وزیر نفت در حاشیه نشست هیأت دولت مطرح کرد

رشد 20درصدی نفت بدون برجام و خارجی‌ها

با پایان جلسه روز گذشته هیأت وزیران، برخی از اعضای دولت به میان خبرنگاران آمدند و به پرسش‌های آنان پاسخ دادند. گزارش این پرسش و پاسخ را که حاوی اخباری برای شهروندان در حوزه‌های گوناگون است، در ادامه می‌خوانید.

مرتضوی: تحت هیچ شرایطی سه‌جانبه‌گرایی حذف نمی‌شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه حقوق بازنشستگان کشوری طبق قانون افزایش یافت، اعلام کرد: احکام بازنشستگان تأمین اجتماعی هم براساس مصوبه شورای‌عالی کار اصلاح شد و از این ماه (افزایش حقوق اعمال شده) به مرور پرداخت می‌شود. سید صولت مرتضوی تأکید کرد: در تعیین حقوق کارگران تحت هیچ شرایطی سه‌جانبه‌گرایی حذف نمی‌شود. وی درباره اقدامات این وزارتخانه برای ایجاد اشتغال نیز گفت: سال قبل حدود ۳۰۰ هزار کارجو در سامانه تسهیلات اشتغال کشور ثبت‌نام کردند که تعداد قابل‌توجهی از آنان با همین سامانه جذب بازار کار شدند. البته کارخانه‌ها و کارفرمایان هم در آن سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که متناسب با نیاز آنان نتوانستیم کارگران را هدایت کنیم و کارگران نخواستند که در آن مشاغل حضور پیدا کنند. وزیر کار درباره اصلاح دهک‌بندی‌های یارانه هم گفت: سامانه‌ پایگاه رفاه ایرانیان شاخص‌هایی برای دهک‌بندی‌ها تعریف کرده است و امکان دارد کسی از دهک چهار به دهک پنج ارتقا یابد و بالعکس. این سامانه همواره قابل به‌روزرسانی است و هر ۶ ماه یک بار بازآفرینی و دهک‌بندی‌ها اصلاح می‌شود. به گفته مرتضوی، اگر کسی به دهک‌بندی اعتراض دارد، می‌تواند از طریق سامانه‌های متعدد نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام کند تا نتیجه آن پس از بررسی، به وی اعلام شود.

قاضی‌زاده هاشمی: تخصیص ارز برای خرید داروی جانبازان
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هم از تخصیص منابع ارزی برای خرید تجهیزات و داروهای ایثارگران و جانبازان خبر داد. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه تأمین ارز برای خرید تجهیزات مربوط به جانبازان و ایثارگران پس از ۱۰ سال، به نتیجه رسید، اظهار کرد: تا پیش از این مجبور بودیم بعضاً به صورت چمدانی تجهیزات را وارد کنیم، اما اکنون وزارتخانه‌های بهداشت و صمت مجوزهای لازم را به بنیاد شهید دادند و در جدول تخصیص منابع ارزی، ارز ترجیحی برای خرید تجهیزات و داروهای ایثارگران و جانبازان تخصیص داده شد. وی همچنین از افزایش حقوق والدین خانواده‌های شهدا از 7 میلیون تومان به ۱۵ میلیون در سال‌جاری خبر داد.

بهادری جهرمی: برخی دوست ندارند با این دوره مقایسه شوند
سخنگوی دولت در واکنش به برخی فضاسازی‌های سیاسی نسبت به دستاوردهای اقتصادی دولت، همچون کاهش نرخ رشد نقدینگی گفت: در دوره‌ای مشق اقتصادی ما به دست چهره‌های سیاسی بود که با توجه به سوابق سیاسی‌شان، برای کشور تصمیمات اقتصادی می‌گرفتند و نتیجه عملکردشان نرخ رشد ۴۲ درصدی نقدینگی بود که در ابتدای دولت سیزدهم تحویل شد. علی بهادری جهرمی اضافه کرد: همان چهره‌های سیاسی وقتی می‌بینند مدیریت اقتصادی دولت سیزدهم موفق شده نرخ رشد نقدینگی ۴۲ درصدی را به ۲۳ درصد کاهش دهد، طبیعی است دست به فضاسازی در رسانه بزنند تا عملکردشان با عملکرد مدیران اقتصادی روز مقایسه نشود. وی، نگاه دولت در مسائل اقتصادی را صرفاً اقتصادی دانست و با بیان اینکه مشابه آن عزیزان سیاسی نیست، اظهار کرد: برای دیده شدن آن چهره‌های سیاسی راه‌های دیگری هم وجود دارد. به هر رو، امیدواریم با نگاه اقتصادی مشکلات به ارث رسیده از گذشته در مسیر درمان قرار گرفته و با سرعت بیشتری درمان شود. سخنگوی دولت درباره تسهیل روند ازدواج نیز با تأکید بر اینکه در حوزه تسهیلات تکلیفی نگاه دولت روشن است و با کسی شوخی ندارد، تصریح کرد: اگر بانک‌ها برنامه اصلاحی را رعایت نکنند، تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود و امیدواریم امسال با جدیت تسهیلات تکلیفی را بهتر پرداخت کنیم.

دهقان: تکذیب بلوکه شدن  دارایی ایران در عراق
همچنین معاون حقوقی رئیس جمهور با اعلام اینکه طبق حکم قضایی، ایران دارایی بلوکه شده در عراق ندارد، اظهار کرد: اما برخی موانع وجود دارد که با گفت‌ و گو حل می‌شود. محمد دهقان افزود: برخی مراودات پولی و مالی بین ایران و عراق وجود دارد که با گفت وگو بین مقامات بانک مرکزی ایران و طرف عراقی همیشه حل شده و مشکل لاینحلی در این زمینه وجود ندارد. وی درباره مطالبه جهانی برای محرومیت رژیم صهیونیستی از بازی‌های المپیک یادآورشد: فهرستی از اقدامات این رژیم جعلی با بهره بردن از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد تهیه شده که مستند‌سازی خواهد شد. همچنین ارتباطاتی با سازمان‌های مردم نهاد خارج از کشور شکل گرفته تا بتوانیم از این ظرفیت برای نشان دادن جنایات این رژیم به سایر کشورهای جهان استفاده کنیم.

اوجی: اجرای 120 میلیارد دلار پروژه نفت و گازی
وزیر نفت هم با بیان اینکه اکنون بیش از ۳۰۰ طرح نیمه تمام‌ و نیز شروع عملیات‌های اجرایی را در مجموعه وزارت نفت شاهد هستیم، ارز دلاری این پروژه‌ها را بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: وزارت نفت دولت مردمی نشان داده معطل خارجی‌ها و برجام نیست و از ظرفیت و توان پیمانکاران و سازندگان داخلی استفاده می‌کند. جواد اوجی با اشاره به رشد 20درصدی حوزه نفت و گاز در حوزه رشد اقتصادی، ادامه داد: همچنین ۱۵۰ شرکت دانش بنیان در شروع دولت به بیش از ۶۷۶ شرکت دانش بنیان رسیده و نزدیک به هزار قرار داد به ارزش یک میلیارد دلار با این شرکت‌ها بسته شده است.  
 
وزیر علوم: تأسیس شعب دانشگاه‌های برتر ایران در عراق
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز از اجرای مرحله به مرحله طرح آمایش آموزش عالی خبرداد و گفت: بر این اساس سعی می‌کنیم توسعه دانشگاه‌ها بر اساس نیاز باشد؛ به گونه‌ای که هر رسته‌ای که خواست تأسیس شود، پیوست اشتغال داشته باشد. محمدعلی زلفی‌گل اضافه کرد: همچنین تلاش می‌کنیم در رشته‌هایی هم که دانشجو کم دارد یا ظرفیت آنها کاهش پیدا کرده، تغییر رویکرد بدهیم یا با برخی از دانشگاه‌ها ادغام کنیم. وی با اشاره به تأسیس شعب برون مرزی دانشگاه‌های ایران در کشور عراق، اظهارکرد: دانشگاه‌های بزرگ ما مانند شریف، تهران و بعضی از دانشگاه‌های شهرستانی با دانشگاه‌های عراق توافقاتی داشتند و در حال تأسیس شعبی در این کشور هستند.
 
زارع‌پور: قم تحت پوشش کامل فیبر نوری
همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توضیح برنامه‌ها و عملکرد این وزارتخانه در حوزه توسعه ظرفیت ارتباطات کشور، نخست به حوزه ارتباطات ثابت پروژه فیبر نوری اشاره کرد و گفت: روز پنجشنبه با افتتاح پروژه فیبر نوری کسب و کارهای استان قم، این شهر و ۶ شهر استان قم تحت پوشش کامل فیبر نوری قرار می‌گیرد و به این ترتیب آمار خانوارهای تحت پوشش فیبر نوری به ۷.۵ میلیون خانوار در کشور می‌رسد. عیسی زارع پور اضافه کرد: برنامه ما این است که امسال ۱۴ میلیون خانوار یعنی حداقل ۷۰ درصد کشور را تحت پوشش قرار دهیم و سال آینده این روند به کل شهرهای کشور برسد. وزیر ارتباطات درباره ارتباطات موبایل نیز با اشاره به اینکه توسعه ارتباطات نسل پنجم را در دستور کار قرار دادیم، اعلام کرد: هفته آینده تعداد سایت‌های نسل پنجم کشور به بیش از هزار و ۵۰۰ سایت خواهد رسید. زارع پور اضافه کرد: از آنجایی که همه ارتباطات کشور در نهایت روی شبکه مادر ارتباطاتی کشور قرار می‌گیرد که به آن «شبکه هسته» می‌گوییم، ظرفیت این شبکه نیز که در ابتدای دولت ۳۱.۵ ترابیت بر ثانیه بود، اکنون با 90درصد افزایش به بیش از ۶۰ ترابیت رسیده است. وی از دو برابرشدن ظرفیت شبکه آی پی کشور خبرداد و گفت: ظرفیت اینترنت و پهنای باند مورد نیاز کشور نیز نزدیک دو برابر شده است.
 
رحیمی: تدوین لایحه جامع وکالت  
وزیر دادگستری هم از بررسی مقدماتی لایحه جامع وکالت در قوه قضائیه و وزارت دادگستری و همچنین اجباری شدن گرفتن وکیل در دعاوی و تأمین هزینه وکلا از طریق بیمه وکالت خبر داد. امین حسین رحیمی افزود: هزینه وکلا از طریق بیمه وکالت باید جبران شود که این اتفاق موجب بهبود وضعیت درآمدی و تضمین شغلی وکلای دادگستری خواهد شد. وی با اشاره به اصلاحات ویرایشی در قانون جرائم راهنمایی و رانندگی، ادامه داد: طبق این اصلاحات در دست انجام، جرائم ریالی تخلفات حادثه‌ساز به خصوص جرائمی چون سبقت ممنوع در جاده‌های یکطرفه، عبور از چراغ قرمز و رانندگی در حالت نامتعارف چندین برابر افزایش یافته است. 

جستجو
آرشیو تاریخی