن ما دچار خرابی بود که تعمیر آنها باید در اولویت باشند یا بخش زیادی از اتوبوسها نیازمند یک بازبینی است. در مرحله بعد اضافه شدن ظرفیت اتوبوسهای جدیدی که کارهایش را در دست انجام داریم و درباره مترو، ورود۶۳۰ واگن مترو از سه، چهار سال قبل، نیاز به ۱۵ درصد تأمین مالی دارد که به دنبال تأمین آن هستیم. همچنین پیگیر فعال شدن ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در سیستم خدماتدهی هستیم.
او درباره انتقاد کردن رسانهها هم گفت رسانهها باید دو کار را انجام دهند؛ یکی نقد منصفانه و دیگری دفاع واقعبینانه تا اگر عدهای سیاسیکاری کردند، واکنش مناسب داشته باشند، بهطور مثال در همین روزها من سکوت کردم؛ اما عدهای جوسازی کردند برای آنکه آرامش شهر را به هم بزنند با این حال رسانهها باید دقت کنند و امیدوار هستیم بتوانیم خدمتگزار شایستهای برای مردم باشیم.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم گفت: تهران شهری نیست که تنها به خود محدود شود، بلکه شهری بزرگ است که هر حرکتی در آن در کل کشور تأثیرگذار است و تمامی حرکتها در تهران روی کل کشور تأثیر میگذارد. لذا امیدواریم همانند سالهای گذشته شاهد تأثیرات مثبت باشیم.
محمولههای جدید واکسن در راه ایران
مهسا قوی قلب/ هفته گذشته وزیر بهداشت خبر از واردات محمولههای جدید واکسن داده و خوشبختانه روز شنبه ۵ میلیون دوز به کشور وارد و تحویل وزارت بهداشت شده است که این روند در روزهای آتی هم ادامه دارد. در این میان بنابر آخرین آمار ارائه شده از سوی گمرک کشور تاکنون ۴۰ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۸۹۴ دوز واکسن وارد کشور شده و بالای ۲۸ میلیون تزریق واکسن صورت گرفته است.
اخبار امیدوارکنندهای برای متقاضیان تزریق واکسن ایجاد شده و شتاب خوبی در واردات و تزریق صورت گرفته و در نهایت هم اثربخشی اجتماعی خوبی را به همراه داشته است. بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۹ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۳۸۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۶۷۹ نفر نیز دوز دوم را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۲۸ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۶۴ دوز رسید. به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عیناللهی در دیدار سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در ستاد وزارت بهداشت ، اظهار داشت: مهمترین راهکار مدیریت کرونا، واکسیناسیون است که مقداری تأخیر داشتهایم اما با شروع کار دولت، به لطف خدا حجم بالایی از واکسن در حال واردات به کشور است که تا پایان ماه آینده، بخش عمدهای از واکسیناسیون عمومی در کشور انجام میشود.
وی افزود: برای واکسیناسیون عمومی نیازمند یک حمایت جدی در سطح ملی هستیم چون باید حدود ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در عرض ماههای آینده تزریق کنیم و تولید و واردات به حد کافی در دستور کار است؛ اما لازم است که همه مردم و دستگاهها به وزارت بهداشت در این زمینه کمک کنند چون این کار به تنهایی از عهده وزارت بهداشت خارج است. وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: مردم بخوبی وارد صحنه شدهاند و در بازدیدهای میدانی که از ۵ استان کشور داشتم میبینم که حسینیهها و مجموعههای ورزشی به مراکز واکسیناسیون تبدیل شده است.
عیناللهی یادآور شد: باید روزانه حداقل دو برابر آنچه که هست واکسن در کشور تزریق شود تا بتوانیم در کنترل بیماری کرونا موفق باشیم. پیک پنجم بیماری تقریباً در حال طی شدن است و مرگ و میرهای بالای این روزها به دنبال تعداد بالای بیمار در یکی دو هفته اخیر است اما خوشبختانه تعداد بیماران شناسایی شده به نسبت رو به کاهش است اما ۶ هفته زمان داریم تا بتوانیم پیک بعدی بیماری را مدیریت کنیم و در این مدت باید حداکثر توان خودمان را برای واکسیناسیون به کار بگیریم. وی تصریح کرد: در آینده نزدیک همزمان با گسترش واکسیناسیون، دریافت بسیاری از خدمات منوط به داشتن کارت واکسن خواهد بود. روز گذشته هم در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد افرادی که میخواهند در مراسم اربعین حسینی حضور داشته باشند، باید حتماً 2 دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند و یا این هفته، واکسن را دریافت کنند در غیر این صورت، مجوز خروج از کشور و ورود به عراق را نخواهند داشت.
فراتر از ۳۰ درصد جمعیت حداقل یک دوز دریافت کردند
سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز به واردات واکسن از کشور روسیه اشاره کرده و گفته که از 60 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک که روسیه متعهد شد، اندکی بیش از یک میلیون دوز وارد شد. کیانوش جهانپور بیان کرد: امروز فراتر از 30 درصد از جمعیت هدف در کشور حداقل یک دوز واکسن را دریافت کردهاند و در روزهای آتی، واکسیناسیون شتاب میگیرد. اگر روسیه مدارک و نمونه آزمایشی انجام شده را تأیید کند، تأییدیه نهایی سازمان غذا و دارو برای تولید واکسن اسپوتنیک لایت که واکسن تک دوز است صادر میشود. او اظهار کرد: از 60 میلیون قرارداد با روسیه فقط یک میلیون و 20 هزار دوز واکسن اسپوتنیک وارد کشور شده است.
۵ میلیون دوز دیگر واکسن وارد شد
هجدهمین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلالاحمر حاوی ۵ میلیون دوز واکسن، یکشنبه چهاردهم شهریورماه در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.
رئیس جمعیت هلالاحمر از ورود سنگینترین محموله واکسن کرونا تهیه شده توسط هلالاحمر حاوی پنج میلیون دوز واکسن به کشور خبر داد و گفت: به طور کلی این جمعیت از اردیبهشت ماه تاکنون ۲۵ میلیون و ۳۹۰ هزار دوز واکسن به کشور وارد کرده است.
اخبار امیدوارکنندهای برای متقاضیان تزریق واکسن ایجاد شده و شتاب خوبی در واردات و تزریق صورت گرفته و در نهایت هم اثربخشی اجتماعی خوبی را به همراه داشته است. بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۹ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۳۸۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۶۷۹ نفر نیز دوز دوم را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۲۸ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۶۴ دوز رسید. به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عیناللهی در دیدار سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در ستاد وزارت بهداشت ، اظهار داشت: مهمترین راهکار مدیریت کرونا، واکسیناسیون است که مقداری تأخیر داشتهایم اما با شروع کار دولت، به لطف خدا حجم بالایی از واکسن در حال واردات به کشور است که تا پایان ماه آینده، بخش عمدهای از واکسیناسیون عمومی در کشور انجام میشود.
وی افزود: برای واکسیناسیون عمومی نیازمند یک حمایت جدی در سطح ملی هستیم چون باید حدود ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در عرض ماههای آینده تزریق کنیم و تولید و واردات به حد کافی در دستور کار است؛ اما لازم است که همه مردم و دستگاهها به وزارت بهداشت در این زمینه کمک کنند چون این کار به تنهایی از عهده وزارت بهداشت خارج است. وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: مردم بخوبی وارد صحنه شدهاند و در بازدیدهای میدانی که از ۵ استان کشور داشتم میبینم که حسینیهها و مجموعههای ورزشی به مراکز واکسیناسیون تبدیل شده است.
عیناللهی یادآور شد: باید روزانه حداقل دو برابر آنچه که هست واکسن در کشور تزریق شود تا بتوانیم در کنترل بیماری کرونا موفق باشیم. پیک پنجم بیماری تقریباً در حال طی شدن است و مرگ و میرهای بالای این روزها به دنبال تعداد بالای بیمار در یکی دو هفته اخیر است اما خوشبختانه تعداد بیماران شناسایی شده به نسبت رو به کاهش است اما ۶ هفته زمان داریم تا بتوانیم پیک بعدی بیماری را مدیریت کنیم و در این مدت باید حداکثر توان خودمان را برای واکسیناسیون به کار بگیریم. وی تصریح کرد: در آینده نزدیک همزمان با گسترش واکسیناسیون، دریافت بسیاری از خدمات منوط به داشتن کارت واکسن خواهد بود. روز گذشته هم در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد افرادی که میخواهند در مراسم اربعین حسینی حضور داشته باشند، باید حتماً 2 دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند و یا این هفته، واکسن را دریافت کنند در غیر این صورت، مجوز خروج از کشور و ورود به عراق را نخواهند داشت.
فراتر از ۳۰ درصد جمعیت حداقل یک دوز دریافت کردند
سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز به واردات واکسن از کشور روسیه اشاره کرده و گفته که از 60 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک که روسیه متعهد شد، اندکی بیش از یک میلیون دوز وارد شد. کیانوش جهانپور بیان کرد: امروز فراتر از 30 درصد از جمعیت هدف در کشور حداقل یک دوز واکسن را دریافت کردهاند و در روزهای آتی، واکسیناسیون شتاب میگیرد. اگر روسیه مدارک و نمونه آزمایشی انجام شده را تأیید کند، تأییدیه نهایی سازمان غذا و دارو برای تولید واکسن اسپوتنیک لایت که واکسن تک دوز است صادر میشود. او اظهار کرد: از 60 میلیون قرارداد با روسیه فقط یک میلیون و 20 هزار دوز واکسن اسپوتنیک وارد کشور شده است.
۵ میلیون دوز دیگر واکسن وارد شد
هجدهمین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلالاحمر حاوی ۵ میلیون دوز واکسن، یکشنبه چهاردهم شهریورماه در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.
رئیس جمعیت هلالاحمر از ورود سنگینترین محموله واکسن کرونا تهیه شده توسط هلالاحمر حاوی پنج میلیون دوز واکسن به کشور خبر داد و گفت: به طور کلی این جمعیت از اردیبهشت ماه تاکنون ۲۵ میلیون و ۳۹۰ هزار دوز واکسن به کشور وارد کرده است.
تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد غیرلازم است
دادستان کل کشور در نامهای خطاب به دادستانهای سراسر کشور بر تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکتهای تولیدی به عنوان سند مالکیت تأکید کرد.به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد جعفر منتظری در نامهای خطاب به دادستانهای کل کشور بر تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکتهای تولیدی به عنوان سند مالکیت تأکید کرد.
در این نامه تصریح شده است: «تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکتهای تولیدی به عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقالات خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز؛ در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع بوده و ضرورتی به مراجعه به دفاتر رسمی نمیباشد مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت آن در دفاتر مذکور باشند.»
نظر دادستان کل کشور در این نامه مستند به رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اعلام و تشریح شده است که «حسب گزارشهای واصله و استعلامات برخی از دادستانها در خصوص مناقشه بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (کانون سردفتران) و نیروی انتظامی در خصوص الزامی یا غیرالزامی بودن معاملات ثبت خودرو در دفاتر اسناد رسمی به اطلاع میرساند: بندهای ۲ و ۳ بخشنامه شماره 94/۱۴۷۲۰۴ مورخ 27/۸/۱۳۹۴ صادره از سازمان ثبت اسناد و املاک که مضموناً حاکی از ضرورت مراجعه طرفین معامله برای ثبت معاملات خودرو به دفاتر اسناد رسمی بوده با صدور دادنامه شماره ۱۸۶۳ مورخ 2/۱۲/۱۳۹۹ هیأت محترم دیوان عدالت مستنداً بهبند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ ابطال گردیده و در تاریخ 10/۱/۱۴۰۰ به شماره ۹۸۰۴۱۸۵ در روزنامه رسمی ثبت و ابلاغ شده است.»
در بخشی دیگر از نامه بر لازمالاجرا بودن رأی دیوان عدالت اداری و مجازات مستنکفین اشاره و بیان شده است: «برابر مواد مختلف قانون مذکور از جمله تبصره ماده ۱۴ مواد ۳۴، ۳۵ و ۴۵؛ آرای شعب دیوان عدالت اداری و بویژه هیأت عمومی در موارد مشابه برای تمامی دستگاههای اداری لازمالاجرا بوده و برای مستنکفین مجازات در نظر گرفته شده است.»
در این نامه تصریح شده است: «تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکتهای تولیدی به عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقالات خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز؛ در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع بوده و ضرورتی به مراجعه به دفاتر رسمی نمیباشد مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت آن در دفاتر مذکور باشند.»
نظر دادستان کل کشور در این نامه مستند به رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اعلام و تشریح شده است که «حسب گزارشهای واصله و استعلامات برخی از دادستانها در خصوص مناقشه بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (کانون سردفتران) و نیروی انتظامی در خصوص الزامی یا غیرالزامی بودن معاملات ثبت خودرو در دفاتر اسناد رسمی به اطلاع میرساند: بندهای ۲ و ۳ بخشنامه شماره 94/۱۴۷۲۰۴ مورخ 27/۸/۱۳۹۴ صادره از سازمان ثبت اسناد و املاک که مضموناً حاکی از ضرورت مراجعه طرفین معامله برای ثبت معاملات خودرو به دفاتر اسناد رسمی بوده با صدور دادنامه شماره ۱۸۶۳ مورخ 2/۱۲/۱۳۹۹ هیأت محترم دیوان عدالت مستنداً بهبند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ ابطال گردیده و در تاریخ 10/۱/۱۴۰۰ به شماره ۹۸۰۴۱۸۵ در روزنامه رسمی ثبت و ابلاغ شده است.»
در بخشی دیگر از نامه بر لازمالاجرا بودن رأی دیوان عدالت اداری و مجازات مستنکفین اشاره و بیان شده است: «برابر مواد مختلف قانون مذکور از جمله تبصره ماده ۱۴ مواد ۳۴، ۳۵ و ۴۵؛ آرای شعب دیوان عدالت اداری و بویژه هیأت عمومی در موارد مشابه برای تمامی دستگاههای اداری لازمالاجرا بوده و برای مستنکفین مجازات در نظر گرفته شده است.»
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
آموزش حضوری یا غیرحضوری مسأله این است
-
همه مسئولان باید تعهدات خود را نسبت به شهر و شهروندان ادا کنند
-
محمولههای جدید واکسن در راه ایران
-
تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد غیرلازم است
اخبارایران آنلاین