سراشیبی اعتماد؛ اولین مؤاخذه از مرد برزیلی علنی شد

بازی مار و پله اوسمار

محمد قراگزلو
خبرنگار

اوسمار ویرا درست از همان نخستین بازی در نقش سرمربی پرسپولیس تعریف و تمجید شنید. پرسپولیس او در شکست 26 بهمن سال قبل در اراک با یک نمایش امیدوارکننده، بدون خریدهای تازه‌وارد و البته لطمه از یک اشتباه محرز داوری نتیجه را داد.
این شکست در حالی رخ داد که با در نظر گرفتن فشار وحشتناک هواداران روی مدیریت باشگاه که انتخاب اوسمار اشتباه بوده و باشگاه در سپردن نیمکت تیم عقبگرد داشته، می‌توانست تبعات سختی برای درویش و همکارانش داشته باشد اما مدل بازی پرسپولیس و کیفیت فنی تیم در همان شکست نیز هوادار را متقاعد کرد تا پای این مرد برزیلی بماند و با یک باخت قضاوتش نکند.
اوسمار بعد از آن باخت همه بازی‌هایش را برد و حتی در دربی فینال‌گونه به لحاظ فرم بازی دست بالا را داشت. تیم اوسمار هیجان‌انگیز و باکلاس بازی می‌کرد، سرعت انتقال توپ از دفاع به حمله بالا بود و این تیم در دو بازی با فولاد و پیکان رکورد امید به گل در فوتبال ایران را
شکست.
اما از شروع سال 1403 ورق تا حدی برگشت. دو برد اقتصادی در سیرجان و تهران مقابل گل‌گهر و ملوان با توجه به تعویض‌هایی که هربار در جهت مدیریت برد انجام می‌شد، کاری کرد تا تصمیمات مرد برزیلی زیر ذره‌بین قرار بگیرد و حتی بعضاً با انتقادهایی نرم مواجه شود. تیم اوسمار حتی در برد سه گله مقابل صنعت نفت هم شبیه خودش نبود و با حداقل موقعیت و فرسنگ‌ها دورتر از آن نمایش هیجان‌انگیز بهمن و اسفند پیروز شد.
حذف در اراک اما اولین انتقادها از اوسمار و تیمش را علنی کرد؛ تغییرات تکراری او در هر بازی با هدف مدیریت پیروزی و اینکه او خیلی زود از برد مطمئن می‌شود و دقایق زیادی را به مدیریت نتیجه مشغول می‌شود وقتی با یک حذف تلخ و از دست دادن یک جام همراه شد شرایطی را به‌وجود آورد تا هم در کامنت‌های هواداران هم در مصاحبه‌های پیشکسوتان اولین آثار انتقاد از اوسمار علنی شود.
در عین حال قبل از این باشگاه پرسپولیس پروژه تمدید قرارداد با این مربی برزیلی را کلید زده و مذاکرات اولیه هم انجام شده بود اما حالا با تکرار تصمیمات سؤال‌برانگیز و البته کنار رفتن از یک جام تردیدهایی درباره این تداوم همکاری به‌وجود آمده و به این فرضیه که «قهرمانی در لیگ برتر حتماً باید ملاک تمدید قرارداد اوسمار باشد» نگاه جدی‌تری خواهد شد.
واقعیت اینکه کیفیت فنی تیم اوسمار نسبت به دو ماه نخست حضورش در رأس کادر فنی پرسپولیس پایین آمده و ایرادهایی هم چه در تصمیمات و چه در اتخاذ ساختار تدافعی این تیم بیرون زده که می‌تواند ادامه رقابت با رقیب سنتی و قهرمانی در لیگ را نیز با مخاطرات جدی مواجه کند. حالا بازی با سپاهان می‌تواند نقش یک نردبان بلند برای صعود دوباره به همان نقطه اطمینان درباره اوسمار باشد اما اگر او در این صفحه بازی از یک مار دیگر نیش بخورد، تردیدها درباره تمدید قرارداد با او بیشتر می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی