مرور

در حاشیه سیزدهمین همایش طلای سبز عنوان شد
عرضه بیش از ۱۲۰۰۰ محصول مکمل در کشور
رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام افزایش سرعت صدور پروانه در این سازمان، درباره چگونگی تولید مکمل‌ها در کشور توضیح داد.
به گزارش ایسنا، دکتر سید حیدر محمدی در حاشیه سیزدهمین همایش طلای سبز اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰۰ محصول مکمل داریم که از سازمان غذا و دارو پروانه فعالیت برای تولید گرفته‌اند. بیش از ۲۰۰۰ پروانه فعالیت طب سنتی داریم که مجوز دارند و سالیانه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون عدد از این محصولات مکمل و یا فرآورده‌های گیاهی را شناسه‌گذاری می‌کنیم؛ به این معنا که به این تعداد تولید شده‌اند که بخشی از آن در بازار داخل مصرف و بخشی نیز صادر می‌شود.
وی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، افزود: میزان صادرات گیاهان دارویی وضعیت بهتری دارد. ما برای جهش تولید بسیاری از فرآیندها را تسهیل و تسریع و بخشی از مراحل زاید را از صدور مجوزها حذف کرده‌ایم.
وی درباره میزان پیشرفت صادرات گیاهان دارویی گفت: مجموع صادرات ما در سال ۱۴۰۲ در حوزه مکمل و گیاهی ۱۳ میلیون دلار بوده است. انتظار ما این است در سال جاری این عدد رشد داشته باشد. در حوزه فرآورده‌های گیاهی یک مقدار این میزان بیشتر است چرا که ما یکی از زیست بوم‌های بزرگ فرآورده‌های گیاهان دارویی هستیم. امیدوارم با همتی که تولیدکنندگان دارند و بازاریابی که در عرصه بین‌الملل انجام می‌دهند امسال جهش خوبی را نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم.

عرضه بیش از ۶ هزار فرآورده طبیعی و سنتی در بازار
 رئیس انجمن تولید کنندگان داروهای طبیعی، فرآورده‌ها و طب سنتی ایران گفت: ۴۴۰۰ فرآورده طبیعی و بیش از ۲ هزار فرآورده سنتی در بازار دارویی وجود دارد و تولید داروهای گیاهی تنها صنعت علمی است که دانش مستقیماً به تولید محصول در آن می‌انجامد.
به گزارش ایرنا، امیرحسین جمشیدی، در سیزدهمین همایش طلای سبز (مکمل‌های غذایی و رژیمی) افزود: بیش از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کشور وجود دارد که از آنها بیش از ۳۰۰ دارو تهیه می‌شود.
جمشیدی تأکید کرد: ما همیشه برای کمک به سازمان غذا و دارو و سایر نهادهای مرتبط داوطلب بودیم و برای اقدامات مورد نیاز نامه‌نگاری می‌کردیم تا کار انجام شود که امیدوارم در سال ۱۴۰۳ بتوانیم گوشه‌ای از کار را انجام دهیم.
به گفته وی، همایش طلای سبز در واقع نمایش توانمندی‌های کشور در زمینه فرآورده‌های طبیعی و گیاهی است که با توجه به کمبودها و مشکلات، توسعه و پیشرفت خوبی در حوزه تولید داشته است.
سیزدهمین همایش طلای سبز ۲۹ تا ۳۱ فروردین با هدف افزایش آگاهی جامعه نسبت به نحوه مصرف منطقی مکمل‌ها و داروهای گیاهی و فرهنگ‌سازی و طراحی زنجیره تأمین سالم در هتل المپیک برگزار می‌شود.

دبیر ستاد علم،  فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی:
طرح رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مؤسسات آموزش عالی کشور تهیه می‌شود
دبیر ستاد علم، فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی از تهیه طرح رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مؤسسات آموزش عالی کشور خبرداد.
به گزارش مهر، دکتر ایمان افتخاری، در حاشیه جلسه ۱۹۶ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، درخصوص گزارش وضعیت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌ عالی کشور افزود: اخیراً خبری با عنوان «نتایج ضعیف دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی موضوعی کیو- اس ۲۰۲۴» منتشر شده که در آن به گزارشی از جدیدترین نتایج نظام رتبه‌بندی موضوعی «کیو-اس» پرداخته شده است.
دبیر ستاد علم، فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این تحلیل صرفاً به جنبه‌های منفی این گزارش، مبنی بر کاهش رتبه موضوعی برخی دانشگاه‌های برتر ایران در تعدادی از حوزه‌ها و رشته‌های علمی دانشگاهی اشاره شده است. این در حالی است که طبق همین گزارش، رتبه کلی همه دانشگاه‌های برتر ایران در چهار سال گذشته به‌طور مستمر بهبود یافته و تنزل جایگاه دانشگاه‌های کشور فقط در رشته‌ها و حوزه‌های اشاره شده است که البته نیاز به بررسی علل، عوامل و توجه جدی دارد.
وی ادامه داد: در این جلسه، ضمن تأکید بر ضرورت حضور دانشگاه‌های برتر کشور در رقابت‌های بین‌المللی و بالاخص حفظ و ارتقای جایگاه آنها در رتبه‌بندی‌های مهم، مقرر شد با توجه به اهمیت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در داخل کشور در ارتقای کیفیت علمی و فرهنگی آنها و ایجاد امکان حمایت ویژه از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برتر، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف شود تا براساس ماده ۴ سیاست‌ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی مصوب جلسه ۷۷۶ مورخ 27/12/1394 شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مؤسسات آموزش عالی کشور را با ملاحظه نقش تمامی بازیگران اصلی این عرصه تهیه و برای تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارسال کند.

جستجو
آرشیو تاریخی