ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
پاسخ وزیر امور خارجه به اظهارات برجامی رئیس جمهوری امریکا
ظریف: بایدن وقت دارد اظهارات خود را اصلاح کند
گروه سیاسی/ ساعاتی پس از اولین اظهارنظر برجامی جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا، وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد که «بایدن وقت دارد اظهارات خود را اصلاح کند.» جو بایدن روز یکشنبه در گفتوگویی با شبکه سیبیاس نیوز گفته بود که کشورش تا زمانی که ایران به غنیسازی اورانیوم خود پایان ندهد، تحریمهای یکجانبه علیه تهران را لغو نخواهد کرد. گرچه یک مقام امریکایی درباره این اظهارات بایدن توضیح داد که منظور رئیس جمهوری امریکا توقف غنیسازی فراتر از برجام بوده است. محمدجواد ظریف اما میگوید این امریکاست که نقض عهد کرده، بنابراین آنها هم باید اولین قدم را در خصوص مسأله هستهای بردارند.
وزیر امور خارجه ایران این موضع را روز یکشنبه در دو مصاحبه جداگانه با شبکه سیانان امریکا و همینطور برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بیان کرد. او در این دو مصاحبه تأکید داشت که نه برجام قابل مذاکره است و نه ایران تن به مذاکره بابت مسائل تسلیحاتی با شرایط امروز خواهد داد. ظریف همچنین در بخشی از این دو مصاحبه به تشریح سیاست ایران درخصوص مسائل منطقه و همینطور گفتوگو با سعودیها پرداخت و تأکید کرد که ایران همواره آماده گفتوگو در منطقه است اما بدون حضور کشورهای فرامنطقهای.
شروط برجامی ایران برای امریکا
وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای مصاحبه خود با فرید زکریا در شبکه سیانان یک بار دیگر با تأکید بر اینکه «این ایالات متحده بود که برجام را ترک و آن را نقض کرد»، گفت: «این ایالات متحده است که باید برای اجرای تعهدات خود به توافق بازگردد.» ظریف روش بازگشت به انطباق کامل از نظر ایران را صرفاً «بازگشت ایالات متحده به توافق» دانست و گفت: «این امریکا است که باید به تعهدات خود عمل کند.» یکی از مهمترین موضوعات مورد تأکید محمدجواد ظریف در این مصاحبه که چند بار آن را تکرار کرد این بود که با شکست سیاستهای ترامپ در قبال ایران اکنون باید دید دولت بایدن «میخواهد از سیاستهای رئیس جمهوری ترامپ جدا شوند، یا اینکه میخواهد روی آنها سیاست خود را بنا کند.» ظریف هشدار میدهد: «اگر آنها بخواهند سیاستشان را بر شکستهای ترامپ بنا کنند، نتیجهای جز ناکامی برای آنها نخواهد داشت.» وزیر خارجه ایران همچنین تأکید کرده که «جبران خسارت هرگز یک پیش شرط نبود. گفتیم که هنگامی که ایالات متحده به توافق بازگشت، درباره آن بحث خواهیم کرد.» با این حال او معتقد است که در صورت بازگشت امریکا به برجام هم همه چیز تمام نمیشود، چرا که این کشور «باید شفافسازی کند و باید به ایران و سایر اعضای توافق ضمانت دهد که رفتار رئیس جمهوری ترامپ تکرار نخواهد شد.»
با قانون هستهای، پنجره برجام کامل بسته نمیشود
ظریف در بخش دیگری از سخنانش به این موضوع پاسخ داد که آیا واقعاً پنجره پیوستن مجدد امریکا به برجام در حال بسته شدن است؟ او با اشاره به قانون اخیر هستهای در این خصوص تأکید کرد که «ما یک الزام قانونی برای کاهش حضور بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی داریم. نه برای پایان بخشی کامل به حضور آنان، بلکه برای کاهش حضور بازرسان خارجی و بازرسان آژانس، حوالی ۲۱ فوریه. فکر میکنم اتفاقی که در این صورت خواهد افتاد این است که شاهد اجرای پروتکل الحاقی در ایران نخواهید بود.» با این حال وی تأکید کرد که «این بدان معنا نیست که پنجره کاملاً بسته شده است، زیرا اگر ایالات متحده و شرکای آن به توافق بازگردند و به انطباق کامل برگردند، ایران اقدامات خود را معکوس خواهد کرد و بازخواهد گشت.» سؤال دیگر فرید زکریا از ظریف این بود که آیا به گفته مشاور امنیت ملی امریکا امکان دارد در صورت احیای برجام، مذاکره امریکا و ایران با موضوع موشکهای بالستیک آغاز شود؟ ظریف با اشاره به اینکه جیک سالیوان خود بخشی از تیم مذاکره کننده برجام بوده، توضیح داد: «او باید بهتر بداند که ما درباره این مسائل بحث کردیم و این به دلیل عدم توانایی ایالات متحده در پرداختن به بحث فروش تجهیزات نظامی خود به منطقه ما بود. بنابراین، ما توافق کردیم که به چه مواردی بپردازیم و به چه مواردی نپردازیم.» وی افزوده است: «کل توافق هستهای غیرقابل مذاکره است زیرا که به طور کامل مذاکره شد. ما باید توافقی را اجرا کنیم که در مورد آن مذاکره کردیم. ما یک اسب را دو بار نمیخریم.»
ایراد ظریف به پیشنهاد مذاکره تسلیحاتی
ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه به سؤالاتی درباره مسائل منطقه پاسخ داد. او معتقد است که حضور اسرائیل و کشورهای عربی در یک ائتلاف ضدایرانی، ایران را تضعیف نخواهد کرد. او با اشاره به سابقه توسل بیحاصل کشورهای عربی به صدام و ترامپ برای تضعیف ایران گفت: «اسرائیلیها به مراتب بدتر از این دو خواهند بود.» وزیر خارجه کشورمان درباره مذاکره تسلیحاتی هم بحث ارقام مربوط به هزینههای نظامی کشورهای منطقه را پیش کشید و با مقایسه این ارقام با بودجه نظامی ایران گفت: «آیا آنها حاضرند هزینه تسلیحاتی خود را پایین بیاورند؟ آیا ایالات متحده حاضر است از فروختن یک چهارم کل صادرات تسلیحاتی جهان در منطقه ما دست بردارد؟ منطقه ما یک بشکه باروت است. ایالات متحده نباید در خصوص توان دفاعی ایران صحبت کند. ایالات متحده باید در خصوص تمام این تسلیحاتی صحبت کند که دارند به منطقه ما میفروشند و این تسلیحات در حال استفاده علیه کودکان بیگناه در یمن است.»
راستیآزمایی اقدامات امریکا با پول نفت
ظریف ساعاتی پس از پخش این مصاحبه، در گفتوگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما هم حاضر شد و به سؤالاتی پاسخ داد که بخش زیادی از آنها خصوصاً درباره برجام شباهت زیادی با مباحث مطرح شده توسط او در مصاحبه با سیانان داشت. از جمله اینکه ظریف بار دیگر تأکید کرد که «برجام اضافه و کم نخواهد شد» و همچنین «اروپا به ما بدهکار است». اما مسألهای که ظریف در این گفتوگو مطرح کرد این بود که «بایدن وقت دارد اظهارات خود را اصلاح کند.» وزیر خارجه کشورمان با اشاره به سخنان صریح رهبر معظم انقلاب درباره برجام گفت: «بایدن هنوز تصمیم نگرفته که میخواهد چه کار کند. آنها باید تصمیم بگیرند سیاست ترامپ را ادامه میدهند یا سیاست جدید اتخاذ میکنند. دولت بایدن هنوز تصمیم نگرفته میخواهد چه کار کند و حرفهای آنها مبهم و بیمعنا است و هنوز وقت دارند اظهارات خود را اصلاح کنند.» وزیر امور خارجه کشورمان درباره تعهدات امریکا در برجام در ارتباط با فروش نفت ایران نیز گفت: «راستیآزمایی برای امریکا ساده است، ما باید نفت بفروشیم و پولش بازگردد. باید نفت بفروشیم هر مقدار میخواهیم. برجام کاملاً واضح است محدودیتی در فروش نفت بازگرداندن پول آن نداریم.»
برجام ربطی به عربستان ندارد، منطقه ربطی به غرب
او همچنین در واکنش به سخنان اخیر مکرون و خواسته فرانسه برای ورود عربستان به مذاکرات برجام گفت: «قرار نیست مذاکره جدیدی درباره برجام داشته باشیم که سعودیها در آن باشند یا نباشند.» ظریف همچنین افزود: «ما اگر در منطقه بخواهیم با عربستان مذاکره کنیم شما (فرانسه و غرب) جایی ندارید.» وزیر امور خارجه با اشاره به بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ مبنی بر حل مسائل منطقه با حضور هشت کشور حاشیه خلیج فارس و دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «چرا این ۸ تا پای میز (مصالحه و مذاکره) ننشستند؟ چون سعودیها همیشه امید داشتند جنگهایشان را از طریق دیگران انجام دهند.» او به سعودیها و سایر همسایگان ایران توصیه کرد «بدون آقا بالاسر» پای گفتوگوی منطقهای بیایند.
وزیر امور خارجه ایران این موضع را روز یکشنبه در دو مصاحبه جداگانه با شبکه سیانان امریکا و همینطور برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بیان کرد. او در این دو مصاحبه تأکید داشت که نه برجام قابل مذاکره است و نه ایران تن به مذاکره بابت مسائل تسلیحاتی با شرایط امروز خواهد داد. ظریف همچنین در بخشی از این دو مصاحبه به تشریح سیاست ایران درخصوص مسائل منطقه و همینطور گفتوگو با سعودیها پرداخت و تأکید کرد که ایران همواره آماده گفتوگو در منطقه است اما بدون حضور کشورهای فرامنطقهای.
شروط برجامی ایران برای امریکا
وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای مصاحبه خود با فرید زکریا در شبکه سیانان یک بار دیگر با تأکید بر اینکه «این ایالات متحده بود که برجام را ترک و آن را نقض کرد»، گفت: «این ایالات متحده است که باید برای اجرای تعهدات خود به توافق بازگردد.» ظریف روش بازگشت به انطباق کامل از نظر ایران را صرفاً «بازگشت ایالات متحده به توافق» دانست و گفت: «این امریکا است که باید به تعهدات خود عمل کند.» یکی از مهمترین موضوعات مورد تأکید محمدجواد ظریف در این مصاحبه که چند بار آن را تکرار کرد این بود که با شکست سیاستهای ترامپ در قبال ایران اکنون باید دید دولت بایدن «میخواهد از سیاستهای رئیس جمهوری ترامپ جدا شوند، یا اینکه میخواهد روی آنها سیاست خود را بنا کند.» ظریف هشدار میدهد: «اگر آنها بخواهند سیاستشان را بر شکستهای ترامپ بنا کنند، نتیجهای جز ناکامی برای آنها نخواهد داشت.» وزیر خارجه ایران همچنین تأکید کرده که «جبران خسارت هرگز یک پیش شرط نبود. گفتیم که هنگامی که ایالات متحده به توافق بازگشت، درباره آن بحث خواهیم کرد.» با این حال او معتقد است که در صورت بازگشت امریکا به برجام هم همه چیز تمام نمیشود، چرا که این کشور «باید شفافسازی کند و باید به ایران و سایر اعضای توافق ضمانت دهد که رفتار رئیس جمهوری ترامپ تکرار نخواهد شد.»
با قانون هستهای، پنجره برجام کامل بسته نمیشود
ظریف در بخش دیگری از سخنانش به این موضوع پاسخ داد که آیا واقعاً پنجره پیوستن مجدد امریکا به برجام در حال بسته شدن است؟ او با اشاره به قانون اخیر هستهای در این خصوص تأکید کرد که «ما یک الزام قانونی برای کاهش حضور بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی داریم. نه برای پایان بخشی کامل به حضور آنان، بلکه برای کاهش حضور بازرسان خارجی و بازرسان آژانس، حوالی ۲۱ فوریه. فکر میکنم اتفاقی که در این صورت خواهد افتاد این است که شاهد اجرای پروتکل الحاقی در ایران نخواهید بود.» با این حال وی تأکید کرد که «این بدان معنا نیست که پنجره کاملاً بسته شده است، زیرا اگر ایالات متحده و شرکای آن به توافق بازگردند و به انطباق کامل برگردند، ایران اقدامات خود را معکوس خواهد کرد و بازخواهد گشت.» سؤال دیگر فرید زکریا از ظریف این بود که آیا به گفته مشاور امنیت ملی امریکا امکان دارد در صورت احیای برجام، مذاکره امریکا و ایران با موضوع موشکهای بالستیک آغاز شود؟ ظریف با اشاره به اینکه جیک سالیوان خود بخشی از تیم مذاکره کننده برجام بوده، توضیح داد: «او باید بهتر بداند که ما درباره این مسائل بحث کردیم و این به دلیل عدم توانایی ایالات متحده در پرداختن به بحث فروش تجهیزات نظامی خود به منطقه ما بود. بنابراین، ما توافق کردیم که به چه مواردی بپردازیم و به چه مواردی نپردازیم.» وی افزوده است: «کل توافق هستهای غیرقابل مذاکره است زیرا که به طور کامل مذاکره شد. ما باید توافقی را اجرا کنیم که در مورد آن مذاکره کردیم. ما یک اسب را دو بار نمیخریم.»
