صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۵

سرکوب شدید دانشجویان حامی غزه در امریکا و فرانسه

امیر فرشباف/ پلیس نیویورک بیش از 100‌دانشجوی حامی فلسطین را در دانشگاه کلمبیا دستگیر کرد. صدها دانشجو از صبح روز چهارشنبه در اعتراض به تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و همکاری دانشگاه با شرکت‌های منتفع از نژادپرستی صهیونیستی، چادرهایی در دانشگاه کلمبیا برپا کردند. به گزارش آسوشیتد پرس، پلیس نیویورک روز پنجشنبه چادرهای کمپ‌های حامیان فلسطین در محوطه دانشگاه را برچید و بیش از 100 دانشجو از جمله دختر یکی از نمایندگان مشهور کنگره را دستگیر کرد.
بنا به این گزارش، چندین دانشجوی شرکت‌کننده در این اعتراض از جمله «اسرا هیرسی»، دختر ایلهان عمر، نماینده دموکرات ایالت مینه سوتا گفتند که به اتهامات مختلف از تحصیل تعلیق شده‌اند. چندی پیش ایلهان عمر از نعمت شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا، در جلسه استماع روز چهارشنبه در کنگره درباره محکومیت حامیان فلسطین در این دانشگاه سؤال پرسیده بود و شفیق نیز در جلسه مذکور به «یهودی ستیزانه» بودن حرکت دانشجویان شهادت داده بود. گفتنی است که سرکوب حرکت دانشجویان با درخواست خانم نعمت (مینوش) شفیق، رئیس مصری‌الاصل دانشگاه صورت گرفته است. گزارش آسوشیتد پرس حاکی است، رئیس دانشگاه کلمبیا چهارشنبه در بیانیه‌ای هشدار داده بود که اگر دانشجویان چادرهای خود را جمع نکنند از حضور در دانشگاه تعلیق می‌شوند.
گاردین نیز در گزارشی ضمن اشاره به پیوستگی حرکت‌های ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های امریکا ازجمله دانشگاه‌های کالیفرنیا و لس‌آنجلس نوشت: در ایالت کالیفرنیا دانشجویان در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در اعتراض به لغو سخنرانی «اسنا تبسم» دانشجوی مسلمان هندی‌الاصل تجمع کردند. او در محکومیت نسل کشی در فلسطین در شبکه‌های اجتماعی مطلبی منتشر کرده بود و مقامات دانشگاه هم به بهانه «تهدیدات امنیتی» سخنرانی او را لغو کردند. این تصمیم با واکنش شدید دانشجویان مواجه شد که این تصمیم را ناعادلانه و خلاف اصل آزادی بیان می‌دانستند.
شایان ذکر است که روند سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان در امریکا در حالی تشدید شده است که در کشورهای اروپایی نیز جنبش‌های دانشجویی به اشکال مختلف سرکوب می‌شوند. در تازه‌ترین رخداد، مسئولان دانشگاه شهر لیل فرانسه همایشی با موضوع حمایت از فلسطین را لغو کردند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مسئولان این دانشگاه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کردند: با توجه به تنش‌های بین‌المللی در روز‌های اخیر، بویژه عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل، با برگزاری کنفرانس «فلسطین آزاد» مخالفت کرده‌اند!
این اتفاق بازتاب زیادی در محافل سیاسی و رسانه‌ای فرانسه داشت؛ لوفیگارو دراین‌باره نوشت: این همایش توسط انجمن‌های دانشجویی طرفدار فلسطین سازمان یافته و قراربود ژان لوک ملانشون رئیس حزب «فرانسه تسخیرناپذیر» و ریما حسن نامزد انتخابات پارلمان اروپا در آن سخنرانی کنند.
سخنگوی حزب «فرانسه تسخیرناپذیر» گفت: لغو ناگهانی همایش فلسطین یک سانسور واقعی است که هیچگونه توجیهی ندارد. علاوه بر رویداد فوق، یک راهپیمایی ضدنژادپرستی و ضداسلام هراسی نیز توسط پلیس پاریس ممنوع اعلام شد. این راهپیمایی برای روز یکشنبه ۲۱ آوریل از سوی فعالان اجتماعی چپ‌گرا و خانواده‌های قربانیان خشونت پلیس تدارک دیده شده بود.
جستجو
آرشیو تاریخی