توقف «احضار» و بازپخش «سرزده» علی انصاریان
فرهنگی/ با فرا رسیدن شبهای قدر، کنداکتور پخش تلویزیون متناسب با این ایام همواره با اعمال تغییراتی همراه است. همزمان با لیالی قدر برنامههای مناسب مراسم احیا و شب زندهداری عموماً در ساعات پایانی شب جایگزین پخش عادی برنامههای تلویزیون میشود اما امسال پخش یک سریال تلویزیونی به مدت یک هفته متوقف شده و سریال دیگری جایگزین آن شده است. پخش سریال ماه رمضانی شبکه یک سیما با عنوان «احضار» از روز شنبه 11 اردیبهشتماه (18 ماه رمضان) تا چهارشنبه 16 اردیبهشتماه (22 ماه رمضان) همزمان با شبهای قدر بهصورت موقت، متوقف شده است. این در حالی است که سریالهای مناسبتی همانطور که از عنوانشان برمیآید متناسب با حال و هوای مناسبت ملی یا مذهبی ساخته میشوند و عجیب است که در همین ایام پخششان متوقف شود. سریال «احضار» هم که در رد عرفانهای کاذب است مضمونی مذهبی و دینی دارد. اینکه مدیران تلویزیون با چه توجیهی تصمیم به توقف پخش سریالی گرفتهاند که نه طنز است و نه فضای شاد و سرخوشانه دارد و اساساً برای پخش در همین ایام تولید شده، نامعلوم است. البته با استناد به تعداد قسمتهای سریال بهنظر میرسد این تصمیمگیری بر اساس برنامهریزی قبلی بوده است. «احضار» بهکارگردانی علیرضا افخمی و تهیهکنندگی محمدرضا تخشید در 25 قسمت آماده پخش شده و تاکنون 17 قسمت از این مجموعه روی آنتن رفته است. پخش این سریال از روز پنجشنبه 17 اردیبهشتماه از سرگرفته میشود.
برای این ایام و از روز شنبه (11 اردیبهشت ماه) سریال «سرزده» جایگزین «احضار» شده است. این سریال که آخرین نقشآفرینی علی انصاریان برای تلویزیون بود سال گذشته همزمان با دهه دوم محرم در 9 قسمت از همین شبکه روی آنتن رفت. مینی سریال «سرزده» قصه رضا (علی انصاریان) و اصلان (بهرنگ علوی) را روایت میکند که رقبای کشتی چوخه بوده و از دوستان قدیمی هستند اما حالا رضا، پلیس شده و اصلان هم به کار خلاف روی آورده است. «سرزده» بهکارگردانی بهادر اسدی کاری از مرکز خراسان رضوی است و نسیم ادبی، رؤیا میرعلمی، مریم مؤمن، رحیم نوروزی، کیمیا خلج، رامبد شکرآبی، امیربهادر اورعی و کوروش رحمانی دیگر بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش پرداختهاند.
برخلاف سریال «احضار» پخش دو سریال رمضانی تلویزیون طبق برنامه همیشگی ادامه خواهد داشت. فصل چهارم سریال «بچه مهندس» به کارگردانی احمد کاوری با حضور ثریا قاسمی، فرهاد قائمیان، محمدرضا رهبری، مهشید جوادی، سیما خضرآبادی، سهند جاهدی و... هر شب ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دو سیما پخش میشود. پخش دیگر سریال ماه رمضانی تلویزیون یعنی «یاور» هم مثل همیشه هر شب بعد از اذان مغرب حدود ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه سه سیما ادامه خواهد یافت. این سریال که تجربه همکاری تیم سریال «ستایش»؛ سعید سلطانی در مقام کارگردان و سعید مطلبی بهعنوان نویسنده و آرمان زرینکوب در جایگاه تهیهکننده است در 30 قسمت تولید شده و پخش آن تا آخر ماه رمضان ادامه دارد. داریوش ارجمند، پرویز فلاحیپور، اسماعیل محرابی، شبنم فرشادجو، ارسلان قاسمی، زهرا سعیدی، محمد حاتمی، مهوش افشارپناه، فقیهه سلطانی و... از جمله بازیگرانی هستند که در «یاور» ایفای نقش کردهاند.
