ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
روایتی از پاییز موسیقی در یک فصلنامه
ندا سیجانی
خبرنگار
سیوپنجمین شماره فصلنامه خانه موسیقی ویژه پاییز 1398 منتشر شد. در این شماره 32 صفحهای که زیرنظر کانون پژوهشگران خانه موسیقی و به سردبیری حمیدرضا عاطفی منتشر شده، گزارشهایی از نشستهای ماهیانه خانه موسیقی، مراسم تشییع سه هنرمند درگذشته در پاییز (حسین دهلوی موسیقیدان و آهنگساز، مهدخت مخبر ترانه سرا و تورج شعبانخانی خواننده و آهنگساز موسیقی پاپ)، دیدار با استاد فرهاد فخرالدینی، مراحل اخذ کارت صلاحیت تدریس و... منتشر گردیده است. سرمقاله این شماره به قلم سردبیر با عنوان «یک لغو بجا!» است که اشاره دارد به جشن بیستمین سالگرد تأسیس خانه موسیقی که به نشــانه ابراز همدردی با هموطنان و خانوادههای عزاداراین مراســم لغو شد. همچنین دراین شماره مطالبی با عناوین «دهلوی مردی از جنس مهر» به قلم احسان حاجیان نوشته شده که روایتی است از زندگی این استاد بزرگ. بخش دیگر این فصلنامه اشاره دارد به «سنندج شهرخلاق موسیقی» با گفتوگوهایی کوتاه از دو هنرمند بزرگ اهل سنندج هوشنگ کامکار و محمد جلیل عندلیبی.
دراین شماره همچنین روایتی از آشنایی با مهدی مفتاح (موسیقیدان، رهبر ارکستر، پژوهشگر، رئیس هنرستان عالی موسیقی) به قلم بهروز مبصری آمده است و در این بخش گزیدهای از گفتوگو زنده یاد حسینعلی ملاح مدیر مسئول «مجله زنگ» با مهدی مفتاح منتشر شده که مربوط به فروردین مــاه 1331 است.
در این مصاحبه مفتاح در مورد گواهینامه تحصیلی میگوید: «بدبختانه در این کشــور همه جــا صحبت از ارزش تصدیق و دیپلم و لیســانس است. تمام همت محصلین صرف به دست آوردن گواهینامه میشود یعنی غالباً هدف به دست آوردن گواهینامه است نه فراگرفتن علم.»
دراین شماره همچنین گفتوگویی توسط سردبیر با محمدسعید شریفیان(آهنگساز) صورت گرفته که بخش دوم و پایانی آن منتشر شده که در مورد نامگذاری ژانرهای مختلف موســیقی و علل و عوامل اختلاف دیدگاهها نســبت به نامگذاری موسیقیهای مختلف است.
فصلنامه خانه موسیقی ایران
شماره 35، پاییز 1398
سردبیر: حمیدرضا عاطفی
گزارش روزنامه «ایران» از جزئیات آشتی خانه سینما با صداوسیما
چه کسی کوتاه آمد؟
آیدا آزاد
خبرنگار
ظهر روز یکشنبه، هنگامی که بحثها بر سر کنارهگیری از جشنواره فیلم فجر داغ شده بود، خانه سینما در اطلاعیهای خبر از آشتی با صداوسیما داد. در متن این اطلاعیه که از سوی روابطعمومی خانه سینما منتشر شد و در وبسایت این نهاد صنفی جا گرفت، اینگونه آمده است: «رؤسای صنوف خانه سینما و هیأتمدیره ضمن تأکید بر تداوم همکاری با تلویزیون، خواستار هماهنگی بیشتر این دو عضو بزرگ خانواده هنرهای نمایشی شدند.» به این ترتیب، حاشیههایی که در این مدت ایجاد شده بود، با کوتاه آمدن یکی از طرفین ختم به خیر شده است. قدرتنمایی خانه سینما، نگارش متنی از سوی روابطعمومی صداوسیما، همزمانی این توهین با نیاز به همدلی در جامعه و... همگی مواردی هستند که باید در این میان به آن توجه بیشتر نشان داد.
داستان از کجا آغاز شد؟
شبکه افق، دو روز پیاپی تصمیم گرفت در برنامههای متنوع و مختلف، توهین به هنرمندان سینما و مردم را در دستور کار قرار دهد. صحبتهای تندی که از سوی محمدصادق کوشکی به زبان آمد، واکنش صریح هنرمندان را در پی داشت. هنرمندان یک به یک شروع به نگارش متنهایی در حمایت از رخشان بنیاعتماد کردند و در فاصلهای دو روزه، خانه سینما در بیانیهای از هنرمندان خواست تا در برنامههای صداوسیما شرکت نکنند؛ «خانه سینما به همه همکاران خود پیشنهاد میدهد که با خودداری از حضور در برنامههای به اصطلاح سینمایی و تحلیلی این رسانه، همدل و همراه در این اعتراض حرفهای مشارکت کنند تا این رسانه گمان نبرد که به اتکای قدرت و بودجه وافرش میتواند هر تهمت و توهینی را نثار سینمای ایران و چهرههای فرهنگی این سرزمین کند.» کانون کارگردانان سینمای ایران نیز در بیانیهای نوشت: «کانون کارگردانان سینمای ایران هتک حرمت بزرگان و سرمایههای سینمای ایران سرکار خانم رخشان بنیاعتماد و جناب آقای مسعود کیمیایی را شدیداً محکوم میکند و در برابر تخریب، فحاشی و توهین شرم آور به سینماگران سکوت نخواهد کرد.» به این ترتیب، جنگ به نفع خانه سینما پیش رفت و حتی هنرمندانی که در طی این سالها جز, برنامهسازان حرفهای تلویزیون به حساب میآمدند، از حضور در تلویزیون خودداری کردند و خداحافظیشان را اعلام کردند.
و این داستان همچنان ادامه دارد
هنرمندان که در تمام این سالها دل خوشی از فعالیتهای تلویزیون نداشتند، با لبخندی قهرمانانه به این جنگ نگاه میکردند و در شرایطی که موضعگیری رئیس سازمان صداوسیما میتوانست تمام معادلات را برهم بزند، روابط عمومی این نهاد تصمیم گرفت تا در نامهای از دل هنرمندان دربیاورد. محمد حسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی در نامهای نوشت: «در برنامههای زنده، مسئولیت حرفهایی که کارشناسان میگویند، برعهده خودشان است و صدا وسیما نه تنها چنین اظهارنظر سخیفی را قبول ندارد، بلکه آن را خلاف موازین اخلاقی و سمی مهلک برای وحدت میان قشرهای مختلف میداند.» در این متن که به شکل عجیبی تلاش کرده تا از تهدیدهای همیشگی بهعنوان فرصت استفاده کند، آمده است: «همه اهالی سینما از خانواده رادیو و تلویزیون هستند و رسانه ملی درسال بیش از یازده هزارساعت از آنتن خود را بهصورت رایگان به تبلیغ تولیدات همین دوستان اختصاص داده و میدهد و حتی فیلمهایی را که به لحاظ محتوا به آنها ایراد دارد، بازهم تبلیغ میکند تا چرخ صنعت سینما بچرخد. صداوسیما اهالی سینما را از خود میداند.» این در حالی است که محمدصادق کوشکی، حتی پس از انتقادهای فراوان حاضر به عذرخواهی نشد. در روزهایی که صداوسیما به روشهای دیگری برای بستن دهان منتقدانش متوسل شده است و حالا خبر میرسد یکی از جنگهای همیشگی با رسانههای دیجیتال را به نفع خود به پایان رسانده، خانه سینما نیز به شکل عجیبی توضیحات روابط عمومی تلویزیون را قانعکننده توصیف کرد. در اطلاعیه دوم که روز یکشنبه منتشر شد، خانه سینما توضیح داده است: «به دنبال مباحث پیشآمده در موضوعات مربوط به دغدغهها و مطالبات صنوف سینما، روز شنبه جلسهای با حضور تعدادی از رؤسای صنوف و هیأتمدیره و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد. در این جلسه پاسخ مدیر روابط عمومی سازمان صداوسیما در مورد توهین میهمان یکی از برنامههای زنده سیما به چند سینماگر، همدلانه، مسئولانه و قابل قبول ارزیابی شد و البته با اتفاق نظر اعضای جلسه بر آرامش فضای سینما، تدابیری برای هماهنگی بیشتر میان رؤسای صنوف و مدیران خانه سینما اتخاذ گردید.»
در هفته درخشش نسخه تازه «دولیتل»
«پسران بد» گیشهها را قبضه کردند
وصال روحانی
خبرنگار
نسخه جدید سری فیلمهای پلیسی-حادثهای «پسران بد» که با نام «پسران بد مادامالعمر» یا «پسران بد برای همیشه» بهنمایش درآمده با فروش 59/1 میلیون دلاری در سه روز پایانی هفته و گیشهای 68/1 میلیون دلاری از زمان شروع اکران (پنجشنبه گذشته) عنوان پرفروشترین فیلم این هفته امریکای شمالی را تصاحب کرد و در سطح جهان نیز در 39 کشور و بازار مختلف به 38/6 میلیون دلار دیگر دست یافت. میزان پولسازی این فیلم در تعطیلات موسوم به ایام مارتین لوترکینگ دومین میزان پولسازی در تمامی تاریخ سینمای امریکا در ایام مذکور به حساب میآید ولی باید متذکر شد که حال و روز کل سینما هم در این روزهای خاص و ابتدایی از سال 2020 خوش به نظر میرسد چرا که نسخه تازه «دکتر دولیتل» هم که این بار با حذف واژه دکتر فقط «دولیتل» نامیده شده با فروش 22/5 میلیون دلاری، کارش را در امریکا و کانادا و کسب رتبه دوم جدول پرفروشها شروع کرد که یونیورسال شرکت توزیعکننده فیلم نیز انتظار آن را نداشت و اگر فروش چهار روزه این فیلم را مبنا بگذاریم رقم فوق به 30 میلیون دلار افزایش مییابد و البته نباید فراموش کرد که بودجه نجومی تولید فیلم که به 175 میلیون دلار بالغ میشود ارقام فوق را برای جبران هزینه صورت گرفته هنوز کوچک جلوه میدهد.
یک تأییدیه دو سویه
تا پیش از ظهور «پسران بد مادامالعمر» در 3775 سالن در سطح امریکا، کانادا و مکزیک ظرف چهار روز گذشته، عنوان سودسازترین فیلم ایام بزرگداشت
لوتر کینگ متعلق به «Ride Along» بود که در سال 2014 اکران شد و در چهار روز اول نمایشاش 48/6 میلیون دلار اندوخت. در یک بازه زمانی سه روزه هم پولسازی 59/1 میلیون دلاری «پسران بد» دومین شروع قدرتمند ماه ژانویه در تمامی ادوار تاریخی امریکا به حساب میآید و فقط آغاز نمایش 89/2 میلیون دلاری «تک تیرانداز امریکایی» در ماه ژانویه 2015 از میزان شروع فروش نسخه جدید «پسران بد» فراتر رفته است. سونی پیکچرز که کمپانی تولیدکننده این فیلم است، اضافه بر مباحث فروش میتواند به این هم ببالد که سایت ارزشگذاری سینما اسکور نمره «A» را به این فیلم اختصاص داد. این فیلم از همین پنجشنبه (3بهمن) سالنهای خود را به روی این فیلم میگشایند و برزیل و ژاپن نیز از روز 10 بهمن چنین میکنند.
دکتر ویژه در انتظار ایامی درخشانتر
نظرات در مورد نسخه جدید دکتر دولیتل متفاوت بوده اما دریافت نمره B از سایت سینما اسکور و درجه تأیید 76 درصدی از منظر تماشاگران عادی در سایت روتن توماتوز آنقدرها هم حاصل بدی برای این فیلم نیست. صرفنظر از بحث امریکای شمالی که دولیتل رتبه دوم جدول پولسازان آن را کسب کرد، این فیلم در سایر قارهها و مناطق شامل اروپا، آسیای شرقی، امریکای جنوبی، شمال آفریقا و اقیانوسیه نمایش خود را به 46 کشور دیگر گسترش داد و مجموع درآمدش در آنها به 17/2 میلیون دلار رسید. در میان این کشورها استرالیا با گیشهای 2/3 میلیون دلاری پیشتاز بود و در اندونزی هم 2/1 میلیون دلار برای این فیلم جمعآوری شد. البته با احتساب آغاز اکران بینالمللی دولیتل از هفته گذشته هنوز کره جنوبی با سودسازی 10/6 میلیون دلاریاش برای این فیلم محل اصلی کسب درآمد برای سازندگان دولیتل جدید پس از امریکا بوده است. روزهای پیشرو از این هم برای دولیتل درخشانتر خواهد بود زیرا آرژانتین و اسپانیا از پنجشنبه 3 بهمن، آلمان و ایتالیا از 10 بهمن، مکزیک از 11 بهمن و فرانسه و بریتانیا از 16 بهمن آغاز به نمایش این فیلم خواهند کرد و جملگی بازارهای بالقوه پولسازی هستند که این فیلم شاد و سرگرمکننده که در رابطه با یک پزشک خاص حیوانات و توان او در برقراری ارتباط کلامی با جانوران است، میتواند در آنها جولان چشمگیری بدهد.
جنتلمنها و کارآگاه شهر چینیها وارد میشوند
این ارقام در آستانه آغاز هفتهای تازه به ثبت رسیده که طی آن «جنتلمن ها» کار تازه گای ریچی بریتانیایی و «نقطه عطف» فیلم ترسناک جدیدی از شرکت یونیورسال از روز جمعه (4 بهمن) روی پردههای نقرهای امریکا و اروپا مینشینند و قسمت سوم فرانچایز پرحادثه «کارآگاه شهر چینیها» و فیلمهایی با نامهای «پانگا» و «فرزند زامبی» نیز اکران خود را در امریکای شمالی آغاز خواهند کرد.
خبرنگار
نسخه جدید سری فیلمهای پلیسی-حادثهای «پسران بد» که با نام «پسران بد مادامالعمر» یا «پسران بد برای همیشه» بهنمایش درآمده با فروش 59/1 میلیون دلاری در سه روز پایانی هفته و گیشهای 68/1 میلیون دلاری از زمان شروع اکران (پنجشنبه گذشته) عنوان پرفروشترین فیلم این هفته امریکای شمالی را تصاحب کرد و در سطح جهان نیز در 39 کشور و بازار مختلف به 38/6 میلیون دلار دیگر دست یافت. میزان پولسازی این فیلم در تعطیلات موسوم به ایام مارتین لوترکینگ دومین میزان پولسازی در تمامی تاریخ سینمای امریکا در ایام مذکور به حساب میآید ولی باید متذکر شد که حال و روز کل سینما هم در این روزهای خاص و ابتدایی از سال 2020 خوش به نظر میرسد چرا که نسخه تازه «دکتر دولیتل» هم که این بار با حذف واژه دکتر فقط «دولیتل» نامیده شده با فروش 22/5 میلیون دلاری، کارش را در امریکا و کانادا و کسب رتبه دوم جدول پرفروشها شروع کرد که یونیورسال شرکت توزیعکننده فیلم نیز انتظار آن را نداشت و اگر فروش چهار روزه این فیلم را مبنا بگذاریم رقم فوق به 30 میلیون دلار افزایش مییابد و البته نباید فراموش کرد که بودجه نجومی تولید فیلم که به 175 میلیون دلار بالغ میشود ارقام فوق را برای جبران هزینه صورت گرفته هنوز کوچک جلوه میدهد.
یک تأییدیه دو سویه
تا پیش از ظهور «پسران بد مادامالعمر» در 3775 سالن در سطح امریکا، کانادا و مکزیک ظرف چهار روز گذشته، عنوان سودسازترین فیلم ایام بزرگداشت
لوتر کینگ متعلق به «Ride Along» بود که در سال 2014 اکران شد و در چهار روز اول نمایشاش 48/6 میلیون دلار اندوخت. در یک بازه زمانی سه روزه هم پولسازی 59/1 میلیون دلاری «پسران بد» دومین شروع قدرتمند ماه ژانویه در تمامی ادوار تاریخی امریکا به حساب میآید و فقط آغاز نمایش 89/2 میلیون دلاری «تک تیرانداز امریکایی» در ماه ژانویه 2015 از میزان شروع فروش نسخه جدید «پسران بد» فراتر رفته است. سونی پیکچرز که کمپانی تولیدکننده این فیلم است، اضافه بر مباحث فروش میتواند به این هم ببالد که سایت ارزشگذاری سینما اسکور نمره «A» را به این فیلم اختصاص داد. این فیلم از همین پنجشنبه (3بهمن) سالنهای خود را به روی این فیلم میگشایند و برزیل و ژاپن نیز از روز 10 بهمن چنین میکنند.
دکتر ویژه در انتظار ایامی درخشانتر
نظرات در مورد نسخه جدید دکتر دولیتل متفاوت بوده اما دریافت نمره B از سایت سینما اسکور و درجه تأیید 76 درصدی از منظر تماشاگران عادی در سایت روتن توماتوز آنقدرها هم حاصل بدی برای این فیلم نیست. صرفنظر از بحث امریکای شمالی که دولیتل رتبه دوم جدول پولسازان آن را کسب کرد، این فیلم در سایر قارهها و مناطق شامل اروپا، آسیای شرقی، امریکای جنوبی، شمال آفریقا و اقیانوسیه نمایش خود را به 46 کشور دیگر گسترش داد و مجموع درآمدش در آنها به 17/2 میلیون دلار رسید. در میان این کشورها استرالیا با گیشهای 2/3 میلیون دلاری پیشتاز بود و در اندونزی هم 2/1 میلیون دلار برای این فیلم جمعآوری شد. البته با احتساب آغاز اکران بینالمللی دولیتل از هفته گذشته هنوز کره جنوبی با سودسازی 10/6 میلیون دلاریاش برای این فیلم محل اصلی کسب درآمد برای سازندگان دولیتل جدید پس از امریکا بوده است. روزهای پیشرو از این هم برای دولیتل درخشانتر خواهد بود زیرا آرژانتین و اسپانیا از پنجشنبه 3 بهمن، آلمان و ایتالیا از 10 بهمن، مکزیک از 11 بهمن و فرانسه و بریتانیا از 16 بهمن آغاز به نمایش این فیلم خواهند کرد و جملگی بازارهای بالقوه پولسازی هستند که این فیلم شاد و سرگرمکننده که در رابطه با یک پزشک خاص حیوانات و توان او در برقراری ارتباط کلامی با جانوران است، میتواند در آنها جولان چشمگیری بدهد.
جنتلمنها و کارآگاه شهر چینیها وارد میشوند
این ارقام در آستانه آغاز هفتهای تازه به ثبت رسیده که طی آن «جنتلمن ها» کار تازه گای ریچی بریتانیایی و «نقطه عطف» فیلم ترسناک جدیدی از شرکت یونیورسال از روز جمعه (4 بهمن) روی پردههای نقرهای امریکا و اروپا مینشینند و قسمت سوم فرانچایز پرحادثه «کارآگاه شهر چینیها» و فیلمهایی با نامهای «پانگا» و «فرزند زامبی» نیز اکران خود را در امریکای شمالی آغاز خواهند کرد.
مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم به «ایران» خبر داد: سهمیهای از بخش ارگانها و سازمانهای دولتی به مردم تعلق گرفت
حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ غافلگیری در دقیقه یازدهم
نرگس عاشوری
خبرنگار
اگرچه خبرهای جشنواره فیلم فجر در روزهای اخیر حول محور بلیت فروشی و آمار امیدوارکننده میچرخد اما حاشیهها هم مدام در حواشی جشنواره پرسه میزنند و اسامی بیرون مانده از جشنواره خبرسازند. جدا از فروش غافلگیرکننده پیشفروش بلیتها و تدابیر برگزارکنندگان برای نظم دادن به نشستهای پرسش و پاسخ، شنیده شدن نام پیمان معادی بهعنوان یکی از بهترین بازیهای این دوره از جشنواره و ممیزیهای احتمالی «قاتل و وحشی» حمید نعمتالله اسباب هیاهو را برای دوستداران این عرصه فراهم کرد.
غافلگیری در دقیقه یازدهم
از ساعت 12 روز دوشنبه 30 دیماه پیشفروش بلیتهای سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر در سینماهای مردمی آغاز شد و در همان ساعات اولیه، روابط عمومی این دوره جشنواره از استقبال کمنظیر مردم خبر داد. تا جایی که سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه جشنواره استقبال در دقایق اولیه فروش را غافلگیرکننده عنوان کرد: «در دقیقه 11 پیشفروش فیلمها در سینماهای پرمخاطب جشنواره، همه بلیتها خریداری شد که این غافلگیرکننده بود.» به گفته او بعد از گذشت یک ساعت از بازگشایی سامانه پیشفروش بلیت فیلمها 8 هزار سری یعنی 80000 بلیت خریداری شد.
اما با توجه به استقبال روز گذشته از پیش فروش بلیتها آنطور که مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در گفتوگو با «ایران» خبر میدهد ظرفیت سهمیه مردمی افزایش خواهد داشت: «شامگاه روز دوشنبه با تأیید آقای داروغهزاده سهمیهای از بخش ارگانها و سازمانهای دولتی به مردم تعلق گرفت.»
پیش از این، بین 15 تا 17 درصد برای ارگانها درنظر گرفته شده بود. به گفته مسعود نجفی همچنین در مقایسه با سال گذشته 2 هزار صندلی ظرفیت بیشتر برای سینماهای مردمی ایجاد شده است. نجفی در این باره میگوید: «سال گذشته در هر سانس 7 هزار و 229 صندلی شامل 14 مجموعه سینمایی با 24 سالن در اختیار مردم قرار داشت و امسال در هر سانس17 مجموعه سینمایی با 35 سالن و 9 هزار و 382 صندلی برای بخش مردمی جشنواره در نظر گرفته شده است.»
مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر درباره تمهیدات برگزارکنندگان جشنواره برای جلوگیری از بازار سیاه و فروش بلیت فیلمها در سایتهای فروش اینترنتی میگوید: «افزایش ظرفیت پیشفروشی که امسال اعمال شده یکی از راههای مقابله با بازار سیاه است. علاقهمندان یک فیلم در صورت پر شدن سالن سینمای مورد علاقهشان حتماً سینماهای جایگزین دیگری خواهند داشت.»فیلمهای بخش مسابقه سینمای ایران امسال در سه گروه سینمای ایران یک و دو و سه گروهبندی شده است و بهعنوان مثال در گروه سینمای ایران 3، هم فیلم کمدی و تجاری «خوب بد جلف» پیمان قاسم خانی قرار دارد و هم فیلم هنری «ابر بارانش گرفته» مجید برزگر و هم فیلم «خون شد» مسعود کیمیایی. نجفی درباره ملاکها و معیارها برای این گروهبندی توضیح میدهد: «معمولاً گروهبندی به نحوی بود که هر سه گروه از نظر جذابیت، کارگردان و موضوع شرایط مساوی داشته باشند.»
امسال همچنین برای اولین بار پیش فروش فیلمهای کوتاه و مستند در جدول گروهبندی فیلمها هم لحاظ شده است. اگر چه برخی این اتفاق را تحمیل هزینه تماشای فیلمهای مستند و کوتاه در پیش فروش بلیت سینماهای مردمی عنوان میکنند اما مسعود نجفی میگوید که این تصمیم در جهت حمایت از فیلمهای کوتاه و مستند بوده است.به گفته او، پیشفروش بلیت سینماهای مردمی تا ساعت 18 روز چهارشنبه دوم بهمنماه ادامه خواهد یافت و این زمان تمدید نخواهد شد.
اولین جشنواره با اعمال محدودیت سنی
امسال برای اولین بار اسامی فیلمها روی بلیتها درج شده و نام 4 فیلم با درج محدودیت سنی در جدول پیش فروش بلیت سینماهای مردمی قرار گرفته است. برای سه فیلم «سه کام حبس» سامان سالور، «خون شد» مسعود کیمیایی، «آن شب» کوروش آهاری ردهبندی سنی 12+ و فیلم «شنای پروانه» بهکارگردانی محمد کارت ردهبندی 15+ در نظر گرفته شده است. محمدرضا فرجی مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی بر نمایش فیلم در این باره به موج گفته است: «پس از آنکه سال گذشته با انتقاد برخی خانوادهها بعد از تماشای چند فیلم از جمله «به وقت شام» مبنی بر اینکه فرزندانشان با دیدن صحنههای خشن ترسیده بودند تلنگری به ما زده شد تا برای فیلمهای جشنواره هم ردهبندی سنی اعلام کنیم.»
غایبان خبر سازند
رخداد قابل اشاره دیگر در این روز صحبتهای همایون اسعدیان و پیشبینی این عضو هیأت انتخاب درباره بهترین بازیگران این دوره از جشنواره بود. او در گفتوگویی با فریدون جیرانی در برنامه این هفته آپارات از پریناز ایزدیار و پیمان معادی بهعنوان بهترین بازیهای این دوره از جشنواره نام برد: «پیمان معادی را در «درخت گردو» خیلی دوست داشتم. خیلی انرژی گذاشته و کارش لذتبخش است. پریناز ایزدیار هم دو بازی دارد که در هر دو خوب است. بازی پیمان قطعاً به چشم میآید.» با این تعریف و تمجید در شرایطی انتظار برای دیدن «درخت گردو» محمد حسین مهدویان بالا رفته که با انصراف پیمان معادی از جشنواره بازی او در هیأت داوری قضاوت نخواهد شد. اما بخش دیگر صحبتهای اسعدیان در این برنامه که به احتمال ممیزی شدید «قاتل و وحشی» اشاره داشت باعث شد بازار حرف و حدیثها درباره خنثیسازی جشنواره بالا بگیرد و این شائبه قوت بگیرد که فیلم حمید نعمتالله قربانی پروژه بیخطر برگزار کردن جشنواره شده است.
طبق اطلاعات ارائه شده در این برنامه، فیلم حمید نعمتالله مهمترین فیلمی است که در صورت حضور در بخش مسابقه با مشکل احتمالی ممیزی مواجه بود. پیش از این رضا درستکار دیگر عضو هیأت انتخاب درباره موارد ممیزی «قاتل و وحشی» به «ایران» گفته بود: «ممکن است سر موضوع دیگری بحثهایی باشد که البته شبیه آن را در فیلمهای «زندان زنان» و «سرب» هم تجربه کردهایم.» براساس صحبتهای این عضو هیأت انتخاب احتمالاً یکی از ممیزیهای این فیلم موضوع تراشیدن موی بازیگر زن و حجاب اوست. در هر حال «قاتل و وحشی» غایب بزرگ این دوره از جشنواره است که با وجود جلب نظر هیأت انتخاب و تأکید بر شایستگیهای این فیلم به بخش مسابقه این دوره از جشنواره راه پیدا نکرده است. طبق گفته هیأت انتخاب و برگزارکنندگان جشنواره علت کنارگذاشته شدن این فیلم مشکل حقوقی است و نه بحث ممیزی. اگرچه در همان زمان دبیرخانه جشنواره اعلام کرد که در صورت حل این مشکلات، هیأت انتخاب مجدداً این فیلم را بررسی میکند اما حمید نعمتالله اطمینان داد که بهدلیل کمبود سرمایه و پول، این فیلم به جشنواره فجر نخواهد رسید.
همزمان با مطرح شدن بحث ممیزی این فیلم، محمد مهدی طباطبایینژاد، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در گفتوگویی عنوان کرد که پروانه نمایش اکثر فیلمهای جشنواره صادر شده و هیچ فیلمی با مشکل روبهرو نشده است. او البته این را هم گفته که تعداد انگشتشماری از فیلمها هستند که هنوز یا کامل نشدهاند یا به شورای نظارت و ارزشیابی نرسیدهاند: «بهعنوان مثال فیلم «روز صفر» (سعید ملکان) هنوز نسخه کاملش به دست ما نرسیده که احتمالاً فیلم بلا مانعی است چرا که 60 دقیقه از آن که دیده شد هیچ مشکلی نداشته است.»
نشستهای پرحاشیه بر مدار نظم
یکی از نکات حاشیهساز در دورههای اخیر جشنواره فیلم فجر مدیریت نشستهای خبری است که از یک سو انتقاد اهالی سینما را در پی داشته و از سوی دیگر گلایه اهالی رسانه را. برخی از سینماگران معترضند که سؤالهای مطرح شده در این نشستها تخصصی نیست و تمایلی به حضور در آن ندارند. از سوی دیگر نمایندگان رسانههای خبری هم بر این باورند که این نشستها همانطور که از عنوان آن برمیآید نشست پرسش و پاسخ است و نه نقد و بررسی تخصصی فیلمها و گلایه دارند از اینکه چرا سینماگران در مواجهه با سؤالهایی از این دست در گفتوگو با رسانههای بینالمللی برآشفته نمیشوند و با خوشرویی پاسخگو هستند اما موعد گفتوگو به رسانههای داخلی که میرسد توقعشان بالا میرود.
با توجه به برنامهای که روز گذشته برای نشستهای پرسش و پاسخ سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد به نظر میرسد برگزارکنندگان این جشنواره در تلاش هستند تا حدودی این نقیصه را جبران کنند. طبق اطلاعات اعلام شده امسال محمود گبرلو، فرزاد حسنی، منصور ضابطیان و محمدرضا مقدسیان اجرای جلسات پرسشوپاسخ جشنواره را برعهده دارند و قرار است در هر جلسه، یک منتقد فیلم هم حضور داشته باشد.
تلگراف خبــــــر
نمایشگاه آنلاین فروش آثار هنری به نفع سیلزدگان سیستان و بلوچستان، توسط گالری مژده برپاست. در این رویداد گالری مژده اقدام به راهاندازی صفحه اینستاگرام @mojdeh_art_charity کرده است تا هنرمندان تجسمی تصاویر آثار خود را به آن ارسال کرده و در معرض دید علاقهمندان به هنر و کمک به سیلزدگان قرار دهند.
مصطفی کیایی کارگردان و تهیهکننده فیلم سینمایی «مطرب» اعلام کرد که درآمد حاصل از یک روز فروش بلیت این فیلم سینمایی را به سیلزدگان سیستان و بلوچستان اهدا خواهد کرد.
تهیه کننده، کارگردان، بازیگران و عوامل فصل دوم مجموعه تلویزیونی «نون. خ» یک روز از دستمزد خود را به سیلزدگان استان سیستان و بلوچستان اهدا کردند.
هنرمندان مستقل ایران برای جمعآوری کمکهای مردمی به سیلزدگان سیستان و بلوچستان فراخوانی را با عنوان سیل همدلی منتشر کردند.
فیلم کوتاه «سوربز» به نویسندگی و کارگردانی سعید زمانیان دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه معناگرا را از هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم داکا دریافت کرد.
آیین افتتاحیه نمایشگاه عکس و پوستر سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با عنوان «لحظه قطعی» از ساعت ۱۷ روز جمعه ۴ بهمن ماه در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
آیین نکوداشت زنده یاد امیرکاووس بالازاده مدرس و پژوهشگر تئاتر کشور سهشنبه اول بهمن در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار میشود.
مهلت شرکت در هفدهمین نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر تا چهارم بهمن و بخش ویژه «چهل سال، تهران» تا نیمه بهمنماه سالجاری تمدید شد.
موزه سینما با افزایش ۷۳درصدی تعداد بازدیدکنندگان در۹ ماهه اول سال۹۸ نسبت به ایام مشابه سال گذشته، سال پرمخاطبی را از نظر استقبال علاقهمندان پشت سر گذاشت.
نمایشگاه گروهی عکس «فوتوغراف» با آثاری از عکاسان معاصر ۴ تا ۱۱ بهمن در «آرت تایم گالری» برپا میشود.
سریال «جلال» به کارگردانی حسن نجفی و تهیه کنندگی مهدی کریمی محصول امور استانهای صداوسیما و مرکز آذربایجان شرقی است که پخش آن همزمان با دهه فجر در ۱۵ قسمت از شبکه یک سیما آغاز میشود.
کتاب «عکس یادگاری بگیریم» به نویسندگی محمدرضا یوسفی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به چاپ رسید.
مجموعهای از آثار زنده یاد بهمن جلالی همزمان با هفتاد و پنجمین زادروز این هنرمند در گالری راه ابریشم به نمایش درمیآید.
نخستین دفتر استانداردسازی اسناد ملی وزارتخانهها، مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گشایش یافت.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
روایتی از پاییز موسیقی در یک فصلنامه
-
چه کسی کوتاه آمد؟
-
«پسران بد» گیشهها را قبضه کردند
-
حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ غافلگیری در دقیقه یازدهم
-
تلگراف خبــــــر
اخبارایران آنلاین