ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
از سوی کدخدایی اعلام شد
ایرادهای شورای نگهبان به مصوبه انتخاباتی مجلس
گروه سیاسی/ هرچقدر که مجلسیها تلاش میکنند اصلاحیهشان بر قانون انتخابات ریاست جمهوری به سال 1400 برسد، انگار نمیشود. نمایندگان که گوششان را 5 ماه بر همه انتقادات بستند و دایره صلاحیت کاندیداها را آنقدر کوچک کردند که از سوی برخی رسانهها عنوان شد فقط مانده بود اسم کاندیدای مورد نظر را هم در مصوبه بیاورند، الان با ایراد شورای نگهبان روبهرو شده است. عباسعلی کدخدایی با پایان یافتن بیستمین روز از زمان ارسال مصوبه اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به شورای نگهبان از تأیید نشدن و ارجاع آن به مجلس خبر داد.
او دیروز در گفتوگو با خبر ساعت 14 با اشاره به بررسی این مصوبه در شورای نگهبان، گفت: این طرح که چندی قبل از جانب مجلس برای ما ارسال شده بود در چند جلسه شورای نگهبان بررسی شد و اعضای شورا ایرادهایی به آن دارند که پاسخش به مجلس ارسال شد و منتظریم که ببینیم چه اقدامی برای رفع ایرادها خواهد شد.
کدخدایی با تبیین ایرادهای شورای نگهبان به این طرح در چند بند، تقریباً به همان مواردی اشاره کرد که در تمام روزهایی که نمایندگان مشغول تصویب طرح خود بودند، چهرههای سیاسی چه اصلاحطلب و چه اصولگرا آن را مطرح میکردند. در همان ماده یک اصلاحیه که به گفته کدخدایی با اصل ۱۱۵ قانون اساسی مغایرت دارد 5 شرط اختصاصی و 10 شرط عمومی برای داوطلبان ریاست جمهوری تعیین شده که همواره محل اعتراض بود.
کدخدایی با اشاره به همین ماده مصوبه مجلس توضیح داد: در جایی به تابعیت و اخذ نکردن مجوز اقامت دائم از دیگر کشورها و یا محدودکردن سابقه تصدی سمتهایی که در جزء ۱۰ بند ب این قانون آمده، اشاره شده است. در این ماده اشاره شده که یکی از شرایط عمومی افرادی که میخواهند برای انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کنند باید «سابقه مدیریتی» باشد که اعضای شورای نگهبان معتقدند این موضوع با اصل ۱۱۵ قانون اساسی مغایر است. او اضافه کرد: همچنین در همین بند و این جزء، انحصار مناصبی را برای نامزدی و نامنویسی انتخابات ریاست جمهوری لحاظ کردند و فقط کسانی میتوانند برای این انتخابات نامنویسی کنند که این سمتها را قبلاً داشته باشند که اعضای شورای نگهبان این را نیز مغایر با اصل ۱۱۵ قانون اساسی دانستند.
طبق مصوبه مجلس که مورد ایراد شورا قرار گرفته و کدخدایی از آن با عنوان انحصار مناصب نام برده: سابقه تصدی حداقل مجموعاً چهار سال در مناصب ذیل که جمع سابقه تصدی در یک یا چند مورد از مناصب مذکور کفایت میکند. این مناصب شامل، مقام سیاسی موضوع بنده «الف»، «ب» و «ج» ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر 1386، معاونین رؤسای قوای سه گانه، اعضای شورای عالی امنیت ملی و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس دیوان محاسبات کشور، استاندار، شهرداران شهرهای بالای 2 میلیون نفر جمعیت، رؤسای سازمانها و نهادهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و سطح ملی، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور، مدیرکل مرکز مدیریت حوزههای علمیه کشور، اساتید دانشگاه با رتبه استاد تمامی یا دانشیاری با 10 سال سابقه تدریس و مدرسین حوزه علمیه با 10 سال سابقه تدریس در سطوح عالی و افرادی که مستقیماً با حکم رهبر معظم انقلاب منصوب شده اند، است.
طبق اصل 115 قانون اساسی که مبنای ایراد شورای نگهبان بر مصوبه مجلس بود: «رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور».
سخنگوی شورای نگهبان برخی دیگر از مواد این مصوبه را نیز دارای ابهام دانست و گفت: از جمله تبصره یک این ماده که ناظر به ۴ شرطی است که در جزء ۵ بند ۱۰ سیاستهای کلی انتخابات آمده بود و اعضای شورا اعلام کردند که پس از رفع ابهام اعلام نظر میکنند. طبق تبصره یک مصوبه مجلس: تشخیص و احراز شرایط نامزدهای ریاست جمهوری در چارچوب نظر تفسیری شورای نگهبان درخصوص «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجال سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری» موضوع بند (5-10) سیاستهای کلی انتخابات برعهده شورای نگهبان میباشد.
کدخدایی افزود: تبصرهای هم در این ماده وجود دارد که به نوعی این شرایط را به عنوان شرایط نهایی قرار داده است که اعضای شورای نگهبان این تبصره را نیز مغایر اصول ۹۹ و ۱۱۵ و بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی تشخیص دادند. هرچند کدخدایی از تبصره این ماده نام نبرد، اما به نظر میرسد که اظهارات او درخصوص تبصره 2 باشد. آنجا که مجلس تصویب کرده: «وزارت کشور صرفاً در صورتی اقدام به ثبتنام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری مینماید که مطابق تشریفات مقرر در ماده (55)، واجد شرایط مقرر در اجزای (1)، (2)، (4)، (5)، (6) و (10) بند «ب» این ماده بوده و مدارک مثبت در این خصوص را به هنگام ثبتنام ارائه نمایند».
اعلام معیارهای مجلس، مورد ایراد شورا
کدخدایی در ادامه اعلام مواردی که از سوی شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفته، گفت: در بخش دوم ایرادها، اعضای شورای نگهبان اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری را نیز که مربوط به تعریف و اعلام معیارهاست، مغایر با جزء ۵ بند ۱۰ سیاستهای کلی انتخابات دانستند. کدخدایی افزود: در جای دیگری که اقامت دائم یا تابعیت را نیز به منزله ملتزم نبودن و تعهد نداشتن به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دانسته بودند مغایر با اصل ۱۱۵ قانون اساسی شناخته شد. اشاره کدخدایی به تبصره ماده 2 این طرح است که در آن آمده: «اخذ یا داشتن تابعیت و یا اقامت دائم از کشورهای بیگانه توسط داوطلب ، والدین ، همسر و فرزندان از مصادیق عدم التزام و تعهد به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی میشود.»
مخالفت هیأت عالی نظارت مجمع با مصوبه مجلس
اما ایرادات به مصوبه مجلس تنها از سوی شورای نگهبان نبود. هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، در تمام این روزها پای کار بود و ایراداتی را بر آن وارد دانست. دوم بهمن ماه، خبر تشخیص مغایرت بخشهایی از مصوبات مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از سوی اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام شد. اما نه در آن روز و نه دیروز از سوی سخنگوی شورای نگهبان موارد مغایرت این مصوبه با سیاستهای کلی نظام اعلام نشد.
کدخدایی در ادامه تبیین ایرادها به این مصوبه مجلس گفت: بند دیگری از ایرادها به این طرح، مربوط به اعلام نظر هیأت عالی نظارت بر سیاستهای کلی نظام است که طی نامهای به ما اعلام کردند برخی از مواد این مصوبه با سیاستهای کلی نظام مغایرت دارد. او ادامه داد: این ایراد هیأت عالی نظارت بر سیاستهای کلی نظام را به همراه ایرادهای شورای نگهبان و نیز تذکرات لازم برای مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم و منتظریم که نظر اصلاحی مجلس را ببینیم و بعداً اظهار نظر کنیم.
1400 با قانون فعلی یا جدید؟
اینکه آیا مصوبه مجلس به انتخابات سال آینده میرسد یا خیر، محل سؤال است. اما از شواهد و قرائن معلوم است که این اتفاق رخ نخواهد داد. کدخدایی در پاسخ به این پرسش گفت: اکنون نمیتوانم در این باره اظهار نظر کنم، زیرا مجلس شورای اسلامی در حال بررسی لایحه بودجه است و نمیدانم چه زمانی اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری را در دستورکار قرار میدهند. وی تأکید کرد: ما آمادگی داریم هر وقت که مجلس، اصلاحات را در این خصوص انجام داد بررسی و اعلام نظر کنیم.
او دیروز در گفتوگو با خبر ساعت 14 با اشاره به بررسی این مصوبه در شورای نگهبان، گفت: این طرح که چندی قبل از جانب مجلس برای ما ارسال شده بود در چند جلسه شورای نگهبان بررسی شد و اعضای شورا ایرادهایی به آن دارند که پاسخش به مجلس ارسال شد و منتظریم که ببینیم چه اقدامی برای رفع ایرادها خواهد شد.
کدخدایی با تبیین ایرادهای شورای نگهبان به این طرح در چند بند، تقریباً به همان مواردی اشاره کرد که در تمام روزهایی که نمایندگان مشغول تصویب طرح خود بودند، چهرههای سیاسی چه اصلاحطلب و چه اصولگرا آن را مطرح میکردند. در همان ماده یک اصلاحیه که به گفته کدخدایی با اصل ۱۱۵ قانون اساسی مغایرت دارد 5 شرط اختصاصی و 10 شرط عمومی برای داوطلبان ریاست جمهوری تعیین شده که همواره محل اعتراض بود.
کدخدایی با اشاره به همین ماده مصوبه مجلس توضیح داد: در جایی به تابعیت و اخذ نکردن مجوز اقامت دائم از دیگر کشورها و یا محدودکردن سابقه تصدی سمتهایی که در جزء ۱۰ بند ب این قانون آمده، اشاره شده است. در این ماده اشاره شده که یکی از شرایط عمومی افرادی که میخواهند برای انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کنند باید «سابقه مدیریتی» باشد که اعضای شورای نگهبان معتقدند این موضوع با اصل ۱۱۵ قانون اساسی مغایر است. او اضافه کرد: همچنین در همین بند و این جزء، انحصار مناصبی را برای نامزدی و نامنویسی انتخابات ریاست جمهوری لحاظ کردند و فقط کسانی میتوانند برای این انتخابات نامنویسی کنند که این سمتها را قبلاً داشته باشند که اعضای شورای نگهبان این را نیز مغایر با اصل ۱۱۵ قانون اساسی دانستند.
طبق مصوبه مجلس که مورد ایراد شورا قرار گرفته و کدخدایی از آن با عنوان انحصار مناصب نام برده: سابقه تصدی حداقل مجموعاً چهار سال در مناصب ذیل که جمع سابقه تصدی در یک یا چند مورد از مناصب مذکور کفایت میکند. این مناصب شامل، مقام سیاسی موضوع بنده «الف»، «ب» و «ج» ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر 1386، معاونین رؤسای قوای سه گانه، اعضای شورای عالی امنیت ملی و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس دیوان محاسبات کشور، استاندار، شهرداران شهرهای بالای 2 میلیون نفر جمعیت، رؤسای سازمانها و نهادهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و سطح ملی، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور، مدیرکل مرکز مدیریت حوزههای علمیه کشور، اساتید دانشگاه با رتبه استاد تمامی یا دانشیاری با 10 سال سابقه تدریس و مدرسین حوزه علمیه با 10 سال سابقه تدریس در سطوح عالی و افرادی که مستقیماً با حکم رهبر معظم انقلاب منصوب شده اند، است.
طبق اصل 115 قانون اساسی که مبنای ایراد شورای نگهبان بر مصوبه مجلس بود: «رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور».
سخنگوی شورای نگهبان برخی دیگر از مواد این مصوبه را نیز دارای ابهام دانست و گفت: از جمله تبصره یک این ماده که ناظر به ۴ شرطی است که در جزء ۵ بند ۱۰ سیاستهای کلی انتخابات آمده بود و اعضای شورا اعلام کردند که پس از رفع ابهام اعلام نظر میکنند. طبق تبصره یک مصوبه مجلس: تشخیص و احراز شرایط نامزدهای ریاست جمهوری در چارچوب نظر تفسیری شورای نگهبان درخصوص «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجال سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری» موضوع بند (5-10) سیاستهای کلی انتخابات برعهده شورای نگهبان میباشد.
کدخدایی افزود: تبصرهای هم در این ماده وجود دارد که به نوعی این شرایط را به عنوان شرایط نهایی قرار داده است که اعضای شورای نگهبان این تبصره را نیز مغایر اصول ۹۹ و ۱۱۵ و بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی تشخیص دادند. هرچند کدخدایی از تبصره این ماده نام نبرد، اما به نظر میرسد که اظهارات او درخصوص تبصره 2 باشد. آنجا که مجلس تصویب کرده: «وزارت کشور صرفاً در صورتی اقدام به ثبتنام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری مینماید که مطابق تشریفات مقرر در ماده (55)، واجد شرایط مقرر در اجزای (1)، (2)، (4)، (5)، (6) و (10) بند «ب» این ماده بوده و مدارک مثبت در این خصوص را به هنگام ثبتنام ارائه نمایند».
اعلام معیارهای مجلس، مورد ایراد شورا
کدخدایی در ادامه اعلام مواردی که از سوی شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفته، گفت: در بخش دوم ایرادها، اعضای شورای نگهبان اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری را نیز که مربوط به تعریف و اعلام معیارهاست، مغایر با جزء ۵ بند ۱۰ سیاستهای کلی انتخابات دانستند. کدخدایی افزود: در جای دیگری که اقامت دائم یا تابعیت را نیز به منزله ملتزم نبودن و تعهد نداشتن به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دانسته بودند مغایر با اصل ۱۱۵ قانون اساسی شناخته شد. اشاره کدخدایی به تبصره ماده 2 این طرح است که در آن آمده: «اخذ یا داشتن تابعیت و یا اقامت دائم از کشورهای بیگانه توسط داوطلب ، والدین ، همسر و فرزندان از مصادیق عدم التزام و تعهد به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی میشود.»
مخالفت هیأت عالی نظارت مجمع با مصوبه مجلس
اما ایرادات به مصوبه مجلس تنها از سوی شورای نگهبان نبود. هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، در تمام این روزها پای کار بود و ایراداتی را بر آن وارد دانست. دوم بهمن ماه، خبر تشخیص مغایرت بخشهایی از مصوبات مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از سوی اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام شد. اما نه در آن روز و نه دیروز از سوی سخنگوی شورای نگهبان موارد مغایرت این مصوبه با سیاستهای کلی نظام اعلام نشد.
کدخدایی در ادامه تبیین ایرادها به این مصوبه مجلس گفت: بند دیگری از ایرادها به این طرح، مربوط به اعلام نظر هیأت عالی نظارت بر سیاستهای کلی نظام است که طی نامهای به ما اعلام کردند برخی از مواد این مصوبه با سیاستهای کلی نظام مغایرت دارد. او ادامه داد: این ایراد هیأت عالی نظارت بر سیاستهای کلی نظام را به همراه ایرادهای شورای نگهبان و نیز تذکرات لازم برای مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم و منتظریم که نظر اصلاحی مجلس را ببینیم و بعداً اظهار نظر کنیم.
1400 با قانون فعلی یا جدید؟
اینکه آیا مصوبه مجلس به انتخابات سال آینده میرسد یا خیر، محل سؤال است. اما از شواهد و قرائن معلوم است که این اتفاق رخ نخواهد داد. کدخدایی در پاسخ به این پرسش گفت: اکنون نمیتوانم در این باره اظهار نظر کنم، زیرا مجلس شورای اسلامی در حال بررسی لایحه بودجه است و نمیدانم چه زمانی اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری را در دستورکار قرار میدهند. وی تأکید کرد: ما آمادگی داریم هر وقت که مجلس، اصلاحات را در این خصوص انجام داد بررسی و اعلام نظر کنیم.
خطیبزاده در نشست هفتگی با خبرنگاران:
منتظر اقدام مؤثر امریکا هستیم
خرید واکسن از روسیه با اصرار وزارت بهداشت بود
گروه سیاسی/ سخنگوی وزارت امور خارجه بازگشت امریکا به برجام را در صورت انجام اقدام مؤثر از سوی این کشور برای تحقق منافع اقتصادی ایران ممکن دانست. سعید خطیبزاده در نشست هفتگی با نمایندگان رسانهها با بیان اینکه منتظر اقدام امریکا درباره برجام هستیم، گفت: بازگشت امریکا به برجام بهصورت اتومات نیست. با یک امضا خارج شدند، ولی با یک امضا نمیتوانند وارد شوند.
خطیبزاده در پاسخ به این سؤال که چه اتفاقی بیفتد که ایران، امریکا را عضو برجام بپذیرد؟ اظهار داشت: ما منتظر اقدام امریکا هستیم. اقدام هم رفع تحریم مؤثر و این یعنی همه تحریمهایی که بعد از روی کار آمدن ترامپ با گردن کشی و سرکشی درباره معاهدات و نرمهای بینالمللی از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام رخ داد، باید بهصورت مؤثر لغو شود و یعنی ما باید آثار رفع تحریمی را در ایران ببینیم. وی تصریح کرد: یک امضا روی کاغذ کفایت نمیکند و پاسخش یک امضا روی کاغذ است. آنچه منتظریم اظهارنظر این و آن نیست. آنچه منتظر آن هستیم این است که سرمایه این ملت قابل دسترسی باشد. نفت براحتی توسط شرکتها مبادله و پولش برگردد و... زنجیرهای از آثار رفع تحریمی را ببینیم. هر زمان این اقدام را از سوی امریکا ببینیم متناسب با آن پاسخ خواهیم داد.
به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قرار است درباره زمانبندی بازگشت به برجام و چگونگی تعهدات مذاکراتی با ۱+۴ صورت بگیرد، گفت: ما کاملاً روشن گفتهایم هیچ مذاکره دوجانبهای با امریکا نه لازم است و نه در این خصوص خواهیم داشت. امریکا لازم است به تعهداتش برگردد و اگر این اقدام صورت بگیرد در چارچوب کمیسیون مشترک برجام و ۱+۵ در خصوص موضوعات برجامی امکان گفتوگو است. امریکا باید اقدام مؤثر در رفع تحریمها و انجام تعهداتش داشته باشد.
چند هفته دیگر به توقف نظارتهای فراپادمانی میرسیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در تشریح برنامه وزارت خارجه برای اجرای قانون مصوب مجلس در خصوص اقدام راهبردی برای لغو تحریمها نیز عنوان کرد: مسیر چند هفته آینده و چند ماه آینده در قانون مجلس کاملاً روشن است. در کمتر از چند هفته دیگر به تاریخی که در قانون مجلس مشخص شده درباره توقف نظارتهای فراپادمانی میرسیم و اگر اقدام مؤثری رخ ندهد، دولت موظف به گام بعدی خواهد بود. این مسیری است که نمایندگان ملت برای آینده ترسیم کردند و دولت قدم به قدم انجام میدهد.
وی افزود: توپ در زمین آنهایی است که چندین سال است تمام تلاش خود را کردهاند که ایران از ابعاد رفع تحریمی برجام منتفع نشود. براحتی میتوانند با یک تصمیم به این روند خسارت بار خاتمه دهند اگر چنین تصمیمی را بگیرند پاسخ ایران متناسب خواهد بود.
خرید واکسن از روسیه با اصرار وزارت بهداشت
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره واکسن کرونا و نقش وزارت خارجه در خرید واکسن روسی که قرار است وارد شود، گفت: اطمینان میدهم وزارت خارجه هیچ قدمی برنمیدارد مگر اینکه نهادهای بالادستی و صلاحیت دار نسبت به موضوع واکسن درخواست و اصرار داشته باشند. وی با ذکر این نکته که تنها مرجع صلاحیت دار تأیید واکسن کرونا در داخل و درخواست برای تسهیل خرید وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا است، بیان کرد: وزارت امور خارجه سعی کرده با جدیت همه این مصوبات را اجرایی کند. در ماههایی که ما با دوستان نامه نگاری میکردیم همچنان این پاسخ را داشتیم که تا زمانی که درخواستی نداشته باشید و مأموریتی را محول نکنید، وزارت خارجه ورود نخواهد کرد.
خطیبزاده ادامه داد: در مورد واکسن تأیید شده روسیه همین مسیر را رفتهایم و با درخواست و اصرار وزارت بهداشت این کار صورت گرفته است. وزارت خارجه تنها در مسیر تسهیل و تأمین نیازهای اولیه ملت تمام تلاش خود را میکند. درباره واکسن، وزارت بهداشت باید نظر بدهد کما اینکه نظر هم داده است.
وی با بیان اینکه این تنها مسیری نیست که رفتهایم، افزود: مسیرهای متعددی رفتهایم و چندین میلیون دوز واکسن از کنسرسیوم کواکس برای ایران خریداری شده است از سوی دیگر واکسن ایرانی - کوبایی خریداری شده و بعد از مراحل بالینی در داخل تولید صورت میگیرد. با چین و هند گفتوگوهای خوبی صورت گرفته و منتظریم که بسرعت وارد شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: تمامی اینها پس از درخواست و مأموریت ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت به وزارت خارجه صورت گرفته است. وزارت خارجه ورودی به تأیید صلاحیت این واکسنها نداشته، ندارد و نخواهد داشت. ملت ایران مطمئن باشند و وزارت خارجه تنها مسیری که به آن مأموریت داده شود، انجام میدهد.
شهدای خود در مزارشریف را فراموش نکردیم
این دیپلمات ارشد کشورمان به برخی سفرها به تهران و از جمله سفر هیأت سیاسی طالبان اشاره و درباره دلایل گفتوگو با این گروه تروریستی گفت: طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است و دفتر سیاسی طالبان در دوحه و پاکستان و برخی جاهای دیگر بهصورت رسمی فعالیت دارد. در مذاکرات مستقیم با حاکمیت و دولت مستقر افغانستان هستند. این سفر هم به اطلاع دولت افغانستان رسیده و هم درباره بسیاری از مباحث تبادل نظر صورت گرفته است. وی افزود: درباره ماهیت و فعالیتهای این گروه صحبتهایی است و ما شهدای خود در مزارشریف را فراموش نکردیم و یکی از موضوعاتی است که همواره در این باره گفتوگو کردهایم. خطیبزاده بیان کرد: این سفر هم در راستای گفتوگوهای جاری بین دولت افغانستان و این گروه صورت گرفت. همواره اعلام کردهایم که از گفتوگوهای بین الافغانی و فراگیر افغانستانی حمایت میکنیم و طالبان هم بخشی از این گروهها هستند و طبیعی است بهصورت کاملاً اعلام شده از قبل این سفر انجام شد.
خطیبزاده در پاسخ به این سؤال که چه اتفاقی بیفتد که ایران، امریکا را عضو برجام بپذیرد؟ اظهار داشت: ما منتظر اقدام امریکا هستیم. اقدام هم رفع تحریم مؤثر و این یعنی همه تحریمهایی که بعد از روی کار آمدن ترامپ با گردن کشی و سرکشی درباره معاهدات و نرمهای بینالمللی از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام رخ داد، باید بهصورت مؤثر لغو شود و یعنی ما باید آثار رفع تحریمی را در ایران ببینیم. وی تصریح کرد: یک امضا روی کاغذ کفایت نمیکند و پاسخش یک امضا روی کاغذ است. آنچه منتظریم اظهارنظر این و آن نیست. آنچه منتظر آن هستیم این است که سرمایه این ملت قابل دسترسی باشد. نفت براحتی توسط شرکتها مبادله و پولش برگردد و... زنجیرهای از آثار رفع تحریمی را ببینیم. هر زمان این اقدام را از سوی امریکا ببینیم متناسب با آن پاسخ خواهیم داد.
به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قرار است درباره زمانبندی بازگشت به برجام و چگونگی تعهدات مذاکراتی با ۱+۴ صورت بگیرد، گفت: ما کاملاً روشن گفتهایم هیچ مذاکره دوجانبهای با امریکا نه لازم است و نه در این خصوص خواهیم داشت. امریکا لازم است به تعهداتش برگردد و اگر این اقدام صورت بگیرد در چارچوب کمیسیون مشترک برجام و ۱+۵ در خصوص موضوعات برجامی امکان گفتوگو است. امریکا باید اقدام مؤثر در رفع تحریمها و انجام تعهداتش داشته باشد.
چند هفته دیگر به توقف نظارتهای فراپادمانی میرسیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در تشریح برنامه وزارت خارجه برای اجرای قانون مصوب مجلس در خصوص اقدام راهبردی برای لغو تحریمها نیز عنوان کرد: مسیر چند هفته آینده و چند ماه آینده در قانون مجلس کاملاً روشن است. در کمتر از چند هفته دیگر به تاریخی که در قانون مجلس مشخص شده درباره توقف نظارتهای فراپادمانی میرسیم و اگر اقدام مؤثری رخ ندهد، دولت موظف به گام بعدی خواهد بود. این مسیری است که نمایندگان ملت برای آینده ترسیم کردند و دولت قدم به قدم انجام میدهد.
وی افزود: توپ در زمین آنهایی است که چندین سال است تمام تلاش خود را کردهاند که ایران از ابعاد رفع تحریمی برجام منتفع نشود. براحتی میتوانند با یک تصمیم به این روند خسارت بار خاتمه دهند اگر چنین تصمیمی را بگیرند پاسخ ایران متناسب خواهد بود.
خرید واکسن از روسیه با اصرار وزارت بهداشت
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره واکسن کرونا و نقش وزارت خارجه در خرید واکسن روسی که قرار است وارد شود، گفت: اطمینان میدهم وزارت خارجه هیچ قدمی برنمیدارد مگر اینکه نهادهای بالادستی و صلاحیت دار نسبت به موضوع واکسن درخواست و اصرار داشته باشند. وی با ذکر این نکته که تنها مرجع صلاحیت دار تأیید واکسن کرونا در داخل و درخواست برای تسهیل خرید وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا است، بیان کرد: وزارت امور خارجه سعی کرده با جدیت همه این مصوبات را اجرایی کند. در ماههایی که ما با دوستان نامه نگاری میکردیم همچنان این پاسخ را داشتیم که تا زمانی که درخواستی نداشته باشید و مأموریتی را محول نکنید، وزارت خارجه ورود نخواهد کرد.
خطیبزاده ادامه داد: در مورد واکسن تأیید شده روسیه همین مسیر را رفتهایم و با درخواست و اصرار وزارت بهداشت این کار صورت گرفته است. وزارت خارجه تنها در مسیر تسهیل و تأمین نیازهای اولیه ملت تمام تلاش خود را میکند. درباره واکسن، وزارت بهداشت باید نظر بدهد کما اینکه نظر هم داده است.
وی با بیان اینکه این تنها مسیری نیست که رفتهایم، افزود: مسیرهای متعددی رفتهایم و چندین میلیون دوز واکسن از کنسرسیوم کواکس برای ایران خریداری شده است از سوی دیگر واکسن ایرانی - کوبایی خریداری شده و بعد از مراحل بالینی در داخل تولید صورت میگیرد. با چین و هند گفتوگوهای خوبی صورت گرفته و منتظریم که بسرعت وارد شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: تمامی اینها پس از درخواست و مأموریت ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت به وزارت خارجه صورت گرفته است. وزارت خارجه ورودی به تأیید صلاحیت این واکسنها نداشته، ندارد و نخواهد داشت. ملت ایران مطمئن باشند و وزارت خارجه تنها مسیری که به آن مأموریت داده شود، انجام میدهد.
شهدای خود در مزارشریف را فراموش نکردیم
این دیپلمات ارشد کشورمان به برخی سفرها به تهران و از جمله سفر هیأت سیاسی طالبان اشاره و درباره دلایل گفتوگو با این گروه تروریستی گفت: طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است و دفتر سیاسی طالبان در دوحه و پاکستان و برخی جاهای دیگر بهصورت رسمی فعالیت دارد. در مذاکرات مستقیم با حاکمیت و دولت مستقر افغانستان هستند. این سفر هم به اطلاع دولت افغانستان رسیده و هم درباره بسیاری از مباحث تبادل نظر صورت گرفته است. وی افزود: درباره ماهیت و فعالیتهای این گروه صحبتهایی است و ما شهدای خود در مزارشریف را فراموش نکردیم و یکی از موضوعاتی است که همواره در این باره گفتوگو کردهایم. خطیبزاده بیان کرد: این سفر هم در راستای گفتوگوهای جاری بین دولت افغانستان و این گروه صورت گرفت. همواره اعلام کردهایم که از گفتوگوهای بین الافغانی و فراگیر افغانستانی حمایت میکنیم و طالبان هم بخشی از این گروهها هستند و طبیعی است بهصورت کاملاً اعلام شده از قبل این سفر انجام شد.
رئیس قوه قضائیه:
تصمیم نهایی را قاضی میگیرد نه ضابط
رئیس قوه قضائیه استقلال را بزرگترین نعمت نظام جمهوری اسلامی دانست و با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران امروز مستقلترین نظام در این کره خاکی است، گفت: استقلال امروز ما هم برآمده از آزادی ملت است و هم حافظ این آزادی برای ملت خواهد بود.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، سیدابراهیم رئیسی دیروز در جلسه شورای عالی قوه قضائیه ریشههای مبارزه با فقر، فساد، تبعیض، ظلم و استکبار را در درون انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: هاضمه جمهوری اسلامی فساد و تبعیض را نمیپذیرد و ضدظلم و ضداستکبار است و قوه قضائیه به عنوان مجری عدالت در کشور، خود را موظف میداند که مصمم و بدون توقف و بدون تبعیض، به مبارزه با فساد بپردازد. رئیسی در بخش دیگری از صحبتهای خود، ضمن تشکر از ضابطین قضایی و دستاندرکاران حوزههای مختلف امنیتی و انتظامی در سراسر کشور که با قوه قضائیه مساعدت و همکاری دارند، گفت: ما به ضابطین خاص و عام در زمینههای کشف جرم، تحقیق، پیگیری و اجرای دستورات قضات و دادستانها، هم اعتماد داریم و هم احترام میگذاریم و در عین حال توصیه و تأکید ما به همه همکاران این است که تصمیمگیری برعهده دادستان و قاضی است.
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر این نکته که ضابط باید گزارش خود را در راستای کشف جرم، تحقیق و پیگیری آماده و ارائه کند، اما آن کسی که تصمیم نهایی و قضایی برابر با قانون در رابطه با گزارش را میگیرد، دادستان و قاضی است، گفت: باید با تعلیمات پیگیرانه و مسئولانه از سوی قضات و دادستانها، به نحوی عمل شود که ضابطین در اجرای مأموریتهایشان موفق عمل کنند.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، سیدابراهیم رئیسی دیروز در جلسه شورای عالی قوه قضائیه ریشههای مبارزه با فقر، فساد، تبعیض، ظلم و استکبار را در درون انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: هاضمه جمهوری اسلامی فساد و تبعیض را نمیپذیرد و ضدظلم و ضداستکبار است و قوه قضائیه به عنوان مجری عدالت در کشور، خود را موظف میداند که مصمم و بدون توقف و بدون تبعیض، به مبارزه با فساد بپردازد. رئیسی در بخش دیگری از صحبتهای خود، ضمن تشکر از ضابطین قضایی و دستاندرکاران حوزههای مختلف امنیتی و انتظامی در سراسر کشور که با قوه قضائیه مساعدت و همکاری دارند، گفت: ما به ضابطین خاص و عام در زمینههای کشف جرم، تحقیق، پیگیری و اجرای دستورات قضات و دادستانها، هم اعتماد داریم و هم احترام میگذاریم و در عین حال توصیه و تأکید ما به همه همکاران این است که تصمیمگیری برعهده دادستان و قاضی است.
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر این نکته که ضابط باید گزارش خود را در راستای کشف جرم، تحقیق و پیگیری آماده و ارائه کند، اما آن کسی که تصمیم نهایی و قضایی برابر با قانون در رابطه با گزارش را میگیرد، دادستان و قاضی است، گفت: باید با تعلیمات پیگیرانه و مسئولانه از سوی قضات و دادستانها، به نحوی عمل شود که ضابطین در اجرای مأموریتهایشان موفق عمل کنند.
بلینکن: ایران تعهداتش را انجام دهد امریکا به برجام بر میگردد
ظریف: امریکا حق شرط گذاری ندارد
«تونی بلینکن» وزیر امور خارجه امریکا بار دیگر تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام را تکرار کرد و در عین حال این بازگشت را مشروط دانست و یک ادعای تازه هم مطرح کرد. به گزارش ایرنا، بلینکن در مصاحبهای با شبکه انبیسی امریکا، ضمن تکرار تمایل کشورش به بازگشت تعهداتش در قبال برجام، بدون اشاره به اینکه این دولت امریکا بود که در سال 2018 از این توافق خارج شده، گفت که اگر ایران به تعهدات برجامیاش بازگردد، امریکا هم تمایل به انجام این کار دارد.
وزیر خارجه امریکا همچنین مدعی شد که «اگر ایران همچنان محدودیتهای توافق هستهای را بردارد چند هفته با تولید مواد لازم برای ساخت یک سلاح هستهای فاصله خواهد داشت.» بلینکن در ادامه این ادعا اضافه کرد که در وضعیت کنونی ایران فقط به چندماه دیگر برای دستیابی به مواد شکافتی لازم برای ساخت سلاح هستهای زمان نیاز دارد.
این ادعای بلینکن در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای مطرح شده درباره ساخت سلاح هستهای را رد و تأکید کرده است که اهداف برنامه هستهای ایران مسالمتآمیز است و آژانس بینالمللی انرژی اتمی هم بر مسالمتآمیز بودن برنامه هستهای ایران تأکید کرده است.
بلینکن همچنین در پاسخ به سؤالی درباره امریکاییهای بازداشتی در ایران و اینکه آیا آزادی این افراد با بازگشت امریکا به برجام مرتبط خواهد بود، بهطور مشخص پاسخ نداد و تنها به گفتن این حرف بسنده کرد که این افراد صرفنظر از هرگونه توافقی، باید به خانههایشان بازگردند. او افزود: ما قصد داریم برای حصول اطمینان از بازگشت این شهروندان به کشور خود تمرکز کنیم.
ظریف: امریکا حق شرط گذاری ندارد
وزیر امور خارجه تأکید کرد که اگر بنا به شرط گذاری در برجام باشد، این ایران است که می تواند شرط بگذارد نه امریکا. محمدجواد ظریف در پاسخ به سؤال جماران درخصوص اظهارات مقامات دولت جدید امریکا برای بازگشت به برجام، اظهار داشت: آنها دارند تلاش میکنند نه تنها از سابقهای که دولت قبلی ایجاد کرده بدون هزینه عبور کنند بلکه به هزینه ما عبور کنند و خودشان هم میدانند که چنین چیزی شدنی نیست. وزیر امور خارجه افزود: دولت پیشین امریکا اشتباهی کرده و به مردم ما ظلم بزرگی کرده که باید توسط آنها جبران شود و آنها هستند که باید مسئولیت برعهده بگیرند. وی تأکید کرد: شروطی که امریکاییها برای بازگشت به برجام میگذارند هیچ معنی نمیدهد. اگر قرار است کسی برای بازگشت به برجام شرط بگذارد، ما هستیم. آنها باید شروط را اجرا کنند که خارج شدهاند.
وزیر خارجه امریکا همچنین مدعی شد که «اگر ایران همچنان محدودیتهای توافق هستهای را بردارد چند هفته با تولید مواد لازم برای ساخت یک سلاح هستهای فاصله خواهد داشت.» بلینکن در ادامه این ادعا اضافه کرد که در وضعیت کنونی ایران فقط به چندماه دیگر برای دستیابی به مواد شکافتی لازم برای ساخت سلاح هستهای زمان نیاز دارد.
این ادعای بلینکن در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای مطرح شده درباره ساخت سلاح هستهای را رد و تأکید کرده است که اهداف برنامه هستهای ایران مسالمتآمیز است و آژانس بینالمللی انرژی اتمی هم بر مسالمتآمیز بودن برنامه هستهای ایران تأکید کرده است.
بلینکن همچنین در پاسخ به سؤالی درباره امریکاییهای بازداشتی در ایران و اینکه آیا آزادی این افراد با بازگشت امریکا به برجام مرتبط خواهد بود، بهطور مشخص پاسخ نداد و تنها به گفتن این حرف بسنده کرد که این افراد صرفنظر از هرگونه توافقی، باید به خانههایشان بازگردند. او افزود: ما قصد داریم برای حصول اطمینان از بازگشت این شهروندان به کشور خود تمرکز کنیم.
ظریف: امریکا حق شرط گذاری ندارد
وزیر امور خارجه تأکید کرد که اگر بنا به شرط گذاری در برجام باشد، این ایران است که می تواند شرط بگذارد نه امریکا. محمدجواد ظریف در پاسخ به سؤال جماران درخصوص اظهارات مقامات دولت جدید امریکا برای بازگشت به برجام، اظهار داشت: آنها دارند تلاش میکنند نه تنها از سابقهای که دولت قبلی ایجاد کرده بدون هزینه عبور کنند بلکه به هزینه ما عبور کنند و خودشان هم میدانند که چنین چیزی شدنی نیست. وزیر امور خارجه افزود: دولت پیشین امریکا اشتباهی کرده و به مردم ما ظلم بزرگی کرده که باید توسط آنها جبران شود و آنها هستند که باید مسئولیت برعهده بگیرند. وی تأکید کرد: شروطی که امریکاییها برای بازگشت به برجام میگذارند هیچ معنی نمیدهد. اگر قرار است کسی برای بازگشت به برجام شرط بگذارد، ما هستیم. آنها باید شروط را اجرا کنند که خارج شدهاند.
اخبــــار
پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی در پی درگذشت آیتالله نظری
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت عالم بزرگوار آیتالله نظری را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمالله الرّحمن الرّحیم
درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ عبدالله نظری رحمة اللهعلیه را به خاندان مکرّم و ارادتمندان ایشان و به عموم مردم عزیز مازندران تسلیت عرض می کنم. ایشان از شاگردان قدیمی امام راحل بودند و سابقه مبارزاتیشان به سالهای اختناق دوران طاغوت برمیگردد که محور و شمع جمع جوانان حقطلب و تشنه حقایق اسلامی در مسجد جامع ساری بهشمار می رفتند و پس از انقلاب همواره پشتیبان و مروج مفاهیم انقلابی و حرکتهای انقلابی بودند. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و علوّ درجات برای ایشان مسألت میکنم.
سیدعلی خامنهای / ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
واعظی در مراسم رونمایی از اسناد نقش دولت در دفاع مقدس:
جنگ تحمیلی اقتصادی سه ساله را هم به تصویر بکشیم
رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: دنیا و مردم ما باید بدانند علاوه بر جنگ تحمیلی ۸ ساله نظامی، جنگ تحمیلی اقتصادی سه ساله را هم داشتیم که باید آن را هم تدوین کرده و به تصویر بکشیم.
به گزارش ایرنا، «محمود واعظی» روز دوشنبه در مراسم افتتاح رونمایی از اسناد نقش دولت در دفاع مقدس در محل کتابخانه ملی کشور گفت: دوران جنگ فضای کشور طور دیگری بود. اگر مثلثی ترسیم کنیم که در رأس آن نیروهای نظامی باشند، دو رأس دیگر آن مردم و مجموعه کارگزاران نظام هستند و کارگزاران نظام همراه مردم در خدمت جنگ بودند. رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه هدفی که استکبار جهانی با این جنگ دنبال میکرد، از بین بردن انقلاب بود، گفت: باید دید امام خمینی آن روزها با چه وضعیتی تصمیم گرفتند به تهران بیایند و دنیا را مقابل عمل انجام شده قرار دادند. وقتی امام (ره) با استقبال بینظیر وارد تهران شد و عملاً دیگر نمیشد برای از بین بردن انقلاب کاری کنند، برای همین روش نظامی را در پیش گرفتند تا این انقلاب را در همان ماههای اولیه متوقف کنند.
واعظی یادآورشد: اگر امروز میتوانیم در برابر بسیاری از فشارها مقاومت کنیم، یادمان باشد دوره آموزشی بسیار سختی را در هشت سال جنگ تحمیلی طی کردهایم و جوانانی جان خود را کف دست گذاشتند و این بزرگترین فرهنگی است که باید ما، نسل آینده و آیندگان به آن افتخار کنند و هیچ گاه اجازه ندهیم این اعتماد و سرمایه تمام شود و این منبع سرشاری است که میتواند نقشه راه را به نسلهای آینده نشان دهد. این جنگ فرهنگ جدید برای کشور درست کرده است که بر اساس آن در مقابل مشکلات داخلی و دشمنان خارجی میتوانیم بایستیم.
وی با بیان اینکه نقش مردم در کنار نقش دولت باید تبدیل به اسناد شود، گفت: ما باید نقش مردم را هم جمعآوری کنیم. چون جنگ مربوط به همه اقشار بود و متعلق به یک گروه یا قوم خاص نبود و حتی دوران جنگ میگفتند ارمنیها که میآیند خیالمان از کارهای مکانیکی پشت جبهه راحت است. بنابراین اسناد آن هم باید طوری تنظیم شود که همگان بتوانند در آینده از آن استفاده کنند. رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به فشارهای تحریمی در سه سال گذشته گفت: امریکاییها همه ابزارها را برای تحمیل این جنگ اقتصادی پیشبینی کردند و گفتند ظرف سه ماه کار نظام تمام میشود و این را براحتی علنی اعلام می کردند. واعظی گفت: دنیا و مردم ما باید بدانند علاوه بر جنگ تحمیلی ۸ ساله نظامی، جنگ تحمیلی اقتصادی سه ساله هم داشتیم و باید این را هم به تصویر بکشیم. چون خودمان در این دوران بودیم متوجه نمیشویم مثل رزمندگان در دوران دفاع مقدس بودند ولی بعدها میبینیم چه زحمتی کشیدهاند. به گفته وی، اگر امروز بتوانیم اسناد تلفیقی فشارهای اقتصادی و کرونا را به تصویر بکشیم برای آیندگان بسیار مفید خواهد بود. در این مراسم از خانوادههای شهیدان قندی، فکوری، نامجو، فیاضبخش، تندگویان و عباسپور قدردانی شد.
دفاع علی مطهری از رفراندوم
علی مطهری مسائلی مانند FATF، رابطه با امریکا و نظارت شورای نگهبان بر انتخابات را از جمله مسائلی دانسته که میتوان برای آنها همهپرسی برگزار کرد. او این موضوع را در گفتوگو با نشریه «حریم امام» مطرح کرده است. مطهری در این گفتوگو با تأکید بر اینکه برای هر رفراندومی نکته ضروری این است که به مردم درباره آن موضوع اطلاعرسانی کامل صورت بگیرد، گفته است: «مثلاً در صدا و سیما برای یک مدت قابل توجهی باید آن بحث مطرح شود و موافقان و مخالفان صحبت کنند تا مردم به همه جوانب آن مسأله آگاه شوند.» او معتقد است که رفراندوم در مسائل تخصصی و فنی نیز چندان محلی از اعراب ندارد اما در عین حال میگوید: «مسائلی مانند پیوستن یا نپیوستن به FATF و یا توافق برجام تا حد زیادی تخصصی هستند، ولی مسأله این است که اگر بنا باشد اختلافات درباره این موضوعات به جایی برسد که کشور دچار بنبست شود و منافع کشور به خطر بیفتد و لازم باشد که زودتر تکلیف این موضوع روشن شود، من فکر میکنم که میشود اینگونه مسائل را هم به همهپرسی گذاشت.» مطهری افزوده است: «مصداق «مسأله بسیار مهم اقتصادی» که در قانون اساسی آمده است، میتواند مسأله FATF باشد و مصداق «مسأله بسیار مهم سیاسی» میتواند رابطه با امریکا باشد. رابطه، نه مذاکره. در واقع، تکلیف مذاکره معلوم است؛ یعنی در یک شرایطی صلاح نیست و در یک شرایطی ممکن است صلاح باشد. ولی بحث رابطه، یک موضوع کلیتر است. در قانون اساسی آمده است که در مسائل بسیار مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میتوان رفراندوم و همهپرسی داشت. در حال حاضر، در مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی مصداقی به خاطر نمیآورم که موضوعی لازم به همهپرسی باشد.»
این چهره سیاسی بحث نظارت استصوابی را هم از دیگر موضوعاتی بر شمرد که قابلیت برگزاری همهپرسی دارد و در همین رابطه گفت: «به نظر من، این هم میتواند به رأى مردم گذاشته شود که آیا نظارت شورای نگهبان بر انتخابات، صرفاً شامل مسائل مالی و اخلاقی کاندیداهاست یا اینکه شامل انتقاد و اظهار نظر نیز میشود؟ یعنی صورت مسأله باید برای مردم توضیح داده شود که راجع به چه چیزی رأى میدهند؛ زیرا این یک مسأله شرعی و جزو احکام دین نیست. مسألهای تخصصی هم نیست که بگوییم مردم حق اظهار نظر ندارند.»
او درباره آثار برگزاری همهپرسی در کشور هم گفته است: «با وارد کردن مردم در سرنوشت خودشان، اعتماد آنها به نظام سیاسی کشور بیشتر میشود. احساس مشارکت میکنند و همکاری بیشتری با حکومت خواهند داشت. به نظر من همهپرسی نوعی نشاط سیاسی ایجاد میکند.»
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت عالم بزرگوار آیتالله نظری را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمالله الرّحمن الرّحیم
درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ عبدالله نظری رحمة اللهعلیه را به خاندان مکرّم و ارادتمندان ایشان و به عموم مردم عزیز مازندران تسلیت عرض می کنم. ایشان از شاگردان قدیمی امام راحل بودند و سابقه مبارزاتیشان به سالهای اختناق دوران طاغوت برمیگردد که محور و شمع جمع جوانان حقطلب و تشنه حقایق اسلامی در مسجد جامع ساری بهشمار می رفتند و پس از انقلاب همواره پشتیبان و مروج مفاهیم انقلابی و حرکتهای انقلابی بودند. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و علوّ درجات برای ایشان مسألت میکنم.
سیدعلی خامنهای / ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
واعظی در مراسم رونمایی از اسناد نقش دولت در دفاع مقدس:
جنگ تحمیلی اقتصادی سه ساله را هم به تصویر بکشیم
رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: دنیا و مردم ما باید بدانند علاوه بر جنگ تحمیلی ۸ ساله نظامی، جنگ تحمیلی اقتصادی سه ساله را هم داشتیم که باید آن را هم تدوین کرده و به تصویر بکشیم.
به گزارش ایرنا، «محمود واعظی» روز دوشنبه در مراسم افتتاح رونمایی از اسناد نقش دولت در دفاع مقدس در محل کتابخانه ملی کشور گفت: دوران جنگ فضای کشور طور دیگری بود. اگر مثلثی ترسیم کنیم که در رأس آن نیروهای نظامی باشند، دو رأس دیگر آن مردم و مجموعه کارگزاران نظام هستند و کارگزاران نظام همراه مردم در خدمت جنگ بودند. رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه هدفی که استکبار جهانی با این جنگ دنبال میکرد، از بین بردن انقلاب بود، گفت: باید دید امام خمینی آن روزها با چه وضعیتی تصمیم گرفتند به تهران بیایند و دنیا را مقابل عمل انجام شده قرار دادند. وقتی امام (ره) با استقبال بینظیر وارد تهران شد و عملاً دیگر نمیشد برای از بین بردن انقلاب کاری کنند، برای همین روش نظامی را در پیش گرفتند تا این انقلاب را در همان ماههای اولیه متوقف کنند.
واعظی یادآورشد: اگر امروز میتوانیم در برابر بسیاری از فشارها مقاومت کنیم، یادمان باشد دوره آموزشی بسیار سختی را در هشت سال جنگ تحمیلی طی کردهایم و جوانانی جان خود را کف دست گذاشتند و این بزرگترین فرهنگی است که باید ما، نسل آینده و آیندگان به آن افتخار کنند و هیچ گاه اجازه ندهیم این اعتماد و سرمایه تمام شود و این منبع سرشاری است که میتواند نقشه راه را به نسلهای آینده نشان دهد. این جنگ فرهنگ جدید برای کشور درست کرده است که بر اساس آن در مقابل مشکلات داخلی و دشمنان خارجی میتوانیم بایستیم.
وی با بیان اینکه نقش مردم در کنار نقش دولت باید تبدیل به اسناد شود، گفت: ما باید نقش مردم را هم جمعآوری کنیم. چون جنگ مربوط به همه اقشار بود و متعلق به یک گروه یا قوم خاص نبود و حتی دوران جنگ میگفتند ارمنیها که میآیند خیالمان از کارهای مکانیکی پشت جبهه راحت است. بنابراین اسناد آن هم باید طوری تنظیم شود که همگان بتوانند در آینده از آن استفاده کنند. رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به فشارهای تحریمی در سه سال گذشته گفت: امریکاییها همه ابزارها را برای تحمیل این جنگ اقتصادی پیشبینی کردند و گفتند ظرف سه ماه کار نظام تمام میشود و این را براحتی علنی اعلام می کردند. واعظی گفت: دنیا و مردم ما باید بدانند علاوه بر جنگ تحمیلی ۸ ساله نظامی، جنگ تحمیلی اقتصادی سه ساله هم داشتیم و باید این را هم به تصویر بکشیم. چون خودمان در این دوران بودیم متوجه نمیشویم مثل رزمندگان در دوران دفاع مقدس بودند ولی بعدها میبینیم چه زحمتی کشیدهاند. به گفته وی، اگر امروز بتوانیم اسناد تلفیقی فشارهای اقتصادی و کرونا را به تصویر بکشیم برای آیندگان بسیار مفید خواهد بود. در این مراسم از خانوادههای شهیدان قندی، فکوری، نامجو، فیاضبخش، تندگویان و عباسپور قدردانی شد.
دفاع علی مطهری از رفراندوم
علی مطهری مسائلی مانند FATF، رابطه با امریکا و نظارت شورای نگهبان بر انتخابات را از جمله مسائلی دانسته که میتوان برای آنها همهپرسی برگزار کرد. او این موضوع را در گفتوگو با نشریه «حریم امام» مطرح کرده است. مطهری در این گفتوگو با تأکید بر اینکه برای هر رفراندومی نکته ضروری این است که به مردم درباره آن موضوع اطلاعرسانی کامل صورت بگیرد، گفته است: «مثلاً در صدا و سیما برای یک مدت قابل توجهی باید آن بحث مطرح شود و موافقان و مخالفان صحبت کنند تا مردم به همه جوانب آن مسأله آگاه شوند.» او معتقد است که رفراندوم در مسائل تخصصی و فنی نیز چندان محلی از اعراب ندارد اما در عین حال میگوید: «مسائلی مانند پیوستن یا نپیوستن به FATF و یا توافق برجام تا حد زیادی تخصصی هستند، ولی مسأله این است که اگر بنا باشد اختلافات درباره این موضوعات به جایی برسد که کشور دچار بنبست شود و منافع کشور به خطر بیفتد و لازم باشد که زودتر تکلیف این موضوع روشن شود، من فکر میکنم که میشود اینگونه مسائل را هم به همهپرسی گذاشت.» مطهری افزوده است: «مصداق «مسأله بسیار مهم اقتصادی» که در قانون اساسی آمده است، میتواند مسأله FATF باشد و مصداق «مسأله بسیار مهم سیاسی» میتواند رابطه با امریکا باشد. رابطه، نه مذاکره. در واقع، تکلیف مذاکره معلوم است؛ یعنی در یک شرایطی صلاح نیست و در یک شرایطی ممکن است صلاح باشد. ولی بحث رابطه، یک موضوع کلیتر است. در قانون اساسی آمده است که در مسائل بسیار مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میتوان رفراندوم و همهپرسی داشت. در حال حاضر، در مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی مصداقی به خاطر نمیآورم که موضوعی لازم به همهپرسی باشد.»
این چهره سیاسی بحث نظارت استصوابی را هم از دیگر موضوعاتی بر شمرد که قابلیت برگزاری همهپرسی دارد و در همین رابطه گفت: «به نظر من، این هم میتواند به رأى مردم گذاشته شود که آیا نظارت شورای نگهبان بر انتخابات، صرفاً شامل مسائل مالی و اخلاقی کاندیداهاست یا اینکه شامل انتقاد و اظهار نظر نیز میشود؟ یعنی صورت مسأله باید برای مردم توضیح داده شود که راجع به چه چیزی رأى میدهند؛ زیرا این یک مسأله شرعی و جزو احکام دین نیست. مسألهای تخصصی هم نیست که بگوییم مردم حق اظهار نظر ندارند.»
او درباره آثار برگزاری همهپرسی در کشور هم گفته است: «با وارد کردن مردم در سرنوشت خودشان، اعتماد آنها به نظام سیاسی کشور بیشتر میشود. احساس مشارکت میکنند و همکاری بیشتری با حکومت خواهند داشت. به نظر من همهپرسی نوعی نشاط سیاسی ایجاد میکند.»
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ایرادهای شورای نگهبان به مصوبه انتخاباتی مجلس
-
منتظر اقدام مؤثر امریکا هستیم
-
تصمیم نهایی را قاضی میگیرد نه ضابط
-
بلینکن: ایران تعهداتش را انجام دهد امریکا به برجام بر میگردد
-
اخبــــار
اخبارایران آنلاین