صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

استاندار سمنان در گفت‌و‌گو با «ایران» دستاوردهای دومین سفر رئیس‌جمهور به این استان را تشریح کرد

جان گرفتن تولید در بهار سفرهای استانی

سفر اول رئیس‌جمهور به استان سمنان 145 مصوبه داشت که از این تعداد، ۱۱۷ مصوبه عمرانی و ۲۸ مصوبه اقتصادی بود. البته در کنار این طرح‌ها ۴۶۷ ریزپروژه نیز انجام شده است. در واقع تاکنون از محل سفر هیأت دولت به استان ۲۱۱ پروژه با تزریق اعتبارات به بهره‌برداری رسیده که اغلب آنها پروژه‌های نیمه‌تمامی بوده که از دولت‌های قبل به دولت جدید تحویل داده شده است.

استان سمنان پنجشنبه گذشته میزبان رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت بود، مهم‌ترین دستاورد این سفر از نقطه نظر جنابعالی چیست؟
حضور رئیس‌جمهور و هیأت همراه ایشان به استان سمنان برای مردم این خطه پر از خیر و برکت بوده و شکی نیست که انتخاب سمنان به عنوان نخستین سفر استانی هیأت دولت در سال ۱۴۰۳ نشان‌دهنده نگاه ویژه دولت به این استان و رفع مشکلات پیش‌روی مردم آن است. سفر قبلی رئیس‌جمهور به استان، ۱۴۵ مصوبه و ۲۴ دستور ویژه برای استان به همراه داشت که ۱۱ هزار و ۲۶۵ میلیارد تومان اعتبار عمرانی و اقتصادی برای آن در نظر گرفته شد.

این دومین سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان بوده است، مصوبات دور اول سفر به استان شما تا چه اندازه محقق شده است؟
در سفر اول رئیس‌جمهور، استان سمنان 145 مصوبه داشت که از این تعداد، ۱۱۷ مصوب عمرانی و ۲۸ مصوبه اقتصادی بود. البته در کنار این طرح‌ها ۴۶۷ ریزپروژه نیز انجام شده است. در واقع تاکنون از محل سفر هیأت دولت به استان ۲۱۱ پروژه با تزریق اعتبارات به بهره‌برداری رسیده که اغلب آنها پروژه‌های نیمه‌تمامی بوده که از دولت‌های قبل به دولت جدید تحویل داده شده است.

آقای استاندار! یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که در سفرهای استانی رئیس‌جمهور از سوی مردم پیگیری می‌شود طرح جوانی جمعیت است، آیا سمنان در قالب این طرح با آمار قابل قبولی مواجه بوده است؟
 بله؛ خوشبختانه توانستیم جشن بزرگ واگذاری زمین‌های طرح جوانی را در استان برگزار کنیم. موفقیت‌هایی در قالب این طرح حاصل شده است و انتظار می‌رود که در مجموع، یک‌هزار و ۱۵۸ واحد قطعه زمین رایگان ۲۰۰ متری که در بهترین نقاط شهرها برای متقاضیان واجد شرایط فرزند‌آوری در جریان این سفر در نظر گرفته شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خانه‌ای امن برای جوانان این استان تبدیل شود.

بحث تنش و کمبود آب همواره یکی از مطالبات مردم استان بوده، در این خصوص چه اقداماتی انجام شده است؟
طرح تکمیل آبرسانی به شهرستان گرمسار با هدف افزایش کیفیت و پایداری آب آشامیدنی از مهم‌ترین طرح‌های این سفر بوده است. این طرح با اجرای ۲۳ کیلومتر لوله فولادی به قطر ۸۰۰ میلی‌متر با ظرفیت ۶۳۰ لیتر بر ثانیه برای تأمین ۲۰.۵ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی و صنعت شهرستان‌های گرمسار، آرادان و شهر ایوانکی توسط رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسیده است.
 قرار بود سفر رئیس‌جمهور به استان یک‌روزه باشد اما این سفر در 2 روز انجام شد، دلیل آن را بفرمایید.
از آنجا که در دور اول سفر هیأت دولت به سمنان به علت محدودیت‌های بهداشتی دوران شیوع کرونا مردم استان نتوانستند با رئیس‌جمهور دیدار داشته باشند، آیت‌الله رئیسی که همواره بر ارتباط مستقیم مسئولان با مردم تأکید ویژه داشته‌اند، در این سفر سه دیدار در «مسجد امام(ره) سمنان» و «استادیوم شاهرود» و همچنین شهرستان دامغان با مردم داشتند.

 آن‌طور که اعلام کردید میزان اعتبارات رشد قابل توجهی داشته است. در خصوص جزئیات آن بیشتر توضیح دهید.
اتفاق بسیار مبارکی که در سفر دوم افتاد، این بوده که جمع اعتبارات پروژه‌ای عمرانی نسبت به دوره گذشته بیش از ۳۰۰ درصد افزایش داشته است. با عنایت رئیس‌جمهور به استان در سفر اخیر، بیش از 9 هزار و 875 میلیارد تومان اعتبار عمرانی به استان تخصیص یافته است.
این میزان در سفر قبلی 3 هزار و 280 میلیارد تومان بوده که فاصله بسیار زیادی با اعتبار فعلی داشته است. این یک اقدام بسیار مهم در استان بوده و بیش از ۳۰ نهاد انقلابی در این سفر مصوبه داشتند.

در خصوص روند احیای واحد‌های صنعتی که همواره مورد تأکید دولت بوده و شما در این سفر موفق به برگزاری جشن احیای 200 واحد شده‌اید، بگویید استان چه طرح‌هایی داشته است؟
با توجه به اینکه سمنان یک استان صنعتی و معدنی است می‌توان گفت، برگزاری جشن احیای واحد‌های تولیدی استان یکی از برکات سفر ریاست محترم جمهور به استان بوده است.
درحال حاضر در ۱۹ شهرک صنعتی استان بیش از یک‌هزار و 850 واحد تولیدی مستقر هستند که در بررسی‌های انجام شده مشخص شد ۴۰۳ واحد آن به دلیل برخی مشکلات نیمه‌تعطیل شده‌اند. بعد از بررسی‌ها و با حمایت‌های انجام شده از ابتدای کار دولت سیزدهم تا کنون، موفق شده‌ایم 201 واحد صددرصد تعطیل را دوباره به چرخه تولید برگردانیم و زمینه اشتغال بسیاری از جوانان استان را فراهم کنیم.
اشتغال همواره یکی از بیشترین موارد پیگیری‌های مردمی در همه سفرهای استانی را به خود اختصاص می‌دهد و گفته می‌شود سمنان در این زمینه به رکوردهای مناسبی دست یافته، در این باره توضیح می‌دهید؟
 کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال در استان قابل توجه است. سال گذشته استان سمنان در بحث رشد اقتصادی استان دوم کشور بود و در حوزه اشتغال نیز نرخ بیکاری به ۵.۷ درصد رسید که امری بسیار ارزشمند است. در این مدت بالغ بر ۲۰ درصد تسهیلات کشور در راستای تقویت تولید و تحقق شعار سال، به واحد‌های تولیدی و صنعتی استان پرداخت شده است.
در حوزه نهضت ملی مسکن هم شاهد اقدامات بسیار مثبتی در دولت سیزدهم برای استان سمنان بوده‌ایم، این مورد را هم توضیح دهید.
تأمین مسکن برای خانواده‌ها و بویژه جوانان یکی از اولویت‌های اساسی و جدی دولت سیزدهم است و دولت تلاش کرده با روش‌های مختلف اعم از تحویل زمین رایگان و ارائه تسهیلات، با همراهی جوانان این نیاز مهم مردم را برطرف کند. از این‌رو درحال حاضر بیش از ۱۸ هزار و ۹۷۸ واحد در استان درحال ساخت است که 15 هزار و 212 واحد از این تعداد در حوزه شهری و 3 هزار و 766 واحد در حوزه روستایی درحال ساخت است.

جستجو
آرشیو تاریخی