شبکه نسیم که رسالت اصلی آن ایجاد نشاط و سرگرمی است هم متأثر از شبهای قدر و ایام شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام متناسب با این ایام برنامههایی را در کنداکتور پخش قرار داده است. مجموعه نمایشی «دختر گمشده» با بازی زندهیاد ماهچهره خلیلی هر شب ساعت 20:30 روی آنتن این شبکه میرود. کارگردانی این سریال را احمد کاوری به عهده دارد که این روزها فصل چهارم «بچه مهندس» از او در حال پخش است. این مجموعه روایت گم شدن دختر جوانی است که هیچ سرنخی از سرنوشت او و اینکه چه بلایی بر سرش آمده نیست؛ در این راستا، پلیس وارد قصه میشود تا با همکاری یک مددکار اجتماعی، ردی از او بیابد. کورش تهامی، هدایت هاشمی و هومن حاجی عبداللهی دیگر بازیگران «دختر گمشده» هستند.
علاوه بر مجموعههای نمایشی، این شبکه همچنین در برنامه «نمای نزدیک» که به پشت صحنه و فرایند تولید آثار سینمای ایران اختصاص دارد به فیلمهای دفاع مقدسی همچون «یدو»، «تک تیرانداز»، «آبادان یازده ۶۰» و... پرداخته است. ساعت پخش «نمای نزدیک» 21:30 است. همچنین به جای برنامه «خندوانه» در این ایام مستند پرتره «رخ» با نگاهی به آثار علیرضا زریندست، عبدالرضا اکبری، شاهد احمدلو، مسعود فروتن و حسین زندباف پخش میشود.
نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم افتتاح شد
استفاده از فرصت فضای مجازی برای انس با قرآن
گروه فرهنگی: نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم دیروز با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون قرآن و عترت و جمعی از مدیران نهادهای قرآنی کشور افتتاح شد. «قرآن؛ کتاب رشد و رویش» شعار نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری آن را فرصتی برای اعتلای جامعه دانست که بهعنوان یک بستر تحول میتوان با قرآن انس پیدا کرد و با اشاره به مقارن شدن افتتاح این نمایشگاه با شبهای قدر گفت: «امام علی(ع) پا به پای قرآن زیست. تصویری که حضرت امیر(ع) از قرآن دارد به ما کمک میکند که چگونه به قرآن نگاه کنیم و چگونه با قرآن تعامل داشته باشیم. بنابراین باید با نگرش حضرت علی(ع) به قرآن، نگاه خود را با کتاب وحی منطبق کنیم. قرآن کریم شفا و عامل درمان دردهای بشر است و البته شفای قرآن کریم در دیدگاه حضرت علی(ع) ترسیم خاصی دارد. قرآن از دیدگاه امام علی(ع) درمان بسنده است و بزرگ ترین دردهای انسانی را درمان میکند که این دردها شامل، کفر، نفاق، انحراف و گمراهی است. امام علی(ع) به ما میآموزند که چگونه با قرآن ارتباط بگیریم. به محبت به قرآن بیش از پیش توجه کنیم؛ تلاوت احسن داشته باشیم، ذهنمان را به معرفت قرآن نزدیکتر کنیم و مشکلات فکری، روحی و اخلاقی را به قرآن عرضه کنیم و پاسخ بگیریم. فعالیتهای قرآنی باید مبتنی بر نگاه حضرت علی(ع) به قرآن انجام شود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شیوه متفاوت برگزاری نمایشگاه امسال گفت: «در همین فرصت کوتاهی که نمایشگاه مجازی قرآن افتتاح شد بیش از ۱۳۵ هزار نفر به سایت نمایشگاه مراجعه کردند و این مسأله نشان دهنده این است که ما یک فرصت خاصی را میتوانیم برای ارتباط مردم خودمان، مردم جهان اسلام و بشریت در تعامل با قرآن داشته باشیم. نمایشگاه قرآن که امسال بهصورت مجازی برگزار میشود، فرصت خاصی را برای بخشهای مختلف در این نمایشگاه و نیز یک فضای متفاوتی را ایجاد میکند. نمایشگاه قرآن در مصلای امام خمینی(ره) در سالهای مختلف با حضور فیزیکی مولدان عرصه قرآنی و همچنین بازدیدکنندگان روبه رو بود ولی امسال ما یک رویداد خاص را به اعتبار شرایط کرونایی داریم که نمایشگاه قرآن با این اتفاق خاص تحولی را در شیوه و روش دارد. اگر در سالهای قبل ناشران و مولدان نرم افزاری محدودی در نمایشگاه بهدلیل برگزاری در تهران، حضور داشتند اما الان مجموعه وسیعی از ناشران و مولدان معارف قرآنی کشور در آن حضور دارند. همچنین از نظر فضای حضور، فضای وسیع تری را در اختیار داریم. افرادی که میتوانستند از نمایشگاه بهرهبرداری کنند، با توجه به اینکه نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان برگزار میشد بهطور طبیعی به تهرانیها محدود میشد ولی فضای نمایشگاه مجازی قرآن برای تمام مردم ایران و کسانی که میتوانند از طریق فضای مجازی به این مجموعه اتصال پیدا کنند، قابل بهرهبرداری است و این مسأله نشان میدهد که ما میتوانیم شرایط متفاوتی را در ارتباط با بخش فروشگاهی نمایشگاه داشته باشیم.» صالحی به بخشهای مختلف نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم هم اشاره کرد: «در بخش فروشگاهی این نمایشگاه، ناشران و فعالانی هستند که به عرضه نرم افزارهای قرآنی میپردازند و طبیعی است که این شرایط، فضایی را آماده میکند برای اینکه مجموعههای وسیع تری از مولدان حضور داشته باشند. در بخش محتوایی نیز ما مجموعههای مختلف مولدان معارف قرآن را در سطوح مختلف مانند تلاوت و حفظ، معرفت و آموزش و پژوهش داریم. تعداد محدودی از مؤسسات مختلف قرآنی در سالهای قبل فرصتها و زمینههای حضور را در نمایشگاه فیزیکی داشتند ولی امسال حجم قابل توجهی از مؤسسات و مولدان قرآنی به اعتبار اینکه نیازی به حضور فیزیکی ندارند، در این نمایشگاه حضور مییابند و راه ارتباطی خود را با مخاطبان پیدا میکنند.» او برگزاری نمایشگاه قرآن کریم را به شیوه مجازی نخستین گامی دانست که میتواند نقایص و مشکلاتی را نیز داشته باشد اما نقطه عطفی است برای اینکه بتوان از فضای مجازی بهعنوان یک بستر تحول انس به قرآن، محبت به قرآن، معرفت به قرآن و عمل به قرآن پیدا کرد.
عبدالهادی فقهیزاده معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم توسعه رفتارها و اخلاق مبتنی بر پایبندی بر قرآن کریم را از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن کریم اعلام کرد و درباره نحوه برگزاری این نمایشگاه مجازی گفت: «در نمایشگاه مجازی قرآن دو بخش عمده فروشگاهی داریم. در این بخش آثار قابل ارائه، فقط منحصر به حوزه قرآن و عترت نیست و علاوه بر آن حوزه مفهومی و موضوعی دین و حوزه مفهومی و موضوعی دفاع مقدس نیز اضافه شده است. مقدمات لازم برای اجرای بخش فروشگاهی در این سه حوزه آماده است و همراه با تسهیلات قابل توجه برای فعالان حوزه قرآن و عترت شروع به کار خواهد کرد. در بخش محتوایی نیز وبینارهای زیادی برگزار خواهد شد. توجه به آموزش و پرورش، فضای مجازی و کودک و نوجوان نیز در این نمایشگاه مد نظر قرار گرفته است.» نمایشگاه قرآن کریم هر سال بهعنوان نمایشگاه بینالمللی برگزار میشد و امسال بهدلیل مجازی برگزار شدن آن شرایط کمی متفاوت است. اما فقهیزاده که نمایشگاه مجازی را رویداد بزرگ ملی نامید درباره جنبه بینالمللی این نمایشگاه گفت: «این رویداد از جنبههای بینالمللی نیز خالی نیست. در گام اول تأکید بر برگزاری نمایشگاه در موقعیت سرزمینی بود، اما گام کوتاهی نیز در راه گسترش آن به فضای بینالملل برداشته شد، بدون اینکه وصفی از بینالمللی بودن در عنوان نمایشگاه وجود داشته باشد.»
