صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

ایران در ایران

استاندار مازندران: ساختار واسطه‌گری برنج اصلاح می‌شود  
ساری - استاندار مازندران با بیان اینکه واسطه‌گری در فروش محصول راهبردی برنج به ضرر کشاورزان است، گفت: درصدد اصلاح ساختار واسطه‌گری در این محصول هستیم تا نفع آن به تولیدکننده برسد.
سیدمحمود حسینی‌پور همزمان با آغاز اولین نشاء مکانیزه برنج مازندران در آمل افزود: برنجکاران مازندرانی باید ارزش واقعی تولید این محصول را در زندگی خود احساس کنند.
حسینی‌پور با بیان اینکه کشاورزی سنتی همانند تولید برنج دیگر صرفه اقتصادی ندارد، ادامه داد: کشت مکانیزه و بهره‌مندی از دانش روز در فرایند تولید این محصول بازدهی  محصول را افزایش خواهد داد و در مصرف آب نیز صرفه‌جویی زیادی می‌شود.
نماینده عالی دولت در مازندران با بیان این نکته که در اواخر سال گذشته با تدبیر رئیس‌جمهور اعتبار خوبی برای خرید برنج تخصیص یافت، بیان داشت: برای بهره‌مندی هر چه بیشتر کشاورزان برنجکار تلاش می‌کنیم در این مسیر اعتبارات بیشتری جذب کنیم.

 تابستان کم‌آب مشهدی‌ها
مشهد- کاهش بارندگی‌ها و کمبود ۶ هزار لیتر برثانیه آب شرب، تابستان سختی را برای تأمین آب کلانشهر مشهد رقم زده است.
«محمدعلی نعمت نژاد»، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه 4 سد طرق، کارده، ارداک و دوستی تأمین‌کننده آب شهر مشهد هستند، اظهار داشت: اکنون مخازن سد دوستی فقط 5 درصد، سد طرق 13 درصد، کارده 15 درصد و سد ارداک ۲۰ درصد آب دارد و طبق پیش‌بینی‌ها در تابستان آب سدها را نخواهیم داشت. مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی اضافه کرد: به طور متوسط هم اکنون مصرف آب مشهد 7 هزار و 150 لیتر بر ثانیه است که این رقم در تابستان به ۱۳ هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه می رسد. به گفته وی، برای تأمین ۶ هزار و ۵۰ لیتر کسری آب در مشهد از هم اکنون با همکاری شرکت آبفا مشهد، ۱۶ طرح تأمین آب را برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ۴۴هزار میلیارد ریال بودجه برای اجرای این طرح‌ها تصویب و ابلاغ شده و امیدواریم طبق برنامه زمان بندی شده طرح‌ها را به سرانجام برسانیم.  نعمت نژاد ادامه داد: تأمین کسری آب از طریق چاه‌های آب شخصی و مجموعه‌های دولتی انجام می شود، چنانچه سال گذشته نیز کمبود پیک مصرف آب اینگونه تأمین شد. البته برای تأمین آب شرب تابستانی سایر شهرهای استان خراسان رضوی هم  مجوز حفر ۱۳۰ حلقه صادر شده است.

استقبال کرمانی‌ها از نان سبوس‌دار
کرمان- رغبت مردم استان کرمان برای استفاده از نان سبوس‌دار و سالم قابل ملاحظه و بیشترین نان مصرفی آنها از انواع نان‌های سبوس‌دار است.
« داریوش ماهری»، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کرمان با اعلام این مطلب اظهار داشت: فرهنگ مصرف نان در کرمان، نان تافتون بوده که سطح سبوس‌گیری خوبی دارد؛ یعنی تنها ۱۳,۵درصد سبوس گندم در این نان گرفته شده  و جزو نان‌های دارای سبوس زیاد است.  وی ادامه داد: ایرانی‌ها بیشترین سرانه مصرف نان را در منطقه دارند و بررسی‌ها نشان‌دهنده این است که حدود ۶۰ درصد قوت روزانه ما را این ماده غذایی تشکیل می‌دهد. ماهری با اشاره به اینکه نان سفید ۱۰۰ درصد مضر است، گفت: نان‌هایی که در سوپرمارکت‌ها وجود دارد بدون نظارت بهداشتی عرضه می‌شوند از این رو پیشنهاد داده‌ایم در استان  این نان‌ها با بسته‌بندی سیب سلامت تولید و در مغازه‌ها عرضه شود.

جستجو
آرشیو تاریخی