- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در نخستین سالگرد اجرای توافق هستهای ایران و کشورهای گروه 1+5، مدیرعامل بانک تجارت عملکرد این بانک در توسعه خدمات ارزی و ارتقای استانداردهای کنترلی در یک سال گذشته را تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی بانک تجارت، محمدابراهیم مقدم با اشاره به اینکه پس از اجرای توافق هستهای روند مذاکرات با بانکهای خارجی آغاز و احیای روابط کارگزاری شتاب مضاعفی گرفته است، یادآور شد : طی یک سال گذشته بانک تجارت موفق به برقراری روابط کارگزاری فعال با 63 بانک خارجی در کشورهایی چون ترکیه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، سوئیس، چین، اتریش، روسیه، انگلستان، امارات متحده عربی، بلژیک، ژاپن، کره جنوبی، دانمارک، جمهوری چک، سوئد و.... شده و امیدواریم تا پایان سالجاری شاهد آغاز روابط کارگزاری بانک تجارت با 48 بانک معتبر بینالمللی دیگر باشیم. وی همچنین یکی از مهمترین دستاوردهای توافق هستهای را آزادسازی وجوه مسدود شده در حسابهای بانک تجارت در کشورهای خارجی عنوان کرد.
مقدم با ارائه گزارشی از عملکرد بانک تجارت برای توسعه خدمات ارزی پس از اجرای برجام گفت: از ابتدای سالجاری تا پایان آبان ماه، 1571 فقره اعتبار اسنادی به ارزش 893 میلیون دلار، گشایش یافته است و 1698 فقره حواله ارزی به ارزش 245 میلیون دلار توسط واحدهای ارزی این بانک در نقاط مختلف کشور صادر شده است، ضمن آنکه بانک تجارت تاکنون اقدام به گشایش 17فقره اعتبار اسنادی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی کرده است. وی گفت: بانک تجارت طی ماه های اخیر در فرآیند تأمین سرمایه خارجی برای برخی از بزرگترین طرحهای اقتصادی کشور در قالب قراردادهای فاینانس مشارکت کرده است.
توسعه تجارت پس از تصویب برجام
مدیر عامل فدراسیون تولیدکنندگان مالزی گفت که لغو تحریمها باعث تبدیل ایران به دروازه تجارت با آسیای مرکزی و خاورمیانه شده است. «یئو اون تین» مدیرعامل فدراسیون تولیدکنندگان مالزی در گفتوگو با ایرنا، لغو تحریمها پس از اجرای برجام را «فرصتی بینظیر نه تنها برای ایران بلکه برای سایر کشورهای جهان» دانست تا بتوانند همکاریهای اقتصادی و تجاری خود را با ایران گسترش دهند و به بازار منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه بیشتر دست یابند.
ظرفیت صادرات نفت 3 برابر شد
مدیرعامل شرکت پایانههای نفتی با بیان اینکه حتی یک بشکه نفت ذخیره شده روی آب در پایانههای نفتی ایران وجود ندارد، گفت:ظرفیت صادرات از پایانههای نفتی کشور در خلیجفارس سه برابر شده است. سیدپیروز موسوی در گفتوگو با مهر درباره ادعای برخی از رسانههای غربی مبنی بر ذخیرهسازی بیش از ۱۳میلیون بشکه نفت خام ایران روی آب، گفت: در شرایط فعلی ایران حتی یک بشکه نفت روی آب در اطراف پایانههای نفتی خود در خلیجفارس ندارد.
سهم ۳۸ درصدی بتن در کل بودجه عمرانی کشور
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن اشاره به سهم ۳۸درصدی بتن در کل بودجه عمرانی کشور، گفت: بر اساس برنامه، طی ۴سال آینده باید حداقل ۱۰درصد جادههای آسفالت کشور با رویه بتن جایگزین شود. به گزارش مهر، محمد شکرچیزاده در همایش توسعه، طرح و اجرای رویههای بتنی افزود: طی سال های گذشته شاهد کاهش مصرف سیمان در کشورهای توسعه یافته هستیم اما متأسفانه در ایران میزان مصرف سیمان افزایش یافته است. وی ادامه داد: افزودنیهای جدید در تولید سیمان در کشورهای پیشرفته کاملاً تعریف شده است اما این موضوع در ایران تنها در چند سال اخیر اجرایی شده است.
ایران بیشترین نفع را از توافق اوپک میبرد
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوشت:توافق اخیر کاهش تولید نفت اوپک و دیگر کشورهای تولیدکننده منجر به افزایش ۱۶ درصدی قیمت نفت از اواخر ماه نوامبر شده است؛ این افزایش قیمت ممکن بود بیشتر باشد اگر تولید نفت گسترده ایران نبود. به گزارش ایسنا، دادههای آماری اوپک میگوید: تولید نفت ایران نزدیک به ۴ میلیون بشکه در روز رسیده است. ایران در سال ۲۰۱۵ به طور متوسط ۱.۸ میلیون بشکه در روز تولید داشته است؛ زمانی که این کشور تحت فشار تحریمهای تحمیلی مرتبط با برنامه هستهای خود بود. براساس این گزارش، درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۶، حدود ۹۰ درصد افزایش یافته و این کشور در حال حاضر ۳.۷ تا ۳.۹ میلیون بشکه در روز تولید نفت دارد. صادرات نفت به ۲.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته که میزان آن از زمان قبل از تحریمها هم فراتر رفته است.
ثبات نسبی قیمت انواع میوه و ترهبار در بازار
آخرین بررسیها از بازار میوه و ترهبار حاکی از ثبات نسبی قیمت بیشتر اقلام است و برخی اقلام از جمله هندوانه که در هفتههای گذشته با افزایش قیمت روبهرو شده بود بار دیگر روند نزولی پیدا کرده است. به گزارش ایسنا، بازار میوههای زمستانی در بیشتر اقلام با ثبات نسبی قیمت همراه شده و برخی اقلام نیز با شیب ملایمی کاهش قیمت پیدا کردهاند.
در اواخر آذر ماه و در آستانه شب یلدا قیمت برخی از اقلام میوه و ترهبار به دلیل افزایش تقاضا و کاهش یافتن عرضه با روند صعودی قیمت مواجه شد اما در حال حاضر بار دیگر قیمتها به وضعیت قبل بازگشته است و قیمت هر کیلوگرم هندوانه که در آن مقطع زمانی به بیش از ۲۰۰۰ تومان رسیده بود اکنون به کیلویی ۱۰۰۰ تومان کاهش یافته است. در میان سایر اقلام سیب زرد و سیب قرمز به طور متوسط با قیمت کیلویی ۴۰۰۰ تومان و ۴۳۰۰ تومان در مغازههای سطح شهر عرضه میشود. همچنین هر کیلوگرم نارنگی ۴۰۰۰ تومان، انار درجه یک کیلویی ۵۰۰۰ تومان، انار درجه دو ۳۰۰۰ تومان، خرمالو کیلویی ۲۸۰۰تومان، خیار درختی ۳۰۰۰ تومان و خیار بوتهای ۳۵۰۰ تومان قیمت دارد.
سهم اقتصاد سبز ایران زیر نیم درصد است
مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد سبز سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سهم اقتصاد سبز ایران زیر نیم درصد است، در مورد تفاهمنامه سازمان محیط زیست با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: این تفاهمنامه تلاش میکند تا صنعت، خدمات و کشاورزی در هر نقطه کشور بر اساس ظرفیت زیستی منطقه باشد و افزایش تعامل و همکاری دولت با بخش خصوصی در راستای حفظ محیط زیست محقق شود. به گزارش ایسنا، زهرا جواهریان با بیان اینکه با تقویت صندوق ملی محیط زیست ،سرمایهگذاری در بخش اقتصاد سبز میسر میشود، اظهار کرد: اتاق بازرگانی با تمامی ظرفیتها پای کار آمده است تا به ارتقای دانش زیست محیطی، دستیابی به توسعه پایدار و اقتصاد سبز کشور کمک کند.
ریحانه یاسینی
«تا پیش از سال 1979، حمل و نقل هوایی غیرنظامی ایران 189 مرگ و میر را تجربه کرده بود، اما از این زمان به بعد به خاطر تحریمها، این میزان مرگ و میر به 1672 مورد افزایش یافته است. حالا که مقابله با برنامه هستهای این کشور و تحریمها به تبع آن، به پایان رسیده است، طلوع تازهای برای هوانوردی ایران آغاز شده است.ایرباس و بوئینگ، ایران را بازاری با ظرفیت 20 میلیارد دلار سرمایهگذاری جهت جایگزینی موزه هوایی این کشور میبینند.» نشریه معتبر فوربز، در زمان کمی پس از رسیدن ایران و 1+5 به توافق هستهای، چنین از حمل و نقل هوایی ایران نوشته و با عبارت «موزه هوایی» به هواپیماهای پیر و فرتوت ایران، کنایه زده بود. در همین گزارش مقایسهای برای روشن شدن عمق فرسودگی و نیاز ناوگان هوایی ایران به تازه نفسها، صورت گرفته بود. به گزارش فوربز، ایران ایر با 47 هواپیما، 27 سال عمر کرده است، در حالی که خط هوایی امارات برای کشوری 9میلیون نفری با 234 هواپیما، کمتر از 6 سال و نیم سن دارد.
تصویر پرواز امید و فرود آرام آن در مهرآباد، روز گذشته نه تنها در صفحه اول بیشتر روزنامههای ایران، بلکه در خبرگزاریهای بزرگ جهان نیز نقش بسته بود. این رویداد تاریخی در شرایطی اتفاق افتاد که در دهه اول دی ماه، هواپیمای فرسوده پرواز تهران-شیراز دچار سوختگی موتور شد و با مهارت خلبان، به سلامت به فرودگاه مبدأ برگشت. چند وقت پیش از آن نیز حادثه تلخ قطار در محور سمنان-دامغان به استعفای مدیرعامل راهآهن انجامید و هجمههای زیادی را علیه وزیر راه و شهرسازی با نوک پیکان عدم نوسازی ناوگان حمل ونقلی فرسوده، به همراه داشت.
حالا با رسیدن نخستین ایرباس به ایران که در سطح جهان رویدادی «تاریخی» توصیف شده است، مخالفان همیشگی پیکان حمله هایشان را به سمت دیگری چرخانده و از حرکات نمایشی دولت برای انتخابات 4 ماه آینده صحبت میکنند و این خرید را غیرضروری میدانند. از طرف دیگر هم قرارداد ایران و ایرباس را مبهم و نشانهای از رفتارهای غیرشفاف دولت با مردم قلمداد میکنند.
ابهام زدایی دوباره
از قرارداد شفاف ایران و ایرباس
خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ در سال گذشته مطرح و از همان زمان رقمهای مختلفی برای این قرارداد اعلام شد. رویترز، رقم قرارداد ایران با ایرباس را 18 تا 20 میلیارد دلار برآورد کرده بود. اصغر فخریه کاشان، قائممقام وزیر راه وشهرسازی درامور بینالملل درباره رقم کلی این قرارداد به «ایران» میگوید:«اعداد اعلام شده، بر اساس کاتالوگ پرایس است، یعنی ارقامی که در دفترچه قیمتهای شرکت نوشته میشود. رقم قرارداد با بوئینگ را بر همین اساس، 16.6 میلیارد دلار و قرارداد ایرباس را 18میلیارد دلار اعلام کردهاند. این ارقام برای خرید 118 هواپیما بوده ولی حالا که تعداد آن به 100 هواپیما رسیده، قطعاً این رقم کمتر شده است. در کل به هیچ وجه قیمتهایی که ما خرید کردهایم، از 50 درصد کاتالوگ بالاتر نیست و تخفیفهای بسیار زیادی از هر دو طرف گرفته شده است.»
رقمی به اندازه 50 درصد از دفترچه قیمتهای رسمی، همان چیزی است که بهعنوان نقطه مبهم مطرح شده است. فخریه کاشان، در این باره نیز چنین توضیح میدهد:«از کجا میدانند که قرارداد غیرشفاف و مبهم بوده است؟ مگر قرارداد را دیده اند؟ ما بارها گفتهایم که قیمت خریدمان نزدیک به نصف قیمت کاتالوگ پرایس است و بیش از این هم نمیتوانیم اعلام کنیم.»
او با بیان دلیل اعلام نکردن جزئیات، ادامه میدهد:«استاندارد شرکتهای هواپیمایی این است که برای هر مشتری قیمتی دارند و قیمتهای اصلیشان را اعلام نمیکنند. استاندارد قراردادهای هوایی این است که به خاطر اینکه شرکتها نمیخواهند، قیمتهایی که با یک مشتری توافق میکنند برای مشتریان دیگر هم مطرح شود، معمولاً شرط دارند که باید قیمتها محرمانه بماند. دوستانی که ادعا میکنند این قرارداد، غیرشفاف است قواعد این نوع تجارت را نمیدانند. از نظر ما قرارداد شفاف است. به دستگاه دولت و به مقاماتی که باید جزئیات آن ارائه شود، همه چیز به طور شفاف ارائه شده است. سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و شورای اقتصاد که طرح را تصویب کردهاند، اعداد و ارقام واقعی را داشتند. طبیعی است که نمیتوانیم همه چیز را با جزئیات برای عموم اعلام کنیم.»
اما در داخل کشور، ابهام های دیگری در زمینه تأمین منابع این قراردادها مطرح شده است. فخریه کاشان با استناد به اینکه ایران ایر بنگاهی اقتصادی است، درباره این مسأله نیز چنین شفافسازی میکند:«قبلاً هم تمام اینها را گفتهام، ولی دوستان گوششان بدهکار نیست. قصدشان شنیدن حرف نیست. ما گفتهایم منابع تأمین مالی پیش پرداختها، صندوق توسعه، بازار سرمایه ودیگری هم منابعی است که از خارج کشور در نظر گرفته ایم، بقیه هم از داخل خود ایران تأمین میشود. البته آنچه از صندوق توسعه یا از خارج ایران هم کسب میشود، چون به صورت وام است بازپرداخت نهایی آن به عهده ایران ایر است. بنابراین دولت یا صندوق، هیچ کدام منابعی از طرف دولت مصرف نمیکنند. مثل هر شرکت دیگری که میتواند از صندوق توسعه وام بگیرد، مثل هر شرکتی که میتواند از بازار سرمایه پول فراهم کند و مثل هر کشوری که میتواند از خارج وام بگیرد، ایران ایر هم همین کار را کرده است و از محل درآمدهای مربوط به همین هواپیماها بدهیهایش را پرداخت میکند.»
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، جزئیات ارقام هر منبع را برای چندمین بار طی ماههای گذشته اعلام میکند و میگوید:«هیچ چیز مبهمی وجود ندارد؛ اگر مبهم بود، ما اصلاً هیچ کدام این ارقام را اعلام نمیکردیم. 330میلیون دلار از صندوق توسعه، 120میلیون دلار از بازار سرمایه و نزدیک به 500 میلیون دلار هم از شرکت لیزینگ خارجی فراهم میکنیم. این ارقام قسطهای اولیه پیش پرداخت را تا دو سال آینده فراهم میکند و بعد از آن هم از محل درآمدهای ایران ایر، پیش پرداختهای بعدی تأمین میشود. اگر باز هم کم داشته باشیم از همان منابع بیرونی تا سقف یک و نیم میلیارد دلار اجازه داریم که برای پیش پرداختها از محل آنها استفاده کنیم. بنابراین هیچ چیز مبهمی وجود ندارد. نمیدانم چرا اینقدر این مسأله را میپیچانند.»
بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند در ایران، اقتصاد قربانی سیاستهاست. مسأله پرواز امید هواپیماهای ایرانی نیز دچار مجادلههای سیاسی شده است. عدهای به توئیت رئیس جمهوری برای راهاندازی سیستمی جهت شفاف شدن دخل و خرجهای دولت استناد میکنند و جزئیاتِ اعلام نشده تجاری را نقض این مسأله میدانند. فخریه کاشان در انتهای گفتوگویش با «ایران» دوباره به ویژگیهای بنگاههای اقتصادی تأکید میکند و در پاسخ به این انتقاد نیز میگوید:«این دو موضوع مختلف است. آنچه آقای روحانی گفتهاند، ما یک بنگاه هستیم. بهعنوان بنگاهی که شرکت ایران ایر باشد، وظایف و ضوابطی داریم. مگر همه شرکتها ریز اعداد و ارقام قراردهایشان را در روزنامهها اعلام میکنند؟ هر شرکتی برای خود راز و رمزی دارد. محرمانههایی دارد و ناچار است مقررات داخلی خودش را رعایت کند. این اصلاً ارتباطی به دولت ندارد و نمیشود مسأله را به صحبتهای رئیس جمهوری و قوه قضائیه ربط داد. آنها مسائل سیاسی و کلان مملکت است. اما ماجرای ایرباس، بحثی تجاری و داخل بنگاه اقتصادی است.»
وزیر راه با اشاره به اینکه «این افتخار را دارم که یک روز هم با دولت احمدینژاد همکاری نکردم» ثروت واقعی خود را یک هزارم رقمهای اعلام شده عنوان کرد وگفت: برای افزایش ظرفیت فرودگاه امام خمینی(ره) به ۲۰ میلیون نفر پیشاعلام بینالمللی را انجام دادهایم.
عباس آخوندی در برنامه تلویزیونی «فرمول یک» با بیان اینکه برنامه بلندپروازانه در فرودگاه امام خمینی(ره) برای افزایش ظرفیت آن به 100میلیون نفر داریم، اظهار کرد: ظرفیت کنونی این فرودگاه هماکنون 5 تا 6 میلیون نفر در سال است که هفته گذشته پیشاعلام بینالمللی برای افزایش ظرفیت آن به 20 میلیون نفر را اعلام کرده و با بهترین پیشنهاد ارائه شده قرارداد امضا میکنیم. وی با اشاره به سرمایهگذاری جدید در فرودگاه مهرآباد، تصریح کرد: پایتختهای جهان فرودگاهی در مرکز شهر دارند که باید بتواند به پروازهای داخلی سرویس دهد، از اینرو بهسازی و نوسازی فرودگاه مهرآباد را در برنامه داریم که در این راستا پس از 40 سال سطح دو باند فرودگاه مهرآباد در حال بازسازی است.
وزیر راه و شهرسازی ورود نخستین ایرباس نو به کشور را آغاز نوسازی کل ناوگان هوایی ایران و بزرگترین اتفاق در صنعت هوانوردی ایران دانست و با بیان اینکه «نوسازی کار کوچکی نیست چراکه بیش از دو برابر کل ناوگان هوایی ایران است»، افزود: نگرانیها در خصوص عدم پایبندی طرف مقابل به تحویل هواپیماها توسط عدهای، ناشی از یک تفکری است که نسبت به خودشان تردید دارند، اگر به ایران ایمان داشته باشیم یک قرارداد رسمی بستهایم. چرا ندهند، البته همه چیز در عالم سیاست ممکن است روی دهد اما وقتی قراردادی را امضا میکنید دو طرف باید به آن متعهد باشند. وی تأکید کرد: بزودی دو فروند ایرباس 330 قارهپیما و چند فروند هواپیمای ATR هم وارد کشور میشود.
آخوندی با بیان اینکه یک هزارم ثروتهای اعلام شده را ندارم در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه گویا با دولت قبل سابقه همکاری داشتهاید، تصریح کرد: یک روز هم با دولت احمدینژاد همکاری نکردم، این افتخار را دارم که یک روز هم با ایشان همکاری نکردهام.
