صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۵

دورنما

اشپیگل
آلمان

اولاف شولتز در جریان سفر خود به چین در کنار مذاکرات درباره مسائل اقتصادی، با مقامات این کشور درباره مسائل مختلف سیاسی نیز به توافق‌هایی دست یافت که از جمله آنها جلب حمایت او برای کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس بود.
علاوه‌بر این دو طرف بر این مسأله تأکید کردند که استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ اوکراین از طرف هر کدام از طرفین می‌تواند خطرناک باشد.

 

الاخبار
لبنان

فرانسوی‌ها از علاقه‌مندی امریکا به اینکه خود پرونده بحران لبنان را به دست گیرد، عصبانی هستند. زیرا تلاش امریکا برای ورود به مسأله لبنان درحالی است که فرانسوی‌ها سال‌هاست خود را نفر اول خارجی در لبنان می‌دانند.
اما اکنون امریکا از فرانسه خواسته است که با تهیه پیش‌نویس، کار مشترکی را  بین گروه‌ها و احزاب لبنانی با امریکا آغاز کنند. براساس این داده‌ها، سفر اخیر ژان ایو لودریان به واشنگتن نیز به همین منظور بود.

 

 پاکستان تودی
پاکستان

بعد از افزایش قابل توجه بهای نفت، دولت پاکستان اکنون خواهان افزایش بهای برق شده است که می‌تواند شوک جدیدی را به مصرف‌کنندگان وارد کند و این درحالی است که بهای سایر اشکال انرژی مثل بنزین و گازوئیل نیز کلید زده شده و از روز دوشنبه بهای آنها تا حدودی افزایش پیدا کرده است.

 

لاترسا
شیلی

درحالی که اختلافات بین شیلی با ونزوئلا بالا گرفته است، گابریل بوریچ، رئیس‌جمهور شیلی قصد دارد، لحن خود را در بحران دیپلماتیک با ونزوئلا تعدیل کند و به مذاکره با مادورو همتای ونزوئلایی‌اش روی آورد. این در حالی است که ونزوئلا با اکوادور نیز دچار چالش‌هایی دیپلماتیک
است.

جستجو
آرشیو تاریخی