صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

حداقل دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت

اهتمام ویژه دولت سیزدهم به حقوق کارگر

بررسی نحوه دستمزد سال‌های 1401 تا سال 1403 نشان می‌دهد، میانگین دستمزد دولت سیزدهم در سه سال اخیر بالغ بر 39 درصد بوده، این میزان در هشت سال دولت روحانی حدود 24 درصد بوده است. علاوه‌بر آن در تعیین دستمزد امسال نیز گزاره‌های جدیدی اضافه شده که نشان از اهتمام دولت سیزدهم برای تأمین درآمد کارگران در سال‌جاری است.
ارزیابی نتایج از سه سال اخیر نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱، در جریان نخستین مذاکرات مزدی در دولت سیزدهم، حداقل دستمزد کارگران مشمول قانون کار، ۵۷.۴ درصد افزایش پیدا کرد که در مقایسه با افزایش دستمزد سال قبل از آن که تصمیم شورای‌عالی کار بر افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد مشمولان قانون کار قرار گرفت، یک پیشتازی نسبی در عرصه بهبود معیشت کارگران محسوب می‌شد. در جریان مذاکرات مزدی سال ۱۴۰۲، حداقل دستمزد کارگران مشمول قانون کار، ۲۷درصد افزایش یافت و در نهایت، شورای‌عالی کار در روزهای پایانی اسفندماه سال ۱۴۰۲، حداقل مزد کارگران برای سال‌جاری را ۳۵.۳ درصد بالا برد.
با این حساب در سه سال اخیر، حداقل دستمزد کارگران در مجموع، ۱۱۹.۷درصد افزایش یافته است. در این دوران، متوسط افزایش مزد سالانه  ۳۹.۳ درصد بوده و این درحالی است که در هشت سال سپری ‌شده در دولت قبل، متوسط افزایش مزد سالانه کارگران، رقم ۲۳.۹ درصد را نشان می‌دهد.
در نتیجه می‌توان ادعا کرد، عملکرد دولت سیزدهم در زمینه افزایش دستمزد کارگران و پیشبرد مذاکرات مزدی در شورای‌عالی کار، نسبتاً موفقیت‌آمیز برآورد می‌شود.

تصویب حق عائله‌مندی؛ امتیازی مهم در تعیین دستمزد
نخستین‌‌ بار است که کارگران کشور از مزایای مزدی مربوط به تأهل برخوردار می‌شوند. امسال حق تأهل برای نخستین بار در دریافتی کارگران منظور شده که مبلغ آن ۵۰۰‌ هزار تومان برای همه کارگران متأهل اعم از زن و مرد است. این مؤلفه مزدی در جهت عمل به سیاست‌های حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دستور کار قرار گرفت.
این گزاره مزدی با حق اولاد که به کارگران صاحب فرزند با شرط حداقل ۷۲۰ روز بیمه‌پردازی تعلق می‌گیرد و مبلغ آن سه برابر حداقل مزد روزانه مصوب شورای‌‌عالی کار است، تفاوت دارد. در واقع کارگران متأهل و صاحب فرزند در سال جدید، علاوه بر حق اولاد از حق عائله‌مندی ۵۰۰‌ هزار تومانی نیز برای اولین بار پس از تصویب قانون کار بهره‌مند خواهند شد.
نکته مهم دیگر، برداشته شدن سقف پرداخت حق اولاد در راستای حمایت از فرزندآوری و جوانی جمعیت است. کارگران به تعداد تمام فرزندان‌شان حق اولاد ماهانه خواهند گرفت.

عدد ثابت ۶۹۷ هزار و ۸۰۰ تومان
افزایش سایر سطوح مزدی ۲۲ درصد به علاوه عدد ثابت ۶۹۷ هزار و ۸۰۰ تومان است. قرار شد تمامی مشمولان قانون کار در نهادهای عمومی و صندوق‌های مختلف و شرکت‌های عمومی، مشمول قانون حداکثر حقوق و مزایا شوند.
در جمع‌بندی مصوبه مزدی سال ۱۴۰۳ باید گفت، با توجه به آیتم‌های مزدی، حداقل دریافتی کارگران در سال تازه بیش از ۱۱میلیون تومان خواهد بود.
با اعمال افزایش ۳۵.۳ درصدی، حداقل دستمزد کارگران دارای بعد خانوار ۳.۳ نفری ماهانه ۱۲ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان، کارگران دارای ۲ فرزند، ماهانه ۱۱ میلیون و ۶۰۹ هزار تومان و حداقل مزد کارگران با یک فرزند در ماه به ۱۰ میلیون و ۸۹۲ هزار تومان افزایش یافت.

 

بــــرش

جزئیات مصوبه شورای عالی کار
​​​​​​​بر اساس مصوبه شورای‌عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. میزان افزایش دستمزد سایر سطوح هم ۲۲ درصد به اضافه رقم ثابت ماهانه ۶ میلیون و ۹۰۰‌هزار و ۷۸۰ ریال تعیین شد. بر این اساس، حداقل دستمزد کارگران از ۵ میلیون و ۳۰۸‌هزار تومان به ۷ میلیون و ۱۸۲‌هزار و ۱۰۶ تومان افزایش یافت. شورای‌عالی کار درخصوص کمک‌هزینه مسکن مصوبه‌ای نداشت و همچنان مبلغ حق مسکن ۹۰۰‌هزار تومان بدون تغییر باقی ماند، اما مبلغ بن خواربار را از یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان به یک‌میلیون و۴۰۰‌هزار تومان افزایش داد. حداقل مزد روزانه نیز ۲۳۸‌هزار و ۸۷۲ تومان مقرر شد و حق اولاد به ۷۱۶‌هزار و ۶۰۰ تومان رسید. در این مصوبه، پایه سنوات هم از ۵۳۷‌هزار تومان به ۷۱۶‌هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی