صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

خانواده‌های اسرا: توافق نشود، اسرائیل را به آتش می‌کشیم

امیر فرشباف/ پس از انتشار خبر موافقت حماس با طرح پیشنهادی آتش‌بس مصر، بلافاصله خانواده‌های اسرا و هزاران شهرک‌نشین به خیابان‌های سراسر فلسطین اشغالی آمدند و ضمن ابراز خرسندی از پیشنهاد حماس، خواستار انعقاد توافق فوری برای تبادل و آزادی اسرا شدند. اما مخالفت دولت صهیونیستی با آتش‌بس و اصرار کابینه نظامی اسرائیل به حمله زمینی به رفح، منجر به خشم شهرک‌نشینان علیه این تصمیم و بروز گسترش تظاهرات به سراسر اراضی اشغالی و درگیری میان شهرک‌نشینان و پلیس رژیم شد.
به گزارش «تایمز اسرائیل»، دوشنبه شب پس از اینکه اسرائیل شرایط حماس را رد کرد، خانواده‌های اسیران و سایر تظاهرکنندگان در تل‌آویو، قدس و مناطق دیگر تجمع و نتانیاهو را به رها کردن اسرا متهم کردند. معترضان با مسدود کردن بزرگراه‌ها و خیابان‌ها، ازجمله خیابان منتهی به ساختمان وزارت جنگ رژیم شعار می‌دادند: «اکنون زمان انجام مبادله فرا رسیده»، «این آخرین فرصت برای آتش‌بس است» و «ما اجازه نمی‌دهیم این فرصت از دست برود.» اما پربازدیدترین پیامی که معترضان خطاب به نتانیاهو اعلام کردند این شعار بود که «اگر اسرا آزاد نشوند، اسرائیل را به آتش می‌کشیم.»
با این حال، این اعتراضات با یورش نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به تجمعات، به خشونت کشیده شد. در تصاویری که فرانس 24 منتشر کرد، هزاران شهرک‌نشین در سراسر اراضی اشغالی، با در دست داشتن پلاکاردهایی با شعار «جنگ را متوقف کنید» و تصاویر اسرا، خیابان‌ها را مسدود کردند که اعتراضات‌شان با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد. تصاویر منتشر شده نشان می‌داد پلیس ضدشورش رژیم صهیونیستی سوار بر اسب و با استفاده از تجهیزات سرکوب، جمعیت معترض را متفرق می‌کرد. شهرک‌نشینان معترض تأکید داشتند که حمله ارتش رژیم صهیونیستی به رفح به معنای اجرای حکم اعدام فرزندان اسیرشان است. به گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما»، خانواده اسیران صهیونیست در تجمع خود مقابل کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی اعلام کردند که کابینه خونریز بنیامین نتانیاهو می‌خواهد اسرا را قربانی کند.
همچنین انجمن خانواده‌های اسرا اعلام کرد از این فرصت باید برای آزادی تمام اسرا استفاده کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این انجمن در بیانیه‌ای تأکید کرد که «دولت باید راه را برای بازگشت اسرایی که در هفت ماه گذشته در اختیار حماس بودند هموار و با عمل به تعهد خود، این فرصت را به مجالی برای بازگشت همه آنها تبدیل کند.»
گفتنی است این تظاهرات که از دوشنبه شب آغاز شد، تاکنون ادامه داشته و پیش‌بینی می‌شود همچنان تداوم داشته باشد و سایر مناطق فلسطین اشغالی را نیز در بر بگیرد. مرکز ثقل این اعتراضات که از ناحیه خانواده‌های اسرا و طبقات مختلف شهرک‌نشینان مخالف دولت راست‌گرا از یک‌سو و اپوزیسیون چپ‌گرا از سوی دیگر پیگیری می‌شود، بی‌توجهی کابینه نتانیاهو به مطالبات عمومی و قربانی کردن منافع جمعی در راستای بقای شخص نتانیاهو در قدرت و جنگ‌طلبی حزب متبوع اوست که با پیشنهاد هوشمندانه حماس این اختلافات تشدید شده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی