تصویب سند پیشگیری از جرم در بازار سرمایه
با تصویب «سند پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات در حوزه بازار سرمایه» در شورای عالی بورس، تمرکز و اولویت جدی سازمان بورس و اوراق بهادار، پیشگیری و ارتقای سلامت بازار سرمایه است. به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، جعفر جمالی معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این سند برای اجرا در یک دوره سه ساله ابلاغ شده است و سازمان با تصویب آن بر پیشگیری از ناهنجاریهای بازار سرمایه تمرکز خواهد کرد. وی توضیح داد: سند مذکور با دو هدف کلی ارتقای سلامت و بهداشت محیط کسب و کار بازار سرمایه کشور و از بین بردن زمینههای بروز تخلفات و جرایم در حوزه بازار سرمایه تصویب شده است.
بازار متشکل ارزی آماده راهاندازی
مدیرعامل بازار متشکل ارز با بیان اینکه بسترهای راهاندازی بازار متشکل ارزی فراهم و آموزش صرافیها در حال انجام است، گفت: «دست به ماشه، آماده راهاندازی این بازار هستیم و هر زمان که سیاستگذار اعلام کند این بازار آغاز بهکار خواهد کرد.» محمود شکستهبند در گفتوگو با ایرنا درباره تأخیر در زمان راهاندازی بازار متشکل ارزی افزود: آتشسوزی که چندی پیش در ساختمان محل راهاندازی این بازار رخ داد بسرعت نسبت به بازسازی آن اقدام کردهایم.
متوسط قیمت مسکن تهران 13/1 میلیون تومان
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تهران آخرین اخبار قیمت زمین و مسکن و اجاره در شهر تهران را اعلام کرد. بهگزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تهران، مسعود افشین اظهار داشت: متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی در بهار سال ۱۳۹۸ شهر تهران حدود ۱۶ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بوده است که نسبت به فصل قبل، ۱۶.۶ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۷۴.۶ درصد افزایش داشته است. وی متوسط قیمت فروش هر متر مربع زیر بنای مسکونی در بهار سال ۱۳۹۸ شهر تهران را حدود ۱۳.۱ میلیون تومان اعلام کرد که نسبت به فصل قبل و نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۲۲.۷ و ۱۰۹.۶ درصد افزایش داشته است.
سهمیه آرد نانوایان متخلف قطع میشود
رئیس اتاق اصناف تهران، از توزیع نرخنامههای سبز و آبی برای نانواییهای دولتی و آزادپز خبر داد و با بیان اینکه قیمت نانهای آزادپز نیز تعیین شده است، گفت:سهمیه آرد نانوایان متخلف قطع میشود. قاسم نوده فراهانی در گفتوگو با مهر از توزیع نرخنامههای نان در نانواییهای دولتی و آزادپز خبر داد و گفت: با هماهنگیهای صورت گرفته از سوی اتاق اصناف تهران با اتحادیههای نانوایی، نرخنامه نان بر اساس مصوبات وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شده و در دو رنگ سبز و آبی در نانواییهایی دولتی و یارانهای نصب خواهد شد.
سامانه سمات ملاک محاسبه بدهی دولت شد
بانک مرکزی اعلام کرد که در راستای ارتقای شفافیت و انضباط مالی، سامانه سمات بانک مرکزی و سامانه جامع مدیریت تضامین دولت به یکدیگر متصل شده و سامانه سمات ملاک محاسبه بدهی دولت ناشی از تضامین صادره به بانکها و مؤسسات غیربانکی خواهد بود. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر این اساس از این به بعد، تنها اطلاعات تسهیلات و تعهدات استعلام شده از سامانه سمات بانک مرکزی ملاک محاسبه بدهی دولت است.
تأثیر دیپلماسی شهری در تقویت و تحکیم مناسبات سیاسی دولتها
بدون تردید مهمترین بازیگر عرصه جامعه چه در بعد داخلی و چه در سطح بینالمللی و جهانی، افکارعمومی مردم است. در واقع برخلاف یک قرن پیش که افکار عمومی و خواست عموم مردم محلی از اعراب نداشت و هیچگونه تأثیری در سیاست دولتها و تعیین سرنوشت جامعه نداشت، امروزه مؤلفه افکارعمومی و مردم، نقشی تعیینکننده درعرصه سیاست و اجتماع در هر دو سطح داخلی و بینالمللی یافته است. بنابراین برخلاف گذشته که تنها یک الگوی خطی ساده از دیپلماسی (دو جانبه و چندجانبه) وجود داشت، در دنیای امروز دیپلماسی دستخوش دگرگونیهای اساسی شده و بر ابعاد و انواع دیپلماسی افزوده شده است. امروزه با انواع و اقسام دیپلماسیهای نوپدید شامل دیپلماسی عمومی (دیپلماسی دولت با مردم)، دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی علمی، دیپلماسی دینی، دیپلماسی گردشگری، دیپلماسی رسانهای، دیپلماسی مجازی یا دیجیتالی، دیپلماسی شبکهای و دیپلماسی خط دو (دیپلماسی مردم با مردم) روبهرو هستیم. فصل مشترک همه انواع دیپلماسیهای نو پدید، محوریت مردم و مرکزیت افکارعمومی است. چرا که بر مبنای نظریههای نوین بویژه نظریه قدرت نرم جوزف نای، یکی از مهمترین منابع قدرت کشورها، قدرت نرم آن است که میتواند باعث جذابیت، ترغیب و مطلوبیت شده و بر افکارعمومی مردم تأثیر مثبت گذاشته و درنهایت باعث تغییر در سیاست دولتها می شود.
نکته مهم در ارتباط با دیپلماسیهای نو پدید این است که انواع دیپلماسیهای نوین ازجمله دیپلماسی عمومی و خط دو و حتی دیپلماسی مجازی، نه جایگزین دیپلماسی سنتی و رسمی بلکه مکمل آن و در خدمت منافع ملی و اهداف سیاست خارجی کشورها قرار میگیرد.
بر این اساس هرچقدر بر میزان تعاملات و تبادلات انسانی و ارتباطات و همکاریهای میان جوامع انسانی افزوده شود، زمینه برای تعاون، همکاری و دوستی میان دولت - ملتها بیشتر و بهتر فراهم میآید. دیپلماسی شهری یا همان ارتباطات میان مردم شهرها و نهادهای مردمی یعنی شهرداریها و شورایهای شهری، میتواند نقشی مؤثر و سازنده در نزدیکی ملتها و جوامع انسانی و در نتیجه تعمیق و تحکیم مناسبات سیاسی دولتهایشان فراهم نماید.
در بستردیپلماسی عمومی و بویژه دیپلماسی خط دو (مردم با مردم)، گونههای متنوعی از تعاملات انسانی از ارتباطات میان انجمنهای تخصصی گرفته تا همکاریهای رسانهای و دانشگاهی شکل میگیرد.قاعدتاً ارتباطات مردمی در چارچوب دیپلماسی عمومی و خط دو، بایستی درچارچوب مناسبات رسمی و در راستای تأمین منافع ملی و مصالح عمومی جامعه باشد. یکی از شناخته شده ترین گونههای ارتباطات شهری، مقولهای بهنام خواهرخواندگی است که قدمتی درحدود یک قرن دارد ولی از نیمه دوم قرن بیستم به بعد عمومیت یافت و طبق آمار امروزه بیش از 2500 قرارداد خواهرخواندگی میان شهرها و پایتختهای کشورهای جهان منعقد شده تا زمینه برای تحقق «دیپلماسی شهری» فراهم شود.
در حال حاضر طبق برخی آمارها بیش از100 قرارداد خواهرخواندگی میان تهران و دیگر شهرهای کشورمان با دیگر پایتختها و شهرهای مهم از پنج قاره جهان منعقد شده است که بجز دو مورد تمامی این خواهرخواندگیها مربوط به دوره چهل ساله پس از انقلاب و استقرار جمهوری اسلامی است. این امر مؤید آن است که جمهوری اسلامی ایران برای ارتباطات انسانی و جوامع با یکدیگر ورای مناسبات رسمی میان دولتها، ولی بهعنوان مکمل و مقوم آن اهمیت خاصی قائل است. انعقاد حدود 24 قرارداد خواهرخواندگی میان تهران با تقریباً همه پایتختهای کشورهای همسایه و قدرتهای بزرگ و غیرمتخاصم، انعقاد بیش از 80 قرارداد خواهرخواندگی میان شهرهای بزرگ و تاریخی - فرهنگی کشورمان مانند شیراز، اصفهان و تبریز و مشهد با همتایان خود در چهارگوشه دنیا، نشانگر اهمیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای تعاملات انسانی و تبادلات فرهنگی قائل است. این امریعنی اهتمام جمهوری اسلامی ایران به دیپلماسی عمومی، مردمی و شهری با دیگر جوامع و شهرهای معتبر دنیا، که به منزله شناسایی و برقراری روابط رسمی میان جوامع مردمی است، با ذات و ماهیت پیام انقلاب اسلامی که همانا جاذبه و تأثیرگذاری بر مردم دنیا است نیز همخوانی دارد. در واقع هدف اصلی انقلاب اسلامی مردم ایران، انتقال پیام صلح و دوستی و تعاون و گفتمانسازی است، گفتمانِ صلح همراه با عدالت، توسعه همراه با عدم تبعیض، آزادی همراه با رعایت حقوق مردم. دیپلماسی شهری و ارتباطات میان جوامع و شهرهای مختلف میتواند سازوکاری مناسب برای انتقال پیام صلح دوستی، عدالت طلبی و آزادگی ملت بزرگ ایران به جهانیان باشد. با انجام پروژهها و برنامههای مشترک در قالب قراردادهای خواهرخواندگی یا اقسام دیگر دیپلماسی مردم با مردم در زمینههای بهداشت، آموزش، محیط زیست، فرهنگ و هنر، توسعه اقتصادی و اجتماعی، جوانان و ورزش؛ میتوان درتقویت و تحکیم تعاملات و مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورها و دولتهای دوست و غیرمتخاصم، نقش ارزندهای ایفا کرد.
«ایران» تازهترین آمار واردات کشور را بررسی میکند
شرکای تجاری ایران از شرق تا غرب
چین همچنان رتبه اول صادرات به ایران را در اختیار دارد وصادرات ترکیه به ایران 137 درصد افزایش داشته است
مرجان اسلامی فر
خبرنگار
سهم کدام کالای خارجی در بازار کشورمان بیشتر است؟ کدام کشورها بیشترین واردات به ایران را دارند؟ روند واردات کاهشی است؟
در پاسخ به این سؤالها باید گفت چین بیشترین سهم را از بازار ایران گرفته است. با آنکه این کشور رتبه اول صادرات به کشورمان را دارد اما نسبت به سال گذشته جریان وارداتی از آن کاهشی شده است. کارشناسان عنوان میکنند علت اصلی کاهش واردات از چین به ممنوعیت واردات کالاهای ساخت داخل و کالاهای لوکس بر میگردد.
پاسخ سؤال دوم این است که حداقل طی شش ماهه سالجاری کشورهای چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان بیشترین صادرات را به کشورمان داشتند. دلیل اینکه امارات توانسته به جایگاه دوم واردکننده کالا به کشورمان تبدیل شود به صادرات مجدد آن بر میگردد. به این شکل که کالاها از مقصد اول خریداری شده و به امارات میرود و بعد از آن به مرزهای دریایی ایران میرسد.
پاسخ سؤال سوم این است که روند واردات به کشور کاهشی نیست. برخلاف اینکه برخیها میگویند روند واردات به کشور کاهشی شده و این امر نگرانیهایی را در تأمین کالا ایجاد کرده است، گزارش شش ماهه واردات به کشور، رشد نشان میدهد. سال گذشته ارزش واردات حدود 11655 میلیون دلار بود و اکنون این عدد به 14842 میلیون دلار رسیده است.
اگر بخواهیم مهمترین بازارهای هدف وارداتی طی شش ماهه سالجاری را بررسی کنیم، میبینیم که 5 شریک تجاری ایران سعی به حفظ صادرات خود کردند و تنها دو کشور چین و آلمان صادراتشان به ایران بهصورت جزئی کاهش داشته است. به گونهای که کاهش واردات از چین منفی 3 درصد و آلمان منفی 13 درصد بوده است.
با اروپا قطع همکاری نشده است
از طرفی در لیست بازارهای وارداتی کشورمان، آلمان رتبه پنجم را دارد و این در شرایطی است که برخیها عنوان میکردند که ایران با هیچکدام از کشورهای اروپایی همکاری ندارد. سال گذشته میزان واردات ایران از آلمان حدود 1166 میلیون دلار بود و اکنون این رقم به 1013 میلیون دلار رسیده است. این عدد گویای آن است سهم آلمان در بین کشورهای واردکننده کشورمان در کل 4.7 درصد است.
چین رتبه اول واردات
چین اولین کشور صادرکننده به ایران که سهم 25 درصدی از کل واردات کشورمان دارد، در شش ماهه سالجاری به ارزش 5304 میلیون دلار کالا وارد ایران کرده و این در شرایطی است که سال گذشته در مدت مشابه میزان واردات از چین 5459 میلیون دلار بوده است.
امارات و سهم 17.8 رصدی
دومین کشور صادرکننده کالا به ایران، امارات است. این کشور که 48 درصد میزان صادرات خود به کشورمان را افزایش داده است در آمارهای تجاری میزان صادرات خود به ایران را 3780 میلیون دلار ثبت کرده و این رقم در شش ماهه سال گذشته 2551 میلیون دلار بوده است. در حال حاضر امارات سهم 17.8 درصد بازار وارداتی کشورمان را در اختیار دارد.
گسترش روابط
سال گذشته ترکیه به ارزش 1106 میلیون دلار کالا وارد ایران کرده بود و اکنون با رشد 137 درصدی این رقم به 2618 میلیون دلار رسیده است. ترکیه با داشتن 12.3 از سهم کل بازار وارداتی ایران میخواهد روابط تجاری خود را با کشورمان گسترش دهد.
سرمایهگذاری مشترک با ترکیه
فعالان اقتصادی اعتقاد دارند که ترکیه یکی از شرکای خوب تجاری کشورمان است و میتوان تجارت بین دو کشور را با سرعت افزایش داد. این کشور با تولید محصولات نساجی و قطعات خودرو میتواند در شرایط تحریم بهترین دوست کشورمان باشد. از طرفی شنیده شده که برخی از تولیدکنندگان بهدنبال سرمایهگذاری مشترک با ترکیه هستند.
هند و رشد 55 درصدی
هند هم که توانسته رتبه چهارم صادرات به ایران را ثبت کند، در شش ماهه سالجاری 2127 میلیون دلار کالا وارد ایران کرد که این رقم نسبت به سال گذشته 55 درصد رشد داشته است. سال گذشته ارزش واردات از هند 1373 میلیون دلار بوده است. هند در شرایط حاضر 10 درصد بازار وارداتی کشورمان را از آن خود کرده است.
گفته میشود یکی از دلایلی که باعث شده روابط تجاری ایران و هند گسترش پیدا کند، بندر چابهار است. از طرفی عنوان میشود اگر تعرفه ترجیحی برای دو کشور ایران و هند تعریف شود امکان صادرات و واردات از این کشور بیشتر خواهد شد و میتوان از پتانسیل بازار هند برای ورود به سایر کشورها استفاده کرد. هدفگذاری دولتها این است که روابط تجاری ایران و هند به 20 میلیارد دلار برسد. آمارها نشان میدهد متوسط رشد اقتصادی هند طی سه سال گذشته، 7.3 درصد بوده است و پیشبینیها بر این است که این رقم به 7.6 درصد افزایش پیدا کند.
چگونه میتوان کشورهای واردکننده را افزایش داد؟
با این تفاسیر 5 کشور چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان 70 درصد بازار وارداتی ایران را به خود اختصاص دادند. کارشناسان توصیه میکنند که کشورهای واردکننده کالا به کشورمان را باید افزایش داد و 70 درصد تجارت نباید به 5 کشور خلاصه شود. در این میان بهترین راهکار برای تعدد کشورهای واردکننده، توسعه صادرات است. زمانیکه صادرکنندگان به کشورهای جدید بروند میتوانند در زمینه واردات هم تسهیلکننده باشند. در حال حاضر ایران به کشورهای چین، ترکیه و امارات بیشترین صادرات را دارد لذا برای تنوع بازار وارداتی نیاز است که صادرکنندگان به کشورهای جدیدتری بروند.
مبادلات تجاری 6 ماهه
مبادلات تجاری ایران طی شش ماهه سالجاری با در نظر گرفتن صادرات کالا و میعانات و همچنین واردات نشان میدهد که از نظر ارزشی کاهش 8 درصدی و از نظر وزنی رشد 17.5 به دست آمده است. بر این اساس ارزش مبادلات تجاری ایران در شش ماهه سالجاری 42169 میلیون دلار بوده که از نظر وزنی 86576 هزار تن بوده است. اعداد و ارقام مبادلات تجاری در شرایطی است که سال گذشته ارزش مبادلات تجاری 45878 میلیون دلار و وزنی 73652 هزار تن بوده است.
شعبان فروتن عضو اتاق بازرگانی ایران میگوید: واردات کشور تأثیر زیادی از تحریمها نگرفته است و به نظر میرسد میتوان سایر کشورهای اروپایی را در تجارت بینالملل دید، از اینرو دستگاه دیپلماسی با گسترش مذاکرات خود میتواند این فرصت را برای تجار فراهم کند.
وی ادامه داد: فعالان اقتصادی امیدوار هستند که امکان توسعه روابط با کشورهای اروپایی بیش از گذشته فراهم شود و بهطور قطع این امر با پیوستن به FATF محقق خواهد شد.