صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۹

پایان نشست مناطق آزاد با دستاوردهای ارزشمند

نشست دو روزه مناطق آزاد کشور با تدوین برنامه جامع در جهت افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و جهش سهم نرخ رشد اقتصادی این مناطق پایان یافت.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در اختتامیه همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور که در مشهد مقدس برگزار شد، نماینده ویژه رئیس‌جمهور با بیان اینکه ۴۸ منطقه فعال آزاد و ویژه اقتصادی درکشور داریم، گفت: یک سوم ارز‌آوری کشور توسط این مناطق انجام می‌شود و ۱۸ میلیارد دلار ارز غیرنفتی توسط این مناطق سالانه وارد کشور می‌شود.
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: تراز تجاری مجموع مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۱۴ و نیم میلیارد دلار است و مناطق آزاد که در سال‌های گذشته تراز منفی داشتند در دولت فعلی دارای تراز مثبت شده و ارزآوری برای کشور به همراه دارند.
وی از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان بهترین پایگاه برای سرمایه‌گذاری در کشور یاد کرد و اظهار داشت: سال گذشته تقاضای سرمایه‌گذاری با افزایش ۴ برابری ۷۷۶ همت بود که این رقم یک رکورد برای این مناطق است.
حجت الله عبدالملکی اظهار داشت: در حوزه احداث طرح‌ها در سال ۱۴۰۱ شاهد هفت و نیم برابر افزایش نسبت به سال ۱۴۰۰ هستیم و در زمینه سرمایه‌گذاری‌هایی که سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید نیز شاهد رشد سه برابری نسبت به سال ۱۴۰۱ بودیم. همچنین در سال‌جاری و سال آتی شاهد حجم زیادی از آغاز به کار سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲ خواهیم بود.
عبدالملکی تصریح کرد: همه این موفقیت‌ها و ادامه این روند وابسته به تلاش تیم مدیریتی و کارکنان مناطق آزاد و حمایت‌های ارکان حکومتی و دولت است. نماینده ویژه رئیس‌جمهور در مناطق آزاد گفت: در دو روز برگزاری همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ۱۴ کارگروه تشکیل شده و راهکارهای زیادی درخصوص رفع مشکلات و موانع مناطق آزاد طرح و بررسی شده است که بخشی از این راهکارها باید در شواری‌عالی مناطق آزاد حل شود، بخشی از آنها نیازمند مصوبه هیأت وزیران است که تقدیم معاون اول رئیس‌جمهور شد و بخش دیگر به مصوبه مجلس نیاز دارد که به عنوان لایحه با دستور رئیس‌جمهور آماده شده است.
عبدالملکی افزود: برآورد انجام شده در سال گذشته نشان می‌دهد یک و نیم درصد از ۶ درصد نرخ رشد اقتصادی کشور را مناطق آزاد و ویژه رقم زده‌اند که برای سال ۱۴۰۳ هدفگذاری ۲ و نیم درصدی برای سهم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نرخ رشد اقتصادی کشور درنظر داریم. دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: چنانچه نیازمندی‌های قانونی و مقرراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تأمین شود تا سال ۱۴۰۷ و پایان برنامه هفتم به رشد ۴ درصدی سهم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نرخ رشد اقتصادی سالانه کشور دست خواهیم یافت.
وی با خطاب قرار دادن مدیران و مسئولان مناطق آزاد افزود: نشست سالانه مناطق آزاد باید نقطه عطفی در افزایش بهره‌وری مناطق آزاد باشد و انتظار داریم علاوه بر افزایش فعالیت‌ها و تلاش‌ها در حوزه تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات، همکاری‌های شبکه‌ای نیز توسعه یابند مثلاً در حوزه حمل و نقل مناطق آزاد در همه مرزهای کشور مستقر هستند و ۸۰ درصد ترانزیت کشور از طریق مناطق آزاد انجام می‌شود.
عبدالملکی اظهار داشت: در حوزه تعاملات بین‌المللی نیز همکاری شبکه‌ای را نیاز داریم. منطقه آزاد قشم متولی توسعه همکاری مناطق آزاد و ویژه با سازمان همکاری‌های شانگهای، کیش متولی همکاری با سازمان بریکس، منطقه آزاد انزلی متولی کشورهای حوزه دریای خزر، منطقه آزاد ماکو متولی کشورهای عضو اکو، منطقه آزاد چابهار متولی کشورهای آیورا در حاشیه اقیانوس هند، منطقه آزاد ارس متولی کشورهای اوراسیا و منطقه آزاد اروند متولی سازمان همکاری‌های خلیج فارس است تا به مرحله‌ای برسیم که علاوه بر ایجاد زمینه همکاری تمام مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با این سازمان‌ها، تمام کسانی که می‌خواهند با این حوزه‌ها همکاری داشته باشند از کانال مناطق آزاد تعامل کنند تا تیم ملی اقتصاد بین‌الملل با رویکرد بهشت سرمایه‌گذاری کشور که شعار ما است، محقق شود.
وی از تشکیل کارگروه‌های حل مشکلات تحت عنوان قرارگاه اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای پیگیری تمامی موارد تا حصول نتیجه خبر داد.

جستجو
آرشیو تاریخی