ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام سجاد (ع): همانا معرفت و کمال دین مسلمان از ریا و خودنمایی دوری جستن و در برابر مشکلات زندگی بردبار و شکیبا بودن و نیز دارای اخلاق پسندیده و نیک سیرت بودن است.
(تحف العقول: ص 202، بحارالا نوار: ج 2، ص 129، ح 11)
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سامانه کارا به کسانی که خسارت دیدند تسهیلات میدهد
بهگفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خسارتهای ایام کرونا به درآمد و فروش آثار اصحاب هنر بین
۶۰ تا ۸۰ درصد بوده است البته دولت اقداماتی را در این زمینه داشته است ولی طبیعتاً نیازمند توجه مضاعف هستیم. البته در بخشهای مختلف این خسارتها نسبت به سال قبل از حیث کار و فروش عرصههای مختلف شاهد بودیم، بر این اساس اقداماتی داشتهایم که بخشی از آن مربوط به بیمه سه ماهه هنرمندان بود، بخشی دیگر بهعنوان کمک تسهیلات معیشتی به هنرمندان مربوط میشد. همچنین رقم ۱۲میلیارد تومانی برای ۷۵ هزارعضو صندوق هنر در نظر داریم و سامانه کارا هم به کسانی که خسارت دیدند، تسهیلات میدهد و ثبتنام دراین سامانه تا پایان مهر ادامه دارد علاوه بر آن تسهیلات ۴ درصد اشتغال را داشتیم که تخصیص ۲۰۰ میلیاردتومان آن محقق شد.
بخشی از صحبتهای صالحی در حاشیه جلسه شورای هنر
درباره اسکار و نماینده ایران
اسکار زیر سایه خورشید
رضا صائمی
منتقد
بدون شک امسال یکی از ویژهترین مراسم اسکار برگزار خواهد شد. بحران جهانی کرونا تأثیراتش را بر صنعت سینما گذاشته که دامنه آن از تولید تا اکران و نمایش را دربرمیگیرد و همه اینها بر فرآیند و ساختار اسکار از شرایط انتخاب فیلمها یا شیوه برگزاری تأثیر خواهد گذاشت. از جمله اینکه مثل سالهای قبل شرایط متداول نمایش فیلمها چه در اکران داخلی چه در نمایشهای بینالمللی وجود ندارد و این میتواند یک محدودیت تازه برای راهیابی فیلمها به رقابت اسکار شود. ضمن اینکه با توجه به بحران کرونا و بلاتکلیفی اکران فیلمها، هیأت انتخاب هم با تصمیم دشوارتری مواجه است. با این حال درباره چند فیلم گمانهزنیهایی صورت گرفته و میگیرد که به احتمال زیاد از بین همین فیلمها یکی از آنها به عنوان نماینده ایران برای اسکار معرفی خواهد شد. ضمن اینکه یکی از شروط مهم پذیرش و موفقیت فیلمی در اسکار حضور گسترده و موفقیتآمیز آن در اکرانهای جهانی و جشنوارههای بینالمللی است که از این حیث شانس فیلم «خورشید» مجید مجیدی بیش از بقیه است. گروه خورشید به موفقیت چشمگیری تاکنون در عرصه بینالمللی نرسیده اما حضورش در جشنواره ونیز یک برگ برنده برای این فیلم نسبت به فیلمهای دیگر است. حضور این فیلم در جشنواره تورنتو که قبل از اسکار برگزار خواهد شد نیز امتیاز دیگری برای این فیلم ایجاد میکند. ضمن اینکه مجیدی چهره شناختهشدهتری برای آکادمی اسکار نسبت به دیگر فیلمسازان رقیب است و در گذشته نیز دستکم برخی آثارش به اسکار راه یافته. اگرچه اکران داخلی این فیلم هنوز محقق نشده و فرصت کمی وجود دارد تا این اتفاق بیفتد. اهمیت اکران داخلی به این دلیل است فیلمهایی که به عنوان نماینده رسمی کشورها در شاخه اسکار بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۱ انتخاب میشوند باید در فاصله زمانی بین اول اکتبر ۲۰۱۹ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۹ مهر ۱۳۹۸ تا ۱۱ دی ۱۳۹۹) در کشور مبدأ اکران شده باشد. از سوی دیگر فیلمها برای اینکه در رقابت اسکار شانس بیشتری داشته باشند باید از پخش جهانی مناسبی برخوردار باشند و در سینماهای کشورهای دیگر بخصوص سینماهای قاره امریکا نمایشهایی را داشته باشند و یا نسخهای از آنها به دست اعضای آکادمی برسد تا درنهایت آرای بیشتری را برای حضور در ده فیلم اولیه بخش اسکار بینالمللی (با نام پیشین اسکار فیلم غیرانگلیسی زبان) داشته باشند. یکی از دلایل موفقیت دو فیلم جدایی نادر از سیمین و فروشنده در اسکار به دلیل اکرانهای موفق داخلی و بینالمللی و البته موفقیت و جوایزی بود که بهدست آورده بود. در میان فیلمهایی که شانس معرفی شدن آنها برای اسکار بیشتر است میتوان به فیلمهای «شنای پروانه»، «جنایت بیدقت»، «درخت گردو»، «روز صفر» و «آتابای» اشاره کرد که اگرچه فیلمهای خوبی هستند اما امتیاز و شرایط مقدماتی پذیرش در اسکار در آنها نسبت به فیلم «خورشید» کمتر است. مسأله، مقایسه کیفی این آثار نیست و چه بسا خیلیها تمام چند فیلم دیگر را بهتر از فیلم خورشید بدانند اما مسأله این است که ببینیم کدامیک از فیلمها با توجه به شرایطی که اسکار دارد و با رجوع به تجربه سالهای قبل، شانس بیشتری برای پذیرش و موفقیت در اسکار دارد. گرچه با توجه به وضعیت فیلم خورشید در جشنواره ونیز به موفقیت آن در اسکار امید زیادی نمیتوان داشت اما به نظر میرسد شانس راهیابی به بخش رقابتی فیلمهای غیرانگلیسی زبان برای خورشید بیشتر باشد و این دستکم فرصتی است تا سینمای ایران بتواند نمایندهای در اسکار امسال داشته باشد.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#ترامپ
خبـر مثبت شــدن تســت کرونای ترامپ و همسرش همراه توئیت ترامـپ درباره این مســأله در شــبکههای اجتماعــــی دستبهدســــت میچرخیـــــد. خیلیهـــــــــا معتقد بودند کرونا گرفتن ترامپ نمایشی است برای فرار کردن از مناظره و پاسخ دادن به فرارهای مالیاتی و خیلیها حرفهای قدیمی ترامپ را درباره این بیماری مسخره میکردند. مثل اینکه توصیه کرده بود مردم مواد ضدعفونی کننده بخورند: «ترامپ زود باش دیگه؛ منتظر شامورتی بازی جدیدت هستیم با کرونا.»، «تحلیلهای توئیتر فارسی از کرونا مثبت شدن ترامپ: الکی میگه. میخواد در آستانه انتخابات ترحم بخره. میخواد از واکسن رونمایی کنه و رأی بیاره. میخواست بعد از رونمایی از واکسن رأی بیاره اما واقعاً گرفتار شد. خدا داره جزای کارهاشو میده. روحانی گفت ترامپ رو نفرین کنین، جواب داد»، «ترامپ چرا گفت کرونا دارد؟-محبوبیتش بالاتر میرود (همدردی با مبتلایان)-طناب امید را برای مخالفین پایین میاندازد و زمانی که اعلام کرد خوب شده است قیچی میکند تا مخالفان را ناامید پرت کند (روش کمونیستا)- این یک نمایش است»، «ترامپ وهمسرش کرونا- covid19-گرفتن. مستر ترامپ برو مواد شوینده بخور تا درمان بشی»، «گمونم وقتی ترامپ بر اثر کرونا مُرد، بازم بعضیاتون میاید میگید نه این برای فرار از مناظره خودشو به مردن زده...»، «حالا که ترامپ و همسرش به کرونا مبتلا شدن این بخش از مناظره که ترامپ حساسیت رقیبش برای زدن ماسک رو تمسخر میکرد، بین کاربرهای امریکایی مرور میشه»، ولی حس میکنم این قضیه کرونا گرفتن ترامپ الکی باشه. احتمالاً واکسن آماده است ترامپ هم میخواد خودش اولین نفر از واکسن استفاده کنه و بعد بگه خوب شدم. اینطوری کل داستان کرونا رو به نفع خودش تموم میکنه.»، «در خبرها آمده ترامپ و همسرش به کووید مبتلا شدهاند. فیلیپ پولمن که یک نویسنده برجسته است نوشته: بیچاره کووید!»، :آیا ابتلا به کووید و قرنطینه اجباری در این روزها به سود ترامپ است یا به ضررش؟- من فکر میکنم اگر بیماری ملایم باشد و براحتی بگذرد به سودش باشد. بیماری محبوبیت ترامپ را در میان قشر عوامی که هنوز در تردید هستند بالا میبرد.»، «خداییش کدومتون آدرس دقیق کاخ سفید رو که روحانی برای لعن و نفرین دونالد ترامپ داده بود، فرستادید برای مادر عیسی آل کثیر که اینقدر سریع کارساز افتاده؟» «خبر مثبت شدن کرونای ترامپ منو یاد اون روزایی میندازه که به بهونه سرماخوردگی امتحانای مدرسه رو میپیچوندم»، «یعنی تریلر سریال هاوسآفکاردز رو هم دیده باشی متوجه میشی کرونای ترامپ نقششه، محافظتشدهترین انسان روی کره زمین کرونا بگیره؟ حتماً، «با خبر شنیدن کرونای ترامپ یاد اون پیشبینیه افتادم که ترامپ ۲۰۲۰ میمیره»، «اگرچه آزمایش کرونای ترامپ و همسرش مثبت اعلام شده، ولی به حرفای این چوپان دروغگو نمیشه اعتماد کرد. اینم بدونید که اعلام رسمی این خبر براشون یا نفع اقتصادی داره یا نفع انتخاباتی.»
در انتظار بازی سرنوشتساز
امروز بازی حساس فوتبال بین تیمهای پرسپولیس و النصر برگزار میشود و کاربران و پرسپولیسیها از دیروز شروع به نوشتن درباره این بازی کردند. بعضیها نتیجه را پیشبینی میکردند و بعضیها هم نقاط ضعف و قوت النصر و پرسپولیس را مینوشتند: «هنوزم یه عده از اطرافیان از بالا و پایین پریدن من بخاطر یه تیم فوتبال تعجب میکنن و میگن چی به تو میرسه آخه؟!عموماً فوتبالیا اعتنایی به این سؤال نمی کنن ولی جوابش پر واضحه...این ذات ما آدمهاست که به چیزی بزرگتر از خودمون وصل شیم»، «یحیی گلمحمدی تاکنون چهار بار به مصاف تیمهای عربستانی رفته که حاصل آن چهار برد بوده که دو برد برابر النصر و دو برد برابر التعاون بوده است. او در ذوب آهن دو بار با نتیجه مشابه سه بر صفر النصر را شکست داده که سه گل از گلهای تیمش را احسان پهلوان به ثمر رسانده است»، «الان فقط باید امیدوار بود پرسپولیس روندی که تا حالا طی کرده رو ادامه بده. النصر تیمی نیست که واسه بردنش نیاز باشه کار خارقالعادهای انجام بدیم. به نظرم سختتر از السد و پاختاکور نیستن البته اگه بازم با تمرکز بالا و بدون اشتباه بازی کنیم»، «اگه فردا پرسپولیس ببره، چهار میلیون و 50 هزار دلار پاداش رو چکارش میکنن؟»، «شروع کنیم استرس بازی رو یا زوده هنوز؟»، «من فکر میکنم پرسپولیس تیمتر از النصره. اونا چند تا ستاره دارن که عمدتاً سن و سال بالایی هم دارن ولی ما یه تیم هستیم که تا لحظه آخر مبارزه میکنیم»، «به احتمال ۷۷/۶۶ درصد پرسپولیس به النصر میبازه»، «پرسپولیس- النصر، رویارویی دوباره بعد از ۵ سال. روزی که توی جهنم آزادی، در بازیای که حسین عبدی مربی موقت تیم بود، برانکو به عنوان تماشاگر ویژه نظارهگر بازی بود تا بعد از بازی رسماً به عنوان سرمربی تیم معرفی بشه، پرسپولیس با پنالتی چیپ طارمی تونست رزمپوشان النصری را شکست بده»، «پرسپولیس تا همین جا معجزه کرده بدون یک بازیکن خارجى. در طرف مقابل النصر وینگر ملىپوش آرژانتینى را با هزینهاى بیش از ٢٥ میلیون دلار از لیگ امریکا خریده، بیش از ٧٠٠ میلیارد تومان. شنبه روز اکران آسیایى یک فیلم ایرانى است؛ بالاى شهر، پایین شهر.»
نمره 20 برای مسعود فراستی
پیام فروتن
طراح و استادیار دانشگاه تهران
«من به خودم نمره صفر میدهم!» این جملهای بود که در هفته گذشته، از زبان یکی از سرسختترین منتقدان سینمای ایران شنیده شد. منتقدی که اتفاقاً منتقدان، مخالفان و حتی دشمنان بسیار دارد. ماجرا از آنجا شروع شد که مسعود فراستی در یک برنامه تلویزیونی، شاهنامه فردوسی را با اغلاط بسیار خواند. در ادامه، موج نقد و تمسخر به سوی او روانه شد و کمی بعد، این منتقد سرسخت ما، عذرخواهی کرد، به خود نمره صفر داد و قول داد دیگر وارد چنین عرصههایی نشود. یکی از عوامل پایان یافتن مدرنیسم در هنر و ورود به عصر پسامدرن، مؤلفه نقد بود. مدرنها خود را نیز به چالش میکشیدند و درهای نقد را بر آثار خود باز گذاشته بودند. بدین ترتیب، آنها پارادوکس نقد را به این شیوه حل کردند: نقد کن، حتی اگر موضوع نقد خودت باشی. در همین راستا است که مسعود فراستی، روی خود نیز تیغ میکشد و در برابر میلیونها مخاطب، عذرخواهی میکند و به شاهنامهخوانی خود نمره صفر میدهد. اما نگاه کنیم به فرهنگ عذرخواهی در جامعه ما. اصولاً در فرهنگ ما کمتر جایی برای عذرخواهی وجود دارد و اصولاً ما مردمی همیشه طلبکار هستیم! در جایی هم که ناچار به عذرخواهی شویم، آن را با صمیمیت ابراز نمیکنیم و اگر مخاطبمان عذر ما را نپذیرد، مجدداً طلبکار میشویم که: «به درک! من که عذرخواهی کردم! برای من ناز میکند!». در حالی که فراموش میکنیم، عذرخواهی دو مرحله دارد. نخست، تلاش برای پذیرش ما از سوی شخص روبهرو و دیگری، تلاش برای جبران خسارت مادی و معنوی او. این در حالی است که در فرهنگ ما، تنها مرحله اول – آن هم با اما و اگرهای متعدد – برگزار میشود و از مرحله دوم هیچ خبری نیست! اما مسعود فراستی، با شجاعت مرحله دوم عذرخواهی را نیز به مرحله اجرا درآورد. او به خود و دیگران تعهد داد که دیگر وارد چنین عرصههایی نشود و اعلام کرد، متعلق به این حوزه نیست. به یاد داشته باشیم، آنکس که عذرخواهی میکند، شایسته تقدیر است، نه تکذیب. در حالی که برخی همیشه ناراضی و بیمار، مجدداً به فراستی تاختند که این عذرخواهی نیز بخشی از استراتژی و سیاست فراستی بوده است! از کجا میدانید؟! اصلاً فرض را بر صحت این موضوع میگذاریم. آیا سیاستی که به شما و امثال شما، فرهنگ صحیح عذرخواهی و نقد خود را بیاموزد، سیاست ناشایستی است؟! کاش تمام سیاستورزیهای جهان به همین ترتیب بود! به هر روی، آنچه از فراستی شاهد بودیم، شجاعت و فروتنی شخص فرهیختهای بود که به خود نیز رحم نمیکند و با همان لحنی که به دیگران میتازد، بر خویش هم تازیانه میزند و از خود فراتر میرود. آقای فراستی! در این غائله، نمره شما 20 است.
طراح و استادیار دانشگاه تهران
«من به خودم نمره صفر میدهم!» این جملهای بود که در هفته گذشته، از زبان یکی از سرسختترین منتقدان سینمای ایران شنیده شد. منتقدی که اتفاقاً منتقدان، مخالفان و حتی دشمنان بسیار دارد. ماجرا از آنجا شروع شد که مسعود فراستی در یک برنامه تلویزیونی، شاهنامه فردوسی را با اغلاط بسیار خواند. در ادامه، موج نقد و تمسخر به سوی او روانه شد و کمی بعد، این منتقد سرسخت ما، عذرخواهی کرد، به خود نمره صفر داد و قول داد دیگر وارد چنین عرصههایی نشود. یکی از عوامل پایان یافتن مدرنیسم در هنر و ورود به عصر پسامدرن، مؤلفه نقد بود. مدرنها خود را نیز به چالش میکشیدند و درهای نقد را بر آثار خود باز گذاشته بودند. بدین ترتیب، آنها پارادوکس نقد را به این شیوه حل کردند: نقد کن، حتی اگر موضوع نقد خودت باشی. در همین راستا است که مسعود فراستی، روی خود نیز تیغ میکشد و در برابر میلیونها مخاطب، عذرخواهی میکند و به شاهنامهخوانی خود نمره صفر میدهد. اما نگاه کنیم به فرهنگ عذرخواهی در جامعه ما. اصولاً در فرهنگ ما کمتر جایی برای عذرخواهی وجود دارد و اصولاً ما مردمی همیشه طلبکار هستیم! در جایی هم که ناچار به عذرخواهی شویم، آن را با صمیمیت ابراز نمیکنیم و اگر مخاطبمان عذر ما را نپذیرد، مجدداً طلبکار میشویم که: «به درک! من که عذرخواهی کردم! برای من ناز میکند!». در حالی که فراموش میکنیم، عذرخواهی دو مرحله دارد. نخست، تلاش برای پذیرش ما از سوی شخص روبهرو و دیگری، تلاش برای جبران خسارت مادی و معنوی او. این در حالی است که در فرهنگ ما، تنها مرحله اول – آن هم با اما و اگرهای متعدد – برگزار میشود و از مرحله دوم هیچ خبری نیست! اما مسعود فراستی، با شجاعت مرحله دوم عذرخواهی را نیز به مرحله اجرا درآورد. او به خود و دیگران تعهد داد که دیگر وارد چنین عرصههایی نشود و اعلام کرد، متعلق به این حوزه نیست. به یاد داشته باشیم، آنکس که عذرخواهی میکند، شایسته تقدیر است، نه تکذیب. در حالی که برخی همیشه ناراضی و بیمار، مجدداً به فراستی تاختند که این عذرخواهی نیز بخشی از استراتژی و سیاست فراستی بوده است! از کجا میدانید؟! اصلاً فرض را بر صحت این موضوع میگذاریم. آیا سیاستی که به شما و امثال شما، فرهنگ صحیح عذرخواهی و نقد خود را بیاموزد، سیاست ناشایستی است؟! کاش تمام سیاستورزیهای جهان به همین ترتیب بود! به هر روی، آنچه از فراستی شاهد بودیم، شجاعت و فروتنی شخص فرهیختهای بود که به خود نیز رحم نمیکند و با همان لحنی که به دیگران میتازد، بر خویش هم تازیانه میزند و از خود فراتر میرود. آقای فراستی! در این غائله، نمره شما 20 است.
شماره تازهای از ماهنامه «سه نقطه» پیش روی علاقهمندان طنز جدی
شانزدهمین شماره ماهنامه مکتوب طنز سه نقطه منتشر شد. پرونده ویژه این شماره که آن را مجلهای برای خنداندن و خندیدن عنوان کردهاند با موضوع «شوآف تقبلالله» پیش روی علاقهمندان قرار گرفته است. در بخش پرونده، نویسندگانی همچون افشارمقدم، رضا سعیدی، کوثر محبی و سیدمصطفی موسوی به موضوع «شوآف» پرداختهاند؛ آن هم در خلال مطالبی با تیترهای:«عکس دیس باقالی پلو با دست همایونی گوسفند»، «یک هیچ تناولی بر دیوار»،«قبول باشه بانو»، «آدم نباید بیشعور باشد»، «چای و عقیق روی فرش خوشرنگ». اما در بخش تهرانشهر این کتاب- مجله که حوزه فعالیت آن در عرصه طنزجدی است مطالبی با عنوانهایی همچون «های کپی با مارک اصل، زپرتی با دوخت محکم» نوشته مریم حسننژاد، «دوباره از همان خیابانها» نوشته سعید مروتی و «تابستانی که گذشت» نوشته طیبه دالایی را خواهید خواند. البته این مجله بخشهای دیگری تحت عنوانهای «درباره طنز» و «کرسی آزاد نویسی» هم دارد که هر یک از این دو بخش دربردارنده نوشتههای دیگری نظیر استندآپ کمدی- از الف تا ی«آمادهسازی چیست و چگونه برخود استعمال نماییم» نوشته محمود فرجامی و کارگاه طنز«نمک اضافی ممنوع، شوخی خرکی قدغن» نوشته اسماعیل امینی و همچنین بر تپههای تاریخ «میان عشق و مرگ» نوشته مهدی مذهبی هستند. شانزدهمین شماره این ماهنامه که به مدیرمسئولی امید مهدینژاد، سردبیری مرتضی کاردر و مدیریت هنری محمد صمدی منتشر شده در کتابفروشیها و دکههای روزنامهفروشی و فروشگاههای آنلاین و اپلیکیشنهایی نظیر طاقچه و فیدیبو عرضه و در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
به نام تاریخ
12 مهر
سال 1313 در چنین روزی جشن هزاره فردوسی به مناسبت هزارمین سال تولد فردوسی در طوس و چند شهر دیگر ایران آغاز شد. آیینهایی که تا 16 مهر ادامه داشت و کسانی چون محمدتقی بهار، محمدعلی فروغی، حسن پیرنیا، مجتبی مینوی، بدیعالزمان فروزانفر و سعید نفیسی در کنار ادیبان و ایران شناسانی از 17 کشور شرکت کردند. نخستین بنای آرامگاه فردوسی هم در همین روز و همزمان با آغاز جشن افتتاح شد.
تولدها
حسن دادشکر: بازیگر تئاتر و تلویزیون و از پیشکسوتان تئاتر کودک و نوجوان سال 1326 در چنین روزی به دنیا آمد. حسن دادشکر کارش را در تئاتر با بازی در نمایش «کرگدن» به کارگردانی حمید سمندریان در سال 1350 به صورت جدی آغاز کرد. پس از آن در نمایشهایی مانند «تشنگی و گشنگی»، «پیک نیک در میدان جنگ»، «ملاقات بانوی سالخورده»، «آنتیگون» و «زنگ آخر» بازی کرد. او به تئاتر کودک و نوجوان علاقه زیادی داشت و از اوایل دهه 60 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشهای کودکان بازی میکرد. اولین گروه تئاتری نوجوانان هم توسط او در تهران شکل گرفت. دادشکر در سینما و تلویزیون هم فعال بود و بازی او را در فیلمهای «شاید وقتی دیگر»، «مجنون»، «عشق شیشه ای» و «سگ کشی» و سریالهای «گلاب بپاش»، «شاگرد اول ها»، «آرایشگاه زیبا»، «آقای بهتر»، «آقای حکایتی» و «هتل» دیدیم.
لویی آراگون: رماننویس و شاعر فرانسوی سال 1897 متولد شد. لویی آراگون در جوانی تحصیل در رشته پزشکی را آغاز کرد اما مدتی بعد از این رشته انصراف داد. دوستی با آندره برتون در دوران سربازی باعث شد به نویسندگی علاقه پیدا کند و پس از چند سال نوشتن عضو کانون نویسندگان مسکو شد. آراگون از بنیانگذاران مکتب ادبی سوررئالیسم است و در واقع بیانیه آن را همراه برتون به صورت رسمی در سال 1924 منتشر کرد اما در شوروی آن زمان این مکتب محکوم شد. سال 1924 کتاب «موجی از رؤیاها» از او منتشر شد. کتابی کاملاً متفاوت با داستانهای آن زمان. قلم قدرتمند آراگون باعث شد با این کتاب به شهرت برسد و پس از آن «محلههای زیبا»، «مسافرین سلطنتی»، «اورلین»، «هفته مقدس»، «هانری ماتیس» و «ماجراهای ژان فوتر لا بیت» را نوشت. او سال 1982 درگذشت.
کلایو اوون: بازیگر انگلیسی سال 1964 در چنین روزی به دنیا آمد. کلایو اوون بازیگری را از سال 1991 با فیلم «چشمانم را ببند» آغاز کرد و پس از آن در فیلمهایی مانند «گاسفورد پارک»، «هویت بورن»، «باجه تلفن»، «نزدیکتر»، «شهر گناه»، «پلنگ صورتی»، «فرزندان انسان»، «آخرین شوالیه ها»، «اوفلیا» و «مرد ماه جوزا» بازی کرد. اوون برای فیلم «نزدیک تر» نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و برای همین فیلم جایزههای گلدن گلوب و بفتا را به دست آورد.
سالروز تولد علی پویان نمایشنامه نویس، جورجیو استره لر کارگردان ایتالیایی، دکلان دانلان کارگردان انگلیسی، الهه رهرونیا شاعر، رویا شاپوریان داستان نویس و سیدعلی میرفتاح داستاننویس هم امروز است.
درگذشتها
احمد محمود: نویسنده محبوب ایرانی سال 1381 در چنین روزی درگذشت. احمد محمود متولد 1310 بود و پس از کودتای 18 مرداد 1332 مدتی را در زندان و تبعید به سر برد. یک سال بعد نخستین داستان کوتاهش را به نام «صب» در مجله امید ایران منتشر کرد و اولین مجموعه داستانش هم به نام «مول» سال 1338 با سرمایه خودش به چاپ رسید. پس از آن مجموعه داستانهای «دریا هنوز آرام است»، «بیهودگی»، «زائری زیر باران» و «غریبهها» از احمد محمود منتشر شد و در سال 1353 اولین رمانش را به نام «همسایه ها» نوشت که ابتدا بخشهایی از آن در بعضی نشریهها منتشر شد اما وقتی نشر امیرکبیر آن را چاپ کرد با استقبال مخاطبان روبهرو شد. هرچند که به دلیل کنایههای سیاسیاش تا سال 1357 اجازه نشر مجدد نداشت. «داستان یک شهر»، «زمین سوخته»، «مدار صفر درجه» و «درخت انجیر معابد» هم از دیگر رمانهای او هستند که همه آنها با اقبال عمومی مواجه شدند و «درخت انجیر معابد» برنده دور اول جایزه هوشنگ گلشیری شد.
فتحالله بینیاز: نویسنده و منتقد ادبی 5 سال پیش در چنین روزی درگذشت. فتحالله بینیاز در سال 1327 به دنیا آمده بود و فعالیت ادبیاش را از سال 1347 با انتشار داستان کوتاه، مقاله و نقد ادبی در نشریههای مختلف با نام مستعار آغاز کرد اما از سال 1380 با نام خودش مطالبش را مینوشت و به این ترتیب از او 411 نقد و مقاله و 60 داستان کوتاه به جا مانده است. رمانهایی مانند «مکانی به وسعت هیچ»، «حلقه نفوذناپذیر گرگ خاکستری»، «عطش ماندگار» و «گل سرخ، ای تناقض ناب». بینیاز 12 سال عضو هیأت داوران جایزه مهرگان ادب بود.
عکس نوشت
موسیقی فیلم «لامینور» داریوش مهرجویی را کریستف رضاعی ساخت.
مهرجویی پس از ۶ سال دوری از سینما دوباره در فیلمش به موسیقی پرداخته و رضاعی برای این فیلم قطعات مختلفی آماده کرده که کاوه آفاق آنها را خوانده است.
علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، بیتا فرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، کاوه آفاق، امرالله صابری، رضا داوودنژاد و دیبا زاهدی و جمعی از نوازندگان موسیقی در «لامینور» بازی کرده اند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سامانه کارا به کسانی که خسارت دیدند تسهیلات میدهد
-
اسکار زیر سایه خورشید
-
شهروند مجـــازی
-
نمره 20 برای مسعود فراستی
-
شماره تازهای از ماهنامه «سه نقطه» پیش روی علاقهمندان طنز جدی
-
به نام تاریخ
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین