صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۵

پیشنهاد کشورهای‌عربی به حماس

بنا بر اطلاعات برخی منابع، شماری از کشورهای عربی که نام آنها فاش نشده است، در هفته‌های اخیر پیشنهادهایی به حماس ارائه کرده اند تا با دریافت برخی امتیازها سلاح خود را بر زمین بگذارد.
به گزارش رأی الیوم، این منابع در گفت‌و‌گوهایی اختصاصی به این روزنامه گفتند که یکی از برجسته‌ترین پیشنهاداتی که جنبش حماس از کشورهای عربی با نفوذ در منطقه دریافت کرده است، خلع سلاح کامل تسلیحات نظامی خود و ورود به یک روند سیاسی بزرگ بوده است.
البته پیشنهاد خلع سلاح جنبش حماس اتفاق جدیدی نیست، اما با توجه به اینکه به تازگی به اجبار به میز مذاکره بازگردانده شد، می‌تواند مهم باشد. چند روز پیش نیز ترکیه مدعی شده بود حماس با خلع سلاح در ازای ایجاد کشور فلسطین در مرزهای 1967 موافقت کرده است. این در حالی است که به گفته منابع خبری، جنبش حماس قاطعانه این پیشنهادها را رد کرده و آنها را عبور از خطوط قرمز خود خوانده است. در همین ارتباط پیشتر اسامه حمدان، رهبر جنبش حماس ایده خلع سلاح مقاومت را ساده لوحانه توصیف کرده و گفته بود: «به حقیقت پیوستن چنین چیزی فقط یک توهم است.»
در این زمینه ابراهیم المدحون نویسنده و پژوهشگر سیاسی تأکید کرد: حماس نمی‌خواهد اشتباه‌هایی را که سال‌ها پیش دیگر طرف‌های فلسطینی مرتکب شده‌اند مرتکب شود. بنابر این به نظر نمی‌رسد، هیچ امتیازی را بپذیرد.
جستجو
آرشیو تاریخی