تا سال 2027
بازار روبات های کشاورزی 37میلیارد دلاری می شود
میترا جلیلی
خبرنگار
وقوع پاندمی کرونا، بخشها و صنایع گوناگون را در جهان تغییر داد و صنعت کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بهدنبال شیوع کووید19 و ایجاد اختلال در زنجیره تأمین مواد غذایی مردم جهان، استارتاپها و کمپانیهای فعال در زمینه روباتها، هوش مصنوعی، بیگ دیتا، دید کامپیوتری و... به میدان آمدند تا تولید را به سمت اتوماسیون سوق دهند.
افزایش سرمایهگذاری در اتوماسیون کشاورزی
محققان مؤسسه تحقیقاتیEmergen Research انتظار دارند ارزش بازار روباتهای کشاورزی تا سال 2027 به 37.24میلیارد دلار برسد وطی 2دهه آینده، کشاورزی با اتوماسیون وعلم روباتیک دگرگون شود. به این ترتیب کشت، سم پاشی، آبیاری، جمعآوری دادهها و پردازش و حتی برداشت محصول درجهان کاملاً فناورانه انجام خواهد شد.
طبق همین گزارش، میزان سرمایهگذاری در تکنولوژیهای مرتبط با حوزه کشاورزی(ag-tech)در سال 2020 همزمان با اوج گرفتن شیوع کرونا در جهان، با رشد همراه بوده و در سال 2021 نیز این روند ادامه یافته است. درواقع پاندمی سبب شد اتوماسیون در صنعت کشاورزی گسترش یابد و سرانجام این صنعت آماده ورود روباتها در مقیاسی وسیع ترشود.
طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی PitchBook، سرمایهگذاران در سال 2020 تنها در امریکا حدود 6.1میلیارد دلار در استارتاپهای فعال در زمینه تکنولوژیهای مرتبط با حوزه کشاورزی سرمایهگذاری کردند که این رقم افزایشی 60درصدی نسبت به سال 2019 نشان میدهد. این رقم بسیار حیرت انگیزتر است اگر بدانید که در سال 2010، سرمایهگذاری در استارتاپهای فناوری اطلاعات امریکا تنها 322 میلیون دلار بود. برای اطلاع از میزان سرمایهگذاری در سال 2021 باید تا پایان سال منتظر بمانیم ولی بیشک این رقم در امریکا و برخی دیگر از کشورهای جهان روبه رشد بوده است.
فناوری؛ بازوی کمکی کشاورزان
اما چرا سال 2020 موج سرمایهگذاری در زمینه فناوری اطلاعات را تغییر داد و این برای آینده کشاورزی به چه معناست؟ این رشد درنتیجه افزایش جمعیت جهان و به موازات آن بازار روبه رشد تقاضا برای غذا در کشورهای درحال توسعه اتفاق افتاده است. کشاورزان درتلاش برای افزایش محصول هستند و در این مسیر از روباتهای کشاورزی و... استفاده میکنند تا نظارت فناورانه بر رشد محصول انجام شود و آفات کنترل شوند.
با شیوع کرونا و ادامه دار شدن آن، فعالیت بسیاری از کارخانههای فرآوری محصولات کشاورزی متوقف شد یا با نصف ظرفیت به فعالیت پرداختند که دلیل این موضوع نیز اختلال در زنجیره تأمین و از دست رفتن جان کارگران بود. به همین دلیل کشاورزان با چالشهای بیسابقهای روبهرو شدند ولی بسرعت دریافتند برخی از این مشکلات با اتوماسیون قابل حل است.
در یک سال گذشته، شرکتهایی که درعلم روباتیک، دید کامپیوتری(computer vision) و راهکارهای اتوماسیون برای کشاورزی فعالیت دارند، بیشترین بهرهمندی را از سرمایه گذاریهای خطرپذیر(VC) داشتهاند و انتظار میرود در 5سال آینده بیشترین رشد را در روباتهای مزارع ببینیم. فناوری اتوماسیون گلخانه و سیستمهای دید کامپیوتری برای شناسایی سلامت محصول، شناسایی علفهای هرز، اطلاع از میزان نیتروژن و سطح آب در گیاهان و خاک، حملونقل محصولات، مرتبسازی و بستهبندی روباتها و همچنین نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی(AI) هم با شیوع کرونا بسیار مورد توجه قرار گرفتند.
بهعنوان مثال برخی استارتاپها درحال ساخت دستان لمسی روباتیک هستند که برای چیدن میوههای ظریف مانند توت فرنگی یا گوجه فرنگی استفاده شوند. میوههای چیده شده باید در وسایل نقلیه خودران با قابلیت حرکت در مناطق ناهموار، قرار داده شود و روباتهایی هم میوهها را با دقت در محل قرار دهند تا آسیب نبینند.
در حالی که هنوز تا برداشت کاملاً اتومات محصولات کشاورزی راه درازی درپیش است، اما روباتهای جمعآوری سیب طراحی شدهاند؛ پهپادهای کوچکی که میتوانند سیبهای رسیده را تشخیص داده و پس از چیدن، آنها را با دقت در یک جعبه حملونقل بزرگ قرار دهند. برخی کمپانیها هم از یک روبات زمینی با بازوی مکش هوشمند برای برداشت و بستهبندی میوههای رسیده استفاده میکند.
امروزه پهپادهایی نیز طراحی شدهاند که میتوانند از دوربین، دید رایانهای و هوش مصنوعی برای ارزیابی سلامت گیاه استفاده کنند و به طور خودکار مقدار و نوع مناسب کود را بر اساس اندازه و ترکیب شیمیایی به گیاهان بدهند.
تسلط اروپا بر بازار روباتهای کشاورزی
گزارش مؤسسه تحقیقاتیEmergen Research نشان میدهد درمیان روباتهای کشاورزی، پهپادها بخش عمده سهم بازار را در اختیار دارند و روباتهای شیردوش در جایگاه دوم قرار گرفتهاند که البته قاره امریکا بزرگترین بازار برای این روباتها محسوب میشود.
همچنین طبق این گزارش، اروپا به طور مداوم بر بازار جهانی روباتهای کشاورزی تسلط داشته و تخمین زده میشود که موقعیت بازار خود را در سالهای آینده نیز حفظ کند. عواملی مانند افزایش جمعیت و کاهش زمینهای زراعی در این منطقه باعث رشد بازار شده و منجر به پذیرش بیشتر راه حلهای روباتیک کشاورزی میشود.آلمان با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیکی وسیع خود، بالاترین رشد را در بین روباتهای کشاورزی در بین کشورهای بزرگ اروپایی از خود نشان داد. اما امریکای شمالی از نظر درآمد بازار روباتهای کشاورزی، دومین موقعیت برتر در سطح جهان را دارد. منطقه آسیا و اقیانوسیه هم ازنظر ارزش بازار روباتهای کشاورزی، بهعنوان یک بازار سودآور درحال ظهور است و چین یکی از مشارکت کنندگان اصلی درآمد در بازار منطقه محسوب میشود.
توسعه کشاورزی دیجیتالی روستایی در چین
چین علاوه بر پیشتازی در زمینه روباتها بهدنبال توسعه کشاورزی دیجیتالی در همه روستاهای این کشور است. این نوع کشاورزی عملاً با ادغام فناوریهای پیشرفته مانند بیگ دیتا(ابرداده ها)، هوش مصنوعی (AI) و همچنین اینترنت اشیا(IoT) و کشاورزی سنتی صورت میگیرد. تلاش برای توسعه کشاورزی دیجیتالی روستایی، نتیجه طرحی است که در ژانویه با هدف ارتقای کشاورزی هوشمند و زندگی راحتتر روستاییان چین تا سال 2025 مطرح شد. در این پروژه بهصورت آزمایشی ترویج یک گونه جدید جو دوسر در شهرستان Huizeواقع در استان Yunnanاجرا شد که انتظار میرود این پروژه در افزایش سطح زندگی روستاییان تأثیرگذار باشد.
یک تیم چینی هم درحال کار بر یک سیستم سنجش هوشمند است که دادههای جمعآوری شده از ماهوارهها، پهپادها و همچنین اطلاعات روی زمین را ادغام میکند تا تصویری کلی از محیط زیست و تولیدات کشاورزی ایجاد شود. این سیستم نه تنها دادهها را از چندین سنسور جمعآوری میکند بلکه با نظارت بر رشد محصولات زراعی و تنشهای محیطی از نظر کیفیت آب، خاک و هوا و اکوسیستم، بهعنوان یک سیستم تصمیمگیری برای مدیریت دقیق مزرعه عمل میکند. علاوه بر این، استفاده از فناوری هوش مصنوعی به تشخیص هوشمند سلامت محصول کمک میکند. بنابراین کشاورزان میدانند که چگونه و کجا از محصولاتی مانند آفت کشها استفاده کنند.