وی با بیان اینکه اظهارات من درباره بیمه مسافران قطار سمنان جزو شاهکارهای صدا و سیما بود، گفت: از حادثه برخورد قطارهای مسافری در سمنان (ایستگاه هفتخوان)بازدید کرده و بلافاصله جلسه ستاد بحران استان سمنان را تشکیل دادم. وقتی صدا و سیما با من مصاحبه کرد کل قصه را تعریف کردم و گفتم الان دارم میروم به بازدید مصدومان حادثه در بیمارستان. وظیفه داریم از اینها مراقبت و به بهترین وضع رسیدگی کنیم. اینها خودشان بیمه هستند و بیمه موظف است به این مصدومان رسیدگی کند. بعدش آمدند و گفتند آخوندی گفته اینها بیمه هستند و بیمه پول آنها را میدهد این از شاهکارهای صدا و سیما بود. این در حالی بود که تأکید کردم که از حیث رسیدگی بیمه به مصدومان جای نگرانی نیست.وی یادآور شد: استعفا کردن کار خوبی است و این کار را کردم، اول صبح روز پس از حادثه استعفایم را برای آقای روحانی نوشتم و گفتم از لحاظ اجتماعی خوب است که یک نفر مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد. وی ادامه داد: بلافاصله آقای پورسیدآقایی -مدیرعامل مستعفی راهآهن- آمد و گفت این کار در راهآهن روی داده، بگذارید بنده که مسئول شرکت هستم مسئولیت کار -برخورد قطارها- را بر عهده بگیرم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حادثه بسیار بزرگی بود و خوب است که در سطح وزیر استعفا را انجام دهیم، افزود: معاون اول رئیس جمهوری ساعت 14:30 روز پس از حادثه گفتند که با آقای روحانی در این باره صحبت کردهام و وی گفته که فقط در سطح مدیرعامل کار استعفا انجام شود.
بر اساس اطلاعات بانک مرکزی نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی در هشت ماهه سالجاری مالیاتی معادل ۱۰ میلیارد تومان پرداخت کرده که در حدود ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. این در حالی است که مالیات مصوب آنها برای هشت ماهه سالجاری معادل ۷۰ میلیارد تومان بوده است.
به گزارش ایسنا، در هشت ماهه سالجاری درآمد مالیاتی دولت معادل ۵۸ هزار میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان بوده است و به این ترتیب ۲۷درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. البته مصوب درآمد مالیاتی معادل ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده و به این ترتیب دولت ۱۵ درصد از تحقق مصوب درآمد هشت ماهه سال ۱۳۹۵ عقب مانده است.
همچنین اطلاعات بانک مرکزی ایران نشان میدهد که در هشت ماه سالجاری مالیات اشخاص حقوقی برابر با ۱۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش یافته است. با این حال سازمان امور مالیاتی نتوانسته ۱۳ درصد از مالیات مصوب اشخاص حقوقی برای هشت ماهه را محقق کند.
در زیر گروه مالیات اشخاص حقوقی، مالیات علیالحساب اشخاص حقوقی دولتی معادل سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۲ درصد رشد داشته است.
مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی نیز معادل ۱۰ میلیارد تومان بوده است که بنا بر گزارشها، سازمان امور مالیاتی نتوانسته است درآمد مصوب این بخش را محقق کند، چرا که بنا بر آمار، نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی باید در هشت ماهه سالجاری مالیاتی معادل ۷۰ میلیارد تومان پرداخت میکردند که فقط ۱۵درصد این میزان محقق شده است.
گفتنی است که عملکرد این نهادها و بنیادها حتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خودشان نیز ۵۲ درصد کاهش یافته است و بنا بر آمار در حالی که این نهادها و بنیادها در هشت ماهه سال گذشته مالیاتی معادل ۲۰میلیارد تومان پرداخت کرده بودند این میزان در هشت ماهه سالجاری به ۱۰ میلیارد تومان کاهش یافته است. همچنین در این مدت، ۹۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از طریق مالیات بر درآمد عاید دولت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۵ درصدی داشته و البته مبلغ مصوب خود را نیز محقق کرده است.
مالیات بر حقوق کارکنان بخش عمومی از درآمد ۹۵۰۰ میلیاردی بخش «مالیات بر درآمد»، در هشت ماهه سالجاری معادل ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده که ۱۰ درصد نیز بیش از میزان مصوب محقق و با افزایش ۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل رو به رو شده است.
مالیات بر حقوق کارکنان بخش خصوصی از درآمد بخش «مالیات بر درآمد»، در هشت ماهه سالجاری معادل ۲۹۰۰ میلیارد تومان بوده است که تقریباً میزان مصوب خود را محقق و نسبت به هشت ماه سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است. همچنین «مالیات بر مشاغل» نیز در هشت ماه سالجاری درآمدی معادل ۲۷۰۰ میلیارد تومان عاید دولت کرده است که تقریباً میزان مصوب خود را محقق کرده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد رشد داشته است.
درآمد حاصل از «مالیات بر ثروت»، نیز معادل ۱۶۷۰ میلیارد تومان بوده که تقریباً میزان مصوب خود را محقق کرده و رشدی معادل ۲۰درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. همچنین در هشت ماه سالجاری ۶۲۶۰میلیارد تومان مالیات بر واردات پرداخت شده است که ۴۵ درصد از میزان مصوب خود عقب مانده و البته با رشد ۳۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل رو به رو شده است.
گوشت قرمز ارزان شد
رئیس شورای تأمینکنندگان دام زنده کشور با اشاره به مازاد گوشت قرمز در بازار و کاهش قیمت این محصول به مردم توصیه کرد، گوشت مورد نیاز خود را از مراکز و قصابیهای گرانفروش خریداری نکنند. منصور پوریان در گفتوگو با ایرنا یکی از معضلات بازار گوشت را قصابیها دانست و افزود: اکنون روند کاهشی قیمت گوشت قرمز در کشور ادامه دارد اما متأسفانه برخی مراکز عرضه و قصابیها از گرانفروشی دست بر نمیدارند. وی اظهار داشت: با وجود اینکه قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی و میش (دارای وزن بالای 15 کیلوگرم) باید با قیمت 290 تا 310 هزار ریال و قیمت هرکیلو بره (با وزن کمتر از 15 کیلوگرم) با نرخ 310 تا 330 هزار ریال عرضه شود، اما برخی قصابیها هرکیلوگرم گوشت گوسفندی را با نرخ بیش از 400 هزار ریال میفروشند که این کار اجحاف به مصرفکنندگان است.
مدت زمان صدور ۹ قلم کالای کشاورزی کاهش یافت
براساس مصوبه دولت مدت زمان صدور ۹ قلم کالای کشاورزی ورود موقت کاهش یافته و در صورت تبدیل آنها به واردات قطعی، سود بازرگانی افزایش مییابد.
به گزارش ایسنا، ایران توانایی بالایی در تولید برخی محصولات کشاورزی از جمله گندم، برنج و... داراست، به همین دلیل دولت باید در راستای کاهش میل ورود به واردات قطعی این کالاها به ایران عمل کند.
در همین زمینه دولت مصوبهای را ابلاغ کرده است که بر اساس آن با افزوده شدن دو تبصره به دو ماده از آییننامه اجرایی قانون امور گمرکی، مدت زمان صدور این کالاهای ورود موقت کاهش یافته و حداکثر تا یکسال خواهد بود و در صورتی که بخواهد تبدیل به واردات قطعی شود، سود بازرگانی آن افزایش پیدا میکند.
-
گزارش عملکرد یک ساله بانک تجارت پس از برجام
-
اخبار
-
خرید «ایرباس» با نصف قیمت رسمی
-
ظرفیت فرودگاه امام 20 میلیون نفر میشود
-
نهادهای خاص همچنان کمتر مالیات میدهند
-
چند خط خبر