برش
در پایان این مراسم سامانه نمایشگاه مجازی قرآن کریم به نشانی www.iqfa.ir در دو بخش فروشگاهی و محتوایی به مدت ۱۰ روز فعال شد که بخش فروشگاهی فقط در ایام برگزاری نمایشگاه در دسترس بوده، اما بخش خدمات محتوایی پس از پایان نمایشگاه، همچنان قابل مشاهده است. براساس توافق صورت گرفته میان شرکت ملی پست با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابهای خریداری شده توسط بازدیدکنندگان از نمایشگاه بهصورت رایگان ارسال و هزینه ارسال توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت میشود. در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن کریم قرار است 30 وبینار تخصصی در حوزههای گوناگون فرهنگ قرآنی برگزار شود که 10 وبینار در سطح بینالمللی و با حضور میهمانان فرهنگ قرآنی و اسلامی از 10 کشور خواهد بود. نمایشگاه مجازی قرآن کریم در 10 روز برگزاری میزبان علاقهمندان به معارف قرآنی در سراسر کشور خواهد بود هر چند که گفته شده ممکن است نمایشگاه تا پایان ماه مبارک رمضان تمدید شود.
مروری بر آثار نمایشی که با موضوع زندگی و شهادت امام علی(ع) نوشته و ساخته شدهاند
کم شمار اما با کیفیت و فاخر
محسن بوالحسنی
خبرنگار
اگر نگاهی به تاریخ دیروز و امروز تئاتر در ایران داشته باشیم، مسألهای که توجه را به خود جلب میکند این است که در حوزه هنرهای نمایشی از دیرباز تا امروز (البته اگر از تعزیه در حوزه هنرهای نمایشی صرفنظر کنیم) آثار بسیار کم و محدودی روی صحنه رفته که در قالب و قامت نمایش آیینی سنتی یا خارج از این چارچوب به زندگانی و شخصیت امام علی(ع) پرداخته باشد و البته کار ارزشمندی نیز تلقی شود. طی چند سال گذشته و با همت چهرههای شاخص هنرهای نمایشی، بخصوص هنرهای نمایشی آیینی سنتی سعی شد تا در ادوار برگزاری جشنوارهای به همین نام چنین کمبود و خلأیی آسیبشناسی شود اما همچنان اگر نگاهی به آثاری که در این حوزه و علیالخصوص با موضوع زندگی و شهادت حضرت علی(ع) ساخته شده بیندازیم متوجه میشویم که با فقری گسترده مواجهیم. برخی از هنرمندان و پژوهشگران، یکی از دلایل این مسأله را کمبود نمایشنامه مناسب و درشأن بزرگان دین میدانند و از کمبود نمایشنامههایی حرف میزنند که از سطح کیفی مناسب و استانداردی برخوردار باشد و از سوی دیگر، منتقدان اغلب آثاری که در این حوزه تولید شده را آثاری کلیشهای و بهدور از خلاقیت و شناخت نسبت به موضوعات دینی و آیینی میدانند. با این حال، طی چند دهه گذشته نمایشنامهنویسان و چهرههای شاخص و شناخته شده تئاتر ایران، اگر چه کم، اما آثار مهمی را با نگاه به زندگی حضرت علی علیهالسلام نوشته و روی صحنه بردهاند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم.
توبه نمیکنم
«توبه نمیکنم» تئاتری مذهبی به نویسندگی و کارگردانی سیدجواد هاشمی است. این نمایش داستان شخصی بهنام حارث یکی از دشمنان حضرت علی(ع) را روایت میکند که میخواهد از آن حضرت انتقام بگیرد ولی دختری بهنام مونس سر راه او قرار میگیرد. در این نمایش علی سلیمانی، سبا سلیمانی، عارف برهمن، سعید بحر العلومی، محمد علی کیانی، مجید اکبری، حسین میرزاییان، سیدعلی رضا موسوی، یوسف طاهریان، امیر رونقی و سیدجواد هاشمی ایفای نقش میکنند.«توبه نمیکنم» به حاشیهای از دوره طلایی حکومت حضرت علی(ع) میپردازد که ارتباط مستقیمی با حکومتداری حضرت امیر ندارد بلکه شخصیت ایشان، مهربانیها و نحوه برخوردشان با دیگران معرفی میشود.
از «مهر و آیینهها» تا «مجلس ضربت خوردن»
در بخش نمایشنامه البته آثار ماندگاری بهنام امام علی(ع) نوشته شده است که میتوان بهعنوان شاخصترین آنها از نمایشنامههای «مهر و آیینهها»، «مجلس ضربت خوردن»، «امیر»، «زمان سکوت برای زندگان»، «پل» و «عشقه» نام برد که به زعم منتقدان از آثار ماندگار ادبیات نمایشی ایران در این حوزه به حساب میآیند. نمایشنامه «مهر و آیینهها» نوشته حمید امجد نمایشنامهنویس، کارگردان، پژوهشگر و مدرس با سابقه تئاتر است که سال 80 در تالار مولوی روی صحنه رفت. اجرای نمایش «مهر و آیینهها» با حضور بازیگرانی چون اکبر زنجانپور، رضا بابک، میکاییل شهرستانی، زندهیاد حمید حمزه، بهرام ابراهیمی، کرامت رودساز و پریزاد سیف با استقبال مخاطبان و منتقدان تئاتری مواجه شد و در همان سال در تالار مهر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز به اجرای عمومی خود ادامه داد.«مهر و آیینهها» با نگاهی به زندگی امیرالمؤمنین(ع) نوشته شده و زندگی حضرت و خصایص ایشان از زبان چند شخصیت دیگر روایت میشود. همچنین نمایشنامه «مجلس ضربت خوردن» نوشته بهرام بیضایی نمایشنامهنویس، کارگردان و مدرس مطرح تئاتر ایران است که با پرداختن به شخصیت حضرت علی(ع) از نگاه ضاربان حضرت یعنی ابن ملجم و قطامه نوشته شده و سال 93 و در ایام سوگواری شهادت حضرت علی(ع)، در قالب ویژهبرنامه نمایشنامهخوانی آثار دینی، این نمایشنامه در مجموعه تئاتر شهر به کارگردانی محمد رحمانیان و با حضور بازیگرانی چون علی عمرانی، احسان کرمی و امیرکاوه آهنینجان خوانده شد.البته رحمانیان 2 سال بعد این متن را در سالن اصلی تئاتر شهر تهران هم با بازی امیر جعفری، رامین ناصرنصیر ، مهتاب نصیرپور، اشکان خطیبی و ... روی صحنه برد.
زمان سکوت برای زندگان
نمایشنامه «امیر» نوشته محمد رحمانیان نمایشنامهنویس سرشناس تئاتر ایران، یکی دیگر از آثاری است که با نگاه به زندگی و شخصیت حضرت علی(ع) نوشته شده و یکی از آثار باکیفیت ادبیات نمایشی ایران در حوزه نمایشنامهها با موضوعی دینی است. محمد چرمشیر دیگر نمایشنامهنویس باسابقه تئاتر ایران است که نمایشنامه «زمان سکوت برای زندگان» را با موضوع شخصیت حضرت علی(ع) به نگارش درآورد. این اثر نمایشی نیز از آثار ماندگار ادبیات نمایشی ایران است که با موضوع و نگاه دینی تولید شده است. «زمان سکوت برای زندگان» هم سال 93 به همراه نمایشنامه «مجلس ضربت خوردن» بهرام بیضایی، در مجموعه تئاتر شهر و با کارگردانی عباس غفاری خوانش شد.
باید دغدغه هنرمندان مرتفع شود
سیروس همتی
بازیگر و کارگردان تئاتر
پرداختهای نمایشی و هنری به زندگی ائمه اطهار برای هر هنرمندی بهدلیل ویژگیهای خاصی که زندگی این بزرگان دارد جذابیت دارد اما بهدلیل حساسیت موضوع، اگر هنرمندی بخواهد سراغ این موضوعات برود و هنرمند زبده و البته با دغدغهای باشد حتماً به این موضوع فکر میکند که چه زیرساختهایی برای روی صحنه بردن چنین آثاری باید مهیا باشد. بهعقیده من یکی از دلایل کمبود آثاری از این دست، که البته فاخر و درخشان باشند، بحث و مشکل اقتصادی است که باعث میشود یک هنرمند نتواند آنطور که باید و شاید به این حوزهها ورود داشته باشد. متأسفانه طی سالیان اخیر، تا آنجا که من میدانم برای چنین بخش و بحثهایی راهکارهای اجرایی ارائه نشده تا مشکل اقتصادی برای تولید از میان برداشته شود و هنرمندان درجه یک و شاخص با تمرکز و خیال راحت به خلق آثارشان بپردازند. حمایت در این مسأله بسیار مهم است و حتماً باید علاوه بر حمایت معنوی، دستاندازهای اقتصادی نیز برای خالقان اثر برداشته شود و حمایت جدی از آنها شود تا خلأ در این حوزه برطرف شود. اگر چنین خلأهایی برداشته شود کسی مثل من با همه توان خود حاضر است در این عرصه قدم بگذارد و اثر یا آثاری تولید کند که درشأن آن بزرگان و البته تئاتر ایران باشد. پس به زعم من، مسأله اصلی گیر و گرفتاریهای اقتصادی است که در این راه وجود دارد و هنرمندان درجه یک ما را به این مسأله یا بیرغبت یا دلسرد کرده است. برداشتن چنین موانعی میتواند آنها را آسودهدل کند که هم مورد حمایت هستند و هم جز به خلق اثر، به چیزی دیگر فکر نخواهند کرد.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پاسخ به نگرانی ناشران از وضعیت کاغذ عنوان کرد
نیاز کاغذ برای چند ماه برطرف میشود
گروه فرهنگی / طی چند ماه اخیر عمده نگرانی ناشران چگونگی تأمین کاغذ دولتی مورد نیاز نشر بوده؛ بویژه که چندی است احتمال برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب هم قوت گرفته است. در همین رابطه معاون فرهنگی وزیر ارشاد از ترخیص شدن محمولهای خبر داده که قادر به تأمین نیاز دو-سه ماهه صنعت نشر خواهد بود.
محسن جوادی همچنین از تلاش دولت برای رفع همیشگی مسأله کاغذ در کشور هم خبر داده، او در گفتوگویی با ایبنا که خلاصهای از آن را میخوانید درباره تلاشهای وزارت ارشاد برای حل بحران تأمین کاغذ گفت:«سال 1398 با توجه به شرایط دولت در تأمین ارز، تحریمهای اقتصادی همچنین اجرای سیاست کلی مبتنی بر کاهش وابستگی به حمایتهای ارزی دولت و بهتبع آن شکلگیری جریان تعادل در بازار، نزدیک به 15 میلیارد، ارز 4200 تومانی برای تهیه کالاهای ضروری تخصیص پیدا کرد؛ اما در ادامه تصمیم براین شد، این میزان به حداقل برسد.»
معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد:«در سال 1399 نیمی از کالاهای مشمول از فهرست دریافتکننده ارز حذف و کاغذ به گروه دو کالایی منتقل شد. این تصمیم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با دو مشکل مواجه کرد؛ نخست اینکه جریان واردات کاغذ خریداری شده و حتی بار موجود در گمرک، بهدلیل ضرورت تغییر تعرفه و پرداخت مابهالتفاوت با توجه به اینکه با ارز دولتی وارد شده بودند متوقف شد.»
البته به گفته جوادی این مشکل درنهایت با تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برطرف و کاغذهای خریداری شده با ارز دولتی وارد سیستم توزیع کشور شد. وی تصریح کرد:«بخش دیگر مسأله تأمین کاغذ، مربوط به مشکلات بانکی واردکنندگان بود که چندان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتبط نمیشد. این مسائل جریان توزیع کاغذ، حتی کاغذ دولتی وارد شده را متوقف کرد. بخشی از این مشکل حلشده و امیدواریم مشکلات باقیمانده، هفته جاری یا هفته آینده برطرف شود. با آزاد شدن و توزیع این کاغذها که رقم قابلتوجهی است، خبر خوشی برای بازار کاغذ خواهد بود.» جوادی درباره میزان کاغذی که در انتظار ترخیص است گفت:«رقم قابل توجهی است و امیدواریم نیاز دو-سه ماه آینده بازار کاغذ را تأمین کند. در سال 1399 ارز کاغذ تخصیص پیدا نکرد و از باقیمانده ارز سال 1398 استفاده شد. مسئولان شرایط فعلی را درک میکنند، کاغذ بهعنوان یک موضوع استراتژیک مطرح است و کمبود آن به بازار کتاب و مطبوعات آسیب وارد میکند.»
بهگفته معاون فرهنگی ایجاد تغییر در سیستم، با توجه به تصمیم اتخاذ شده حذف کاغذ از فهرست کالاهای گروه یک آسان نیست؛ وی ادامه داد:«نگرانی دولت از این بابت است که اگر گشایشی درباره کاغذ حاصل شود، شاید بخشهای دیگر نیز توقع این گشایش را داشته باشند. دولت با درک اهمیت موضوع، در تلاش و پیگیر یافتن راهحلی است تا بدون این آسیب، مسأله تأمین کاغذ را برطرف کند.»
او خاطرنشان کرد:«امیدواریم با آزاد شدن کاغذ باقیمانده در گمرک و انتشار خبر خوشی که درباره کاغذ اتخاذ میشود، شاهد ایجاد تعادل در بازار باشیم. بخشی از افزایش قیمت کاغذ در کشور متأثر از افزایش قیمت جهانی است، تأکید میکنم تنها بخشی از افزایش قیمت. موضوع دشواری تأمین ارز نیمایی برای فعالان اقتصادی نیز وجود دارد و به نظر میرسد، اگر حمایتی صورت بگیرد به بازار کاغذ کمک میشود.»
جوادی درباره نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت:«معتقدم حتی اگر شدت شیوع ویروس کاهش پیدا کند، بهدلیل نگرانیهایی که حتی بعد از واکسیناسیون وجود دارد، بعید است امکان حضور جمع قابلتوجهی در نمایشگاه کتاب باشد؛ بنابراین ترجیح معاونت امور فرهنگی برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران است. با توجه به تداوم شیوع کرونا و اقدام برخی کشورها ازجمله ایتالیا در برگزاری نمایشگاه بولونیا، شاید نمایشگاه پیشرو را با عنوان «سیوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» برگزار کنیم.»
وی در پایان تأکید کرد:«در جریان تصمیمگیری برای برگزاری نمایشگاه کتاب، به دو گروه صنف ناشران و کتابفروشان توجه داریم. نباید به شیوهای حرکت کرد که کتابفروشان آسیب ببینند و درخطر حذف قرار بگیرند، بلکه باید به تعادلی برسیم تا کتابفروشان نیز تقویت شوند. نمایشگاه جایگزین کتابفروشیها که بهعنوان پاتوقهای فرهنگی میشناسیم، نیست. درباره زمان قطعی برگزاری نمایشگاه نیز امیدوارم در تابستان این امکان فراهم شود. فکرهای جدیتری نیز برای کتابفروشان داریم.»