ایراد ظریف به پیشنهاد مذاکره تسلیحاتی
ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه به سؤالاتی درباره مسائل منطقه پاسخ داد. او معتقد است که حضور اسرائیل و کشورهای عربی در یک ائتلاف ضدایرانی، ایران را تضعیف نخواهد کرد. او با اشاره به سابقه توسل بیحاصل کشورهای عربی به صدام و ترامپ برای تضعیف ایران گفت: «اسرائیلیها به مراتب بدتر از این دو خواهند بود.» وزیر خارجه کشورمان درباره مذاکره تسلیحاتی هم بحث ارقام مربوط به هزینههای نظامی کشورهای منطقه را پیش کشید و با مقایسه این ارقام با بودجه نظامی ایران گفت: «آیا آنها حاضرند هزینه تسلیحاتی خود را پایین بیاورند؟ آیا ایالات متحده حاضر است از فروختن یک چهارم کل صادرات تسلیحاتی جهان در منطقه ما دست بردارد؟ منطقه ما یک بشکه باروت است. ایالات متحده نباید در خصوص توان دفاعی ایران صحبت کند. ایالات متحده باید در خصوص تمام این تسلیحاتی صحبت کند که دارند به منطقه ما میفروشند و این تسلیحات در حال استفاده علیه کودکان بیگناه در یمن است.»
راستیآزمایی اقدامات امریکا با پول نفت
ظریف ساعاتی پس از پخش این مصاحبه، در گفتوگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما هم حاضر شد و به سؤالاتی پاسخ داد که بخش زیادی از آنها خصوصاً درباره برجام شباهت زیادی با مباحث مطرح شده توسط او در مصاحبه با سیانان داشت. از جمله اینکه ظریف بار دیگر تأکید کرد که «برجام اضافه و کم نخواهد شد» و همچنین «اروپا به ما بدهکار است». اما مسألهای که ظریف در این گفتوگو مطرح کرد این بود که «بایدن وقت دارد اظهارات خود را اصلاح کند.» وزیر خارجه کشورمان با اشاره به سخنان صریح رهبر معظم انقلاب درباره برجام گفت: «بایدن هنوز تصمیم نگرفته که میخواهد چه کار کند. آنها باید تصمیم بگیرند سیاست ترامپ را ادامه میدهند یا سیاست جدید اتخاذ میکنند. دولت بایدن هنوز تصمیم نگرفته میخواهد چه کار کند و حرفهای آنها مبهم و بیمعنا است و هنوز وقت دارند اظهارات خود را اصلاح کنند.» وزیر امور خارجه کشورمان درباره تعهدات امریکا در برجام در ارتباط با فروش نفت ایران نیز گفت: «راستیآزمایی برای امریکا ساده است، ما باید نفت بفروشیم و پولش بازگردد. باید نفت بفروشیم هر مقدار میخواهیم. برجام کاملاً واضح است محدودیتی در فروش نفت بازگرداندن پول آن نداریم.»
برجام ربطی به عربستان ندارد، منطقه ربطی به غرب
او همچنین در واکنش به سخنان اخیر مکرون و خواسته فرانسه برای ورود عربستان به مذاکرات برجام گفت: «قرار نیست مذاکره جدیدی درباره برجام داشته باشیم که سعودیها در آن باشند یا نباشند.» ظریف همچنین افزود: «ما اگر در منطقه بخواهیم با عربستان مذاکره کنیم شما (فرانسه و غرب) جایی ندارید.» وزیر امور خارجه با اشاره به بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ مبنی بر حل مسائل منطقه با حضور هشت کشور حاشیه خلیج فارس و دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «چرا این ۸ تا پای میز (مصالحه و مذاکره) ننشستند؟ چون سعودیها همیشه امید داشتند جنگهایشان را از طریق دیگران انجام دهند.» او به سعودیها و سایر همسایگان ایران توصیه کرد «بدون آقا بالاسر» پای گفتوگوی منطقهای بیایند.
رئیس قوه قضائیه:
افزایش اعتماد مردم به کارآمدی نظام اداری کشور ضرورت دارد
رئیس قوه قضائیه با اشاره به مشکلاتی که از ناحیه برخی واگذاریهای معیوب و بدون ضابطه برای بخش تولید کشور ایجاد شده است، گفت: در فرآیند واگذاری بنگاههای دولتی به بخش خصوصی باید ملائت و توانایی بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیتالله رئیسی روز دوشنبه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با بیان اینکه یومالله ۲۲ بهمن حقیقتاً پایانی بر همه ناتوانیها و «ما نمیتوانیمها» بود و این روز الهی آغاز شکوفایی استعدادها و جلوه قدرت الهی در نظام و کشور ما است، تصریح کرد: پیام انقلاب اسلامی، «ما میتوانیم» و استحکام درونی قدرت و جلوهای از قدرت و اراده مردم در برابر اراده بیگانگان است.
رئیس قوه قضائیه در ادامه با تأکید بر جایگاه ولایت و رهبری در نظام و کشور ما، این جایگاه را عمود خیمه و منشأ اقتدار دانست و گفت: جایگاه ولایت و زعامت و رهبری برای نظام و کشور ما قدرتآفرین است و برای مردم ما نیز بصیرتآفرین و برانگیزاننده جهت حضور در صحنهها و عرصههای مختلف اجتماعی است؛ در همین موضوع شیوع بیماری کرونا ما شاهد جلوههای هدایت مقام معظم رهبری در عرصههایی همچون مشارکت مردم، کمک مؤمنانه، رعایت اصول بهداشتی و توانایی در تولید ماسک و واکسن بودیم.
آیتالله رئیسی در ادامه سخنان خود به موضوع ضرورت افزایش اعتماد مردم به کارآمدی نظام اداری کشور اشاره کرد و بیان داشت: تمام سطوح سازمانی و اداری در کشور در دستگاههای مختلف اعم از دادیاران، بخشداران، مأموران شهرداری، کارگزاران دولتی، بازپرسها و قضات، مدیران و صاحبمنصبان و بهطور کلی همه اشخاص نقشآفرین در نظام اداری کشور، باید موضوع افزایش اعتماد مردم به کارآمدی نظام اداری را سرلوحه اقدامات و برنامههای خود قرار دهند. رئیس دستگاه قضا مواجهه کریمانه با مراجعان به دستگاههای اداری و سازمانی را ضرورتی مهم و انکارناپذیر در شاخص افزایش اعتماد مردم به کارآمدی نظام اداری کشور دانست و گفت: همه نقشآفرینان در نظام اداری کشور در تمام سطوح باید حفظ کرامت مردم و مراجعان و بهکارگیری نهایت توان و تلاش خود برای حل مسائل و مشکلات آنها را در صدر اولویتهای کاری خود قرار دهند.
مهدی حاجمحمدی رئیس سازمان زندانها در این نشست از استمرار حضور مؤثر همکاران قضایی، دادستانها و رؤسای کل دادگستریها در زندانها خبر داد و گفت: طی روزهای اخیر شاهد بازدید بیش از ۲۰۰ نفر از قضات دادگستری تهران به همراه آقایان القاصی مهر و حشمتی از زندانهای تهران بودیم.
پیگیری جنایت ترور شهید سلیمانی در سفر رئیسی به عراق
آیتالله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه روز گذشته پیش ازعزیمت به عراق، در فرودگاه تهران گفت: پیگیری ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس وهمراهانش از موضوعهای سفر به عراق است. به گزارش صدا و سیما، آیتالله رئیسی افزود: دستگاه قضایی عراق هم حکم جلب ترامپ را صادر کرده است. رئیس دستگاه قضائیه به دعوت شورای عالی قضایی عراق به این کشور سفر کرد. در این سفر تنی چند از مقامات قضایی ایران از جمله وزیر دادگستری، رئیس قوه قضائیه را همراهی میکنند. به گزارش میزان، عراقیها در شبکههای اجتماعی از سفر حجتالاسلام رئیسی استقبال کردهاند.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیتالله رئیسی روز دوشنبه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با بیان اینکه یومالله ۲۲ بهمن حقیقتاً پایانی بر همه ناتوانیها و «ما نمیتوانیمها» بود و این روز الهی آغاز شکوفایی استعدادها و جلوه قدرت الهی در نظام و کشور ما است، تصریح کرد: پیام انقلاب اسلامی، «ما میتوانیم» و استحکام درونی قدرت و جلوهای از قدرت و اراده مردم در برابر اراده بیگانگان است.
رئیس قوه قضائیه در ادامه با تأکید بر جایگاه ولایت و رهبری در نظام و کشور ما، این جایگاه را عمود خیمه و منشأ اقتدار دانست و گفت: جایگاه ولایت و زعامت و رهبری برای نظام و کشور ما قدرتآفرین است و برای مردم ما نیز بصیرتآفرین و برانگیزاننده جهت حضور در صحنهها و عرصههای مختلف اجتماعی است؛ در همین موضوع شیوع بیماری کرونا ما شاهد جلوههای هدایت مقام معظم رهبری در عرصههایی همچون مشارکت مردم، کمک مؤمنانه، رعایت اصول بهداشتی و توانایی در تولید ماسک و واکسن بودیم.
آیتالله رئیسی در ادامه سخنان خود به موضوع ضرورت افزایش اعتماد مردم به کارآمدی نظام اداری کشور اشاره کرد و بیان داشت: تمام سطوح سازمانی و اداری در کشور در دستگاههای مختلف اعم از دادیاران، بخشداران، مأموران شهرداری، کارگزاران دولتی، بازپرسها و قضات، مدیران و صاحبمنصبان و بهطور کلی همه اشخاص نقشآفرین در نظام اداری کشور، باید موضوع افزایش اعتماد مردم به کارآمدی نظام اداری را سرلوحه اقدامات و برنامههای خود قرار دهند. رئیس دستگاه قضا مواجهه کریمانه با مراجعان به دستگاههای اداری و سازمانی را ضرورتی مهم و انکارناپذیر در شاخص افزایش اعتماد مردم به کارآمدی نظام اداری کشور دانست و گفت: همه نقشآفرینان در نظام اداری کشور در تمام سطوح باید حفظ کرامت مردم و مراجعان و بهکارگیری نهایت توان و تلاش خود برای حل مسائل و مشکلات آنها را در صدر اولویتهای کاری خود قرار دهند.
مهدی حاجمحمدی رئیس سازمان زندانها در این نشست از استمرار حضور مؤثر همکاران قضایی، دادستانها و رؤسای کل دادگستریها در زندانها خبر داد و گفت: طی روزهای اخیر شاهد بازدید بیش از ۲۰۰ نفر از قضات دادگستری تهران به همراه آقایان القاصی مهر و حشمتی از زندانهای تهران بودیم.
پیگیری جنایت ترور شهید سلیمانی در سفر رئیسی به عراق
آیتالله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه روز گذشته پیش ازعزیمت به عراق، در فرودگاه تهران گفت: پیگیری ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس وهمراهانش از موضوعهای سفر به عراق است. به گزارش صدا و سیما، آیتالله رئیسی افزود: دستگاه قضایی عراق هم حکم جلب ترامپ را صادر کرده است. رئیس دستگاه قضائیه به دعوت شورای عالی قضایی عراق به این کشور سفر کرد. در این سفر تنی چند از مقامات قضایی ایران از جمله وزیر دادگستری، رئیس قوه قضائیه را همراهی میکنند. به گزارش میزان، عراقیها در شبکههای اجتماعی از سفر حجتالاسلام رئیسی استقبال کردهاند.
اجرای برنامه اشتغال روستایی بازگشت امید به روستاها
ادامه از صفحه اول
تا علاوه بر توجه به امور زیربنایی مناطق روستایی، کسب و کارهای روستایی رونق و جذابیت و انگیزه برای حفظ جمعیت روستایی و مهاجرت معکوس به روستاها نیز صورت گیرد.
تصویب و اجرای «قانون حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» بارقه امیدی در روستاها شکل گرفت به نحوی که دولت تدبیر و امید و مجلس شورای اسلامی توانستند با سازوکاری مناسب بالغ بر 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صورت سپردهگذاری و با ترکیب منابع بانکهای عامل بالغ بر 19.5 هزار میلیارد تومان، کسب و کار و سرمایهگذاری اشتغالزا را در مناطق روستایی و عشایری به صورت فراگیر در همه نقاط کشور توسعه دهند، چارچوب قابل توجهتر آن که، منابع با توجه به قراردادهای 9 ساله بانکهای عامل با صندوق توسعه ملی میتواند بیش از دو برابر منابع حاضر، در سالهای بعد به کسب و کارهای روستایی و عشایری کمک کند.
براساس «سامانه کارآ» مستقر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تاکنون 15هزار میلیارد تومان اعتبار (با کسر ذخیره قانونی) به بانکهای عامل تخصیص داده شده است. از این مبلغ، بانکهای عامل در سطح استانی و ملی نیز بالغ بر 12.8 هزار میلیارد تومان به طرحهای متقاضیان برای 142 هزار فقره طرح با تعهد اشتغال 263 هزار فرصت شغلی در این مناطق پرداخت شده است.
رویکرد کلی دولت در کنار توسعه مناطق روستایی و عشایری، موضوعات خاص و ویژه است که به صورت ملی تصمیمگیری شد و بخشی از این منابع مطابق اختیارات قانونی (بیش از 5.6 هزار میلیارد تومان)، برای اشتغال اقشار کمدرآمد نهادهای حمایتی (3750 میلیارد تومان)، احیا یا حمایت از کسب و کارهای آسیبدیده مناطق زلزلهزده کرمانشاه(600 میلیارد تومان)، مناطق سیلزده (400 میلیارد تومان)، کسب و کارهای زنجیرهای مبتنی بر قرارداد و توسعه روستایی(965 میلیارد تومان) اختصاص یافت که در نوع خود قابل توجه بوده و دستاوردهای مناسبی را برای دولت و جامعه روستایی به همراه داشته است.
یکی از نکات قابل توجه در اجرا و پیادهسازی برنامه اشتغال روستایی و عشایری، همراهی 4 بانک عامل در کمک به طرحهای روستایی بوده است. به نحوی که از 4 مرحله اعتبار تخصیص یافته قبل به بانکهای عامل، بهطور متوسط 107 درصد از سوی این مؤسسات (و پرداخت اضافهتر از منابع داخلی) داده شده است تا در استمرار و راهاندازی طرحها با مشکل روبهرو نشود.
یکی از مشکلات در تداوم برنامه اشتغال روستایی و عشایری، محدودیتها در تکمیل طرحهای اشتغالزای خصوصی و تعاونی مناطق روستایی و عشایری با توجه به شرایط کرونایی کشور است. به همین دلیل چارچوبی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه و پیشنهاد شده است تا بستر لازم برای رفع این محدودیتها از سوی صندوق توسعه ملی و مؤسسات عامل صورت گیرد. پیشنهاد به هیأت امنای صندوق توسعه ملی ارائه شده است و انتظار میرود این اقدام سریعتر صورت گیرد تا به استانها ابلاغ شود.
بر اساس دادههای سامانه ناظر و اطلاعات بانکهای عامل، تاکنون بیش از 2.2 هزار میلیارد تومان به حساب مؤسسات عامل بازپرداخت شده است و بهتدریج هم افزایش خواهد یافت.
سازوکار و پیادهسازی برنامه اشتغال روستایی و عشایری به نحوی با دقت و ظرافت طراحی شده است که نه تنها مورد حمایت استانداران، نمایندگان مجلس و تشکلهای خصوصی و تعاونی قرار گرفته است، بلکه مورد توجه نهادهای نظارتی خارج از قوه مجریه (از جمله دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور) بوده است، بنابراین قابلیت ایده گرفتن از آن در سایر برنامهها بخصوص در حوزه تبصره 18 قانون بودجه سنواتی وجود دارد.
اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری در این شرایط ویژه اقتصادی، توانسته تحرک نسبی در مناطق روستایی و عشایری ایجاد کند، بهطوری که افزایش سهم درآمد کاری از 61 درصد کل درآمد یک خانوار روستایی (متوسط سالهای 96-1393) به 64.2 درصد در سال 1398 (و خلاف روند مناطق شهری) و همچنین افزایش سهم ایجاد اشتغال مناطق روستایی از 3 درصد کل کشور به بالای 29 درصد مطابق دادههای مرکز آمار کشور در سال 1397 گواه این ادعاست.
تا علاوه بر توجه به امور زیربنایی مناطق روستایی، کسب و کارهای روستایی رونق و جذابیت و انگیزه برای حفظ جمعیت روستایی و مهاجرت معکوس به روستاها نیز صورت گیرد.
تصویب و اجرای «قانون حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» بارقه امیدی در روستاها شکل گرفت به نحوی که دولت تدبیر و امید و مجلس شورای اسلامی توانستند با سازوکاری مناسب بالغ بر 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صورت سپردهگذاری و با ترکیب منابع بانکهای عامل بالغ بر 19.5 هزار میلیارد تومان، کسب و کار و سرمایهگذاری اشتغالزا را در مناطق روستایی و عشایری به صورت فراگیر در همه نقاط کشور توسعه دهند، چارچوب قابل توجهتر آن که، منابع با توجه به قراردادهای 9 ساله بانکهای عامل با صندوق توسعه ملی میتواند بیش از دو برابر منابع حاضر، در سالهای بعد به کسب و کارهای روستایی و عشایری کمک کند.
براساس «سامانه کارآ» مستقر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تاکنون 15هزار میلیارد تومان اعتبار (با کسر ذخیره قانونی) به بانکهای عامل تخصیص داده شده است. از این مبلغ، بانکهای عامل در سطح استانی و ملی نیز بالغ بر 12.8 هزار میلیارد تومان به طرحهای متقاضیان برای 142 هزار فقره طرح با تعهد اشتغال 263 هزار فرصت شغلی در این مناطق پرداخت شده است.
رویکرد کلی دولت در کنار توسعه مناطق روستایی و عشایری، موضوعات خاص و ویژه است که به صورت ملی تصمیمگیری شد و بخشی از این منابع مطابق اختیارات قانونی (بیش از 5.6 هزار میلیارد تومان)، برای اشتغال اقشار کمدرآمد نهادهای حمایتی (3750 میلیارد تومان)، احیا یا حمایت از کسب و کارهای آسیبدیده مناطق زلزلهزده کرمانشاه(600 میلیارد تومان)، مناطق سیلزده (400 میلیارد تومان)، کسب و کارهای زنجیرهای مبتنی بر قرارداد و توسعه روستایی(965 میلیارد تومان) اختصاص یافت که در نوع خود قابل توجه بوده و دستاوردهای مناسبی را برای دولت و جامعه روستایی به همراه داشته است.
یکی از نکات قابل توجه در اجرا و پیادهسازی برنامه اشتغال روستایی و عشایری، همراهی 4 بانک عامل در کمک به طرحهای روستایی بوده است. به نحوی که از 4 مرحله اعتبار تخصیص یافته قبل به بانکهای عامل، بهطور متوسط 107 درصد از سوی این مؤسسات (و پرداخت اضافهتر از منابع داخلی) داده شده است تا در استمرار و راهاندازی طرحها با مشکل روبهرو نشود.
یکی از مشکلات در تداوم برنامه اشتغال روستایی و عشایری، محدودیتها در تکمیل طرحهای اشتغالزای خصوصی و تعاونی مناطق روستایی و عشایری با توجه به شرایط کرونایی کشور است. به همین دلیل چارچوبی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه و پیشنهاد شده است تا بستر لازم برای رفع این محدودیتها از سوی صندوق توسعه ملی و مؤسسات عامل صورت گیرد. پیشنهاد به هیأت امنای صندوق توسعه ملی ارائه شده است و انتظار میرود این اقدام سریعتر صورت گیرد تا به استانها ابلاغ شود.
بر اساس دادههای سامانه ناظر و اطلاعات بانکهای عامل، تاکنون بیش از 2.2 هزار میلیارد تومان به حساب مؤسسات عامل بازپرداخت شده است و بهتدریج هم افزایش خواهد یافت.
سازوکار و پیادهسازی برنامه اشتغال روستایی و عشایری به نحوی با دقت و ظرافت طراحی شده است که نه تنها مورد حمایت استانداران، نمایندگان مجلس و تشکلهای خصوصی و تعاونی قرار گرفته است، بلکه مورد توجه نهادهای نظارتی خارج از قوه مجریه (از جمله دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور) بوده است، بنابراین قابلیت ایده گرفتن از آن در سایر برنامهها بخصوص در حوزه تبصره 18 قانون بودجه سنواتی وجود دارد.
اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری در این شرایط ویژه اقتصادی، توانسته تحرک نسبی در مناطق روستایی و عشایری ایجاد کند، بهطوری که افزایش سهم درآمد کاری از 61 درصد کل درآمد یک خانوار روستایی (متوسط سالهای 96-1393) به 64.2 درصد در سال 1398 (و خلاف روند مناطق شهری) و همچنین افزایش سهم ایجاد اشتغال مناطق روستایی از 3 درصد کل کشور به بالای 29 درصد مطابق دادههای مرکز آمار کشور در سال 1397 گواه این ادعاست.
عراقچی در دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل:
اولویت برقراری آتش بس در یمن است
معاون سیاسی وزیر امور خارجه در دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن با بیان اینکه یمن راهحل نظامی ندارد، راه خروج از بحران کنونی را توقف جنگ، رفع محاصره و انجام گفتوگوهای سیاسی خواند. به گزارش ایرنا، «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن که به منظور رایزنی و گفتوگو با مقامات ایرانی در تهران حضور دارد، در ادامه رایزنیهایش با «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار و گفتوگو کرد. عراقچی در این دیدار گفت که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران همواره معتقد بود یمن راهحل نظامی ندارد و راه خروج از بحران کنونی، توقف جنگ، رفع محاصره و انجام گفتوگوهای سیاسی است.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل نیز با تأکید بر نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به برقراری صلح در یمن ضمن تشریح اقدامات سازمان ملل برای برقراری صلح خاطرنشان کرد: در حال حاضر اولویت فوری برقراری آتش بس و رفع محدودیتهای جاری است تا از این طریق اقدامات انساندوستانه آغاز شده و روند سیاسی از سر گرفته شود. سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی هم در ملاقات نماینده سازمان ملل در یمن با تأکید بر اهمیت فوریت پایان جنگ علیه مردم یمن، خواستار قطع فوری ارسال سلاح از امریکا و اروپا به عربستان و امارات شد. خرازی با بیان اینکه اینک فرصتی برای خاتمه دادن به این جنگ فراهم آمده است، گفت: امیدواریم امریکا در موضع خود مبنی بر قطع همکاری تسلیحاتی و اطلاعاتی با عربستان صادق باشد و با قطع صادرات سلاح از امریکا و اروپا به عربستان و امارات، زمینه توقف این جنگ فراهم شود. وی با استقبال از طرح نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای برقراری آتش بس در یمن و رفع محاصره از فرودگاه صنعا و بندر الحدیده تصریح کرد: با این ایده که پایان جنگ در یمن به ثبات و امنیت در منطقه غرب آسیا کمک میکند، موافقم و امیدوارم که این جنگ به پایان برسد. گریفیتس هم گفت با موضع اعلامی جدید امریکا فرصت خوبی برای پایان جنگ در یمن فراهم آمده است.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل نیز با تأکید بر نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به برقراری صلح در یمن ضمن تشریح اقدامات سازمان ملل برای برقراری صلح خاطرنشان کرد: در حال حاضر اولویت فوری برقراری آتش بس و رفع محدودیتهای جاری است تا از این طریق اقدامات انساندوستانه آغاز شده و روند سیاسی از سر گرفته شود. سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی هم در ملاقات نماینده سازمان ملل در یمن با تأکید بر اهمیت فوریت پایان جنگ علیه مردم یمن، خواستار قطع فوری ارسال سلاح از امریکا و اروپا به عربستان و امارات شد. خرازی با بیان اینکه اینک فرصتی برای خاتمه دادن به این جنگ فراهم آمده است، گفت: امیدواریم امریکا در موضع خود مبنی بر قطع همکاری تسلیحاتی و اطلاعاتی با عربستان صادق باشد و با قطع صادرات سلاح از امریکا و اروپا به عربستان و امارات، زمینه توقف این جنگ فراهم شود. وی با استقبال از طرح نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای برقراری آتش بس در یمن و رفع محاصره از فرودگاه صنعا و بندر الحدیده تصریح کرد: با این ایده که پایان جنگ در یمن به ثبات و امنیت در منطقه غرب آسیا کمک میکند، موافقم و امیدوارم که این جنگ به پایان برسد. گریفیتس هم گفت با موضع اعلامی جدید امریکا فرصت خوبی برای پایان جنگ در یمن فراهم آمده است.
اخبــــار
به مناسبت فرارسیدن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی انجام شد
موافقت رهبر انقلاب اسلامی با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان
به مناسبت فرا رسیدن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای با عفو یا تخفیف مجازات سه هزار و ۸۴۰ نفر از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند. بهگزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حجتالاسلام والمسلمین رئیسی رئیس قوه قضائیه به مناسبت فرارسیدن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در نامهای به رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات این محکومان را که از سوی کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی قوه قضائیه واجد شرایط لازم تشخیص داده شدهاند، ارائه کرد و این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی مورد موافقت حضرت آیتالله خامنهای قرار گرفت.
راهپیمایی نمادین خودرویی و موتوری در 22 بهمن
قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در نشست خبری اعلام برنامههای ۲۲ بهمن امسال، اعلام کرد که به دلیل شرایط کرونایی، امسال به جای راهپیمایی هر ساله، مسیرهایی برای حرکت خودرو، موتور و دوچرخه در نظر گرفته شده است. به گزارش ایسنا، نصرتالله لطفی درباره سخنرانی در مراسم 22 بهمن تهران هم گفت: نامهای به رئیس جمهوری محترم نوشتیم و از ایشان دعوت کردیم با رعایت شیوهنامههای بهداشتی، برای سخنرانی مراسم ۲۲ بهمن در میدان آزادی حضور داشته باشند اما اگر دعوت را نپذیرند مسأله دیگری است، همچنین اگر بخواهند از صدا و سیما صحبت کنند، از باب حفظ حرمت هیچگونه سخنرانی نخواهیم داشت.
به افتخار 42 سال ایستادگی «یک ملت»
ادامه از صفحه اول
یکی از غنیترین کشورهای جهان از نظر ثروتهای طبیعی، انسانی، منابع انرژی و معدنی است. در طول تاریخ، همواره قدرتهای استعمارگر تلاش کردهاند با تحمیل سلطه خود، هم با استفاده از موقعیت ممتاز منطقهای و هم با غارت منابع اقتصادی ایران؛ در رقابت با سایر قدرتهای جهان، در موقعیت برتر قرار گیرند. ایران در طول قرنهای گذشته هرگز به همسایگان خود حمله نکرده است، اما بلافاصله بعد از انقلاب اسلامی با تجاوز نظامی رژیم صدام، در جنگی ناخواسته وارد شد که 8 سال طول کشید. اگر چه تمام قدرتهای دنیا و برخی کشورهای منطقه از صدام حمایت نظامی و مالی کردند، اما ایران به لطف ایستادگی مردم، ایثار و شهادت جوانان خود (از مذاهب و اقوام مختلف) هم در عرصه نظامی و هم حقوقی و بینالمللی پیروز شد. هر انسان منصف و آزادهای در جهان، به 42 سال ایستادگی مردم ایران افتخار میکند. متأسفانه قدرتهای جهانی بویژه ایالات متحده امریکا به جای درک و احترام به خواست ملت ایران؛ انواع توطئهها و تحریمها را همراه با تبلیغات دروغ و ترویج «ایران هراسی» طی 4 دهه گذشته همچنان ادامه دادند. تروریسم اقتصادی، فشار حداکثری و ترور مقامهای رسمی و علمی ایران توسط دولت ترامپ و به نیابت از او توسط رژیم صهیونیستی، اوج این فشارها بود.
علیرغم این، «ایرانِ اکنون» به گواه مراکز معتبر بینالمللی به یک قدرت نوظهور علمی و فناوری در عرصه جهانی تبدیل شده و در زمینه اقتصادی نیز ضمن تحمل فشارهای ظالمانه و غیرانسانی، به خودکفایی در بسیاری از محصولات صنعتی و کشاورزی رسیده است؛ زمینهای که با برداشته شدنِ تحریمهای ظالمانه، کشور را با جهشی قابل توجه در عرصههای مختلف مواجه خواهد ساخت. جمهوری اسلامی ایران در فناوریهای جدید مثل تولید انرژی هستهای، نانو، علوم فضایی، سلولهای بنیادین و... نیز برای تأمین نیازهای خود در حال و آینده، گامهای بلندی برداشت و در حالی که به کنوانسیونهای بینالمللی مربوطه کاملاً متعهد بود، از حقوق خود طبق مقررات جهانی و هرگونه همکاری علمی در این حوزهها محروم ماند. این مهم، ارزش تلاش دانشمندان ما را ممتاز میکند و بهدلیل ریشه بومی، پیشرفتهای علمی را از تأثیر هر گونه دخالت خارجی ایمن میسازد.
ایران همواره به تعهدات بینالمللی و چندجانبه خود وفادار بوده و از سوی دولتهایی مورد تحریم و تهدید واقع شده که برای مقررات بینالمللی و حتی تعهدات خود ارزشی قائل نیستند. در 14 ژانویه 2015 ایران با حسن نیت مذاکرات هستهای و «برجام» را پذیرفت و تاکنون نیز با وجود پیمانشکنی سایر شرکا، به تعهدات خود وفادار مانده است. آژانس بینالمللی انرژی اتمی (IAEA) نیز طی سالیان گذشته بیشترین بازرسیها را از ایران انجام داده و صلحآمیز بودن برنامه هستهای ایران را در گزارشهای متعدد تأیید کرده است. صدها بار امریکا و متحدانش در منطقه، با تحریک رژیم اسرائیل (که سیاست رسمیاش توسعهطلبی، عدم اجرای قطعنامههای سازمان ملل، تولید سلاح هستهای و عدم عضویت در پیمانهای منع سلاحهای کشتار جمعی مثل NPT است)؛ دشمنی و تهدید به ایران را پیش گرفتند و به نتیجه معکوس رسیدند.
برجام با پشتیبانی قطعنامه 2231 شورای امنیت، نشانه دیگری از حسن نیت ایران بود. فرصتی بزرگ بود تا طرفین، دوستی و همکاری را انتخاب کنند. در حالیکه همه جهان از این توافق راضی بودند و آن را موجب تقویت صلح و همکاری بینالمللی میدانستند،دولت وقت امریکا به تحریک رژیم صهیونیستی و با نقض قطعنامه 2231، یکطرفه از برجام خارج شد و با فشارهای سیاسی و اقتصادی به راه شکست خورده قبلی بازگشت. متأسفانه دولتهای اروپایی نیز که میتوانستند با حفظ استقلال به تعهدات خود پایبند بمانند و چندجانبهگرایی را تقویت کنند، عملاً از ترامپ پیروی کردند. اگر امریکا و اروپا بخواهند اشتباه خود را جبران کنند، ایران استقبال میکند. اما این کار باید فوراً، کامل و بدون هر گونه پیش شرطی صورت بگیرد.
از دیگر سو، دکترین دفاعی ایران بازدارندگی کامل، بدون سلاح هستهای است. ما بزرگترین عامل شکست تروریسم در منطقه بودهایم، اما امریکا سردار سلیمانی قهرمان منطقه ما در مبارزه با داعش را، وحشیانه ترور کرد. ما همسایگان خود در خلیج فارس را از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون به همکاری جمعی و تدوین پیمانی برای مشارکت برای تأمین امنیت منطقه و آبراهها دعوت کردهایم. ایران طرح «صلح هرمز» را در سالهای اخیر، حتی به سران همسایگانی که در اوج خصومت با ما بودند، به شکل مکتوب ارائه داد. «گذشته، چراغ راه آینده است.» ایران حسن نیت خود را اثبات کرده، اکنون نوبت دیگران است. کشور ما با منابع عظیم اقتصادی و دسترسی به بازار بزرگ 500 میلیون نفری، از ظرفیت و فرصتهای بینظیری برای همکاری با تمامی کشورها برخوردار است. ایران اولین کشور مسلمان و آسیایی بود که استقلال کرواسی را به رسمیت شناخت. روابط سیاسی و فرهنگی دوجانبه همواره مثبت و دوستانه بوده است. رئیسجمهوری و وزیر امور خارجه کرواسی طی روزهای اخیر فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفتند. بخشهای دولتی و تجار بخش خصوصی ایران و کرواسی علاقه زیادی به همکاری دارند. روابط اقتصادی و فناورانه با ایران میتواند به رشد اقتصادی سریع و اشتغال آفرینی در کرواسی یاری رساند. درهای اقتصاد ایران همیشه برای کرواسی باز و سود آور است. باعث تأسف است که تحریمهای یکجانبه و ظالمانه دولت امریکا، مانع همکاری تجاری و افزایش منافع ملی دو کشور شده است. جهان وقتی به نظم عادلانه میرسد که هر ملتی برای منافع خود تصمیم بگیرد.
یکی از غنیترین کشورهای جهان از نظر ثروتهای طبیعی، انسانی، منابع انرژی و معدنی است. در طول تاریخ، همواره قدرتهای استعمارگر تلاش کردهاند با تحمیل سلطه خود، هم با استفاده از موقعیت ممتاز منطقهای و هم با غارت منابع اقتصادی ایران؛ در رقابت با سایر قدرتهای جهان، در موقعیت برتر قرار گیرند. ایران در طول قرنهای گذشته هرگز به همسایگان خود حمله نکرده است، اما بلافاصله بعد از انقلاب اسلامی با تجاوز نظامی رژیم صدام، در جنگی ناخواسته وارد شد که 8 سال طول کشید. اگر چه تمام قدرتهای دنیا و برخی کشورهای منطقه از صدام حمایت نظامی و مالی کردند، اما ایران به لطف ایستادگی مردم، ایثار و شهادت جوانان خود (از مذاهب و اقوام مختلف) هم در عرصه نظامی و هم حقوقی و بینالمللی پیروز شد. هر انسان منصف و آزادهای در جهان، به 42 سال ایستادگی مردم ایران افتخار میکند. متأسفانه قدرتهای جهانی بویژه ایالات متحده امریکا به جای درک و احترام به خواست ملت ایران؛ انواع توطئهها و تحریمها را همراه با تبلیغات دروغ و ترویج «ایران هراسی» طی 4 دهه گذشته همچنان ادامه دادند. تروریسم اقتصادی، فشار حداکثری و ترور مقامهای رسمی و علمی ایران توسط دولت ترامپ و به نیابت از او توسط رژیم صهیونیستی، اوج این فشارها بود.
علیرغم این، «ایرانِ اکنون» به گواه مراکز معتبر بینالمللی به یک قدرت نوظهور علمی و فناوری در عرصه جهانی تبدیل شده و در زمینه اقتصادی نیز ضمن تحمل فشارهای ظالمانه و غیرانسانی، به خودکفایی در بسیاری از محصولات صنعتی و کشاورزی رسیده است؛ زمینهای که با برداشته شدنِ تحریمهای ظالمانه، کشور را با جهشی قابل توجه در عرصههای مختلف مواجه خواهد ساخت. جمهوری اسلامی ایران در فناوریهای جدید مثل تولید انرژی هستهای، نانو، علوم فضایی، سلولهای بنیادین و... نیز برای تأمین نیازهای خود در حال و آینده، گامهای بلندی برداشت و در حالی که به کنوانسیونهای بینالمللی مربوطه کاملاً متعهد بود، از حقوق خود طبق مقررات جهانی و هرگونه همکاری علمی در این حوزهها محروم ماند. این مهم، ارزش تلاش دانشمندان ما را ممتاز میکند و بهدلیل ریشه بومی، پیشرفتهای علمی را از تأثیر هر گونه دخالت خارجی ایمن میسازد.
ایران همواره به تعهدات بینالمللی و چندجانبه خود وفادار بوده و از سوی دولتهایی مورد تحریم و تهدید واقع شده که برای مقررات بینالمللی و حتی تعهدات خود ارزشی قائل نیستند. در 14 ژانویه 2015 ایران با حسن نیت مذاکرات هستهای و «برجام» را پذیرفت و تاکنون نیز با وجود پیمانشکنی سایر شرکا، به تعهدات خود وفادار مانده است. آژانس بینالمللی انرژی اتمی (IAEA) نیز طی سالیان گذشته بیشترین بازرسیها را از ایران انجام داده و صلحآمیز بودن برنامه هستهای ایران را در گزارشهای متعدد تأیید کرده است. صدها بار امریکا و متحدانش در منطقه، با تحریک رژیم اسرائیل (که سیاست رسمیاش توسعهطلبی، عدم اجرای قطعنامههای سازمان ملل، تولید سلاح هستهای و عدم عضویت در پیمانهای منع سلاحهای کشتار جمعی مثل NPT است)؛ دشمنی و تهدید به ایران را پیش گرفتند و به نتیجه معکوس رسیدند.
برجام با پشتیبانی قطعنامه 2231 شورای امنیت، نشانه دیگری از حسن نیت ایران بود. فرصتی بزرگ بود تا طرفین، دوستی و همکاری را انتخاب کنند. در حالیکه همه جهان از این توافق راضی بودند و آن را موجب تقویت صلح و همکاری بینالمللی میدانستند،دولت وقت امریکا به تحریک رژیم صهیونیستی و با نقض قطعنامه 2231، یکطرفه از برجام خارج شد و با فشارهای سیاسی و اقتصادی به راه شکست خورده قبلی بازگشت. متأسفانه دولتهای اروپایی نیز که میتوانستند با حفظ استقلال به تعهدات خود پایبند بمانند و چندجانبهگرایی را تقویت کنند، عملاً از ترامپ پیروی کردند. اگر امریکا و اروپا بخواهند اشتباه خود را جبران کنند، ایران استقبال میکند. اما این کار باید فوراً، کامل و بدون هر گونه پیش شرطی صورت بگیرد.
از دیگر سو، دکترین دفاعی ایران بازدارندگی کامل، بدون سلاح هستهای است. ما بزرگترین عامل شکست تروریسم در منطقه بودهایم، اما امریکا سردار سلیمانی قهرمان منطقه ما در مبارزه با داعش را، وحشیانه ترور کرد. ما همسایگان خود در خلیج فارس را از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون به همکاری جمعی و تدوین پیمانی برای مشارکت برای تأمین امنیت منطقه و آبراهها دعوت کردهایم. ایران طرح «صلح هرمز» را در سالهای اخیر، حتی به سران همسایگانی که در اوج خصومت با ما بودند، به شکل مکتوب ارائه داد. «گذشته، چراغ راه آینده است.» ایران حسن نیت خود را اثبات کرده، اکنون نوبت دیگران است. کشور ما با منابع عظیم اقتصادی و دسترسی به بازار بزرگ 500 میلیون نفری، از ظرفیت و فرصتهای بینظیری برای همکاری با تمامی کشورها برخوردار است. ایران اولین کشور مسلمان و آسیایی بود که استقلال کرواسی را به رسمیت شناخت. روابط سیاسی و فرهنگی دوجانبه همواره مثبت و دوستانه بوده است. رئیسجمهوری و وزیر امور خارجه کرواسی طی روزهای اخیر فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفتند. بخشهای دولتی و تجار بخش خصوصی ایران و کرواسی علاقه زیادی به همکاری دارند. روابط اقتصادی و فناورانه با ایران میتواند به رشد اقتصادی سریع و اشتغال آفرینی در کرواسی یاری رساند. درهای اقتصاد ایران همیشه برای کرواسی باز و سود آور است. باعث تأسف است که تحریمهای یکجانبه و ظالمانه دولت امریکا، مانع همکاری تجاری و افزایش منافع ملی دو کشور شده است. جهان وقتی به نظم عادلانه میرسد که هر ملتی برای منافع خود تصمیم بگیرد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ظریف: بایدن وقت دارد اظهارات خود را اصلاح کند
-
افزایش اعتماد مردم به کارآمدی نظام اداری کشور ضرورت دارد
-
اجرای برنامه اشتغال روستایی بازگشت امید به روستاها
-
اولویت برقراری آتش بس در یمن است
-
اخبــــار
-
به افتخار 42 سال ایستادگی «یک ملت»
اخبارایران آنلاین