تهیه و تنظیم:حسن مجیدی
رادیو پیام آغاز به کار کرد
رادیو پیام صبح روز گذشته [یکشنبه 14آذر 1372] آغاز بهکار کرد.
این رادیو هر۱۰ دقیقه در حدود ۳دقیقه خبر و پیام ترافیکی پخش میکند و بدینوسیله رانندگان میتوانند پیامها و اخبار زنده ترافیکی شهر را بشنوند و به این ترتیب مسیرهای عاری از ترافیک را شناسایی کرده و آسانتر به مقصد برسند.
مرکز کنترل ترافیک بهمنظور پوشش خبری کل سطح شهر از دوربینهای نصب شده توسط سالن نظارت ترافیک مرکز کنترل ترافیک تهران استفاده میکنند. در ضمن با هماهنگی به عمل آمده با مناطق بیست گانه شهرداری تهران مقرر شده تا عوامل انسانی مجهز به بیسیم در مسیرها و معابری که از دسترس دید دوربینهای سالن نظارت به دور میباشند، مستقر شوند تا بهصورت لحظهای وضعیت ترافیکی شهر به اطلاع شنوندگان این رایو رسانده شود.
همچنین گزارشهای بیسیمهای فرماندهی آتشنشانی، راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، گشتهای کنترل شرکت واحد اتوبوسرانی و مینی بوس رانی، بازرسین شرکت واحد و گشتهای کمکرسانی و امداد اتومبیلها در خیابانها و بزرگراه ها مشاهدات ترافیکی خود را به مرکز کنترل ترافیک تهران ارسال مینمایند که مجموعه بهصورت خبر و پیام ترافیکی بهصورت لحظهای برای شنوندگان رادیو پیام پخش خواهد شد.
پیامهای آموزشی، آگهی تجاری، سرود و... از این رادیو پخش خواهد شد و در کنار این برنامههای 10 دقیقهای، در ساعات مختلف نیز طی گزارشی وضعیت عمومی ترافیک، ساعات پرواز هواپیماها، حرکت قطارها و... را به اطلاع شنوندگان خواهد رساند.
روزنامه کیهان- دوشنبه 15 آذر 1372
با بهرهبرداری از سیستم سوئیفت
ارتباط بانکهای ایران و جهان
با کامپیوتر انجام میشود
ازاین پس تمامی ارتباطات بانکی میان ایران و کشورهای جهان از طریق کامپیوتر انجام میشود.ارتباطات کامپیوتری بانکهای ایران و جهان با استفاده از شبکه ارتباطات بین بانکی در جهان موسوم به «سوئیفت» میسر شده است. پیشاز این، ارتباط بانکی ایران و خارج به روش دستی انجام میشد.
دکتر محمدحسین عادلی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه این شبکه گفت: هزینه استفاده از سیستم سوئیفت، یک ششم هزینه ارتباط بهصورت دستی است. دقت زیاد، سرعت تبادل اطلاعات، صحت عملیات بانکی و امنیت در حوالههای بانکی که از اهمیت خاصی برخوردار است، از ویژگیهای این سیستم است.با پیوستن به این شبکه، ارتباط با ۳۷۰۰ بانک اصلی جهان که هر کدام دارای هزاران شعبه هستند برقرار میشود.
روزنامه کیهان- دوشنبه 15 آذر 1372
شبکه سوم تلویزیون آغاز بهکار کرد
شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران روز گذشته با پیام حجتالاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری افتتاح شد.
رئیس جمهوری در این پیام با ابراز خوشحالی نسبت به راهاندازی شبکه سوم سیما و پر کردن اوقات فراغت مردم گفت: صداوسیما امروز بزرگترین وسیله پیامرسانی انقلاب و رشد روحی انسانها است. با تهیه برنامههای پرمحتوا و جذاب، نیازهای اطلاعاتی مردم باید در اختیار آنها گذاشته شود.... البته پر کردن اوقات فراغت به هرشکل مورد تأیید ما نیست و ما بهدنبال برنامههای پرمحتوا و پر کردن اوقات فراغت بهصورت سالم و سازنده هستیم.
در مرحله اول بهرهبرداری از شبکه سوم تلویزیون، ۱4 شهر شامل: اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران بزرگ، مشهد، بندرعباس، اهواز، زنجان، زاهدان، شیراز، تبریز، کرج، ارومیه و کرمانشاه زیر پوشش این فرستنده تلویزیونی قرار میگیرند.برای تأمین برنامههای شبکه سوم براساس برنامهریزیهای انجام شده با تشکیل واحدهای تولید و پخش برنامههای مختلف و متنوعی در گروه سنی جوان و نوجوان در زمینه مسائل اجتماعی، آموزشی، ورزشی و سرگرم کننده ساخته و بتدریج پخش خواهد شد.
روزنامه کیهان- دوشنبه 15 آذر 1372
خـرم آن نغـمه کـه مردم بـسـپـارند بـه یـاد
استاد جواد معروفی درگذشت
جواد معروفی از استادان موسیقی کشور بامداد دیروز[سهشنبه 16 آذر 1372] در ۷۸ سالگی در بیمارستان مدائن تهران درگذشت.وی که در 15 مرداد سال ۱۲۹1 در خانوادهای هنرمند دیده به جهان گشوده بود، فرزند موسی خان معروفی نوازنده تار و استاد موسیقی زمان خویش بود.مرحوم معروفی در طول زندگی، آثاری برای موسیقی کشور تصنیف و تنظیم کرد که ملودیهای آن دهان به دهان نقل میشود. از جمله این آثار که علاقه مندان به هنر با آن آشنایی بیشتری دارند، «خوابهای طلایی»، «ژیلا» و «عاشورا» است.شادروان معروفی پیانو را با استادی مینواخت و در این راه سبک و سیاق خاص خود را داشت. از استاد آثار و شاگردان بسیاری به یادگار مانده است.
روزنامه همشهری - چهارشنبه 17 آذر 1372
ایران در سوگ مرجع شیعیان جهان
رحلت حضرت آیتالله گلپایگانی
بار دیگر جهان اسلام و تشیع به ماتم و عزا نشست و ستارهای از آسمان مرجعیت به خاموشی گرایید. روح بلند و ملکوتی سلاله پاک رسولالله(ص) به ملکوت اعلی پیوست و امت اسلام رخت عزا بر تن کرد. حضرت آیتاللهالعظمی حاج سیدمحمدرضا گلپایگانی که از دوشنبه شب هفته گذشته[15 آذر 1372] بهعلت عفونت ریوی در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران بستری شده بود در لحظات عرفانی و ملکوتی اذان مغرب، شب جمعه دارفانی را وداع گفت و روح بلندش پرواز به سوی ابدیت را آغاز کرد.*
آیتاللهالعظمی سیدمحمدرضا موسوی گلپایگانی در سال 1277 در منطقه گوگد گلپایگان بهدنیا آمد. پساز طی دروس مقدمات در زادگاه خود، راهی اراک گردید و در 21 سالگی وارد درس خارج فقه و اصول آیتالله حائری یزدی شد. ایشان پساز هجرت به قم و پس از تأسیس حوزه علمیه قم و رحلت آیتالله عبدالکریم حائری یزدی تدریس خارج فقه و اصولِ خود را آغاز کرد. آیتالله گلپایگانی دارای نگاشتهها و تقریرات بسیار بود و در دوران سی ودو ساله مرجعیت، یکی از ارکان فقاهت بشمار میآمد. آیتالله گلپایگانی سرانجام در هجدهم آذر1372 در سن 95سالگی درگذشت و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
*روزنامه رسالت - یکشنبه 21 آذر 1372
نخستین نمایشگاه مستقل مطبوعات در فرهنگسرای بهمن گشایش یافت
نخستین نمایشگاه مستقل «چهره مطبوعات امروز» با شرکت بیش از ۲۰۰ نشریه صبح دیروز [یکشنبه 12 دی 1372] در فرهنگسرای بهمن گشایش یافت. این نمایشگاه بههمت تعاونی مطبوعات کشور برگزار شد و به مدت دو هفته دایر میباشد و در آن نشریات با ۲۰ درصد تخفیف ویژه عرضه میشود.علی اکبر قاضیزاده سرپرست نمایشگاه در گفتوگو با خبرنگاران گفت: 350 نشریه برای شرکت در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده بودند که تاکنون ۲۰۰ نشریه در نمایشگاه حضور دارند که امیدواریم در خلال برگزاری نمایشگاه این تعداد به 3۰۰ نشریه برسد.
سرپرست نمایشگاه با اشاره به تأثیر برگزاری نمایشگاه در معرفی چهره مطبوعات گفت: برگزاری این نمایشگاه به مخاطبان هر نشریه امکان میدهد تا با آن ارتباط مستقیم برقرار کند و با نوع فعالیت آن آشنا شوند. برگزاری این نمایشگاه همچنین این امکان را فراهم میآورد که مسئولان امور فرهنگی و اجرایی کشور با مشکلات مطبوعات بهصورت رو در رو آشنا شوند.
نخستین نمایشگاه تخصصی مطبوعات ایران از ۱۲ دی ماه به مدت ۱۵ روز در محل گالری هنرهای تجسمی فرهنگسرای بهمن برپا خواهد بود.
روزنامه رسالت - دوشنبه 13 دی 1372
آمبولانس هوایی
آغاز به کار کرد
با بکارگیری یک فروند هواپیمای «فالکن۲۰» آمبولانس هوایی متعلق به شرکت خدمات آسمان از روز یکشنبه [19 دی 1372] آغاز به کار کرد.
این هواپیما مجهز به وسایل پزشکی، اورژانس و دارای یک تیم پزشکی مرکب از پزشکان و پرستاران پروازی، بخشهای «سیسییو» و «آیسییو» و مخصوص مراقبتهای ویژه، قلبی، عروقی و غیره میباشد.بکارگیری هواپیما در حملونقل سریع بیماران و مجروحین، نشانه و شاخص رشد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و صنعتی کشور میباشد. این امر، نه تنها ارزش حملونقل سریع هوایی بیماران را نمایان میسازد بلکه موجب کاهش درصد مرگ و میر ناشی از حوادت و سوانح و فوریتهای پزشکی در مقایسه با حملونقل زمینی خواهد شد. در صورت استقبال هموطنان از این طرح، هواپیماهای بیشتری در اختیار قرار خواهد گرفت. ظرفیت این هواپیما ۱۲ نفر میباشد که قادر خواهد بود دو الی سه بیمار به اتفاق همراه آنان را به مراکز پزشکی و درمانی حمل نماید.
روزنامه سلام - سهشنبه21 دی 1372
اکران فیلم سارا
زن طغیانگر روی پرده سینما
«سارا» یازدهمین فیلم بلند سینمایی داریوش مهرجویی است که در سال 1371 آن را ساخت و 1372 به اکران عمومی در آمد. این فیلم یکی از بهترین و مهمترین کارهای مهرجویی و از آثار ماندگار سینمای ایران در حوزه زنان محسوب میشود. فیلمنامه سارا برداشتی آزاد از نمایشنامه معروف «خانه عروسک» اثر «هنریک ایبسن» است که در اواخر قرن 19 و در فضای مردسالارانه نروژ و اروپا نوشته شده است. نمایشنامه زندگی زنی به نام نورا را روایت میکند که اگرچه با مرد مهربانی به نام هلمر ازدواج کرده اما همسرش هویت مستقل او را به رسمیت نمیشناسد و همین موجب برآشفتگی نورا میشود. در این میان فیلم سارا قصه زنی را به تصویر میکشد که هزینههای سنگین بیماری شوهرش را با قرض گرفتن تأمین میکند و مجبور میشود که سخت کار کند، البته او به شوهرش میگوید که پول درمان را از محل ارثیه پدرش پرداخت کرده است. سارا پنهان از چشم شوهرش با کار سخت و مداوم سعی میکند بدهیهای خود را بپردازد؛ در این بین گشتاسب مردی که به سارا پول قرض داده متهم به جعل اسناد میشود و موقعیت شغلی اش در بانک به خطر میافتد. او از سارا میخواهد از طریق شوهرش که رئیس بانک است، این مشکل را حل کند. بازی در نقشهای اصلی این فیلم را نیکی کریمی (سارا)، امین تارخ (حسام شوهر سارا) و خسرو شکیبایی (گشتاسب) برعهده داشتند. سارا جوایز داخلی و خارجی بسیاری را دریافت کرد.
داریوش مهرجویی در مراسم دریافت جایزه هنریک ایبسن از سفارت نروژ ساخت فیلم سارا را کاری بسیار گستاخانه دانست و گفت: «تصویر یک زن طغیانگر در جامعه سنتی و مردسالارانه ما کار بسیار دشواری بود و هنگام ساخت این فیلم تصور میکردم سارا مدتها اجازه اکران نداشته باشد. مسأله زن و نقش او در ایران بویژه پس از انقلاب از جمله دغدغههای جدی من بود و... از آنجا که با نمایشنامههای ایبسن بخوبی آشنایی داشتم، فیلم سارا را با برداشتی آزاد از خانه عروسک ساختم، البته طغیان شخصیت سارا بسیار دشوارتر از طغیان نورا شخصیت زن نمایشنامه خانه عروسک است. جامعه آن زمان ما در مقایسه با اروپای قرن ۱۹ بارها سنتیتر بود و بههمین دلیل عصیان سارا درنظام مرد سالارانه ایرانی بسیارعمیقتر است بویژه اینکه در پایان فیلم سارا برخلاف نورا فرزندش را هم همراه خود میبرد و این نشان میدهد او به دنبال یک زندگی بیقید و بند نیست.»
آلبوم خواب در بیداری مجوز انتشار گرفت
بازگشت فرهاد به قصه
«ز پوچ جهان هیچ اگر دوست دارم
تو را ای کهن بوم بر دوست دارم
تو را ای کهن پیر جاوید برنا
تو را ای گران مایه دیرین ایران
تو ای شور بوم غمین
پر از خوندل و مهربان چه
تو ای دخت شرمگین امید
تو را دوست دارم اگر دوست دارم
تو را دوست دارم اگر دوست دارم»
برای بسیاری از طرفداران موسیقی شنیدن این شعر مهدی اخوان ثالث با صدای فرهاد مهراد در سال 1372 یک اتفاق بینظیر بود؛ یک لحظه دوست داشتنی که میتوانست نویدی باشد از کاهش سختگیریها و امیدهای جدید برای صدور مجوزهای موسیقی.
«خواب در بیداری» نخستین آلبوم فرهاد مهراد پساز انقلاب است که در سال 1372 در قالب نوار کاست مجوز گرفت و منتشر شد. فرهاد تا زمان انتشار این آلبوم ممنوع الفعالیت بود و به آثار او مجوز داده نمیشد. البته خواب در بیداری هم با ممیزیهایی روبهرو شد که یکی از آنها تصویر روی نوار کاست بود. عکسی که اعلام شد «تلخ و غمگین» و مناسب انتشار نیست. فرهاد در پاسخ به نامه وزارت ارشاد در این باره به معاون وزیر نوشت: «با عرض تشکر از همکاری و مساعدتهای شما، در مورد عکس که مورد قبول واقع نشده، عکس دیگری همراه این نامه هست که به گمان مخلص، از تصویر قبلی تلختر است اما علی ایحال امیدوارم رد نشود. نکتهای را لازم میدانم به عرض برسانم و آن روح و هویت نوع موسیقی و علیالخصوص صدای بنده است که کاملاً نماینده خلقیات و روحیه صاحب صدا است و البته بد یا خوب هیچگونه شباهتی با دیگران ندارد و به ناچار اگر به فرض محال تصویر خوش و خرمی هم مخلص در اختیار داشت، نماینده واقعی بیستوهشت و نه سال جنس کار من نبود و اگر قبول کنیم که سکه بیاعتبار زندگی دو روی تلخ و شیرین دارد (چه بخواهیم و چه نخواهیم) و هرکدام دارای مظاهر بیشمار، این بنده هم یکی از مصادیق بارز روی تلخ سکه عرض دیگری نیست.»
چند روز پس از این نامه، آلبوم «خواب در بیداری» با همان عکس اول فرهاد مجوز انتشار گرفت. این آلبوم چند ترانه فارسی و چند ترانه انگلیسی دارد و در آن فرهاد علاوه بر آهنگسازی و خوانندگی، پیانو هم میزند. «تو را دوست دارم»، «خواب در بیداری»، «گنجشگک اشیمشی»، «مرد تنها» و «کوچ بنفشهها» از مهمترین ترانههای این آلبوم است.
انتشار آلبوم فرهاد مهراد با واکنشهای بسیار زیاد طرفداران او و اهالی رسانه مواجه شد؛ از یک سو روزنامه کیهان در یادداشتی به وزارت ارشاد که مسئولیتش در آن زمان با علی لاریجانی بود انتقاد کرد و از سوی دیگر روزنامه سلام به دفاع از این موضوع پرداخت. بعد از استقبال گسترده از خرید نوار کاست خواب در بیداری مؤسسه فرهنگی باران به مدیریت فریبرز محرابی در ۱۳۷۲ به فرهاد مهراد پیشنهاد داد برای نخستین بار پس از انقلاب در تهران کنسرت برگزار کند. فرهاد از این موضوع بشدت استقبال کرد اما صدور مجوز حدود یک سال طول کشید. خبرگزاری ایرنا در گزارشی نوشته است که صدور مجوز کنسرت فرهاد مشروط به نبود تبلیغات و نخواندن آهنگ گنجشگک اشی مشی میشود. نخستین کنسرت فرهاد مهراد بعد از انقلاب در سالن سینما سپیده روز 10 دی 1373 برگزار شد و تمام 720 بلیت این اجرا در چند ساعت به فروش رفت؛ شبی که باوجود محدودیت ها، فرهاد برای طرفدارانش از قصه گنجشگک خواند:
«گنجشگک اشیمشی لب بوم ما مشین
بارون میاد خیس میشی برف میاد گوله میشی
میفتی تو حوض نقاشی...»
لوازم خانگی دوو
لوازم خانگی دوو، یار در خانه