بزرگترین صادرکننده قارچ چین هم از روباتها، بیگ دیتا، سنسورها و فناوری 5G در یک کارخانه هوشمند پرورش نوعی قارچ مخصوص با نامshiitake استفاده میکند. این کارخانه هوشمند در همه بخشهای تولید از بستهبندی و استریل کردن تا ارسال محصول و... از اتوماسیون استفاده کرده است و ازسوی دیگر فناوری دیجیتال را در تدارکات و بازاریابی خود نیز ارتقا بخشیده است. این شرکت قصد دارد یک پلتفرم بیگ دیتا برای جمعآوری اطلاعات در کل زنجیره تأمین قارچهای خوراکی در سراسر جهان ایجاد کند. محققان معتقدند باید ساخت وسایل سنجش از دور در مناطق روستایی هم ارتقا یابد تا خدمات و مدیریت تولیدات کشاورزی که توسط ابردادهها هدایت میشود نیز بهبود یابد.
«زارع پور» وزیر ارتباطات پیشنهادی دولت سیزدهم کیست؟
گروه فناوری - پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، گمانه زنی در خصوص چیدمان کابینه این دولت آغاز شد و در خصوص تعیین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اسمی که بیش از دیگران بین فعالان حوزه فاوا به گوش می رسد نام «عیسی زارع پور» بود و وقتی که عاقبت روز گذشته لیست کابینه دولت سیزدهم به مجلس ارائه شد این گمانه زنی به حقیقت پیوست. عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات احتمالی دولت سیزدهم در کابینه ابراهیم رئیسی است او متولد سال 58 در شهرستان اسلام آباد غرب کرمانشاه است. در خصوص سوابق تحصیلی وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات باید گفت زارعپور، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران است. وی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه رازی، کارشناسی ارشد را از دانشگاه صنعتی شریف و دکترایش را در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه نیوساوث ولز دریافت کرده است. زارعپور یک دوره پسادکتری را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده و از سال ۱۳۹۶ عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت است. حوزه کار او هم شبکههای رایانهای و اینترنت اشیا است.
در خصوص سوابق مدیریتی نیز زارعپور در ۲۶ سالگی به ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و علاوه بر این، عضو علیالبدل هیأتمدیره جمعیت توسعهگران فضای مجازی پاک (فمپ) نیز هست.
وی در سال ۸۹ بهعنوان مدیر نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد؛ در زمان مسئولیت او در این حوزه برای اولین بار بحث ساماندهی رسانههای دیجیتال در کشور اعم از نرم افزارها، بازیها، سایتهای اینترنتی مطرح شد و ساز و کارهای نظارتی و حمایتی در مورد سایتهای اینترنتی و بحث بنیانگذاری و مدیریت مرکز رسانههای دیجیتال مورد پیگیری قرار گرفت.
عیسی زارعپور در حوزه تخصصی خود مشاور چندین وزیر در دولتهای نهم و دهم از جمله وزیر ارتباطات، وزیر بهداشت در حوزهای تی، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، مجری طرح شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی با حکم معاون وقت علمی فناوری رئیس جمهور، عضو کمیسیون ملی یونسکو، نماینده وزارت ارشاد، عضو کمیسیون فناوری دولت در دولت دهم را در کارنامه خود دارد.
ابراهیم رئیسی ، رئیس سابق قوه قضائیه ایران در اسفند ۱۳۹۸ زارعپور را بهعنوان رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه منصوب کرد و او تا قبل از رسیدن به گزینه پست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه فعالیت کرده است. گفته میشود الکترونیکیتر شدن ساختار تا پیش از این سنتی و رسمی قوه قضائیه و ایجاد سامانههایی برای پیگیری امور قضایی از جمله اقداماتی بود که در دوره ریاست زارعپور بهعنوان رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه شکل گرفته است. گفتنی است زارعپور پیش از این با اشاره به اجرای طرحهای خدمات الکترونیک و ایجاد سامانههای مختلف در قوه قضائیه اعلام کرده بود: «در حال حاضر ماهانه ۲۵۰ هزار نوبت در محاکم و مراجع قضایی بهصورت الکترونیک ارائه میشود که موجب کاهش قریب به نیم میلیون مراجعه به مراجع قضایی و ساماندهی نیم میلیون مراجعات طرفین دعوا در این مراجع شده است.»
بهگفته بسیاری از کارشناسان اولین چالشی که برای وزیر ارتباطات دولت سیزدهم بسیار مسأله ساز خواهد بود؛ همان طرح جنجالی صیانت از کاربران در فضای مجازی است که از سوی مجلسیان بشدت در حال پیگیری است.چرا که کارشناسان اعتقاد دارند با تصویب و اجرایی شدن این طرح باید نام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به وزارت پست و تلفن تغییر داد چون که عملاً سکانداری فناوری کشور در جایی غیر از دولت و وزارت ارتباطات خواهد بود.
تضمین امنیت کودکان در شاهراه اطلاعات
مجید کثیری
کارشناس رسانه و محتوا
بعد از 5 سال بالاخره سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی از سوی شورای عالی فضای مجازی تصویب شد. مسئولان بالادستی کشور در حوزه صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی بسیار دیر وارد عرصه سیاستگذاری شده و در این حوزه اقدامهای قانونی و فرهنگی انجام ندادهاند. اقدامهای صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی مانند قوانین بستن کمربند ایمنی در رانندگی یا الزام کودکان زیر ۱۲ سال در بسیاری از کشورها در نشستن روی صندلی مخصوص کودک در رانندگی و... است و مجموعه سیاستها و ابزارهایی است که امنیت و سلامت کودکان را در شاهراه اطلاعات تضمین میکند ولی باید تضمینکننده دسترسی سریع و آزاد آنها به محتوای بدون مشکل باشد. این سیاستها در دنیا با سیاستگذاری قانونی و حکومتی از یک طرف (همچون قانون حفاظت از کودکان در اینترنت امریکا مشهور به CIPA) و مسئول شناختن خانواده بهعنوان راهبر و آموزشهای فرهنگی از طرف دیگر پیگیری میشود. این بدین معنا است که شرکتها و تولیدکنندگان محتوا موظف به برچسبگذاری محتوای نامناسب برای کودکان و ایجاد سطح دسترسی بر اساس سن (یا به اظهار کاربر یا با مکانیسمهای شناسایی)، شرکتهای تبلیغاتی ملزم به رعایت اصول تبلیغات برای کاربر کودک و شرکتهای ISP موظف به تفکیک و شناسایی کاربران با سنین مختلف برای جلوگیری از دسترسی به برخی سایتهای خاص هستند. از طرفی خانوادهها، مسئول سلامت فرزندان خود در محیط مجازی هستند و همانگونه که بر رفتوآمد و معاشرت کودکان با دوستان خود نظارت دارند یا در رانندگی موظف به فراهم کردن صندلی ایمنی مخصوص برای کودک خود هستند، در اینترنت نیز موظف به فراهم کردن ابزار ایمنی لازم و نظارتها همچون نرمافزارهای کنترلی والدین یا Parental Control هستند. این بخش فرهنگی است و صرفاً باید خانوادهها را آموزش داد، هرچند در برخی کشورها، این مسأله در حال تبدیل شدن بهعنوان بخشی از حقوق مسلم کودک است که باید از سوی خانواده تأمین شود تا خانوادههایی که مسأله امنیت کودکان خود در اینترنت را جدی نمیگیرند جریمه بشوند. اما باید توجه داشت که نگاه حفاظت از امنیت کودکان در اینترنت، نباید به یک سیاست و قانون سلبی تبدیل شود. به این معنا که نباید اینترنت را به دو دسته مناسب کودک و غیر مناسب کودک تقسیم کرد یا راههای دسترسی به اینترنت را جدا کرد در واقع مسئولیت تأمین محتوای مناسب با تولیدکنندگان محتوا و مسئولیت برچسبزنی و عدم نمایش محتوای نامناسب با شرکتها و همینطور خدماتدهندههاست ولی نباید به هر نحو، این سیاست مانع دسترسی عادی به هرگونه محتوای دیگر برای کودکان شود و در این قسمت سختگیریها یا سیاستگذاریهای کلی باید توسط خانوادهها و نظارتهای آنها پیادهسازی شود. این سیاست به این معناست که نقش کلیدی خانوادهها در هدایت و راهبری فراموش نشود و با این سیاست ممکن است برخی سایتها و یا محتواها برای نمایش کودکان بلاک شوند ولی انتخاب سایر محتواها و دسترسی به آنها توسط خانوادهها باید تعیین شود و دولت و شرکتها در این زمینه نباید محدودگر انتخاب خانوادهها و کودکان باشند.
مزیت دیگر این نوع سیاستگذاری این است که بیش از حد بر ابزارهای فناوری یا محدودگر تکیه نمیکند و خانوادهها را به شکل غیر واقعی از تمیز بودن محتوای در دسترس مطمئن نمیکند. چون هرچقدر هم ابزار فناوری برای جداسازی محتوا یا محدودسازی پیشرفت کند، ابزارهای دور زدن آنها هم به همان نسبت رشد و توسعه پیدا میکنند و هیچگاه نمیتوان به درست کار کردن ابزار فناوری مطمئن بود.
هکرها ۶۰۰ میلیون دلار رمزارز دزدیدند
در بزرگترین سرقتی که تاکنون در دنیای فاینانس غیرمتمرکز روی داده است، هکرها حدود ۶۰۰ میلیون دلار رمزارز را از پروتکلی معروف به پلینت ورک که به کاربران اجازه میدهد توکنها را در بلاکچینهای متعدد مبادله کنند، دزدیدند. به گزارش ایسنا، پلینت ورک در نامهای که در توئیتر ارسال کرد، اعلام کرد دهها هزار نفر از این سرقت متضرر شدند. حدود ۳۳ میلیون دلار رمزارز تتر که بخشی از این دزدی بود، توسط صادرکننده تتر بلوکه شده و مانع دسترسی هکرها به رمزارز مسروقه شده است. اسلومیست، محقق امنیتی اعلام کرد ایمیل، آدرس آیپی و دستگاه اثر انگشت هکر سارق را پیدا کرده است و این سرقت احتمالاً یک حمله از پیش برنامهریزی شده، سازمان یافته و تدارک دیده شده بوده است. چانگنگ ژائو، مدیرعامل باینانس در توئیتر اعلام کرد صرافیهای رمزارز از جمله باینانس به کمک پلینت ورک شتافتهاند. براساس گزارش بلومبرگ، تام رابینسون، هم مؤسس شرکت الیتیک در ایمیلی اعلام کرد هکر سارق، استفاده از صرافیهای غیرمتمرکز را برای تبدیل رمزارزهای به سرقت رفته به داراییهای دیگر آغاز کرده است.
از سوی پلیس ایتالیا صورت گرفت
مسدود سازی 32 کانال تلگرامی به دلیل فروش واکسن کرونا
پلیس ایتالیا ۳۲ گروه تلگرامی را که به کاربرانشان گواهینامه سلامت کووید۱۹ جعلی میفروختند، تعطیل کرد. به گزارش مهر، چندی پیش چند گروه تلگرامی در ایتالیا مسدود شدند که کاربران آنها میتوانستند گواهینامههای سلامت کووید۱۹ جعلی بخرند تا به این ترتیب از سرویسها و فعالیتهای تفریحی مختلفی استفاده کنند. مدرک مذکور که «گرین پس»(Green Pass) نام دارد یک گواهینامه کاغذی یا دیجیتالی است که نشان میدهد تست تشخیص کووید۱۹ فردی که حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده، منفی است یا فرد بهتازگی از این بیماری بهبود یافته است. پلیس ایتالیا در بیانیه خود اعلام کرد ۳۲ گروه تلگرامی فعال در این کشور را تعطیل کرده که با دریافت رمرارز به ارزش ۵۰۰ یورو، گواهینامههای جعلی به هزاران نفر ارائه میکردند. در همین راستا ۴ نفر نیز تحت تحقیقات قرار دارند. دولت ایتالیا این گواهینامه را برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون شهروندان در مواجهه با شیوع سویه دلتا ویروس کرونا به کار گرفته است. اما برخی از شهروندان به آن معترض هستند. از تاریخ ۶ آگوست در این کشور افراد برای ورود به باشگاههای ورزشی، استخرها، موزه ها و سینماها باید این گواهینامه را ارائه کنند. از یکم سپتامبر ارائه این گواهینامه از سوی دانشجویان، مسافران قطار، کشتی، هواپیما و اتوبوس نیز الزامی خواهد بود.
مدیر ارشد شبکه اجتماعی «ویبو» دستگیر شد
مقامات چینی از دستگیری مدیر روابط عمومی شبکه اجتماعی ویبوی چین به جرم رشوه خواری خبر دادهاند. رسانههای محلی چین نیز این موضوع را تأیید کردهاند. بهگزارش فارس، بر اساس یادداشت داخلی که در این زمینه در شرکت مذکور منتشر شده، مائو تائوتائو مدیر روابط عمومی ویبو که بخشی از آن در مالکیت شرکت بزرگ تجارت الکترونیک علی بابا است، بهعلت رشوه خواری و ضربه زدن به منافع این شرکت دستگیر شده است. این فرد همچنین از ویبو اخراج شده و قرار نیست بههیچ وجه دوباره در این شرکت مشغول بهکار شود. علی بابا پیش از این به بیتوجهی به چند مورد آزار جنسی در این شرکت متهم شده بود و بهدنبال افزایش فشارها مدیر مظنون به این اقدام را اخراج کرده بود. مائو در سال 2010 به ویبو پیوسته بود و مسئولیتهای مختلفی را در حوزههای بازاریابی و روابط عمومی بر عهده داشت.