صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۵

سازمان ملل اتهامات صهیونیست‌ها به حماس را وارد ندانست

اتهام زنی جعلی توسط رژیم جعلی

 امیر فرشباف
خبرنگار

 
از ابتدای هفتم اکتبر که عملیات طوفان‌الاقصی انجام شد، دستگاه تبلیغاتی رژیم صهیونیستی چندین ادعا را علیه حماس و بسیاری از دولت‌ها و نهادها و اشخاص مطرح کرد که به مرور زمان مشخص شد از اساس کذب بوده‌اند. اصلی‌ترین ادعاهای دروغین رژیم یکی، قتل و ذبح 40 نوزاد اسرائیلی و دیگری تجاوز جنسی نیروهای حماس به اسرای صهیونیست، در کنار ادعای کمک سازمان آنروا به نیروهای حماس در روز هفتم اکتبر- که هر سه با هدف تحریک افکار عمومی برای توجیه جنایات جنگی در غزه و تداوم آن مطرح شدند- یکی پس از دیگری معلوم شد بی‌اساس و جعلی بوده‌اند.
در تازه‌ترین موارد، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل از قرار دادن نام جنبش حماس در فهرست سازمان‌های مظنون به ارتکاب خشونت جنسی به دلیل فقدان شواهد کافی امتناع کرد؛ اقدامی که خشم صهیونیست‌ها را در پی داشت.
به گزارش «تایمز اسرائیل» پس از آنکه دبیر کل سازمان ملل از قرار دادن حماس در لیست سازمان‌هایی که از سوی سازمان ملل مظنون به ارتکاب جرایم جنسی و خشونت هنگام جنگ هستند خودداری کرد، اسرائیل کاتس، وزیر خارجه دولت صهیونیستی در اظهاراتی تند گوترش را «شانه به شانه متجاوزان و قاتلان» خواند.
وزیر خارجه این رژیم در بیانیه‌ای شدیداللحن علیه دبیر کل سازمان ملل مدعی شد: «من متقاعد شده‌ام که اگر جنایات رژیم نازی در دوران تصدی گوترش رخ می‌داد، او از محکومیت آنها نیز خودداری می‌کرد. گوترش سازمان ملل را به یک نهاد بسیار یهودی‌ستیز و ضداسرائیلی تبدیل کرده است و دوران ریاستش به عنوان سیاه‌ترین دوره در تاریخ این سازمان به یادگار خواهد ماند.»
بنا به این گزارش، دبیر کل سازمان ملل در تصمیم خود، به ارزیابی پرامیلا پتن، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور خشونت‌های جنسی در جنگ اشاره و خاطرنشان کرد که «این ارزیابی ماهیت پژوهشی ندارد.»
 
محو آنروا؛ هدف شکست خورده پروپاگاندای رژیم
تحقیقات صورت گرفته توسط «کاترین کولونا» وزیر خارجه پیشین فرانسه، ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را رد کرد. به گزارش یورونیوز، چند ماه پیش اسرائیل مدعی شد که عده‌ای از کارکنان آژانس امدادرسانی سازمان ملل در حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل مشارکت داشته‌‌اند. در پی این اتهامات شماری از کشورهای غربی کمک‌های مالی خود را به این نهاد به حالت تعلیق درآوردند.
بنا به گزارش یورونیوز، هیأت مستقلی که برای بررسی بی‌طرفی آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاورمیانه (آنروا)، تشکیل شده بود اعلام کرد که اسرائیل هنوز هیچ مدرکی برای اتهامات مطرح شده مبنی بر عضویت ۴۰۰ نفر از کارکنان آنروا در گروه‌های «تروریستی» ارائه نکرده است.
این هیأت به رهبری کاترین کولونا، وزیر خارجه سابق فرانسه، اعلام کرد که اسرائیل از سال ۲۰۱۱ هرگز نسبت به کارمندان این نهاد ابراز نگرانی نکرده بود.
در گزارش ۴۸ صفحه‌ای این هیأت آمده است که آنروا سازکار سختگیرانه‌ای در خصوص حفظ اصل بی‌طرفی دارد و این آژانس به طور معمول لیست کارمندان خود از جمله حدود ۱۳ هزار نفر از کارمندانش در غزه را با کشورهای میزبان به اشتراک می‌گذارد. به گفته آنها وزارت خارجه اسرائیل به این هیأت اطلاع داد که تا مارس ۲۰۲۴ هیچ فلسطینی‌ای در لیست کارکنان این نهاد وجود نداشته است.
رئیس امور بشردوستانه اتحادیه اروپا پس از اینکه اسرائیل نتوانست مدرکی دال بر عضویت و همکاری کارمندان آنروا با گروه حماس ارائه دهد از کشورها خواست تا به این آژانس کمک مالی کنند.
در گزارش هیأت تحقیقاتی بر اهمیت سازمان آنروا تأکید شده و از آن به عنوان امری «ضروری» برای فلسطینی‌ها یاد شده است. این هیأت می‌گوید: «در غیاب راه حل سیاسی، کمک‌های بشردوستانه، خدمات ضروری را به مردم ارائه می‌دهد و آنروا نقشی حیاتی در غزه ایفا می‌‌کند.»
 بازگشت فریب‌خوردگان
با کاهش کمک‌های مالی به این نهاد امدادی، مشکلات ۲.۳ میلیون نفر از ساکنان غزه که اغلب به غذا، آب و سرپناه دسترسی ندارند، تشدید شده بود، به طوری که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، پس از قطع کمک مالی 15 کشور به آژانس آنروا و تداوم جنایات ارتش اشغالگر گفته بود: حملات اسرائیل در ماه‌های اخیر غزه را به «منظره‌ای جهنمی از وضعیت انسانی» برای ساکنان آن تبدیل کرده است. پیش از این اتهامات و فشارهای وارده از سوی رژیم صهیونیستی باعث شد تا ۱۵ کشور از جمله ایالات متحده، کانادا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و... کمک‌های مالی خودشان به آنروا را متوقف کنند و این آژانس امدادی وابسته به سازمان ملل را در وضعیتی بحرانی قرار دهند.
اما پس از تحقیقات صورت گرفته و رد ادعاهای رژیم صهیونیستی علیه این سازمان بین المللی، اکثر کشورهای کمک‌کننده به جز امریکا و انگلیس، در هفته‌های اخیر کمک مالی خود را از سر گرفتند. در تازه‌ترین رخداد، وزارت امور خارجه آلمان در پی انتشار گزارش تحقیقاتی مذکور، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که کمک‌های خود به این سازمان بین‌المللی را از سر می‌گیرد. این بیانیه می‌افزاید که برلین در این زمینه با نزدیک‌ترین شرکای بین‌المللی خود برای پرداخت کمک‌های بیشتر به آنروا هماهنگ خواهد شد.
پس از این رویداد نیز مقامات رژیم صهیونیستی عصبانیت خود را از این گزارش و تصمیم کشورهای حامی آنروا بروز داده و آن را حاکی از «عمق نفوذ حماس در آنروا» خوانده و مدعی شدند این نفوذ «تا حدی است که نمی‌توان تشخیص داد که آنروا در کجا پایان می‌یابد و حماس از کجا شروع می‌شود.» ابطال پی در پی ادعاها و روایت‌سازی‌های رژیم جعلی، رویدادی است که از یک سو دستگاه پروپاگاندای عریض و طویل رژیم را از کار می‌اندازد و از سوی دیگر، به لحاظ بین‌المللی و افکار عمومی، انزوای دولت اشغالگر را تشدید می‌کند؛ ضمن اینکه در سطحی کلان‌تر، این اتفاقات با تأثیرگذاری بر دولت و ارتش صهیونیستی و تحولات داخلی سرزمین‌های اشغالی، قادر به تعیین سرنوشت جنگ هم
هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی