ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
با حضور وزیر آموزش و پرورش آغاز شد
سال تحصیلی جدید برای 1/5 میلیون کلاس اولی
هدی هاشمی
خبرنگار
سال تحصیلی جدید مدارس برای 14میلیون و 600 هزار دانشآموز آغاز شد. دیروز هم یک میلیون و 500هزار کلاس اولی سر کلاسهای درس حاضر شدند.آنطور که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است آمار ثبتنامی افزایش حدود ۵۰۰ هزار نفری را نسبت به سال گذشته نشان میدهد و از این تعداد، هشت میلیون و ۱۹۶ هزار نفر در دوره ابتدایی ثبتنام کردهاند. همچنین بازگشایی مدارس ایرانی در ۱۱۰ مدرسه، ۷۷ شهر و ۴۹ کشور انجام شده و شمار دانشآموزان اتباع در سال تحصیلی جاری به حدود ۵۰۰ هزار نفر میرسد.
البته امروز برخی از دانشآموزان هم غایب کلاسهای درس هستند. همان کودکانی که صبح اول مهر به جای مدرسه رفتن به محل کار خود میروند. کودکانی که به آنها نان آوران کوچک هم میگویند، موضوعی که فرشید یزدانی فعال حقوق کودک به آن اشاره میکند و به «ایران» میگوید: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن حدود 15 میلیون و 600 هزار کودک و نوجوان در سطح کشور در سن مدرسه هستند، براساس آمار آموزش و پرورش ما یک میلیون کودک داریم که خارج از چرخه تحصیل هستند. اکثر کودکانی که خارج از مدرسه هستند درگیر کارند. بخشی از این بچه ها ، دخترانی هستند که ازدواج کردند و در خانه مشعول کارند. به هر حال در بررسیهایی که ما انجام دادهایم به این نتیجه رسیدیم که فقر، کودکان را از مدرسه جدا میکند. این موضوع را باید بگویم به خاطر شرایط اقتصادی روزبهروز در استانها و شهرهای مختلف کودکان خارج از چرخه تحصیل بیشتر میشوند. کودکان هم درگیر فشار اقتصادی شدند ممکن است خانوادههایی وجود داشته باشند که مایل نباشند فرزندشان را از مدرسه خارج کنند و به محیطهای کاری بفرستند اما چارهای جز این ندارند.
وی درباره سیاستهای آموزش و پرورش در قبال کودکان کار میگوید: طبق قوانین ما، آموزش تا پایان دوره متوسطه برای کودکان رایگان است اما بسیاری از کودکان بهدلیل مشکلات فراوان از جمله فقر اقتصادی و مشکلات فرهنگی، امکان تحصیل را ندارند. آموزش و پرورش ما خصوصیسازی شده و عدالت آموزشی در کشور وجود ندارد همین موضوعات خیلیها را از مدرسه دور کرده است حتی دانشآموزانی که وارد مدرسه هم میشوند به خاطر بیعدالتیهایی که میبینند از درس و مدرسه فراری شدهاند. البته در سالهای گذشته آموزش و پرورش در زمینه کودکان خارج از مدرسه کارهایی انجام داده، اما پوشش آنها فقط دانشآموزان کلاس اولی بوده است. این درحالی است که ریزش تحصیلی در پایه متوسطه دوم بیشتر از هر مقطع دیگری است و برنامههای آموزش و پرورش هم باید برای این دانشآموزان باشد.
در سوی دیگر، رضوانه حکیمزاده معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه 141 هزار دانشآموز در مقطع ابتدایی خارج از چرخه تحصیل هستند اظهار میکند: سال گذشته توانستیم 34 هزار دانشآموز را به مدرسه برگردانیم.هماکنون پیگیر آمار کودکان خارج از چرخه تحصیل هستیم بر اساس اطلاعاتی که استانها دادهاند متأسفانه در 10 استان ثبتنام دانشآموزان برای کتاب درسی کاهش پیدا کرد. ما از مسئولان در این استانها خواستیم تا پیگیر این موضوع باشند و دلایل کاهش ثبتنام کتاب درسی را اعلام کنند. وی تأکید میکند: برای ما بسیار مهم است که کودکان داخل مدرسه باشند و برای این موضوع فرصت دسترسی به آموزش را هم مهیا کردیم. ما بر اساس تقسیماتی که انجام دادهایم اسامی را از سازمان ثبت احوال دریافت میکنیم و با سامانه ثبتنامی خودمان تطبیق میدهیم و مشخص میشود که این کودکان خارج از مدرسه هستند. اینها اسامی کلی هستند که باید آنها را تفکیک و به استانها ارسال کنیم و بعد مراحل شناسایی و جذب این کودکان آغاز میشود. سپس مدیران مدارس، تمام تلاش خود را به کار میگیرند تا این کودکان را به چرخه تحصیل برگردانند. او تأکید میکند: عدالت آموزشی باید در مناطق محروم و کم برخوردار هم اتفاق بیفتد چراکه در آن مناطق عدالت آموزشی فرصتها و دسترسی را با مشکل مواجه کرده است و حتی در برخی مناطق تراکم دانشآموزی از حد استاندارد بالاتر است. باوجود آنکه تراکم کلاسی نباید بالای ۲۶ نفر در دوره ابتدایی باشد؛ ۶٢ درصد جمعیت دانشآموزان ابتدایی در کلاسهای بالای ٢۶ نفر تحصیل میکنند و ۳۰۲۲ کلاس درس نیز بالای ۴۱ نفر هستند.
فکر نمیکردم وزیر شوم
وزیر آموزشوپرورش به بیان خاطرهای از روز اول مدرسه خود پرداخت و گفت: برای هر دانشآموز و هر خانوادهای روز اول مدرسه خاطره انگیز است. شوق یادگیری و به همراه ترسی از اینکه چه شرایطی در انتظار ماست، در روز اول مهر دیده میشود. روز اول مدرسه گریه نمیکردم، هرچند ناشناختهها باعث تشویشهایی میشد ولی برقراری ارتباط با معلم بسرعت باعث کاهش این تشویشها میشد.
محسن حاجی میرزایی در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی غنچهها و شکوفهها که در دبستان پسرانه تشیع آموزش و پرورش منطقه ۱۹ تهران برگزار شد با بیان اینکه خوشبختانه امسال بیش از ۲ درصد رشد ثبتنام در جمعیت دانشآموزی دوره ابتدایی را شاهد هستیم گفت: بیش از هشت میلیون دانشآموز در دوره ابتدایی ثبتنام کردند. معتقدیم اصلیترین و تأثیرگذارترین دوره آموزشی ما دوره ابتدایی است، زیرا شخصیت دانشآموزان در این دوره شکل میگیرد. تلاش داریم امکان تحصیل در این دوره آموزشی را برای تمام کودکان لازمالتعلیم فراهم کنیم تا همه افرادی که در ایران زندگی میکنند از فرصت آموزش برخوردار باشند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توزیع دانشآموزان در مدارس توزیع نرمالی نیست گفت: اکنون حدود ۵۰۰۰مدرسه زیر پنج دانشآموز و ۱۴ هزار مدرسه زیر ۱۰ دانشآموز داریم. توزیع مدارس متناسب با جمعیت نیست و باید تلاش کنیم در توسعه فرصتهای آموزشی، به این مهم توجه شود. وی در پاسخ به اینکه فکر میکردید وزیر شوید؟ گفت: خیر فکر نمیکردم وزیر شوم.
۳۲۱ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات معلمان تأمین شد
علی الهیار ترکمن با بیان اینکه سال مالی 98 را در شرایطی آغاز کردیم که بهدلیل عدم وجود نقدینگی تخصیصهای سال 97 در آخرین روز کاری سال گذشته مورد اقدام قرار نگرفت، اظهار کرد: 1200 میلیارد تومان از مطالبات فرهنگیان شامل حقالتدریس شاغلین، حقالزحمه نیروهای خرید خدمت، حقالزحمه امتحانات، فوقالعاده نوبت دوم، اضافهکار نیروهای اداری و برخی موارد دیگر به سالجاری منتقل شد. این مورد برنامهریزی مالی ما را برای تهیه یک برنامه زمانی مشخص جهت پرداخت مطالبات و هم برای ایفای تعهدات سال98 با دشواریهایی روبهرو کرد.
وی افزود: بهدلیل شرایط کشور، تأمین نقدینگی در خزانهداری با محدودیتهای قابلتوجهی روبهرو است لذا در این شرایط، رویکرد تعاملی و هماهنگی بین دستگاهی خاصی مورد نیاز است تا زمینه برای ایفای تعهدات فراهم شود. در این زمینه سازمان برنامهوبودجه و مجموعه خزانهداری کل کشور در وزارت امور اقتصادی و دارایی تلاشهای زیادی انجام دادند و بخشی از مطالبات در ابتدای سالجاری پرداخت شد و بخش دیگر نیز در روز گذشته تأمین اعتبار و به استانها ابلاغ شد.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع در خصوص ماهیت ارقام تأمین اعتبارشده گفت: 321 میلیارد تومان اعتبار از خزانهداری کل کشور دریافت و به استانها ابلاغشده است که برای پرداخت مواردی مانند حقالتدریس شاغل، فوقالعاده نوبت دوم و اضافهکار کارکنان اداری است. البته با پیگیری انجامشده از طرف وزیر آموزشوپرورش 450 میلیارد تومان دیگر نیز در شرف تأمین اعتبار است که امیدواریم این مبلغ را تا اواسط هفته دیگر دریافت و ابلاغ کنیم.
گزارش «ایران» از برخورد نامناسب کادر درمانی با بیماران و همراهانش
حرمت بیمار قربانی سلامت!
فریبا خان احمدی
خبرنگار
بیماران ناراضیاند، آنها از خطاهای پزشکی، از تشخیصهای نادرست، از تعرفههایی که به دلخواه برخی پزشکان بالا و پایین میشود ناراضیاند و گله دارند اما نحوه برخورد پزشکان و پرستاران در خط اول این نارضایتیها قرار دارد. بررسیهای دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت نشان میدهد؛ ارتباط پزشکان با بیماران خوب نیست بهطوری که نحوه برخورد پزشکان و پرستاران با بیماران رتبه دوم شکایات مردمی را دارد. بیماران برخورد پزشکان را قبول ندارند، میگویند پزشک معالجشان برایشان وقت نمیگذارد، درباره بیماریشان با آنها حرف نمیزند و سؤالاتشان را بیپاسخ میگذارند. در کنارشان، گروهی هستند که شاید بیمار نباشند و بیمارستان هم نروند و با مراکز درمانی درگیری مالی نداشته باشند اما به کادر درمان بدبین شدهاند بدبینی آنها به قشری است که دردشان را درمان میکنند اما حالا همین گروه را بشدت به باد انتقاد میگیرند و از عوارض دارویی گرفته تا عدم دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی را به پای پزشکان مینویسند. حالا صدای اعتراض مردم از نحوه برخورد پزشکان با گسترش شبکههای اجتماعی بیشتر از قبل شنیده میشود. با این همه پزشکان که در مقابل این انتقادات قرار میگیرند، آنها هم ناراضیاند و در عین حال معترض. پزشکان میگویند بیش از یک سال است کارانههایشان پرداخت نشده است، شلوغی و تراکمی که در بیمارستانها حاکم است نمیگذارد آنها بیماران را با تمرکز و دقت بیشتر معاینه کنند، زمان ویزیت اندک است و با تعداد بیمار نمیخواند، وجود سهمیههای پزشکی مانع انتخاب رشته دلخواهشان در دوره تخصصی شده است. همه اینها در کنار هم به خدشه دار شدن رابطه بیمار و پزشک دامن زده است.
بیماران، آنهایی که هر روز با پزشک و مرکز درمانی سر و کار دارند دلایل مختلف زیادی را برای نارضایتیشان از نحوه برخورد پزشکان بیان میکنند. یکی از بیماران در بیمارستان شلوغ در مرکز شهر میگوید: «چند وقتی است مشکل گوارشی پیدا کردم. یک ماه است به این بیمارستان رفت و آمد میکنم اما تا حالا نشده یک بار پزشک خداشناسی پیدا شود و بگوید که دقیقاً مشکلم چیست؟ دکتر بلافاصله بعد از ویزیت برایم دارو مینویسد یا اینکه آزمایش تجویز میکند بدون آنکه من را در جریان بیماریام قرار دهد؟» او در ادامه صحبتهایش پرسشهایی را مطرح میکند «اینکه چرا پزشکان شرح حال کامل بیمار را جویا نمیشوند؟ پاسخ سؤالات بیمارانشان را نمیدهند؟ آنها خوششان میآید بیمار دنبالشان راه بیفتد و مدام سؤالاتش را در گوش پزشک بخواند؟ یا اینکه وقت و زمان کافی برای مشاوره با بیماران را ندارند؟ یا اینکه پزشکان دلشان از جای دیگری پر است و سر ما بیماران خالی میکنند؟»
همراه بیمار دیگری که حدود دو ماه پدرش را بهدلیل شکستگی استخوان لگن در بیمارستان بستری کرده است، به ما میگوید: پدرم بهخاطر زمین خوردگی دچار شکستگی استخوان لگن شد دکتر بدون آنکه با ما مشورت کند پدرم را اتاق عمل برد و برایش پروتز جا گذاشت. الان استخوانش بهم پیوند نخورده است و دردسر جدیدی داریم. در حالی که پزشک دومی به ما گفت برای سن بالای 70 سال نباید پروتز میگذاشتند استخوان جوش نمیخورد. «او در ادامه حرفهایش این سؤال را مطرح میکند چرا پزشک نوع روش درمان بیماری را برای بیمار و خانوادهاش روشن نمیکند و آنها را در تصمیمگیری دخیل نمیکند؟ در همه جای دنیا تیم پزشکی بیمار و خانوادهاش را در جریان کوچکترین تصمیم پزشکی قرار میدهند و با همفکری و مشاوره درست روند درمان را انتخاب میکنند اینجا یک رضایتنامه دست ما میدهند و مینویسند با امضای این رضایتنامه، عواقب جراحی به پای خانواده بیمار است و البته بدون این رضایتنامه سوری بیمار را اتاق عمل نمیبرند.»
بیماران و همراهانشان در گزارشهای میدانی به ما میگویند؛ پزشکان برای درمان بیمارانشان بر مبنای روابط دو انسان رفتار نمیکنند، آنها تنها به عکس و آزمایش توجه دارند و همینها را هم مبنای قضاوت و تصمیمگیری قرار میدهند و بههمین علت هم به حرف بیمارشان گوش نمیدهند. اگرچه بیماران و کسانی که با مرکز درمانی سر و کار دارند به شکل اغراق شدهای از رفتار پزشکان با بیماران صحبت میکنند اما با این همه دکتر احسان شمسی کوشکی رئیس کمیسیون مرکزی اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی کشور معتقد است جامعه پزشکی از این همه بیمهریها خسته است و در چنین وضعیتی چه انتظاری از یک جامعه خسته میتوان داشت؟ او در عین حال بر این مسأله تأکید دارد که رابطه بین پزشک و بیمار در وضعیت فعلی جامعه دچار اختلال شده است که البته دلیل هم دارد. پزشک و بیمار از شرایط پیش رو درک متقابلی ندارند به عبارتی در درک طرفین اشکال ایجاد شده است.
دکتر شمسی کوشکی در ادامه توضیح بالا میافزاید: به نظر میرسد جامعه پزشکی بدرستی تغییرات اجتماعی و سطح انتظارات و مطالبات مردم را هضم نکرده است بهطوری که در عمل شاهدیم پزشکان انتظارات و مطالبات مردم را در عملکرد روزانهشان تأثیر نمیدهند و گاهی نادیده میگیرند.
او میگوید: تا همین چند سال پیش بیمار وقتی وارد بیمارستان میشد خودش را در اختیار تیم پزشکی قرار میداد و اطلاعات بیشتری نمیخواست و تنها اجراکننده دستورات پزشکی بود اما امروز همان بیمار به دلایل متعدد مطالباتی از تیم پزشکیاش دارد. از طرفی به نظر میرسد، در سالهای اخیر مردم به دلایل اخبار رسیده که البته اغلبشان دقیق هم نیست میزان اعتمادشان به گروههای مرجع از جمله گروه پزشکی کاهش پیدا کرده است همین موضوع نیز میزان مطالبات مردم از جامعه پزشکی را تشدید میکند اینکه آدمها میخواهند بدانند دقیقاً در محیطهای بیمارستانی چه کارهایی انجام میشود و چه عواقبی دارد.
خطای پزشکی هیچ گاه صفر نمیشود
بررسیهای میدانی از بیمارستانها و مراکز درمان وضعیت خوبی از پاسخگویی پزشکان را نشان نمیدهد در واقع بیماران از وجود رابطه بر مبنای سلطه پزشک بر بیمار گلایهمندند. آنها بر این نکته تأکید دارند که پزشکان پاسخگوی بیمار و خانوادهشان نیستند ضمن اینکه ضرورتی برای شنیدن صحبتهای بیمار نمیبینند. در حالی که بهنظر میرسد این روزها مطرح شدن مواردی از قبیل پزشکان نجومی بگیر، خطا و قصور پزشکی، نقد پذیر نبودن جامعه پزشکی و... منجربه افزایش بیاعتمادی به جامعه پزشکی شده است اما جامعه شناسان حوزه پزشکی معتقدند عدم گشاده رویی پزشک در برخورد با بیماران و خانواده آنها و روابط آمرانه از جمله مهمترین عوامل بروز بیاعتمادی به جامعه پزشکی است.
دکتر شمسی کوشکی در همین زمینه تأکید دارد که واقعیات رشته پزشکی برای مردم بخوبی شناخته شده نیست. برای مثال مردم نمیدانند خطای پزشکی واقعیتی است که در همه جای دنیا وجود دارد و پزشکان نیز همچون حرفههای دیگر دچار خطا میشوند. از همین رو اگر رسانهها از خطای پزشکی حرف میزنند نباید این مسأله را به همه جامعه پزشکی تعمیم دهیم. در هر حال خطای پزشکی هیچگاه به صفر نخواهد رسید. او ادامه میدهد: بسیاری از مردم از محدودیتهای پزشکان و پرستاران مطلع نیستند برای نمونه یکی از مهمترین دلایلی که پزشکان، دستیاران و کادر درمان در بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی فرصت صحبت مفصل با بیماران را پیدا نمیکنند ناشی از ادحام زیاد بیماران و شلوغی درمانگاهها و کمبود تعداد پرسنل درمان است.
رئیس کمیسیون مرکزی اخلاق پزشکی مجموعهای از عوامل را بر میشمرد که در ایجاد تنشهای رفتاری در پزشکان تأثیرگذار است. او به وضعیت تحصیل در رشته پزشکی اشاره میکند و میگوید: مردم شاید ندانند یک پزشک با عنوان انترن، دستیار تخصص و فوق تخصص سالها در بیمارستانها برای مردم رایگان خدمت ارائه میدهند بعد از آن برای گذراندن طرح اجباری به اجبار به نقاطی فرستاده میشوند در نتیجه زندگی پزشکان بشدت تحت تأثیر طرحهای اجباری قرار میگیرد بهطوری که حتی در مورد پزشکان زن امکان تبعیتشان از همسر موجود نیست یعنی زن و شوهری که پزشکاند به اجبار به روستا فرستاده میشوند و تا سالها از هم دور هستند این ویژگی تقریباً در هیچ رشتهای وجود ندارد اگر همه این مشکلات را در کنار موضوعاتی از جمله تأخیر در پرداخت کارانهها بگذاریم میبینیم به ایجاد تنش رفتاری در افراد کمک میکند. هر چند این دلایل منجربه بیتوجهی و برخورد نامناسب پزشک با بیماران نمیشود اما زمینه بروز چنین رفتارهایی را تشدید میکند. مردم همانطور که خستگی یک کارمند بانک را بعد از 8 ساعت کار مستمر درک میکنند خستگی پزشک را هم باید درک کنند. او درباره اینکه آیا درآمد بالای جامعه پزشکی منجربه بدبینی مردم به پزشکان شده است؟ توضیح میدهد: در همه جای دنیا پزشکان افراد پردرآمداند علت این است که جامعه این پوزیشن را برای آنها داده است. تصور اینکه فردی درگیر معاش روزمرهاش باشد و بر بالین بیمار برود تصور سختی است. فرض کنید فردی که تا 40 سالگی رایگان برای جامعه خدمت کرده است وقتی به سن 40 سال میرسد بهدلیل آنکه مرتب غرق کار و جراحی است نمیتواند از درآمدش استفاده کند بنابراین این حقوقی که به پزشکان داده میشود حقوق فرد نیست در واقع جامعه به یک موقعیت اجتماعی به نسبت حساسیتش حقوق میدهد.
به باور این متخصص اخلاق پزشکی، جایگاهی که جامعه به پزشک داده یک مسأله تاریخی است مردم در طول تاریخ به افراد خاص اعتماد کردهاند، انتظارات از این کسوت بالا است به همین دلیل سازمان نظام پزشکی کشو ر به منظور تضمین بالاتر بردن رعایت استاندارهای اخلاقی در بین اعضای حرفه نسبت به سطح متوسط جامعه شکل گرفت. برای مثال اگر امروز فرد عادی راز یک نفر را افشا کند مشمول مجازات نمیشود ولی اگر پزشک اطلاعات بیمار را فاش کند دچار مجازات کیفری میشود. به همین دلیل نظام پزشکی استانداردهای اخیرش را با جزئیات زیاد استاندارد اخلاق پزشکی تعریف کرده است. این استانداردها 60 سال بعد از تأسیس سازمان نظام پزشکی تصویب، ابلاغ و لازم الاجرا است.
مطابق ماده 7 راهنمای عمومی اخلاق حرفهای شاغلین حرف پزشکی لازم است در برخورد با بیماران، همراهان و همکاران در ردههای مختلف و اظهار نظر در مورد افراد، قومیتها و گروههای اجتماعی ضمن احترام کامل به شأن، منزلت و کرامت انسانی افراد آداب اجتماعی و عمومی رعایت شود و از هر گونه عمل در بردارنده توهین، تحقیر و برچسب زنی خودداری شود. یعنی نه تنها پزشکان نسبت به رفتار خود بلکه نسبت به افراد زیر دستشان مسئولیت دارند.
ماده 9 این آیین نامه همچنین تأکید دارد که اگر پزشک فکر کند هنگام عصبانیت کنترل خودش را از دست میدهد لازم است اقدامات پیشگیریکننده انجام دهد و در پاسخ به هتاکی و توهین زبانی رفتار قهرآمیز از خودش بروز ندهد مگر در مواردی که تابع مقررات و دفاع مشروع باشد.
عدم پذیرش پزشکان در رشتههای تخصصی مورد دلخواهشان بهدلیل وجود دانشجویان سهمیهای به ایجاد احساس بیعدالتی و سرخوردگی در جامعه پزشکی دامن زده است. همین مسأله به بحران مهاجرت پزشکان نیز انجامیده مسألهای که به گفته متخصصان اخلاق پزشکی منجربه تنگ شدن عرصه بر جامعه پزشکی شده است و چنانچه این سیکل منفی ادامه یابد ضررش را مردم میبینند. از سوی دیگر بیاعتمادی به جامعه پزشکی موجب میشود مردم به جای مراجعه به یک پزشک به 5 پزشک مراجعه کنند آن هم فقط پزشکانی که تبلیغات خاصی انجام میدهند.
به اعتقاد رئیس کمیسیون اخلاق پزشکی نماینده حاکمیت نظام سلامت نقش مهمی در ترمیم رابطه بین پزشک و بیمار دارد. در حال حاضر جامعه پزشکی چند هزار میلیارد تومان مطالبات انباشته دارد که تأمین اجتماعی پرداخت نمیکند البته دولت هم بهدلیل وضعیت صادرات نفت مشکل دارد همین مشکلات و گرفتاریها در نقطه اتصال مردم به خدمات بروز پیدا میکند. وقتی جمیع این شرایط را میبینیم باید منصفانه برخورد کنیم ضمن اینکه برخوردهای نامحترمانه و بیادبانه با هیچ بهانهای قابل پذیرش نیست. رسانهها باید گفتوگوی مدام بین مردم و جامعه پزشکی را آغاز کنند مطالبه اجتماعی تا حد زیادی به بهبود این روابط کمک میکند از طرفی وزارت بهداشت با تصویب منشور حقوق بیمار و سازمان نظام پزشکی با تصویب راهنمای عمومی اخلاق پزشکی استانداردها را اعلام کردهاند اما اینکه در عمل چه اتفاقی بین رابطه پزشک و بیمار میافتد پیچیده است و مردم باید حقوقشان را مطالبه کنند و این حقوق استیفا شود.
اخبـــار
ابتکار: سند «ارتقای وضعیت زنان و خانواده» در همه استانها باید تدوین شود
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: استفاده از توان اجرایی و علمی زنان برای توسعه بیش از پیش کشور ضروری است و تمام استانهای کشور باید با مشارکت دانشگاه و دستگاههای مرتبط «سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده» خود را تدوین کنند. بهگزارش ایسنا، معصومه ابتکار در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه یزد که با دستور کار تصویب «سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استانهای کشور» برگزار شد، بیان کرد: استان یزد، چهاردهمین استانی است که این سند راهبردی و ملی در آن تصویب و اجرایی میشود؛ 12.4 درصد مدیران استان یزد، زنان هستند که رتبه این استان را در سطح ملی به جایگاه هشتم ارتقا داده است. ابتکار در ادامه، حمایت و تقویت استفاده از زنان در امور اجرایی را یکی از مهمترین اقدامات و سیاستگذاریهایی خواند که از ابتدا در نظام انقلاب اسلامی ایران مدنظر مسئولان دوران مختلف قرار گرفته است. معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه عدالت را یکی از مهمترین اهداف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دانست و بیان کرد: عدالت جنسیتی از جمله ابعاد عدالت در قانون اساسی است و این مهم به عهده دولت، گذاشته شده است. وی مدیریت آمار تفکیک به جنس را از جمله اقدامات انجام شده و در دستورکار نهاد ریاست جمهوری ذکر کرد و گفت: تمام استانهای کشور باید با مشارکت دانشگاه و دستگاههای مرتبط «سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده» خود را تدوین و اجرایی کنند.
ابتکار تدوین طرح اشتغال زنان با استفاده از الگوی موفق جهاددانشگاهی را از جمله اقدامات مؤثر و مهم نهاد ریاست جمهوری دانست و بیان کرد: حمایت از ایدههای برتر در این حوزه یکی از اولویتهای اجرایی و مدیریتی است.
10 میلیارد تومان هزینه شهرداری تهران برای پیادهروی اربعین
اعضای شورای شهر تهران با یک فوریت پیشنهاد شهرداری برای هزینه کرد ۱۰ میلیارد تومان در مراسم پیاده روی اربعین موافقت کردند. صبح دیروز لایحه پیشنهادی شهرداری تهران در مورد هزینههای پیاده روی اربعین روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت و مظاهریان معاون برنامهریزی شهردار با بیان اینکه پیاده روی اربعین یکی از اتفاقات مهمی است که شهرداری نمیتواند به آن بیتوجه باشد، گفت: شهرداری تهران بنا به مسئولیت اجتماعی که دارد در اتفاقاتی همچون زلزله کرمانشاه و سیل گلستان نیز پیشقدم بوده است و برهمین اساس امروز لایحهای را با قید یک فوریت تقدیم شورای شهر کرده که براساس آن به شهرداری اجازه دهد تا سقف ۱۰ میلیارد تومان برای پیاده روی اربعین هزینه کند. وی افزود: براساس پیشبینیهای انجام شده بسیاری از این هزینهها صرف رفت و روب و پاکیزگی مسیر خواهد شد. بهگزارش ایسنا، نهایتاً اعضای شورای شهر با تصویب یک فوریت این لایحه برای تعیین ۱۰ میلیارد تومان برای پیاده روی اربعین موافقت کردند.
آغاز حمایت وزارت بهداشت از ۲ بیماری نادر از امروز
رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماریهای وزارت بهداشت از اضافه شدن دو بیماری جدید (SMA و CF) به بسته خدمتی حمایتی بیماران خاص و نادر خبر داد و گفت: هزینه خدمات این بسته حمایتی بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد تحت پوشش قرار میگیرند. بهگزارش ایسنا دکتر مهدی شادنوش، از ابلاغ بسته خدمتی بیماران خاص و نادر طی هفته جاری خبر داد و گفت:این بسته به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد و بیمارانی که مشمول این بسته خدمتی هستند، میتوانند از اول مهر ماه امسال از ارائه این خدمات در دانشگاههای علوم پزشکی بهرهمند شوند. شادنوش با بیان اینکه در این بسته حمایتی حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان پشتوانه مالی قرار دادهایم، گفت: تا دو سال گذشته بیماریهای هموفیلی، تالاسمی و دیالیز مورد حمایت قرار میگرفتند. در سال گذشته بیماریهایی مانند اوتیسم، ایبی، MPS و اماس مورد حمایت قرار گرفتند و امسال در این بسته حمایتی که اجرای آن از یک مهر ماه آغاز میشود، بیماری SMA (آتروفی عضلانی ستون فقرات) و CF (فیبروز سیستیک) نیز به این بسته اضافه شده و مورد حمایت قرار میگیرند. وی تأکید کرد: خدماتی که در این بسته حمایتی ارائه میشود شامل خدمات توانبخشی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی است. همچنین خدمات سرپایی مانند ویزیتها و مشاورههای مورد نیاز این بیماران، تزریق دارو و خونی که باید دریافت کنند، شیمیدرمانی و رادیوتراپی، بخشی از خدمات دندانپزشکی برای بیماران خاص، خدمات تشخیصی از قبیل تصویربرداری، پاراکلینیک، انواع آزمایشات تخصصی و... در این بسته آمده است.
دبیرکل جمعیت هلال احمر:
بیش از ۸۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبتنام کرده اند
دبیرکل جمعیت هلال احمر از افزایش ۴۰ درصدی خدمات و تجهیزات هلال احمر برای پوشش امدادی و درمانی اربعین امسال خبر داد. بهگزارش ایسنا، محمودرضا پیروی در این باره گفت: پیشبینیها از حضور حداقل سه میلیون زائر در راهپیمایی اربعین امسال حکایت دارد. تاکنون نیز بیش از ۸۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبتنام کردند که با توجه به زمان باقیمانده به نظر میرسد که شمار شرکتکنندگان به سه میلیون نفر برسد. پیروی با بیان اینکه طرح جمعیت هلال احمر برای راهپیمایی اربعین طی ۲۱ روز از ۱۳ مهر ماه آغاز میشود و تا روز سوم آبان ماه ادامه خواهد داشت افزود: در جریان آن ۶۰ مرکز درمانی شامل درمانگاه، پایگاه و بیمارستان در مرز و کشور عراق مستقر خواهند شد. وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر وظیفه درمان زائران ایرانی در خارج از کشور را بر عهده دارند، گفت: در همین راستا نیز تاکنون بیش از ۱۶۰ تن دارو با ۱۸ تریلی به کشور عراق ارسال شده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سال تحصیلی جدید برای 1/5 میلیون کلاس اولی
-
حرمت بیمار قربانی سلامت!
-
اخبـــار
اخبارایران آنلاین