صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

مدیرکل دفتر گردشگری داخلی از برگزاری جشنواره رود و ریل خبر داد

ارسال پرونده روستای بیشه برای ثبت جهانی

زیست بوم / فاطمی که در جشنواره رود و ریل در روستای گردشگری بیشه سخنرانی می‌کرد از اقدام مؤثر استان لرستان برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد و ثبت جهانی پرونده روستای گردشگری بیشه برای جهانی‌شدن خبر می‌دهد.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی کشور، انجام این اقدام را بی‌سابقه می‌داند و می‌گوید: ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی و توریستی لرستان توانست این دو اثر تاریخی را در مسیر جهانی‌شدن قرار دهد.
به گفته فاطمی این دومین‌بار است که روستای بیشه برای ثبت جهانی اقدام می‌کند. او همچنین ابراز امیدواری کرد تا امسال پس از تکمیل پرونده برای ثبت‌جهانی ارسال، این مهم برای لرستان و کشور به نتیجه برسد.

جزئیات بررسی ثبت جهانی روستای بیشه در سازمان ملل
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی کشور درباره جزئیات بررسی این پرونده در سازمان جهانگردی و گردشگری توضیح می‌دهد: براساس قابلیت‌های این روستا امتیازی داده و کارشناسان نظر می‌دهند و پرونده این روستا هفته آینده به سازمان جهانی جهانگردی و گردشگری ارسال‌ و شش‌ماه زمان برای برطرف‌کردن نواقص وجود دارد و تلاش خواهیم کرد دومین روستا را جهانی کنیم.

ارسال پرونده 8 روستا برای ثبت جهانی
او علت توجه به استان لرستان را وجود دره خرم‌آباد و روستای بیشه عنوان می‌کند و می‌گوید: پرونده ۸ روستا از ایران برای جهانی‌شدن ارسال خواهد شد که بیشه یکی از آنهاست.

معرفی جاذبه های خط راه آهن سراسری ایران به جهان
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان درباره جشنواره رود و ریل می‌گوید: این رویداد به دلیل دو عنصر مهم و حیاتی رودخانه و آبشار بیشه و هم‌جواری با راه‌آهن سراسری برای ثبت جهانی روستای هدف گردشگری بیشه برگزار شده است.
عطا حسن‌پور با اشاره به تدوین نهایی پرونده برای ارسال به یونسکو تأکید می‌کند: مشارکت جوامع محلی و معرفی جاذبه‌های خط راه‌آهن سراسری ایران و رودخانه سزار از اهداف برگزاری جشنواره رود و‌ریل در لرستان است.

هم‌جواری آبشار و ریل یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری لرستان
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان هم‌جواری آبشار و ریل راه‌آهن را از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان لرستان می‌داند و می‌گوید: پرونده ثبت جهانی روستای بیشه در بین ۵۰۰ روستای کشور انتخاب شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان ادامه می‌دهد: در صورت نهایی‌شدن ثبت جهانی روستای بیشه، به‌عنوان دومین روستای ایران پس از ماسوله، در فهرست جهانی قرار خواهد گرفت.  ایران در سال 2024 امکان ارسال هشت پرونده به سازمان گردشگری ملل‌متحد برای انتخاب روستاهای برگزیده گردشگری در فهرست جهانی را دارد. روستای ابیانه (اصفهان)، روستای کندلوس (مازندران)، پالنگان (کردستان)، بیشه (لرستان)، میمند (کرمان)، روستای فهرج (یزد)، اصفهک (خراسان‌جنوبی) و قلعه بالا (سمنان) از روستاهای معرفی‌شده ایران برای ثبت در فهرست جهانی هستند. جشنواره رود و‌ریل با اجرای موسیقی محلی، آیین باران‌خواهی، آیین بومی و محلی و اجرای رقص آیینی و سنتی با حضور اقشار مختلف مردم در روستای گردشگری بیشه برگزار شد. روستای هدف گردشگری بیشه در حاشیه راه‌آهن سراسری تهران به جنوب و در کنار آبشاری زیبا به این نام در ۷۰ کیلومتری خرم‌آباد قرار گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی