ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخنگوی دولت تشریح کرد
جزئیات نامه جهانگیری به رهبری
بانیان اقدام مذموم اصفهان کسانی هستند که رنج تحمیلشده از سوی امریکا را به نام دولت سند زدند
گروه سیاسی/ سخنگوی دولت، توهین به رئیس جمهوری در راهپیمایی 22 بهمن را مشکوک، شوکآور و خوراکسازی برای بدخواهان انقلاب توصیف کرد و درباره نامه معاون اول رئیسجمهوری به رهبر معظم انقلاب هم توضیح داد.
علی ربیعی در نشست خبری روز گذشته خود، این نکته را نیز اضافه کرد که بانیان اقدام مذموم در اصفهان، کسانی هستند که در سه سال اخیر به صورت مداوم به قیمت نادیده گرفتن جنایات ترامپ، حاضر شدند رنج و سختی تحمیلشده از سوی امریکا علیه ایران را به نام دولت، سند بزنند و کاخ سفید را از داشتن نقش در نابسامانیهای اقتصادی تبرئه کنند.
به گزارش ایرنا، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه به رغم همه خواب و خیالها، مردم به صورت نسلی و بیننسلی در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کردند، اظهار کرد: هرچند اتفاقی که روز ۲۲ بهمن افتاد، در یک شهر بود و نمیتوان به کل کشور تعمیم داد اما مشاهده اینکه در چهلودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، «وحدت شعاری» در برابر امریکا و اسرائیل جای خود را به انشقاق داد، شوکآور بود.
ربیعی افزود: عدهای اقلیت به جای آنکه علیه دشمنانی که سه سال جنگ اقتصادی راه انداختهاند، شعار بدهند، به فرمانده میدان این جنگ که در حال دفاع از ایران است، اهانت میکنند و به این ترتیب مراسم باشکوه همبستگی مردم با آرمانهای امام و انقلاب و دفاع از جمهوریت و اسلامیت را با حواشی تلخ مواجه کردند که خوراک رسانههای معاند و بدخواهان دیرین انقلاب شد.
نقش یک جریان در توهین به رئیسجمهوری
سخنگوی دولت با بیان اینکه آنچه در اصفهان رخ داد، فقط توهین به رئیسجمهوری نبود بلکه حمله به تدابیر رهبری معظم و ایجاد اختلال در این تعابیر بود، ادامه داد: در حرکتی که از سوی عدهای در ایجاد تفرقه انجام شد و مغایر با روح ۲۲ بهمن بود، مسأله، فرد نیست، بلکه جریانی است که در درازمدت به دنبال توهین به جمهوری و ملت است. ضمن اینکه اساس موضوع تفرقهافکنی، تبعات ضدامنیتی دارد.
ربیعی گفت: از سال ۹۲ مدام در حال شنیدن اتهاماتی علیه دولت و شخص رئیسجمهوری هستیم که این اتهامات زمینهساز رفتاری شده که در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده شد. بانیان آن اقدام مذموم، در سه سال اخیر نیز، به قیمت نادیده گرفتن جنایات ترامپ، حاضر شدند رنج و سختی تحمیلشده از سوی امریکا علیه ایران را به نام دولت، سند بزنند و کاخ سفید را از داشتن نقش در نابسامانیهای اقتصادی، تبرئه کنند. این افراد و رسانههایشان تبیین کننده و توجیه کننده چنین رفتارهایی هستند.
سخنگوی دولت، اتهامزنیهای سه ساله به دولت و رئیسجمهوری را با تدارک گفتمانی در ضدیت با شهید بهشتی مقایسه کرد و افزود: آنان هم در ابتدا مرگ بر امریکا گفتند اما بعد، علیه شهید بهشتی شعار دادند. در آن دوره شاهد بودیم که چطور با تئوریسازیهایی مثل دشمن بلافصل، هزینههای سنگین و جبرانناپذیری به کشور وارد شد. ربیعی با اشاره به اینکه افکار عمومی توهین به منتخب مردم را نپذیرفت، اظهار کرد: این گونه اقدامات، مورد حمایت مردم نیست، مناسب است همگان طوری کنش سیاسی و اجتماعی داشته باشیم که به جامعه احساس خوبی منتقل شود. این گونه رفتارها در میانمدت به نفع هیچ کس نخواهد بود. او همچنین با اشاره به اینکه اتفاق دیگری (حذف نام امام خمینی(ره) از قطعنامه پایانی) باعث شد تا عظمت حضور مردم در مراسم سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به حاشیه برود، گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند این انقلاب بینام و نشان امام خمینی(ره) در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست.
اصلاح بودجه بدون حذف ارز 4200
سخنگوی دولت درباره اصلاحات انجام شده از سوی دولت در لایحه بودجه نیز از تعیین دو نرخ ارز ۴۲۰۰ و ۱۱۵۰۰ تومان در بودجه خبر داد و گفت که به دولت اجازه داده شد طی ۶ ماه ابتدای سال برای تغییر نرخ ارز و بهبود معیشت مردم برنامهریزی لازم را صورت دهد. ربیعی با بیان اینکه در اصلاحیه ۲۵ هزار میلیارد تومان به درآمدهای مالیاتی اضافه شده است، در مقابل از کاهش میزان انتشار اوراق مالی اسلامی خبرداد و اضافه کرد: در این لایحه همچنین درآمد گمرک ۶.۵ هزار میلیارد تومان و سایر درآمد ۱۷.۸ هزار میلیارد تومان پیشبینی شده است. به گفته سخنگوی دولت، در مجموع ۱۳ هزار میلیارد تومان نسبت به لایحه اول افزایش داشتهایم و نسبت به مصوبه تلفیق ۳۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش داشتهایم و این موضوع با توافق وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده است. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیسجمهوری درباره میزان پیشبینی فروش نفت هم گفت: در بخش فروش نفت همان رقم ۲.۳ میلیون بشکه در روز و درآمد نفتی همان ۱۹۹ هزار میلیارد تومان است.
رانت ارز 4200 تومانی حرف سیاسی است
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره رانت ایجاد شده با ارز 4200 تومانی خطاب به خبرنگار سؤال کننده گفت: قبل از پاسخ از پیشفرض سؤال و واژگان بکار گرفته شده بسیار متعجب شدم که گفتهاید «در عمل شاهد بودیم که ارز ۴۲۰۰، نصیب یک عده رانتخوار شد!» و در پایان سؤال هم اشاره کردید «آیا رویه سالهای قبل یعنی دادن رانت به عدهای خاص ادامه خواهد یافت؟»، به نظرم شأن رسانه، تکرار حرف افراد سیاسی و مخالف دولت نیست. ربیعی اضافه کرد: اگر طراحان سؤال و همکاران شما نسبت به آنچه که بیان کردید، تا این حد قطعیت دارند، حتماً مدارک و مستندات خود را به قوه قضائیه ارسال کنند. اما فارغ از نوع سؤال که سرشار از پیشداوری است، باید به آثار مثبت و منفی هر تصمیمی در دوره زمانی خود واقف بود و سپس راجع به درستی یا نادرستی آن قضاوت کرد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه اطلاق لفظ «عدهای خاص» به کسانی که طبق ضوابط قصد واردات را دارند، بیمفهوم دانست و با تأکید بر اینکه این ارز، همچون کوپن در دوران جنگ، باید براساس شرایط خاص خود سنجیده و بررسی شود، گفت: با آغاز جنگ اقتصادی امریکا، تداوم سیاست ارزی شرایط عادی و ثبات، به صلاح مردم نبود و نمیشد سفره مردم را تابع نوسانات پرالتهاب نرخ ارز کرد و باید کالاهای اساسی از افزایش نرخ ارز و تغییرات روزانه، مصون نگهداشته میشد.
او با بیان اینکه برای مقابله با سوءاستفاده از ارز، فهرست همه واردکنندگانی که ارز ترجیحی استفاده میکنند در سایت بانک مرکزی، در معرض اطلاع عموم قرار گرفت و وزارت صمت و جهاد کشاورزی، همه نظارتهای لازم را اعمال کردند، اضافه کرد: هر کس هم از هر سوءاستفادهای مطلع شود، وظیفه دارد دستگاههای نظارتی را مطلع کرده و دستگاه قضایی نیز با افراد سوءاستفاده کننده، برخورد کند. سخنگوی دولت با بیان اینکه در طول این سه سال، با توجه به محدودیتهای ارزی و ملاحظات بازار، بتدریج برخی کالاها مثل چای، برنج و لاستیک از این لیست خارج شدند که آثار آن در قیمتها ظاهر شده است، اضافه کرد: امروز هم با محاسبات بانک مرکزی، اگر ارز ترجیحی برای روغن و خوراک دام برداشته شود، آثار فاحشی بر قیمت مرغ و گوشت و روغن خواهد داشت و بار تورمی شدیدی بر دیگر کالاها وارد خواهد کرد. بنابراین سیاست قطعی دولت این است که نرخ ارز کالاهای اساسی به یکباره و فعلاً، تغییر نکند و دولت، به هیچ وجه افزایش قیمت این کالاها و تحمیل فشار بیشتر تورمی بر مردم را نخواهد پذیرفت.
ربیعی با بیان اینکه سیاست دولت، حذف تدریجی ارز همراه با تصمیمات و سیاستگذاری تجاری و گمرکی و تعرفهای بوده است تا از افزایش جهشوار قیمتها جلوگیری شود، گفت: مثل هر سیاست درست دیگر، امکان تخلف یا اجرای ناقص وجود دارد که باید با جدیت، به آن پرداخت ولی قطعاً، راه و چاره کار، پناه بردن به سیاست غلط و فشار به معیشت مردم، نیست.
پاسخ رهبری به نامه جهانگیری
سخنگوی دولت گفت: نامه معاون اول رئیسجمهوری به رهبر معظم انقلاب هم به موضوع ارز و هم کلیات بودجه اختصاص داشت و پاسخ ایشان زمینه همکاریهای خوبی را فراهم کرد. ربیعی در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران مبنی بر اینکه آقای جهانگیری، پاسخ رهبری به نامهشان خطاب به رئیس مجلس را درباره بودجه عنوان کردند و برخی نمایندگان این نامه را مربوط به بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی میدانستند، کدام درست است، گفت: طبق گفته آقای جهانگیری در این نامه به موضوعات مختلف اشاره شده است. برای مثال با اشاره به تغییراتی که کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ایجاد کرده، تأکید شده است این تغییرات به معیشت مردم لطمه نزند. وی با بیان اینکه در این نامه بحث کلی درباره تغییرات اعمال شده مطرح شده بود، گفت: آقای جهانگیری درباره نرخ ارز هم اعلام کرده بود که دولت موافق و معتقد به تکنرخی بودن ارز در این شرایط نیست تا با یک برنامهریزی به سمت چنین تصمیمی برویم. سخنگوی دولت اظهار داشت: تکنرخی بودن ارز در شرایط فعلی هم جزو نامه بوده و گفته شده بود که حذف آن موجب کمبود کالا و تورم و گرانی و تأثیر بر افزایش سایر قیمتها میشود. خوشبختانه پاسخی هم که داده شده این بود که توجه جدی به این مسأله شود و این پاسخ زمینه همکاریهای خوبی را هم فراهم کرده است.
سخنگوی دولت درباره برجام نیز در پاسخ به اینکه دولت غیر از مصوبه مجلس چه تصمیمات دیگری برای تحت فشار قراردادن امریکا دارد، گفت: معتقدیم اختلاف جاری درباره برجام باید به روش دیپلماتیک حل شود.او با بیان اینکه هر نوع اقدام ضروری و مقتضی دیگر نیز ذیل تصمیمات کلان درباره برجام در شورای عالی امنیت ملی و با در نظر گرفتن همه ابعاد منافع و مصالح ملی اتخاذ خواهد شد و دولت آن را دنبال خواهد کرد، گفت: پیام رهبر معظم انقلاب کاملاً روشن بود یعنی رفع کامل تحریمها و بازگشت ما به همه تعهدات برجامی خودمان است. قطعاً این آن چیزی است که به طور مشخص حرف و سخن ایرانی و ملت ایران است که چارچوبهای ما را مشخص میکند.
علی ربیعی در نشست خبری روز گذشته خود، این نکته را نیز اضافه کرد که بانیان اقدام مذموم در اصفهان، کسانی هستند که در سه سال اخیر به صورت مداوم به قیمت نادیده گرفتن جنایات ترامپ، حاضر شدند رنج و سختی تحمیلشده از سوی امریکا علیه ایران را به نام دولت، سند بزنند و کاخ سفید را از داشتن نقش در نابسامانیهای اقتصادی تبرئه کنند.
به گزارش ایرنا، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه به رغم همه خواب و خیالها، مردم به صورت نسلی و بیننسلی در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کردند، اظهار کرد: هرچند اتفاقی که روز ۲۲ بهمن افتاد، در یک شهر بود و نمیتوان به کل کشور تعمیم داد اما مشاهده اینکه در چهلودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، «وحدت شعاری» در برابر امریکا و اسرائیل جای خود را به انشقاق داد، شوکآور بود.
ربیعی افزود: عدهای اقلیت به جای آنکه علیه دشمنانی که سه سال جنگ اقتصادی راه انداختهاند، شعار بدهند، به فرمانده میدان این جنگ که در حال دفاع از ایران است، اهانت میکنند و به این ترتیب مراسم باشکوه همبستگی مردم با آرمانهای امام و انقلاب و دفاع از جمهوریت و اسلامیت را با حواشی تلخ مواجه کردند که خوراک رسانههای معاند و بدخواهان دیرین انقلاب شد.
نقش یک جریان در توهین به رئیسجمهوری
سخنگوی دولت با بیان اینکه آنچه در اصفهان رخ داد، فقط توهین به رئیسجمهوری نبود بلکه حمله به تدابیر رهبری معظم و ایجاد اختلال در این تعابیر بود، ادامه داد: در حرکتی که از سوی عدهای در ایجاد تفرقه انجام شد و مغایر با روح ۲۲ بهمن بود، مسأله، فرد نیست، بلکه جریانی است که در درازمدت به دنبال توهین به جمهوری و ملت است. ضمن اینکه اساس موضوع تفرقهافکنی، تبعات ضدامنیتی دارد.
ربیعی گفت: از سال ۹۲ مدام در حال شنیدن اتهاماتی علیه دولت و شخص رئیسجمهوری هستیم که این اتهامات زمینهساز رفتاری شده که در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده شد. بانیان آن اقدام مذموم، در سه سال اخیر نیز، به قیمت نادیده گرفتن جنایات ترامپ، حاضر شدند رنج و سختی تحمیلشده از سوی امریکا علیه ایران را به نام دولت، سند بزنند و کاخ سفید را از داشتن نقش در نابسامانیهای اقتصادی، تبرئه کنند. این افراد و رسانههایشان تبیین کننده و توجیه کننده چنین رفتارهایی هستند.
سخنگوی دولت، اتهامزنیهای سه ساله به دولت و رئیسجمهوری را با تدارک گفتمانی در ضدیت با شهید بهشتی مقایسه کرد و افزود: آنان هم در ابتدا مرگ بر امریکا گفتند اما بعد، علیه شهید بهشتی شعار دادند. در آن دوره شاهد بودیم که چطور با تئوریسازیهایی مثل دشمن بلافصل، هزینههای سنگین و جبرانناپذیری به کشور وارد شد. ربیعی با اشاره به اینکه افکار عمومی توهین به منتخب مردم را نپذیرفت، اظهار کرد: این گونه اقدامات، مورد حمایت مردم نیست، مناسب است همگان طوری کنش سیاسی و اجتماعی داشته باشیم که به جامعه احساس خوبی منتقل شود. این گونه رفتارها در میانمدت به نفع هیچ کس نخواهد بود. او همچنین با اشاره به اینکه اتفاق دیگری (حذف نام امام خمینی(ره) از قطعنامه پایانی) باعث شد تا عظمت حضور مردم در مراسم سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به حاشیه برود، گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند این انقلاب بینام و نشان امام خمینی(ره) در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست.
اصلاح بودجه بدون حذف ارز 4200
سخنگوی دولت درباره اصلاحات انجام شده از سوی دولت در لایحه بودجه نیز از تعیین دو نرخ ارز ۴۲۰۰ و ۱۱۵۰۰ تومان در بودجه خبر داد و گفت که به دولت اجازه داده شد طی ۶ ماه ابتدای سال برای تغییر نرخ ارز و بهبود معیشت مردم برنامهریزی لازم را صورت دهد. ربیعی با بیان اینکه در اصلاحیه ۲۵ هزار میلیارد تومان به درآمدهای مالیاتی اضافه شده است، در مقابل از کاهش میزان انتشار اوراق مالی اسلامی خبرداد و اضافه کرد: در این لایحه همچنین درآمد گمرک ۶.۵ هزار میلیارد تومان و سایر درآمد ۱۷.۸ هزار میلیارد تومان پیشبینی شده است. به گفته سخنگوی دولت، در مجموع ۱۳ هزار میلیارد تومان نسبت به لایحه اول افزایش داشتهایم و نسبت به مصوبه تلفیق ۳۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش داشتهایم و این موضوع با توافق وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده است. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیسجمهوری درباره میزان پیشبینی فروش نفت هم گفت: در بخش فروش نفت همان رقم ۲.۳ میلیون بشکه در روز و درآمد نفتی همان ۱۹۹ هزار میلیارد تومان است.
رانت ارز 4200 تومانی حرف سیاسی است
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره رانت ایجاد شده با ارز 4200 تومانی خطاب به خبرنگار سؤال کننده گفت: قبل از پاسخ از پیشفرض سؤال و واژگان بکار گرفته شده بسیار متعجب شدم که گفتهاید «در عمل شاهد بودیم که ارز ۴۲۰۰، نصیب یک عده رانتخوار شد!» و در پایان سؤال هم اشاره کردید «آیا رویه سالهای قبل یعنی دادن رانت به عدهای خاص ادامه خواهد یافت؟»، به نظرم شأن رسانه، تکرار حرف افراد سیاسی و مخالف دولت نیست. ربیعی اضافه کرد: اگر طراحان سؤال و همکاران شما نسبت به آنچه که بیان کردید، تا این حد قطعیت دارند، حتماً مدارک و مستندات خود را به قوه قضائیه ارسال کنند. اما فارغ از نوع سؤال که سرشار از پیشداوری است، باید به آثار مثبت و منفی هر تصمیمی در دوره زمانی خود واقف بود و سپس راجع به درستی یا نادرستی آن قضاوت کرد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه اطلاق لفظ «عدهای خاص» به کسانی که طبق ضوابط قصد واردات را دارند، بیمفهوم دانست و با تأکید بر اینکه این ارز، همچون کوپن در دوران جنگ، باید براساس شرایط خاص خود سنجیده و بررسی شود، گفت: با آغاز جنگ اقتصادی امریکا، تداوم سیاست ارزی شرایط عادی و ثبات، به صلاح مردم نبود و نمیشد سفره مردم را تابع نوسانات پرالتهاب نرخ ارز کرد و باید کالاهای اساسی از افزایش نرخ ارز و تغییرات روزانه، مصون نگهداشته میشد.
او با بیان اینکه برای مقابله با سوءاستفاده از ارز، فهرست همه واردکنندگانی که ارز ترجیحی استفاده میکنند در سایت بانک مرکزی، در معرض اطلاع عموم قرار گرفت و وزارت صمت و جهاد کشاورزی، همه نظارتهای لازم را اعمال کردند، اضافه کرد: هر کس هم از هر سوءاستفادهای مطلع شود، وظیفه دارد دستگاههای نظارتی را مطلع کرده و دستگاه قضایی نیز با افراد سوءاستفاده کننده، برخورد کند. سخنگوی دولت با بیان اینکه در طول این سه سال، با توجه به محدودیتهای ارزی و ملاحظات بازار، بتدریج برخی کالاها مثل چای، برنج و لاستیک از این لیست خارج شدند که آثار آن در قیمتها ظاهر شده است، اضافه کرد: امروز هم با محاسبات بانک مرکزی، اگر ارز ترجیحی برای روغن و خوراک دام برداشته شود، آثار فاحشی بر قیمت مرغ و گوشت و روغن خواهد داشت و بار تورمی شدیدی بر دیگر کالاها وارد خواهد کرد. بنابراین سیاست قطعی دولت این است که نرخ ارز کالاهای اساسی به یکباره و فعلاً، تغییر نکند و دولت، به هیچ وجه افزایش قیمت این کالاها و تحمیل فشار بیشتر تورمی بر مردم را نخواهد پذیرفت.
ربیعی با بیان اینکه سیاست دولت، حذف تدریجی ارز همراه با تصمیمات و سیاستگذاری تجاری و گمرکی و تعرفهای بوده است تا از افزایش جهشوار قیمتها جلوگیری شود، گفت: مثل هر سیاست درست دیگر، امکان تخلف یا اجرای ناقص وجود دارد که باید با جدیت، به آن پرداخت ولی قطعاً، راه و چاره کار، پناه بردن به سیاست غلط و فشار به معیشت مردم، نیست.
پاسخ رهبری به نامه جهانگیری
سخنگوی دولت گفت: نامه معاون اول رئیسجمهوری به رهبر معظم انقلاب هم به موضوع ارز و هم کلیات بودجه اختصاص داشت و پاسخ ایشان زمینه همکاریهای خوبی را فراهم کرد. ربیعی در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران مبنی بر اینکه آقای جهانگیری، پاسخ رهبری به نامهشان خطاب به رئیس مجلس را درباره بودجه عنوان کردند و برخی نمایندگان این نامه را مربوط به بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی میدانستند، کدام درست است، گفت: طبق گفته آقای جهانگیری در این نامه به موضوعات مختلف اشاره شده است. برای مثال با اشاره به تغییراتی که کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ایجاد کرده، تأکید شده است این تغییرات به معیشت مردم لطمه نزند. وی با بیان اینکه در این نامه بحث کلی درباره تغییرات اعمال شده مطرح شده بود، گفت: آقای جهانگیری درباره نرخ ارز هم اعلام کرده بود که دولت موافق و معتقد به تکنرخی بودن ارز در این شرایط نیست تا با یک برنامهریزی به سمت چنین تصمیمی برویم. سخنگوی دولت اظهار داشت: تکنرخی بودن ارز در شرایط فعلی هم جزو نامه بوده و گفته شده بود که حذف آن موجب کمبود کالا و تورم و گرانی و تأثیر بر افزایش سایر قیمتها میشود. خوشبختانه پاسخی هم که داده شده این بود که توجه جدی به این مسأله شود و این پاسخ زمینه همکاریهای خوبی را هم فراهم کرده است.
سخنگوی دولت درباره برجام نیز در پاسخ به اینکه دولت غیر از مصوبه مجلس چه تصمیمات دیگری برای تحت فشار قراردادن امریکا دارد، گفت: معتقدیم اختلاف جاری درباره برجام باید به روش دیپلماتیک حل شود.او با بیان اینکه هر نوع اقدام ضروری و مقتضی دیگر نیز ذیل تصمیمات کلان درباره برجام در شورای عالی امنیت ملی و با در نظر گرفتن همه ابعاد منافع و مصالح ملی اتخاذ خواهد شد و دولت آن را دنبال خواهد کرد، گفت: پیام رهبر معظم انقلاب کاملاً روشن بود یعنی رفع کامل تحریمها و بازگشت ما به همه تعهدات برجامی خودمان است. قطعاً این آن چیزی است که به طور مشخص حرف و سخن ایرانی و ملت ایران است که چارچوبهای ما را مشخص میکند.
رزمایش دریایی ایران و روسیه در اقیانوس هند
دریادار خانزادی: هدف کلی این رزمایش دستیابی به امنیت جمعی در سطح منطقه است
گروه سیاسی/ رزمایش دریایی مشترک ایران و روسیه با شعار «همکاری جمعی در دریا برای امنیت تجارت دریایی» روز گذشته در منطقه شمال اقیانوس هند آغاز شد. امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش کشورمان در تشریح اهداف این رزمایش تأکید کرد: هدف کلی رزمایش دستیابی به امنیت جمعی در سطح منطقه است که کمک کند امنیت شمال اقیانوس هند به این شکل که پایدار است به نفع ذینفعان تداوم پیدا کند.
به گزارش ایرنا، دریادار خانزادی با اشاره به اینکه برگزاری سلسله رزمایشهای امنیت دریایی به شکل مرکب و با شرکت کشورهای منطقه و جهان از سال گذشته در دستور کار نیروی دریایی قرار گرفته است، ویژگی رزمایش امسال را اضافه شدن نیروی دریایی هند به رزمایش دانست و گفت: هند یکی از نیرویهای دریایی قدرتمند در منطقه است. حضور نیروی دریایی این کشور در رزمایش برای هند و ایران بسیار مهم است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: مجموعه تلاشهایی که در منطقه اقیانوس هند در حال شکلگیری است، نشان میدهد که کشورهای این منطقه بویژه آنهایی که صاحب قدرتهای دریایی هستند نسبت به گذشته همگراتر میشوند که امنیت جمعی را به دست بیاوریم. مفهوم آن این است که استکبار جهانی که تا امروز در منطقه یکهتازی میکرد باید متوجه بشود که منطقه را ترک کند. این منطقه صاحب دارد و نیروی دریایی تسلط کافی را برای برقراری امنیت منطقه دارد. همه اینها به معنای رشد و توسعه امنیت به نفع امنیت منطقهای و تجارت جهانی خواهد بود. مقدمه برگزاری رزمایش مرکب دریایی ایران و روسیه ۲۰۲۱ صبح دیروز با انجام آیین استقبال از ناوگروه روسی شرکتکننده در رزمایش توسط یک شناور نیروی دریایی ارتش و یک شناور نیروی دریایی سپاه پاسداران و ورود این ناوگروه به آبهای سرزمینی ایران انجام شد. پس از آن نشست توجیهی رزمایش با حضور فرماندهان نیروهای دریایی ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی روسیه در بندر شهید بهشتی چابهار برگزار شد. پس از آن در نخستین مرحله از تمرینات این رزمایش یگانهای شناور دو کشور ایران و روسیه که به محل اجرای مأموریت در شمال اقیانوس هند عزیمت کرده بودند به سوی اهداف از پیش تعیین شده در دریا تیراندازی کردند و در مرحله بعد تمرین «PHOTOEX» شامل صورتبندی و آرایش آفندی یگانهای شرکتکننده در رزمایش متناسب با تهدیدات موجود در منطقه اجرا شد. امیر دریادار دوم «غلامرضا طحانی» سخنگوی رزمایش، در نشست خبری مشترک با فرمانده ناوگروه روسیه با اشاره به اینکه علاوه بر یگانهای سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش ایران و نیروی دریایی سپاه، یگانهای شناور روسیه متشکل از ناوشکن Stoiky، ناو لجستیکی KoLa و یک فروند بالگرد در این رزمایش حضور دارند، گفت: رزمایش با شعار «همکاری جمعی در دریا برای امنیت تجارت دریایی» و در منطقهای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر، با پیام صلح و دوستی برگزار میشود و در آن تمرینهای تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیشبینی شده است. دریادار دوم طحانی یادآور شد: از اهداف این رزمایش میتوان به تقویت امنیت تجارت دریایی بینالمللی و مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی و تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی اشاره کرد. طحانی با بیان اینکه بالا بردن آمادگی رزمی، دستیابی به امنیت جمعی و تبادل تجربه در حوزه مقابله با تروریسم و دزدی دریایی از اهداف مهم این رزمایش است، تصریح کرد: امنیت تعطیلبردار نیست و تمرینات در جهت ارتقای امنیت نیز تعطیلبردار نیست و با وجود شرایطی که بیماری کرونا بر دنیا تحمیل کرده است ما تمرینات را تعطیل نکردیم و امیدواریم با رعایت همه شرایط بهداشتی، سناریوهای از پیش تعیین شده رزمایش را با ایمنی کامل در دریا انجام دهیم. فرمانده ناوگروه نیروی دریایی کشور روسیه هم گفت: از طرف ناوگروه روسی و فدراسیون روسیه برگزاری این رزمایش را به شما تبریک میگوییم و امیدواریم این رزمایش به نحو احسن انجام شود ما با ۲ یگان در این رزمایش مرکب شرکت کردیم؛ فریگت Stoiky و ناو سوخت رسان kola. وی با اشاره به برگزاری جلسه توجیهی رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند در بندر شهید بهشتی چابهار گفت: این جلسه بسیار جلسه خوبی بود و تمامی طرحها و سناریوهای چیده شده انجام میشود.
به گزارش ایرنا، دریادار خانزادی با اشاره به اینکه برگزاری سلسله رزمایشهای امنیت دریایی به شکل مرکب و با شرکت کشورهای منطقه و جهان از سال گذشته در دستور کار نیروی دریایی قرار گرفته است، ویژگی رزمایش امسال را اضافه شدن نیروی دریایی هند به رزمایش دانست و گفت: هند یکی از نیرویهای دریایی قدرتمند در منطقه است. حضور نیروی دریایی این کشور در رزمایش برای هند و ایران بسیار مهم است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: مجموعه تلاشهایی که در منطقه اقیانوس هند در حال شکلگیری است، نشان میدهد که کشورهای این منطقه بویژه آنهایی که صاحب قدرتهای دریایی هستند نسبت به گذشته همگراتر میشوند که امنیت جمعی را به دست بیاوریم. مفهوم آن این است که استکبار جهانی که تا امروز در منطقه یکهتازی میکرد باید متوجه بشود که منطقه را ترک کند. این منطقه صاحب دارد و نیروی دریایی تسلط کافی را برای برقراری امنیت منطقه دارد. همه اینها به معنای رشد و توسعه امنیت به نفع امنیت منطقهای و تجارت جهانی خواهد بود. مقدمه برگزاری رزمایش مرکب دریایی ایران و روسیه ۲۰۲۱ صبح دیروز با انجام آیین استقبال از ناوگروه روسی شرکتکننده در رزمایش توسط یک شناور نیروی دریایی ارتش و یک شناور نیروی دریایی سپاه پاسداران و ورود این ناوگروه به آبهای سرزمینی ایران انجام شد. پس از آن نشست توجیهی رزمایش با حضور فرماندهان نیروهای دریایی ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی روسیه در بندر شهید بهشتی چابهار برگزار شد. پس از آن در نخستین مرحله از تمرینات این رزمایش یگانهای شناور دو کشور ایران و روسیه که به محل اجرای مأموریت در شمال اقیانوس هند عزیمت کرده بودند به سوی اهداف از پیش تعیین شده در دریا تیراندازی کردند و در مرحله بعد تمرین «PHOTOEX» شامل صورتبندی و آرایش آفندی یگانهای شرکتکننده در رزمایش متناسب با تهدیدات موجود در منطقه اجرا شد. امیر دریادار دوم «غلامرضا طحانی» سخنگوی رزمایش، در نشست خبری مشترک با فرمانده ناوگروه روسیه با اشاره به اینکه علاوه بر یگانهای سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش ایران و نیروی دریایی سپاه، یگانهای شناور روسیه متشکل از ناوشکن Stoiky، ناو لجستیکی KoLa و یک فروند بالگرد در این رزمایش حضور دارند، گفت: رزمایش با شعار «همکاری جمعی در دریا برای امنیت تجارت دریایی» و در منطقهای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر، با پیام صلح و دوستی برگزار میشود و در آن تمرینهای تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیشبینی شده است. دریادار دوم طحانی یادآور شد: از اهداف این رزمایش میتوان به تقویت امنیت تجارت دریایی بینالمللی و مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی و تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی اشاره کرد. طحانی با بیان اینکه بالا بردن آمادگی رزمی، دستیابی به امنیت جمعی و تبادل تجربه در حوزه مقابله با تروریسم و دزدی دریایی از اهداف مهم این رزمایش است، تصریح کرد: امنیت تعطیلبردار نیست و تمرینات در جهت ارتقای امنیت نیز تعطیلبردار نیست و با وجود شرایطی که بیماری کرونا بر دنیا تحمیل کرده است ما تمرینات را تعطیل نکردیم و امیدواریم با رعایت همه شرایط بهداشتی، سناریوهای از پیش تعیین شده رزمایش را با ایمنی کامل در دریا انجام دهیم. فرمانده ناوگروه نیروی دریایی کشور روسیه هم گفت: از طرف ناوگروه روسی و فدراسیون روسیه برگزاری این رزمایش را به شما تبریک میگوییم و امیدواریم این رزمایش به نحو احسن انجام شود ما با ۲ یگان در این رزمایش مرکب شرکت کردیم؛ فریگت Stoiky و ناو سوخت رسان kola. وی با اشاره به برگزاری جلسه توجیهی رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند در بندر شهید بهشتی چابهار گفت: این جلسه بسیار جلسه خوبی بود و تمامی طرحها و سناریوهای چیده شده انجام میشود.
رئیس جمهوری: تقویت فضای مجازی و فراهم کردن فرصت بهرهبرداری از آن ضروری است
رئیس جمهوری با تأکید بر اهتمام دولت بر توسعه زیرساختهای ارتباطی برای خدمترسانی بیشتر به مردم اظهار داشت: امروز در شرایط کرونایی بسیاری از خدمات دولتی و غیردولتی در کشور در حوزههای مختلف از جمله آموزش در سایه گسترش فناوریهای نوین ارتباطی و توسعه زیرساختهای فضای مجازی انجام گرفته است. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی روز سهشنبه در جلسه شورای عالی فضای مجازی، پس از گزارش وزیر آموزش و پرورش از آموزش دانش آموزان در شبکه شاد، اهمیت نقش فضای مجازی در حوزه آموزش بویژه در ایام شیوع بیماری کرونا و سرمایهگذاری مناسب دولت در این خصوص را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر در زمینه توسعه زیرساختهای فضای مجازی اقدام مؤثری انجام نگرفته بود، امروز با خلأ بزرگی در خدمترسانی به مردم روبهرو بودیم و در داخل و خارج مورد ملامت قرار میگرفتیم و این اقدام با سرمایهگذاری سنگین دولت ایجاد شده که امروز میتواند در خدمت بیشتر مردم قرار گیرد.
رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به پیشبینی تداوم بیماری کرونا در سال آینده و حتی با توجه به اجرای طرح واکسیناسیون، بر لزوم تقویت هر چه بیشتر فضای مجازی و فراهم کردن فرصت بهرهبرداری از آن تأکید و خاطرنشان کرد: با توجه به اهتمام دولت به موضوع عدالت آموزشی، شبکه شاد توانسته است به مدد اقداماتی که در سالهای اخیر درخصوص گسترش و توسعه زیرساختهای ارتباطی انجام شده و به وسیله پیامرسانی بومی با بهرهگیری از دانش و توانایی داخلی، عدالت آموزشی را محقق کند و از این نظر میتواند الگوی مناسبی برای تحقق پیامرسانهای داخلی باشد. رئیس جمهوری با تقدیر ویژه از دستگاههای مسئول بویژه وزارت آموزش و پرورش در ایجاد شبکه ویژه آموزش مجازی گفت: اگرچه ممکن است هنوز در برخی نقاط کشور به لحاظ پوشش ارتباطی و همچنین تهیه ابزار ارتباطی مشکلاتی وجود داشته باشد که با برنامهریزی مشترک آموزش و پرورش و صدا و سیما تلاش شده است جبران شود، امیدواریم با توجه به برنامههایی که دستگاههای مسئول در دست اقدام دارند بهزودی این مسأله نیز برطرف شود.
در این جلسه، کارکرد شبکه شاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در زمینه توسعه و رفع نواقص آن تصمیماتی اتخاذ گردید. از جمله اینکه در استانهایی که کمبودی در ضریب نفوذ شبکه ملی وجود دارد، به سرعت امکان اتصال با کیفیت مناسب به شبکه شاد فراهم گردد.
در جلسه شورای عالی فضای مجازی همچنین کلیات صنعت مربوط به حمایت از کودکان و نوجوانان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این جلسه بر اساس گزارش وزیر آموزش و پرورش درخصوص ارتقای ظرفیتهای فنی و نرمافرازی شبکه شاد، 12.5 میلیون نفر از دانشآموزان در این شبکه احراز هویت شدند و 115هزار مدیر و 800 هزار معلم در این شبکه فعال هستند و تاکنون 24 میلیارد پیام و 9 میلیارد فایل در شبکه مبادله شده است.
دوگانه غلط «کارآمدی»- «مشارکت»
محمد علی ابطحی
عضو مجمع روحانیون مبارز
این گزاره که «انتخاب مردم» زمینهساز مشکلات کشور است خصوصاً بعد از سال 96 تبدیل به یک گزاره مورد وثوق از سوی برخی گرایشهای سیاسی شد. در روزهای اخیر شاهد هستیم که در ادامه همین بحث و اینکه بخش اعظم مشکلات کشور ناشی از نوع انتخاب مردم پای صندوق رأی است، مسائلی مطرح شده و به نتیجهگیریهای خاصی منتهی میشود. از جمله این سؤال مطرح شده که «اگر با مشارکت گسترده دوباره فردی مانند روحانی انتخاب شود، چه باید کرد؟» بخشی از مطرح کنندگان این سؤال این را هم مورد تأکید قرار میدهند که راه حل اصلی در «مشارکت آگاهانه» است. اساساً هم این نوع نگاه و ایجاد دوگانه مشارکت-کارآمدی برای نهاد انتخابات یک نگاه کاملاً غلط است و هم در اینکه آیا میشود همزمان با طرفداری از محدودیت رسانهها، شفافیت، جامعه مدنی، احزاب و... از افزایش آگاهی هم سخن گفت تردید بسیار وجود دارد.
اساساً اینکه یک جریان سیاسی از مشارکت بالا در انتخابات و کنش سیاسی شهروندان بیم داشته باشد نشان از عدم وجود اعتماد به نفس در این جریان و آگاهی از نداشتن پایگاه اجتماعی لازم توسط آنهاست. بههمین شکل سر ریز کردن بار مشکلات کشور بر دوش نهادهای انتخابی هم ناشی از عدم مسئولیتپذیری مؤثر در ساختار کشور است. فارغ از تئوریهای موجود سیاسی، تجربه جهان نیز بخوبی نشان داده که افزایش کارآمدی نسبتی کاملاً مستقیم و بشدت وابسته با افزایش امکان مشارکت عمومی شهروندان دارد. معادله اثبات کننده این ادعا هم بسیار ساده است؛ مردم در قالب گروهها و اقشار مختلف، مجموعهای از مطالبات متنوع را از حکومتها دارند و به همین اعتبار برای تعیین میزان تحقق این مطالبات هم خود این مردم بهترین قضات هستند. مشارکت بالا یعنی اینکه در درجه اول واقعیترین معدل مطالبات و اولویتهای عمومی از این حیث در کشور مطرح شود و در وهله دوم کلیت جامعه درباره تحقق مطالبات قبلیاش در چارچوب آنچه که پشت سر گذاشته، داوری و قضاوت کند. به همین دلیل کاهش مشارکت با توجیه رسیدن به یک انتخاب ایدهآل یا پرهیز از انتخاب نامطلوب تنها یک رؤیای خام است که در عمل، صرفاً به اندکسالاری و در نهایت ایجاد رانت و قطبیسازی جامعه منجر میشود. مضاف بر این باید به این مهم هم توجه کرد که خصوصاً در دنیای امروز، یکی از مهمترین مؤلفههای قدرت و اقتدار یک نظام سیاسی میزان مشارکت و مشروعیت عمومی است که هم در قدرت نرم حکومتها تأثیر به سزایی دارد و هم در قدرت سخت آنها.
اما موضوع دیگر در این زمینه پیش کشیدن بحث «انتخاب آگاهانه» است تا فرضاً بنا بر ادعا و خواست مخالفان، دولتی نظیر دولت آقای روحانی روی کار نیاید. در این خصوص باید به نکات مهمی اشاره کرد؛ اول از همه این گزاره این پیام را دارد که انتخاب قبلی مردم نا آگاهانه بوده. در این که وضعیت فعلی کشور خوب نیست شکی وجود ندارد اما مطرح کنندگان این بحث آیا حاضر به تعیین سهم مسئولیت بخشها و عوامل مختلف در این اوضاع هستند؟ آیا حاضر هستند تا نقش سنگ اندازیها در مسیر تحقق شعارهای دولت توسط دیگران به شکل روشن و عمومی تجزیه و تحلیل شود؟ دوم اینکه نمیتوان از جامعه توقع «آگاهی» داشت اما روی تمام لوازم این آگاهی از قبیل رسانه آزاد، گردش آزاد اطلاعات، شفافیت عمومی، محدودسازی تریبونهای یک طرفه و انحصاری، نهادهای مدنی، احزاب سیاسی و آزاد و... شمشیر کشید. اگر منظور برخی جریانات از آگاهی عمومی صرفاً اعتقاد داشتن به مواضع خود آنهاست، باید گفت که این خواسته بدون قائل شدن حق آزادی عمومی در عرصههای مختلف، تنها نوعی محدودیت خواهی سیاسی است نه بیشتر. چرا که آگاهی مؤثر تنها با آزادی ابراز عقیده، گردش اطلاعات و تضارب آرا حاصل میشود نه در یک فضای بسته و محدود. به عبارتی آگاهی چیزی نیست که به جامعه دیکته شود.
مسأله سوم هم به برخی مشکلات ساختاری ما بر میگردد. همین جریان مدام از تأثیر منفی هیجانات ناشی از رقابتهای انتخاباتی و در رأس آنها مناظرهها سخن میگوید. اما اینها حاصل چیست؟ وقتی شما در طول سال امکان تضارب عمومی و علنی گروههای سیاسی را گرفتهاید، تریبونهای عموماً یک طرفه فراگیر را در اختیار یک جریان خاص قرار دادهاید، خودتان کم و بیش در حال پمپاژ موضوعات هیجانانگیز برای تهییج پایگاه اجتماعیتان هستید، آیا این انتظار عجیبی است که فرصت محدود و البته حیاتی دوره کوتاه رقابت انتخاباتی تبدیل به محل تهییج افکار عمومی نشود؟ شکی نیست که اگر فرایند رقابت انتخاباتی کشور ما دربازه زمانی به مراتب بیش از یک ماه فعلی گسترش یافته بود و نامزدها زمان و فرصت جدیتری برای تبیین برنامهها و دیدگاههای خود داشتند و دسترسی گروههای مختلف نیز به تریبونهای عمومی، منصفانه بود بخش زیادی از هیجان منفی دوره تبلیغات انتخاباتی فروکش میکرد. با این توصیفها به نظر میرسد برای رسیدن به سودای «کارآمدی» و «انتخاب آگاهانه» بهتر است از مسیر منطقی و تجربه شده آن جلو برویم.
عضو مجمع روحانیون مبارز
این گزاره که «انتخاب مردم» زمینهساز مشکلات کشور است خصوصاً بعد از سال 96 تبدیل به یک گزاره مورد وثوق از سوی برخی گرایشهای سیاسی شد. در روزهای اخیر شاهد هستیم که در ادامه همین بحث و اینکه بخش اعظم مشکلات کشور ناشی از نوع انتخاب مردم پای صندوق رأی است، مسائلی مطرح شده و به نتیجهگیریهای خاصی منتهی میشود. از جمله این سؤال مطرح شده که «اگر با مشارکت گسترده دوباره فردی مانند روحانی انتخاب شود، چه باید کرد؟» بخشی از مطرح کنندگان این سؤال این را هم مورد تأکید قرار میدهند که راه حل اصلی در «مشارکت آگاهانه» است. اساساً هم این نوع نگاه و ایجاد دوگانه مشارکت-کارآمدی برای نهاد انتخابات یک نگاه کاملاً غلط است و هم در اینکه آیا میشود همزمان با طرفداری از محدودیت رسانهها، شفافیت، جامعه مدنی، احزاب و... از افزایش آگاهی هم سخن گفت تردید بسیار وجود دارد.
اساساً اینکه یک جریان سیاسی از مشارکت بالا در انتخابات و کنش سیاسی شهروندان بیم داشته باشد نشان از عدم وجود اعتماد به نفس در این جریان و آگاهی از نداشتن پایگاه اجتماعی لازم توسط آنهاست. بههمین شکل سر ریز کردن بار مشکلات کشور بر دوش نهادهای انتخابی هم ناشی از عدم مسئولیتپذیری مؤثر در ساختار کشور است. فارغ از تئوریهای موجود سیاسی، تجربه جهان نیز بخوبی نشان داده که افزایش کارآمدی نسبتی کاملاً مستقیم و بشدت وابسته با افزایش امکان مشارکت عمومی شهروندان دارد. معادله اثبات کننده این ادعا هم بسیار ساده است؛ مردم در قالب گروهها و اقشار مختلف، مجموعهای از مطالبات متنوع را از حکومتها دارند و به همین اعتبار برای تعیین میزان تحقق این مطالبات هم خود این مردم بهترین قضات هستند. مشارکت بالا یعنی اینکه در درجه اول واقعیترین معدل مطالبات و اولویتهای عمومی از این حیث در کشور مطرح شود و در وهله دوم کلیت جامعه درباره تحقق مطالبات قبلیاش در چارچوب آنچه که پشت سر گذاشته، داوری و قضاوت کند. به همین دلیل کاهش مشارکت با توجیه رسیدن به یک انتخاب ایدهآل یا پرهیز از انتخاب نامطلوب تنها یک رؤیای خام است که در عمل، صرفاً به اندکسالاری و در نهایت ایجاد رانت و قطبیسازی جامعه منجر میشود. مضاف بر این باید به این مهم هم توجه کرد که خصوصاً در دنیای امروز، یکی از مهمترین مؤلفههای قدرت و اقتدار یک نظام سیاسی میزان مشارکت و مشروعیت عمومی است که هم در قدرت نرم حکومتها تأثیر به سزایی دارد و هم در قدرت سخت آنها.
اما موضوع دیگر در این زمینه پیش کشیدن بحث «انتخاب آگاهانه» است تا فرضاً بنا بر ادعا و خواست مخالفان، دولتی نظیر دولت آقای روحانی روی کار نیاید. در این خصوص باید به نکات مهمی اشاره کرد؛ اول از همه این گزاره این پیام را دارد که انتخاب قبلی مردم نا آگاهانه بوده. در این که وضعیت فعلی کشور خوب نیست شکی وجود ندارد اما مطرح کنندگان این بحث آیا حاضر به تعیین سهم مسئولیت بخشها و عوامل مختلف در این اوضاع هستند؟ آیا حاضر هستند تا نقش سنگ اندازیها در مسیر تحقق شعارهای دولت توسط دیگران به شکل روشن و عمومی تجزیه و تحلیل شود؟ دوم اینکه نمیتوان از جامعه توقع «آگاهی» داشت اما روی تمام لوازم این آگاهی از قبیل رسانه آزاد، گردش آزاد اطلاعات، شفافیت عمومی، محدودسازی تریبونهای یک طرفه و انحصاری، نهادهای مدنی، احزاب سیاسی و آزاد و... شمشیر کشید. اگر منظور برخی جریانات از آگاهی عمومی صرفاً اعتقاد داشتن به مواضع خود آنهاست، باید گفت که این خواسته بدون قائل شدن حق آزادی عمومی در عرصههای مختلف، تنها نوعی محدودیت خواهی سیاسی است نه بیشتر. چرا که آگاهی مؤثر تنها با آزادی ابراز عقیده، گردش اطلاعات و تضارب آرا حاصل میشود نه در یک فضای بسته و محدود. به عبارتی آگاهی چیزی نیست که به جامعه دیکته شود.
مسأله سوم هم به برخی مشکلات ساختاری ما بر میگردد. همین جریان مدام از تأثیر منفی هیجانات ناشی از رقابتهای انتخاباتی و در رأس آنها مناظرهها سخن میگوید. اما اینها حاصل چیست؟ وقتی شما در طول سال امکان تضارب عمومی و علنی گروههای سیاسی را گرفتهاید، تریبونهای عموماً یک طرفه فراگیر را در اختیار یک جریان خاص قرار دادهاید، خودتان کم و بیش در حال پمپاژ موضوعات هیجانانگیز برای تهییج پایگاه اجتماعیتان هستید، آیا این انتظار عجیبی است که فرصت محدود و البته حیاتی دوره کوتاه رقابت انتخاباتی تبدیل به محل تهییج افکار عمومی نشود؟ شکی نیست که اگر فرایند رقابت انتخاباتی کشور ما دربازه زمانی به مراتب بیش از یک ماه فعلی گسترش یافته بود و نامزدها زمان و فرصت جدیتری برای تبیین برنامهها و دیدگاههای خود داشتند و دسترسی گروههای مختلف نیز به تریبونهای عمومی، منصفانه بود بخش زیادی از هیجان منفی دوره تبلیغات انتخاباتی فروکش میکرد. با این توصیفها به نظر میرسد برای رسیدن به سودای «کارآمدی» و «انتخاب آگاهانه» بهتر است از مسیر منطقی و تجربه شده آن جلو برویم.
اخبــــــــار
توضیح ستاد کل نیروهای مسلح درباره اظهارات علوی
به دنبال اظهارات سید محمود علوی، وزیر اطلاعات درباره مداخله یکی از کارکنان نیروهای مسلح در ترور شهید محسن فخریزاده، مرکز ارتباطات و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در توضیحاتی اعلام کرد که فرد مورد ادعای وزیر اطلاعات در سال ۹۳ در حال آموزش بوده و در همان سال بهدلیل مشکلات اخلاقی و اعتیاد اخراج گردیده است. به گزارش ایرنا، در ادامه این توضیح آمده: عضویت فرد مورد ادعا قطعی نبوده و روال نیروهای مسلح اینگونه است که ارزیابیهای حین آموزش، یکی از عوامل اصلی قطعیت در عضویت بوده که نامبرده بهدلیل وجود مشکل اخلاقی و اعتیاد، به عضویت رسمی درنیامده و در حین آموزش اخراج گردیده است. افراد اخراجی از نیروهای مسلح از جمله فرد مورد ادعا پس از اخراج در سال ۹۳ با نیروهای مسلح به طور کامل قطع ارتباط نموده و فاقد هویت نظامی میباشد به همین دلیل جرم امنیتی وی همانند سایر آحاد جامعه در حیطه مأموریت و مسئولیت وزارت اطلاعات قرار میگیرد.
نماینده اصولگرای مجلس:
زنان دور از دید مردان دوچرخهسواری کنند!
یک نماینده اصولگرای استان اصفهان در مجلس معتقد است که زنان باید دور از دید مردان دوچرخه سواری کنند. رحمتالله فیروزی پوربادی در گفتوگو با سایت «انتخاب» در پاسخ به پرسشی درمورد انتقاد امام جمعه اصفهان به دوچرخهسواری زنان گفت: موضوع دوچرخهسواری زنان بیشتر دغدغه علمای دینی و افراد و اقشار متدین جامعه است که باید آن را محترم شمرد و به نظر این افراد احترام گذاشت. ما باید این واقعیت را بپذیریم که جامعه ما یک عرفی دارد و باید این عرف در همه سطوح و موضوعات مختلف رعایت شود. نماینده نطنز افزود: بانوان اگر به دوچرخهسواری علاقهمند هستند، میتوانند این فعالیت را در جایی انجام بدهند که در معرض دید مردان نباشند و در این صورت دوچرخهسواری زنان مانعی ندارد. وی ادامه داد: میتوان محلها و مکانهایی را منحصر به بانوان در نظر گرفت و ورود آقایان به این محل و اماکن را ممنوع کرد. به عنوان مثال میتوان پارکهایی را با این هدف تجهیز کرد یا ساخت تا بانوان بتوانند در این پارکها دوچرخهسواری کنند. این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که برخی از منتقدان دوچرخهسواری زنان خواستار برخورد با زنان دوچرخهسوار شده و حتی خواستار جرمانگاری دوچرخهسواری زنان شده بودند، گفت: این مسأله باید بررسی شود و به صورت قانونی پیش رفت و جوانب آن را در نظر گرفت تا اگر شرایط برای این کار فراهم بود، چنین امکانی در نظر گرفته شود و اگر امکانپذیر نبود، راهکار دیگری را دنبال کنیم.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
جزئیات نامه جهانگیری به رهبری
-
رزمایش دریایی ایران و روسیه در اقیانوس هند
-
رئیس جمهوری: تقویت فضای مجازی و فراهم کردن فرصت بهرهبرداری از آن ضروری است
-
دوگانه غلط «کارآمدی»- «مشارکت»
-
اخبــــــــار
اخبارایران آنلاین