ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
فعالان فضایی در گفت و گو با «ایران»:
باید به استارتاپ های حوزه فضایی اعتماد داشت
سوسن صادقی
خبرنگار
مرتضی براری رئیس سازمان فضایی بهتازگی در گفتوگویی با سایت وزارت ارتباطات گفت: دادهها را از 12 ماهواره بهصورت آنلاین دریافت میکنیم و آزادسازی آنها به شکلگیری کسب و کارهای فضایی و توسعه و رشد آنها کمک کرده است. به بهانه این خبر به سراغ فعالان استارتاپی حوزه فضایی رفتیم تا ببینیم از دادههای فضایی برای چه کاربردهایی استفاده میکنند و چالشهای پیش روی آنها چیست؟
یک اقدام ارزشمند
روحالله یزدان معاون بازرگانی مؤسسه سنجش از راه دور بصیر معتقد است نفس آزادسازی دادههای ماهوارهای اقدام بسیار ارزشمندی است ولی وقتی ارزشمندتر است که دادههای مهم دیگری هم که برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار میگیرد، در اختیار کسب و کارهای حوزه فضایی قرار گیرد.
یزدان گفت: درست است که سازمان فضایی بخشی از دادهها را در اختیار استارتاپها قرار میدهد ولی این به تنهایی کافی نیست چون استارتاپها به اطلاعات و دادههای دیگری نیز که در اختیار دیگر سازمانها مانند نقشه برداری، جغرافیایی و دادههای مکانی و... است نیاز دارند تا بتوانند از آن دادهها ارزش افزوده ایجاد کنند ولی این سازمانها دادههای خود را در دسترس قرار نمیدهند.
وی افزود: البته کیفیت دادههایی که سازمان فضایی ایران رایگان در اختیار استارتاپها قرار میدهد هم اهمیت دارد. دادههای ضعیف و با رزلوشن متوسط بیشتر به کار بخشهای کشاورزی میآید، نه همه شرکت ها. بیشتر شرکتها و استارتاپها به دادهها و تصاویر باکیفیت بسیار بالا نیاز دارند تا بهتر بتوان آنها را آنالیز و تجزیه و تحلیل و کاربردی کرد در حالی که به این دادهها دسترسی ندارند.
این فعال حوزه فضایی معتقد است تصاویر خوب و باکیفیت نه تنها گران هستند بلکه بهدلیل تحریم ما به آنها دسترسی نداریم. حتی به هر قیمتی و دور زدنی هم بخواهیم این دادهها را بهدست بیاوریم، تولید سرویس بخصوص بهدلیل بالا بودن نرخ ارز گران تمام میشود.
وی با بیان اینکه کشور ما در زمینه سنجش از راه دور در دنیا جزو کشورهای پیشرو است، گفت: یکی از چالشهای ما این است که مسئولان بالادستی دانش و اطلاعات کافی درباره حوزه سنجش از راه دور ندارند و به اهمیت استفاده و کاربردی کردن تصاویر و اطلاعات مکانی ماهوارهای پی نبردهاند، این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرو مانند اروپا و امریکا از دادههای ماهوارهای برای پایشهای سالانه خود استفاده میکنند از اینرو آنها نیز باید آموزش ببینند تا با درک این موضوع بتوانند نیازهای استارتاپها را با تأمین دادههای مورد نیاز رفع کنند. اگر این اتفاق روی دهد استارتاپهای بیشتری در کشور در حوزه فضایی فعال میشوند.
شکستن نگاه امنیتی به دادهها
یاسر عشورزاده بنیانگذار استارتاپ تیزنگر نیز اعتقاد دارد پیش از این دادهها، امنیتی محسوب میشدند و همین که در اختیار گذاشتن دادهها از سوی سازمانی مانند سازمان فضایی دیگر امنیتی نیست گامی رو به جلوست، چرا که پیش از این در این زمینه حساسیتهای زیادی وجود داشت ولی با شکستن این سد استارتاپهای زیادی در این حوزه ورود کردند.
عشورزاده گفت: البته ما بیشتر دادههای مورد نیاز خود را بهصورت مستقیم از درگاههای اروپایی که رایگان هستند، دریافت میکنیم چون معمولاً بوروکراسی اداری سازمانهای داخلی پیچیده و وقت گیر است اما اگر در زمینه دریافت دادههای پولی برای استارتاپها تسهیلات ایجاد کنند، بهتر است.این فعال که با راهاندازی استارتاپ خود تصاویر ماهوارهای را با استفاده از هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل کرده و پدیدههای محیطی را مورد پایش قرار داده و در سامانهای آن را منتشر میکنند، افزود: از دادههای ماهوارهای برای پیشبینی سیلاب، پهنهبندی سیلاب، آتشسوزی و ریسک استفاده و از سوی دیگر الگوهای مصرف، آب، کود و سلامت گیاه و... به کشاورزان ارائه میشود. با تجزیه و تحلیل دادهها معادن کشف میشوند و میتوان مراتع و پهنای آبی، دریاچهها و... را پایش کرده و به کاربران گزارش کرد بنابراین میبینیم که دادهها و تصاویر ماهوارهای دارای ارزش افزوده بالایی هستند.
عشورزاده در زمینه چالشهایی که استارتاپهای فضایی با آن روبهرو هستند نیز گفت: بزرگترین دغدغه ما این است که بستر و ساز و کاری دقیق برای ارجاع کار از سوی بخش خصوصی و سازمانهای دولتی به استارتاپهای بخش فضایی وجود ندارد از سوی دیگر سازمانها هنوز به ما اعتماد نکردهاند از اینرو امیدوارم سازمان فضایی و وزارت ارتباطات این چالش پیش روی ما را تسهیل کنند.وی افزود: دومین دغدغه ما نیز این است که در اطلس اکوسیستم استارتاپی کشور گم شدهایم و حمایتهای خوبی از ما نشده و با ما مانند تمام کسب و کارهای اینترنتی یکسان برخورد میشود. این در حالی است که استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان بخش فضایی میتوانند در حل چالشهای کشور سهم داشته باشند و آن را حل کنند. پیشبینی آتشسوزی و سیلاب و ارزش افزودهای که در این حوزه وجود دارد، بسیار بالاست و قابل مقایسه با دیگر کسب و کارهای مجازی نیست ولی هنوز ما را در اولویتها قرار ندادهاند.
این فعال به سومین دغدغه هم اشاره کرد و گفت: افراد غیرمتخصص در این حوزه فضایی ورود کردهاند و فقط میخواهند استارتاپی در حوزه فضایی داشته باشند بنابراین گزارشهایی هم که ارائه میدهند اشتباه است و این امر خطرناکی است که بازخورد آن را در سالهای آینده متوجه خواهیم شد.
گامی رو به جلو
مهدی آل یعقوب مدیر استارتاپ هواشناسی «سیمیتیو» اعتقاد دارد دسترسی به اطلاعات ماهوارهای بهصورت آنلاین از سازمان فضایی گام رو به جلو و اتفاق خوبی است، چرا که پیش از این سازمانهای دولتی نسبت به ارائه اطلاعات موجودشان برخوردهای سختگیرانهای داشتند.
آل یعقوب گفت: از آزادسازی دادههای سازمان فضایی مدت زمان زیادی نگذشته است ولی باید توزیع دادهها طبق نیازسنجیهای کسب و کارها انجام شود. بهعبارتی باید بعد از نیازسنجی، دادهها را در دسترس استارتاپها قرار دهند. اگر دادهها بهصورت گلچین شده به کسب و کارها ارسال شود، مثمرثمرتر خواهد بود.
وی افزود: به هر حال استارتاپها برخی دادهها را از سایتهای خارجی دریافت میکنند که رایگان نیست و برای استارتاپها هم امکان هزینه کردن زیاد وجود ندارد بنابراین اگر سازمان فضایی با پیادهسازی سیستمی، دادهها را خریداری کرده و با قیمت پایین تری در اختیار استارتاپها قرار دهد برای ما و حتی خود آنها مقرون به صرفه میشود.
این فعال که استارتاپش به کشاورزان، صنایع هوانوردی و سازمانهای امدادی خدمات ارائه میدهد، گفت: ما نیاز داریم به برخی از اطلاعات بدون تأخیر دست یابیم از اینرو باید هزینه کنیم از سوی دیگر باید از سوی سازمان هواشناسی کشورمان برای استفاده از این دادهها توصیه نامه داشته باشیم. البته سازمان فضایی این امکان را برای ما فراهم کرده ولی بهدلیل وجود مشکلات فنی هنوز این اقدام عملیاتی نشده است.
وی درباره مشکلات کارشان نیز گفت: ما به چندین لایه اطلاعات نیاز داریم که این اطلاعات شامل اطلاعات جغرافیایی، هواشناسی و... میشود که این اطلاعات در دست سازمانهای متعددی است. برای اینکه اطلاعات دقیقی با تحلیل هوشمندانه در اختیار مشتریان خود قرار دهیم به این دسته از اطلاعات هم نیاز داریم ولی در دسترس نیستند یا خیلی گران هستند باید این دسته از اطلاعات را هم سازمانها برای استارتاپها آزادسازی کنند.
آل یعقوب افزود: متأسفانه سازمانها درباره آزادسازی دادههای خود مقاومت میکنند از اینرو بهنظر میرسد باید اراده حاکمیتی برای آزادسازی آنها شکل بگیرد و سازمانها مانند سازمان فضایی نگاه امنیتی به دادهها نداشته باشند. چون ما مجبوریم دادهها را از منابع غیررسمی بهدست آوریم که این کار نه تنها ما را از هدفمان دور میکند، بلکه تحلیلها هم دقیق نمیشود و برای مشتریان جذاب نیست.
صباح معتمدی مدیر استارتاپ فضاکاو که در حوزه کشاورزی فعال هستند نیز معتقد است مشکل اصلی ما این است که ما به تصاویر با رزولوشن بسیار بالا و زیر 10 متر دسترسی نداریم و آنها نه تنها بسیار گران است بلکه به علت تحریم نمیتوانیم آنها را تهیه کنیم.
معتمدی گفت: ما ماهواره بومی نداریم و باید در این زمینه تلاش کنیم هم اکنون کشورهایی مانند امارات و عربستان با مشارکت دیگر کشورها ماهوارههای فعالی دارند ما هم باید به این نقطه برسیم.
این فعال اعتقاد دارد برای صحت سنجی نیاز به تجهیزات داریم ولی این تجهیزات را در اختیار استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان قرار نمیدهند با اینکه ما در یک پروژهای در قزوین هزینه زیادی را متحمل شدیم ولی در پایان که کار به صحت سنجی و استفاده از تجهیزات رسید با وجود موافقت قبلی، اجازه استفاده از تجهیزات را در خارج از سازمان ندادند و هزینههای ما همه هدر رفت.
خبرنگار
مرتضی براری رئیس سازمان فضایی بهتازگی در گفتوگویی با سایت وزارت ارتباطات گفت: دادهها را از 12 ماهواره بهصورت آنلاین دریافت میکنیم و آزادسازی آنها به شکلگیری کسب و کارهای فضایی و توسعه و رشد آنها کمک کرده است. به بهانه این خبر به سراغ فعالان استارتاپی حوزه فضایی رفتیم تا ببینیم از دادههای فضایی برای چه کاربردهایی استفاده میکنند و چالشهای پیش روی آنها چیست؟
یک اقدام ارزشمند
روحالله یزدان معاون بازرگانی مؤسسه سنجش از راه دور بصیر معتقد است نفس آزادسازی دادههای ماهوارهای اقدام بسیار ارزشمندی است ولی وقتی ارزشمندتر است که دادههای مهم دیگری هم که برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار میگیرد، در اختیار کسب و کارهای حوزه فضایی قرار گیرد.
یزدان گفت: درست است که سازمان فضایی بخشی از دادهها را در اختیار استارتاپها قرار میدهد ولی این به تنهایی کافی نیست چون استارتاپها به اطلاعات و دادههای دیگری نیز که در اختیار دیگر سازمانها مانند نقشه برداری، جغرافیایی و دادههای مکانی و... است نیاز دارند تا بتوانند از آن دادهها ارزش افزوده ایجاد کنند ولی این سازمانها دادههای خود را در دسترس قرار نمیدهند.
وی افزود: البته کیفیت دادههایی که سازمان فضایی ایران رایگان در اختیار استارتاپها قرار میدهد هم اهمیت دارد. دادههای ضعیف و با رزلوشن متوسط بیشتر به کار بخشهای کشاورزی میآید، نه همه شرکت ها. بیشتر شرکتها و استارتاپها به دادهها و تصاویر باکیفیت بسیار بالا نیاز دارند تا بهتر بتوان آنها را آنالیز و تجزیه و تحلیل و کاربردی کرد در حالی که به این دادهها دسترسی ندارند.
این فعال حوزه فضایی معتقد است تصاویر خوب و باکیفیت نه تنها گران هستند بلکه بهدلیل تحریم ما به آنها دسترسی نداریم. حتی به هر قیمتی و دور زدنی هم بخواهیم این دادهها را بهدست بیاوریم، تولید سرویس بخصوص بهدلیل بالا بودن نرخ ارز گران تمام میشود.
وی با بیان اینکه کشور ما در زمینه سنجش از راه دور در دنیا جزو کشورهای پیشرو است، گفت: یکی از چالشهای ما این است که مسئولان بالادستی دانش و اطلاعات کافی درباره حوزه سنجش از راه دور ندارند و به اهمیت استفاده و کاربردی کردن تصاویر و اطلاعات مکانی ماهوارهای پی نبردهاند، این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرو مانند اروپا و امریکا از دادههای ماهوارهای برای پایشهای سالانه خود استفاده میکنند از اینرو آنها نیز باید آموزش ببینند تا با درک این موضوع بتوانند نیازهای استارتاپها را با تأمین دادههای مورد نیاز رفع کنند. اگر این اتفاق روی دهد استارتاپهای بیشتری در کشور در حوزه فضایی فعال میشوند.
شکستن نگاه امنیتی به دادهها
یاسر عشورزاده بنیانگذار استارتاپ تیزنگر نیز اعتقاد دارد پیش از این دادهها، امنیتی محسوب میشدند و همین که در اختیار گذاشتن دادهها از سوی سازمانی مانند سازمان فضایی دیگر امنیتی نیست گامی رو به جلوست، چرا که پیش از این در این زمینه حساسیتهای زیادی وجود داشت ولی با شکستن این سد استارتاپهای زیادی در این حوزه ورود کردند.
عشورزاده گفت: البته ما بیشتر دادههای مورد نیاز خود را بهصورت مستقیم از درگاههای اروپایی که رایگان هستند، دریافت میکنیم چون معمولاً بوروکراسی اداری سازمانهای داخلی پیچیده و وقت گیر است اما اگر در زمینه دریافت دادههای پولی برای استارتاپها تسهیلات ایجاد کنند، بهتر است.این فعال که با راهاندازی استارتاپ خود تصاویر ماهوارهای را با استفاده از هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل کرده و پدیدههای محیطی را مورد پایش قرار داده و در سامانهای آن را منتشر میکنند، افزود: از دادههای ماهوارهای برای پیشبینی سیلاب، پهنهبندی سیلاب، آتشسوزی و ریسک استفاده و از سوی دیگر الگوهای مصرف، آب، کود و سلامت گیاه و... به کشاورزان ارائه میشود. با تجزیه و تحلیل دادهها معادن کشف میشوند و میتوان مراتع و پهنای آبی، دریاچهها و... را پایش کرده و به کاربران گزارش کرد بنابراین میبینیم که دادهها و تصاویر ماهوارهای دارای ارزش افزوده بالایی هستند.
عشورزاده در زمینه چالشهایی که استارتاپهای فضایی با آن روبهرو هستند نیز گفت: بزرگترین دغدغه ما این است که بستر و ساز و کاری دقیق برای ارجاع کار از سوی بخش خصوصی و سازمانهای دولتی به استارتاپهای بخش فضایی وجود ندارد از سوی دیگر سازمانها هنوز به ما اعتماد نکردهاند از اینرو امیدوارم سازمان فضایی و وزارت ارتباطات این چالش پیش روی ما را تسهیل کنند.وی افزود: دومین دغدغه ما نیز این است که در اطلس اکوسیستم استارتاپی کشور گم شدهایم و حمایتهای خوبی از ما نشده و با ما مانند تمام کسب و کارهای اینترنتی یکسان برخورد میشود. این در حالی است که استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان بخش فضایی میتوانند در حل چالشهای کشور سهم داشته باشند و آن را حل کنند. پیشبینی آتشسوزی و سیلاب و ارزش افزودهای که در این حوزه وجود دارد، بسیار بالاست و قابل مقایسه با دیگر کسب و کارهای مجازی نیست ولی هنوز ما را در اولویتها قرار ندادهاند.
این فعال به سومین دغدغه هم اشاره کرد و گفت: افراد غیرمتخصص در این حوزه فضایی ورود کردهاند و فقط میخواهند استارتاپی در حوزه فضایی داشته باشند بنابراین گزارشهایی هم که ارائه میدهند اشتباه است و این امر خطرناکی است که بازخورد آن را در سالهای آینده متوجه خواهیم شد.
گامی رو به جلو
مهدی آل یعقوب مدیر استارتاپ هواشناسی «سیمیتیو» اعتقاد دارد دسترسی به اطلاعات ماهوارهای بهصورت آنلاین از سازمان فضایی گام رو به جلو و اتفاق خوبی است، چرا که پیش از این سازمانهای دولتی نسبت به ارائه اطلاعات موجودشان برخوردهای سختگیرانهای داشتند.
آل یعقوب گفت: از آزادسازی دادههای سازمان فضایی مدت زمان زیادی نگذشته است ولی باید توزیع دادهها طبق نیازسنجیهای کسب و کارها انجام شود. بهعبارتی باید بعد از نیازسنجی، دادهها را در دسترس استارتاپها قرار دهند. اگر دادهها بهصورت گلچین شده به کسب و کارها ارسال شود، مثمرثمرتر خواهد بود.
وی افزود: به هر حال استارتاپها برخی دادهها را از سایتهای خارجی دریافت میکنند که رایگان نیست و برای استارتاپها هم امکان هزینه کردن زیاد وجود ندارد بنابراین اگر سازمان فضایی با پیادهسازی سیستمی، دادهها را خریداری کرده و با قیمت پایین تری در اختیار استارتاپها قرار دهد برای ما و حتی خود آنها مقرون به صرفه میشود.
این فعال که استارتاپش به کشاورزان، صنایع هوانوردی و سازمانهای امدادی خدمات ارائه میدهد، گفت: ما نیاز داریم به برخی از اطلاعات بدون تأخیر دست یابیم از اینرو باید هزینه کنیم از سوی دیگر باید از سوی سازمان هواشناسی کشورمان برای استفاده از این دادهها توصیه نامه داشته باشیم. البته سازمان فضایی این امکان را برای ما فراهم کرده ولی بهدلیل وجود مشکلات فنی هنوز این اقدام عملیاتی نشده است.
وی درباره مشکلات کارشان نیز گفت: ما به چندین لایه اطلاعات نیاز داریم که این اطلاعات شامل اطلاعات جغرافیایی، هواشناسی و... میشود که این اطلاعات در دست سازمانهای متعددی است. برای اینکه اطلاعات دقیقی با تحلیل هوشمندانه در اختیار مشتریان خود قرار دهیم به این دسته از اطلاعات هم نیاز داریم ولی در دسترس نیستند یا خیلی گران هستند باید این دسته از اطلاعات را هم سازمانها برای استارتاپها آزادسازی کنند.
آل یعقوب افزود: متأسفانه سازمانها درباره آزادسازی دادههای خود مقاومت میکنند از اینرو بهنظر میرسد باید اراده حاکمیتی برای آزادسازی آنها شکل بگیرد و سازمانها مانند سازمان فضایی نگاه امنیتی به دادهها نداشته باشند. چون ما مجبوریم دادهها را از منابع غیررسمی بهدست آوریم که این کار نه تنها ما را از هدفمان دور میکند، بلکه تحلیلها هم دقیق نمیشود و برای مشتریان جذاب نیست.
صباح معتمدی مدیر استارتاپ فضاکاو که در حوزه کشاورزی فعال هستند نیز معتقد است مشکل اصلی ما این است که ما به تصاویر با رزولوشن بسیار بالا و زیر 10 متر دسترسی نداریم و آنها نه تنها بسیار گران است بلکه به علت تحریم نمیتوانیم آنها را تهیه کنیم.
معتمدی گفت: ما ماهواره بومی نداریم و باید در این زمینه تلاش کنیم هم اکنون کشورهایی مانند امارات و عربستان با مشارکت دیگر کشورها ماهوارههای فعالی دارند ما هم باید به این نقطه برسیم.
این فعال اعتقاد دارد برای صحت سنجی نیاز به تجهیزات داریم ولی این تجهیزات را در اختیار استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان قرار نمیدهند با اینکه ما در یک پروژهای در قزوین هزینه زیادی را متحمل شدیم ولی در پایان که کار به صحت سنجی و استفاده از تجهیزات رسید با وجود موافقت قبلی، اجازه استفاده از تجهیزات را در خارج از سازمان ندادند و هزینههای ما همه هدر رفت.
بنا بر اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیک و در 6 ماه اول سال
ارزش معاملات الکترونیکی در کشور 8 برابر شد
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی سالانه برای اندازهگیری وضعیت تجارت الکترونیک در کشور و تهیه اطلاعات با کیفیت به منظور سیاستگذاری و برنامهریزی، اقدام به تهیه و انتشار گزارش میکند. این مرکز در تازهترین گزارش خود از 8.3 برابر شدن ارزش معاملات الکترونیکی و 3 برابر شدن تعداد نمادهای اعتماد الکترونیکی صادره نسبت به مدت مشابه سال 1398 خبر داد.به گزارش «ایران»، طبق این گزارش، در بخش زیرساخت تجارت الکترونیکی، ضریب نفوذ اینترنت به 102 درصد رسیده که نسبت به سال قبل، 9 درصد رشد داشته است. همچنین ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند به 65 درصد رسیده که نسبت به سال قبل، 20 درصد رشد داشته و حدود 185 هزار گواهی امضای الکترونیکی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 123 درصد رشد داشته است.
در بخش عملکرد تجارت الکترونیکی، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی 639 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 284 درصد رشد داشته است. ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیکی یک هزار و 110 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، 217 درصد رشد داشته و مبلغ هر خرید الکترونیکی بهطور میانگین 417 هزار تومان برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 153 درصد رشد داشته است. همچنین تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی حدود یک و نیم میلیارد فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 52 درصد رشد داشته و تعداد معاملات الکترونیکی دولتی حدود 151هزار فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 34 درصد رشد داشته است.
در بخش روش شناسی و جمعیت شناسی تجارت الکترونیکی، تعداد اینمادهای اعطا شده در نیمه اول سال 99 نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل با رسیدن به 16 هزار اینماد، 196 درصد رشد داشته است. حدود 76 هزار واحد تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد هستند که 23 درصد از تعداد کل واحدهای تجارت الکترونیکی را شامل میشود و 81 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد، علاوه بر وب سایت از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند؛حدود 86 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی، از سرمایهگذار شخصی به منظور توسعه خود استفاده میکنند و حدود 43 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از پست جمهوری اسلامی ایران به منظور ارسال و تحویل کالا استفاده میکنند. 46 درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد، بین 30 تا 40 سال سن دارند و 75 درصد از اینمادهای اعطا شده در نیمه نخست سال 99، مربوط به واحدهای تجارت الکترونیکی با ماهیت حقیقی بوده است.
بهطور کلی، با در نظر گرفتن آمار ارائه شده در گزارش در حوزه زیرساخت تجارت الکترونیکی، از جمله رشد 7 درصدی در حوزه ضریب نفوذ تلفن همراه نسبت به مدت زمان مشابه در سال 98، با رسیدن به عدد 149 درصد و همچنین رشد 17 درصدی در ضریب نفوذ اینترنت پهن باند با رسیدن به عدد 102 درصد که بالاتر از میانگین جهانی و منطقه است؛ میتوان گفت زیرساخت ارتباطی قابل قبولی برای رشد تجارت الکترونیکی در کشور وجود دارد.
از سوی دیگر، آمار شاخصهای عملکرد تجارت الکترونیکی نشان از رشد مبلغ و تعداد در تراکنش های تجارت الکترونیکی دارد. ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی نسبت به مدت زمان مشابه در سال 98 با رشد 284 درصدی همراه بوده است، به علاوه تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی با رشد 52 درصدی نسبت به مدت زمان مشابه در سال 98 مواجه بود که نشان از استقبال بیشتر خریداران از خرید اینترنتی بوده است.همچنین، بررسی آمار جمعیت شناسی نشان دهنده تعداد رو به رشد واحدهای تجارت الکترونیکی است. با این حال در نیمه نخست سال 99 نیز سهم زنان از مالکیت واحدهای تجارت الکترونیکی همچنان ثابت (13درصد) بوده و بسیار کمتر از مردان است. علاوه بر این، بیش از 86 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از سرمایه شخصی خود جهت راهاندازی و توسعه استفاده میکنند.
در نهایت اینکه، با در نظر گرفتن آمار ارائه شده میتوان نتیجه گرفت که هر چند تجارت الکترونیکی در ایران بهطور کلی در مسیر رشد قرار دارد اما همچنان با موانعی از قبیل شرایط اقتصادی پرنوسان، ایجاد محدودیتهای متعدد، سیاستگذاری های نادرست و عدم آموزش و اطلاعرسانی کافی به عموم در خصوص تجارت الکترونیکی روبهروست که باید جهت رفع آنها، به بهبود عملکرد در حوزه سیاستگذاری، فرهنگسازی و آموزش پرداخته شود.
طراحی سه بعدی فیلم با یک کلیک
امروزه طراحی تصاویر سه بعدی با استفاده از نرمافزارهای مختلف امکانپذیر است؛ ایجاد تصاویر انیمیشن برای کودکان، ساخت تیزرهای تبلیغاتی سه بعدی، ایجاد تصاویر مربوط به فیلمها، ساخت نماهای ثابت سه بعدی و… همگی به راحتی و توسط نرمافزارهای مختلف ایجاد تصاویر سه بعدی امکان پذیر است.
کاربرانی که با نرمافزارهای مختلف در ارتباط هستند پس از شنیدن اصطلاح سه بعدی و نرمافزار مربوط به آن، بیشتر به یاد نرمافزار حرفهای 3DMAX میافتند، اما برای کار با این نرمافزار باید آشنایی کامل با ابزارها داشت و ازسوی دیگر نیاز به سیستمهای قدرتمند از نظر سختافزاری و بخصوص کارت گرافیک و حافظه دارد.
اما نرمافزارهای دیگری را میتوان یافت و به کمک آنها تصاویر سه بعدی حرفهای را ایجاد کرد که استفاده از آنها برای کاربران در مقابل نرمافزارهایی همچون 3DMAX بسیار آسانتر است که یکی از این نرمافزارها ZBrush است؛ نرمافزاری فوقالعاده حرفهای برای ساخت و طراحی تصاویر سه بعدی Sculpture یا حکاکی که به کمک آنها کاربران میتوانند اقدام به ساخت تصاویر سه بعدی حرفهای کنند.
امروزه در دنیای سینمایی مدرن، این نرمافزار در ساخت اکثر شخصیتها و هیولاهای مخوف به کار میرود؛ در این نرمافزار ابزارهای مختلف برای ساخت این تصاویر قرار داده شده که دسترسی به آنها با توجه به نحوه طراحی و قرارگیری ابزارها در دسترس کاربر بسیار سریع است؛ از ویژگیهای موجود در این نرمافزار میتوان به قابلیتهایی همچون ساخت تصاویر سه بعدی بدون پسزمینه، قابلیت وارد کردن (Import) تصاویر مختلف بهمنظور استفاده در تصویر سه بعدی، قدرت بالا در Render کردن تصاویر و ارائه پیش نمایشهای Real Time در هنگام طراحی و قابلیت استفاده از ابزارهای Mesh Morphing اشاره کرد؛ در این نرمافزار همچنین ابزارهای بهینهسازی تصویر و حجم، ابزار بازگشتی به آخرین مرحله انجام شده، قابلیت ذخیرهسازی تصاویر خروجی در فرمتهای 3ds , html , Swf هم وجود دارد. این نرمافزار قدرتمند در زمینه ساخت تصاویر سه بعدی محصولی از شرکت Pixologic است. این نرمافزار را میتوانید از وب سایت P30world.com رایگان بارگذاری کنید.
کاربرانی که با نرمافزارهای مختلف در ارتباط هستند پس از شنیدن اصطلاح سه بعدی و نرمافزار مربوط به آن، بیشتر به یاد نرمافزار حرفهای 3DMAX میافتند، اما برای کار با این نرمافزار باید آشنایی کامل با ابزارها داشت و ازسوی دیگر نیاز به سیستمهای قدرتمند از نظر سختافزاری و بخصوص کارت گرافیک و حافظه دارد.
اما نرمافزارهای دیگری را میتوان یافت و به کمک آنها تصاویر سه بعدی حرفهای را ایجاد کرد که استفاده از آنها برای کاربران در مقابل نرمافزارهایی همچون 3DMAX بسیار آسانتر است که یکی از این نرمافزارها ZBrush است؛ نرمافزاری فوقالعاده حرفهای برای ساخت و طراحی تصاویر سه بعدی Sculpture یا حکاکی که به کمک آنها کاربران میتوانند اقدام به ساخت تصاویر سه بعدی حرفهای کنند.
امروزه در دنیای سینمایی مدرن، این نرمافزار در ساخت اکثر شخصیتها و هیولاهای مخوف به کار میرود؛ در این نرمافزار ابزارهای مختلف برای ساخت این تصاویر قرار داده شده که دسترسی به آنها با توجه به نحوه طراحی و قرارگیری ابزارها در دسترس کاربر بسیار سریع است؛ از ویژگیهای موجود در این نرمافزار میتوان به قابلیتهایی همچون ساخت تصاویر سه بعدی بدون پسزمینه، قابلیت وارد کردن (Import) تصاویر مختلف بهمنظور استفاده در تصویر سه بعدی، قدرت بالا در Render کردن تصاویر و ارائه پیش نمایشهای Real Time در هنگام طراحی و قابلیت استفاده از ابزارهای Mesh Morphing اشاره کرد؛ در این نرمافزار همچنین ابزارهای بهینهسازی تصویر و حجم، ابزار بازگشتی به آخرین مرحله انجام شده، قابلیت ذخیرهسازی تصاویر خروجی در فرمتهای 3ds , html , Swf هم وجود دارد. این نرمافزار قدرتمند در زمینه ساخت تصاویر سه بعدی محصولی از شرکت Pixologic است. این نرمافزار را میتوانید از وب سایت P30world.com رایگان بارگذاری کنید.
تأمین امنیت خانه با پهپاد
میترا جلیلی- پهپادهای امروزی غالباً در محیط بیرون از خانه پرواز میکنند ولی چرا نتوان از ظرفیت این پهپادها در فضای داخل خانه یا فروشگاه استفاده کرد تا این پهپادها بتوانند براحتی در داخل خانه پرواز کرده و امنیت را در نبود صاحبخانه یا مالک فروشگاه برقرار کنند؟
پهپاد Tando یکی از این نمونه هاست که بهدلیل ساختار مناسبش براحتی میتواند درخانه پرواز کند و همه نقاط خانه را زیر پوشش خود داشته باشد. این پهپاد شامل 3بخش کوادکوپتر، کاشیهای چسبیده به سقف و یک اپلیکیشن است که به کاربر اجازه میدهد با کمک آن سیستم پهپاد را مدیریت کند. وقتی این پهپاد در حال گشت زدن نیست پهپاد میتواند با کمک کاشیها، محکم به سقف بچسبد تا باتری آن شارژ شود. وقتی هم نوبت به پرواز این پهپاد میرسد، این پهپاد از محل شارژ خود جدا شده و در خانه یا فروشگاه پرواز میکند. این پهپاد برای مشتریانی که میخواهند با بودجه نسبتاً کمی امنیت خانه یا فروشگاه خود را بهصورت فناورانه تأمین کنند مناسب است.
این پهپاد در طول پرواز و حتی وقتی در جای شارژ خود قرار دارد و به سقف چسبیده است میتواند با کمک دوربینهای حرارتی و نوری، فضای اطراف خود را بهصورت 360درجه اسکن کند. اطلاعات بلافاصله با استفاده از هوش مصنوعی پردازش و به یک فضای ابری ارسال میشود.اگر موردی غیرطبیعی همچون ورود افراد غریبه به خانه یا فروشگاه، آتش و دود یا شیء ناشناسی را تشخیص دهد بلافاصله از طریق اپلیکیشن برای صاحبخانه یک هشدار ارسال میکند؛ همچنین بهجای جیپیاس از یک فناوری شبیه LiDAR برای مسیریابی استفاده میکند و وقتی کارمندان در محل کار یا فروشگاه نیستند یا همه افراد خانه را ترک کردهاند، میتواند امنیت را بهطور کامل برقرار کند.
پهپاد Tando یکی از این نمونه هاست که بهدلیل ساختار مناسبش براحتی میتواند درخانه پرواز کند و همه نقاط خانه را زیر پوشش خود داشته باشد. این پهپاد شامل 3بخش کوادکوپتر، کاشیهای چسبیده به سقف و یک اپلیکیشن است که به کاربر اجازه میدهد با کمک آن سیستم پهپاد را مدیریت کند. وقتی این پهپاد در حال گشت زدن نیست پهپاد میتواند با کمک کاشیها، محکم به سقف بچسبد تا باتری آن شارژ شود. وقتی هم نوبت به پرواز این پهپاد میرسد، این پهپاد از محل شارژ خود جدا شده و در خانه یا فروشگاه پرواز میکند. این پهپاد برای مشتریانی که میخواهند با بودجه نسبتاً کمی امنیت خانه یا فروشگاه خود را بهصورت فناورانه تأمین کنند مناسب است.
این پهپاد در طول پرواز و حتی وقتی در جای شارژ خود قرار دارد و به سقف چسبیده است میتواند با کمک دوربینهای حرارتی و نوری، فضای اطراف خود را بهصورت 360درجه اسکن کند. اطلاعات بلافاصله با استفاده از هوش مصنوعی پردازش و به یک فضای ابری ارسال میشود.اگر موردی غیرطبیعی همچون ورود افراد غریبه به خانه یا فروشگاه، آتش و دود یا شیء ناشناسی را تشخیص دهد بلافاصله از طریق اپلیکیشن برای صاحبخانه یک هشدار ارسال میکند؛ همچنین بهجای جیپیاس از یک فناوری شبیه LiDAR برای مسیریابی استفاده میکند و وقتی کارمندان در محل کار یا فروشگاه نیستند یا همه افراد خانه را ترک کردهاند، میتواند امنیت را بهطور کامل برقرار کند.
اخبـــــار
اینترنت زیرساخت ۲۵ درصد ارزان شد
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) اعلام کرد، پهنای باند اینترنت زیرساخت، ۲۵ درصد ارزان شد.
بهگزارش ایسنا، حسین فلاح جوشقانی در توئیتر نوشت: با پیشنهاد وزارت ارتباطات و تصویب کمیسیون تنظیم مقررات، پهنای باند اینترنت زیرساخت، ۲۵ درصد ارزان شد. البته این کاهش قیمت درحالی است که شرکت ارتباطات زیرساخت پهنای باند را به اپراتورها و شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی میفروشد. باید دید کاهش قیمت پهنای باند اینترنت زیرساخت، چه تأثیری بر قیمت نهایی برای کاربران خواهد داشت.
معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد
پیشرفت ۸۰ درصدی زیرساخت ارتباطی شبکه ملی اطلاعات
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: زیرساخت ارتباطی شبکه ملی اطلاعات ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.
به گزارش ایرنا، «حمید فتاحی» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر خود نوشت: پیشرفت زیرساخت ارتباطی شبکه ملی اطلاعات بیش از ۸۰درصداست. آنچه در برخی برداشتهای مغرضانه از ارزیابیهای منصفانه مرکز ملی، پیشرفت ۲۵ درصدی گزارش شده، اجزایی از زیرساخت اطلاعاتی است. مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: هنر برخی سازمانها گرفتن بودجه بهنام تبلیغ اسلام و به کام رحمان ۱۴۰۰ بوده و حال مطالبهگر شدهاند. گفتنی است مدتی قبل وزارت ارتباطات از پیشرفت ۸۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات خبر داد. پس از اعلام این خبر مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد این میزان از پیشرفت حاصل نشده است و برای این که در این زمینه موفق باشیم حتماً باید به معماری نهایی دست پیدا کرد. تأکید مرکز ملی فضای مجازی این بود که بتوانند با همکاری وزارت ارتباطات هسته اصلی شبکه ملی اطلاعات را توسعه دهند. در این میان برخی از سازمانها از این همکاری برداشتهای دیگری داشتند و وزارت ارتباطات را به کمکاری محکوم کردند.
تأخیر در اجرای تکالیف ۳ سامانه
مرتبط با دولت الکترونیکی
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات از تعویق برگزاری جلسه این شورا بهدلیل تأخیر دستگاههای مرتبط با اجرا و پیادهسازی سامانههای تجارت الکترونیکی، مالیات الکترونیکی و سلامت الکترونیکی خبر داد.
به گزارش «ایران» رضا باقری اصل در توئیتر نوشت: سه روز گذشته برای برگزاری جلسه بیستم شورای اجرایی فناوری اطلاعات هماهنگیهای بسیاری انجام شد. اما تأخیر در اجرای تکالیف سامانه تجارت الکترونیکی، مالیات الکترونیکی و سلامت الکترونیکی موجب تأخیر چند روزه در برگزاری جلسه این شورا شد. وی با بیان اینکه فقط برای موضوع پیادهسازی سامانه سلامت الکترونیکی دو جلسه با حضور وزرا و معاونان در دفتر رئیسجمهوری برگزار شد، اضافه کرد: قرار است در جلسه بیستم شورای اجرایی فناوری اطلاعات، نتایج ارزیابی خدمات الکترونیکی ۱۵۷ دستگاه اجرایی که با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و مشارکت دستگاههای اجرایی تهیه شده، ارائه شود. دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه این گزارش را در راستای ارزیابی شفافیت درگاههای الکترونیکی وزارتخانهها عنوان کرد و افزود: البته ناگفته نماند، وضع شفافیت خوب نیست.
تبلیغات هوآوی در امریکا در راستای شکست ترامپ
شرکت چینی هوآوی غول تبلیغاتی WPP را برای تبلیغ برندش در امریکا در شرایط حساس فعلی استخدام کرد.
به گزارش ایسنا، اگرچه محصولات هوآوی در حال حاضر در بازار امریکا موجود نیست اما این شرکت چینی آژانس بازاریابی دیجیتالی Adlab را که بخشی از آژانس WPP است، استخدام کرده تا آگاهی درباره برند هوآوی را در رسانه های اجتماعی افزایش دهد.این قرارداد برای آژانس WPP ریسک شهرت و ریسک سیاسی به همراه دارد. هوآوی در مرکز جنگ تجاری دونالد ترامپ، رئیسجمهور سابق امریکا با چین قرار گرفته و فروش گوشیهای این شرکت به دلیل تحریمهای امریکا علیه تأمینکنندگان تراشه و قطعه هوآوی کاهش پیدا کرده است.جو بایدن، رئیسجمهور امریکا هنوز مشخص نکرده که آیا ممنوعیت ترامپ علیه هوآوی را ادامه خواهد داد یا خیر.
جینا ریموندو، فرماندار رود آیلندز که گزینه بایدن برای تصدی وزارت بازرگانی امریکاست، هفته گذشته وعده داد به حمایت از شبکههای مخابراتی در برابر دخالت چین ادامه میدهد اما به ادامه این ممنوعیت اشارهای نکرد.آژانس WPP با هوآوی در امریکا و اروپا سابقه همکاری دارد. پولیتیکو اوایل سال ۲۰۲۰ گزارش کرده بود که هوآوی این آژانس را برای مدیریت بودجه تبلیغات سالانه ۳۵۰ میلیون دلاری برای تبلیغ گوشیهای هوآوی در ۶۵ بازار استخدام کرده است.براساس گزارش بیزنس اینسایدر، شرکتها همکاری با هوآوی را پرریسک ارزیابی میکنند. غول روابط عمومی ادلمن پس از کسب یک قرارداد هفت رقمی در اواخر سال ۲۰۱۸، به روابطش با این شرکت پایان داد.
شکست فیس بوک از قانونگذاران استرالیایی
مدیر ارشد اجرایی فیسبوک هفته گذشته با دو وزیر استرالیایی تماس گرفته تا درباره قانونی مذاکره کند که طبق آن باید به رسانهها هزینه پرداخت کند اما تلاش او برای تغییر رأی آنان موفقیتآمیز نبود.
بهگزارش مهر، مارک زاکربرگ مدیر ارشد اجرایی فیسبوک هفته گذشته با قانونگذاران استرالیایی تماس گرفت تا درباره قوانینی مذاکره کند که طبق آنها شرکتهای فناوری باید به رسانهها هزینه پرداخت کنند. اما بهگفته جاش فرآیندبرگ وزیر خزانهداری این کشور، زاکربرگ نتوانست آنها را وادار به تغییر سیاستهایشان کند.
طبق اطلاعات موجود هدف از تماس زاکربرگ مذاکره درباره این قانون و تأثیرات آن بر فیس بوک بود. در همین راستا هفته گذشته جاش فرآیندبرگ، پل فلچر (وزیر ارتباطات استرالیا) و مدیر ارشد اجرایی فیس بوک گفتوگو کردند.فرآیند برگ در مصاحبهای گفت: اگر میخواهید بدانید، نه زاکربرگ نتوانست مرا از تصمیمم منصرف کند.
البته او جزئیات بیشتری درباره این گفتوگو فاش نکرد. از سوی دیگر سخنگوی فیسبوک در استرالیا نیز اعلام کرد مدیران ارشد این شرکت به طور مرتب با مقامات دولتی دیدار و درباره موضوعات مختلفی گفتوگو میکنند. او در این باره افزود: ما بهطور فعال با دولت استرالیا همکاری میکنیم تا یک چارچوب کاری برای پشتیبانی از اکوسیستم اخبار در این کشور فراهم کنیم.استرالیا تصمیم دارد با تصویب قانونی فیسبوک و گوگل را مجبور کند برای پرداخت هزینه اخبار با رسانهها مذاکره کنند اگر دو طرف نتوانند درباره پرداخت هزینه به توافقی دست یابند، یک داور از سوی دولت تعیین میشود تا مبلغ مذکور را تعیین کند.
فیسبوک و گوگل مخالف تصویب این قانون هستند و حتی گوگل تهدید کرده در صورت تصویب این قانون قابلیت جستوجو در استرالیا را حذف میکند. از سوی دیگر فیسبوک نیز هشدار داده در تصویب قانون از اشتراکگذاری محتوای اخبار استرالیایی در پلتفرمش جلوگیری میکند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
باید به استارتاپ های حوزه فضایی اعتماد داشت
-
ارزش معاملات الکترونیکی در کشور 8 برابر شد
-
طراحی سه بعدی فیلم با یک کلیک
-
تأمین امنیت خانه با پهپاد
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین