صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۴

دورنما

واشنگتن پست
امریکا

دونالد ترامپ اولین رئیس جمهور سابق در امریکاست که در دادگاه جنایی حاضر شده تا بابت دادن حق السکوت به یک مدل محاکمه شود. او در مخمصه‌ای واقعی قرار گرفته است. او در این دادگاه باید با دو ادعا که علیه وی مطرح شده، مبارزه کند و هر کدام از آنها می‌تواند بر روند حضور او در انتخابات 2024 تأثیر بگذارد. او 34‌جرم در این پرونده دارد.

 

ایندیپندنت
بریتانیا

همزمان با تصویب لایحه رواندا در پارلمان انگلیس که بر اساس آن مهاجران غیر قانونی از این کشور اخراج شده و در اردوگاه‌هایی در کشور رواندا مستقر می‌شوند، تصاویری از برخورد قایقی حامل مهاجران منتشر شد که بعد از برخورد به صخره‌ای در کانال مانش، دچار حادثه جدی شده و دختر 7ساله‌ای نیز در این بین به طرز وحشتناکی له شده است. این تصاویر این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا ریشی سوناک واقعاً معتقد است که قانون جدید او می‌تواند مانع ورود مهاجران غیر قانونی شود یا باید همچنان منتظر تراژدی‌های بیشتری باشیم؟

 

لو فیگارو
فرانسه

در حالی که تنش‌ها بین پکن و واشنگتن به نقطه جوش رسیده است و تبعات آن می‌تواند بر وضعیت اقتصادی جهان تأثیر بگذارد، امریکا در اقدامی حساسیت برانگیز رزمایش بزرگی را با فیلیپین برگزار کرده است. یک کشتی فرانسوی هم در این رزمایش حضور دارد. اکنون باید دید چین چه واکنشی در برابر این رزمایش اتخاذ خواهد کرد.

 

نوداچلند
آلمان

پارلمان بریتانیا آنچه را که خوب نیست، خوب جلوه داده و تصویب کرده است. در مصوبه جدید این پارلمان روندا به عنوان یک کشور ثالث امن معرفی شده تا مهاجران غیر قانونی به این کشور فرستاده شوند. اما این اقدام با توجه به وضعیت حاکم بر رواندا، می‌تواند خطرات زیادی برای مهاجران داشته باشد. انگلیس با این اقدام، در واقع نقش دوران استعماری خود را تکرار کرده و آن را با ارزش‌های غربی آمیخته است.

جستجو
آرشیو تاریخی